Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lite subfrågor

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 June 2003 - 17:29

Unregistered66e3dbbf
  • Unregistered66e3dbbf
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag har ett par Dali Evidence 470 som låter lite klent, både till bio och musik, varför jag går i subköpartankar.

Först så klurar jag på det där med storlek på membranet....har lyssnat på Rells åttatummare som inte är större än ett glasspaket, och de går faktiskt djupt. Men räcker det till bio-effekter? Är det så att mindre element med automatik är snabbare än större? Och vad ska jag då rikta in mig på om jag vill att de ska hänga med mina frontar?

Sen har jag ju en förhoppning att detta ska bli billigt. Var landar jag om jag ska bli nöjd? Blir jag nöjd med en AP Focus? Eller om jag går ner i storlek tom med en Celestion F80? Kanske Dalis åttatummare?

Kan en åttatummare få ett flygplan att låta som ett flygplan?
Kan en tolva någonsin samspela med mina frontar?
Vad ska jag köpa?

Ska nämna att rummet ifråga är ca 30 m2.
Vad tror ni?

Postad 24 June 2003 - 20:26

Unregistered0cb853f5
  • Unregistered0cb853f5
  • Lärjunge

• 405 inlägg
  • 0
Gå till Hi-Fi klubben och prova högtalare med lite olika subbar. Dom har ju likadana högtalare där så som du har så du behöver ju inte släpa dit dom.

Dom har ju några B&W subbar som e ganska så nice.

Postad 24 June 2003 - 20:35

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
10" brukar var snabba och gå djupt men annars är det bara attt köra med dubbla basar...

Postad 24 June 2003 - 23:24

Unregisteredca86427a
  • Unregisteredca86427a
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Köpte en begagnad REL Q100 (12") som harmoniserar perfekt med mina Evidence 470. Avgrundsdjup i film, hypersnabb i musik och alltid fullständigt kontrollerat.
Det bästa är att det är omöjligt att lokalisera subben i rummet om du förstår vad jag menar..

Jag använder själv subben som utökning av frekvensspektrat och som avlastning av stärkaren vid filmtittande och när jag spelar dance/disco/etc musik, men vid lyssning på musik av mer nyanserad akustiskt slag spelas alltid 470'arna "rent".

Tycker dock inte att 470 på något sätt i sin natur låter klena. Är de "rätt" placerade ? Vad driver du dem med ?
Jag lovar att "rätt" drivkälla gör underverk med dina svårspelade lågimpediva Dali...., har nämligen själv bytt drivkälla till dem en gång.

Om man nu går på dina frågor med utångspunkt från att du har ett par relativt stora välspelande frontar:

- Nej, förmodligen blir du inte nöjd om du köper en liten 8" sub, särskilt som 470'orna förmodligen själva är kapabla att leverera ett större basutbud än vad alla 8" subbar på marknaden kan med något undantag kanske.

- Ja, en större kan samspela med dina frontar. REL är ett fabrikat som lovordas i press och av sina användare för att just utöka basspektra/basmängd och samtidigt harmonisera med övriga högtalare både i film och musik.

Tyvärr är de större modellerna som du då är ute efter svåra att hitta begagnade och en ny Q200 som jag skulle rekommendera som parhäst till dina Evidence går loss på ca 10 papp.

Postad 25 June 2003 - 10:17

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by dac83
10" brukar var snabba och gå djupt

Går inte att göra sådana generela uttalanden.

Omegas - prisnivå?
Focus är, som jag tror du läst i andra trådar, prisvärd. Kan dock inte hjälpa dig med om den klarar ett så pass stort rum med rejält ljudtryck.

Postad 25 June 2003 - 10:31

Unregistered66e3dbbf
  • Unregistered66e3dbbf
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Tack för svaren.

Prisnivå....*huvudvärk*...vad som krävs. Blir jag inte nöjd för pengarna jag är beredd att betala så lägger jag ner projektet. Och hur blir jag nöjd? Jo, när subben samspelar/harmoniserar med mina frontar vid musikspelning, och när jag får en mer fysisk upplevelse vid bio.

Vad de drivs med? En yamaha 630.
Är de rätt placerade. Enligt manualen så. (50-120 cm från bakre vägg).
Hur mycket spelar akustiken i rummet in? Att rummet är tämligen kalt kan möjligen göra basen grumlig? men den ska väl fortfarande spela lågt med kraft?

Postad 25 June 2003 - 10:33

Unregistered66e3dbbf
  • Unregistered66e3dbbf
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Tack för svaren.

Prisnivå....*huvudvärk*...vad som krävs. Blir jag inte nöjd för pengarna jag är beredd att betala så lägger jag ner projektet. Och hur blir jag nöjd? Jo, när subben samspelar/harmoniserar med mina frontar vid musikspelning, och när jag får en mer fysisk upplevelse vid bio.

Vad de drivs med? En yamaha 630.
Är de rätt placerade. Enligt manualen så. (50-120 cm från bakre vägg).
Hur mycket spelar akustiken i rummet in? Att rummet är tämligen kalt kan möjligen göra basen grumlig? men den ska väl fortfarande spela lågt med kraft?

Postad 25 June 2003 - 11:10

Unregisteredca86427a
  • Unregisteredca86427a
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag kan nästan lova följande:

* Du behöver en stor sub till ditt rum (12")

* Du behöver samtidigt en riktig BRA välspelande sub för att matcha dina fina frontar till musik.

* En stor och samtidigt välspelande sub kostar pengar, runt 8-12 tusen får du räkna med för en ny. Det finns inga genvägar mer än begagnatmarknaden.

* Din 630 är på tok för klen för dina Evidence 470, hade tidigare en Denon 3801 med högre effektspecifikation än din Yama och den gjorde inte mina Dali rättvisa på LÅNGA vägar. Prova att låna hem ett slutsteg, exempelvis NAD C270 och upplev vilken skillnad drivkällan kan göra...

Postad 25 June 2003 - 20:20

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
omegas: sitter du nära bak väggen så behövs inte så jätte "stor" (väll spelande) bas men om du sitter mitt i rummet så kan du räkna med att ha en sub som är runt 15" eller att du kör med flera mindre element som gör att basen smällter ihop mer med frontarna du har. köp 4 st 10" och bygg 2 lådor med dubbla 10" i varje, tillfridställer de flesta.

hifisnubben: om du jämför en 10" med en 15", vilken är snabbast? om man bortser från låd konstruktion och placering så ÄR mindre snabbare, sen finns det ju alltid undantag!

Postad 25 June 2003 - 22:36

Unregistered66e3dbbf
  • Unregistered66e3dbbf
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Det finns åttatummare som enligt spec går ner under 30 Hz, och tolvor som stannar över. Det borde ju betyda att jag kan höra lägre toner med en åtta än med en tolva (som ovan). Men jag antar att eftersom åttan inte kan flytta samma mängd luft så känns tolvan som djupare? När jag lyssnar på musik låter inte bastrumman som en ...bastrumma. Eller kanske är det så att den låter som en, men inte känns så, och därav saknaden av bas. Det kanske är fysisk bas jag saknar och inte "hörsel-bas"....Hänger ni med? I så fall så är det större membranyta jag ska leta efter....

Har någon koll på Hifi-kits hemmabyggebas? En tolvtummare för 4000:-. Nåt att ha?

Postad 26 June 2003 - 09:45

Unregisteredc3622102
  • Unregisteredc3622102
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Jag skulle skippa subwoofer om jag vore du. 4000:- kommer aldrig ge dig den subba du behöver. Satsa istället på ett rejält slutsteg. NAD C270 eller något begagnat NAD 216THX kanske? Det kommer att få dina Dali att låta betydligt fylligare och djupare.

Prova också att placera högtalarna närmare väggen (trots det som står i manualen) det kan göra ganska stor skillnad.

/Jordan

Postad 26 June 2003 - 10:27

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Rille99

* Du behöver en stor sub till ditt rum (12")

Än en gång - stirra inte på elementstorlek. (Kolla tidigare trådar angående elementstorlek i basar!) Om inte exempelvis Velodyn HGS10 fyller rummet så...

Förslag - börja med att lyssna på Audio Pros Focus. (Bra kritik under 4'.) Den borde ge en fingervisning om prisklassen är lämplig för dig. Känns den hyfsat ok så kolla vidare. Om den är helt fel - börja kolla i prisklassen kring 10'.

Postad 26 June 2003 - 13:51

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Subwoofers... kul ämne.

Kolla in den här sidan....
http://www.svsubwoof.../subwoofers.htm
Där finns det subbar som kan täcka allas behov...
förvisso inte Audio Pro billiga men mega bra.....

för 600$ så får du en sub som går ner till 20hz +-3db
och spelar ca 110db....

Finns väldigt många tester att läsa om dom....
Man måste importera själv med det är ju lätt.....
Och dollar kursen är låg :-)

Dom som kan passa dig är 20-39 PCi eller PB1

//Casull

Postad 26 June 2003 - 14:04

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Omegas:

Om du vill kolla in en välskriven test på en sub från SVS
så kan du kolla här:
http://www.hometheat...threadid=146561

Det är på deras senaste skapelse.... PB2+, en låda med
2st 12" basar med ett 900w slutsteg.
Det fina med den är att man kan ställa in lådan
om man vill att den ska spela mega djupt (15hz) eller väldigt
högt.

//Casull

Postad 26 June 2003 - 18:24

Unregistered66e3dbbf
  • Unregistered66e3dbbf
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hifisnubben:
Vad är det egentligen som får rummet att skaka? Är det de låga frekvenserna eller är det mängden luft som flyttas?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.