Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BAS Studio Monitor SM-150n??

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 July 2003 - 18:23

Gäst__*
  • Gäst__*
  • 0
Hejsan!
Jag har blivit erbjuden ett par BAS Studio Monitor SM-150n högtalare. Helt omöjligt att hitta info om dom på nättet. Vet nån nåt om dessa högtalare? Är dom bra? Hur mycket kostar dom ca. nya osv?
Hoppas verkligen att nån kan hjälpa mej...
TACK!

vh
Christian

Postad 09 July 2003 - 18:27

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Det är samma skithögtalare som Hifi & Musik skrev om för något år sedan. Jag har själv lyssnat på skräpet. Dom såldes från lastbilsflak vid bensinstationer och liknande.

Postad 09 July 2003 - 18:28

Unregistered734ab6b0
  • Unregistered734ab6b0
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej!

BAS Studio Monitor är en bluffhögtalare! Köp den inte! Några personer hade en minibussturné där de försökte sälja dessa högtalare till överpriser med hjälp av rövarhistorier.
De påstods vara värda 15000+ kr, men de är inte ens användbara som fender till båten!

Som sagt köp ej!!!!

Hur mycket skulle du få betala (för nyfikenhets skull)?

PS. Högtalarna testades oxå i Hifi & Musik, och fick omdömet: Den sämsta högtalaren de testat!

Postad 09 July 2003 - 18:29

Unregistered734ab6b0
  • Unregistered734ab6b0
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Radiohandlarn: Snabbare än din egen skugga?

Postad 09 July 2003 - 19:19

Gäst__*
  • Gäst__*
  • 0
Jävligt tur att jag frågade här först!!
Killen ville sälja dom för 1500kr paret... Tyckte det verkade billigt men om dom är skit gör det ju det samma!!
Tack för hjälpen!

Postad 11 March 2009 - 00:14

Unregistered1a52be44
  • Unregistered1a52be44
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Nu blir det en jävvla bump här, men jag har funderat på att köpa dom här högtalarna nu, hittade dom på blocket och grabben säger att han vill ha bud, han har sagt 100 kr som startpris.
Vad är dom värda igentligen? Ska jag inte gå högre än 100kr?
Jag menar, jag har behov av ett par högtalare, sen spelar det nästan ingen roll hur pass bra dom där, bara det inte är helt skit så att säga.

Blocketanonsen:
http://www.blocket.s...473.htm?ca=19_s

Postad 11 March 2009 - 00:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Nu blir det en jävvla bump här, men jag har funderat på att köpa dom här högtalarna nu, hittade dom på blocket och grabben säger att han vill ha bud, han har sagt 100 kr som startpris.
Jag menar, jag har behov av ett par högtalare, sen spelar det nästan ingen roll hur pass bra dom där, bara det inte är helt skit så att säga.

Blocketanonsen:

Och vad skall du ha dem till? Skrämma skator? Farthinder? Bojsänke? Step-up-bräda? :)

Postad 11 March 2009 - 05:41

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Och vad skall du ha dem till? Skrämma skator? Farthinder? Bojsänke? Step-up-bräda? :)

var inte så ###### ner låtande bara för att du har laggt ut en förmögenhet på ino och guru
låta han köpa dom om han vill och sen har du lyssnat eller följer du strömen bara med nerlåtande.

Postad 11 March 2009 - 07:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

var inte så ###### ner låtande bara för att du har laggt ut en förmögenhet på ino och guru
låta han köpa dom om han vill och sen har du lyssnat eller följer du strömen bara med nerlåtande.

Hoppsan. Såg du inte blinken? :)
Jag tycker det är extremt mycket humor i att någon vill köpa något som flera varnar för som sämst någonsin och en gigantisk bluff. Hur många varningar behövs det?
Helt ärligt. Vad skall man använda högtalare som klassats som sämst någonsin till? Inte för att spela musik i alla fall så det måste vara något annat. ;)
Det var inte meningen att vara nedlåtande. Jag lovar.

