Hur ska man egentligen resonera kring 4k?
45 svar till detta Àmne
Postad 21 August 2016 - 08:26
baetis
-
baetis
-
AnvÀndare
-
-
207 inlÀgg
Ăr ute efter att snart byta ut min gamla sony vpl hw10 och funderar hur man ska tĂ€nka. Kommer nog inte att köra 4k inom den nĂ€rmsta tiden Ă„tminstone. Ligger inte i framkant pĂ„ det sĂ€ttet. Men Ă€r att köpa 1080 projektor idag en dum idĂ©? Ăr vi i "övergĂ„nstider" nu precis som nĂ€r 720p blev utdaterat?
Om man köper den nya epson med pixelshift kommer man att vara "sÀkrad" inför framtiden eller Àr det som att man hade köpt nÄgon sorts halv 1080p för 8 Är sedan? Dvs nÄgot som hade varit hopplöst dÄligt idag. 1080 har ju ÀndÄ varit standard sÄ pass lÀnge att jag kunnat vara nöjd med min projektor i alla dessa Är. Hade jag köpt 720p för 8 Är sedan hade jag nog bytt projektor för lÀngesedan. Verkar dock som att en del pÄstÄr att 4k inte kommer utvecklas likadant som 1080p gjorde för projektorer pga diverse komplikationer att tillverka projektorer med Àkta 4k. StÀmmer det eller kommer 4k bli mina standard som 1080 snart till rimliga priser?
Siktar pÄ att ha min nÀsta projektor lika lÀnge som denna, dvs kring 8 Är. Har inte rÄd med frekventare uppdateringar Àn sÄ.
Postad 21 August 2016 - 08:42
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlÀgg
Hej!
Har samma projektor idag, HW10. Och har som du haft den ett bra tag. Visst Àr man sugen pÄ 4K men min nÀsta projektor kommer bli en 1080p helt enkelt för att det blir för dyrt med en "Àkta" 4K. Kontrasten Àr sÄ mycket viktigare Àn upplösningen enligt mig sÄ det kommer bli ett jÀtte lyft att gÄ upp till en riktigt bra 1080p maskin.
Jag har inte sett nÄgon ny projektor med pixelskiftning sÄ jag kan inte riktigt uttala mig om hur bra det blir, men att det skulle vara lika bra eller ens nÀstan lika bra som en riktig 4K panel tror jag faktiskt inte. Jag Àr dock helt övertygad om att om nÄgra Är sÄ Àr 4K standard pÄ projektorer till betydligt rimligare priser Àn idag. 1080p kommer att sitta i budgetmodellerna runt 10k. Det Àr vad jag tror iaf.
Jag har svÄrt att se att du kommer ha kvar din nya projektor i 8Är om du köper en 1080p. Jag tror suget efter 4K kommer bli för stort, vart du Àn vÀnder dig kommer det att stÄ 4K skÀrmar inom den tidsramen. Ser man till idag sÄ Àr ju nÀstan varenda TV som sÀljs i El-ladorna redan 4K. Men det Àr ju förstÄs hur jag kÀnner. Jag siktar pÄ att ha min nÀsta projektor i kanske max 4Är. Och sÄ lÀnge kanske jag kan hÄlla ut innan jag mÄste ha 4K (Àven om jag sÄklart vill ha det nu). DÀremot sÀger jag inte att du ska köpa en 4K projektor nu pÄ en gÄng, vi snackar ju 70tkr. IstÀllet kanske du ska stÀlla in dig pÄ att du kanske vill uppgradera lite snabbare Àn om 8Är.
Postad 21 August 2016 - 09:07
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Baetis var bor du i detta avlÄnga land?
Postad 21 August 2016 - 09:16
baetis
-
baetis
-
AnvÀndare
-
-
207 inlÀgg
Bor i norr, boden.
