The PlayStation 3's big unveiling is the first chance developers have had to show off years and years of work. But how much work have they been able to get done? Here's a quick report of the PS3 games we have been able to take a glance at and their states of completion.
Mobile Suit Gundam -- 20%
Resistance: Fall of Man -- 70%
Warhawk -- 30% (this must be why the demo here was so small, short, incomplete, and not-yet-devastating)
Gran Turismo HD -- 20%
Heavenly Sword -- 50%
Genji 2 -- 60%
F1 '06 -- 60%
Virtua Tennis 3 -- 20%
Sonic the Hedgehog -- 40%
Madden 07 -- 30%
Heavy Rain -- 20%
WarDevil -- ?? (this is the first PS3 demo of the game; it has previously been built on PC, and this early PS3 build does not yet have anti-aliasing, motion blur, or depth of field)
Indiana Jones -- *TBA (not confirmed)
Full Auto 2: Battlelines -- *TBA
The Club -- *TBA
Fatal Inertia -- *TBA
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 11 maj 2006 - 11:45
Postad 11 maj 2006 - 12:09
* Det de har visat upp är inte märkbart/nämnvärt bättre eller mer avancerat än XBox 360. Allt "sifferskryt" helt i onödan, med andra ord - inte ett dugg revoultionerande eller särskilt skrämmande för konkurrenterna.
* De har sparat in på konsoldesignens "lyxdetaljer".
* Sist, men inte minst (vad jag kan komma på just nu) - en detalj man inte ska förringa, när det gäller att få lite pejl på Sony's nuvarande "business"-tänk: De har valt att släppa en "riktig" PS3 (dyr och "komplett") och en "strippad" version; VAFA...!?!?! Vem var det som sa något i stil med att Sony inte skulle göra som Microsoft med PS3:an? Att de var måna om att alla skulle kunna ta del av allt vad PS3 hade att erbjuda ("som inte MS gjorde med sitt "Core-pack")... ? VAFA...!?!?
Men, tyvärr köper jag den inte från början ändå; jag lägger inte ~6000 spänn på en svart konsol till - för det priset vill jag ha en som jag kan tänka mig att ha i vardagsrummet som video också... varför ska de bara släppa den svarta från början!?!?
*ang sifferskrytet så är den ju inte klar än så vi vet inte om det bara är skryt.
*Den "dyra" versionen har väl lyx detaljerna eller är det andra lyxdetaljer ni syftar på??
Att den är mattsvart ist för blank tycker jag är bra för blank blir bara skitig med tiden och min plasma har en mattsvart kant så det passar perfekt.
*Visst dom släpper en strippad version men den har ju iaf hdd och det är nog ganska viktigt för spelutvecklarna att veta.
*kommer lätt att köpa den svart när den kommer, tröttnar man på färgen är det ju bara att köpa en spray flaska

MVH / Jimmie
Sony har ju lovat att PS3 skall ha bakåtkompabilitet med ps1 och ps2. Men efter all negativitet om nya lådan, kontrollen etc etc, så har jag inte sett (kan ha missat) något om de gamla kontrollerna, eye-toy, buzz-kontrollerna m.m. kommer att kunna användas på PS3.
PS3an kommer ju ha USB kontakter så det är nog inga problem, värre med dom vanliga kontrollerna.
Dubbla hdmi o findetaljer på konsolen blev väl en kostnadsfråga i slutet. Hade ni velat ha dubbla hdmi o ett pris på kanske 699us?
Själv kommer jag sitta här o titta på Heavenly Sword och Final Fantasy XIII demona o längta tills dom kommer ut ialla fall
Tror nog 90% klara sig utan dubbla hdmi, speciellt som den hade blivit ännu dyrare med två.
Kan bara hålla med riktigt läckra demos


Absolut, det krävs att de får ordning på Managed Copy (vilket first-gen HDDVD och BD inte stödjer) dock. Å andra sidan har Sony gått ut med att PS3 kommer precis som PSP vara uppgraderingsbar så om det är lite snålt med funktioner till launch behöver inte det ha så stor betydelse (ja, annat att man får sitta fint och vänta då
).
Vad man skulle veta är ju samspel med övriga prylar i hemmet (främst pc).
Uppgraderings bar?? surt för pirakopierarna

