Bygga Bas Torn 3x15"
747 svar till detta ämne
Postad 07 september 2013 - 18:47
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Det här har jag funderat länge på och varför. Jag vill uppleva mer fysisk upplevelse vid film tittande för musik är jag nöjd. Så jag har hittat på ett nytt ord istället för "buttkicker" blir det "Luftkicker"..  Jag tänker bygg två stycken bas torn med 3 x 15" element på ca 420 liter st. Dom ska likna Revels högtalare..
IMG_3596.JPG 1,9MB
30 Antal nerladdningarDom kommer att placeras bak på vänster och höger om dom nya sittplatserna. Elementen som kommer att användas är Stereo Integrity HT 15" D4.
SI15HTside.JPG 110,21K
51 Antal nerladdningarLite mätdata om HT15" och HT18" det är MattiasBGD som har hjälp mig att få fram dom här mätvärden..tack.
post-90550-0-96407100-1376221292_thumb.jpg 37,28K
57 Antal nerladdningarHär är en graf med SI HT18" 130liter 600rms utan högpass smiter den över Xmax strax under 4hz så de ska va safe. Den ljusblå linjen är SI HT15" 130liter 500rms högpass vid 5hz och nån dB PEQ vid 35 och 40hz. Du har alltså 100rms kvar som du inte behöver värma upp talspolen med och Q på 0,596 kall talspole.
post-90550-0-69396600-1376223682_thumb.jpg 34,74K
43 Antal nerladdningarDet är när man pressar elementen och ger dom lite mer effekt typ ca 700-800W  Som man ser på grafen så utnyttjar man 15" elementets slaglängd maximalt och därför drar den jämnt med 18" som inte klarar av att nyttja slaglängden pga det inre trycket i lådan. Förmodligen kan inte 18" heller leva upp till sin egen graf pga disten. Nu till val av förstärkare det tyckte jag var en svår nöt att knäcka det finns många braPa-slutsteg ner till 4ohm.Men sen blev det värre tyckte jag eftersom jag ska ett slutsteg som är stabil ner till 2ohm sominte kostar skjortan.Jag vill ha ett slutsteg som minst kan ge ca 800w x 3 i 2.6ohm så man kan pressa elementet om man vill utan att slutsteget klipper.Det slutgiltiga valet blev...Crest CC5500.
crestaudio.cc5500.jpg 98,14K
22 Antal nerladdningar•8 Ohm Stereo - 1150 W •4 Ohm Stereo - 1800 W •2 Ohm Stereo - 2750 W •4 Ohm Bridged - 5500 W Det blir en dedikerad 25 a säkring och 6mm2 kabel så där ska det inte bli några förluster... Dsp blir det DSPeaker Anti-mod 2.0 Dual Core.
dspeaker_1000px.jpg 90,35K
6 Antal nerladdningarDyr ja....men jag gillar att dom uppdaterar hela tiden och gör en bra produkt bättre och inte säljer typ 2.1...2.2 o.s.vJag vill enkelt kunna höja o sänka volumen med fjärrkontroll,kunna ställa in basen efter film ochmusik typ val ett och två o.s.vSe på displayen när man ändra och mäter med micken.Tillverkningen av lådorna kommer att göras med en helt ny 3D CNC fräs så det blir spännande.Det är ett projekt som kommer att ta hela hösten/vintern hoppas att man blir klar till julledigheten.Kommer uppdateringar eftersom väl mött.mvh/Roger
Postad 07 september 2013 - 23:26
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1 612 inlägg
Kul projekt håll oss uppdaterade med massor av bilder
Postad 09 september 2013 - 18:55
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Spännande!  Bygg så de ryker
Postad 10 september 2013 - 11:37
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Kul projekt håll oss uppdaterade med massor av bilder
Det kommer bilder när det börjar att hända saker..  Spännande! Bygg så de ryker
Det blir kul att ha ett projekt nu när vintern slår till...hur ligger det till med ditt projekt?
Postad 10 september 2013 - 12:06
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Det blir snickeri på torsdag kväll.
Postad 10 september 2013 - 12:12
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
Denna följer man då!
