Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rum utan hårda väggar, hur hade det varit?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 October 2025 - 11:01

jonrob99
  • jonrob99
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Om man rent teoretiskt bygger ett nytt rum utan osb eller gips på väggarna, utan istället sätter en typ av matta som ytskikt utanpå isolering osv, hur tror ni det hade blivit då?

Golvet i rummet måste ju vara hårt, men rent teoretiskt så kunde ju vägg och tak vara mjuka. Dvs ljudvågorna kommer rakt in i isoleringslagret istället för att studsa runt på väggarna och taket.

Någon med erfarenhet?

Min tanke är att göra ett litet biorum på runt 10m2 och jag får härja helt fritt.

Postad 08 October 2025 - 19:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3409 inlägg
  • 0

det går, men du kommer dämpa skiten ur rummet.
Och du kommer bara dämpa ner till den frekvens tjockleken tar.

Sätter du ribbor med mellanrum så blir det mycket bättre :)

Postad 08 October 2025 - 20:46

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0
Vi är flera som byggt så. Det fungerar utmärkt, men som Johan säger kräver tjocklek för att dämpa jämt över registret. Jag har ca 1,4m isolering där det är som djupast. Även tjock heltäckningsmatta på golvet.
I ett litet rum som du beskriver behöver det planeras noga. Finns det rejäl takhöjd underlättar det.
Mitt första rum var ca 2,5x3,5 meter där jag klädde lyssnardelen av rummet i draperier.
Gör inte så, det var katastrof.
Idag hade jag börjat med att placera minst 8 basmoduler 1/4 från varje vägg som DBA med tidskompensering. Sedan klä lyssnardelen med 95mm isolering och spaltpanel framför. Sidoväggarna skulle jag klä med 95-isolering och tyg framför. Heltäckningsmatta på golvet. Lyssnarplats placeras någonstans mellan 2/3-3/4 från högtalarväggen.
Men det är bara hur jag skulle göra i den bunker som var mitt pojkrum.

Postad 10 October 2025 - 07:58

jonrob99
  • jonrob99
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

det går, men du kommer dämpa skiten ur rummet.
Och du kommer bara dämpa ner till den frekvens tjockleken tar.

Sätter du ribbor med mellanrum så blir det mycket bättre

Är ribbor typ spaltpanel (akustikpanel)?

Vi är flera som byggt så. Det fungerar utmärkt, men som Johan säger kräver tjocklek för att dämpa jämt över registret. Jag har ca 1,4m isolering där det är som djupast. Även tjock heltäckningsmatta på golvet.
I ett litet rum som du beskriver behöver det planeras noga. Finns det rejäl takhöjd underlättar det.
Mitt första rum var ca 2,5x3,5 meter där jag klädde lyssnardelen av rummet i draperier.
Gör inte så, det var katastrof.
Idag hade jag börjat med att placera minst 8 basmoduler 1/4 från varje vägg som DBA med tidskompensering. Sedan klä lyssnardelen med 95mm isolering och spaltpanel framför. Sidoväggarna skulle jag klä med 95-isolering och tyg framför. Heltäckningsmatta på golvet. Lyssnarplats placeras någonstans mellan 2/3-3/4 från högtalarväggen.
Men det är bara hur jag skulle göra i den bunker som var mitt pojkrum.

Lyssnardelen, är det bakväggen om man säger så?

Är novis på detta med akustik  :rolleyes:

Postad 10 October 2025 - 10:42

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 1

Ja precis.
Lyssnardelen=bakväggen som man har bakom sig när man sitter i sweatspot och tittar på högtalaren.
Vad johan menar med ribbor framför är inte att du behöver mindre utrymme bakom, utan montera ex sådan där trendig akustikpanel framför.
Den gör att det blir lite mer reflekterande yta och att dämpningen för de toner som tar sig in blir minst dubbel jämfört med utan spjälorna.

Enbart trendiga akustikpaneler (ribbor på en tunn foam) fungerar om de monteras direkt på regelväggen med öppen isolering bakom. Men sätter du dem utanpå gips eller betong så gör de ingenting för akustiken.

Redigerat av Bubben141, 10 October 2025 - 10:44.

Postad 10 October 2025 - 11:36

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1048 inlägg
  • 0

Börja med att lära dig lite om akustik.
underbart kul att lära sig. 

t.ex
https://www.youtube....KPV0UI3HE66t0_d

Postad 12 October 2025 - 08:49

jonrob99
  • jonrob99
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Får tacka för den hjälp jag fått.

Har en fundering då detta rummet får ytterväggar, och huset är nybyggt så det betyder att det kommer finnas åldersbeständig plast.

Någon som vet hur förutsättningarna ändras om det sitter plast i ytterväggen? Denna sitter ju på varma sidan dessutom.

Ska tillägga att det är möjligt att få till ett snedtak i rummet också, är detta något att sträva efter?

Redigerat av jonrob99, 12 October 2025 - 08:52.

Postad 12 October 2025 - 09:05

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0
Plasten är tät, så tar bort möjligheten för luften att passera genom isoleringen.
Men den behövs som fuktspärr på varma sidan. Ett alternativ är att regla på ett lager till, isolera och sedan panel framför.
Just tjockleken på reglar och isolering behöver räknas på, men planera hela rummet innan du sätter igång med enskilda delar.
Absorbenter fungerar ofta bara ner till en viss frekvens, så planera hur du ska göra med basen i rummet.
Snedtak är sällan att föredra om man kan välja.

Postad 12 October 2025 - 10:31

jonrob99
  • jonrob99
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Nåt sånt här är väl tanken, 

Den gröna ska symbolisera själva duken.