Ekon: Ja om e-shift Ă€r nĂ„gon sorts "tattarlösning" just för att kunna vara snabb med 4k sĂ„ Ă€r det ju onödigt att punga ut extra för en epson tex ist för en billigare hw65 med 1080. Ăr ju inte heller just 4k jag i första hand kommer att njuta av med ny proj, utan det Ă€r som du sĂ€ger den mycket högre kontrasten osv. DĂ€remot verkar somliga vara av Ă„sikten att Ă€kta 4k alltid kommer att kosta svin i projektorer och dĂ„ kan ju senaste epson möjligtvis göra att jag kan ha projektorn i 7-8 Ă„r. Om pixelshift Ă€r framtiden för projektorer under 50k sĂ„ vore ju 8000 mer för den projektorn en klart bĂ€ttre investering Ă€n en 1080 som jag byter om 4 Ă„r.
Hw10 börjar ju bli sÄ gammal nu att jag kan inte vÀnta mer Àn sÀg ett halvÄr. Uppgraderingssuget har slagit till för hÄrt.
Redigerat av baetis, 21 August 2016 - 09:18.
Postad 21 August 2016 - 09:17
Unregistereddb62400b
-
Unregistereddb62400b
-
LĂ€rjunge
-
-
308 inlÀgg
Hur Àr upplevelsen av 4k jÀmfört med Bluray pÄ en 100" duk?
Postad 21 August 2016 - 09:51
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Ok! TÀnkte pÄ om det fanns nÄgon handlare som kunde dema för dig! Lite tungt i den frÄgan kanske dÄ 
Hw10 börjar ju bli sÄ gammal nu att jag kan inte vÀnta mer Àn sÀg ett halvÄr.
Bara av att uppgradera till en nyare full hd projektor inom samma "ras" kommer att bli ett uppsving 
Ja om e-shift Àr nÄgon sorts "tattarlösning"
Jag har sjÀlv en sÄn dÀr "tattarlösning"! Men rÀtt material hoppar den Ättor hÀr hemma kring vanlig bluray och dÄ tÀnker jag inte pÄ upplösningen 
Hur Àr upplevelsen av 4k jÀmfört med Bluray pÄ en 100" duk?
Inte mer Àn en skarpare bild 
Postad 21 August 2016 - 11:36
Unregistereddb62400b
-
Unregistereddb62400b
-
LĂ€rjunge
-
-
308 inlÀgg
Ja men ser man att det blir skarpare pÄ 4 meter och hundra tum? Har inget behov av att frysa bilden och nÀrstudera den med lupp! 
Postad 21 August 2016 - 11:45
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlÀgg
Bor i norr, boden.
Ekon: Ja om e-shift Ă€r nĂ„gon sorts "tattarlösning" just för att kunna vara snabb med 4k sĂ„ Ă€r det ju onödigt att punga ut extra för en epson tex ist för en billigare hw65 med 1080. Ăr ju inte heller just 4k jag i första hand kommer att njuta av med ny proj, utan det Ă€r som du sĂ€ger den mycket högre kontrasten osv. DĂ€remot verkar somliga vara av Ă„sikten att Ă€kta 4k alltid kommer att kosta svin i projektorer och dĂ„ kan ju senaste epson möjligtvis göra att jag kan ha projektorn i 7-8 Ă„r. Om pixelshift Ă€r framtiden för projektorer under 50k sĂ„ vore ju 8000 mer för den projektorn en klart bĂ€ttre investering Ă€n en 1080 som jag byter om 4 Ă„r.
Hw10 börjar ju bli sÄ gammal nu att jag kan inte vÀnta mer Àn sÀg ett halvÄr. Uppgraderingssuget har slagit till för hÄrt.
Jag tror inte det kommer kosta 50k+ inom nÄgra Är. Tror som sagt det blir ungefÀr lika vanligt som 4K TV. Men jag gissar bara. Jag sÀger inte att du ska vÀlja bort projektorer med "e-shift" men jag Àr tveksam till att man fÄr lika skarp bild som en native 4K proj. Men jag kan ha helt fel. Har aldrig sett UHD Blu-ray pÄ en sÄdan proj.