Postad 11 March 2009 - 09:08

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

Blocketanonsen:

Skratt, kära vän. På blocket finner du garanterat bättre alternativ än dessa ljudliga missfoster, för samma pengar!!! Dessa som du nu kikar på är likvärdiga Technics, Pioneers och annat 80-tals skräp som följde med stereorackarna då det begav sig. Idag finner du dem för 115kr på blocket. Gör den jämförelsen innan du köper.

Spara en månad till och köp något tio ggr bättre. :)

Postad 11 March 2009 - 09:48

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
1. Vore intressant att veta vad han förväntar sig. (Knappast 50:- i alla fall ...?)
2. Hur fungerar "högstbjudande först till kvarn"?

Vad har du för budget? Har du bara en hundring och det bara ska låta finns kanske inte så många alternativ ... i synnerhet inte som låter bra. En liten sak bara. De är inte direkt lättdrivna. Ofta kan du hitta JWS/Proson/Genexxa i denna priklass. Kanske inte bättre ljud, men mer lättdrivet, vilket kan underlätta för dig.

Postad 11 March 2009 - 09:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Haha, övereaktion någon... ;)

Du måste ha missat det roliga i inlägget helt klart :)

Kan inget annat än att hålla med Hassesolo gällande detta, varför just dessa högtalare när det garanterat måste finnas så mycket bättre för samma pengar...

Postad 11 March 2009 - 10:46

Unregistered1a52be44
  • Unregistered1a52be44
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Haha, tack för alla svar, Om dom värkligen är så geffla dåliga som ni säger så låter jag nog faktist bli att köpa dom.

Men som sagt, vilka "bra" högtalare hittar jag för runt en 100:-?

Postad 11 March 2009 - 11:29

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Kan inget annat än att hålla med Hassesolo gällande detta, varför just dessa högtalare när det garanterat måste finnas så mycket bättre för samma pengar...

Frågan är ju vilka pengar vi pratar. För en hundring får man inte så mycket ... Vill han ha en tusenlapp så kan man ju garva och kika på annat.

Postad 11 March 2009 - 11:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Frågan är ju vilka pengar vi pratar. För en hundring får man inte så mycket ... Vill han ha en tusenlapp så kan man ju garva och kika på annat.

Jo, det e klart, men 100kr kommer han med största sanorlikhet inte få köpa dem för....

för 100kr så är dem nog ok i alla fall..

Postad 11 March 2009 - 14:48

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
För 100 spänn får man väl vara glad att det låter överhuvudtaget.. Nu vet jag inte hur dåliga dem är eftersom jag inte hört dem men frågan är om inte JWS låter bättre. Några såna kanske man kan hitta. Fast 100 kr är väldigt lite, även för JWS =)

Vad ska du ha högtalarna till som sagt? Är det bara nåt projekt el likn eller ska det vara seriös lyssning? Isf bör du starkt betänka att höja budgeten en aning. För en 4-500 kr eller så kan du nog få nånting som är helt ok, typ ett par begagnade Dynavoice stativare.

Redigerat av Se_BBB_e, 11 March 2009 - 14:50.

Postad 11 March 2009 - 16:44

Unregistered1a52be44
  • Unregistered1a52be44
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

För 100 spänn får man väl vara glad att det låter överhuvudtaget.. Nu vet jag inte hur dåliga dem är eftersom jag inte hört dem men frågan är om inte JWS låter bättre. Några såna kanske man kan hitta. Fast 100 kr är väldigt lite, även för JWS =)

Vad ska du ha högtalarna till som sagt? Är det bara nåt projekt el likn eller ska det vara seriös lyssning? Isf bör du starkt betänka att höja budgeten en aning. För en 4-500 kr eller så kan du nog få nånting som är helt ok, typ ett par begagnade Dynavoice stativare.

