Min jämförelse mellan MkI och MkII blev lite mer komplicerad än jag först trott. Till att börja med så startade inte MkII först när jag försökte koppla in den. Däremot fungerade dioden som indikerade fläktproblem. Typiskt. För att inte förstöra hela kvällen så uppgraderade jag istället firmware in min Philips 963SA, vilket påverkade bilden från den en aning. När jag sedan skulle packa ner MkII för retur, så fick jag av någon anledning för mig att plugga in den igen och ge den en sista chans. Simsalabim, så fungerade den. Har gått klockrent sedan dess. Men då var min videokälla påverkad, så jag visste inte direkt om den förändrade bilden berodde på DVD-spelaren eller projektorerna. Alltså fick jag lov att köra dem parallellt, och byta kablar. Vilket iofs väl egentligen är det enda raka, i brist på möjlighet att mata båda projektorerna samtidigt med samma signal.
Hursomhelst. Nått har LG minsann fipplat med i MkII, för nu behöver jag inte längre dra på brightness till max, 80-85% duger. Jag tycker också att det gick bättre att THX-kalibrera den, då de mörkgråa fälten framträdde tydligare. Den verkar klara lite högre Color utan att blockighet blir synlig i mörka partier.
Den enda nackdelen jag upptäckt hittils är att fläkten låter högre. Det kanske har något med de inkapslade panelerna att göra, eller så är det mitt exemplar som är konstigt.
Och en sak till. Det står inget om ny linjedubblare på MkII, däremot påstår klisterlappen på höljet att den ska ha den senaste mjukvaran till Faroudjas DCDi och 40% bättre justeringsmöjligheter på contrast och brightness.
Slutsatsen är att det är märkbara förbättringar som gjorts. Om konstruktionen med de inkapslade panelerna verkligen fungerar och lyckas hålla damm borta, så är bara det en stor förbättring enligt mig.
LG har schyssta garantier. Verkligen! [

]