VÀljer du tex HW65 kommer du fÄ en dramatiskt skillnad i kontrast. Du kommer Àven fÄ bÀttre skÀrpa pÄ vanliga Blu-ray i 1080p eftersom att skÀrpan helt enkelt Àr bÀttre pÄ den jÀmfört med HW10. Men den kan inte ta emot och hantera en 2160p HDR signal frÄn en UHD-spelare. Precis som mcmike Àr inne pÄ sÄ Àr det inte bara upplösningen som Àr nytt med UHD, du har HDR ocksÄ. Det Àr inte sÄ mÄnga projektorer idag som fixar det men det kommer fler under hösten.
En riktigt bra 1080p proj kan visa makalös bild, och kanske rÀcker det alldeles utmÀrkt för att du ska bli nöjd i mÄnga Är. Men jag kÀnner att det skulle vara kul att fÄ "hela grejen" med 2160p och HDR. AlltsÄ det bÀsta som finns att tillgÄ, mest för att det finns. Men i Àrlighetens namn sÄ Àr det inte mÄnga UHD Blu-ray skivor som nyttjar den fulla potentialen i det nya formatet. Och som allt annat nytt kostar det svinmycket om du verkligen ska fÄ allting, förmodligen mer Àn vad det smakar för det allra flesta. Just dÀrför Àr jag idag instÀlld pÄ att köpa en bra 1080p projektor, utan HDR stöd. UHD Blu-ray fÄr helt enkelt vÀnta.
Postad 21 August 2016 - 11:53
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Har inget behov av att frysa bilden och nÀrstudera den med lupp! 
Det behöver jag inte göra, trots icke native 4k panel 
Redigerat av mcmike, 21 August 2016 - 11:54.
Postad 21 August 2016 - 12:14
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
En riktigt bra 1080p proj kan visa makalös bild,
FÄr man frÄga vilken/vilka du tÀnker pÄ dÄ? 
Postad 21 August 2016 - 12:50
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlÀgg
TĂ€nker frĂ€mst pĂ„ JVC. X30 och nyare. Alla utpresterar Sony HW10 brutalt mycket. Ăven HW65 skulle bli en enorm skillnad.
Begagnat behöver de inte kosta skjortan. Vill man köpa nytt tycker jag HW65 kÀnns mest prisvÀrd för tillfÀllet, alt. HW40 & 45 modellerna om man kÀnner att det gÄr bra utan auto-iris. Har HW45 manuell iris försten eller Àr det samma som HW40 ?
Postad 21 August 2016 - 12:52
vinncent
-
vinncent
-
MĂ€stare
-
-
2900 inlÀgg
Har du aldrig sett en bra 1080 projje eller försöker du provocera bara?đ€
Redigerat av vinncent, 21 August 2016 - 12:58.
Postad 21 August 2016 - 13:01
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
TĂ€nker frĂ€mst pĂ„ JVC. X30 och nyare. Alla utpresterar Sony HW10 brutalt mycket. Ăven HW65 skulle bli en enorm skillnad.
Ok! Jvc har i alla fall tagit ett stort steg med de nya, dÀr hÀnger inte tidigare modeller med Bildkvalitet kostar helt klart, men det viktigaste att man sjÀlv blir nöjd 
Har HW45 manuell iris försten eller Àr det samma som HW40 ?
Lika som HW40 
Redigerat av mcmike, 21 August 2016 - 13:01.
Postad 21 August 2016 - 13:27
baetis
-
baetis
-
AnvÀndare
-
-
207 inlÀgg
Kanske Àr det vettigt att resonera sÄ hÀr dÄ:
Om man ska köpa projektor idag sÄ Àr det lika bra att gÄ pÄ en 1080p istÀllet för nÄgon pixel-shift modell (om man ÀndÄ tÀnkt vÀnta med 4k tills det blir mer standard) och spara nÄgra slantar. NÀr 4k Àr standard och aktuellt pÄ allvar sÄ kommer man ÀndÄ att vilja köpa en Àkta 4k projektor dÄ de kommer ligga rimligare i prisklass Àn nu. Har man den minsta uppgraderingsdjÀvul i sig sÄ kommer man ÀndÄ inte nöja sig med halv 4k nÀr den dagen vÀl kommer. Precis som jag inte hade haft kvar min nuvarande projektor sÄ hÀr lÀnge om den var 720p eller nÄgon sorts shift-modell av 1080p.