Nä, dom var bara tänkt till att höra ljudet i datorn typ...
Kanske lyssna på nån liten låt nån gång.
Har redan förstärkare liggandes och behöver ingentligen bara högtalare. Fast är dom så dåliga så man lika gärna kan andvända dom som putt-ifrån-kudde till båten så är det nog inte ens värt 100kr.

Postad 11 March 2009 - 16:51

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Säger killen som hugger ilsket åt alla håll på allt som kommer i hans väg och gärna sågar allt som han inte byggt själv eller duger åt honom själv...

Dubbelmoral någon? B)

On topic igen.

De där högtalarna minns jag när dom var på tapeten. Den rövarhistoria de oftast drog var att killarna som åkte i bilen sa att dom typ hade inte lyckats sälja dess högtalare och inte ville komma tillbaka tomhänta till chefen. Dom var enligt uppgift proffshögtalare för studios och kostade femsiffrigt belopp såvitt jag minns. Så dom gav ett hett erbjudande direkt från flaket för att inte få sparken typ.

Som sagt Hassesolo sa det bra, dom passar nog bäst som bojsänke :D

Redigerat av masse70, 11 March 2009 - 16:54.

Postad 11 March 2009 - 16:55

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Då får jag fråga såhär.. Vill du verkligen ha ett par otympliga golvare till datorsysslor, och ockasionell bakgrundsmusik? Känns kanske lite onödigt? =)

Fast det är klart, det är svårt för oss att säga vad du skulle tycka om högtalarna. Om dem finns i närheten kanske du kan provlyssna och se om du tycker dem duger.

EDIT: Frågan är ju också vad han i slutändan begär för högtalarna. För 100 kr - ok, man kan nog inte hitta så mycket annat. Men om han vill ha en 300 eller nåt sånt, vilket verkar sannolikt så finns det annat att köpa, t.ex.

http://www.blocket.s....htm?ca=23_11_s

Redigerat av Se_BBB_e, 11 March 2009 - 16:59.

Postad 11 March 2009 - 16:58

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Nä, dom var bara tänkt till att höra ljudet i datorn typ...
Kanske lyssna på nån liten låt nån gång.
Har redan förstärkare liggandes och behöver ingentligen bara högtalare. Fast är dom så dåliga så man lika gärna kan andvända dom som putt-ifrån-kudde till båten så är det nog inte ens värt 100kr.

Då skulle jag personligen lägga kanske nån enstaka hundring el så på ett par vädligt enkla pc-högtalare och sen köpa ett par högtalare för musiklyssning via stereon separat och då för en något högre summa pengar.

De där blir ju varken eller, otroligt klumpiga och fula i mitt tycke samt erkänt kassa till det mesta. För stora för att agera pc-högtalare och för undermåliga till nåt annat dessutom.

Redigerat av masse70, 11 March 2009 - 16:59.

Postad 11 March 2009 - 17:20

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Säger killen som hugger ilsket åt alla håll på allt som kommer i hans väg och gärna sågar allt som han inte byggt själv eller duger åt honom själv...

Dubbelmoral någon?

lär dig hur ett element fungerar först så diskuterar vi sen men du verkar vara en sån som gillar att skriva om saker men ej sätter sig in i det.
Men då kan du väl ta och hjälpa dom som vill ha en låda uträknad till sin fina bas för jag kommer inte att göra det utan bara att hugga??

Postad 11 March 2009 - 17:23

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

lär dig hur ett element fungerar först så diskuterar vi sen men du verkar vara en sån som gillar att skriva om saker men ej sätter sig in i det.
Men då kan du väl ta och hjälpa dom som vill ha en låda uträknad till sin fina bas för jag kommer inte att göra det utan bara att hugga??

Problemet här är ju bara att vi inte diskuterade hur element fungerar eller hur lådor räknas ut, men det kanske du missade?

