Testade på min kompiss och han hörde (omedveten om vad jag gjorde) skillnad mellan PCM, 48KHz, 24bitar och PCM, 96KHz, 24bitar. "Hur gjorde du det där" frågade han och fortsatte sedan "f-n vad gött det blev, goare känsla".
En annan gång så gjorde jag ett test på samma kompiss på en av våra inspelningar (akustiskt gittar, sång och cymbaler) gjorde om ljudfilen till MP3 ca 520Kbit/s i mono PCM 24bitar, 96KHz och han hörde direkt en skillnad.
Han frågade "vad har du gjort med mastringen efter som att det låter så konstigt?" "inget" svarade jag, sedan så bytte jag tillbaka till orginal wav-filerna (orginalprojektet) Uncompressed PCM 24bitar, 96KHz, han sade då "bra där, så skall det låta". Själv så lyssnade han bara på MP3 från sin dator (inbyggt ljudkort)(mediaplayer) med sin billiga anläggning som han har köpt på ica MAXI, alltså ingen audiofil, som trodde att t.ex MP3 320Kbit/s låter sämre en FLAC och därför upplever ljudet sämre rent psykiskt från lossy gentemot lossless.
Dock så har jag själv inte den bästa ljudkedjan på sin höjd MI-FI om ens det, men vem vet kanske min kompiss hade hört skillnad hemma också på sin 1000:- anläggning som presterar lika bra som mina Sony hörsnäckor för 100:-. Själv så hör jag skillnad i ljudkvalite mellan t.ex. PCM uncompressed 24, 48 och PCM uncompressed 24, 96. Dessutom också mellan MP3 ca 520Kbit/s PCM 24bitar, 96KHz i mono och uncompressed PCM ,24bitar, 96KHz i mono ca 2300Kbit/s men om den är psykisk eller fysisk låter jag vara osagd men det känns som att det blir en bättre dynamik, snabbare transientsvar och frekvensomfånget känns bredare med t.ex. 24bitar och 96KHz PCM lossless gentemot 24bitar och 96KHz PCM lossy (har även testat på andra hifi-anläggningar med tung bas, där skillnaden har blivigt betydligt tydligare).
Skillnaden mellan lossless PCM 24bitar, 48KHz och lossless PCM 24bitar, 96KHz är inte lika stor men den är inte heller försumbar, det är en skillnad ev i frekvensomfånget känns det som och kanske något mer (kanske mindre branta LP-filter, med mindre fasfel eller de små skillnaderna i transientsvaren) basen blev djupare, renare och snabbare, hela ljudbilden blev lite briljantare och ljusare, sedan så är det något extra som ger ljudet mer närvaru (ej dynamik).
Dock så har jag inte hört någon skillnad mellan 96KHz och 192KHz (ev en låt som kändes mer närvarande med 192KHz gentemot 96KHz, men det kanske var en psykiskt faktor för det var en ganska liten skillnad men jag var faktiskt skeptisk).
Jag skulle dock inte vilja kalla mitt test för vetenskapligt. Det fanns en massa tekniska och psykiska flaskhalser i det så det kan nog troligtvis inte ens ses som ett test, det var ju inte direkt vetenskapligt genomfört, och min utrustning är inte att tala om. Men för mig (och numera min kompiss som har slutat att lyssna på MP3 och numera sparar pengar till en bättre ljudanläggning etc) var det i allfall övertygande.
MVH Isaac. P.S. Jag röstade på FLAC, ett förlustfritt format (vilket bara är att föredra) som både sparar platts gentemot uncompressed PCM och är fritt gentemot många av de andra (går att omvandla som man behagar)(finns gratis kodec etc), dessutom går det att streama betydligt effektivare (snabbare)(bättre) kräver inte lika stor bandbredd som uncompressed PCM.
Redigerat av Isaac, 25 October 2006 - 00:46.