Det som frÀmst har fÄtt mig att tveka Àr helt enkelt om pixel-shift anses vara en lÄngvarig lösning i projektorvÀrlden för projektorer under, sÀg 50k? Eller Àr pixel-shift nÄgot vi bara kommer se nu under 1-2 Är innan Àkta 4k tar över i prisklassen kring 30k?
Redigerat av baetis, 21 August 2016 - 13:28.
Postad 21 August 2016 - 15:03
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlÀgg
Ok! Jvc har i alla fall tagit ett stort steg med de nya, dÀr hÀnger inte tidigare modeller med Bildkvalitet kostar helt klart, men det viktigaste att man sjÀlv blir nöjd 
Lika som HW40 
De JVC jag har sett har varit lite Àldre och de har varit sÄ fruktansvÀrt bra att jag skulle vara vÀldigt nöjd med en sÄdan
Synd angÄende manuell iris!
Kanske Àr det vettigt att resonera sÄ hÀr dÄ:
Om man ska köpa projektor idag sÄ Àr det lika bra att gÄ pÄ en 1080p istÀllet för nÄgon pixel-shift modell (om man ÀndÄ tÀnkt vÀnta med 4k tills det blir mer standard) och spara nÄgra slantar. NÀr 4k Àr standard och aktuellt pÄ allvar sÄ kommer man ÀndÄ att vilja köpa en Àkta 4k projektor dÄ de kommer ligga rimligare i prisklass Àn nu. Har man den minsta uppgraderingsdjÀvul i sig sÄ kommer man ÀndÄ inte nöja sig med halv 4k nÀr den dagen vÀl kommer. Precis som jag inte hade haft kvar min nuvarande projektor sÄ hÀr lÀnge om den var 720p eller nÄgon sorts shift-modell av 1080p.
Det som frÀmst har fÄtt mig att tveka Àr helt enkelt om pixel-shift anses vara en lÄngvarig lösning i projektorvÀrlden för projektorer under, sÀg 50k? Eller Àr pixel-shift nÄgot vi bara kommer se nu under 1-2 Är innan Àkta 4k tar över i prisklassen kring 30k?
Ja, det lÄter vettigt. Men vilken projektor du ska vÀlja borde inte bestÀmmas av hur lÀnge du ska ha den, utan vad du kan bli nöjd med just nu. Ingenting Àr ju framtidssÀkert.
Vilken lösning som kommer regera pÄ projektorsidan blir nog svÄrt att fÄ ett svar pÄ. Men jag tror som sagt det blir native 4K paneler inom bara nÄgra Är Àven i lite billigare maskiner.
Postad 21 August 2016 - 15:52
Spygg
-
Spygg
-
ForumrÀv
-
-
542 inlÀgg
Oavsett om de flesta projjar fĂ„r 4K-paneler i fortsĂ€ttningen sĂ„ Ă€r det inte alls sĂ€kert att de kommer upplevas skarpare pĂ„ vanligt tittavstĂ„nd i jĂ€mförelse med en riktigt bra 1080p-projektor. 4K-upplösning krĂ€ver nĂ€mligen knivskarp optik för att kunna visa Ă€kta 4K, och sĂ„dan optik kommer alltid kosta pengar. Mycket pengar. Och upplösningen ser bra ut pĂ„ pappret, men jag lovar - du MĂ
STE gĂ„ fram med nĂ€san mot duken för att se skillnaden. Kontrast och fĂ€rgupplösning Ă€r MYCKET viktigare för ökandet av bildkvaliteten, Ă€n att uppgradera bildupplösningen. SĂ€rskilt som det knappt finns nĂ„gra filmer som ĂR Ă€kta 4K ens - dĂ„ de flesta mastras i 2K. Och förresten - i Sveriges enda IMAX-salong Ă€r upplösningen pĂ„ projjarna 2K - pĂ„ en 22-metersduk - och jag har inte hört nĂ„gon som klagar pĂ„ just pixelstorleken dĂ€r.
