Redigerat av YOU, 20 January 2007 - 18:14.
Postad 07 November 2006 - 10:24
Dessa prylar är planer och jag har pengarna men inte utrymme så det väntar tills rummet mitt är klart.
Kommer med fler uppdateringar snart
Postad 30 November 2006 - 20:20
ge mig din mail så skall du få se min bil..... du kommer gilla den.
tyvärr igen vovve!!!!!!!!!
Postad 30 November 2006 - 22:09
snart. spikar panel som en dåre....
ge mig din mail så skall du få se min bil..... du kommer gilla den.
tyvärr igen vovve!!!!!!!!!
står den inte i min profil?
iaf, [email protected] skicka på!!
Ps. Jag diggar ditt hus och du vet att du fått 10.or av mig!! Även om jag tycker att det är för många 'hus-bygg' bilder!! Var mäkta imponerad av dush-platån!! Och tycker fortfarande att gjutnings-plyfan inte var snygg på väggen i bion. Annars var det helt OK!! Funderar själv på liknande projekt, men ska flytta inom snart så det ska bli i den lägenheten!! ... eller om det kanske till och med blir ett hus **** så jag kan bli lika svensson som dig speedomac!
Postad 02 December 2006 - 17:14
Shit det vi får se på bilderna kostar mer än mina föräldrars nya bil!!... tror den låg på runt 230K .. Stämmer det nått sånär i runda svängar?
Hehe.. Får väl ta det som en komplimang men det stämmer långt ifrån. Men blev tvungen att räkna lite på det, och nästan hälften blev det dock..
Men sen får man ju lägga till att det ständigt byggs ut..
Postad 07 December 2006 - 15:06
Ja du är ju tveklöst seriös med din utrustning iaf!! hehe även om den nu skulle vara billigare än bilen, tror jag ifs inte!
Hehe. Ja det har ju blivit ganska seriöst denna gången, med tanke på kabel val m.m.
Men kan säg som så, har aldrig själv ägt en bil som legat på samma värde som anläggningen gör..
Postad 07 December 2006 - 19:27
men varför bara 19" monitor? Har du en annan tv, kan ha missat det...
Ja du har missat något. Men du är inte den enda. Har blivit lite lite bilder på TVn senaste tiden eftersom den varit på service i 3 veckor.
La upp en bild tidigare ikväll på hur det ser ut nu när den är tillbaka.
Postad 09 December 2006 - 11:33
Hörru du......lakritssnörena har jag inte till musikanläggningen
Men annars tackar jag för betyget
Postad 12 December 2006 - 20:39
Jag blev mer suprised än jag anat! och dom är inte ens inspelade ännu.
Tackar för detta enormt bra tips på dessa högtalare! jag längtar tills jag fått mina surround och center!
Kan knappt vänta!! =)
Postad 17 December 2006 - 23:21
jag förstår ej ditt problem????
jag bygger hus javisst!!!
bygget står under BYGGBILDER!!!
det står att det kommer bli en typ av bio på övervåningen me!!!!
panelen e klar om 1 vecka typ å då blir det lite paus!!!!
vi bor just nu på en madrass i vardagsrummet!!!
så först blir det nytt sovrum å ny coolt badrum sen BION!!!!
e det avundsjuka på bygget lr vad e det?
varför jag lägger ut e för att ge folk ideer.
e söndermailad av folk som frågar en massa, från gjuta en nu platta till lister m.m till bion!!!!
svarar på allt sen får man skit för det haha sicket ställe detta e!!!!
många bor i lgh som du å får ej röra den, trist!!!!!
jaja jag vet att du kikar in hos mig så håll ut det kommer du behöver ej kommentera mig å allt på andra s.k dömda trådar, det e fegt å barnsligt!!!
sen varför lägga ut whiskey m.m?
har ej med bio att göra. många kastar in kök, garage m.m
men so what? alltid kul med att få nya ideer!!!
ta vara på detta nu!!!!
god jul på dig!!!!1
Postad 20 December 2006 - 12:03
TOFFEL!!!!! Men nått ska du väl va för att ens sambo ska gå med på att man köper SÅNNA GREJER!! hehe nä jävligt FET anläggning, det vet du! Men jag förundras lite över att du inte har nått surr!
