Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TEST: Panasonic PT-AE700

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 December 2004 - 19:13

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Om det är ok så ville jag bara tala om att vi har ett färskt test av Panasonic PT-AE700 uppe nu. Och ja, det är gratis ännu... :rolleyes:

BigScreen Entertainment

Redigerat av Unregistered6bf64893, 09 December 2004 - 19:14.

Postad 09 December 2004 - 19:24

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
som vanligt ett kanon recention av bigscreen :D

bra att ni skapade en ny tråd för testet, det tycker jag är bra.

jag har valt Z3 så vi får se hur den står sig mot 700:an jag valde bort 700:an p.g.a. av just VB då jag inte ville chansa utan att ha demat den.

föresten finns det någon länk ännu angående betalsystemet på bigscreen.

KEEP UP THE GOOD WORK :rolleyes:

Redigerat av ZoomAir, 09 December 2004 - 19:24.

Postad 09 December 2004 - 19:27

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
TACK! :D :lol: :D :D

Uppdaterade just lite till ang HDMI :rolleyes:
Länk om betalfunktionen kommer i helgen! Tack för ditt stöd! :P

Postad 09 December 2004 - 19:33

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
HEHE :D

jag hadde valt en dlp hc900 om det inte var för regnbågarna och att det var lite jobbigt att kolla på bilden under en längre tid :rolleyes:

det som är synd med Z3 som jag förstått är just att den inte har en "auto" iris utan man ställer in den själv och sedan så är den i det läget i både ljusa och mörka scener skall bli intressant läsning när denna testas.

hmmm, undra när en av teknikerna LCD eller DLP fasar ut den andra, men det är ju bra än så länge då teknikerna tävlar om den bästa bilden. kanske D-ILA komemr in på ett hörn snart också.

fast det bästa vore ju om det kom en MINI-CRT :P :D

Redigerat av ZoomAir, 09 December 2004 - 19:38.

Postad 09 December 2004 - 22:45

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Bra test! :)

Precis när man bestämt sig för att inte byta ut 500n mot en 700. Abbans åxå.. Det sket sig nog! :)

// Lyckman

Postad 10 December 2004 - 02:08

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Tack för en jättebra test (som vanligt..)!!!

Skönt att läsa att det är fler än jag som är totalt förbryllade över denna maskin.

Så många positiva och innovativa saker samtidigt som man inte gjort ngnting alls åt VB. Ngnstans i konstruktionsledet så måste det ha gått galet??? Jag fattar ingenting...

Kan det vara så att VB på ngt sätt förstärks av SmoothScreen?? Den skapar ju vertikala scanlines som på en billig interlace CRT.

Tack än en gång! :)

Postad 10 December 2004 - 08:38

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Stort tack för testet! Det lär visst finnas diverse knep för att minska VB-problemet, är det någonting du provat, BigScreen? Det ska finnas ett ssk "tweak" och sedan har det visst med pj:n temperatur att göra också?

Postad 10 December 2004 - 08:55

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Hejhej

Ngn twaek för att minska VB kan jag inte hitta, men att det har med temperaturen att göra var ju precis vad jag skrev att jag trodde/gissade :unsure: Men illa är det ju, för i övrigt rockar den rejält. Utan VB skulle den mosa alla LCD av dem jag hittills testat. Sanyo Z3 och Sony HS50 har båda potential att komma före...

Pratade med CinemaConcept och Jimmy där delade min/vår åsikt till 100%. En fin maskin, om det bara inte vore för VB! :) De hade inte heller hittat ngn tweak mer än att det tydligen går att minska VB genom att dra ut sladdarna (komp) o sedan sätta in dem igen varje gång man slår igång maskinen. Eeh.... :unsure:

VB verkar ha med spänningsskiftningar i de tre TFT-panelerna att göra. När de sedan blandas i prismat så kan det skilja 0,0003 volt (eller så?) vilket kan ge olika intensitet och därav skapas olika nyanser som ger de linjer vi ser. När maskinen blir varm minskas och jämnas spänningen ut. Detta är inte bekräftat på ingenjörsnivå, men det är vå och deras teori stött av många i branschen... Ja hur som helst... en akilleshäl kan ju vara stor eller liten. Synlig VB är stort. Suck... :)

Postad 10 December 2004 - 09:20

Unregisteredc76d9563
  • Unregisteredc76d9563
  • Beroende

• 1048 inlägg
  • 0
Visst är det synd med VB...verkar dock passa mig som hand i handsken eftersom jag inte ska ha nån fast installation utan bara dra fram den vid film-tittande. Så att dra ur kablarna hade jag ju gjort ändå...