NĂ€ - 4K Ă€r den absolut minst pĂ„verkande faktorn i UHD - fĂ€rgomfĂ„nget, kontrasten och den bĂ€ttre komprimeringstekniken dock - mums! Det Ă€r DĂR ni kommer se skillnaden.
Postad 22 August 2016 - 03:26
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Ăber-Guru
-
-
16356 inlÀgg
Sveriges enda Imax kör bara 2k? Det var dÄligt. 70mm film överstiger ju 2k lÀtt i upplösning. Det skulle sÀkert behövas 8k för att visa Imax i sitt rÀtta jag.
Postad 22 August 2016 - 08:02
professorB
-
professorB
-
Beroende
-
-
1297 inlÀgg
Jag fick Àkta 4k (Sony VW530) demat mot "fusk-4k" (JVC X5000) och döm om min förvÄning, jag tycket bilden frÄn JVC var bÀttre med 4k material Àn den Sonyn kunde uppvisa. Skillnaden var inte större Àn att jag fick titta bak och se vilken projektor som var igÄng dÄ jag blev övertygad om att JVC gav en skarpare bild med 4k Àn Sonyn. Innan demon var jag helt övertygad om att Sonyn skulle vara skarpare, nÄgot annat Àr ju orimligt dÄ den har Àkta 4k. Verkligheten vissate pÄ nÄgot annat.
En JVC X5000 lÀr rÀcka 8 Är, det enda Àr om du skall fundera pÄ en laserbaserad och dÀrmed slippa lampbyte.
Postad 22 August 2016 - 08:28
Unregistereddb62400b
-
Unregistereddb62400b
-
LĂ€rjunge
-
-
308 inlÀgg
Jag fick Àkta 4k (Sony VW530) demat mot "fusk-4k" (JVC X5000) och döm om min förvÄning, jag tycket bilden frÄn JVC var bÀttre med 4k material Àn den Sonyn kunde uppvisa. Skillnaden var inte större Àn att jag fick titta bak och se vilken projektor som var igÄng dÄ jag blev övertygad om att JVC gav en skarpare bild med 4k Àn Sonyn. Innan demon var jag helt övertygad om att Sonyn skulle vara skarpare, nÄgot annat Àr ju orimligt dÄ den har Àkta 4k. Verkligheten vissate pÄ nÄgot annat.
En JVC X5000 lÀr rÀcka 8 Är, det enda Àr om du skall fundera pÄ en laserbaserad och dÀrmed slippa lampbyte.
Optiska skillnader kommer ha en betydligt större pÄverkan Àn pixelantalet skulle jag tro. Det enda vettiga sÀttet att bedöma en projektors upplösning torde vara att mÀta den direkt pÄ duken.
Postad 22 August 2016 - 10:09
Unregistered7f24758e
-
Unregistered7f24758e
-
Amatör
-
-
98 inlÀgg
Om man vill testa hur e-shift 4K ser ut pÄ JVC X5000 eller X7000 Àr det bara att koppla pc med HDMI 2.0 (grafikkort GTX960 eller högre), visa YouTube med Googles HTML5 player VP9 codec (Chrome m.fl). YouTube har tusentals 4K videor om allt.. Man behöver förstÄs bredband >40Mbps ocksÄ.
Vimeo har ocksÄ mÄnga 4K filmer men de bör man helst ladda ned i original 4K.. 
Redigerat av Unregistered7f24758e, 22 August 2016 - 17:07.
Postad 22 August 2016 - 10:17
Hooch
-
Hooch
-
ForumrÀv
-
-
991 inlÀgg
Postad 22 August 2016 - 19:16
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Titta pÄ Life of Pi "Ultra hd premium" nedskalad genom Panna UB900 igÄr! Trodde först att jag hade slagit pÄ fel projektor, men sÄg att det var Sony:n! Riktigt skarp bild var det, Àven igen om det för mig personligen inte Àr det viktigaste 
Redigerat av mcmike, 22 August 2016 - 19:17.
