Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ersätta Optoma HD70? -tips?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 December 2014 - 20:23

Unregistereddae5bf67
  • Unregistereddae5bf67
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har en Optoma HD70 med några år på nacken.
Istället för att byta lampa (vilket behövs inom en väldigt snar framtid) funderar jag på att byta projektor istället.

Så till frågan, vad skall man välja? ..tips & förslag mottages tacksamt.

Några krav:
-Inte sämre prestanda än nuvarande, men gärna bättre.
-Ej högre ljudnivå än 28dB /std/30dB bright)
-Gärna lika snabb eller snabbare att stänga av sig som HD70´n
-Max 8000:- i inköpspris

Användningsområde:
Används som tv i gillestugan med tillkopplad digitalbox (typ 5 HD-kanaler) via HDMI och en DVD-spelare via VGA.

Tips och tankar?
Tack på förhand!!

Postad 16 December 2014 - 10:03

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
En åtta år gammal budgetmodell - allt du köper lär vara bättre på i stort sett allting. Men sikta på renodlade hembiomodeller då mycket i prisklassen har färghjul som ger sämre färger och mer regnbågsflimmer. Till exempel BenQ W1070-modellerna eller Optoma HD26 är hembiomodeller. BenQ TH681 är det inte.

Ljudnivån kan du inte jämföra fram genom specar, utan du måste lyssna dig fram. Räkna med att nivån är i klass med din gamla. Karaktären på ljudet - surrande, susande, tjutande, brusande etc. kan däremot skilja sig rejält.

Postad 16 December 2014 - 19:15

Unregistereddae5bf67
  • Unregistereddae5bf67
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tack för svar Ringblixt, blev lite full i skratt av det men det bjuder jag på... :D

Jag får väl omformulera mig lite/lägga till info:
-Modellen jag har är ju en DLP (jag har ej problem med regnbågseffekter) och har varit nöjd med det, men bör jag fortsätta kika mot DLP eller har utvecklingen 8 år senare gjort att jag bör titta på annan teknik?
-Jag söker en så tyst projektor som möjligt ...på alla sätt, vet att det är svårt att jämföra, men alla tips är välkomna då jag sitter direkt under projjen :blush:

Postad 16 December 2014 - 23:03

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Du ska köpa rätt projektor och det är inte nödvändigtvis en viss teknik, utan en produkt som svarar mot det du efterfrågar. För 8000 kronor är det dock i stört sett endast DLP som ligger inom räckvidd - ifall du ska köpa nytt. Kan du kliva uppåt eller köpa begagnat har du betydligt fler möjligheter till tystare modeller, exempelvis Sonys HW-modeller.

Postad 17 December 2014 - 11:11

Unregistereddae5bf67
  • Unregistereddae5bf67
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Återigen, tack för svar Ringblixt!

Jag är ute efter nytt i max 8000kr-klassen och vill byta upp mig så gott det går inom mina krav och prisbild, så då är det alltså DLP-teknik jag skall kika på.

Om någon skulle ha tips på modeller att rekomendera eller varna för så vore jag jättetacksam!

Postad 17 December 2014 - 14:46

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Jag är ute efter nytt i max 8000kr-klassen och vill byta upp mig så gott det går inom mina krav och prisbild, så då är det alltså DLP-teknik jag skall kika på.

Nä, där missförstod du lite. Du ska inte kika efter en viss teknik eftersom det är en produkt du ska köpa. Men för nyköp och din budget finns det endast DLP-projektorer att välja på, till exempel de jag föreslog. :)

Postad 17 December 2014 - 15:15

Unregistereddae5bf67
  • Unregistereddae5bf67
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jaha, men om jag tittar på kategorin hemmabioprojektorer på: http://www.netonnet....y=1&pageSize=12 så hittar jag ju både DLP och LCD i min prisklass, därav frågan. (sedan finns det ju såklart fler ställen att handla på)

När jag köpte min projektor för x antal år sedan så pratades det mest om att LCD var bäst för data/tv-spel och att man då borde välja DLP för hemmabio. Men som sagt så var det så snacket på forum gick då och min fråga är då om detta förändrats eller fortfarande gäller med dagens utbud och teknik?

