Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Poppa popcorn

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 January 2014 - 13:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Jag älskar popcorn men jag har ingen micro så jag kan göra micropopcorn. Är dock väldigt dålig på att poppa popcorn själv i en kastrull. Antigen smakar dom bränt och hälften poppar inte. Eller så poppar dom typ halvt bara så det fortfarande är en hård kärna i mitten.

Någon som har bra tips om hur man poppar för att få bra popcorn?

Gott nytt år.

Postad 02 January 2014 - 13:33

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Le Creuset emaljerad gryta och kokosfett, resultatet blir aldrig fel!

Postad 02 January 2014 - 13:34

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

• 351 inlägg
  • 0
Jag brukar köra rapsolja, typ så att det är lite täckande än bara kastrollbotten. Värm på och släng i typ 3 popcorn så du ser när det är tillräckligt varmt. Sen fyller jag kastrullbotten med korn och sen ser jag till att skaka kastrullen på plattan så att de tyngre kornen hamnar under de färdigpoppade kornen.

Redigerat av Unregisterededfb6b6e, 02 January 2014 - 13:35.

Postad 02 January 2014 - 13:37

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
hade vi inte redan en popcorn-tråd?

bäst är väl egentligen att använda kokosfett, men jag kör på rapsolja. sen ska man vänta tills kastrullen/oljan är het och då slänga på kornen. det skiter jag oftast i dock. sen ska man när det poppat lite granna helst skaka så att dom opoppade kommer neråt, men även detta brukar jag skita i.

är dom lite segaktiga när du hällt ut dom, så kör dom några minuter i ugnen 100-150 grader. tror detta tipset stod med i den andra tråden med.

Postad 02 January 2014 - 13:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
ok tackar för det. Ska man köra på maxvärme på spisen eller?
kokosfett har jag inte men vanlig matolja har jag.

hittade ingen popcorn tråd när jag sökte. Bara om popcorn maskiner. Men finns det en är det bara att radera denna.

Redigerat av andreassofus, 02 January 2014 - 13:51.

Postad 02 January 2014 - 13:59

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Jag kör maxvärme från början. Kör med "neutral" olja (typ raps), ett tunt lager i botten. I med 3st majskorn direkt, när tredje poppats så sänker jag värmen och häller i resterande majskorn. Skaka grytan då och då.

Postad 02 January 2014 - 14:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
tack. ska testa ikväll. man kan inte hälla i mer än ett lager i botten eller? utan det va vara precis så det täcker? Det kanske är det jag gör fel . att jag har för mycket kärnor i från början.

Postad 02 January 2014 - 14:22

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Det kanske är det jag gör fel . att jag har för mycket kärnor i från början.

Nja, poppar inte så ofta men gjorde det faktiskt igår kväll.

Jag hällde i rapsolja, lite lagom. Sedan hällde jag i alla popcorn direkt. Full sula på plattan.

När det började poppa sänkte jag värmen rejält. Samt att jag skakade kastrullen ett antal ggr.

Blev jätte bra (med massa salt ;) )

/Fredrik

Postad 02 January 2014 - 15:51

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

ok tackar för det. Ska man köra på maxvärme på spisen eller?
kokosfett har jag inte men vanlig matolja har jag.

Ta dig gärna till en affär och köp kokosfett, blir godare popcorn och bränner inte lika lätt. Jag kör full spätta på platta tills fettet smält och sänker därefter något. Bara att skaka runt lite då och då så blir det mesta poppat.

Postad 02 January 2014 - 16:00

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 1
Köp en micro för 199kr på Rusta eller nåt, tjänar du säkert in oljan på! ;)

Postad 02 January 2014 - 16:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
får köpa cocosfett nästa gång då så får jag se hur det blir. Ikväll blir det dock med olja :)

micro tänker jag inte köpa. gillar inte micro

Postad 02 January 2014 - 17:08

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Kör med 50 % smör och 50% rapsolja, i med tillräckligt för att täcka alla popcorn, salta nu.

Kör på full värme, skaka 1 ggr när smöret smält, låt det sedan köra på, högsta värme all in.

Ger perfekt resultat.

Postad 02 January 2014 - 17:22

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Jag kör alltid på 8\10 i värme (induktion) och tjockbottnad kastrull med olivolja. Skakar hela tiden, kan sänka temp ett par snäpp under tiden det poppar. Har aldrig bränt vid.

Postad 02 January 2014 - 17:27

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Ett tips ifrån Alton Brown som jag kör med är att låta popcornkärnorna stå med öppen frp i kylen, helst en vecka. De suger åt sig fukt och poppar sig större.. här står alltid tre påsar som jag roterar.. :)

Postad 02 January 2014 - 21:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
poppade en skål till filmen nyss, blev väl ok men jag tycker fortfarande jag får den där jättesega/hårda kärnan i mitten.

får göra mig en skål i morgon igen och ha lite mer olja i samt inte så hög värme.