Revelhögtalarna är förresten bland dom snyggare som byggts i högtalarväg, och jag är inte alls avis på DSpeakern...
Postad 10 september 2013 - 15:17
Adhoc1
-
Adhoc1
-
Användare
-
-
240 inlägg
Hm, WinISD 0.50a7 har jag aldrig använt men i 1.a postens diagram anges Re till 14,000 ohm och BL till 39,4 för HT18-elementet. Tillverkaren Stereo Integrity anger Re till 3,7 ohm och BL till 19,7, några andra parameterar avviker också. För HT15-elementet tycks parametrarna vid en hastig koll vara lika angivna i winISD och på tillverkarens hemsida. Misstänker att jämförelsen i diagrammen kan slå snett, eller är det något jag missat?
Postad 10 september 2013 - 15:58
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Jag ska kolla över parametrarna i mitt program det var ett utav dom första jag la in själv så det måste blivit lite fel någonstans. Åtgärdar detta och lägger upp en likadan simulering som ovan.
Postad 10 september 2013 - 16:35
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
SI HT15 och HT18.jpg 349,59K
49 Antal nerladdningar
SPL HT18 och HT15 130liter.jpg 387,87K
58 Antal nerladdningar
SI HT15 och HT18 Excursion.jpg 406,79K
39 Antal nerladdningar
Självklart går det att lägga lite olika högpass och mixtra med PEQ med mera men i lika stora lådor 130liter så presterar 15" väldigt bra mot 18" och som sagt man vill inte gärna stoppa en 18" i så liten låda pga distorsion som snabbt uppkommer vid det höga inre lådtrycket som blir. PEQ på 15" är avstängt i denna graf därför ligger linjen inte riktigt lika högt som 18".
Det är tre grafer pga att stereo integrity även gjort ett externt element test på 18tummaren hos Data-bass så den röd/rosa linjen är deras värden.
I det testet uppger dom även att Xmeck inåt snarare är 30-35mm och inte 43mm så man ska passa sig för att gå förbi 25mm och effekten 600rms är mer en angivelse för vad som krävs för Xmax effekttåligheten ska vara högre.
Redigerat av MattiasBGD, 10 september 2013 - 16:43.
Postad 11 september 2013 - 09:24
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Det blir snickeri på torsdag kväll.
Vad härligt att få börja eftersom du har haft elementen hemma ett tag. Jag förstår om det har kliat i fingrarna..  lycka till. Om jag bott närmare dig skulle du fått bygga mina högtalare om det fanns tid för dig...men avstånd grusar många äventyr.
Postad 11 september 2013 - 09:41
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Denna följer man då! 
Revelhögtalarna är förresten bland dom snyggare som byggts i högtalarväg, och jag är inte alls avis på DSpeakern...
Det som jag tycker om bland annat är att högtalaren är så pass smal men spelar ändå med pondus i dom lägre register. Sedan är jag svag för högtalare som är trä fanerade och högtalaren är 4-vägs så även när du höjer volymen så är sången/rösten helt klar jag är så otroligt nöjd. En länk som du kan gå in och läsa.. http://www.stereophi...evel/index.htmlProjekt som sker här är mer för få tryck när man tittar på film. DSP har jag använt hos en polare efter det vill jag ha en själv..  Hm, WinISD 0.50a7 har jag aldrig använt men i 1.a postens diagram anges Re till 14,000 ohm och BL till 39,4 för HT18-elementet. Tillverkaren Stereo Integrity anger Re till 3,7 ohm och BL till 19,7, några andra parameterar avviker också. För HT15-elementet tycks parametrarna vid en hastig koll vara lika angivna i winISD och på tillverkarens hemsida. Misstänker att jämförelsen i diagrammen kan slå snett, eller är det något jag missat?
Hoppas att MattiasBGD information hjälpte dig.
Postad 11 september 2013 - 11:14
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Det finns väl fraktalternativ  slutna lådor är ju kort byggtid
Postad 11 september 2013 - 11:41
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Tack!
MattiasBGD för erbjudande men lådorna blir stora och tunga.
Sedan så blir det 4st...mina lådor ska bli fanerade och målade på plats och polarens
lådor ska målas i svart.
Och allt sker ca 1km från där jag bor...
Postad 11 september 2013 - 16:22
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Förstår de finns väl många som jobbar med trä uppe i norr  jag hade bara ett starkt begär att uppleva ditt bassystem  .
Vi lägger faner också men det kör vi inte på lådorna vi bygger denna gången.
Redigerat av MattiasBGD, 11 september 2013 - 23:25.
Postad 11 september 2013 - 22:42
Adhoc1
-
Adhoc1
-
Användare
-
-
240 inlägg
Snip ...
Hoppas att MattiasBGD information hjälpte dig.
Jodå, eller också blev jag bara mer förvirrad ... Det blev mindre skillnad i diagrammen än vad jag trodde med nya parametrar. I 1:a posten ser det ut som kurvan faller brantare än i den senare posten men det är mer en synvilla då x-axeln är mer hoptryckt i den 1:a posten.MattiasBGD, För flera år sedan körde jag simuleringar i Unibox. För SIs HT18 får vi ungefär samma resulterande Qtc-värden med helt tom 130 L-låda (i WinISD 0,772, i Unibox 0,762) vilket ger en liten puckel mellan ca 50-100 Hz. Markerar jag att lådan är helt fylld med isolering + minimala läckor ger Unibox nytt Qtc-värde på 0,628 vilket är en trevligare utgångspunkt iom att värdet kommer öka vartefter spolen blir varmare. Pga fyllningen ökar lådans virtuella volym från verkliga 130 L till 157,5 L. Hur hade du lådan fylld i WinISD-simuleringen? (Knäpper man in önskat Qtc-värde till 0,600 mot HT18 i Unibox föreslås 163 L låda, helt fylld för 197,4 L virtuell volym.)
Redigerat av Adhoc1, 11 september 2013 - 22:42.
Postad 11 september 2013 - 23:41
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Omgivning är alltid förinställt på 20grader luftfuktighet 30%.
Programmet har en ruta där man kan välja hur mycket temp man vill lägga på talspolen men den är alltid förinställd på noll och dom flesta som simulerar med WinISD ändrar nog inte den (inte jag heller mer än för att se vad som händer). Så visst simulerar man med den ugångspunkten att talspolen är kall så bör man ha som riktlinje att bygga neråt 0.6 i Q-värde men när det är sluten låda så är största anledningen interna lådtrycket och oavsett så bör det väl användas rikligt med dämpmaterial i sluten konstruktion.
WinISD har ingen funktion där man kan välja fyllning så vitt jag vet.
Den stora skillnaden mellan data-bass och tillverkarens egna mätvärden verkar vara att dom varmkört elementet?
Postad 12 september 2013 - 07:50
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Förstår de finns väl många som jobbar med trä uppe i norr jag hade bara ett starkt begär att uppleva ditt bassystem .
Vi lägger faner också men det kör vi inte på lådorna vi bygger denna gången.
Om du av någon skummli anledning åker upp över och närmar dig Piteå så är det bara att höra av dig. Är det sommar så far vi ut och glider en sväng med Cobran också...
Postad 12 september 2013 - 08:06
Adhoc1
-
Adhoc1
-
Användare
-
-
240 inlägg
Le och FS är markant lägre i Data Bass siffror medan Vas anges som högre. Jag är kass på att från kombinationer av alla parametrar intuitivt ”känna” vad som ger ett bra element men Data Bass-sifforna (om dom även är riktiga för det element man får i handen) visar ett bättre element än det man får från Sis siffror.
Den fibrösa glas- eller stenullen i lådan kommer sänka ljudhastigheten för ljudvågorna inne i lådan => resultat blir något längre gångtid mellan väggarna än i en tom låda (molekylerna får en totalt längre färdväg från sida A till sida B när de studsar runt pga kollisionerna genom fibern) => lådans volym uppfattas av elementet som ”något större” än vad den i verkligheten är pga ljudhastighetsförändringen => mottrycket från lådans luftfjäder (lådkompressionen) sänks med ökad virtuell volym =>lägre dist vid samma effektpådrag från stärkaren. Ungefär så resonerar jag.
Väljs fluffig okomprimerad glasull i stället för tät med högre densitet, närmar man sig motståndet i vanlig luft för ljudvågorna. Någonstans i krokarna av 10-20% lådvolymökning kan förväntas, vissa simuleringprogram visar detta om man räknar baklänges.
Postad 12 september 2013 - 21:40
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Om du av någon skummli anledning åker upp över och närmar dig Piteå så är det bara att höra av dig. Är det sommar så far vi ut och glider en sväng med Cobran också... 
Ja vem vet men jag har inga planer på du den närmaste tiden iaf  Tack för inbjudan, du har samma mottagande i denna del utav Sverige om du råkar förbi.
Postad 12 september 2013 - 22:37
Adhoc1
-
Adhoc1
-
Användare
-
-
240 inlägg
Intressant inlägg om uppmätt room gain för frekvenser under rummets lägsta rumslängdsresonans. Gäller ett betongrum, ca 6,4 m i längd iom L1 = 27 Hz. I träkåkar / rum reglade med lätta gipsskivor och öppna planlösningar får man räkna med lägre room gain än vad diagrammet visar.
http://www.gearslutz...777-post13.html
(DBA och SBA som också visas i tråden är olika varianter på subuppställningar för att minimera besvärliga rumsresonanser)
Postad 23 september 2013 - 19:07
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Hur går de med bygget?
Postad 24 september 2013 - 20:31
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Hur går de med bygget? 
Det går dåligt dom svarar inte på hemsidan???? Vill beställa 12st 15" D4 utav er hur gör vi med frakten.....inte ett svar skumt...  Skickat på två utav adresserna som dom har uppgett så gör inte ett företag om dom vill sälja och det kan innebära att allt blir helt ändrade planer..Suck!!
Postad 24 september 2013 - 20:41
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Kan finnas osäkerhet med den typen av beställningar när privatpersoner beställer internationellt kanske? ändå oproffsigt att inte svara kan man tycka...
Har du testat med shopusa? då behöver inte SI bry sig om exporten kanske funkar bättre om du beställer den vägen och då får du frakten uträknad också.
Annars kanske den nya Dayton Titanic MK4 15" vore något? prisvärt.
Postad 24 september 2013 - 23:11
Viggan
-
Viggan
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Nu kanske jag är inne och petar i din tråd om det stör så ber jag om ursäkt cobra-427. Jag är också på gång med att köpa element till en subbas. Skulle därför gärna vilja veta var du beställer från och vad slutpriset blir inklusive frakt, tull och moms.
Postad 24 september 2013 - 23:18
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
för att svara på viggans inlägg.
parts express har dom bästa grejjerna. men det är rätt dyrt att beställa därifrån med frakt och sånt. jag använder mig av shop usa. med dom tar det lite längre tid om sakerna ska fraktas med båt, men man får det mycket billigare. ex 7000 för en bunt element som i sverige skulle ha kostat 12.000, och ca 11.000 med privatimport (dyr frakt, kostar nästan som elementen, sen lägger man på 28% på totalpriset för sakerna OCH frakten.
Postad 25 september 2013 - 00:13
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Viggan det är ok.
Ett snabbt sätt är dollarn x 13 så är man ganska nära sanningen.
Postad 25 september 2013 - 00:41
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Kan finnas osäkerhet med den typen av beställningar när privatpersoner beställer internationellt kanske? ändå oproffsigt att inte svara kan man tycka...
Har du testat med shopusa? då behöver inte SI bry sig om exporten kanske funkar bättre om du beställer den vägen och då får du frakten uträknad också.
Annars kanske den nya Dayton Titanic MK4 15" vore något? prisvärt.
Mitt stora problem är att ska jag bygga med tre element i ett torn så måste det vara 8 ohm element för att kunna koppla ihop dom på ett vettigt sätt. Jag tycker att Zartok element som han har satsat på verkar bra daytona audio um 15-22 15" ultimax dvc Har pratat tidigare med nick privata email inga problem och förfrågan var via ett företag. Ja vi får se framöver vad som händer men det är typiskt att det alltid ska strula...
