Innehåller en optisk (SPDIF) signal volyminformation? Jag har en TV utan analog men med optisk ljudutgång. Denna har jag kopplad till ett par aktiva B&O-högtalare som endast har analog ingång. Konvertering från optisk till analog sker med en liten dosa.
Problemet är att högtalarna, eftersom de är aktiva, alltid står på maxvolym. Volymregleringen måste därför ske någon annanstans. Kopplar jag tex min telefon till dessa högtalare via hörlursjacket är det ju enkelt att ändra volym på telefonen precis som jag vill ha det. Däremot, när jag kopplar högtalarna till TV:n finns det ingen väg att ändra volymen.
Jag har googlat men inte riktigt hittat någon bestämd information om den optiska signalen innehåller volyminformation eller inte, dvs om det är min TV som är orsaken till att det inte fungerar eller om det är tekniskt omöjligt att uppnå det jag vill.
Som en fotnot: jag har även en AppleTV i min setup som är kopplad till TV:n och därmed högtalarna (via ARC över HDMI). När jag kör Airplay från min dator till ATV:n så kan jag justera volymen inifrån iTunes. Någonstans går det alltså att påverka signalen.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
68 bilder
37 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?