Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audiovector, Klipsch och Bc Acoustique

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 April 2005 - 12:51

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Hej på er.

Tänkte bara dela med mig av en provlyssning som jag har genomfört av några olika högtalare. Provlyssningen skedde på Ljudmakaren i Stockholm. Innan jag skriver om mina lyssnings intryck så måste jag ge Ljudmakaren en massa beröm, en trevligare och seriösare hifi butik får man nog leta en hel del efter! Dom var inte stressade och gav mig den tid som jag behövde för att lyssna. Det var inga problem för Ljdmakaren att acceptera hur jag ville att det skulle låta och dom försökte inte "lära" mig att lyssna på "rätt" sätt som andra handlare ibland kan vilja. Att lyssna på flera olika golvhögtalare var heller inget problem... inget suck, stön och stånk förekom trots att en del av högtalarna var rätt tunga. Så all heder till Ljudmakarna!.

Det jag lyssnade på var klipsch RF-35, Audiovector Mi3 signature, M3 Signature och Bc Acoustique ACT A1. Cd och förstärkare var av märket Hegel.

Jag är medveten att det skilljer en del i pris mellan dom olika högtalarna. Det jag var främst intresserad av att lyssna på var Klipsch då dom har fått mycket bra kritik, dels från press men även är på forumet.

Så lite lyssnings intryck.

Jag började att lyssna på Bc Acoustique ACT A1. Detta var ett helt nytt högtalar märke för mig. Jag lyssnade inte mycket på dom då jag inte alls gillade ljudet. Enligt mitt tycke så saknades det värme i ljudet och diskanten blev lite för vass för min smak.

Efter det så bytte vi högtalare till Audiovector Mi3 signatur. Då blev det en stor förändring i ljudet. Massa mer detaljer, öppnare, lite varmare och luftigare. Helt klart mycket trevligare. Basen påminde en hel del om Bc Acoustique, den var åt det torrare hållet, inte så fylligt och roligt som andra högtalare, men väldigt exakt.

Sen så blev det dax för Klipsch tur. Jag måste erkänna en sak, mina förväntningar på Klipsch var minst sagt låga. Sist jag lyssnade på Klipch var för minst 8 år sedan och då lät det mycket illa i mina öron, hårt och vasst... riktigt illa med andra ord. Så hur lät RF-35'or då? Jo, jag blev verkligen tagen på sängen. Dom lät varmt och hade en bra närvaro i ljudet med bra tryck i. Basen var lite svulstig men ände inte så mycket att det störde i någon större utsträckning, det var lite roligt faktiskt. Röster lät kanske lite annorlunda pga horn diskanten men ändå helt ok. Diskanten saknade en del detaljer men var rätt så varm och trevlig. Upplevelsen var stor för mig med tanke på mina lågt ställda förväntningar. Jag tänkte för mig själv att det här var en högtalare som man skulle kunna leva med, särskilt med tanke på priset.

Så då var det dax för det sista paret högtalare. Att jag lyssnade på Audiovector M3 signature var för att säljaren tyckte att dom faktiskt lät bättre än Mi3 signature så då blir man rätt nyfiken. Tja hur ska man skriva detta då... Dom lät bra, faktiskt väldigt bra. Diskanten var mjukare/varmare och lät mycket bra, kanske inte riktigt lika detaljerad som Mi3 men klart trevligare att lyssna på. Röster lät mycket varmt utan att bli grumligt och framför allt så lät det realistiskt. Basen var inte lika torr som Mi3 men den lät mycket detaljerad och varmt. Det var högre "stampa takten" faktor på dom här högtalarna än på Mi3 tyckte jag. Allt var bara så fint. Hela högtalarna lät väldigt homogena, som en bra helhet. Detta är enligt mig den bästa högtalaren som jag lyssnade på under den här provlyssningen.

Så det var mina lyssnings intryck, dom är väldigt personliga och det är min egen uppfattning. Har ni några frågor så är det bara att ni hör av er. Och om Ljudmakaren läser detta: Stort tack för demon, allt var jätte bra.

Postad 07 April 2005 - 20:06

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Alltid jäkligt kul att läsa sådana här provlyssningar :blink:
Tackar och bockar!

Redigerat av Meganeoman, 07 April 2005 - 20:06.

Postad 07 April 2005 - 20:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Håller med :P
Däremot tycker jag lite annorlunda.
Bc Acoustique skulle kunna vara en efterträdare till mina Klipsch!
Bc Acoustique ACT A2 eller uppåt då men så kostar dom å andra sidan
mer än dubbelt så mycket som Klipschen. Då vore det underligt om dom inte
var lite bättre i alla fall :blink:

Kul att lite fler tar sig tid att lyssna på Klipsch med, många verkar tro att
ljudet är kallt och vasst pga horndiskanten. Men så är verkligen inte fallet.

Redigerat av Martin.M, 07 April 2005 - 20:16.

Postad 07 April 2005 - 20:18

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Japp! Trevligt! :blink:

Postad 07 April 2005 - 20:21

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Välskrivet och lättfattligt.
Tack för en trevlig lässtund.

Postad 07 April 2005 - 21:21

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0
Ja sånt här gillar man att läsa :blink:

Din lyssnings intryck på Audiovector och Klipsch stämmer väl överens med min egen.
Klipschs högtalarna har otroligt skön baskapacitet men jag gillar mer audiovectors detaljerade och framför allt realistiska diskant. Klipsch lät lite konstigare på det området.

Postad 08 April 2005 - 07:07

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Kul att ni gillade min subjektiva test :-)
Jag försöker alltid skriva lite när man har lyssnat lite mer seriöst hos en handlare, det är även viktigt att skriva lite ros och ris om handlaren. Sånt tycker jag alltid är kul att läsa i alla fall.

Postad 08 April 2005 - 07:24

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Som sagt bra jobbat Casull.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.