Det har sagts tidigare, men...TACK för ett bra test!

Postad 10 December 2004 - 09:31

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Länk till tweak-tråd på AVS forum

Redigerat av Unregisteredca13620a, 10 December 2004 - 09:40.

Postad 10 December 2004 - 09:40

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Ja du Sylvester? Hmm... hur var det med nattmössan? :) Hihi

Nä men allvarligt talat så, jag kan INTE hitta ngn sådan funktion? Är det jag som har nattmössan på än tro? Hm, jag går till testrummet o kikar på en gång... lika bra, innan Z3 tar över rummet helt. :)

Postad 10 December 2004 - 10:10

robbah99
  • robbah99
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Tack för ett fint test. Ser fram emot Z3 testet.
HAr den mindre VB och lägre ljud (vilket det verkar som) men i övrigt liknande prestande så lär det bli en Z3 istället för AE700

/Robert

Postad 10 December 2004 - 10:35

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Flicker adjust (som kan minska vb) kommer man åt genom att hålla enter intryckt på OSD i optionmenyn i några sekunder. Det är stor skillnad att försöka ställa in direkt efter start beroende på om projektorn stått i standby eller inte (tydligen är dock inte alla drabbade av denna "standby-vb". Om min stått i standby så går det inte att få flimmerfritt helt och det är dessutom mycket snävare inställningar man kan göra. Ett snäpp upp eller ned gör för stor skillnad, inget att finlira på efter standby mao, men detta rättar till sig efter 30-40 minuter. Har man justerat vid uppstart så behöver den alltså justeras igen.

Har den varit helt avstängd så är dels vb betydligt mindre från start, och dessutom kan man ändra flickervärdena med betydligt fler steg innan det slår igenom och tokflimrar. Min håller sig i stort sett fri från vb så länge jag kommer ihåg att stänga av den helt.

De där horisontella linjerna, jag antar att det är såna som kallas "peek-a-boo scanlines" i amerikanska forum? Jag ser dem på min med, men inte alltid av nån anledning.

P.S Om nån undrar hur VB ser ut så dra på tills allt tokflimrar i flicker adjusten och kolla sen en film... Kan vara en bra idé att skriva upp sina originalvärden. Ändra värdena för både ceiling och desk. När jag glömt min i standby och drar igång en film är det som att titta igenom ett hällregn.

Glömde tacka för recensionen, ju! Informativt och "to-the-point" som alltid, tack!

Edit igen: Jag hade skrivit vertikala om peekaboo scanlines, horisontellt skulle det förstås stå... peekabo är horisontella, VB är vertikalt :)

Redigerat av Eskapisten, 10 December 2004 - 22:01.

Postad 10 December 2004 - 11:00

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

Flicker adjust (som kan minska vb) kommer man åt genom att hålla enter intryckt på OSD i optionmenyn i några sekunder. Det är stor skillnad att försöka ställa in direkt efter start beroende på om projektorn stått i standby eller inte (tydligen är dock inte alla drabbade av denna "standby-vb". Om min stått i standby så går det inte att få flimmerfritt helt och det är dessutom mycket snävare inställningar man kan göra. Ett snäpp upp eller ned gör för stor skillnad, inget att finlira på efter standby mao, men detta rättar till sig efter 30-40 minuter. Har man justerat vid uppstart så behöver den  alltså justeras igen.

Har den varit helt avstängd så är dels vb betydligt mindre från start, och dessutom kan man ändra flickervärdena med betydligt fler steg innan det slår igenom och tokflimrar. Min håller sig i stort sett fri från vb så länge jag kommer ihåg att stänga av den helt.

De där vertikala linjerna, jag antar att det är såna som kallas "peek-a-boo scanlines" i amerikanska forum? Jag ser dem på min med, men inte alltid av nån anledning.

P.S Om nån undrar hur VB ser ut så dra på tills allt tokflimrar i flicker adjusten och kolla sen en film... Kan vara en bra idé att skriva upp sina originalvärden. Ändra värdena för både ceiling och desk. När jag glömt min i standby och drar igång en film är det som att titta igenom ett hällregn.

Glömde tacka för recensionen, ju! Informativt och "to-the-point" som alltid, tack!

