Postad 06 december 2006 - 10:55
Anzy 2006-11-09 14:08:08 Är det en ladugård ni konverterar till hus, eller vad är det frågan om?
Tja, 2/3 delar av hela bygget har varit en loge med stampat jordgolv som är jämnad med marken.
Därefter har vi grävt ner ca: 80cm, fyllt på med makadam, isolering och betong!
Denna del ska bli tvättstuga, toalett, sovrum samt ett förråd.
Den andra delen (1/3) har varit en stall del, där det tidigare stod ett gäng kor. Inte så värst många dock för det är inte mer än 30kvm. Den delen ska bli vårt vardagsrum, med en tänkt hembio utrustning värt namnet!
//skruwen
Postad 06 december 2006 - 10:57
(8)_Roadrunner 2006-11-09 16:15:20 Hade det inte blivit billigare gått snabbare och bara bygga ett nytt hus ? men jag gillar att du inte verkar vara rädd för att jobba =)
Billigare, nä. Jag tillsammans med min snälla svärfar gör allt jobb. Och han tar betalt i öl och mat!

Snabbare: ABSOLUT!

Postad 06 december 2006 - 10:59
Badguy 2006-11-21 00:10:39 Orka... Varför inte köpa ett hus från början istället för att konvertera en svinstia till ett hus???
För det är inte lika kul - o samtidigt så lär man sig ingenting om man inte deltar...
Nu var det ju kossor som stod där inne, inte grisar!

Postad 07 december 2006 - 10:57
Anzy 2006-12-07 10:40:24 Blir bättre och bättre!
En fråga bara, brukar man inte isolera m.m före man sätter ytterpanel(eller vad det nu kallas)?
Jo visst gör man det och jo visst har vi gjort det. Ska lägga upp en bild just för dig!

Postad 17 december 2006 - 22:31
Tjaaa... Det ser ju ut att bli rakare än tidigare iallafall... Får dock hålla med tidigare talare lite... Hade det inte blivit billigare att jämna (ursäkta uttrycket) skiten med backen och bygga helt nytt istället?
Alltså, jag har ju i stort sett jämnat "skiten" med marken. Av de tidigare ca: 20 meterna loge är det bara 6 meter som står kvar. Allting utom väggarna till mitt vardagsrum är ju helt nytt!
Postad 17 december 2006 - 22:32
SamAlone 2006-12-17 14:52:10 Förstår vicket projekt detta varit, jag ser verkligen fram emot dom färdiga bilderna.
Jag oxå!

Postad 21 december 2006 - 10:57
kangas1000 2006-12-21 10:25:43 Ja jösses vilket projekt..men just nu är det ju ett husbygge... låt oss se vart du ska börja med biorummet NU!!!:-)
Ja, jag vill oxå bygga mer på att kunna se på film/TV på det sätt jag vill nu, men innan dess behöver jag bygga väggar, tak, isolera, klä väggar, klä tak, måla, lägga golv, spika upp en o annan list. Men sen... Ska lägga upp lite bilder på mitt tv liv idag, så ni förstår att jag måste jobba hårt på bygget!

Postad 17 januari 2007 - 22:52

Älskar att läsa om folks "livsöden" och jag älskar hus.. hihi.
Postad 18 januari 2007 - 10:15
Kan du inte berätta lite om hur det gick till när ni kom på att ni skulle gå den här vägen med husbygget? Alltså att konvertera ett ruckel till en kåk och att det just blev det här rucklet osv. Jag du förstår
![]()
Älskar att läsa om folks "livsöden" och jag älskar hus.. hihi.
Ja du. Det är en lång historia... Men du har kanske lite tid över!?