Intressant info!!!
Är du säker på att GT HD inte blir ett spel? Skulle inte förvåna mig om de vill suga ur den franchisingen ordentligt. De som sett spelet verkar tycka det ser bra ut. Det skulle kanske kunna komma som en mellanlösning innan GT5 kommer?
EDIT: Hittade just detta: "Yamauchi also made the comparison between the original title on the PlayStation, GT4 on the PS2 and finally GTHD on the PS3. He also stated that while the Gran Turismo series took about a year and a half to make, Gran Turismo HD should be released rather close to the launch of the system. Yamauchi also stated that the next Gran Turismo game will definitely surpass that of Gran Turismo HD, and that he expects the addition of online play to will make the world of Gran Turismo "not expand, but explode.""
Eller hur minns GT Prolugue, iof ett hyfsat spel och inte till fullpris men ändå

Postad 11 maj 2006 - 12:21
Postad 11 maj 2006 - 12:45
GT Prologue trillade jag inte dit på, var inte tillräckligt hard-core.Eller hur minns GT Prolugue, iof ett hyfsat spel och inte till fullpris men ändå

Men GT HD verkar ju ge ett rejält lyft särskilt om man har en 1080p skärm. Sony är nog angelägna om att få ut en del såna spel, misstänker att det kommer att driva på marknaden för 1080p skärmar en hel del.
Kanske blir aktuellt med en sån skärm när de kommer ner i pris men det lär dröja nåt år såvida man inte köper en ren datorskärm med 1080p. Jag tror nån postade en länk med en sån till hyfsat pris och de lär bli flera med tiden. PS3:an släpps ju först om 6 månader.

@danhill: Jag har inte sett någonstans att Sony ställt krav på utvecklarna att spelen ska vara skrivna för 1080p. Kanske det finns någon rekommendation, men som sagt har inte sett något om det. Om huruvida spelen skalas internt till 1080p eller inte det vet jag inte, förmodligen inte någon speciellt avancerad funktion I PS3:an om så skulle vara fallet.
Postad 11 maj 2006 - 12:53
GT Prologue trillade jag inte dit på, var inte tillräckligt hard-core.Eller hur minns GT Prolugue, iof ett hyfsat spel och inte till fullpris men ändå
![]()
@danhill: Jag har inte sett någonstans att Sony ställt krav på utvecklarna att spelen ska vara skrivna för 1080p. Kanske det finns någon rekommendation, men som sagt har inte sett något om det. Om huruvida spelen skalas internt till 1080p eller inte det vet jag inte, förmodligen inte någon speciellt avancerad funktion I PS3:an om så skulle vara fallet.
Ok, om man inte är så petig, spelar kanske 720p, 1080i & 1080p inte så jätte stor roll, kan ju inte tänka mig att det kommer att vara lika stor skillnad som att gå från 480i till 720p. 720p & 1080i duger mer än bra, i alla fall enligt min ögon

Jag har ex svårt att se skillnad mellan interlaced & progressive.
Redigerat av Danhill, 11 maj 2006 - 12:55.
Postad 11 maj 2006 - 13:10
Men GT HD verkar ju ge ett rejält lyft särskilt om man har en 1080p skärm. Sony är nog angelägna om att få ut en del såna spel, misstänker att det kommer att driva på marknaden för 1080p skärmar en hel del.Eller hur minns GT Prolugue, iof ett hyfsat spel och inte till fullpris men ändå
Kanske blir aktuellt med en sån skärm när de kommer ner i pris men det lär dröja nåt år såvida man inte köper en ren datorskärm med 1080p. Jag tror nån postade en länk med en sån till hyfsat pris och de lär bli flera med tiden. PS3:an släpps ju först om 6 månader.![]()
jag kunde inte hålla mig, jag beställde en 37tums ACER AT3705-MGW LCD-Tv med 1920x1080 native panel igår... Folk här på forumet har fått den att ta emot 1080p via de digitala ingångarna och visat pixelmappat 1080p-material! kanske kan jag köra 1080p ifrån PS3an på den, kanske inte... Den har ett linuxOS i grunden på mediagateway'en och firmwareuppgraderingar finns, den har inbyggt stöd för att spela upp Divx/xvid/mp3 med mera över mediagatewayen antingen via 802.11b/g trådlöst nätverk eller 100mbit cat5 nätverk...
Annars får jag nöja mig med 720p/1080i

