Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

epson eh-ls 9000

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EH-LS9000 (Projektorer) 1 (0) 34 390:-

Postad 12 September 2025 - 08:46

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Är denna äkta 4k ? är den en konkurrent till Sony XW 5000 ? eller "bättre " ?

Postad 12 September 2025 - 10:00

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

LS9000 är en lite lätt nedbantand, men moderniserad, version av LS12000/QB1000. Den kommer att ha lite lägre ljusflöde men får den dynamiska tonemappingen för HDR som finns i QB1000. Det är inte en äkta 4k-maskin utan bygger på en förbättrad variant av deras pixelshift-teknik. Priset landar på strax under 40.000kr vilket gör den till en naturlig efterföljare till den utgångna TW9400, fast med laser som ljuskälla.

Hur den står sig mot Sony och JVC får vi se, den har inte släppts ännu. Men vi har beställt en maskin för visning och det är nog rätt sannolikt att vi kör ett event igen i vår visningsbio i Bara mot någon av konkurrenterna. Det är dock inte att förvänta att den ska ge bättre prestanda, frågan är väl mer hur nära den kommer för ett lägre pris.

/Marcus, The Rock Hemmabio

Postad 12 September 2025 - 15:04

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Spännande , hur funkar det i er bio , blir det fullbokat ? kör ni i omgångar  under några timmar ? 

Redigerat av nyborjare, 12 September 2025 - 15:31.

Postad 12 September 2025 - 15:51

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Spännande , hur funkar det i er bio , blir det fullbokat ? kör ni i omgångar  under några timmar ? 

Det finns åtta platser i bion och vi har tidigare haft så att man bokar för en visning som varar i ungefär 1,5 timme.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio

Postad 12 September 2025 - 17:36

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

Det finns åtta platser i bion och vi har tidigare haft så att man bokar för en visning som varar i ungefär 1,5 timme.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio

Ok så ni tar bara 8 på bokningen eller fler så ni kör en runda till typ ?

Postad 12 September 2025 - 20:37

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

men får den dynamiska tonemappingen för HDR som finns i QB1000.

Detta stämmer tyvärr inte.
Enligt info, och recensioner, så saknar den dynamisk tonemapping.

Postad 12 September 2025 - 20:47

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
Hm. Någon sida kan jag ev hitta som skriver att detta saknas men de allra anger att den har detta. När Marcus skriver att det är så bör vi välja att tönka att det stämmer tills motsatsen är bevisad

Postad 12 September 2025 - 21:07

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Bara att söka upp de recensioner som finns ute.

https://www.avsforum...der-4k.3331234/

https://www.projecto...ctor-review.htm

Redigerat av Svante Skoog, 12 September 2025 - 21:10.

Postad 12 September 2025 - 21:29

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
Text från Epson egen produktsida...Turn on Dynamic Tone Mapping from the projector's Image menu to optimize contrast settings based on image brightness for HDR content.

Postad 12 September 2025 - 21:35

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Har du en länk?

Här finns manualen:
https://epson.com/Su.../SPT_V11HC13120

Redigerat av Svante Skoog, 12 September 2025 - 21:37.

Postad 12 September 2025 - 21:50

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0

https://epson.com/fa...q-8796127275084

från din sida i manual som svar på en fråga 

• Turn on Dynamic Tone Mapping from the projector's Image menu to optimize contrast settings based on image brightness for HDR content.

Redigerat av nyborjare, 12 September 2025 - 21:52.

Postad 12 September 2025 - 22:12

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

<p>

https://epson.com/fa...q-8796127275084

från din sida i manual som svar på en fråga

• Turn on Dynamic Tone Mapping from the projector's Image menu to optimize contrast settings based on image brightness for HDR content.
Det där är QB1000...

Tråden handlar om LS9000.

Redigerat av Svante Skoog, 12 September 2025 - 22:13.