Postad 02 January 2014 - 23:06

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
Hur mycket kokosfett ska man köra på ungefär när man använder det? Jag har bara använt det en gång och det var när jag köpte färdiga påsar.

Postad 02 January 2014 - 23:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Jag brukar ha i en ganska bra kaka, ska täcka botten ordentligt när det smält. Brukar bli "krispigt" och gott.

Olja tycker jag sätter bismak (nej, inte honung) ;)

Det värsta med popcorn är de förbannade flarnen som fastnar i gommen...

Postad 03 January 2014 - 01:55

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Numera kör jag bara i micro eller popcorn maskinen.
Men innan vi köpte ny spis med häll så poppade jag alltid själv i kastrull.
Körde enbart smör i en STOR kastrull när smöret smälte så fyllde jag på popcornen så dom täckte hela botten och blev typ 1cm högt eller typ 2lager.
Sen full effekt på plattan hela tiden och när det började poppa så skakade jag kastrullen fram och tillbaka hela tiden på plattan.
Blev underbara popcorn och brände kanske nån enstaka gång när man var lite slö och inte skaka tillräckligt.

Postad 07 January 2014 - 10:19

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Brukar köra på majs- eller rapsolja, tycker majsoljan blir aningen bättre men väldigt marginellt. Har aldrig använt cocosfett men ska prova det någon gång, har inte hört talas om det förrens nu. Brukar köra på 10 av 12 på vanlig gammal spis och sen ett par mm med heltäckande olja i botten. Två stycken majskorn i tills de poppar, då täcker jag upp hela botten så att det blir lite mer än ett lager. Sen är det bara att poppa och skaka tills det lugnar ned sig, tar av innan det slutar poppa helt.

Tycker dock att popcorn i micron inte blir särskilt bra, känns fattiga på något sätt.

Postad 07 January 2014 - 10:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0
Varför inte en popcornmaskin? http://www.netonnet....CFQhZ3godxWkADA

Postad 07 January 2014 - 11:09

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
Provat kokosfett två ggr nu, och kan inte skaka känslan av att det är stearin. Tror jag kommer fortsätta med rapsolja i fortsättningen.

Postad 07 January 2014 - 11:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Har poppat varje dag nu ett tag med olika tekniker och kommit fram till att det blir bättre med mycket olja och låg värme. Dessutom vräker jag i massa smör i innan det börjar poppa. Blir grymt gott.

Popcornmaskin är väl värdelöst vad jag hört. Blir inte gott samt att saltet inte fastnar. Har dock inte provat så jag ska inte uttala mig

Postad 07 January 2014 - 12:13

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 1
Det är ju en jäkla skillnad i konsistens på micro-popcorn och vanliga gryt-popcorn.
Fasen vet om jag inte gillar micro-popcornens konsistens bättre. Tycker de i gryta blir för hårda?

Postad 07 January 2014 - 12:21

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Varför inte en popcornmaskin? http://www.netonnet....CFQhZ3godxWkADA

Vad är fördelen jämfört med en vanlig kastrull? Är det den där omrörningsarmen istället för att skaka. Känns annars mest bara som en extra utgift för något jag redan har i hemmet.

Ska ner på affärn snart och tänker då köpa cocosfett enbart för att prova att poppa.

Postad 07 January 2014 - 12:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Vad är fördelen jämfört med en vanlig kastrull? Är det den där omrörningsarmen istället för att skaka. Känns annars mest bara som en extra utgift för något jag redan har i hemmet.

Jag vet inte vad fördelen med popcornmaskin är. Det var bara ett förslag till trådskaparen, för han hade problem med att poppa i gryta och micro tänkte han inte skaffa.

Postad 07 January 2014 - 12:40

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Jag vet inte vad fördelen med popcornmaskin är. Det var bara ett förslag till trådskaparen, för han hade problem med att poppa i gryta och micro tänkte han inte skaffa.

Ah ok, då är jag med. Trodde det var riktat mot diskussionen kring kastruller.

Postad 07 January 2014 - 18:53

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Tycker big popper är underbar. Färdig skål och allt, lite bökig att diska ren bara.. Lite olivolja blandat med massor av smör så blir det bra i den ;) Dessutom fastnar saltet ;)

Postad 09 January 2014 - 18:52

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Jag tänkte köpa en Big Popper förut för att slippa poppa i kastrull, men efter att ha läst lite på prisjakt ångrade jag mig. Det verkar vara mer regel än undantag att den går sönder efter 20-50 poppningar, plasten spricker och den verkar inte tåla värmen. Med tanke på vad den kostar tyckte jag inte den verkade värd det, så jag kör vidare med kastrull. 50/50 rapsolja och smör brukar jag använda, och ha popcorn så det precis täcker.