http://www.dustinhom...odID=5010087634

Redigerat av Unregistered8147b14e, 11 maj 2006 - 13:17.
Postad 11 maj 2006 - 13:19
Hmm inte många spel som blir 1080p, var det inte Sony som sa att äkta HD är 1080p (vilket är sant) och att de aldrig skulle köra med halv HD såsom 720p (360) har för mig att någon Sony snubbe utryckte detta i våras, rätta mig gärna om jag har fel.
Låter konstigt eftersom det är speltillverkarna som bestämmer vilken upplösning dom gör spelen i. Dessutom måste dom nu göra spelen så att dom passar på snikvarianten.
Postad 11 maj 2006 - 13:20
Men GT HD verkar ju ge ett rejält lyft särskilt om man har en 1080p skärm. Sony är nog angelägna om att få ut en del såna spel, misstänker att det kommer att driva på marknaden för 1080p skärmar en hel del.Eller hur minns GT Prolugue, iof ett hyfsat spel och inte till fullpris men ändå
Kanske blir aktuellt med en sån skärm när de kommer ner i pris men det lär dröja nåt år såvida man inte köper en ren datorskärm med 1080p. Jag tror nån postade en länk med en sån till hyfsat pris och de lär bli flera med tiden. PS3:an släpps ju först om 6 månader.![]()
jag kunde inte hålla mig, jag beställde en 37tums ACER AT3705-MGW LCD-Tv med 1920x1080 native panel igår... Folk här på forumet har fått den att ta emot 1080p via de digitala ingångarna och visat pixelmappat 1080p-material! kanske kan jag köra 1080p ifrån PS3an på den, kanske inte... Den har ett linuxOS i grunden på mediagateway'en och firmwareuppgraderingar finns, den har inbyggt stöd för att spela upp Divx/xvid/mp3 med mera över mediagatewayen antingen via 802.11b/g trådlöst nätverk eller 100mbit cat5 nätverk...
Annars får jag nöja mig med 720p/1080i![]()
http://www.dustinhom...odID=5010087634
Kommer nog vänta tills hösten innan jag beställer min TV. Priserna lär ju ha rasat samt att det har nog kommit ut fler som klarar 1080p

Postad 11 maj 2006 - 13:32
Hmm inte många spel som blir 1080p, var det inte Sony som sa att äkta HD är 1080p (vilket är sant) och att de aldrig skulle köra med halv HD såsom 720p (360) har för mig att någon Sony snubbe utryckte detta i våras, rätta mig gärna om jag har fel.
Har faktiskt inte sett nått uttalande om att det är 1080p som gäller för alla spel eller nått i den stilen. Vill minnas att de sagt något i stil med "det är upp till utvecklarna". Har ingen länk dock.

Och utan att låta otrevlig (hoppas jag, inte min mening i så fall) så kan man ju rent allmänt säga säga att står en helt fritt att tänka själv och vara lite kritisk så fort ett företag (oavsett vilket) gör ett uttalande. Alla gör inte det och går på hypen stenhårt, är det därför folk är så överdrivet besvikna (ang grafiken)? Tror det.

Ang. 2 HDMI så var det ju en riktg lyxdetalj i det avseendet att få har nytta av dem (även om antalet proj+tv ägare börjar bli några stycken). Däremot behöver det inte vara särskillt dyrt (vilket gjorde den inte helt otrolig, till skillnad från 1080p i alla spel


Ang. GT HD så tycker jag mig läsa på sajter att det bara är tech-demo andra menar på att det är nästan launch lir. Förvirrande. Anledningen till att jag inte anser det som riktigt är att de använder PS2 "art-assets" (mer eller mindre iaf). Dvs så icke-nextgen det bara kan bli och 1080p output är därför ingen märkvärdighet. Pacman bojkottar.