Postad 22 August 2016 - 20:22
zephir
-
zephir
-
ForumrÀv
-
-
554 inlÀgg
Titta pÄ Life of Pi "Ultra hd premium" nedskalad genom Panna UB900 igÄr! Trodde först att jag hade slagit pÄ fel projektor, men sÄg att det var Sony:n! Riktigt skarp bild var det, Àven igen om det för mig personligen inte Àr det viktigaste 
Kan man tolka detta som att nedskalad UHD skulle kunna vara bÀttre Àn BD pÄ vissa utgÄvor? Har du möjlighet att jÀmföra med en BD-spelare eller BD:n i Pannan?
/r
Postad 22 August 2016 - 22:58
RoMe
-
RoMe
-
AnvÀndare
-
-
156 inlÀgg
Vilket behov man har av upplösning kontra andra egenskaper beror vÀl mest pÄ vilken storlek bilden har respektive vilket avstÄnd man sitter ifrÄn bilden.
För mig som gillar bÄde skarp och stor bild blir upplösning en viktig egenskap. Jag har en 138tums duk och sitter pÄ mindre Àn 3m avstÄnd och för mig blir det en dramatisk skillnad med 4K/UHD-upplösning.
En sida som försöker beskriva lite runt upplösning och som jag tycker gör det pÄ ett vettigt sÀtt finns hÀr:
https://carltonbale....olution-matter/
Mvh/rome
Postad 22 August 2016 - 23:55
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
MĂ€stare
-
-
3116 inlÀgg
Vilket behov man har av upplösning kontra andra egenskaper beror vÀl mest pÄ vilken storlek bilden har respektive vilket avstÄnd man sitter ifrÄn bilden.
För mig som gillar bÄde skarp och stor bild blir upplösning en viktig egenskap. Jag har en 138tums duk och sitter pÄ mindre Àn 3m avstÄnd och för mig blir det en dramatisk skillnad med 4K/UHD-upplösning.
En sida som försöker beskriva lite runt upplösning och som jag tycker gör det pÄ ett vettigt sÀtt finns hÀr: https://carltonbale....olution-matter/
Mvh/rome
Bra sida det dÀr om man fattar att 1 feet (foot) = 30,48 cm. Och 1 inch = 2.54 cm. Han verkar ha utvecklat sin hemmabiosida en hel del pÄ sistone. Man kanske skulle dra ivÀg ett mail och frÄga om han kunde göra en europeisk version av det klockrena Excel programmet som utgÄr ifrÄn vÄra metrar och centimetrar!!!
Postad 23 August 2016 - 00:02
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
MĂ€stare
-
-
3116 inlÀgg
DÄ menar jag detta Excel xls spreadsheet program som finns pÄ denna sida: http://carltonbale.c...ter-calculator/
Postad 23 August 2016 - 06:21
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Kan man tolka detta som att nedskalad UHD skulle kunna vara bÀttre Àn BD pÄ vissa utgÄvor? Har du möjlighet att jÀmföra med en BD-spelare eller BD:n i Pannan?
/r
Precis, om man nu gillar skarp bild. Valde Pi för den har riktigt bra kvalitet genom blurayđNedan samma bildvisare genom panna, UHDP nedskalad vs bluray.
Postad 23 August 2016 - 08:40
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlÀgg
Riktigt stor skillnad nÀr man zoomar in. Kul att se en riktig jÀmförelse.
Postad 23 August 2016 - 13:13
Tompasten
-
Tompasten
-
AnvÀndare
-
-
169 inlÀgg
Precis, om man nu gillar skarp bild. Valde Pi för den har riktigt bra kvalitet genom blurayNedan samma bildvisare genom panna, UHDP nedskalad vs bluray.
Kör du E-shift pÄ 1080p signalen med?
Postad 23 August 2016 - 14:07
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Kör du E-shift pÄ 1080p signalen med?
Skalar upp nÀstan alla bluray`s frÄn Pannan, som gör ett grymt bra jobb med alla signaler. Bilderna ovan Àr genom en Sony HW45 
Redigerat av mcmike, 23 August 2016 - 14:08.
Postad 23 August 2016 - 14:36
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
MĂ€stare
-
-
2602 inlÀgg
Ăr det möjligt att se nedskalad uhd film pĂ„ en full-HD projektor om man köper in en uhd spelare?
