BĂ€sta ljudkortet under 1000-lappen
32 svar till detta Àmne
Postad 24 March 2005 - 17:49
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1125 inlÀgg
Ja topicen sÀger vÀl det mesta antar jag.
Ljudkortet ska anvÀndas till nÀstan bara musik och film, lite spelande kommer det vÀl ocksÄ bra en huvudsakligen musik och film.
DÄligt insatt i vad det kostar och sÄ men 1000:- kan vÀl bli ganska lagom.
Datorn ska kopplas till hembioförstÀrkaren, ska jag koppla Digitalt eller Analogt, vad blir bÀst?
Jag har just nu det integrerade ljudkortet pÄ mitt DFI Lanparty NF3 250GB mederkort, kör just nu analogt och det lÄter inte alls bra. vill höja ljudkvaliten mÄnga snÀpp!
tacksam för hjÀlp...
Postad 24 March 2005 - 20:06
trancestar
-
trancestar
-
Wannabe
-
-
48 inlÀgg
Hej Jag har fÄtt för mig att det hÀr ska vara ett bra kort att ha i en htpc...ska köpa ett sÄnt sjÀlv iallafall. http://datorfixarna....products_id=926Mvh David
Postad 24 March 2005 - 21:30
Unregistered3714dc0c
-
Unregistered3714dc0c
-
AnvÀndare
-
-
114 inlÀgg
Hejsan
Jag rekommenderar verkligen att köra m-audio revolution.
Sök lite pÄ det sÄ i forumet sÄ fÄr du reda pÄ massa om det.
Jag har ett m-audio revolution 5.1 som du kan fÄ för 500 kr, 3 mÄn gammalt, i perfekt skick, med garanti mm, om du e intresserad.
Mvh Oskar
Postad 24 March 2005 - 22:36
rednammoc
-
rednammoc
-
Wannabe
-
-
14 inlÀgg
Jag kan inte lÄta bli att komma med en utlÀggning hÀr som kanske kan vara till hjÀlp för er som verkligen Àr intresserade av att fÄ hög ljudkvalitet och dessutom klara av mÄnga olika sorters digitala ljudströmmar.
SjÀlvklart ska du skicka ljudet digitalt och lÄta DA-omvandlarna i den externa dekodern (tex i multikanalförstÀrkare) göra sitt jobb! De Àr med all sÀkerhet bÀttre Àn vad nÄgra halvkassa datorkomponenter Àr. Dessutom - och det Àr kanske Àn mer viktigt - slipper du alla störningar frÄn datorns högfrekventa elektronik plus att du kan skicka ljudet lÄnga strÀckor utan kvalitetsförlust.
Inte nog med det!
Kablaget blir löjligt billigt eftersom du köper vanlig skÀrmad koaxialkabel pÄ 75Ohm (vanlig TV-antennkabel alltsÄ) till löpmeterpris och löder pÄ ett par hyfsade skÀrmade RCA-kontakter. Skit i svindyra "digitala" ljudkablar - det Àr inget annat Àn ocker (om du frÄgar mig). Detta förutsÀtter förstÄs att din dekoder har koaxialkontakter för SPDIF-ljud. Har du endast Toslink-kontakter (optiska) fÄr du punga ut med mera pengar för kablaget och vara försiktig med böjarna men du ska absolut skicka ljudet digitalt.
Om du bara kör AC3-strömmar, tex multikanalsfilmer ,behöver du inget ljudkort alls sÄ lÀnge som moderkortet har S/PDIF-kontakt. Du bara skickar ut ljudet oförvanskat direkt till dekodern (SPDIF pass-through).
PCM-strömmar (tex audio-CD) blir tyvÀrr omsamplade, dvs du erhÄller inte sk bit-perfect-ljud. Detta betyder att förstÀrkaren inte fÄr exakt den bitström som ligger pÄ CDn utan en fövanskad variant dÀr typ var 11e sampel Àr duplicerat. Huruvida detta Àr ett problem eller inte fÄr du sjÀlv avgöra, men för egen del Àr det oacceptabelt av princip.
DTS-audio blir tyvÀrr bara brus.