Jag vill ha en blåtands fjärr föresten. Nån mer?

jimel:
Sant, riktiga version fick iaf en blank list behållen från prototypen. Trodde först att riktiga va i blank svart finish men det är samma, eller?*Den "dyra" versionen har väl lyx detaljerna eller är det andra lyxdetaljer ni syftar på??
Att den är mattsvart ist för blank tycker jag är bra för blank blir bara skitig med tiden och min plasma har en mattsvart kant så det passar perfekt.

xxManiacxx
Enl spec stödjer snikvarianten 1080p så det behöver de inte tänka på.Låter konstigt eftersom det är speltillverkarna som bestämmer vilken upplösning dom gör spelen i. Dessutom måste dom nu göra spelen så att dom passar på snikvarianten.
Rent spelmässigt finns det ju ingen som skiljer retard mot PS3, tillskillnad från 360-fallet. Vad som är värt att påpeka är att PS3 retard inte går att uppgradera till riktig, det går ju med 360. 1-1 i dumhet med andra ord.

Redigerat av pacman, 11 maj 2006 - 13:45.
Postad 11 maj 2006 - 13:35
Jag vill ha en blåtands fjärr föresten. Nån mer?
![]()
xxManiacxxEnl spec stödjer snikvarianten 1080p så det behöver de inte tänka på.Låter konstigt eftersom det är speltillverkarna som bestämmer vilken upplösning dom gör spelen i. Dessutom måste dom nu göra spelen så att dom passar på snikvarianten.
Rent spelmässigt finns det ju ingen som skiljer retard mot PS3, tillskillnad från 360-fallet. Vad som är värt att påpeka är att PS3 retard inte går att uppgradera till riktig, det går ju med 360. 1-1 i dumhet med andra ord.
jag vill ha en!
Oki, måste ha missat det. Alltid lär man sig ngt

Postad 11 maj 2006 - 13:36
Redigerat av Zoiler, 11 maj 2006 - 14:31.
Postad 11 maj 2006 - 13:39

Sen tycker jag ju att många ingame filmer som visats helt klart är minst lika bra grafikmässigt som spelen 360 visar upp på e3(Final Fantasy XIII, Heavenly Sword etc)

Redigerat av xxManiacxx, 11 maj 2006 - 13:40.
Postad 11 maj 2006 - 13:44
Jag vill ha en blåtands fjärr föresten. Nån mer?
Klart man vill ha en blåtands fjärr

Såg nu att "listen" går ner vid skiv inkastet, ser faktiskt mycket snyggare ut än retarden

Båda ser ut å va mattsvarta, men med pressbilder kan det va klurigt med ljussättningen.
Någon som hört om man kommer kunna sätta på och stänga av PS3an med fjärr eller HK??
Redigerat av jimel, 11 maj 2006 - 13:47.
Postad 11 maj 2006 - 13:51
Postad 11 maj 2006 - 13:54
Att de använder samma art-assets betyder inte att de kommer samma maximala detaljnivå. De utgår förmodligen från samma högupplösta assets men behöver inte skala ner dem alls i samma utsträckning för att få in det i PS3:ans minne. Har man inte spelat sig spysjuk på GT4 så får man nog en fin upplevelse.Ang. GT HD så tycker jag mig läsa på sajter att det bara är tech-demo andra menar på att det är nästan launch lir. Förvirrande. Anledningen till att jag inte anser det som riktigt är att de använder PS2 "art-assets" (mer eller mindre iaf). Dvs så icke-nextgen det bara kan bli och 1080p output är därför ingen märkvärdighet. Pacman bojkottar.
"...and the gameplay has been optimized for HD resolution. In fact, the game is supposed to run at three times the detail of regular HD broadcasts that are being shown today and 12 times the detail of Gran Turismo Four." Låter inte så pjåkigt. Men visar sig all publik vid banorna vara två-dimensionell så bojkottar jag också.

Hur tror du det går till, trodde att det krävdees DVI eller HDMI för att få över 1080p?Enl spec stödjer snikvarianten 1080p så det behöver de inte tänka på.
Postad 11 maj 2006 - 14:09
Verkar som att sony nu dementerar att "snikvarianten" ska sakna dom funktioner som den dyrare
varianten ska ha.
http://www.level7.nu...ad.php?id=97745
Hmmm. Låter konstigt att premium varianten ska kosta 100euro mer för 40gig mer hdd.
Postad 11 maj 2006 - 14:14
Verkar som att sony nu dementerar att "snikvarianten" ska sakna dom funktioner som den dyrare
varianten ska ha.
http://www.level7.nu...ad.php?id=97745
Hmmm. Låter konstigt att premium varianten ska kosta 100euro mer för 40gig mer hdd.
Haha jotack isf klipper man ju definitivt snikvarianten och köper en större HD efteråt...
Men det är nog inte bara HD´n som kommer att skilja trots allt.
Postad 11 maj 2006 - 14:15
Läs originalartikeln här i stället så blir du kanske klokare.Hmmm. Låter konstigt att premium varianten ska kosta 100euro mer för 40gig mer hdd.
http://news.bbc.co.u...ogy/4760553.stm
Postad 11 maj 2006 - 14:40
Samtidigt blir man rätt häpen över level7s förmåga att tolka engelska.Läs originalartikeln här i stället så blir du kanske klokare.
http://news.bbc.co.u...ogy/4760553.stm

Sant att det inte nödvändigtvis är exakt PS2 i 1080p men näe, jag ska ha väldigt mkt tid över och lite övriga spel att köpa om det blir något pengar lagda på sån här återvinning. Och ja, 2D-folk duger inte.Att de använder samma art-assets betyder inte att de kommer samma maximala detaljnivå. De utgår förmodligen från samma högupplösta assets men behöver inte skala ner dem alls i samma utsträckning för att få in det i PS3:ans minne. Har man inte spelat sig spysjuk på GT4 så får man nog en fin upplevelse.
"...and the gameplay has been optimized for HD resolution. In fact, the game is supposed to run at three times the detail of regular HD broadcasts that are being shown today and 12 times the detail of Gran Turismo Four." Låter inte så pjåkigt. Men visar sig all publik vid banorna vara två-dimensionell så bojkottar jag också.

"detail" syftar väl till skillnaden mellan 480i, 1080i(som i broadcast är 1440*1080i) och 1080p men personligen är jag mer intresserad av vad de gör med pixlarna snarare än antalet pixlar, precis som med display av video med andra ord. Det är inte alltid den mest högupplösta displayen som är bäst.

Postad 11 maj 2006 - 14:46
http://money.cnn.com...3_kaz/index.htm
Fast det var väl inget nytt. Undrar hur dom läser engelskan på level7

Redigerat av casshern, 11 maj 2006 - 14:52.
Postad 11 maj 2006 - 15:10
Fler bilder här -> http://media.ps3.ign...505/imgs_1.html
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 11 maj 2006 - 18:03.
Postad 11 maj 2006 - 15:57
Postad 11 maj 2006 - 16:04
Själva operativsystemet med uppgraderingar och annat som kommer lär ju ligga på hårddisken, så det kanske inte är så himla bra egentligen att slita i och ur en HDD hela tiden. Hårddiskar är ju dessutom lite känslig för den typen av handhavande...Jag kanske har missat detta totalt men som jag fattar det så har inte ps3 löstagbar hårdisk såsom xboxen? säga vad man vill men det borde ju faktiskt va riktigt smidigt för familjer där flera spelar på samma xbox, bara att ha en varsin hd, så har en arbetskamrat tillsammans med sin son så kan dom ha sina egna grejer på dom .....mycket smart tycker jag...
Däremot verkar det ha löst det med olika användare (User) som du loggar in på för dina egna personliga inställningar och annat... torde ju vara smidigare än olika diskar?
Postad 11 maj 2006 - 16:22
Jo det är ju helt klart en poäng om man har t.ex. porrfilmer som man inte vill dela med sig av. Men annars är det ju enklare om man har en disk där alla får plats med datat. Om jag imte missminner mig så sa Kutaragi på Mars eventet att det kommer att vara en standard ATA drive som ska vara lätt att uppgradera. Nu finns det ju inte så gigantiskt stora 2.5" hårddiskar än, men det kommer större allt eftersom. Man kanske dessutom kan organisera datat i användarkonton, PS3:an kommer att innehålla något slags "parental control" men riktigt hur det kommer att se ut vet jag inte.Jag kanske har missat detta totalt men som jag fattar det så har inte ps3 löstagbar hårdisk såsom xboxen? säga vad man vill men det borde ju faktiskt va riktigt smidigt för familjer där flera spelar på samma xbox, bara att ha en varsin hd, så har en arbetskamrat tillsammans med sin son så kan dom ha sina egna grejer på dom .....mycket smart tycker jag...
Smart att man ska kunna spara speldata etc. på billiga USB-minnen för PS3:an, det förklarar varför man kan välja bort minneskortläsarna. Jag undrar om det innebär att man kan använda USB-hårddiskar också, det verkar rimligt.
Postad 11 maj 2006 - 16:34