Postad 26 september 2013 - 01:00
Adhoc1
-
Adhoc1
-
Användare
-
-
240 inlägg
Jag fick ett halvt svar idag efter knappt 2 veckor, inte på allt jag frågade, tex leveranstiden, men i alla fall: The dimensions for the 15" packing boxes are 14*19*13. Each package weighs 38 lbs.. Eh ... jaha, -hur får man ned ett 15" element i en låda där endast 1 sida överstiger elementets diameter, har dom gått över till böjbara gummikorgar måntro?Jag har tidigare antagit låda om 19"x19"x16" vilket skulle innebära en volym på 0,97 m³ för 8 element som ger volymvikt på 172 kg och hemfraktat med shopusa totalt 17224:- mot USD-kurs 6,54. 6 element skulle få volym 0,73 m³ => volymvikt 129 kg med "min" lådstorlek. SI har jackat upp listpriserna nu och gör det igen oktober men det blir i stället fri frakt inom USA. Under september månad gäller ett specialpris till tex shopusa-adressen med fri USA-frakt.
Redigerat av Adhoc1, 26 september 2013 - 01:03.
Postad 26 september 2013 - 01:17
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4 533 inlägg
Mitt stora problem är att ska jag bygga med tre element i ett torn så måste det vara 8 ohm element för att kunna koppla ihop dom på ett vettigt sätt. Jag tycker att Zartok element som han har satsat på verkar bra daytona audio um 15-22 15" ultimax dvc Har pratat tidigare med nick privata email inga problem och förfrågan var via ett företag. Ja vi får se framöver vad som händer men det är typiskt att det alltid ska strula... 
Sen har ju olika element helt olika egenskaper när det gäller saker som musikalitet mm så med tanke på dina otroligt fina frontar...välj med omsorg och inte bara för kapacitet.
Postad 26 september 2013 - 08:18
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Jag fick ett halvt svar idag efter knappt 2 veckor, inte på allt jag frågade, tex leveranstiden, men i alla fall: The dimensions for the 15" packing boxes are 14*19*13. Each package weighs 38 lbs.. Eh ... jaha, -hur får man ned ett 15" element i en låda där endast 1 sida överstiger elementets diameter, har dom gått över till böjbara gummikorgar måntro?
Jag har tidigare antagit låda om 19"x19"x16" vilket skulle innebära en volym på 0,97 m³ för 8 element som ger volymvikt på 172 kg och hemfraktat med shopusa totalt 17224:- mot USD-kurs 6,54. 6 element skulle få volym 0,73 m³ => volymvikt 129 kg med "min" lådstorlek.
SI har jackat upp listpriserna nu och gör det igen oktober men det blir i stället fri frakt inom USA. Under september månad gäller ett specialpris till tex shopusa-adressen med fri USA-frakt.
Jag har äntligen fått svar av dom efter lite trix...jag vet om deras prishöjningar men vi får se var det slutar.
Postad 26 september 2013 - 08:34
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Kom ihåg att shopusa har en maxvolym även med skepp. Överstigs den blir det lite mer pengar. Senast jag talade med dom sa dom att dom inte känner till när skeppet ska gå, antingen i mitten av nästa månad eller den 31:a. Dom vet exakt datum den åttonde, beror lite på hur fullt fartyget hinner bli.
Postad 26 september 2013 - 09:07
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Sen har ju olika element helt olika egenskaper när det gäller saker som musikalitet mm så med tanke på dina otroligt fina frontar...välj med omsorg och inte bara för kapacitet.
