Ställer en komplicerad fråga kring något jag har grubblat på under en längre tid.
Hemma har vi idag följande utrustning:
Samsung Plasma TV 6 år gammal HD Ready
HTPC med Win7, floppydtv DVB-T tv kort där vi kör windows media center som media-plattform. Denna lösning används till:
* Titta på vanlig boxer-tv
* titta på semesterbilder
* se på film via netflix via mediacenter-klienten (US Only)
* Se på nedtankade filmer med srt.
Vi har följande krav både idag och till en eventuell framtida lösning
* Endast två fjärrkontroller i vardagsrummet (en til förstärkaren, en till allt det andra)
* En mjukvara/portal för all sorts media, alltså inga olika appar som inte kan pausas och hoppas mellan, t.ex. att jag vill pausa en netflix-film och kolla vad som är på tv idag för att sedan hoppa tillbaka till filmen och trycka play och fortsätta.
* Standard PVR-funktionalitet, dvs schemalagda inspelningar, serieinspelningar osv osv osv.
* Möjlighet att byta subtitles både för vanlig tv och för nedtankat materiel via fjärren enkelt. (fungerar ej idag i WMC för nedtankat materiel)
Varför har jag då funderat på att byta? Vi har följande problem:
* Netflix-klienten i WMC är dålig, minst sagt. Den körs i ett web-skal och saknar mycket av den funktionalitet man kan förvänta sig, samt att den är stendöd, inga uppdateringar och det krävs en massa "hack" för att öht få den att fungera i Sverige.
* WMC börjar bli gammalt, produkten är nedlagd och även om den är suverän som PVR känns det dags att börja se sig om efter en modernare plattform.
* Inget stöd för HD-TV, då det i princip inte går att få tag på några CI+ godkända tv-mottagare/tv-kort för WMC.
* Floppy dtv kräver sjukt hög signalstyrka för att fungera bra.
* Har lite halvtaskig mottagning men sitter f.n. på en 100/100 fiber in i huset, så man är ju lite sugen på IP-TV för att slippa trasslet med antenkabel och antenn. Dock verkar IP-TV marknaden vara rejält omogen, har kollat på vad som finns i boxar och tjänster och det är ett skämt.
Då ställer jag frågan till alla ni som kan något, jag har varit dålig på att hänga med vad som händer i diverse communities och på smart-tv fronten så det är kanske möjligt att en ersättare till vår htpc-lösning finns någonstans? Den starkaste kandidaten jag hade var xbox one, men efter att ha testat denna och snackat med en kompis i USA så står det klart att dess s.k. TV-stöd är ett stort skänt och ett hån mot alla som har kört WMC. Jag hade kunnat leva med att köra en box vid sidan om om detta innebad att jag kunde sköta ALLT med xbox-fjärrkontrollen, men nu verkar så inte vara fallet.
Har kollat på Apple-TV, men där verkar Apple ha fått kortslutning efter att Jobs åkte till himlen, den verkar bara vara en vanlig mediaspelare, det där med TV verkar inte stödjas alls. Gränssnittet är ålderdomligt och den spelar bara apples format. Hade man kunnat köra Magine där hade det vari lite mert intressant, men då Bolibompa etc behövs här hemma så kommer vi inte ifrån vanlig TV, inte än på några år. SVT-Play verkar ju bara stödjas på mobila enheter så det är bara att glömma.
En av de mer intressanta kandidaterna är faktiskt en Samsung tv- med den senaste smart-plattformen. Dock är det näst intill omöjligt att få fram exakt hur denna produkt fungerar, det finns inga vettiga reviews, i affären vet man ingenting och då deras tv-apparater vare sig har en inkopplad usb-hårddisk eller anslutning till tv-källa finns det inte mycket man kan testa. Dock ser lösningen intressant ut, och det är en plattform som många verkar satsa på, samt man kan uppdatera både med mjuk- och hårdvara via evolution kit. Men som sagt, det är svårt att få info kring dessa funktioner, både via googling, frågor här på minhembio samt i affär. Våran gamla TV börjar kännas gammal så det är inte helt dumt att få allt i ett. Frågan är bara hur mjukvaran håller måttet.
Windows 8 hade varit trevligt att köra i vardagsrummet, dock saknar modern UI helt fjärrkontrolls-navigation samt möjlighet att få upp ett soft-keyboard via fjärr. Det är helt baserat på mus eller touch. E-home input verkar helt spolat och jag vet inte heller någon bra app för att se vanlig tv. Dock hade det kanske räckt med public service-appen ett tag... vet ej...
Vi är total ointresserade av att kunna styra saker med att flaxa med armar, fingrar samt att prata, det ska vara en bra fjärrkontroll, som är logiskt uppbyggd precis likt microsofts klassiska belysta media center-fjärrkontroll som alla i familjen älskar.
Nå, med ovan textvägg att begrunda, finns det något som kan fungera för oss? Eller är fortfarande windows media center långt före sin tid, vilket är ganska häpnadsväckande med tanke på hur gammalt det börjar bli.
/S
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?