Postad 09 January 2014 - 22:29

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Provade cocosnötsfett för några dagar sen men tyckte inte det blev så bra. Kändes fattiga i smaken på något sätt, lite torftigt, inte helt olikt hur micropopcorn smakar. Ska prova olja+smör imorgon istället annars går jag tillbaka till majsolja.

Vilka popcorn brukar ni köpa förresten? Jag har märkt att OLW är bland de sämre av de jag provat. Just nu kör jag med ett märke som heter Pyta (står BOP BOP BOP på påsen) men har haft bättre hemma. Stora fina korn iallafall som blir stora popcorn.

Postad 10 January 2014 - 17:58

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Betalade 20 kronor för min big popper på en loppis. Har nog poppat 50 påsar popcorn än.. Så den var värd det ;)

Postad 17 January 2014 - 09:28

Unregisteredc3c18610
  • Unregisteredc3c18610
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Ofta använder folk gryta med för tätt lock. Det gör att kondensen inte kan ta sig ut och poppningen avstannar. Själv har jag en kastrull som jag har använt i snart 15 år enbart till popcorn. Det är tro det eller ej en aluminiumkastrull med ett skevt lock som gör att tillräckligt mycket kondens slipper ut. Först i med olja och tre korn, när dom har poppat i med resten så att det täcker botten. Skaka emellanåt. Har funkat för mig i 25 år och lär nog göra det ett tag till.

Redigerat av Unregisteredc3c18610, 17 January 2014 - 09:29.

Postad 17 January 2014 - 10:01

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Jag provade Andreassofus tips om att köra på olja och sen vräka på smör. Blev väldigt bra måste jag säga, kanske hade lite för mycket smör bara.

Tror att det är en smakfråga. Gillar man micropopcorn så är cocosfett det man gillar. Vill man ha mer flott och smak så är olja och smör bättre.

Postad 17 January 2014 - 10:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Jag provade Andreassofus tips om att köra på olja och sen vräka på smör. Blev väldigt bra måste jag säga, kanske hade lite för mycket smör bara.

Tror att det är en smakfråga. Gillar man micropopcorn så är cocosfett det man gillar. Vill man ha mer flott och smak så är olja och smör bättre.

Japp jag tror det var grejen :)
sen får man väl prova sig fram exakt hur mycket smör man ska ha, men det krävs en del. Blev en enorm skillnad mot vanliga popcorn utan smör.

Postad 17 January 2014 - 10:29

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Japp jag tror det var grejen :)
sen får man väl prova sig fram exakt hur mycket smör man ska ha, men det krävs en del. Blev en enorm skillnad mot vanliga popcorn utan smör.

Håller med, kommer fortsätta med denna blandning. Ska bara hitta rätt nivå då det blev aningen för flottigt. Sen åt jag hela grytan själv vilket jag inte brukar göra, så på slutet blev det lite för mycket av allt.

Postad 17 January 2014 - 14:47

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Hur mycket är att "vräka på smör"?

Postad 17 January 2014 - 14:50

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
jag undrar lite mer hur ni egentligen gör när ni slänger på smör. har ni olja tills ni börjar poppa och slänger på smör och popcorn samtidigt eller hur gör ni?

Postad 17 January 2014 - 15:06

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

jag undrar lite mer hur ni egentligen gör när ni slänger på smör. har ni olja tills ni börjar poppa och slänger på smör och popcorn samtidigt eller hur gör ni?

Jag använde olja först och när de två kornen jag lade i från början poppade så slängde jag i resten av kornen och täckte med steksmör (typ samma mängd som oljan). Sen på med locket och poppa som vanligt. Ska prova med riktigt smör nästa gång och att smälta det i en liten kastrull på sidan så att jag lätt får det fördelat i kastrullen.... eller ännu bättre poppa med enbart smör rakt av :)

Postad 17 January 2014 - 15:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Jag gör som Stefan. Häller på smör/margarin strax innan det börjar poppa. Några matskedar smör kanske. Lite efter tycke och smak :)

Postad 17 January 2014 - 18:03

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
I min ungdom poppade jag i 5liters aluminiumkastrull. Maxvärme på plattan. I med massor med smör.
Sedan när det poppat klart smälte jag 100 gram smör och hällde över. Sedan saltade jag.

Var inte mycket stuns i popcornen, men s*tan vad kaloririka :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.