Har du turen att ha ett moderkort med ljudchipet Envy 24 kan du komma undan ovannÀmnda omsampling och erhÄlla bit-perfect-ljud bÄde för PCM och DTS-audio. Nyckelord i detta sammanhang Àr tex kernel streaming och ASIO.
Om du som jag inte har Envy-24-chipet pÄ moderkortet kan du köpa ett ljudkort som har det istÀllet. SjÀlv har jag Chaintech AV-710 för ca 500:- (varav hÀlften Àr frakt mm eftersom det inte fanns i Sverige).
Med detta kort och kernel streaming eller lÀmpliga ASIO-plugins/drivers fÄr du bit-perfect digitalt ljud frÄn PCM-, AC3-, DD-, DTS-strömmar för en billig penning.
Analogt stereoljud (tex frÄn ett TV-tuner-kort) kan du sampla av och skicka digitalt det oxo förresten.
Hur det Àr med spel vet jag inte, men det Àr kanske lite svÄrare att fÄ till med denna konfiguration (har inte provat).
Om du vill veta mer om detta eller andra intressanta omrÄden inom HTPC-sfÀren bör du besöka www.htpcnews.com. DÀr finns de VERKLIGA HTPC-experterna.
Edit:
Kanske ska tillÀgga att Chaintech-kortet endast har Toslink ut. Man behöver en Toslink->koax-adapter om man vill skicka ljudet via koax.
Redigerat av rednammoc, 24 March 2005 - 23:49.
Postad 25 March 2005 - 00:21
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1125 inlÀgg
jag tÀnker inte göra nÄgon "epa-lösning" pÄ detta ljudproblem.
kommer alltsÄ attt anvÀnda "riktig kabel" har hittat ganska billig koaxial digital kabel.
men sen har jag nÄgra frÄgor. hur blir ljudet i stereo om jag bara kör digitalt frÄn datorn, skickar den signalen rÀtt, alltsÄ bÄde till frontarna och till basen...? det gör den nÀmligen inte nu. (3.5 plugg)
och den, behöver jag köpa ett ljudkort om jag skaffar mig en digital kabel mellan dator - förstÀrkare. verkar ju som signalen vara gÄr igenom det "integrerade ljudkortet" ÀndÄ om man kör digitalt, verkar alltsÄ inte bli nÄgon mÀrbar skillnad om man kör digitalt. har jag fel...?
Postad 25 March 2005 - 00:34
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlÀgg
PureDigital jag tÀnker inte göra nÄgon "epa-lösning" pÄ detta ljudproblem. kommer alltsÄ attt anvÀnda "riktig kabel" har hittat ganska billig koaxial digital kabel. men sen har jag nÄgra frÄgor. hur blir ljudet i stereo om jag bara kör digitalt frÄn datorn, skickar den signalen rÀtt, alltsÄ bÄde till frontarna och till basen...? det gör den nÀmligen inte nu. (3.5 plugg)
Det beror pÄ hur din reciver avkodar den digitala signalen, kör man digitalt sÄ skickas bara all info genom ljudkortet (om det har stöd för passthrugh) o det blir din reciver som fÄr fixa hur det skla spridas till högtalarna. och den, behöver jag köpa ett ljudkort om jag skaffar mig en digital kabel mellan dator - förstÀrkare. verkar ju som signalen vara gÄr igenom det "integrerade ljudkortet" ÀndÄ om man kör digitalt, verkar alltsÄ inte bli nÄgon mÀrbar skillnad om man kör digitalt. har jag fel...?
