THXex
Postad 14 februari 2004 - 13:10
THXex
Postad 14 februari 2004 - 17:53

Edit: Ändrade texten då det jag skrivit tidigare tydligen inte stämmde.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 15 mars 2004 - 12:23.
Postad 14 februari 2004 - 20:21
TjänaDå får hålla dig till tåls med min kommande setup.
![]()
Min Aero Frame kommer på måndag eller tisdag. Dock får jag inte projen förrens i början av mars. Först DÅ får du en full "rapport" från mig. Materialet i High Contrast-duken är SMS egna material.
Har du kollat på Aero'n nånstans så att man kan se finnish bla, vilken e det du har beställt den med 16:9 och 4:3 läge med skjutbara jalusier.
Vart beställde du din ifrån?
Vad kostade den?
Funderar väl fram och tillbaks vad man ska ha för duk.
Vilken duk beror väl lite på hur mycket allt går på i hemmabio rummet

THXex
Redigerat av Petesapie, 15 mars 2004 - 12:23.
Postad 14 februari 2004 - 22:24
Eftersom Projecta är ett dotterbolag till Da-Lite så är jag rätt säker på att de inte använder sig av Drapers duk material...Materialet i High Contrast-duken är ett "greylinematerial" från Projecta (Draper).
Shovven
Postad 15 februari 2004 - 11:29

PS. Trodde Projecta var det "Europeiska Draper" som så många sagt.

Postad 13 mars 2004 - 19:26
Jahopp, vart är den utlovade rapporten, Pizzapajen?

Att jag väntar lite med recensionen beror även på att jag nu har ett testsample på Euroscreen Greyline här hemma. Vid första anblick är den gråa färgen densamma mot min duk, dvs samma grå nyans. Det man märker är att Greyline har mer
struktur i sig. Min duk har alltså en slätare yta än vad greyline har. Är projelös just nu så det hela drar ut lite på tiden bara. När jag fått tillbaka projektorn så ska jag väl göra en lite "shootout" mellan min duk (SMS HD Grey) och Euroscreen Greyline.
Återkommer med kommentarer senare som sagt. Ni får stå ut så länge.

Postad 14 mars 2004 - 00:45

Den ena udda lösningen efter den andra... (fick tidigare veta att om man vill bli kvitt eventuell defocus i ett av hörnen på Sanyo PLV-Z2, så skulle man "rucka" på linsen)

Postad 15 mars 2004 - 12:25
Postad 31 mars 2004 - 19:40
Jag har fått tag på en (till bra pris) med måtten 240*240 (varav50cm är svartmålat upptill)
Jag har tänkt använda den till Panasonic PT-AE500E
Är det bara att slå till eller???
Postad 21 maj 2004 - 19:51

Haha ja, Projjen köper jag i Augusti. Blev bara tvungen att slå till, fick den till ett väldigt bra pris.
Bifogad fil(er)
Postad 22 maj 2004 - 10:14

PS. Ett litet tips. Försök ha duken helt slät när du ska spänna den. Veck syns ganska lätt i dukmaterialet ska du veta. DS.
Postad 11 november 2004 - 16:16
Skickat: den 9 november 2004 11:23
Till: Daniel Assarson
Ämne: SMS Aero Frame Masking (grey)
Tjena!
Jag funderar på att köpa rubricerad duk med bildbredd på 180cm. Vet du vad
priset blir för denna? Dock har jag pratat med flera olika personer som
har sett era dukar och de har ibland upplevt "hotspotting" alltså att
projektorlampan speglar sig i mitten av bilden för att duken är så blank.
Är detta något problem ni är medvetna om? Och i så fall planerar ni att
försändra något för att minska problemet? Märks det mindre på den gråa
duken som jag är intresserad av eftersom gain är lägre?
Hälsningar Joakim!
och svaret blev då följande:
Sent : Tuesday, November 9, 2004 5:03 PM
To : "Jocke Johansson"
Subject : SV: SMS Aero Frame Masking (grey)
Tja,
Det är lite uppfattningar om hotspotten. Tex i USA finns inga sådana
uppfattningar
men har självklart läst forum här i Sverige där vissa upplevt hotspotten.
Och marknadsorienterade
som vi är har vi tagit fram ett nytt grått material :-) snart klart...
.daniel
Postad 11 november 2004 - 16:21

Postad 11 november 2004 - 17:07

Jag återkommer i denna tråden så fort jag hör något nytt...
Postad 02 december 2004 - 11:20

Mailade SMS om detta och väntar på svar. Är hot-spottingen fixad är jag först i kön!

