Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla Neutrik-kabel till DSPeaker Anti Mode 8033

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 August 2014 - 14:01

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Va lite osäker på vilken del av forumet den här frågan hör hemma men jag testar här :)

Jag flyttade nyss till en ny lägenhet som gjorde det möjligt att ha ett semidedikerat lyssningsrum. I samband med detta köpte jag lite ny utrustning, bland annat då en ny subbas från REL. Jag har sedan tidigare en DSPeaker som jag använt ihop med gamla subbasen till väldigt god effekt. Men REL basen använder Neutrik-kabel vilket innebär en extra kabel som jord. Min jord-kabel är fäst i en RCA-kontakt som jag pluggar in i en oanvänd port i bak på min SAT Amplifix enligt instruktioner från försäljaren.

Min fråga då. Om jag ska koppla in DSPeakern mellan REL basen och förstärkaren, hur jordar jag då effektivt? Ska jag försöka fästa kabeln i metallchassit på DSPeakern eller ska jag jorda den i förstärkaren som innan? Spelar det ens någon roll? Helt hopplös på sånt här.

Som jag förstått det lär väl ingenting gå sönder (bara brumma en massa) om jag inte jordar den ordentligt så jag antar att det bara är att prova, men jag föredrar att veta först ;)

Tacksam för svar på detta då jag har en baspuckel i nya rummet och min beställning av ljudabsorbent blivit försenad pga av negativt lagersaldo :wacko:

Redigerat av Draj, 29 August 2014 - 14:03.

Postad 29 August 2014 - 14:29

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
All din utrustning som sitter ihop till samma eluttag bör dela jordpunkt så därför ska du kunna sätta jordsladden på lågnivåsidan mot chassijord var som helst. RCA-kontaktens ytterdel är också chassijord. Rega tex har ju som du vet byggt in jord i RCA-kontakten för att slippa en extra kabel. Man vill helst ha alla musikutrustning mot samma uttag. Det som kan störa som Airport Express, TV, dimmers etc ska hållas så långt bort som möjligt.

När det gäller jordbrum så är min erfarenhet att det finns inga regler. Trial and error. Men börja inte skarva på eluttagets jord. Danger danger! Bara på lågnivåsidan.

Vad blir det för dämpning? Sofsci? Jag kör deras Superchunk Corner. Nästa steg blir heltäckningsmatta.

Redigerat av Drobbo, 29 August 2014 - 14:34.

Postad 29 August 2014 - 17:52

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
Det du du kallar Neutrik ( speakon http://en.m.wikipedi...eakon_connector )
Är väl bara för högnivå så varför använda den över huvud taget?

PS Neutrik är ett fabrikat de har massor olika kontakter och annat.
http://www.neutrik.c...products/audio/

Postad 30 August 2014 - 13:27

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

All din utrustning som sitter ihop till samma eluttag bör dela jordpunkt så därför ska du kunna sätta jordsladden på lågnivåsidan mot chassijord var som helst. RCA-kontaktens ytterdel är också chassijord. Rega tex har ju som du vet byggt in jord i RCA-kontakten för att slippa en extra kabel. Man vill helst ha alla musikutrustning mot samma uttag. Det som kan störa som Airport Express, TV, dimmers etc ska hållas så långt bort som möjligt.

När det gäller jordbrum så är min erfarenhet att det finns inga regler. Trial and error. Men börja inte skarva på eluttagets jord. Danger danger! Bara på lågnivåsidan.

Vad blir det för dämpning? Sofsci? Jag kör deras Superchunk Corner. Nästa steg blir heltäckningsmatta.

Tack för svaret! Men jag är fortfarande inte helt säker på var jag ska jorda den. Har inget annat i kedjan som jordas externt, men det funkar alltså att fästa jordkabeln i DSPeakerns metallchassi då mao? Vad menar du med lågnivåsida?

Jag va inne på Sofsci men bestämde mig för att beställa en tavla från Desinio i Sverige. Har haft kontakt med flera företag och kommer nog höra av mig till Sofsci igen då det eventuellt blir mer dämpning senare. Mattor är bra :)

Det du du kallar Neutrik ( speakon http://en.m.wikipedi...eakon_connector )
Är väl bara för högnivå så varför använda den över huvud taget?

PS Neutrik är ett fabrikat de har massor olika kontakter och annat.
http://www.neutrik.c...products/audio/

Det stämmer, det är en speakon-kontakt i subbasen. RELs subbasar förespråkar att man använder högnivå och är byggda för det, med oerhört bra resultat. Subbasen får samma signal som högtalarna och spelar med samma "färgning" från förstärkaren. Mer lättintegrerad subbas får man leta efter, otroligt musikalisk dessutom.

Postad 31 August 2014 - 12:27

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
Kör du 2-kanal eller bio, i bio har man ju en dedikerad LFE kanal.

Postad 01 September 2014 - 00:37

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Kör du 2-kanal eller bio, i bio har man ju en dedikerad LFE kanal.

2.1 Vinylrigg.

Postad 27 October 2014 - 16:05

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0
Hej, Är nyfiken på om du fick till det med DSPeakern och din REL sub. Vart lite konfunderad hur du fíck ihop kablaget med Sub matad via högnivå och DSPeakern som jag fått för mig använder lågnivå in och ut...

Postad 27 October 2014 - 17:04

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Hej, Är nyfiken på om du fick till det med DSPeakern och din REL sub. Vart lite konfunderad hur du fíck ihop kablaget med Sub matad via högnivå och DSPeakern som jag fått för mig använder lågnivå in och ut...

Jag fick inte ihop det, tror inte det är möjligt :( vilket är synd med tanke på att jag har en baspuckel runt ~50Hz i nya lyssningsrummet. Jobbar med akustiken där inne så får DSPeakern hantera vardagsrumsbasen istället.

Postad 27 October 2014 - 19:28

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0
Jag misstänkte att det inte skulle gå men men blev nyfiken. Är själv sugen på en då jag har en puckel på 30 Hz i Biorummet. Och DSP:n i XTZ steget löser inte det helt och hållet samt att det bara driver 12 tummaren och de 2 REL:arna kör på utan DSP och förstärker problemet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.