Ăven hĂ€r skiljer det mellan olika ljudkort, stĂ„r det tex AC97 i ljudkortsdrivrutinen sĂ„ gĂ„r allt ljud via windows egen mixer dvs man kan behandla ljudet pĂ„ nĂ„tt sĂ€tt Ă€ven om det Ă€r digitalt. PĂ„ mitt santa cruz ljudkort gĂ„r det inte ens att reglera volymen med reglarna i windows, endast pĂ„ recivern. Jag hör tydlig skillnad pĂ„ det inbyggda ljudkortet o santa cruz kortet bĂ„de digitalt o analogt, kör jag analogt sĂ„ mĂ€rks det Ă€ven skillnader pĂ„ annat, det inbyggda lĂ„ter lika kasst bĂ„de pĂ„ DD o DTS medans santa cruz kortet Ă€r suverĂ€nt pĂ„ DD men betydligt sĂ€mre pĂ„ DTS dock Ă€r allt ljud bĂ€ttre Ă€n det inbyggda ljudkortets. Edit/ Santa Cruz kortet Ă€r dock aningen sĂ€mre Ă€n ett M-Audio revolution kort, har testat i min HTPC o med mina övriga prylar, sĂ„ ett M-audio blir det framöver.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 25 March 2005 - 00:37.
Postad 25 March 2005 - 01:12
mr huhta
-
mr huhta
-
Veteran
-
-
2218 inlÀgg
Köp ett revo om du vill ha ett billigt "high-end" kort. Det stöder ASIO/kernelstreaming.
Jag köred förut med mitt SantaCruz och skillnaden till REvo var ganska stor, speciellt vid musik.
Postad 25 March 2005 - 01:18
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlÀgg
mr huhta Köp ett revo om du vill ha ett billigt "high-end" kort. Det stöder ASIO/kernelstreaming. Jag köred förut med mitt SantaCruz och skillnaden till REvo var ganska stor, speciellt vid musik
Jo, nÀr det gÀller musik mÀrks det mest. Enda anledningen till att det inte redan blivit nÄtt byte beror pÄ att jag funderat pÄ om jag kanske skulle ha ett kort med balanserade utgÄngar dÄ min stÀrkare har stöd för det. Skulle inte heller vara dumt med ett kort som stödjer SACD o DVDaudio dÄ jag har nÄgra sÄnna skivor ÄxÄ. Men det kanske REvo gör?
Postad 25 March 2005 - 01:26
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
ForumrÀv
-
-
597 inlÀgg
Man bör vÀl ocksÄ nÀmna att det finns risk för att sprÀnga förstÀrkaren dÄ man skickar ljudet via spdif utgÄng pÄ datorn till förstÀrkaren, sÄvida du inte kör enbart med jordade vÀgguttag .. Denna risken blir man dock kvitt om man kan skicka ljudet via en optisk (toslink) utgÄng ..
Postad 25 March 2005 - 01:30
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlÀgg
AvhjÀlps helt med en sÄn hÀr om man Àr orolig Coax -> optisk omvandlare anvÀnder en sjÀlv har ca 15cm optokable i slutet.
Postad 25 March 2005 - 07:31
PureDigital
-
PureDigital
-
Beroende
-
-
1125 inlÀgg
0sÄ risken försvinner helt om man kör jordat? Jag ska nÀmligen ha som lite lovprojekt att byta till jordade uttag
ha de
Postad 25 March 2005 - 09:36
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlÀgg
Jag kör med ett Terratec Aeron Space 7.1 vilket har optisk toslink, det Àr att föredra om man inte vill riskera att brÀnna sin receiver som man kan rÄka utför med SPDIF kontakter. Har Àven fÄtt till Dolby digital funktionen utan problem, man fÄr dock trixa lite i instÀllningarna men det funkar klockrent sedan.