Postad 12 September 2025 - 22:28

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
Ok
Nej! Öppna din egen länk den går till 9000 o se svaret på frågan
Nej! Öppna din egen länk den går till 9000 o se svaret på frågan
Can I brighten the image when I project a 4K HDR signal?
Can I brighten the image when I project a 4K HDR signal?
Då är svaret Turn on Dynamic Tone Mapping from the projector's Image menu to optimize contrast settings based on image brightness for HDR content.

Postad 12 September 2025 - 22:39

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
Vi avvaktar. Tror vi får svaret i morgon från Marcus.)

Postad 12 September 2025 - 22:52

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Det gör vi :)

Postad 13 September 2025 - 06:46

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Spännande, enligt projectorcentral så ingår det inte;

However, the absence of a dynamic tone mapping solution is a notable omission—it would have made the LS9000 a true home run. While this isn't a deal breaker, it's important to mention given the amount of HDR content that may not support HDR10+. Dynamic tone mapping really should be considered a standard feature at this point.

QB1000 och EH-LS9000 har inte heller samma processor, QB1000 = QZX medans EH-LS9000 har ZX där skillnaden verkar vara just DTM. Skulle mycket väl kunna vara samma hårdvara men att den senare saknar funktionen rent mjukvarumässigt. 

Måste bara lyfta fram Epsons generösa garanti, dom lämnar 5år. Det är värt mycket för mig.

EDIT: Även Epsons hemsida verifierar att den saknar DTM

https://epson.com/Fo...or/p/V11HC13120

Postad 13 September 2025 - 07:13

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
Märkligt handlare skriver att den har hämtat detta från the rock.är de någon som brukar ha koll är de dom..HDR10/HDR10+ och har numera också en väl fungerande dynamisk tonemapping. Detta gör att HDR-bilden upplevs mer korrekt och inga detaljer går förlorade vid svåra sekvenser

Postad 13 September 2025 - 08:59

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0
Jag fick informationen om DTM direkt av Epson när de hade en genomgång av den för oss. Men det verkar uppenbarligen inte stämma då. Riktigt synd, för där hade Epson verkligen kunnat komma med något exceptionellt. Jag har inte fått vår maskin ännu så har inte kunna testa sjölv än, så har gått på de uppgifter jag har fått av Epson. Men de verkar ju uppenbarligen ha varit fel då i det här fallet. Ledsen för det, men kul att det blev lite debatt här, brukar inte hända så mycket🤪

Postad 13 September 2025 - 09:47

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
Tack för de..även den bäste.... .) Men va synd. Men å andra sidan till de priset med dtm. Kanske inte förvöntat men hade verkligen rört om i prisgrytan för både sony och jvc

Postad 13 September 2025 - 10:57

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Ja det behövs DTM, även på dom billigare modellerna nu.

Såg även att native contrast, bara är på 1800:1, vilket gör den mer känns som en uppföljare till TW7400 istället.

Jämfört med 9400 som har 4500:1.

Postad 13 September 2025 - 11:17

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Såg även att native contrast, bara är på 1800:1, vilket gör den mer känns som en uppföljare till TW7400 istället.

Jämfört med 9400 som har 4500:1.

Ja, det låter lågt. Men Epson har historiskt varit ganska dåliga på att sätta siffror som matchar verklighetens prestanda(åt båda hållen). Så det finns ändå ett visst hopp om att den ska prestera bättre än vad detta antyder, från min sida. Med det sagt så finns det säkert också en liten risk att den faller lika pladask som LS11000 gjorde när den kom jämfört med LS12000.

Postad 13 September 2025 - 11:21

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Så det finns ändå ett visst hopp om att den ska prestera bättre än vad detta antyder, från min sida. 

Ser fram emot din recension :)

Postad 20 September 2025 - 11:07

nyborjare
  • nyborjare
  • Beroende

• 1213 inlägg
  • 0
  • Stöd för HDR inklusive HDR10+

De betyder inte dynamisk tonemaping ? med plus 

Postad 20 September 2025 - 12:32

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

HDR10+ är dynamisk metadata, i filmen kan scen för scen beskriva ljusförhållandet i bilden så att displayen kan påverka ljusflödet med de medel den har tillgodo, likt just tonemapping, dynamisk iris, dynamisk ändra lasern etc.