Rumshöjd blir mellan 2,4-2,5 meter.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Rum.jpg   55.39K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av jonrob99, 12 October 2025 - 10:33.

Postad 12 October 2025 - 21:42

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte vad du tänkt för budget, men jag ritade upp utifrån dina mått, jag satte takhöjden 245cm enligt hur jag beskrev att jag önskar jag gjort själv.

Jag flyttade dörren till mitten av rummet, med öppning utåt istället. Om man öppnar den mot väggen på utsidan av rummet kommer den gå att öppna helt och ge en inbjudande känsla. Projektor hamnar då mitt över dörren.

Främre och bakre delen skulle jag bygga ut 25 cm för att kunna bygga in fyra basmoduler, är 10 tums-element på bilden. Principen DBA för att få så jämn bas som möjligt där det finns begränsat med utrymme.

Ytan som inte tas upp av basmoduler fylls med isolering och sedan träribbor framför.

Utrymmet kan också användas för att fälla in surroundhögtalare.

Sidoväggarna byggs ut 95mm och fylls med isolering. Även här kan surrounfhögtalare fällas in och täckas med spaltpanel.

Jag vet inte hur stor soffa du tänkt, men med tre sittplatser i bredd så får man dra in magen ordentligt för att ta sig förbi.

Bifogad fil  jonrob99-1.jpg   130.05K   1 Antal nerladdningar

Främre väggen ritade jag upp en duk på 2,6m bredd i 16:9. Vet inte hur stor bild du vill ha, eller hur ljusstark projektor du tänkt.

Främre basmoduler och högtalare infällda bakom duken. Runt duken kan man täcka med spaltpanel och fylla resterande utrymme med isolering.

Bifogad fil  jonrob99-2.jpg   113.81K   1 Antal nerladdningar

Men vad har du tänkt för ventilation i rummet?

Det ser inte ut på din skiss som om det är tänkt med angränsande rum för elektronik, vilket gör att det behöver placeras inne i rummet tillsammans med projektor och 2-3 personer. Det kommer att bli varmt.

Belysning kan sättas spottar eller vägglampor utmed sidoväggarna.

Postad 13 October 2025 - 06:23

jonrob99
  • jonrob99
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte vad du tänkt för budget, men jag ritade upp utifrån dina mått, jag satte takhöjden 245cm enligt hur jag beskrev att jag önskar jag gjort själv.

Jag flyttade dörren till mitten av rummet, med öppning utåt istället. Om man öppnar den mot väggen på utsidan av rummet kommer den gå att öppna helt och ge en inbjudande känsla. Projektor hamnar då mitt över dörren.

Främre och bakre delen skulle jag bygga ut 25 cm för att kunna bygga in fyra basmoduler, är 10 tums-element på bilden. Principen DBA för att få så jämn bas som möjligt där det finns begränsat med utrymme.

Ytan som inte tas upp av basmoduler fylls med isolering och sedan träribbor framför.

Utrymmet kan också användas för att fälla in surroundhögtalare.

Sidoväggarna byggs ut 95mm och fylls med isolering. Även här kan surrounfhögtalare fällas in och täckas med spaltpanel.

Jag vet inte hur stor soffa du tänkt, men med tre sittplatser i bredd så får man dra in magen ordentligt för att ta sig förbi.

attachicon.gifjonrob99-1.jpg

Främre väggen ritade jag upp en duk på 2,6m bredd i 16:9. Vet inte hur stor bild du vill ha, eller hur ljusstark projektor du tänkt.

Främre basmoduler och högtalare infällda bakom duken. Runt duken kan man täcka med spaltpanel och fylla resterande utrymme med isolering.

attachicon.gifjonrob99-2.jpg

Men vad har du tänkt för ventilation i rummet?

Det ser inte ut på din skiss som om det är tänkt med angränsande rum för elektronik, vilket gör att det behöver placeras inne i rummet tillsammans med projektor och 2-3 personer. Det kommer att bli varmt.

Belysning kan sättas spottar eller vägglampor utmed sidoväggarna.

Tusen tack bubben, jag ser att det kommer bli trångt som tusan så jag kommer att välja att bredda rummet ännu mer, kommer bygga detta nästa år.

Nästa innermått kommer bli runt 4,2 meter i bredd istället för 3,36 som var första budet.

Sen måste jag fråga, inbyggda basmoduler, är det samma sak som när man i tonårstiden byggde högtalarlådor? Det låter ju frestande men då kan man ju inte ändra placering, men såpass många kanske det inte spelar någon större roll.

Men jag vet från den tiden att lådornas volym och ev. basportslängd spelade en stor roll. 

Sen är ju nästa fråga, vart får man tag i lösa element? Hifikit har ju en del men det är ju inte samma marknad som för bilbasar direkt  :)

Postad 13 October 2025 - 07:49

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0
Ja, basmodulerna är en fyrkantig högtalarlåda, men här kan de anpassas helt efter rumsförhållandet. Med rätt element så kan du bygga slutet och behöver inte räkna på basport.
Lådorna placeras där de släcker ut flest noder av sig själva, och det är beroende av rumsmåtten så behöver inte flyttas om inte rummet byggs om.
Hifikit är ett alternativ, här är exempel på en bas men finns mängder av alternativ: https://www.hifikit....#horizontalTab2

Men när du bygger från grunden så kan det vara värt att ta in en akustiker så du får rumsmåtten så bra som möjligt. Basen är största utmaningen när det handlar om ett litet rum och det är bra om inga mått är multiplar eller lika varandra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.