Postad 25 March 2005 - 10:37
rednammoc
-
rednammoc
-
Wannabe
-
-
14 inlÀgg
Som jag ser det sĂ„ Ă€r det enda viktiga se till att bit-strömmen som förstĂ€rkaren tar emot Ă€r exakt den som finns pĂ„ mediumet (CD, DVD, HD etc...). Har du korrekt bit-perfect SPDIF passthrough sĂ„ Ă€r du hemma. Det paradoxala med detta Ă€r att ljudchippet ska göra INGENTING med dataströmmen vilket borde vara bĂ„de billigt och enkelt. Alla ljudkort klarar dock inte detta men jag VET att kort med ljudchipped Envy-24 tillsammans med och ASIO/kernel streaming gör det, för jag anvĂ€nder ett sjĂ€lv. Hör man skillnad mellan olika konfigurationer (digitala signaler) sĂ„ Ă€r bit-strömmarna i alla eller nĂ„got av fallen förvanskade. Har man bit-perfect-strömmar i de olika fallen sĂ„ lĂ„ter de helt identiskt eftersom exakt samma information nĂ„r förstĂ€rkaren och man klarar dessutom alla format (det sista gissar jag - har inte provat alla). Men ett tydligt bevis pĂ„ att man INTE har bit-perfect-ljud har man om man försöker spela upp DTS-audio och det bara blir brus. En annan indikation Ă€r att man kan justera volymen via datorn. Bit-perfect-strömmar Ă€r inte manipulerade av datorn pĂ„ NĂ
GOT VIS och dÄ Àr förstÄs volyminformationen oxo orörd. www.sr.se/multikanal har ljudklipp kodat i DTS om nÄgon vill prova. Jag hÀvdar att bÀttre Àn bit-perfect kan det inte bli och till det behövs inga dyra ljudkort med en massa finesser. Detta gÀller frÀmst om man endast Àr intresserad av film och musik och anvÀnder sig av SPDIF-anslutning till extern dekoder. Ska man spela spel blir lÀget litet annorlunda kanske.
Postad 25 March 2005 - 10:52
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
ForumrÀv
-
-
698 inlÀgg
rednammoc,
Du som verkar vara vÀldigt positiv att skicka de digitala AC3- och DTS-strömmarna orörda till en extern decoder, finns det dÄ nÄgot sÀtt att synka ljud och bild utan att fÄ felaktigheter i bilden? Som det Àr nu med DirectX synkas bilden normalt efter en referensklocka som baserar sig pÄ ljudet, vilket gör att man mÄste acceptera att bilden hackar till ibland. Det enda program/filter jag vet som kan Àndra pÄ det Àr ReClock vilket tyvÀrr inte fungerar nÀr man skickar det digitala ljudet obehandlat (om man inte accepterar framedrops/repeats i ljudet). Eller Àr det sÄ enkelt att det inte gÄr att lösa detta problem nÀr man visar film via dator? MÄste man vÀlja mellan dessa tvÄ onda ting, antingen fÄ problem med ljudet eller problem med bilden?
Postad 25 March 2005 - 11:14
rednammoc
-
rednammoc
-
Wannabe
-
-
14 inlÀgg
frallan, jag har tyvÀrr inget svar pÄ din frÄga eftersom jag aldrig upplevt nÄgot problem som liknar det du beskriver.
Kanske har jag inte varit tillrÀckligt uppmÀrksam, men jag förmodar att störningarna du beskriver Àr tydliga. Jag fÄr hÄlla utkik efter detta framöver (skit oxo, nu kanske jag upptÀcker störningar jag inte reagerat pÄ tidigare  ).
Postad 25 March 2005 - 11:41
Unregistered595b73fd
-
Unregistered595b73fd
-
ForumrÀv
-
-
698 inlÀgg
rednammoc,
Har du inte sett det tidigare tycker jag inte du ska hÄlla utkik efter det, just pga av det skÀl du nÀmner.
Postad 25 March 2005 - 12:07
JAL
-
JAL
-
Amatör
-
-
96 inlÀgg
Ja topicen sÀger vÀl det mesta antar jag. Ljudkortet ska anvÀndas till nÀstan bara musik och film, lite spelande kommer det vÀl ocksÄ bra en huvudsakligen musik och film.
DÄligt insatt i vad det kostar och sÄ men 1000:- kan vÀl bli ganska lagom.
Datorn ska kopplas till hembioförstÀrkaren, ska jag koppla Digitalt eller Analogt, vad blir bÀst?
