Postad 06 August 2006 - 00:15
Dina bilder av bygget på ovanvåningen väckte min nyfikenhet...
Har en känsla av att jag själv kommer att ha en ovanvåning i det skick som dina byggbilder visar. Håller nämligen på med ett "litet byggprojekt" som förhoppningsvis ska sluta med att jag och min familj får en ny bostad
Ovanvåningen i vårt nya hus ska jag försöka "färdig-ställa" själv och därför så försöker jag skaffa mej så mycket info som möjligt redan innan det är dags att kavla upp skjortärmarna.
Ditt hus, är det ett "gammalt" eller är det något nybyggt?
Det känns riktigt skönt att se hur fint det kan bli när det är färdigt. Dina bilder hjälper mej att se "ljuset i tunneln" redan nu innan bygget har kommit igång...
Har du fler bilder ifrån ditt arbete med ovanvåningen så är åtminstone jag intresserad av dom (och framförallt att få höra lite mer om hur du gick till väga och vilka problem du stötte på under tiden...
Hej så länge...
Postad 06 August 2006 - 08:20
Sen var det bara att börja, var noga med luftspalt och allt underarbete så det inte blir risk för fukt.
Den enda missen jag gjorde som jag tycker och som är lite enklare är att välja gipsskivor det blev enkelt tycker jag men inte praktiskt så jag skulle valt spånskivor istället.
Jag ska se ifall jag har mer byggbilder isåfall skickar jag det är det något du vill babbla om mer är det bara att höra av sig.
Mvh Arre
Postad 06 August 2006 - 09:34
Av dina bilder att döma så ser det inte ut som att du har mer än ett enda stort rum på vinden. Stämmer det?
Själv tänkte jag bygga både en toalett/dusch, klädkammare och två sovrum förutom ett allrum på ovanvåningen.
Sovrummen vid varje husgavel och allrummet i mitten. Vid ena sidan om trappan så hade jag tänkt bygga toa/dusch och vid den andra sidan en klädkammare...
Har lite funderingar på att låta det vara öppet ända upp till nocken i allrummet, men det känns som att beslut om slutgiltig utformning får vänta till jag ser hur vinden ser ut...
Kommer du ihåg måtten på dina gavel-fönster på ovanvåningen? Jag är också inne på att sätta 2 fönster i varje gavel och då med måtten 80x120 (BxH).
Postad 06 August 2006 - 10:07
Annars har jag aldrig hört talas om smarthus har dom en hemsida.
Och lite nyfiken som man är vart ska ni bygga om man får fråga?
Mvh Arre
Postad 06 August 2006 - 11:54
www.finnsmartstart.se
Smart va
Vad är "mögelrör". Det låter som en slags motorväg för mögeljag tänkte jag ville också ha öppet till noch men då skille jag vara tvungen att göra om hela ytertaket för man måste ha mögelrör inborrade i takspånten så att det blir rätt fuktförhållanden så tänk på det
Skämt åsido. När jag har funderat på hur jag ska göra så har tankarna kretsat en del kring vad det innebär för ventilationen av taket och vinden om man bygger ända upp till nock. Jag vill ju inte bygga in ett fuktproblem och samtidigt så vill jag inte heller göra det onödigt krånligt för mej.
Mögelrör har jag aldrig hört talas om, men å andra sidan så är det mycket jag aldrig har hört talas om i dessa sammanhang eftersom jag inte har byggt hus förut. Det jag har funderat på är om man kan bygga in en lite bredare luftspalt om jag nu ska ha öppet upp till nock istället för att montera innertaket dikt an mot det isolerade yttertaket.
Alltså istället för att isolera taket, montera ångspärr (den där plast-filmen) och sen montera skivmaterial direkt på detta, så funderade jag på om jag kanske skulle regla upp med lite större avstånd till takets isolerade insida, så att innerväggarna/inner taket monteras med en luftspalt på kanske ett par decimeter ifrån det isolerade yttertaket. Hoppas att du förstår vad jag menar...
Min tanke är att väggarna/snedtaket till det rum som jag har tänkt bygga på sätt och vis blir ett fristående rum under det isolerade yttertaket, med en luftspalt imellan på kanske en till två decimeter...
Vad tror du, skulle det kunna fungera?
Jag har i vilket fall som helst inte bestämt mej för något alls ännu. Har en känsla av att det blir mycket lättare att visualisera när huset är klart och vinden finns på plats...
En annan grej:
I mitt blivande hus så ingår det en NIBE 310 Fighter frånluftsvärmepump och eftersom värmen stiger så hade jag tänkt ansluta frånluftsventilation ifrån ovanvåningen också till pumpen. Vatten och värme ska visst vara framdraget till vinden (vattenburen värme) så jag kommer att behöva dra både varmvattenrör och el till vart rum plus avlopp och vatten för badrum och eventuellt ventilationsrör för värmepumpen (åtminstone till "allrummet") på ovanvåningen.
Var något av detta fördraget på din vind?
Jag uppfattade inte riktigt på dina bilder om du har vattenburen värme på ovanvåningen eller om det bara var vanliga elradiatorer. Om det nu är vatteburen värme du har, var rören fördragna också, eller fick du dra rören själv?
Behöver man inte anlita en auktoriserad rörläggare för sådana arbeten (tänkte på försäkringsbolagens krav och liknande)? El är något jag är väl bekant med (bra utbildning och goda erfarenheter) och det innebär att El kan jag dra själv, medan det måste vara en behörig elektriker som gör själva inkopplingen för att försäkringsbolagen ska godkänna det. Är det likadant med rören för ett vattenburet värmesystem?
Ojsan...
Det blev visst en hel del frågor. Men jag är mycket tacksam och tycker det känns skönt på något sätt att kunna "bolla" en del tankar jag har med någon som kanske nyligen själv har suttit med liknande tankar...
Postad 06 August 2006 - 15:04
Det du säger kan fungera jag är lite osäker men det kan du väll kolla upp med hustillverkaren säkert om hur du kan bygga det.
Jag har förberett va och luft men jag valde bort VA delen för jag skulle inte har badrum här uppe alls, kan vara dumt men alla avlopps håll och det finns.
Jag valde el radiatorer och ska ävan köpa en täljstenskamin som är på gång så jag kommer knappt att använda dessa då.
Angående VA så får du nog anlita någon om du inte är händig på det, försäkringsbolagen vet jag kan kolla att det är fackmannamässigt utfört om det blir vattenskador.
Låter kul att du ska bygga har du tomt och allt eller är det redan klart kanske.
Mvh Arre
Postad 06 August 2006 - 18:48
Tomt har jag, banken t.o.m. tvingade mej att köpa tomten till fullo för att kunna bevilja mej ett byggkreditiv, så nu är jag tomtägare och byggherre men än så länge utan hus...
Jag började på något sätt i "fel ände" tror jag. Efter att under väldigt lång tid inbillat mej att det är omöjligt att bygga ett hus för mindre än 2 mille (allt inräknat) så förändrades läget radikalt när jag snubblade över en annons om smartstarthus. I annonsen "utlovades" ett hus för 765.000:-!!!
Så jag och min sambo började som sagt i fel ände och valde hus med diverse tillval (vilket gjorde att priset skenade iväg rejält) och sen letade vi reda på en tomt. Den köpte vi strax efter att bygglovet hade blivit beviljat bara för att få igång byggkreditivet så att vi kunde göra avrop på husleveransen...
Nu går vi bara och väntar på att bygget ska dra igång...
Både jag och min tant längtar något kopiöst, men samtidigt är vi medvetna om att vi har en riktigt jobbig period framför oss.
Det är mycket som ska göras och en stor del av tiden så kommer jag att få jobba ensam i huset och det är som vanligt dåligt med tid...
Postad 06 August 2006 - 19:49
Tänkte höra ifall du har hört någon som har byggt smartstarthus.
Och igen nyfiken som jag är vart skall ni bygga huset.
Mvh Arre
Postad 06 August 2006 - 21:28
Det som återstår att göra är i stort sett hela interiören
På bottenplan ska det byggas kök, tapetseras, golvläggas, monteras innerdörrar (och karmar). Det enda som är helt färdigt på bottenplan är badrummet, el, värme och rör för tele och tv.
På ovanvåningen så är praktiskt taget inget färdigt.
Skulle tro att ovanvåningen/vinden är i ungefär samma skick som din vind var.
Såvitt jag vet så finns det ett lager isolering (under taket), men sen så ska det tilläggs-isoleras och tak/väggarna ska kläs med skivmaterial. Gavelspetsarna ska få vars två fönster (finns inte från början
Det enda som i princip är färdigt på ovanvåningen är att golvspånskivorna ligger på plats (dock ej förankrade) och att el, VA, värme och ventilation är förberett...
Som synes så kommer jag inte att behöva oroa mej för att bli sysslolös den närmaste framtiden...
Förhoppningen är att allt detta arbete som jag måste lägga ner, kommer att sänka huskostnaden med några hundra tusen, men det återstår att se när sen banken ska värdera hela klabbet...
Ekonomin är ju trots allt inte den enda anledningen till varför vi har valt detta konceptet. Trots arbetsbelastningen så ser jag faktiskt framemot att få "bygga" ett hem åt min familj, mer eller mindre egenhändigt...
Edit:
Ojsan, jag glömde ju din andra fråga. Vårt hus kommer att byggas en liten byhåla ett par mil utanför Helsingborg. Dels för att tomterna var hyffsat billiga, dels för att ungarnas mormor bor där och dels för att vi föredrar "bylivet" framför stadslivet som vi har tröttnat innerligt på...
Redigerat av Unregistered959, 06 August 2006 - 21:31.
Postad 07 August 2006 - 09:22
Måste du köpa och bygga kök och tapetsera eller följer sådant med i priset men du får kasta upp det.
För Älvsbyhus följer sånt med i priset och är inte mycket dyrare där ingår även grund där är bottenplanet helt klart med tvättmaskiner, tumlare, kök kyl frys spis diskmaskin allt.
För jag tittade lite på deras hemsida och priset är bra lite dyra tillval men annars såg det bra ut.
Älvsbyhus har ochså ett fast pris och deras priser står med på deras hemsida.
Mvh Arre
Postad 07 August 2006 - 13:42
Egentligen ingår inte något annat än själva huset i priset, men finndomo/hjältevadshus har ett förmånligt avtal med Beijers och detta täcker upp i stort sett allt materialet man behöver för interiören. Det gäller alltså både kök, utrustning, tapeter, golv m.m. och för ovanvåningen även byggmaterial, isolering o.s.v....Måste du köpa och bygga kök och tapetsera eller följer sådant med i priset men du får kasta upp det.
Det är i dessa "paket" från beijers som även fasadfärgen kommer...
Slutpriset på de paket vi har valt ifrån Beijers är bra, men vill man förändra minsta lilla sak i dessa paket så blir det svindyrt med en gång och likadant om man vill avstå från något i dessa paket så blir avdraget på slutsumman enbart marginellt...
Postad 07 August 2006 - 13:56
Okej men du verkar ha bra kontroll över det hela så jag önskar dig och din familj lycka till.
Och håll mig uppdaterad eller om du vill fråga något så kanske jag kan hjälpa till.
Kull att träffa lite likasinnade folk det flesta tycker jag bara är prylgalen och kanske så är fallet men det är en hobby och en ganska dyr sådan, men jobbar man och sliter hela dagarna så vill man ju unna sig lite och helst till något man brinner för.
Mvh Arre
Postad 07 August 2006 - 14:19
Jag kommer nog att fota lite under byggtiden och lägga upp dessa bilder i mitt galleri, så uppdaterad kan nog alla som vill bli...
Det här stället har nog ganska många "prylgalna" människor, jag är iallafall också en av dom och håller med dej till fullo...
Det är egentligen inte mycket prylar man behöver, men om man kan utan att försumma viktiga grejer och det är kul, så varför inte
Vi hörs...
Krasse
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?