Eh ja... är det detta som kallas hög användarvänlighet! Nej... det tar för lång tid och jag säger bara - INTE BRA! :)

Men tack för hjälpen med tips o så... Fast denna proj får gå till historien nu som en maskin med bra prestanda som dock blir nedtyngd av detta problem. :)

Postad 10 December 2004 - 11:02

robbah99
  • robbah99
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Jag håller med Bigscreen, detta med att stänga av helt och hålla på att kalibrera flicker hela tiden verkar helt sjukt. Nån på panasonic har gjort en groda.

Postad 10 December 2004 - 11:19

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Jag håller med Bigscreen, detta med att stänga av helt och hålla på att kalibrera flicker hela tiden verkar helt sjukt. Nån på panasonic har gjort en groda.

Jupp, definitivt en groda. Men har man köpt den och lider av VB så är det ju ändå bra att känna till vad man kan göra för att minimera problemet.

Jag vill också förtydliga att har man fått till bra värden och låter bli att ha den i standby, så behöver man INTE justera nåt mer. Man blir av med standbyfunktionen iofs, men behöver alltså bara justera EN enda gång...

Redigerat av Eskapisten, 10 December 2004 - 11:22.

Postad 10 December 2004 - 11:28

Grubbe666
  • Grubbe666
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Jupp, definitivt en groda. Men har man köpt den och lider av VB så är det ju ändå bra att känna till vad man kan göra för att minimera problemet.

Jag vill också förtydliga att har man fått till bra värden och låter bli att ha den i standby, så behöver man INTE justera nåt mer. Man blir av med standbyfunktionen iofs, men behöver alltså bara justera EN enda gång...

Precis. Gör man bara så så har man en kanonprojje med obefintlig screendoor och i det närmaste obefintlig VB. Som P700ägare bör man veta om flicker adjustment och göra det EN GÅNG då projjen gått i en halvtimme ungefär. Sen är det bara att slå av den på strömbrytaren då man sett färdigt och slå igång den nästa gång och bara snjuta av bilden!

Postad 10 December 2004 - 11:34

Unregistereddab264e4
  • Unregistereddab264e4
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Min ae700 lider oxå av stby vb men har sen nån månad tillbaka stängt av strömmen helt efter användning och gjort 1 flicker adjust och har sen dess inte haft något som helst problem med vertical banding alls... e tok nöjd. Visst e det fel att behöva stänga av maskinen helt men för mig är det hur ok som helst... kabeln sitter ju vid woofern o den ska ju oxå slås av där bak...

Men det här med peek a boo scanlines som man kan se om man rör blicken ner eller upp skulle jag gärna höra mer om... hade samma på min ae300 och har hela tiden trott det berott på mitt 220 uttag, har provat ojordat hit o dit och provat med sån där transfromator eller vad det heter osv men ser linjerna ändå... kan det bero på maskinen? eller kan man lösa problemet på annat vis

/Tomas

Postad 10 December 2004 - 12:04

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Men det här med peek a boo scanlines som man kan se om man rör blicken ner eller upp skulle jag gärna höra mer om... hade samma på min ae300 och har hela tiden trott det berott på mitt 220 uttag, har provat ojordat hit o dit och provat med sån där transfromator eller vad det heter osv men ser linjerna ändå... kan det bero på maskinen? eller kan man lösa problemet på annat vis

Nu drar det visst iväg och blir en allmän AE700-tråd till :). Klipp och klistra ditt inlägg i Panasonicforumet så kan vi spekulera lite.

Postad 10 December 2004 - 12:23

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Kan också bekräfta att EN flickeradjust och att inte lämna på standby, eliminerar VB på min maskin...

Visst är det väl en liten groda, men såååå jobbigt är det väl inte att knäppa av den på knappen där bak efter projjen fått kyla ner lampan? Helt klart överkomligt om ni nu tycker resten av maskinen är superbra!!

Postad 10 December 2004 - 15:31

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Eskapisten :)

Har jag dtt tillstånd att kopiera ditt inlägg in i artikeln? Jag har själv inte tid att grotta mer i AE700... :)

Postad 10 December 2004 - 17:00

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Vill bara säga att jag inte har upplevt några s.k. problem med "VB". Har en 700:a, matas med SCART/RGB. Även med komponent ifrån xboxen ibland, utan VB. Den står i standby-läge när den är avstängd, har gått ca 130 timmar. (redan? :))

Postad 10 December 2004 - 21:59

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Eskapisten  :)

Har jag dtt tillstånd att kopiera ditt inlägg in i artikeln? Jag har själv inte tid att grotta mer i AE700...  :)

Javisst! Observera att jag lyckats skriva vertikala men menade horisontella på ett ställe (om peekabo), som för övrigt också blir bättre om man får ner vb med flicker adjust.