Jag har just nu det integrerade ljudkortet pÄ mitt DFI Lanparty NF3 250GB mederkort, kör just nu analogt och det lÄter inte alls bra. vill höja ljudkvaliten mÄnga snÀpp!
tacksam för hjÀlp...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kan varna dig för Trust 514DX 5.1 som pÄ pappret ser bra ut, t.ex. coax in & ut samt optisk in & ut. Har Àven fÄtt bra i reviews. Men det kan inte leverera 5.1 ut utan bara 2 kanaler för S/PDIF p.g.a. licensavgifter. Urkast att spara i pÄ det. http://62.20.120.61/...OC=(I003=12950)jag tÀnker inte göra nÄgon "epa-lösning" pÄ detta ljudproblem. kommer alltsÄ attt anvÀnda "riktig kabel" har hittat ganska billig koaxial digital kabel. men sen har jag nÄgra frÄgor. hur blir ljudet i stereo om jag bara kör digitalt frÄn datorn, skickar den signalen rÀtt, alltsÄ bÄde till frontarna och till basen...? det gör den nÀmligen inte nu. (3.5 plugg) och den, behöver jag köpa ett ljudkort om jag skaffar mig en digital kabel mellan dator - förstÀrkare. verkar ju som signalen vara gÄr igenom det "integrerade ljudkortet" ÀndÄ om man kör digitalt, verkar alltsÄ inte bli nÄgon mÀrbar skillnad om man kör digitalt. har jag fel...?
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns riktigt bra coax-kablar för S/PDIF som kostar t.ex. 48 kr för 15 meter, jag har testat 20 meter pÄ Kjell & Co. http://www.kjell.com...tem=37256&path= AvhjÀlps helt med en sÄn hÀr om man Àr orolig Coax -> optisk omvandlare anvÀnder en sjÀlv har ca 15cm optokable i slutet.
<{POST_SNAPBACK}>
Goldstar: Var hittar du 15 meter lÄnga optiska kablar?
Redigerat av JAL, 26 March 2005 - 06:53.
Postad 26 March 2005 - 07:43
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlÀgg
JAL Goldstar: Var hittar du 15 meter lÄnga optiska kablar?
Det har jag inte gjort, AnvÀnder för nÀrvarande 8 meter coaxkabel o en coax till optisk omvandlare o 15CM optisk kabel för att inte ha nÄgon fysisk elektrisk kontakt mellan dator o reciver, ingen risk att blÄsa ingÄngarna pÄ stÀrkaren dÄ.
Postad 26 March 2005 - 12:35
JAL
-
JAL
-
Amatör
-
-
96 inlÀgg
JAL
Goldstar: Var hittar du 15 meter lÄnga optiska kablar?
Det har jag inte gjort, AnvÀnder för nÀrvarande 8 meter coaxkabel o en coax till optisk omvandlare o 15CM optisk kabel för att inte ha nÄgon fysisk elektrisk kontakt mellan dator o reciver, ingen risk att blÄsa ingÄngarna pÄ stÀrkaren dÄ.
<{POST_SNAPBACK}>
Sorry jag sÄg inte "c" ;-)
Postad 26 March 2005 - 14:44
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlÀgg
JAL Lite OT QUOTE(Goldstar @ Mar 26 2005, 07:43 ) JAL
QUOTE Goldstar: Var hittar du 15 meter lÄnga optiska kablar?
Det har jag inte gjort, AnvÀnder för nÀrvarande 8 meter coaxkabel o en coax till optisk omvandlare o 15CM optisk kabel för att inte ha nÄgon fysisk elektrisk kontakt mellan dator o reciver, ingen risk att blÄsa ingÄngarna pÄ stÀrkaren dÄ. *
Sorry jag sÄg inte "c" ;-)
Prova att skriva till marcus hÀr pÄ forumet, han kanske kan fixa det.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 26 March 2005 - 14:45.
Postad 27 March 2005 - 12:35
BrÀmpa
-
BrÀmpa
-
Amatör
-
-
60 inlÀgg
M-Audio 7.1 Revolution verkar vara favvis bland mÄnga hÀr. Flera tester lyfter dock DMX 6fire 24/96 som betydligt bÀttre.
Postad 27 March 2005 - 12:46
BrÀmpa
-
BrÀmpa
-
Amatör
-
-
60 inlÀgg
Rednammoc, har precis köpt en Shuttle SB81P som HTPC, har inte Envy24HT utan ngt nytt (?) som heter Intel HD Audio: http://www.intel.com...hdaudio.htm#topVill ha absolut bÀsta ljud som gÄr att fÄ. Skall jag koppla direkt till hembiostÀrkare frÄn SPDIF-utgÄngen, eller kan det bli bÀttre med det kort Du föreslÄr ovan?
