Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Innehåller en optisk (SPDIF) signal volyminformation?

12 svar till detta ämne optisk signal spdif volym aktiva högtalare
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 November 2016 - 17:16

l_g
  • l_g
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Innehåller en optisk (SPDIF) signal volyminformation? Jag har en TV utan analog men med optisk ljudutgång. Denna har jag kopplad till ett par aktiva B&O-högtalare som endast har analog ingång. Konvertering från optisk till analog sker med en liten dosa.

Problemet är att högtalarna, eftersom de är aktiva, alltid står på maxvolym. Volymregleringen måste därför ske någon annanstans. Kopplar jag tex min telefon till dessa högtalare via hörlursjacket är det ju enkelt att ändra volym på telefonen precis som jag vill ha det. Däremot, när jag kopplar högtalarna till TV:n finns det ingen väg att ändra volymen.

Jag har googlat men inte riktigt hittat någon bestämd information om den optiska signalen innehåller volyminformation eller inte, dvs om det är min TV som är orsaken till att det inte fungerar eller om det är tekniskt omöjligt att uppnå det jag vill.

Som en fotnot: jag har även en AppleTV i min setup som är kopplad till TV:n och därmed högtalarna (via ARC över HDMI). När jag kör Airplay från min dator till ATV:n så kan jag justera volymen inifrån iTunes. Någonstans går det alltså att påverka signalen.

Postad 25 November 2016 - 21:19

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Ja man kan ändra volymen på en PCM ström över S/PDIF. Man ändrar då vad jag förstår bitdjupet, dvs man tar bort bitar för att sänka volymen. Man får alltså sämre kvalité på signalen (därför gör man alltså bäst i att helt avstå från digital volymjustering).

Här får gärna någon som vet bättre hur det fungerar hoppa in!

Jag skulle rekommendera att du köper en DAC med analog volymkontroll om du saknar möjlighet att justera volymen på dina aktiva högtalare.

Postad 25 November 2016 - 21:51

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0
Jag kan ej justera volym över optisk med tven, det sköter min reciever.

Hade dina högtalare haft en optisk ingång så hade det med all säkerhet funnits en volymknapp också, men då de endast har rca så förutsätts nog att källan har möjlighet att justera volym. En konverter påvägen ställer ju till det :-(

Postad 26 November 2016 - 12:57

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

Finns ju DAC som har volym och fjärrkontroll men det verkar bli rätt dyrt

Blir nog billigare att skaffa en reciever.

Postad 26 November 2016 - 17:05

l_g
  • l_g
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Ja man kan ändra volymen på en PCM ström över S/PDIF. Man ändrar då vad jag förstår bitdjupet, dvs man tar bort bitar för att sänka volymen. Man får alltså sämre kvalité på signalen (därför gör man alltså bäst i att helt avstå från digital volymjustering).

Här får gärna någon som vet bättre hur det fungerar hoppa in!

Jag skulle rekommendera att du köper en DAC med analog volymkontroll om du saknar möjlighet att justera volymen på dina aktiva högtalare.

Man undrar ju hur naiv S/PDIF-protokollet egentligen är. Ingenting hindrar ju att man skickar en sinusvåg och parallellt med det förstärkningsdata i en separat ström. Airplay stödjer ju volyminformation, gissar att det fungerar något åt det hållet.

Ingen här som arbetat med S/PDIF och kan ge ett entydigt svar? Alt, vilken är den bästa TV-butiken i Stockholm där personalen faktiskt har koll på tekniken och inte bara läser säljmaterialet?

Postad 27 November 2016 - 22:37

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

Man undrar ju hur naiv S/PDIF-protokollet egentligen är. Ingenting hindrar ju att man skickar en sinusvåg och parallellt med det förstärkningsdata i en separat ström.
Airplay stödjer ju volyminformation, gissar att det fungerar något åt det hållet.

Ingen här som arbetat med S/PDIF och kan ge ett entydigt svar? Alt, vilken är den bästa TV-butiken i Stockholm där personalen faktiskt har koll på tekniken och inte bara läser säljmaterialet?

Tycker ditt resonemang låter aminingen naivt.
Vad gäller digital data som ska bli ljud är det ju huvudsakligen via PCM datan skickas. Det är i PCM-standarden svårigheten ligger. Det finns cirka 65000 fasta volymsteg för varje sample.
Jag antar att även "allplay" följer PCM-standard?? Eller?
Det går att justera volym i den digitala domänen utan teoretisk förlust i dynamik, om signalen först samplas upp, i jämnt delbara steg i förhållande till urspungssignalen, samtidigt som klockningen har perfekt precision innan den volymjusteras.
I praktiken är det ju inte så lätt att nå helt perfekt resultat, men det går att komma "nära".