Hahaha.. Det finns en regel som gäller här i livet. Ska man leva tillsammans med en kvinna så kan man räkna med att tofflas..
Hade surround innan. Körde då NAD Cerwin Vega. Hade bara det i 6månader sen sket jag på det och gick tillbaka till Stereo. Anläggningen har alltid använts först i musik lyssnande. Nöjer mig faktiskt med ljudet från TVn när jag tittar på film.
Anledningen till att jag körde surround förr var för att jag inte orkade åka till Malmö eller Lund för att sticka på bio. Nu är man bosatt i Malmö så dåkan man lika bra sticka dit och glo. Det händer ungefär lika ofta som jag hade nytta av surround systemet.. Dvs ca 5-10 gånger per år...
Och sen om du kollar på bilderna så kan jag faktiskt inte ha surround i vardagsrummet, pga pelaren. Det är ju därför TVn står som den gör. Är dock lite inne på att kanske köra ett KEF eller ett Litet B&W system inne i sovrummet när det väl blir dags för TV där inne.
Postad 21 December 2006 - 20:01
Saxat från AnTras gästbok.
Speedomac @ Igår 23:07
hej!!!
nu får du la ge dig!!!
läs va det står...
jag bygger hus javisst å det skall bli ytterliggare ett biorum till!!!
hur många har 2 st i ett hus???????
jag skriver i början att detta kommer att ske.
nu visar jag bara hur huset blir å vart bio 2 skall vara.
om du nu e avis på byggnationen lr va fan det nu är behöver du ej besöka min sida alla lr kommentera!!!
visst du har en fin stereo men inget som tilltalar mig för å ge HÖGT betyg!!!!
betygsätter allt i sin helhelt!!!
intresserad av bild ej en tung stereo!!!
lyssnar ej på musik!!!
du får ta det som du vill men så här tänker jag iaf!!!
folk skicka massa pm om hur jag byggt upp saker å ting å vill ha ideer!!!
antar att du bor i en lgh å inte får göra ett skvatt!!!!
god jul på dig!!!!
Speedomac, varför tar du så illa vid dig?? Du har ju fått massor med bra kritik och fina betyg! Dessutom en massa mail och dyl, enligt dig själv.
Men du måste ju ändå förstå att inte ALLA delar din passion för snickeri och bygg-konster!
Vissa tycker rent av att det inte hör hemma i detta forumet! Visst, det är många som inte har uteslutande "hembio bilder" men du kan ju inte blunda för skillnaden mellan 3-4 bilder på whisky (som är lite av tradition här dessutom!!) eller en bil, katt eller hund.. och närmare 50 bilder på när du hackar betong, spikar, målar och snickrar!!??
Tror att det är något som stör lite för vissa och dom/vi kanske tycker att det du gör är väldigt bra, men det förstör upplevelsen lite med såå många "bygg-bilder" ..
Du som är snickare och bygger så mkt och dessutom verkar ha iaf lite vana vid tangentbordet, finns det inga typ "bygg-forum" du hänger på?? Isf kunde du kanske minska ner på antalet "hus bygg bilder" här lite och istället lägga upp dessa i det forumet och lägga ut en länk här till det forumet och där kan du lägga upp huvudsakligen "hus bygg bilder" och skriva ut en länk till min hembio för de som är intresserade av ljud och bild på det forumet!? På så vis tror jag dessutom att du kommer få mer specifika råd, omdömmen och tips också!
Och du skulle ge te.x James mfl..
Fullt svängrum för sin bygg-sexualitet
Sen måste jag bara påpeka hur dåligt det var att dra upp AnTras Ljud-anläggning!!! Kan lite försiktigt gissa på att den dels skulle få dig att börja lyssna på musik, eftersom du enligt dig själv inte gör det, dels skulle den kunna betala hela ditt ev lån på banken!