Postad 27 March 2005 - 13:22
Unregistered41b5f6f8
-
Unregistered41b5f6f8
-
ForumrÀv
-
-
695 inlÀgg
Jag anvĂ€nder sjĂ€lv AC97 toslink och har svĂ„rt att tro att det kan bli bĂ€ttre digitalt ut med nĂ„got annat kort. Jag har Ă€ven provat ljuden frĂ„n SR:s hemsida. Ăven om ljudet passerar windows-mixern sĂ„ kan jag inte se att det pĂ„verkas sĂ„lĂ€nge man har alla reglagen pĂ„ max dĂ„ signalen uppenbarligen gĂ„r igenom korrekt. Om strömmen pĂ„verkats borde inte DTS-ljuden frĂ„n SR fungerat, vilket de heller inte gör sĂ„ fort man pillar pĂ„ volymen. Jag hör heller ingen skillnad alls pĂ„ ASIO/kernel streaming och vanlig WaveOut.
Postad 28 March 2005 - 11:25
rednammoc
-
rednammoc
-
Wannabe
-
-
14 inlÀgg
BrÀmpa, Skall jag koppla direkt till hembiostÀrkare frÄn SPDIF-utgÄngen, eller kan det bli bÀttre med det kort Du föreslÄr ovan?
Hm, förstÄr inte vad du menar riktigt, de tvÄ alternativen utesluter inte varandra vÀl? Jag anser dock att det bÀsta Àr att skicka ljudet digitalt via SPDIF till en extern förstÀrkare (av skÀl jag nÀmnt tidigare). Och Àr man seriös sÄ ser man till att dataströmmen Àr bit-perfect. Det finns sÀkert mÄnga sÀtt att uppnÄ detta men ett billigt sÀtt som fungerar (iaf för mig) Àr som sagt att anvÀnda Envy-24 och ASIO. Man fÄr vÀl anta att tillverkarna vid det hÀr laget fattat att mÄnga anvÀndare vill kunna skicka alla möjliga ljudformat via SPDIF sÄ man kanske fÄr bit-perfect-srtömmar frÄn alla moderna ljudkort? Det hÀnder mycket pÄ ett Är (började bygga min HTPC för ett Är sedan). Du har ju redan ett kort sÄ dÄ Àr det vÀl bara att prova och se. arue_fh, SÄ intressant att du tydligen lyckats med AC97, det har jag aldrig hört talas om. Men jag har Ä andra sidan slutat leta sen jag fick mitt system att funka... SÄ vitt jag förstÄr (men nu Àr jag ute pÄ hal is) sÄ förstör kmixer bit-strömmen alltid. Dessutom sÄ har jag ett minne av att man inte kan fÄr 100% ljudvolym via kmixer utan ca 2% förvinner nÄgonstans. Har glömt var. DÀrmed kommar bit-strömmen alltid att förstöras. Kanske har du lyckats fÄ 100% ljudvolym pÄ ngt sÀtt? NÀr jag började bygga min HTPC sÄ trodde jag naivt nog att den i moderkortet inbyggda SPDIF-utgÄngen skulle rÀcka till allt. Det gjorde den inte alls och jag fick investera nÄgra hundra pÄ ett Envy-24-kort. Men du sÀger att du lyckas med DTS-audio etc den vÀgen... Jaja, bara att gratulera isf. Vad har du för HW & SW?
Redigerat av rednammoc, 28 March 2005 - 12:45.