Dynamisk tonemapping är att displayen själv analyserar bildens innehåll och fattar beslut om hur den bäst kan representera innehållet baserat på displayens egna förutsättningar. Detta kräver en del processorkraft. Här man ofta kan välja en prioritet för tonemappingen. Typexemplet är att man kan välja mellan att prioritera generellt högre ljusnivåer i bilden eller att prioritera nyansering och gradienter för att få med dynamiken i bilden vilket då typiskt ger en mörkare bild eftersom alla nyanser måste få plats någonstans i displayens begränsade dynamiska omfång.

Sonys dynamiska tonemapping heter HDR Tone Mapping i menyerna och de nyare projektorerna har tre läge, Mode1, Mode2, Mode3 samt Off. Tack Sony för tydligheten... ;)

Off är en mer traditionell skalning av nivåerna och blir dämpad och platt eftersom en projektor inte kan lysa i 1000 nits under normala omständigheter. Detta är vad man får om man saknar dynamic tonemapping på en Sony-projektor. Man har fortfarande en inställning som i princip går ut på att tonemappa till 1000 nits (HDR Reference-läget) eller ≈4000 nits.

Mode 1 är ljusare bild överlag på bekostnad av dynamiken. Ljusa nyanser kan smälta ihop. Fungerar för dålig rumsmiljö.

Mode 2 en kompromiss som lyfter mellantoner men håller kvar skuggtoner och högdagrar mer som off-läget

Mode 3 prioriterar djupet i bilden och att behålla dynamiken i bilden. Filmiskt upplevelse i optimalt rum.

Detta vad jag lärde mig från XW6100:n när jag testade den.

Om HDR Reference är aktiverat stängs HDR Tone Mapping av/försvinner från menyn. Detta är också normen för Reference-läget.

Eftersom dynamic tonemapping är per scen får man olika resultat beroende på scenens ljusinnehåll. Vissa scener kan skillnaden vara liten mellan alla lägen och i andra scener är det dramatiska skillnader. Man måste titta runt och se effekten. Det är inte alltid det kan mätas eftersom bilderna man använder vid mätning inte ser ut som filmscener och därmed inte ger samma respons som en faktisk filmbild ger.

Sonys reglage Dynamic HDR Enhancer finns på äldre modeller och är INTE ett tonemapping-reglage utan mer en tweak som forcerar en tonkurva på bilden. Det kan närmast liknas vid ett loudness på en förstärkare. Effekten kan verka imponerande först men i längden tar det bort karaktären hos originalinnehållet.

---

Epsons projektorer har en inställning som ligger märkligt placerad inte i bildmenyn, utan under Signal/HDMI-menyn där du kan välja Dynamiskt omfång 1–16 som är en slags fast tonemapping där du väljer om det ska luta mot att ljusa upp bilden (låga siffror) eller dämpa ned (höga siffror). Läge 8 verkar vara det mest normala/typiska och högre än 10 blir ofta för mörkt. Lägre siffror mer passande för dåliga rumsförhållanden.

Epson har dynamic tonemapping i modellen QB1000 och det är endast on/off. Aktiveras funktionen stängs reglaget ovanför av och försvinner från menyn. Effekten av Epsons dynamiska tonemapping är typiskt motsvarande runt Läge 8 med variationer beroende på bildens innehåll. Det finns inget val av prioritet likt Sonyns olika Modes. Jag tolkar det jag sett som en prioritet på nyansering, dvs filmisk upplevelse.

---

Vill man ha full kontroll över detta, då finns MadVR Envy Core. En i sammanhanget kostsam lösning, och dessutom komplex. Fast är kan man skräddarsy tonemappingen helt efter önskemål på helt andra sätt, samt då mycket mer. Därför så många är begeistrade över den produkten.