Vart jag vill komma med detta inlägget i din gästbok speedomac är att ingen säger att du är dålig, så vitt jag vet, ingen påstår att du absolut inte får vara här med dina 'SKANSKA' bilder, men att du kanske kunde tona ner lite och visa oss mer av din fina hembio!
men allvarligt talat nu vad e ditt problem????
ditt uppförande kom till genom att jag besvarade dig ang att jag bara la ut bygg bilder!!!!
om du nu har ett så stort svårt problem me detta, ge fan att gå in på folks sidor med bygg bilder då!!!!
enkelt!!!
sen tilltalar ej whiskey mig nåt heller då jag ej gillar det så mycket!!*öl*
ang. hans stereo så skrev jag att det ej e mitt intresse utan BILD!!!!
sen har han säkert fina prylar!!!!
tycker du skall lägga ner ditt skittjöt nu å börja bygga nåt sj!!!!
god jul tjötar`n
Postad 22 December 2006 - 16:44
men allvarligt talat nu vad e ditt problem????
ditt uppförande kom till genom att jag besvarade dig ang att jag bara la ut bygg bilder!!!!
om du nu har ett så stort svårt problem me detta, ge fan att gå in på folks sidor med bygg bilder då!!!!
enkelt!!!
sen tilltalar ej whiskey mig nåt heller då jag ej gillar det så mycket!!*öl*
ang. hans stereo så skrev jag att det ej e mitt intresse utan BILD!!!!
sen har han säkert fina prylar!!!!
tycker du skall lägga ner ditt skittjöt nu å börja bygga nåt sj!!!!
god jul tjötar`n
ok ok skitsamma!!! Men sluta 'hämnas' genom att sätta lägsta betyg och vräka ur dig i folks gästböcker för att inte alla gillar vad du gör och ger lägre än 10 stjärnor för det!!
Om du vill att vi ska acceptera Dig får Du acceptera Oss!! Är du med?
Kan vi avsluta detta nu då?
Mvh. YOU
men ge dig nu!!!
jag ger ej det jag brukar mest intill ge fulla potter!!!!
men skriver folk skit hos mig: vad gör du här: dra till annat ställe: bara bygg bilder: m.m
ge fan å kika in då!!! står klart å tydligt ATT DET BARA E BYGGBILDER ÄN SÅ LÄNGE MED HUSET!!!!
förstår ej ditt problem!!!
Postad 27 December 2006 - 10:12
hämnas inte för att någon skriver en sämre siffra!!!
har massor av sådana och accepterar fullt på det!!
alla har ej samma smak!!!
men du fattar fortfarande inte varför jag skrev tillbaks till dig?????????
allt skit från dig började genom att ni skrev att det BARA va byggbilder här å detta album ej skulkle vara här överhuvudtaget!!!!!
men LÄS!!!!!! det står underbyggbilder å det kommer att blio minst ett biorum till... men bygget är i lång byggnation!!!
VAD E DITT PROBLEM MED DETTA!!!!!
tycker du skall lämna denna sidan till oss andra som uppskattar vad andra tillverkat å skapat hemma, köpt,möblerat å skapat ideer!!!
SKÄRPNING FRÅN DIN SIDA NU!!!!
gott nytt år på dig!!!
Postad 14 January 2007 - 01:25
Vardagsrummet ligger på ~20kvm och då räcker de gott till för att fylla detta rum, samt resten av lägenheten och trappuppgången =)
Japp är min DV9072 =) hade tidigare en ZD8127 inte något alls jämfört med denna, men den krånga lite sen så börja ja kriga lite och så fick jag denna ist =) är mycket nöjd med uppbytet
Redigerat av Unregistered32555851, 14 January 2007 - 01:27.
Postad 14 January 2007 - 14:37
Apropå "småskor" så bommade jag modell 2006 iomed att jag inte hittade nån storlek som passade. Hon har fått ett par varje sommar, så det blir örhoppningsvis nya i sommar.
Postad 19 January 2007 - 08:37
Varför? Du har ju typ hur många som helst av dem??
Blir det inte bättre kontroll och kraft (punch) på 4st 8" än 12"or ??
6 stycken för närvarande och skall bli 8.
Om vi talar halvdåliga basar, jo. Men nu är det frågan om det bästa element som någonsin gjorts för att användas i slutna baslådor... finns ingen 8:a som matchar.
(Punch för mig betyder att man lagt på en puckel på frekvensgången. Typiskt (30,) 60 & 120 Hz. Några pucklar vill jag inte ha, utan det skall vara så spikrakt det bara kan.)
Linjär slaglängd är över en tum - på de flesta 12" och även 8" så är linjär slaglängd sällan över ett par millimeter. Således kan en av mina basar pumpa 1.7 liter luft utan att gå ur sitt linjära område.
