Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Defekt TV? Samsung UE55JS8505 hackar

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 september 2015 - 23:53

gzor
  • gzor
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej allihopa,

Köpte en Samsung UE55JS8505 på Elgigantens för 3 dagar sen. När jag kollar på film direkt via TVn är rörelsehanteringen hur bra som helst. När jag däremot kollar film genom min stationära dator så blir rörelsehanteringen dålig och filmerna hackar till då och då. Jag har provat spela filmer/klipp på datan genom Vlc, Windows Media Player, Popcorn Time, Youtube - typ en gång per 30-60 sekunder fryser filmen en halv sekund.

Laddade ned programmet Kodia och ställde in så att TVns refresh rate anpassar sig efter filmens refresh rate och alla filmer som spelades upp genom Kodia flöt på riktigt fint därefter. Dock vill jag kunna se film och klipp genom annat än bara Kodia och undrar därmed hur jag blir kvitt detta problem? Det är troligtvis inget fel på TVn?

TVn är kopplad till datorn genom HDMI, datorn är även ansluten till en 2.1 stereoförstärkare med optisk kabel, jag har två högtalare kopplade till förstärkaren.

Uppskattar och tackar för all hjälp jag kan få.

Postad 05 september 2015 - 06:06

robi
  • robi
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Testa att bara koppla datorn till tv, utan att datorn är kopplat till en massa annat. Kan vara värt ett försök och se om det flyter bättre.

Postad 05 september 2015 - 08:54

gzor
  • gzor
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej,

Jag gjorde det men hjälpte inte. Dock så gick jag in på display settings och ändrade skärmens refresh rate från 30 Hz som den var inställd på till 60 Hz och det verkar ha löst problemet. Vad kan det bero på tekniskt sett? Skulle bara vilja lära mig den bakomliggande orsaken till lösningen :)

Dock så har detta medfört ett nytt problem, nämligen att när jag rör muspekaren så uppstår "flickering" på vissa dialogrutor såsom rutan för ljudinställningarna? 

Redigerat av gzor, 05 september 2015 - 08:58.

Postad 05 september 2015 - 12:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Flickeringen kan ha med datorns upplösning gentemot tevens att göra. Kolla om du kan hitta någon bildutjämnare (aliasing?) i grafiken på datorn.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 05 september 2015 - 12:11.

Postad 05 september 2015 - 18:25

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

hur är denna tv annars...hur är det att se fotboll?

såg denna tv med nån hd slinga som gick..tyckte bilden var väldigt bra,och svärtan med..

Postad 06 september 2015 - 05:37

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Hämta hem senaste uppdateringen för ditt grafikkort i datorn, men avinstallera då det däringa Kodia först innan du installerar en ev. uppdatering.

Ställ också om så att grafikkortet bara skickar signal till datorskärmen innan du installerar uppdateringen.

Och dra ur HDMI-sladden till TVn.

Efter installation så boota om datorn.

Sen kopplar du in HDMI-sladden, och går in på Grafikkortsinställningarna och väljer att Klona båda skärmarna, då får du antagligen 59 eller 60Hz på en gång.

Postad 06 september 2015 - 11:02

gzor
  • gzor
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

hur är denna tv annars...hur är det att se fotboll?

såg denna tv med nån hd slinga som gick..tyckte bilden var väldigt bra,och svärtan med..

Är sjukt nöjd, har inget att anmärka på. Finns lite clouding på den men inget farligt eller mycket, väldigt diskret. KNivskarp bild, bra rörelsehantering och snygg estetik.

Postad 06 september 2015 - 11:06

gzor
  • gzor
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hämta hem senaste uppdateringen för ditt grafikkort i datorn, men avinstallera då det däringa Kodia först innan du installerar en ev. uppdatering.

Ställ också om så att grafikkortet bara skickar signal till datorskärmen innan du installerar uppdateringen.

Och dra ur HDMI-sladden till TVn.

Efter installation så boota om datorn.

Sen kopplar du in HDMI-sladden, och går in på Grafikkortsinställningarna och väljer att Klona båda skärmarna, då får du antagligen 59 eller 60Hz på en gång.

Tack men hur ska jag kunna göra allt mmed HDMI urkopplad? Har ingen DVI ingång. Har du någon stegvis guide på vart jag ska klicka för att göra det du skriver? 

Postad 06 september 2015 - 11:11

gzor
  • gzor
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Flickeringen kan ha med datorns upplösning gentemot tevens att göra. Kolla om du kan hitta någon bildutjämnare (aliasing?) i grafiken på datorn.

Ser att det finns flera typer av aliasing, vilken ska man tumma på

Postad 06 september 2015 - 14:54

gzor
  • gzor
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej,

Jag blev nyligen kvitt mitt problem med filmer som hackade när skärminställningarna på datorn ändrades från 30 Hz till 60 Hz. Dock uppstod ett nytt problem med 60 Hz, nämligen att vissa program och dialogrutor drabbas av flickering. Det är enbart på 30 Hz som flickering-problemet försvinner men då kan jag inte se filmer utan att det hackar var och varannan minut ...

Hur löser man detta problem?  :unsure:

Postad 07 september 2015 - 07:16

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Tack men hur ska jag kunna göra allt mmed HDMI urkopplad? Har ingen DVI ingång. Har du någon stegvis guide på vart jag ska klicka för att göra det du skriver? 

Jag trodde du hade TVn på HDMI och Datorskärmen på VGA eller DVI.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.