Kostar materialet inga stora pengar ska jag byta ut det så fort som möjligt. Återkommer om svar.
Postad 03 december 2004 - 17:35

Så här säger Petter på SMS om nya dukmaterialet. Citat:
"Jag kan inte säga så mycket mer än att det skall vara bättre än Drapers
material. Gain skall vara likvärdigt och det är fortfarande ett
PVC-material i duken. Jag upplever det lite tjockare och med lite grövre
struktur än det gamla.
//petter" Slut citat
Låter najs! Jag kommer köpa materialet och återkomma om skillnader mellan det och det gamla jag har nu.
Postad 14 december 2004 - 17:26

Tyvärr har jag ingen kamera att fota skillnaderna, men det kanske kommer längre fram. Nu ser materialet ut som "proffsmaterial". Hotspotting är nog ett minne blott. Gainen ligger fortfarande på 0.8 samt att duken är något mörkare än det förra HD Greymaterialet från SMS. Mycket fin struktur på duken, samt att det inte är lika "sladdrigt" som det förra materialet. Inte lika blankt och "galoschigt". Dock är jag rädd för att duken bli FÖR mörk för min kommande projektor så jag ska köpa det vita materialet av SMS också.

Duken var rullad på rör, men det låg tunnt papper rullat med duken också för att slippa "strykjärnsglattningar" om ni förstår vad jag menar? Kan lätt ske annars med dukar vid transport har jag märkt. En hårdare kartongsrulle som även den försvårar knäckningar på försändelsen. Bra!
SMS Safebrackets har nu hoppat upp några snäpp i mina ögon. Det var bra innan också, men kundservicen detta företag visar är RIKTIGT bra. Nu när materialet verkar ha fixat det jag störde mig mest på så är det inte mycket kvar att klaga på.

Sådana här företag ska ha en eloge tycker jag. De rättar till sina "fel" och lyssnar på kunderna och löser det på ett föredömligt sätt. Kanske bara jag som har haft "tur", vad vet jag?
Edit: Återkommer så klart med (bild)intryck efter att jag fått min nya projektor.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 14 december 2004 - 17:29.
Postad 15 december 2004 - 22:56
Postad 16 december 2004 - 20:39

Postad 16 december 2004 - 23:28
Vill ha en backup plan ifall jag inte skulle lyckas skapa en duk som är bättre än min nuvarande Bjurab Euroscreen Frame matte white Gain 1.0.
Ganska sakplig bild men kommer blanda till en silvergrå färg som enl tester så här långt kommer ge lysande mörka resultat

Fick inspiration när jag läste en test på nätet om silverscreen dukar - färger som sprakar och riktigt juste kontrast och skaplig gråskala.
De gråa dukarna dunklar ner färgerna för mkt och drar ner ljusa partier till för grått enl mig så det optimala Silver+grått (+ ev färgtillskott grönt har jag hört skall vara en del för att få bra kontrast - fråga mig inte varför men jag provar allt bara det blir klockrent

Hade varit intressant med en side by side av de dukmaterial du testar....samt priser om man kan lyckas tigga till sig dessa.....
Gärna en liten fotosession - min fotosession finns på component forumet. Bättre bilder med bättre kamera kommer förhoppningsvis innan 2005

Boogie
Redigerat av bigbadboogie, 16 december 2004 - 23:31.
Postad 17 december 2004 - 18:17
SMS har ett helt annat system som blir svårt att förklara här. Enkelt förklarat så bygger det på sydda fållningar runt hela duken där fyra plastpinnar körs igenom från alla håll. Sen är det en massa klammrar som drar ut duken mot ramen. Detta gör att SMS-materialet blir svårt att spänna i en ram från Bjurab. Inget jag skulle rekommendera i alla fall.
Skicka annars ett mail till SMS och fråga. Jag har ju köpt hela duken med ram från dem och det strulade till sig lite i början så jag har fått kompensationspris av dem.
Postad 20 december 2004 - 11:01