13.6 liter med alla 8. Det säger kanske inte dig så mycket, men det krävs om man skall kunna spela låååågt i frekvens. Vi pratar om typiskt -3dB vid 14Hz. (Skulle en 8" pumpa lika mycket luft hade den behövt ha en slagländ på 15cm. Eller så hade man fått ha 44 stycken för att matcha 8st 12"or...)
Nästa fördel är att för ett givet ljudtryck så måste var och en av basarna slå mycket kortare och som du säkert vet så är distortionen väldigt beroende av slaglängden. Alltså blir det snustorr, ren och hyperexakt bas av ett slag du aldrig hör från vanliga högtalare. Normalt sett på en god hifihögtalare så är disten i basområdet en faktor 10 högre än i mellanregistret. Med min överdimensionering kommer basen ned i samma låga dist som resten av musiken.
Ytterligare en fördel med kort slaglängd är att det är mer kvar att ta av... därför blir den dynamiska kapaciteten också mycket större, så rejäla basutbrott kommer inte att bli lidande... och med stor sannolikhet stannar de också inom mina elements linjära slaglängd. Med tanke på att systemet kan spela bas upp till minst 130dB, så är alltså systemet utan begränsningar (med 8dB fall fram till lyssningsposition...122dB - över smärtgränsen).
Sen passade det ju så väldigt bra med att stapla 4 högt, för det blev full takhöjd (minus en cm).
Tyckte när jag räknade på det från början att 4 stycken skulle räcka, men jag hade råd att överdimensionera när vi sambeställde basarna, så då blev det 8. Det är jag glad för i dagens läge, för om jag spelar upp T-Rex:en ifrån Jurassic Park, så blir det märkbar skillnad på vibrationerna i golvet på när den börjar komma. (de vibrationerna är på 10 Hz) redan när jag gick från 4 till 6 baslådor, så det blir ännu bättre med 8.
Kräver dock sin förstärkare för att spela så djupt, många slutsteg har subsonicfilter som börjar skära bort ljudet redan så tidigt. (NAD 218 är ovanligt kompetent på den punkten; -3dB hos stärkaren ligger vid 2½Hz.)
Trevlig whisky, speciellt Islay-halvan.
Postad 19 January 2007 - 10:10
Ja du har en solklar poäng i ditt tänkande ang distruktion, och jag förstår hur du tänker, men vad jag funderar på är hur mkt av basen du hör. Jag hade oxå ett liknande bas-projekt en gång och jag vet inte riktigt vad vi gjorde fel men i rummet som basarna stog lät lite .. och inte alls så mkt som vi ville, men utanför byggnaden lät det som fan! Verkade nästan som att basarna använde hela rummets volym av luft och väggarna blev typ 'membran' .. Du kanske kan förklara det bättre!? Setupen bestog av 10st identiska 12" element, när vi bytte ner storleken till 8" blev det helt plötsligt hörbart i rummet och MKT mer 'tryck' kommer inte exakt ihåg vad vi mätte upp i de olika var några år sedan..
Jag har inget problem med försvinnande bas alls. Har en skiva bränd med ett "svep" från 0 till 120Hz (1 sekund av vardera) och jag har inga stora variationer i frekvensgången. Har ett ganska så ok rum, så här ser ett svep ut som gjordes inför digitalkorrigeringen av mina gamla Digital 1.1 högtalare:
Ett rum har sina resonansfrekvenser och exakt vad som kommer ut är beroende av både lyssningsposition och position på elementen.
Möjligt att 12orna stod precis så placerade att en hel del sögs bort, fast det låter mer som om de skickade ut mer vibrationer än ljud. Men din tanke är intressant... att 12orna skulle trycksätta rummet så pass att energin försvann i väggböjning. Dock borde då basen varit ok vid lägre volymer.
Baselementen bör placeras inom en kvarts våglängd av den högsta frekvensen de spelar ifrån hörnet, typiskt 50-60cm för att dra nytta av hörnladdningen. Ställer man dem längre ut så kan man lyckas få elaka utsläckningar i det användbara området.
Dock att använda fler har fördelen att de spelar var och en lite olika på rumsresonanserna så det totala frekvenssvaret blir jämnare. (Fler små dippar istället för ett par jättestora)
Kan inte ge något exakt svar på det upplevda problemet - det var första gången jag hörde talas om det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
29 bilder
193 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?