Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur vanligt är det med vågor på "rull-dukar"?

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 augusti 2003 - 22:57

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Tjena

Jag är snart i projektor-köpar tagen och sitter just nu som bäst och försöker läsa in mig på dukar och deras specifikationer.

Vad jag är lite orolig för är just vad vissa talar om när det gäller "nedrullningsbara dukar" att de efter en kort tid blivit vågiga?

För min del skulle det vara Optimalt med en sådan duk...ex: Euroscreen Diplomat, men jag är ju lite orolig för om den skulle bli vågig efter kort tids användning.

Ramspänd duk, vore om jag förstått det rätt att föredra, slipper man ju oxå med säkerhet eventuella vågor, men det blir Enormt mycket mer komplicerat i mitt vardagsrum, upphängnings anordning, plocka fram och tillbaka duken vid tittning, med mera, då jag inte kan sätta upp den på väggen där.

Postad 23 augusti 2003 - 23:57

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1 830 inlägg
  • 0
Jo vågor kan vara ett problem men det behöver inte vara så illa. Min nuvarande DaLite High Power duk är helt tok slät. Jag har synat allt vad jag kan men ser inte en enda skavank på den. Den ser ut som en ramspänd duk i neddraget läge. Min förra duk en DaLite HCMW var dock ett skräckexempel men jag fick byta ut den mot den här HP duken. Man ska inte behöva acceptera vågiga duakr om inte tillverkarn har klargjort att man kan få leva med lite vågor. Man ska inte godta det bara för att en del tycker det är nåt man inte kommer ifrån. Så är det inte. Det finns riktigt bra nedragningsbara dukar.

Men försök att få kolla in en duk så du själv kan bedömma om du tycker den är bra innan du slår till. Eller ställ krav på den som du ska köpa duk av. Vet dom att dom säljer bra dukar borde dom kunna gå med på att du får lämna tillbaka duken om den är vågig. Om inte så gå nån annanstans.

Mattias.

Postad 24 augusti 2003 - 02:42

hobbes
  • hobbes
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Min Euroscreen Diplomat såg man vågor på efter ett par veckor...
Det är inget som syns under filmtittandet, men det är retsamt. :unsure:
Hade jag köpt duk idag med den vetskapen så hade det nog blivit en ramspänd variant eftersom jag har duken nere hela tiden och inte behöver hissa upp den.

Men som sagt det är platskrävande..
Jag har sett andra som har haft nån typ av vajersystem och hissat upp duken längs taket när det inte är biodags...

//Hobbes

Postad 24 augusti 2003 - 09:44

Unregistered29a809d8
  • Unregistered29a809d8
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Har haft en Euroscreen Diplomat sedan 1999 och den har blivit vågig, men det är inget som stör filmtittandet, då ser man det inte.
Min duk är alltid i neddraget läge så nästa gång blir det en ramspänd för min del.

Postad 24 augusti 2003 - 10:15

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
Här stod tidigare ett inlägg som nu är raderat. Jag har av Prisjakts administratörer förstått att jag ses som konkurrent och inte ett komplement som jag själv trodde och tar därför konsekvensen av detta. Jag kommer i fortsättningen att finnas tillgänglig på annat håll, och jag vill på detta sätt tacka för min tid här (mellan 2001 och 2003) och önskar Prisjakt och dess medlemmar lycka till och ett gott nytt år.

mvh

/Pär fd. medlem 865

Redigerat av Perra1, 30 december 2003 - 03:57.

Postad 24 augusti 2003 - 13:40

Unregistered257af4db
  • Unregistered257af4db
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Tja om vi nu ska prata fördelar med High Power duken så kan det bli vågor på den, men de syns INTE detta beror på att duken skickar tillbaka det mesta ljuset mot källan dvs projektorn. Fördel vågor syns inte. Nackdel Viewing Angel blir mindre... Är man utanför Viewing angle blir bilden mörkare men lika mörk över hela duken... En annan fördel är att man kan ha ett mindre "hus" och rulle eftersom vågorna på den projiserade bilden inte syns... Dock är det ju ALLTID bättre med en större rulle men det är oxå en kostnads fråga. En model B 100" 4:3 HP går löst på ca 3500-4000 kr vilket nästan är ett kap. Som alla dukar har den för och nackdelar High powern ger mer tryck i bilden på bekostnad av svärta, dock luras ögat en hel del i det fallet man upplever svärtan som lika bra eftersom det andra blir starkare... Är det tokbra svärta du är ute efter kanske en Firehawk är det bästa alterntivet men då MÅSTE den vara ramspänd (om det ska vara ekonomiskt) Material till en sån kan du få för ca 8500:- då tilkommer kostnad för ram... men jag tycker det är tok-billigt det med..

Shovven

Postad 25 augusti 2003 - 08:04

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Onekligen uttömmande svar.
Tackar för allt.

Ska ta och ringa Ulf på Skandinavisk interiör enligt din rekommendation Perra1. Hoppas bara inte priset är astronomiskt =P

Postad 26 augusti 2003 - 14:41

Tonix
  • Tonix
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Hur stannar man en rullduk på samma ställe varje gång? Det verkar omöjligt på min.
Därför har jag lagt en extra skiva under tv:n och spikat två spikar med 5 cm mellarum. Under spikarna fäster jag sedan mitthandtaget på duken. När duken inte används hänger den fritt eller är upprullad.

Detta fungerar klockrent, men...med tanke på att duken strävar uppåt och det som håller den nere är två små punkter i mitten skyndar det antagligen på vågor.

Hur har ni löst det? :angry:

Postad 26 augusti 2003 - 14:56

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
Vad har du för duk?

När jag hade rullduk så fungerade den som en klocka, stannade alltid där jag ville (kom på att det lät rätt kul med klocka som stannar..:angry: )

mvh

/Pär

Postad 26 augusti 2003 - 19:03

Tonix
  • Tonix
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Det är en projecta procinema.

Postad 26 augusti 2003 - 19:36

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • Forumräv

• 615 inlägg
  • 0
Jag har en Draper Luma WS rullduk.

Den funkar klockrent och nu efter 200 timmar på projjen och diverse upp och nedrullningar, ser den fortfarande slät och fin ut.

Det är nog så, som det tidigare skrevs, att det kan skilja mellan olika dukar hos samma tillverkare också.
Draper är ju inte direkt kända för att ha problemfria dukar............

Annars är väl en ramspänd duk det optimala om man har möjlighet till detta.

Postad 27 augusti 2003 - 22:48

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2 420 inlägg
  • 0
Jag har en 1500 kronors draper luma duk, alltså den billigaste som finns och så här ett år senare så är de noll vågor på duken. Jag rullar alltid upp den men inge problem med vågor. :angry:

Postad 07 januari 2004 - 23:25

Unregisteredd20bdc45
  • Unregisteredd20bdc45
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Är själv ägare av en projecta procinema (92" maskad runtom)och har aldrig haft några som helst problem med min duk! Inte ett enda veck i duken och den stannar exakt på mm i sina olika lägen. Vet inte om det är en gammal model som Fredrik använder? Men jag tror att det finns 3 olika lägen som duken låser sin position på.

Postad 08 januari 2004 - 08:35

wallin
  • wallin
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
wibom:
Jag har precis köpt en ProCinema duk men inte monterat den ännu.
Kan man inte parkera den i neddraget läge precis var man vill ?
(Jag har mätt på alla sätt trodde jag ...
Jag var säker att det var lugnt att montera den precis under taket och ändå ha viss marginal så jag ska slippa dra ned den helt och hållet, jag vet inte hur många centimter jag hade tillgodo exakt, jag tror det var 5-10 cm, men om det inte är säkert att jag kan dra ned duken precis så långt som jag vill ha den blir denna siffra ganska meningslös ....)

Postad 12 januari 2004 - 17:10

wallin
  • wallin
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Är det någon annan som vet hur det funkar med Projectas dukar ?, går de inte dra ned och parkera exakt i vilket läge man vill ?

Postad 12 januari 2004 - 19:58

Creosote
  • Creosote
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jag har en 82" Projecta ProCinema som jag precis monterat och så vitt jag kan se så är svaret på din fråga är "nej det går inte att stoppa duken exakt vart du vill". Spärren är en "metallflärp" som låser 1 gång per varv dvs du rullar ner duken ett varv/ ca. 20 cm sen kan du låsa o.s.v.

Jag håller fortfarande på och velar kring vilken projektor jag skall köpa så jag har inte testat duken än men så vitt jag kan se så är det inga större vågor på den vita ytan men båda sidokanterna har en tendens att vilja böja sig framåt. Förhoppningsvis så kommer det inte att påverka bilden nämnvärt.

Redigerat av Creosote, 12 januari 2004 - 20:03.