Ifall du ska tipsa om det här med stänga av helt, så skriv för säkerhets skull att avstängningen får ske först när fläkten stannat, så ingen med förståndsbrist stänger av helt medan projjen är i gång... Det säger sig självt, förstås, men man vet aldrig... :unsure:

Några på forumet har inte lyckats få ner vb till rimlig nivå trots trixande med flicker. Men än så länge har det inte varit några problem att få det åtgärdat av säljaren. Jag har inte bråkat med att skicka tillbaka min, väntar på att Panasonic ska komma på en bra lösning på problemet (att inte kunna använda standby).

Redigerat av Eskapisten, 10 December 2004 - 22:13.

Postad 11 December 2004 - 08:34

Unregistered9e525f1f
  • Unregistered9e525f1f
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Bigscreen, en fundering angående fläktljudet. Din test är den första där jag ser att någon anmärker på högt fläktljud, det är vanligare att AE700 omnämns som riktigt tyst. Det enda liknande jag sett är en kommentar om att den kan vara mer högljudd om den monteras upp & ner än om den står "rätt" väg (Cine4Home.de, se nedan).

Jag har nyligen varit och kollat på en AE700 och upplevde inte att den var högljudd, snarare tvärtom! Jag har tidigare lyssnat på AE500 och kan inte påstå att den AE700 jag testade skulle låta mer, på en meters avstånd hörde jag den knappt alls ... ungefär som ventilationssystemet i en större byggad, man hör den först när den stängts av.

Några frågor:
- Hade du projektorn takmonterad (upp & ner) eller stånde på en hylla?
- Har du testat flera AE700 och upplevt att alla är lika högljudda?

Några tester på AE700:
Projectorcentral (AE700)
Projectorcentral (AE700 vs Z3)
Cine4Home.de (AE700, tyska)

Postad 11 December 2004 - 14:18

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Min ae700 lider oxå av stby vb men har sen nån månad tillbaka stängt av strömmen helt efter användning och gjort 1 flicker adjust och har sen dess inte haft något som helst problem med vertical banding alls... e tok nöjd. Visst e det fel att behöva stänga av maskinen helt men för mig är det hur ok som helst... kabeln sitter ju vid woofern o den ska ju oxå slås av där bak...

/Tomas

Fick också bort VB efter flicker adjust och genom att alltid stänga av den efter användning, vilket jag skulle ha gjort hursomhelst, har alltid gjort så på min VT46:a.

På hur nära håll ser ni scanlines? Jag kan inte se dom om jag står längre än en meter ifrån duken, fast jag kanske har dålig syn :D

Postad 11 December 2004 - 18:20

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
Mycket snack det var om VB, det är väl ganska enkelt antigen så orkar man inte stänga av den vid strömbrytaren varje kväll och då kanske man inte skall välja 700:an eller så gör man det och då är 700:an en utmärkt projj en av det bästa lcd på marknaden.

ingen projj är perfekt antigen så är det VB, regnbågar, ljussvag, dåliga plaseringsmöjligheter m.m.

så det gäller att kompromissa annars blir man aldrig nöjd, jag valde till slut en Z3 efter en massa velande och valde bort 700:an då jag inte demat den plus att patrik på pipro rekommenderade den tunade Z3 över 700:an, dlp gick bort p.g.a. regnbågar och att det var jobbigt att kolla på bilden efter ett tag.

så läs alla lovord som bigscreen säger om 700:an istället för att haka upp sig på VB, det verkar som att det finns en lösning nu, sen får man väl själv avgöra om det är den kompromissen man vill göra annars får man helt enkelt välja en annan projj med andra brister.

Redigerat av ZoomAir, 11 December 2004 - 18:22.

Postad 14 December 2004 - 02:06

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Puh! Nu är testet uppdaterat samtidigt som jag just skall lägga ut Sanyo Z3... :)

Anyway, håll till godo! Nu vet alla med en AE700 eller planer på att skaffa en vad man kan göra åt VB. TACK till Eskapisten! B)

BigScreen Entertainment

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.