Postad 23 August 2016 - 14:39
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Ăr det möjligt att se nedskalad uhd film pĂ„ en full-HD projektor om man köper in en uhd spelare?
Absolut! Bilderna ovan visar just det 
Postad 23 August 2016 - 14:48
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4029 inlÀgg
Intressant jÀmförelse! Tummen upp.
Postad 23 August 2016 - 20:56
Tompasten
-
Tompasten
-
AnvÀndare
-
-
169 inlÀgg
Skalar upp nÀstan alla bluray`s frÄn Pannan, som gör ett grymt bra jobb med alla signaler. Bilderna ovan Àr genom en Sony HW45 
Klart intressant, att en UHD bild blir bÀttre pÄ en HD proj med rÀtt nedskalning Àr vÀl kanske inte sÄ konstigt med tanke pÄ att den blir i praktiken 4:4:4 vilket Àr högre Àn en DCP/DCI fil.
Men att det skulle bli en sÄ stor skillnad trodde jag inte, dock sÄ tror jag att antingen sÄ gör spelaren ett uppskÀrpningstrick eller sÄ Àr mastern skÀrpt sedan tidigare och skiljer sig mellan bluray och uhd bluray versionen.... jag skulle faktiskt kunna tÀnka mig att det Àr bÄda...
Men oavsett vad sÄ Àr ju resultatet bra.
Redigerat av Tompasten, 23 August 2016 - 20:56.
Postad 24 August 2016 - 01:45
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
MĂ€stare
-
-
2602 inlÀgg
Absolut! Bilderna ovan visar just det 
Ok tack för svar đ DĂ„ fĂ„r det bli en pĂ„ önskelistan till Jul hehe.
Postad 24 August 2016 - 17:17
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Klart intressant, att en UHD bild blir bÀttre pÄ en HD proj med rÀtt nedskalning Àr vÀl kanske inte sÄ konstigt med tanke pÄ att den blir i praktiken 4:4:4 vilket Àr högre Àn en DCP/DCI fil
Precis! Inget jag personligen strĂ€var efter av naturliga skĂ€l, dock finns skillnaden dĂ€rđ
Postad 24 August 2016 - 18:54
Mentos
-
Mentos
-
MĂ€stare
-
-
3993 inlÀgg
Precis, om man nu gillar skarp bild. Valde Pi för den har riktigt bra kvalitet genom blurayNedan samma bildvisare genom panna, UHDP nedskalad vs bluray.
Klart intressant jÀmförelse! Tack för bilderna.
Det Àr ju riktigt stor skillnad fram för allt i detaljnivÄn men ocksÄ lite i fÀrgerna. MÄste sÀga att jag Àr lite förvÄnad att skillnaden skulle vara sÄ stor men nu finns det ju Àn större anledning att skaffa en UHD spelare 
Postad 24 August 2016 - 19:06
Spygg
-
Spygg
-
ForumrÀv
-
-
542 inlÀgg
SÄ du kör BD uppskalat till 4K i Panasonicen, men UHD nedskalat till 1080p?
Postad 24 August 2016 - 21:27
samsara
-
samsara
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
Brukar ofta gÄ in pÄ film-Tech eftersom det Àr gott om folk pÄ deras forum som jobbar i branschen.
http://www.film-tech...gatekeeper.html
http://www.film-tech...16/t002748.html
Based on content seen on our network here, it seems that 4K "release prints" peaked in 2014.
2012 - 11 titles
2013 - 15 titles
2014 - 26 titles
2015 - 23 titles
2016 - 5 titles so far (and we're half way through)
Postad 25 August 2016 - 18:52
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
SÄ du kör BD uppskalat till 4K i Panasonicen,
Yes!
men UHD nedskalat till 1080p?
Ja Pi enligt inlÀgg!
Postad 26 August 2016 - 02:32
Spygg
-
Spygg
-
ForumrÀv
-
-
542 inlÀgg
Yes!
Ja Pi enligt inlÀgg!
DÄ fattade jag rÀtt - Àr övertygad om att du sÀkert gör rÀtt, för att fÄ ut den bÀsta möjliga bilden med förutsÀttningarna som Àr i nulÀget - men det lÄter ÀndÄ rÀtt sjukt!