Redigerat av Ringblixt, 20 September 2025 - 12:33.

Postad 20 September 2025 - 13:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Igår hängde jag upp LS9000 i min vardagsrumsbio. Den skjuter mot en DNP Supernova 08-85 som är 220cm bred och rummet är mörkare än ett normalt vardagsrum men inte någon kolsvart dedikerad bio.

Jag har tidigare haft TW9400 med samma förutsättningar, även om det var något år sedan. De senaste tre maskinerna jag har haft uppe är i ordning NZ500, NZ700 och sist XW5100ES. Till alla de tre sista har jag även haft Envy Core så jag har utvärderat dem både med riktigt bra tonemapping och de inbyggda lösningarna. Alla maskiner har varit uppmätta och kalibrerade enligt konstens alla regler. Alla de sista ihop med Envy har jag även skapat en ny, anpassad färggammut till med 3d-LUT mätning för att optimera dem fullt ut.

LS9000 presterar ganska exakt så som jag förväntade mig. Den är mycket lik LS12000 i prestanda, som i sin tur är mycket lik TW9400. LS9000 har något lägre ljusflöde jämfört med LS12000 och svärtan är likvärdig. Jag kan inte säga närmare än så utan att ha dem båda på plats samtidigt. Den är upplevt något skarpare än TW9400.

På min duk så fick jag ut 16,5fL när jag kör LS9000 på sitt lägsta laserläge(60) och det motsvarar Sony XW5100ES på Minimum, vilket ger mig ett bra resultat på SDR. Skruvar jag på lasern upp till 90 (av 100) så är fortfarande projektorn skapligt tyst och då fick jag ut 23,5fL vilket ger ett fint resultat i HDR(med Envy). På Sony körde jag lasern på 30% och fick då ut 26,5fL vilket var det jag valde för min kalibrering ihop med den för HDR.

Eftersom LS9000 saknar en dynamisk tonemapping så blir HDR inte riktigt så bra som man kanske kan önska. För de som har sett LS12000 med HDR så är det i princip samma resultat man får.

Men trots detta är ändå LS9000 det givna valet för den som önskar en bra projektor, som ger rimligt hög kontrast, relativt högt ljusflöde och ger en övertygande bild redan direkt ur kartong. Jag tycker det är en värdig efterföljare till TW9400 som nu ger laser, likvärdig kontrast och en lite skarpare bild för en relativt låg merkostnad.

Jämför man LS9000 mot XW5100 och/eller NZ500/NZ700 så är skillnaden ganska stor då alla de dyrare maskinerna ger bättre dynamik och skarpare bild. Men det är också en ganska stor prisskillnad och även dessa maskinerna behöver hjälp med HDR om det ska bli riktigt bra.

Jag kommer att ha LS9000 uppe i mitt rum i några dagar ifall det dyker upp några frågor eller om någon vill komma och kolla. Sen hänger jag nog tillbaka XW5100 igen för saknaden kommer nog att tränga på, trots allt :)

Redigerat av Marcus_TheRock, 20 September 2025 - 13:21.

Postad 21 September 2025 - 13:08

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Tack för recensionen.

Jag kör vidare med min TW9400. 

Postad 22 September 2025 - 10:37

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

För den som vill se nya LS9000 så har vi nu planerat ett event(v41) i vår visningsbio i Bara. Upplägget den här gången är att man kan ta med sin befintliga projektor för att jämföra den på plats mot någon av de nya projektormodellerna som har släppts. Vi kommer även att ha en madVR Envy på plats så att man kan få prova en sådan på sin befintliga maskin, om så önskas.

De maskiner som finns på plats för jämförelse är:

• Epson EH-LS9000
  • JVC DLA-NZ500
  • Sony VPL-XW5100ES
  • JVC DLA-NZ900

Mer info om eventet och biljetter kan bokas på följande länk. https://therock.se/e...jvc-eller-sony/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.