Jag tror att inte det är många som "jobbar" med S/PDIF-standard idag, då den är erkänd som en bra och välfungerande standard för digital ljuddata. Den kan anses som färdigutvecklad.

Hur menar du att man ska skicka två datasrömmar paralelellt? De behöver ju klockas perfekt mot varnadra i så fall.
-En dataström som innehåller frekvens och volymnivå, ytterligare en som återigen påverkar volymnivån, för varje sample menar du då? Det låter mer komplicerat och svårimplementerat än de tekniker som används idag, tycker jag.

Postad 28 November 2016 - 09:00

l_g
  • l_g
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Använd TCP/IP eller liknande då så att mer metadata får plats. Varje paket innehåller en sinusvåg samt volyminformation.

Postad 28 November 2016 - 18:31

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

Använd TCP/IP eller liknande då så att mer metadata får plats. Varje paket innehåller en sinusvåg samt volyminformation.

Det går ju inte att använda TCP/IP, då det inte finns tidsutrymme att skicka om felaktiga paket med data. PCM-datan som skickas över S/PDIFF är ju klockad till en frekvens och det är nödvändigt att klockningen fungerar för att dacen ska kunna hantera signalen.

Postad 28 November 2016 - 18:57

l_g
  • l_g
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Det går ju inte att använda TCP/IP, då det inte finns tidsutrymme att skicka om felaktiga paket med data. PCM-datan som skickas över S/PDIFF är ju klockad till en frekvens och det är nödvändigt att klockningen fungerar för att dacen ska kunna hantera signalen.

Eller liknande.

De facto går det ju att strömma ljud med hög kvalitet över internet. S/PDIF verkar vara ett ganska primitivt protokoll, annars skulle ju varken synk eller volym vara några svårigheter att kontrollera.

Postad 28 November 2016 - 19:17

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

Eller liknande.

De facto går det ju att strömma ljud med hög kvalitet över internet. S/PDIF verkar vara ett ganska primitivt protokoll, annars skulle ju varken synk eller volym vara några svårigheter att kontrollera.

Mjo, fast en grundsten i TCP/IP är ju att det finns möjlighet att skicka om data. Grundläggande när PCM skickas är att varje sample har en exakt varaktighet/klockning. Jag ser inte hur  digitalt ljud skulle kunna skickas utan att i åtminstone sista steget innan da/omvandling klockas. En klockad signal skickas när den skickas och kan inte skickas om.

Postad 29 November 2016 - 00:54

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Eller liknande.

Hur många protokoll alternativt anslutningar som används for line-level och ren signalinformation brukar ha möjlighet att skicka med förstärkningen separat.  Normalt skett sker ju förstärkning av signal och nivåkontroll I regel vid en mix innan digitalisering, eller vid konvertering och förstärkning av signal till ljud, och därmed högre upp I protokollstacken.

SPDIF kom ju I sin första form 89 och är nästan identiskt med AES3 som kom '85 och lär ha varit under utveckling ett tag innan dess. Så det är inte helt purfärskt. Inte heller är det att jämföra med TCP/IP Som har väsentligt mycket fler nivår och dessutom bidirektionellt. Men inte heller TCP/IP hanterar ju någon som helst signalförstärkning på den nivån, det är upp till applikationslagrena ovanför TCP/IP att hantera något sådant i strömmen.

​SPDIF bör i sånt fall jämställas med Etherner och inte TCP/IP då det är PCM / LPCM / Eller vad du nu vill skicka över bäraren som har eller inte har möjlighet att hantera enkodning av volym av det du vill skicka över det.

Postad 29 November 2016 - 01:31

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

S/PDIF (och aes) innehåller en del metadata, men inget som används för att vare sig indikera eller påverka ljudvolym eller förstärkning i signalen i sig eller efterföljande steg. 

Postad 29 November 2016 - 20:29

Unregisteredd2064042
  • Unregisteredd2064042
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 2

Mjo, fast en grundsten i TCP/IP är ju att det finns möjlighet att skicka om data. Grundläggande när PCM skickas är att varje sample har en exakt varaktighet/klockning. Jag ser inte hur  digitalt ljud skulle kunna skickas utan att i åtminstone sista steget innan da/omvandling klockas. En klockad signal skickas när den skickas och kan inte skickas om.

Då fungerar ju PCM som UDP i sådant fall, om vi nu ska jämföra protokoll? Och således bör man kunna uppnå detta med UDP protokollet eftersom det kan skicka flera olika dataströmmar?

Även taggad med optisk signal, spdif, volym, aktiva högtalare

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.