Jag och min sambo ville ha oss ett litet hus på landet. Inte tvunget ett renoveringsobjekt men det sket sig rätt bra! Ett hus där barnen kunde springa ut och in fritt utan att behöva bekymmra sig för trafik och annat trams som händer i världen!
Vi var först och tittade på detta huset en regnig försommardag 2001. Huset var nyrenoverat mella 1995 och fram till 2001. Så själva boningshuset som bara är ca:65m2 (Det stod 120m2 i annonsen

Vi blev lite sugna trots detta på att köpa eländet. Så vi la ett bud på 600.000:-. Priset var 750.000:-.
Mäklaren sa att dom hade bud som var högre än så redan så vi gav upp direkt. Det var inte värt mer än vårt pris.
Efter en drygt en månad kom huset ut på annons igen. Jag ringde till mäklaren och frågade varför. De tänkta köparna hade inte fått sitt lån godkänt. Jag sa att vi var fortfarande intresserade men till vårt pris. Inte ett öre mer! Han lovade att höra av sig om det blev aktuellt, men ingen ringde och huset försvann från hemnet.se.
Sen gick det nog 2 månader till då plötsligt en dag mäklaren ringde hem till oss. Köpare nr:2 hade backat ur eftesom de tyckte det var för mycket att göra vid huset. Han undrade om vi fortfarande var intresserade, nu var priset sänkt till 675.000:-. Jag berättade att vi var sugna men bara för 600.000:- Inte mer. Han skulle höra med säljarna och återkomma! Vi tog kontakt med banken och gjorde allting klart ifall han skulle höra av sig igen.
När han ringde så hade priset gått ner till 625.000:-. Inte intressant sa jag kallt

Så gick det till!!
Postad 20 januari 2007 - 21:26
Jag hade tydligen missuppfattat alltihopa då för jag trodde att det inte ens var ett bostadshus till att börja med. Dessutom så skulle jag aldrig ha gissat att det kostade 600k.
Fortsätt posta bilder iallafall! Jag följer bygget med största nöje!
Mvh / Jimmy
Postad 21 januari 2007 - 10:51
Tack för storyn Skruwen!
Jag hade tydligen missuppfattat alltihopa då för jag trodde att det inte ens var ett bostadshus till att börja med. Dessutom så skulle jag aldrig ha gissat att det kostade 600k.
Fortsätt posta bilder iallafall! Jag följer bygget med största nöje!
Mvh / Jimmy
Ok! Kanske ska lägga upp en bild så att det syns!?

Så här ser det ut från andra hållet. Huset i gult var alltså renoverat, näst intill helt färdigt när vi flyttade in 2001.
Vad trodde du att det hade kostat. 60.000 eller 6 miljoner

Efter lite renovering ser det ut så här från samma plats!
http://bilder.minhem...c_id=122590.jpg
Redigerat av skruwen, 21 januari 2007 - 19:12.
Postad 21 januari 2007 - 14:46
På de bilder som du hade i galleriet tidigare ser det ut som att "långhuset" eller den del som mest liknar en gammal lada var hela byggnaden. Just den delen med tanke på sin storlek, skick på både hus och tomt samt sitt läge (avsides) så trodde jag inte priset kunde uppgå till 600k. Men nu ser jag ju att det finns en till byggnad i anknytning så nu förstår jag.
Tack!
Mvh / Jimmy
Postad 27 maj 2007 - 17:00
Hoppas det går bra med bygget!
Mvh / Jimmy
Postad 21 augusti 2007 - 09:18
Varför alla väggar av Leca ? Åtminstonde innerväggarna hade varit smidigare att bara regla upp.
Ett tips till nästa renoveringsobjekt

Lycka till
Christer
Postad 21 augusti 2007 - 10:15
Sen masonitebalkar har jag aldrig hört talas om. Får kanske kolla det till carporten/förrådet

Postad 22 augusti 2007 - 16:40
Du jag rekommenderar starkt att du införskaffar alla 6 säsonger av TV-programmet Grand Designs från Discovery Travel and Living. Det är så sjukt bra.
Om du inte har sett det så handlar det i varje avsnitt om personer; oftast ett par som vill antingen konvertera något gammalt hus eller bygga helt nytt från grunden. Finns åtminstone två avsnitt som handlar om par som bygger om gamla lador till riktigt fina bostadshus.
Programmet är väldigt ingående och seriöst och folk gråter inte varannan sekund som i skitprogrammet Extreme home makeover =)
Keep up the good work. Jag kollar in igen snart och då förväntar jag mig resultat

Mvh / Jimmy
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar