Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för mastermaze

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 februari 2007 - 19:29

mastermaze
  • mastermaze
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Välkommen till min gästbok

#2

Postad 08 februari 2007 - 00:25

Vipermeken
  • Vipermeken
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Hej mannen :angry: Blev ju riktigt bra med bilderna :angry:

#3

Postad 31 mars 2007 - 21:10

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Tjena master...

Såg ditt högtalar-bygge och började fundera lite i samma banor som någon annan av dina betygsgivare. Varför inte använda hela den rundade formen som högtalar-volym för elementet. Men sen insåg jag att det hade inneburit ganska mycket extra jobb med att "klä" formen med luft-tätt och hyffsat tjockt gods, vilket jag såg som en rimlig förklaring till varför du använde masonit.

Men då slog det mej att utrymmet mellan själva högtalar-lådan och masoniten faktiskt går att använda i ett klart ljudförbättrande syfte...

...fyll utrymmet med blästersand!

Det kanske är lite bökigare nu när du väl har "förseglat" högtalarna men det skulle ju kunna gå genom att borra hål i det plana bakstycket (hål som du sen "korkar" igen). Ju mer blästersand du kan trycka i högtalarna desto mindre problem med lådresonanser. Förmodligen så har du inte så stora problem med dessa resonanser redan nu, men enbart det faktum att lådorna blir avsevärt tyngre med blästersand i kaviteterna innebär att lådan i sej själv kommer att flytta sej ännu mindre av motkraften som skapas när konerna rör sej. Något som kan göra ljudet ifrån högtalarna ännu renare.

De ljudmässigt främsta fördelarna av en tyngre låda är att basen får bättre "kontur", små nyanser i tonläge (långt ner i basregistret) framträder ännu tydligare. Ljudet blir dessutom ännu mer 3-dimensionellt. Illusionen av att ha en orkester framför sej när man spelar musik kan förbättras klart märkbart med en tyngre låda.

Såvitt jag har förstått det så kostar dessutom 20 kilo blästersand (eller var det liter) ganska lite på biltema, så har man inte extremt ansträngd ekonomi, så tror jag att det finns all mening i världen att testa iallafall...

Om inget annat så brukar ju riktigt tunga högtalare vara duktigt respekt-ingivande...

Jag hoppas att du testar iallafall och sen berättar om hur du upplevde skillnaderna...

#4

Postad 11 maj 2009 - 19:52

Baselord
  • Baselord
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hallå, fin bil och bygge!

Undrar om du kan hjälpa mig med att förklara en sak.
Jag undrar hur du drog kablarna upp till turbotrycksmätaren?

Ser ut som du dragit dom i fläktkanalen där mätaren sitter.
Hur fick du in kablarna i kanalen?
Ska installera en likadan mätare i min VW Passat, och bilarna är hyfsat likadana.

/Mackan



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.