Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för Zarim

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 October 2006 - 21:46

Zarim
  • Zarim
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Välkommen till min gästbok

Jaha, då var det äntligen dags att dra igång bygget av ett biorum i källaren.
Jag är en glad amatör ( med betoning på "amatör") som nu ämnar avsätta plats i huset för mitt stora filmintresse. Jag kan ingenting om ljuduppsättningar eller projektorer m.m.

Men då jag aldrig varit rädd för att ge mig ut på okänd mark, så skall nog även detta gå vägen. Jag tänker börja med att bygga biorummet, så kommer utrustningen att köpas in allteftersom. Jag har inte lika stor budget som många andra verkar ha, men det fixar sig nog ändå.

Jag kommer att lägga in byggbilder allteftersom bygget fortskrider, och tar gärna emot synpunkter på förbättringar.

Skulle t. ex gärna vilja veta om ljudet blir väldigt dåligt i ett rum med träväggar, då jag tänkt att behålla dessa. Kanske kan jag använda mig av absorbenter ???

/Richard

Redigerat av Zarim, 30 October 2006 - 21:52.

Postad 30 October 2006 - 22:00

Unregistered7815a0b8
  • Unregistered7815a0b8
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej Zarim!

Ser mycket intressant ut det här, kan nog bli kanon!
Jag hade träväggar i en tidigare lägenhet, och jag har aldrig haft så bra ljud (STORT rum å 2-kanal iofs men men...)

hmmm....hur långt är rummet? Tänkte om du kunde ha soffan(?) med ryggen emot trappan i ställlet?
Kanske 1,5 meter ifrån? På så sätt kommer du/ni förbi samtidigt som ingen riskerar att "springa" in i duken. + att du kan göra en egen "ramspänd" duk o spara in lite av budgeten till annat.
Hur som helst tror jag du kommer få ett fint rum.
Glöm inte posta bilder nu :)

Postad 01 November 2006 - 00:09

Zarim
  • Zarim
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det kommer bli några problem med att man "springer in i duken". Tanken är ju att jag skall använda mig utav en motordriven duk, vilken inte kommer vara ivägen då man ej tittar på film.

Hade själv annars funderingar på att ha duken vid fönsterväggen, men nu har bygget påbörjats med podiet mot fönstret så vi får se hur det blir.

Någon som har en åsikt om jag bör använda absorbenter eller inte???

/ Richard "Zarim"

OBS!!! Jag skall försöka lägga in nya byggbilder imorgon, det går inte sådär supersnabbt men jag försöker .

Redigerat av Zarim, 01 November 2006 - 00:10.

Postad 01 November 2006 - 16:14

Unregistered7815a0b8
  • Unregistered7815a0b8
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ta du och stoppa i så mycket isolering i podiet och eventuella övriga ställen du kan under byggets gång.
Sedan får man nog ta å lyssna av efterklangstiden/studsande ljud när bygget är klart innan man kan avgöra om det behövs absorbenter eller inte (antagande).
Ska bli spännande å följa ditt bygge, hoppas jag får lite ideer till mitt egna.

Postad 03 November 2006 - 12:27

Zarim
  • Zarim
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag kämpar på så gott det går, står lite stilla just nu. Väntar nämligen på ett par basspumpers som skall byggas in i det upphöjda golvet. Det går även att följa mina planer och byggets utveckling via denna tråd : Mitt blivande biorum
/Zarim

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.