Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-Ray-spelare som mediastreamer?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 september 2015 - 12:53

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

Jag har i dagsläget en hembioreceiver (Pioneer SC-LX71), som inte klarar av att spela upp högupplösta musikfiler från nätverk/NAS. Den klarar inte heller av filmuppspelning via nätverk. Jag behöver en smart lösning på detta.

Om det finns någon lösning på ovanstående, som även medger lite bättre musikljud överlag redan nu, "på köpet" eller till en väldigt rimlig merkostnad, så är det såklart mest intressant. Även om jag med största sannolikhet kommer att uppgradera systemet med en riktigt bra audiofil-DAC inom 2-3 år.

Antingen så vill jag ha en billig, temporär lösning, fram tills dess att jag sparat ihop till mer audiofila komponenter. Eller så vill jag ha en kostnadseffektiv, (mer) långsiktig lösning, som jag kan inkorporera i mitt framtida, mer audiofila, system.

Det jag önskar är följande:

• Möjlighet att streama upp högupplösta ljudformat som FLAC och DSD från NAS.
  • Möjlighet att streama filmer (gärna även högupplösta) från NAS.
  • Eventuellt bättre musikljud, vid uppspelning från NAS (och CD/SACD), utan allt för stor merkostnad (planerar skaffa audiofil-DAC inom 2-3 år).

De möjligheter jag överväger är:

• Enkel mediastreamer utan DAC, eller med billig DAC + separat audiofil DAC
  • Mediastreamer med audiofil DAC
  • BD-spelare med mediastreamer, utan DAC, eller med billig DAC + separat audiofil DAC
  • BD-spelare med mediastreamer med audiofil DAC
  • Hembioförsteg med mediastreamer och audiofil DAC

Om jag satsar på en separat mediastreamer, så räcker kanske min nuvaranda PS3:a som BD/CD-transport, inom överskådlig framtid.

• Har en BD-spelare av högre kvalitet (Oppo, Primare et.) även ett större värde som ren BD/CD-transport, än en enklare/billigare BD-spelare?

Många nya BD-spelare (och även CD-spelare) har inbyggd mediastreamer, av till synes lika bra gränssnitt, som fristående midiastreamers. I det läget så kan man kanske tänka att man får en ny BD/CD-transport "på köpet", för i princip samma pengar som man annars skulle ha betalt för endast mediastreamern.

• Stämmer detta resonemang, eller medför dedikerade mediastreamers generellt sett andra fördelar (utöver eventuellt bättre DAC), jämfört med mediastreamers inbyggda i BD/CD-spelare?

Om det är så att min PS3:a duger som ren BD/CD-transport, och separat mediastreamer inte medför någon fördel jämfört med att använda en mediastreamer inbyggd i ett hembioförsteg, så kanske det vore mest långsiktigt smart att satsa på en sådan direkt. Utifrån specifikationer mm så verkar det även som om det sitter relatvit bra DAC:ar i samtgliga hembioförsteg.

En enkel BD eller dedikerad mediastreamer kostar några tusenlappar, och en bra dedikerad "autdiofil"-DAC börjar väl kring 10 000. Säg att man får ge ca 15-20 000 totalt för bägge, upp till 35-40 000 om man väljer en high end-DAC.

En "audiofil" BD-spelare eller dedikerad mediastreamer verkar börja kring 15-20 000, upp till 35-40 000 för ett high end-alternativ.

Om man då får samma ljudkvalitet ur ett hembioförsteg för 35-40 000, så får man ju även en massa annat på köpet (bioformat/funktioner, bass management, bättre rumskorrektion, fler kopplingsmöjligheter etc.), jämfört med att behålla min nuvarande hembioreceiver i kombination med någon av de andra lösningarna.

Och om man hoppas kunna utveckla anläggningen ännu mer i fråga om musiklyssning, i framtiden, så kan man ju uppgradera med extrern ljud-DAC i framtiden, oavsett vilken av ovanstående lösningar man väljer.

Jag är väl närmast inne på att antingen köpa en enkel mediastreamer med inbyggd, enkel DAC (ca 5-6 000 kr, har bl a fått tips om Auralic Mini) och skita i att titta på filmer från NAS:en tills vidare. Det blir billigast för stunden, och torde räcka tills jag har sparat ihop till ett nytt hembioförsteg samt takhögtalare.

Beroende på svaren på mina frågor ovan, så överväger jag även något av följande alternativ, i prisspannet 20-35 000 kr (givetvis med inbyggda mediastreamers):

"Audiofil" BD/CD-spelare med inbyggd DAC av bra klass (Oppo, Primare etc.)

"Mid-fi" hembioförsteg (Marantz, Primare etc.)

• Hur skulle ni ha resonerat, utifrån mina förutsättningar?
  • Vilken lösning blir mest kostnadseffektiv, sett i ett längre perspektiv?
  • Anser ni generellt att det är bättre att satsa på ett "sämre" hembioförsteg och separat audiofil-DAC för musiken ELLER ett "audiofilt" hembioförsteg?
  • Skulle ni säga att utvecklingen går snabbast för audiofila DAC:ar eller för hembioförsteg? Så att det blir praktiskt önskvärt att byta upp musik-DAC:en innan man byter hembioförsteg igen?

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 11 september 2015 - 12:58.

Postad 11 september 2015 - 13:31

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

PC med USB-baserad DAC ? Då kan du byta ut DACen när du så önskar, och allt annat förblir detsamma ....

Andra alternativ lär troligen kräva byte av mer prylar, om de inte har modulär (och uppgraderbar) design.

Redigerat av frollic, 11 september 2015 - 13:49.

Postad 11 september 2015 - 14:16

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

PC med USB-baserad DAC ? Då kan du byta ut DACen när du så önskar, och allt annat förblir detsamma ....

Andra alternativ lär troligen kräva byte av mer prylar, om de inte har modulär (och uppgraderbar) design.

Också ett alternativ.

Men hur står sig en PC generellt, använd som ren BD/CD-transport, jämfört med en BD-spelare i samma prisklass? Om man ändå skall använda extern DAC?

Fördelen med PC är ju att det går att få bättre rumskorrektion (bass management?) med Dirac och liknande, till en rimligare peng än med likvärdiga stationära enheter. Då får jag så att säga dessa funktioner redan nu, även om jag siktar på att skaffa ett hembioförsteg inom 1-2 år. Frågan är ju hur bra en PC står sig rent audiofilt, vid lyssning på högupplösta musikfiler från NAS, eller CD/SACD-skivor, med t ex Dirac aktiverat. Blir resultatet bättre eller sämre än med något av de övriga alternativen? Om man utgår ifrån att man kopplar dem till samma DAC?

Postad 11 september 2015 - 14:29

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0

Frågan är ju hur bra en PC står sig rent audiofilt, vid lyssning på högupplösta musikfiler från NAS,
eller CD/SACD-skivor, med t ex Dirac aktiverat. Blir resultatet bättre eller sämre än med något av
de övriga alternativen? Om man utgår ifrån att man kopplar dem till samma DAC?

i en perfekt värld exakt likadant, iom att det är en digital överföring vi pratar om.

Dock spelar ju även avkodaren av det komprimerade formatet in, även om ju det
dekomprimerade resultatet SKA vara exakt samma. Men i en PC kan du både byta ut
den, och laborera med/uppgradera den, medans du i en dedikerad spelare sitter i
knät på tillverkaren (som brukar sluta släppa patchar efter ~2 år).

Redigerat av frollic, 11 september 2015 - 15:35.

Postad 11 september 2015 - 17:47

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

i en perfekt värld exakt likadant, iom att det är en digital överföring vi pratar om.

Dock spelar ju även avkodaren av det komprimerade formatet in, även om ju det
dekomprimerade resultatet SKA vara exakt samma. Men i en PC kan du både byta ut
den, och laborera med/uppgradera den, medans du i en dedikerad spelare sitter i
knät på tillverkaren (som brukar sluta släppa patchar efter ~2 år).

Ok. Vad skall man räkna med för totalpris för en sådan PC-baserad lösning?

Postad 12 september 2015 - 09:14

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14 158 inlägg
  • 0
Pcn kostar runt 2-3000 + Windows-licens, DACen vet du nog bäst själv.

Postad 14 september 2015 - 22:26

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

Jag bestämde mig till slut för att börja med en NAS med mediaspelare. Då löser jag mitt omedelbara behov av att kunna spela HD video och FLAC på mitt mitt system i vardagsrummet, och har möjlighet att komplettera med HTPC alt. medialaptop senare.

NAS:en kommer ju alltid behövas, även om jag skulle växla över till något fräckt AV-försteg i framtiden, och HDMI-utgången gör inte NAS:en avsevärt dyrare.

När jag vill så kan jag sedan uppgradera med en bra USB-DAC för 2-kanal. Om 1080p och 7.1 (samt videoavkodningen allmänt) fungerar ok med NAS:en, så skaffa jag nog DAC innan jag kompletterar med HTPC.

HTPC (JRiver etc.) kan sedan addera rumskorrigering och bass management mm (samt ev. konvertera digitalsignal till klockad AES/EBU), och eventuellt även förbättra video och filmljud.

Om/när jag önskar ännu fetare filjmljud, och ev. Atmos och hårdvarubaserad rumskorrigering mm, så lägger jag till ett framtida AV-försteg (och ev. separat rumskorrektion). Samt om jag vinner på Lotto även separata DAC:ar för alla kanaler.

Om/när jag önskar änne bättre musikljud, så byter jag bara ut DAC:en mot en ännu bättre (och ev. lägger till klockad mediaspelare).

Hur som helst så känns det som rätt ände att börja med NAS:en. Och med lite tur så kan HDMI-utgången skjuta fram behovet av mediaspelare, så att jag i lugn och ro kan bestämma mig mellan HTPC, laptop, Blu-ray och AV-försteg.

Jag köpte en

och 2 st
. Hoppas den kan fungera som en stabil NAS de närmaste åren.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.