Eftersom man inte har möjlighet att få lyssna på något av elementen som man är intresserad av...varken i den lådstorlek som jag ska ha eller i mitt rum. Jämföra med olika element och vad andra tycker...det finns en en bas som är hissad till skyarna men som inte alls passade mig. För mig är det att bygga så att elementet får ett bra Q-värde ca 0.55-0.6 max sedan är det en hel del roligt att bygga något annorlunda. Hur många bas Torn med tre element har du träffat på....men att bygga men tre element och driva de på rätt sätt...enda lösningen är ett slutsteg per element eller 8 ohm element och då blir inte urvalet så stort. Sedan kunde jag göra det enkelt bygga med två element i varje torn...jag är ingen enkel man  och 4 element blir en för stor låda. Jag är redan nöjd med trycket som är för musik...det är för film som jag vill ha mer fysik upplevelse...det är därför tornen ska stå på vänster och höger sidan om där vi sitter. Sedan finns det dom som har bytt ut 4st LMS Ultra 5400 mot 8st Stereo Integrity HT 18" och är jätte nöjda över det. Jag vill bygga med andra element men det blir ca tre gånger så dyrt och ett slutsteg för varje element men även jag måste hejda mig..det är trots allt i ett vanligt vardagsrum..  Enda sättet att veta vad jag eller någon annan tycker om ett element är att testa den hemma med den lådstorlek som är rätt för elementet...är det jag vill ha....ja....njet. Som ett exempel vad säger att Dayton Audio UM15-22 15" Ultimax DVC är ett bättre element än Stereo Integrity HT 15" om båda är i rätt storlek av låda?...vilket passar mig? att nisse eller ola säger en sak det betyder inte så mycket för mig.Så lite att köpa grisen i säcken är det för alla som inte har hört elementet själva..så dom vet vad som kommer hem.Att man sedan är nöjd även när smekmånaden är över som vi alla får när nya prylar kommer hem. tero
Redigerat av cobra-427, 26 september 2013 - 10:21.
Postad 26 september 2013 - 10:17
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
ang bastornens ohm så kan du koppla på andra sätt också. om du har 4 ohm'are så kan du serie eller paralellkoppla ena paret och göra tvärt om med den tredje, då får du grovt räknat 4 ohm eller 6 ohm på tre baselement.
sen så är det ju som du säger, man kan inte bygga hur vansinnigt mycket som helst. dessutom är det rätt onödigt. ser du till exempelvis mina element, två basar skulle kunna leverera en bit över 100 db, och det måste väl räcka långt även för personer som lyssnar högt? att sitta och se film som har kontinueligt 80-85 db och 105 i baspeakarna innebär ju bara en stor risk för skadad hörsel. har man väl fått det så hjälper inte gigantiska bassystem.
det jag vill säga är med andra ord att du säkert hade kunnat downsizea lite granna, eller bygga separata lådor. på så sätt så kan du stapla dom på varandra och bygga ut om du mot förmodan skulle behöva det.
Postad 26 september 2013 - 10:53
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
Det som är bra är att bastonerna inte är lika skadliga som diskant  Steve Meade spelar t.ex hyffsat högt (och jag antar att han fortfarande hör saker).
Postad 26 september 2013 - 10:59
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
förvisso, men tänk ändå på att arbetsmiljöverket skriver följande (naturligtvis utryckt på ett orättvist sätt ur sitt sammanhang): "Om man under längre tid utsätts för buller med en ljudnivå över ca 85 dB(A) riskerar man att få en hörselskada. Är man särskilt känslig kan man riskera hörselskada även vid nivåer omkring 75-80 dB(A)"
buller på enbart 85dba. sug på den alla som säger att jag är en låglyssnare *asg*
skämt åsido så verkar vi inte tåla hemska volymer, och personer som exempelvis baker borde ju rimligen ha förvärvat sig någon form av hörselskada. själv så har jag fått tinnitus efter att jag i ungdomen hade en bil med ett ruggigt ljudsystem.
Postad 26 september 2013 - 11:10
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4 251 inlägg
Ja jag har själv tinnitus efter Lillasysters spelning här i Övik...det suger.
Men när det kommer till bas så är jag lugn, där går det att pressa på
Postad 26 september 2013 - 11:15
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
När det gäller att koppla tre element som du skrev Zartok så jobbar inte det tredje elementet på samma sätt som dom andra två vad det gör
i praktiken vet jag inte.
Men jag har läst via Faktiskt.se om hur man bör koppla ihop element för att det ska bli så bra som möjligt..men eftersom man inte är nog insatt i
ämnet så gör man som dom belärda säger
Själv så har jag hela tiden hörselproppar i öronen på jobbet...jag är rädd om min hörsel vill inte ha tinnitus som min fru har lite grann av Usch.