Postad 29 March 2005 - 20:05
Unregistered9f05bf34
-
Unregistered9f05bf34
-
Wannabe
-
-
26 inlÀgg
Ett tips, lÀs den hÀr trÄden: http://htpcnews.com/...?showtopic=3616DÀr finns en bra beskrivning över de olika kort som har ENVY24 chip. Jag har Terratec Aureon Space 7.1 som jag har kopplat med TosLink och ASIO/Kernel Streaming till en extern dac (hemmabioreceiver). Det fungerar mycket bra numera (drivrutinerna var mycket dÄliga nÀr jag köpte mitt kort för mer Àn ett Är sedan, men det fungerar bra med de senare versionerna). Kortet anvÀnder sig av ENVY24HT som jag tycker ger bra ljud pÄ analoga utgÄngarna ocksÄ. DÀr har jag mina hörlurar. Tack vare ASIO/Kernel Streaming sÄ pÄverkar volymkontrollerna dÄ endast de analoga utgÄngarna, vilket Àr en klar fördel. AlltsÄ köp nÄgot av korten som rekommenderass i den lÀnkade trÄden ovan sÄ borde du bli nöjd, och dÄ vet du ocksÄ att du har ett bit-perfect-ljud.
Postad 09 July 2005 - 14:13
skrotis
-
skrotis
-
LĂ€rjunge
-
-
347 inlÀgg
GrÀver upp en gammal trÄd...
Som jag har förstÄtt det sÄ Àr ASIO endast för musik och gÄr inte att utnyttja nÀr man kollar pÄ film.
NÀr man kollar pÄ film Àr det DirectX som hanterar det digitala ljudet.
StÀmmer detta?
Gjorde nÀmligen en dum bytesaffÀr isÄfall  dÄ mitt "nya" kort inte stöder DirectX utan bara MME och ASIO.
Postad 09 July 2005 - 15:02
MaxFLAK
-
MaxFLAK
-
AnvÀndare
-
-
141 inlÀgg
Man bör vÀl ocksÄ nÀmna att det finns risk för att sprÀnga förstÀrkaren dÄ man skickar ljudet via spdif utgÄng pÄ datorn till förstÀrkaren, sÄvida du inte kör enbart med jordade vÀgguttag .. Denna risken blir man dock kvitt om man kan skicka ljudet via en optisk (toslink) utgÄng ..
<{POST_SNAPBACK}>
SÄ om man kör med en RCA kabel direkt frÄn datorn till förstÀrkarn sÄ finns risken att sprÀnga förstÀrkaren? PÄ vilket sÀtt pÄverkar jordade uttag detta? Allt mitt Àr jordat sÄ dÄ försvinner den risken? Föresten var finns det kortare RCA kablar? Jag behöver bara ett par meter.
Postad 10 July 2005 - 16:49
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlÀgg
AlltsÄ köp nÄgot av korten som rekommenderass i den lÀnkade trÄden ovan sÄ borde du bli nöjd, och dÄ vet du ocksÄ att du har ett bit-perfect-ljud.
<{POST_SNAPBACK}>
Nackdelen Àr att fÄ av dom Àr tillgÀngliga i sverige.
Postad 11 July 2005 - 16:36
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlÀgg
AlltsÄ köp nÄgot av korten som rekommenderass i den lÀnkade trÄden ovan sÄ borde du bli nöjd, och dÄ vet du ocksÄ att du har ett bit-perfect-ljud.
<{POST_SNAPBACK}>
Nackdelen Àr att fÄ av dom Àr tillgÀngliga i sverige.
<{POST_SNAPBACK}>
Gainward Hollywood@Home 7.1 finns att fÄ tag pÄ lÀtt i Sverige, det har Envy-24HT chipet.
Postad 11 July 2005 - 16:48
Unregistered41b5f6f8
-
Unregistered41b5f6f8
-
ForumrÀv
-
-
695 inlÀgg
Ett alternativ kan kanske vara att köra med optisk ut frÄn datorn och köpa en begagnad DAC. Jag anvÀnder sjÀlv den lösningen och tycker det funkar bra. Jag blev lite skraj för att anvÀnda elektrisk koppling dÄ man hört mÄnga som fÄtt problem.
Sen Àr ju inte alla "Perfect-Bit" likadana heller. De ger förmodligen upphov till olika mycket jitter om man tror pÄ det.
Om jag skulle köpt ljudkort hade det tveklöst blivit M-audio audiophile 2496.
Postad 12 July 2005 - 06:57
frollic
-
frollic
-
Ăber-Guru
-
-
14166 inlÀgg
Gainward Hollywood@Home 7.1 finns att fÄ tag pÄ lÀtt i Sverige, det har Envy-24HT chipet.