Postad 12 januari 2004 - 21:53

Unregisteredd980cae2
  • Unregisteredd980cae2
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Har oxå en Projekta ProCinemaduk, den har 3 fasta lägen. För min del slumpade sig så att det passade perfekt....annars måste man ju kunna justera var man nu vill att duken ska stoppa.

Postad 13 januari 2004 - 14:08

wallin
  • wallin
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Tack för infon.

Låter inte så upplyftande, fan jag som trodde jag tänkt på allt (mätt på allt ...) ;) . Man kanske kan gör någon special arrangemang för att få den att stanna på den höjd man vill ?. Typ skruvar eller krokar i väggen....

Postad 14 januari 2004 - 09:03

Unregisteredf0c463fe
  • Unregisteredf0c463fe
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Kan man förstöra mekaniken i rullduken eller duken om man inte använder dom fasta lägena utan spänner ner den med någon typ av krok i väggen.

Postad 19 januari 2004 - 21:24

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1 419 inlägg
  • 0
Jag snålade och köpte en Draper Luma. Lite småvågor på den men jag vet inte hur pass tydligt det blir när man kollar på film. För projektorn har inte kommit, den kommer på onsdag ;)

Postad 26 januari 2004 - 17:17

Unregisteredd58fb6cc
  • Unregisteredd58fb6cc
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Vad är bäst??

Att ha duken nedfälld framför fönstret eller att ha ljus mot duken från fönstret??

FÖNSTER
------------------------------------------
DUK

Soffa

eller

FÖNSTER
Soffa

---------------------------------------------
DUK

????

Postad 26 januari 2004 - 23:57

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Köp en motordriven så minskar risken för vågor!

Postad 27 januari 2004 - 10:31

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0

Köp en motordriven så minskar risken för vågor!

Så du menar alltså att det är själva nerdragandet som skapar vågorna? Jag trodde att det var själva rullen som började svacka, speciellt på bredare dukar som min 244cm.

case

Postad 27 januari 2004 - 13:42

wallin
  • wallin
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Jag tror att det finns lite olika typ av vågor/draperingar, Vissa uppkommer av rullandet, ett stort problem (iaf på euroscreen vad jag läst) är de V liknande draperingar som kan uppstå. De uppstår genom att man drar duken i mitten. Mönstret som uppstår blir då som ett stort V.,

typ:

\       /
     \     /
      \   /
       \ /
.

Redigerat av wallin, 27 januari 2004 - 13:43.

Postad 27 januari 2004 - 14:50

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0
Hejsan,
En lösning som sällan nämns i Sverige är de så kallade "Tab-Tension"-dukarna som kombinerar de ramspända dukarnas fullständigt plana yta med de upprullningsbara dukarnas förmåga att "försvinna" när de inte används. De kan alltså rullas upp på vanligt vis när de inte används.
I nedrullat läge hålls duken utspänd genom wirar som löper längs duken sidor (dvs. tab-tension) och eliminerar alla vågor i duken.
Vanligast är denna lösning på elektriska dukar då själva upprullningen är lite speciell men det finns 'ven manuella med "vevsystem". Naturligtvis är dessa dukar dyrare än de vanliga men erbjuder ändå en alternativ lösning för de som vill ha fördelarna från båda duktyperna.

Här är två exempel på denna typ av duk från svenska Euroscreen men det finns många andra att välja på.

(Klicka på bilderna för mer information)

Posted Image

Posted Image

Redigerat av Tomas_D700, 22 juli 2004 - 15:55.

Postad 28 januari 2004 - 13:14

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Här finns en gammal tråd med lite info och ideer om rulldukar. Tror inte det hänt så mycket nytt på rullduksfronten sedan dess... ;)

Postad 29 januari 2004 - 00:11

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Jag kör med en sådan "Tab-tension-modell" och den är KANON!!!!

Postad 29 januari 2004 - 07:51

Amatören
  • Amatören
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Vilka alternativ finns för "Tab-tension"-modeller och var hittar man information?
Märken?
Leverantörer?
Priser?

Postad 29 januari 2004 - 09:40

Unregisteredefdd2fbb
  • Unregisteredefdd2fbb
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag köpte en draper luma. Den blev vågig efter bara några timmar, men det är inget jag stör mig på när jag tittar på film. Får byta ut den om jag vill, men hur roligt är det att skicka iväg något som är 2m långt och kanske få tillbaks en duk som blir likadan.

Postad 29 januari 2004 - 23:45

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Jag bytte min Luma 4 ggr. utan att det blev bättre, sedan köpte jag da-lite.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.