Vi diskuterade trådskaparens erbjudande på högtalare var nåt att ha eller inte och för att svara på det behöver ingen här tävla om vem som kan mest om att beräkna lådor eller hur element fungerar. Så snälla, dra inte ner även denna tråd till samma dagisnivå som den om basgalningar.

Men du är säkert jätteduktig!

Redigerat av masse70, 11 March 2009 - 18:10.

Postad 11 March 2009 - 17:26

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Problemet här är ju bara att vi inte diskuterade hur element fungerar eller hur lådor räknas ut, men det kanske du missade?

Vi diskuterade trådskaparens erbjudande på högtalare var nåt att ha eller inte.

och vad spelar en 100 för roll får han dom för det så kan han lika bra köpa dom om han kan hämta dom själv
sen var det inte tråd skapren som frågade då han bara var gäst 2003

Redigerat av Unregistered1022, 11 March 2009 - 17:30.

Postad 11 March 2009 - 17:54

Unregistered1a52be44
  • Unregistered1a52be44
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Då får jag fråga såhär.. Vill du verkligen ha ett par otympliga golvare till datorsysslor, och ockasionell bakgrundsmusik? Känns kanske lite onödigt? =)

Fast det är klart, det är svårt för oss att säga vad du skulle tycka om högtalarna. Om dem finns i närheten kanske du kan provlyssna och se om du tycker dem duger.

EDIT: Frågan är ju också vad han i slutändan begär för högtalarna. För 100 kr - ok, man kan nog inte hitta så mycket annat. Men om han vill ha en 300 eller nåt sånt, vilket verkar sannolikt så finns det annat att köpa, t.ex.

Dom sista som du länka till, proson, va dom enda som såg tilltalande ut, men som sagt för 400 får jag ett par chysta datorhögtalare istället.
Fördelen med dom där var ju att dom var väldigt nära mig, Pluss att dom va billga.
Men skippar nog dom endå, kan fortsätta köra med hörlurar :D

Postad 11 March 2009 - 18:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

och vad spelar en 100 för roll får han dom för det så kan han lika bra köpa dom om han kan hämta dom själv
sen var det inte tråd skapren som frågade då han bara var gäst 2003

Sist jag kollade så var det den person som skapade första inlägget i en tråd som var trådskapararen, oavsett om man heter James Bond eller Gäst 2003?

Att det kostar 100 spänn kanske inte spelar nån roll för dig, men det var inte heller det vi andra pratade om här.

Postad 11 March 2009 - 18:34

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Sist jag kollade så var det den person som skapade första inlägget i en tråd som var trådskapararen, oavsett om man heter James Bond eller Gäst 2003?

Att det kostar 100 spänn kanske inte spelar nån roll för dig, men det var inte heller det vi andra pratade om här.

sen har nog trådskapren köpt andra burkar sen 6år tillbaka

Redigerat av Unregistered1022, 11 March 2009 - 18:35.

Postad 03 February 2011 - 15:44

Schonning
  • Schonning
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Blir en bump igen här.
Jag måste säga att jag faktiskt inte förstår kritiken av dessa högtalare.
Jag köpte faktiskt ett par av dessa gubbar som åkte runt i Stockholm och sålde dem. jag pröjsade runt 1000kr och de lät faktiskt riktigt bra, bättre än något annat som gick att köpa för 1000kr runt 1999.
Jag sålde dessa högtalare runt 2004 och köpte mina Mordaunt-Short som jag fortfarande har kvar och älskar.

För en månad sedan så hittade jag ett par på tradera som jag köpte för 500kr att ha som vardagsrumsstereo och de låter fortfarande rätt bra. Lådan är gediget byggd och det är en mjuk och avrundad ton i högtalarna. så om någon får se ett par SM-150N på en annons och priset känns rätt, tveka inte, det är INTE en dålig högtalare, inte de två paren som jag har har provat iaf.

Redigerat av Schonning, 08 February 2011 - 22:11.

Postad 09 February 2011 - 00:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Blir en bump igen här.
Jag måste säga att jag faktiskt inte förstår kritiken av dessa högtalare.
Jag köpte faktiskt ett par av dessa gubbar som åkte runt i Stockholm och sålde dem. jag pröjsade runt 1000kr och de lät faktiskt riktigt bra, bättre än något annat som gick att köpa för 1000kr runt 1999.
Jag sålde dessa högtalare runt 2004 och köpte mina Mordaunt-Short som jag fortfarande har kvar och älskar.

För en månad sedan så hittade jag ett par på tradera som jag köpte för 500kr att ha som vardagsrumsstereo och de låter fortfarande rätt bra. Lådan är gediget byggd och det är en mjuk och avrundad ton i högtalarna. så om någon får se ett par SM-150N på en annons och priset känns rätt, tveka inte, det är INTE en dålig högtalare, inte de två paren som jag har har provat iaf.

vad som låter bra och dåligt är ju faktiskt subjektivt och vissa har mindre krav och är inte lika petiga som andra när det kommer till ljud. har man en svindyr anläggning så kan det tex vara problematiskt att gå på bio eftersom ljudet där spelar högt snarare än bra. du kanske är av den typen som inte är sådär hemskt petig med ljudet. här inne finns det megaaudiofiler som dör när dom hör en klockradio =)

Postad 11 February 2011 - 22:54

Schonning
  • Schonning
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

vad som låter bra och dåligt är ju faktiskt subjektivt och vissa har mindre krav och är inte lika petiga som andra när det kommer till ljud. har man en svindyr anläggning så kan det tex vara problematiskt att gå på bio eftersom ljudet där spelar högt snarare än bra. du kanske är av den typen som inte är sådär hemskt petig med ljudet. här inne finns det megaaudiofiler som dör när dom hör en klockradio =)

Visst är ljudanläggningar otroligt subjektivt, finns ju de som lägger 500kr på en grön tuschpenna och målar på kanterna på CD-skivorna för de tyckte att det lät bättre. Men att säga att detta är de sämsta högtalarna någonsin? Aldrig.

Jag har hört massor med betydligt sämre högtalare. jag har lyssnat på många högtalare för uppåt 5000kr som låter sämre. Jag vill absolut inte kalla mig audiofil på något sätt, men jag är entusiast och ryser av att höra musik spelas från Klockradios och Mobiltelefoner...

Hur som helst ville jag bara höja en försvarande röst för högtalaren, sen tycker jag det är tråkigt med försäljningssättet. det är nog mer det som gett dåligt rykte snarare än vad högtalaren faktiskt kan leverera.

Vid tillfälle skall jag ta och skruva isär en av dem och dokumentera vad som egentligen sitter i högtalarna.

Postad 21 July 2012 - 12:44

rootfrukt
  • rootfrukt
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Vill också skriva ett par ord till försvar för dessa högtalare. Min fru hade ett par när vi träffades, och i samband med lite runtflyttande har jag sålt av delar av min anläggning. I dagsläget sitter jag med den lätt bisarra kombinationen av dessa högtalare och en Denon PMA 2000 som kraftkälla. :-)

Med ett par olika andra förstärkare (båda ganska klena, men som låtit finfint med "riktiga" högtalare från Dali), har jag tyckt att ljudet varit riktigt trist. Jag blev helt tagen på sängen när jag kopplade in dem i stor-stärkarn och de helt plötsligt spelade ut i alla riktningar. Basen går djupt och har fina konturer, röster och instrument framträder klart och tydligt, diskanten är lite avrullad men behaglig. Stereperspektivet har god bredd och rimligt djup. Man kan spela mycket högt utan tråkiga missljud, om man så behagar.

Nu kom de gratis i mitt fall, men jag skulle inte kännt mig grundlurad om jag gett en tusenlapp för dem begagnade. De är verkligen ingen hifi-sensation, det vill jag inte låta påskina, men med en rejäl förstärkare leverarar de ett fullt njutbart ljud.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.