Men Pannan Àr alltsÄ grym pÄ uppskalning av 1080p-material? Har du gjort direkta jÀmförelser med exempelvis Oppon?
Postad 26 August 2016 - 06:47
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Àr övertygad om att du sÀkert gör rÀtt, för att fÄ ut den bÀsta möjliga bilden med förutsÀttningarna som Àr i nulÀget ?
Var inte för min egen skull med nedskalningan, har andra förutsÀttningar jag föredrar och anvÀnder mig av!
Redigerat av mcmike, 26 August 2016 - 06:48.
Postad 26 August 2016 - 07:26
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
LĂ€rjunge
-
-
459 inlÀgg
Innan ni byter era HW10 - vad Àr ni missnöjda med?
Den frÄgan Àr viktig att besvara innan byte, och för att forumet ska kunna ge relevant input.
AngÄende 4k, HDR etc; standarden inte Àr fullt satt (om jag fattat det rÀtt) personligen skulle jag vÀnta lite med inköp.
Byta duk istÀllet?
Dvs övervÀg Àven andra alternativ...
Postad 14 January 2019 - 13:34
ers
-
ers
-
LĂ€rjunge
-
-
492 inlÀgg
Om man inte vill gÄ över pÄ 4k bildvisare riktigt Ànnu, Àr dÄ en vÀg att gÄ att skaffa UHD spelare och lÄta den eller recievern skall ner bilder till 1080p?
Sitter idag med en X30 som jag Àr jÀttenöjd med sÄ anledningen skulle vara att framtidssÀkra och för att pÄ Atmos pÄ betydligt fler filmer...
Redigerat av ers, 14 January 2019 - 13:41.
Postad 14 January 2019 - 13:40
ers
-
ers
-
LĂ€rjunge
-
-
492 inlÀgg
Dubbelpost...
Redigerat av ers, 14 January 2019 - 13:41.
Postad 14 January 2019 - 14:51
samsara
-
samsara
-
ForumrÀv
-
-
581 inlÀgg
Problemet nÀr man jÀmför skÀrpan i en butik Àr att man inte kan vara sÀker pÄ att personalen har stÀllt in skÀrpan riktigt. Dessutom upplever jag en ljusare bild som skarpare . Tror att det Àr mÄnga knappar och reglage man mÄste stÀlla in innan man kan avgöra vilken projektor som ger bÀsta bilden.
Dessutom Àr frÄgan vilken kund butikspersonalen vill ha. Kunden som kommer in och sÀger WOOOV viken bild nÀr en ser en 4 k projektor och sedan förklarar att en kommer till baks om nÄgra Än nÀr en Àr stad i kassan eller vill butiken ha en kund som tycker att fack 4k maskinen har en bÀttre bild och gÄr ut med en projektor för strax under 30 000:-
Tittar man pÄ ovanstÄende tvÄ bilder Àr det svÄrt att avgöra vilken bild som Àr skarpare För om man fotograferar en mörkare bild kommer blÀndaren i kameran att vara större vilket resulterar i att bilden blir oskarpare. Samma som nÀr man ser sÀmre nÀr det blir mörkare. Dessutom Àr det ingen tillverkare av proffs biografprojektorer som ens tÀnkt tanken pÄ att ta fram fake 4 k projektorer.
Var inne pÄ en Fb sida för biografÀgare som trotts att digitala biografer inte Àr sÄ gamla har problem med att fÄ tag i reservdelar eller att licenser till uppdatering av mjukvaror inte lÀngre finns. SÄ min ide Àr att köpa billigt = under 25 000:- och istÀllet för att köpa dyrt och stÄ dÀr med en projektor som inte gÄr att reparera efter garantitiden. Ska man köpa en laser projektor som hÄller i 30 000 timmar bör man frÄga sig om man kommer att ha kvar projektor sÄ kort tid att det kommer att finnas reservdelar.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Titan Noir Max
Rian
2026-09-06 21:47:55
-
-
LFE reference och Center ch
johan b-lund
2026-09-02 18:43:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|