Postad 17 December 2014 - 15:34

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Tekniksnacket på det sättet är ofta missvisande. Det finns gott om DLP-baserade produkter som är direkt olämpliga för hemmabio och det finns de modeller som är helt och hållet konstruerade för hemmabio. LCD-projektorerna i din prisklass är "edutainment"-modeller och når inte riktigt upp i bildkvalitet till de modeller jag föreslog.

Hade din budget varit 20.000 kr hade det snarare varit tvärtom - det finns väldigt få DLP-projektorer anpassade för hemmabio medan du har ett par modeller med LCD-teknik som är riktigt bra och påtagligt bättre än de för runt 8.000 kronor.

Postad 09 January 2016 - 17:55

Unregistereddae5bf67
  • Unregistereddae5bf67
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Efter typ ett år av ytterligare fundering och beslutsångest så klickade jag idag hem en sprillans ny Optoma HD151X.

Det skulle vara kul att höra tankar kring mitt val (rätt eller fel) eller kanske någon annan som ersatt sin Optoma HD70 med likvärdig nyare projektormodell och hur nöjd/missnöjd den blev med sin nya projje.

Eftersom jag var/är nöjd med min nuvarande HD70 (trots några år på nacken) så blev det en ny Optoma igen, jag ökade dock budgeten med ca 700kr.

Postad 12 February 2016 - 20:57

Unregistereddae5bf67
  • Unregistereddae5bf67
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Lite uppdatering:

Fick projektorn och monterade, tyckte att bilden var helt OK (lättare uppgradering mot HD70).

Däremot var det ett högfrekvent fläktljud som jag störde mig på (det normala fläktsurret var nog vad jag förväntade mig, kanske något högre men OK).

Dessutom en ljus punkt ca 1dm i dia mitt i bild på min 88" duk (som enbart syntes mot svart bakgrund), men ändå...

Projjen tillbakaskickad för garantiöversyn, återkommer med kommentarer när jag testat den efter garantiservice/utbyte.

Redigerat av Unregistereddae5bf67, 12 February 2016 - 20:58.

Postad 05 April 2016 - 22:42

Unregistereddae5bf67
  • Unregistereddae5bf67
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Har fått tillbaks ny projektor (även den en Optoma HD151X) och kört några veckor.

Det högfrekventa surret är borta och nu hörs bara det normala fläktljudet, den ljusa punkten finns inte heller på den jag fått nu.

Så kontentan blir att den är helt ok, bildmässigt en uppgradering och fläktljudet ungefär som min gamla HD70 kanske något lägre.

När man stänger av projektorn så tar det någon sekund längre än HD70, men det är som sagt bara sekunder det handlar om.

Summa summarum: Vill någon ersätta HD70 med likvärdig utan att gå upp i prisklass så kan jag rekommendera HD151X.

Nu återstår bara att se hur länge lampan håller, min HD70 gick på övertid och när jag bytte så hade den haft en brinntid på 5901h ...med timmar kvar.

Postad 11 September 2016 - 17:48

Unregistereddae5bf67
  • Unregistereddae5bf67
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Efter att ytterligare kört Optoma HD151X under några månader så är jag fortfarande nöjd!

Den används varje dag istället för TV, rekommenderas starkt av mig som ersättare för HD70 som tråden ursprungligen handlade om.

Over and out :)

Postad 27 November 2017 - 15:25

Unregistereddae5bf67
  • Unregistereddae5bf67
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Lite mer än ett år till har gått och "peppar-peppar" så är jag fortfarande nöjd.

Dagligt tittande, nu med 2040h-brinntid avverkad än så länge.

Postad 02 December 2017 - 16:48

Unregistered03bafabb
  • Unregistered03bafabb
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Var hd151 endast likvärdig med hd 70, borde väl vara rätt mycket skillnad på bilden eller?

Skrotar du hd 70 är jag intresserad av lite delar.

Postad 03 December 2017 - 12:47

Unregistereddae5bf67
  • Unregistereddae5bf67
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Det är bättre bild på hd151 absolut, så för mig kan man säga att det blev en "uppgradering".

Har tyvärr inte gamla projjen kvar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.