Postad 26 september 2013 - 11:22
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
vad menar du nu, ska du ha två element som arbetar på ett sätt och ett tredje som arbetar på någon annan signal eller har jag missförstått totalt nu? jo, det har jag. kopplar ingenting =D
det här med att koppla ihop element är iaf ingen svår grej, det gäller bara att ha lite koll på ohmen. har man det så är det nemas problemas samt att tänka att man hellre har lite högt än lite lågt imo.
Postad 26 september 2013 - 11:46
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Att två element jobbar i parallel och den tredje serie eller tvärtom är inte samma sak som parallel koppla tre 8 ohm så att det blir 2.67 ohm alla
får samma ström om jag förstår det rätt.
Postad 26 september 2013 - 11:58
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
jag måste ha svårt att förstå saker idag märker jag. tror jag åkt på en stroke. ber om ursäkt.
du kan kolla lite på den här länken iaf: http://www.drkrupp.s...e_koppling.html
Postad 26 september 2013 - 14:29
Unregistered80c74e59
-
Unregistered80c74e59
-
Amatör
-
-
95 inlägg
förvisso, men tänk ändå på att arbetsmiljöverket skriver följande (naturligtvis utryckt på ett orättvist sätt ur sitt sammanhang): "Om man under längre tid utsätts för buller med en ljudnivå över ca 85 dB(A) riskerar man att få en hörselskada. Är man särskilt känslig kan man riskera hörselskada även vid nivåer omkring 75-80 dB(A)"
buller på enbart 85dba. sug på den alla som säger att jag är en låglyssnare *asg* skämt åsido så verkar vi inte tåla hemska volymer, och personer som exempelvis baker borde ju rimligen ha förvärvat sig någon form av hörselskada. själv så har jag fått tinnitus efter att jag i ungdomen hade en bil med ett ruggigt ljudsystem.
Hehe, A-vägning som industribuller osv mäts i funkar inte så bra för att mäta i basområdet. A-vägning ger ju mest "mätarljudtryck" runt 1Khz och faller sedan av ner mot basen. Jag mätte först med A-vägd mätare hemma och blev minst sagt besviken, då jag pressade på så kapaciteten på basarna tog slut mätte mätaren 82dB i film. När jag sedan fick UMIK och med rew mätte med Z-vägning (ingen vägning såvitt jag förstått) fick jag fram 110dB nere vid 20Hz och lägre. Borta runt 1kHz och uppåt visade mätningen runt 82dB... Så tänk på det, räknar du dig som en låglyssnare för att du spelar säg 70-80dBA så kan du gott kosta på dig en fet boost av basregistret, kommer inte märkas i dBA mätningar ändå  Och nej, att koppla så blir ingen bra. Antingen ett slutsteg per element, eller seriekoppla alla, eller parallellkoppla alla (ifall slutsteget tål lasten) eller att serie-parallell koppla, men då får han ha 4 element och inte 3 för att det skall funka. Rådet ifall han skall ha 4ohms element är väl antingen 4 element per sida, kanske välja annat element så han kommer undan med acceptabel lådstorlek trots 4 element. Alternativt om han just vill använda 3 element per sida så kan han paralellkoppla två element per sida och driva de på var sin kanal och sedan använda ett till slutsteg och driva de två överblivna elementen, lite trixande med gainrattar eller gain i minidsp bör få alla element att spela lika starkt trots olika koppling till slutstegen... Udda antal lågohmniga element blir besvärligt att driva ifall man bortser från ett element per slutsteg... EDIT: Ifall du kan tänka dig att koppla ihop vänster och höger torn till en kanal och få monobas så att säga kan du seriekoppla alla 3 4ohms element per sida för 12ohm, paralellkoppla sidorna till 6ohm och driva allt med föreslagsvis ett bryggat steg, då kommer varje slutsteg "känna av" 3ohm pga bryggkopplingen. Ifall steget är stabilt ner till 2ch 2ohm eller bryggat 4ohm kommer du inte att få ut full effekt ur steget, men det går att driva vettigt iaf, sålänge effekten räcker till för att driva alla element...
Redigerat av Unregistered80c74e59, 26 september 2013 - 14:38.
Postad 26 september 2013 - 14:50
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
nåja, andra räknar mig som en låglyssnare. själv så räknar jag mig som en höglyssnare om jag har musik på 70 dba =) paralellkoppla alla blir ju vansinnigt effektkrävande om dom hoppar ner till typ 2.6 ohm. finns det inte ytterligare risk för dippar då elementen nog inte är helt linjära på 4 ohm heller?
sen så går det ju med dom flesta element att koppla ner dom i ohm. mina kan ex kopplas till fyra eller 1 ohm. nog för att 3 ohm totalt inte är så mycket bättre än 2.67 (om man paralellkopplar coilsen och sen seriekopplar elementen). eller tänker jag fel nu?
Postad 26 september 2013 - 15:09
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1 742 inlägg
Spännande bygge om nu ni får fram några element  Tänkte precis som Spacebug att udda antal element med 4ohm är ingen höjdare ur kopplingsynpunkt om du inte ska ha en kanal /bas så försök att jaga rätt på de där elementen på 8ohm som var tänkt från början. Sedan skulle inte jag ha använt den anti-moden, den gör säkert bra saker men till lite för mycket pengar. Jag vill enkelt kunna höja o sänka volumen med fjärrkontroll,kunna ställa in basen efter film och musik typ val ett och två o.s.v
Det är en bra funktion, men när man har EQ:at ner lite toppar i basen så tycker jag att det är en bra nivå oavsett film eller musik. Man vänjer sig lite att det så det är. Kan tycka att de kunde ha lagt in funktion för delning när de ändå gjorde en sådan avancerat apparat. De som är i hembiorecivrarna brukar inte vara så bra.
Postad 26 september 2013 - 16:16
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Ska svara lite senare i natt är på jobbet och har svårt att skriva det är därför det kan ta tid ibland innan
jag svarar.
Postad 26 september 2013 - 16:24
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Angående hörselskada så verkar ekvationen enkel mest hörselskadad har störst bassystem. Dom som inte är det börjar smått men får sen bygga större och större ju mer skadade dom blir
Redigerat av MattiasBGD, 26 september 2013 - 16:25.
Postad 26 september 2013 - 16:37
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
hahaha, tänk om den ekvationen hade haft en rak korrelation =D
Postad 27 september 2013 - 07:31
Unregisteredd71d8c15
-
Unregisteredd71d8c15
-
Forumräv
-
-
914 inlägg
Det går dåligt dom svarar inte på hemsidan???? Vill beställa 12st 15" D4 utav er hur gör vi med frakten.....inte ett svar skumt...  Skickat på två utav adresserna som dom har uppgett så gör inte ett företag om dom vill sälja och det kan innebära att allt blir helt ändrade planer..Suck!! 
Han tar oftast 2 arbetsdagar att svara och likadant vid frågor när jag beställde mina element.
Postad 27 september 2013 - 08:48
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1 376 inlägg
" International guys I will be getting back to all of you tomorrow. Today was a big day of building speakers and I didn't get a chance to get quotes for any of you guys.but I WILL get shipping quotes for all of you tomorrow!" skrev Stereointegrity på Facebook för fyra timmar sedan.
Postad 27 september 2013 - 09:35
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1 158 inlägg
Att driva tre element verkar det som att 8 ohm parallell eller tre slutsteg dom bästa lösningarna och varför?
Jag vill efterlikna Revelens design tre element och utseendet och sen tycker jag att det roligt att göra lite udda högtalare.
DSPspeakern är dyr ja.. men den uppgraderas hela tiden..den har en display som man ser direkt vad ändringen gjorde osv
Sedan är vi olika jag vill ha mycket mera bas i filmer och i musik ett mer sammansatt ljud att ingenting sticker ut men frugan
vill ha lika stark bas oavsett musik eller film.
Men hur företaget sköter förfrågningar osv är under all kritik..
Postad 27 september 2013 - 19:25
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9 561 inlägg
Du behöver ju inte köra basen i stereo. Det finns det inga fördelar med om det delas vid 80.
Helt plötsligt blir möjligheterna för en vettig impedans bättre.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|