Kan jag bekrÀfta, köpte ett igÄr över disk i Sthlm, finns dock bara fem kvar i hela StockholmsomrÄdet (vad jag hittat, och man vill handla över disk). Hoppas det funkar bra under linux ocksÄ
Postad 12 July 2005 - 18:22
Unregistered41b5f6f8
-
Unregistered41b5f6f8
-
ForumrÀv
-
-
695 inlÀgg
arue_fh,
SÄ intressant att du tydligen lyckats med AC97, det har jag aldrig hört talas om. Men jag har Ä andra sidan slutat leta sen jag fick mitt system att funka... SÄ vitt jag förstÄr (men nu Àr jag ute pÄ hal is) sÄ förstör kmixer bit-strömmen alltid. Dessutom sÄ har jag ett minne av att man inte kan fÄr 100% ljudvolym via kmixer utan ca 2% förvinner nÄgonstans. Har glömt var. DÀrmed kommar bit-strömmen alltid att förstöras. Kanske har du lyckats fÄ 100% ljudvolym pÄ ngt sÀtt?
NÀr jag började bygga min HTPC sÄ trodde jag naivt nog att den i moderkortet inbyggda SPDIF-utgÄngen skulle rÀcka till allt. Det gjorde den inte alls och jag fick investera nÄgra hundra pÄ ett Envy-24-kort.
Men du sÀger att du lyckas med DTS-audio etc den vÀgen... Jaja, bara att gratulera isf.
Vad har du för HW & SW?
<{POST_SNAPBACK}>
SÄ lÀnge man har reglagen pÄ max sÄ Àr allt frid och fröjd och bitströmmen blir perfekt, men börjar man pilla pÄ volymen pajjar allt.. Jag har med hjÀlp av en annan dator analyserat bitströmmarna frÄn AC97-kortet och försöken styrker mina tankar. Vissa har haft problem med att 11:e samplen fördubblats, men det gjorde det inte i mitt fall. Sen verkar mÄnga ha problem med AC97 som du sÀger, men jag har inte mÀrkt av det. (TrÄkigt du inte fick rÀtt pÄ det) Som jag har förstÄtt det passerar alla ljud genom mixern, men en prefect-bit-ström behöver ju inte bli förstörd för det. Det beror givetvis hur mixeralgoritmerna Àr uppbyggda, men sÄ lÀnge frekvens (hz) och nogrannhet (bitar) Àr densamma behöver den digitala "omkvantiseringen" inte nödvÀndigtvis ge upphov till fel, vilket det uppenbarligen inte heller gör i mitt fall. Sen har jag med mÄnga andra ljudkort upplevt problemet med omsamplingen sÄ jag vet hur felet uppenbarar sig. Ett problem har jag, om jag spelar upp en 48 khz samplad fil stÀller ljudkortet om utmatningsfrekvensen till 48 khz, och sedan gÄr den inte tillbaks förrens man startat om winamp. DÄ försvinner perfect-bitströmmen. Jag anvÀnder: Asus P4B med integrerat AC97 med "Standard-drivisar" Windows 2000 Professional SP4 Winamp 5
Postad 13 July 2005 - 20:34
frollic
-
frollic
-
Ăber-Guru
-
-
14166 inlÀgg
Hoppas det funkar bra under linux ocksÄ 
Svarar pÄ min egna frÄga. Gick bra till slut, blev lite problem med att fÄ igÄng den optiska utgÄngen. var tvungen att slÀnga in en /etc/asound.conf för att IEC958an skulle gÄ igÄng: pcm.!default { type plug slave.pcm "dmixer" }
pcm.dmixer { type dmix ipc_key 1024 slave { pcm "hw:0,1" format S32_LE period_time 0 period_size 1024
# increased buffer_size because in my system 1024 cause bad # audio performance (for totem media player and mplayer) buffer_size 8192
rate 44100 } bindings { 0 0 1 1 } }
ctl.dmixer { type hw card 0 device 1 }
pcm.!iec958 { type plug slave.pcm "hw:0,1" }
den sista biten behövs bata om man kör xine, de andra prylarna Àr till för mplayer.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|