Postad 20 december 2004 - 15:24
Kolla priset på en grå duk om du har möjlighet!
Postad 20 december 2004 - 15:40
jag skall kanske byta till en grå duk då jag har vitt tak och ljusa väggar (Z3:a) men jag undrar om man kan få tag i små testdukar på något sett för att testa innan man köper. vore jätte nice med ett svar
SORRY FÖR OT

Redigerat av ZoomAir, 20 december 2004 - 15:41.
Postad 31 december 2004 - 17:00

Det nya gråa materialet, som är uppspännt i min dukram just nu, är riktigt fint! Synd bara att man inte har någon proje att testa det med.

Edit 050108: Det nya vita materialet VAR det nya materialet.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 08 januari 2005 - 12:34.
Postad 01 januari 2005 - 17:42

Postad 02 januari 2005 - 09:53

Edit: Fick se att mitt nya jobb även säljer SMS-grejer.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 02 januari 2005 - 16:45.
Postad 02 januari 2005 - 16:43

Postad 02 januari 2005 - 22:26
det skall bli kul att höra vad du tycker om kombon hs50 och aero frame...
då det är samma som jag är lite sugen på..
Postad 03 januari 2005 - 21:19

Postad 08 januari 2005 - 12:44
Det gråa materialet får sitta kvar i min ram tillsvidare och om det blir för mörkt (med 0.8 i gain) med min HS50a så byter jag till det vita.
Det gråa materialet har en mycket finare finish tycker jag, samt att materialet är grövre. Den har en fin struktur som saknas helt i det nya vita materialet.
När jag får tag på en kamera ska jag försöka ta lite bilder då det är svårt att förklara detta enbart med ord.
Postad 21 januari 2005 - 20:12

Dock börja jag kunna se ljuset i tunneln nu efter ganska många telefonsamtal. Nästa vecka kanske jag kan komma med en liten "review"?

Postad 22 januari 2005 - 19:47
A just det såg det sånt där e ju inge kul alls! Hoppas att det löser sig.. så ser jag fram imot lite mer info om duken!H-I-M: Tyvärr har jag ingen mer info att ge just nu, men det beror på att min projektor var DOA (Dead On Arrival) när jag fick den så jag står fortfarande "projektorlös". Inte kunnat testa duken/dukarna.
![]()
Dock börja jag kunna se ljuset i tunneln nu efter ganska många telefonsamtal. Nästa vecka kanske jag kan komma med en liten "review"?
Postad 07 februari 2005 - 21:05

Kanske kan ta en bild på alla tre material senare? Hade min förra duk på vinden när bilden togs så jag struntade i den. Den har ingen struktur så det kanske inte gör så mycket?
Postad 22 februari 2005 - 09:01

Bifogad fil(er)
Postad 22 februari 2005 - 10:50

Vet dock inte om jag vill testa det då mitt nuvarande gråa är så bra. Sen vill jag ha bättre svärta och det blir det inte med det vita materialet iaf. He he.
Edit: Hans Gruber: Fin bild! Men du vet väl att fållarna/dragkrokarna ska sitta tätare mot hörnen av duken?

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 22 februari 2005 - 10:52.
Postad 22 februari 2005 - 19:29

Postad 22 februari 2005 - 20:22
Hur länge har du hållt på och bytt o strulat Peter, ett år?
Kan dom inte skicka rätt på en gång

Postad 22 februari 2005 - 21:56
visst många kanske får special priser och inte vet vad dom kostar i butik men någon hum borde väl någon ha

Postad 22 februari 2005 - 22:21

Angående priser så är Aero Frame inte helt billig. Den jag har (220 cm bred och HD Grey utan dragbara gardiner på sidorna) hade ett riktpris på 12 k när jag köpte min för precis ett år sedan. Just nu är den nästan värd det priset tycker jag. Innan var jag inte nöjd med materialet som hotspottade, hade ränder (version 1) osv. Det är dock ett minne blott nu.
Alla butiker som säljer SMS-fästen till projektorer, plasmor osv kan få tag på dessa dukar.
Postad 22 februari 2005 - 22:24
Redigerat av ZoomAir, 22 februari 2005 - 22:25.
Postad 22 februari 2005 - 22:26
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar