Nu vet jag inte vad du tänkt för budget, men jag ritade upp utifrån dina mått, jag satte takhöjden 245cm enligt hur jag beskrev att jag önskar jag gjort själv.
Jag flyttade dörren till mitten av rummet, med öppning utåt istället. Om man öppnar den mot väggen på utsidan av rummet kommer den gå att öppna helt och ge en inbjudande känsla. Projektor hamnar då mitt över dörren.
Främre och bakre delen skulle jag bygga ut 25 cm för att kunna bygga in fyra basmoduler, är 10 tums-element på bilden. Principen DBA för att få så jämn bas som möjligt där det finns begränsat med utrymme.
Ytan som inte tas upp av basmoduler fylls med isolering och sedan träribbor framför.
Utrymmet kan också användas för att fälla in surroundhögtalare.
Sidoväggarna byggs ut 95mm och fylls med isolering. Även här kan surrounfhögtalare fällas in och täckas med spaltpanel.
Jag vet inte hur stor soffa du tänkt, men med tre sittplatser i bredd så får man dra in magen ordentligt för att ta sig förbi.
jonrob99-1.jpg 130.05K
1 Antal nerladdningar
Främre väggen ritade jag upp en duk på 2,6m bredd i 16:9. Vet inte hur stor bild du vill ha, eller hur ljusstark projektor du tänkt.
Främre basmoduler och högtalare infällda bakom duken. Runt duken kan man täcka med spaltpanel och fylla resterande utrymme med isolering.
jonrob99-2.jpg 113.81K
1 Antal nerladdningar
Men vad har du tänkt för ventilation i rummet?
Det ser inte ut på din skiss som om det är tänkt med angränsande rum för elektronik, vilket gör att det behöver placeras inne i rummet tillsammans med projektor och 2-3 personer. Det kommer att bli varmt.
Belysning kan sättas spottar eller vägglampor utmed sidoväggarna.