Köpte en begagnad REL Q100 (12") som harmoniserar perfekt med mina Evidence 470. Avgrundsdjup i film, hypersnabb i musik och alltid fullständigt kontrollerat.
Det bästa är att det är omöjligt att lokalisera subben i rummet om du förstår vad jag menar..
Jag använder själv subben som utökning av frekvensspektrat och som avlastning av stärkaren vid filmtittande och när jag spelar dance/disco/etc musik, men vid lyssning på musik av mer nyanserad akustiskt slag spelas alltid 470'arna "rent".
Tycker dock inte att 470 på något sätt i sin natur låter klena. Är de "rätt" placerade ? Vad driver du dem med ?
Jag lovar att "rätt" drivkälla gör underverk med dina svårspelade lågimpediva Dali...., har nämligen själv bytt drivkälla till dem en gång.
Om man nu går på dina frågor med utångspunkt från att du har ett par relativt stora välspelande frontar:
- Nej, förmodligen blir du inte nöjd om du köper en liten 8" sub, särskilt som 470'orna förmodligen själva är kapabla att leverera ett större basutbud än vad alla 8" subbar på marknaden kan med något undantag kanske.
- Ja, en större kan samspela med dina frontar. REL är ett fabrikat som lovordas i press och av sina användare för att just utöka basspektra/basmängd och samtidigt harmonisera med övriga högtalare både i film och musik.
Tyvärr är de större modellerna som du då är ute efter svåra att hitta begagnade och en ny Q200 som jag skulle rekommendera som parhäst till dina Evidence går loss på ca 10 papp.