PS3-menyn i spoilern:
Redigerat av Zoiler, 11 maj 2006 - 18:05.
Postad 11 maj 2006 - 16:45
På förra sidan ja. DamnitEftersom redan nån pajjat forumsizen...
![]()

Edit: Menyerna ser ut precis som på PSP med lite extra lullull. Ett bra system

Redigerat av Zoiler, 11 maj 2006 - 16:50.
Postad 11 maj 2006 - 17:23
edit: Spoiler kan man använda ja, clever.

Redigerat av pacman, 11 maj 2006 - 18:08.
Postad 11 maj 2006 - 18:08
Aha, du tillåter kanske fler inlägg per sida? Jag har ingen aning hur jag ska kunna thumbnaila bilderna utan att spara dem till datorn själv och hålla på, så jag kör på snabblösningenÅhå. I min värld är sidan redan pajjad (UT2007-bilderna), ligger de på förra sidan hos dig alltså?
(tycker det är grymt irriterande när sizen pajjar pga jättebilder men är lat idag så ska det ändras från du visa mod-takter...![]()
)

Postad 11 maj 2006 - 19:23
Mus o tgb är för mig enda alternativet till fps.
I värsta fall får man väl lära sig spela med HK
Postad 11 maj 2006 - 19:26
Verkar som man kan koppla in tgb och mus med andra ord. Om det funkar till spel? God knows.Setting : Language and various other settings. For example, keyboard and mouse adjustments can be made here.
Postad 11 maj 2006 - 19:55
Men nu har jag fått beslutsångest om det blir en marantz dv6600 eller ps3:an som dvd spelare efter sommaren. Lutar åt en ps3:a vid release. Ska även skaffa en 42tumms plasma. Har fått sommar jobb och kommer att jobba ca 7veckor i ett fryslager i -20c i sommar. Skön efter då jag har en massa $$$ att köpa elektronik för. Har även ett sommar helgjobb på tullingedragway.
Postad 11 maj 2006 - 21:26
PS3 inställningsmeny:
Verkar som man kan koppla in tgb och mus med andra ord. Om det funkar till spel? God knows.Setting : Language and various other settings. For example, keyboard and mouse adjustments can be made here.
Har dem inte redan haft ett sådant uttalande förra året att det skulle gå?
Har fått för mig det iaf, därför många som ville ha den istället för xbox360, men det var ju förra året som sagt efter denna E3 så lär väl många börjat tveka.
Kan säga att om där inte varit en Bluray spelare i den så hade jag aldrig tänkt köpa den, för en bra spel konsol har man ju redan i xbox360, och vill man ha lite variation så köper man sig en Wii.
Postad 11 maj 2006 - 21:34
Jag är jäkligt nyfiken på hur man kan använda den inbyggda rörelsensorn i fps-spel, hur är den jämfört med precisionen í en mus, det skulle vara intressant att veta, en del har föreslagit det som ett bra sätt att titta runt hörn enkelt.Någon som vet eller tror att det kommer gå att använda mus till PS3.. spela UT2007 med en seg kontroll tar bort själva nöjet...
Mus o tgb är för mig enda alternativet till fps.
I värsta fall får man väl lära sig spela med HK
I tredje persons spel så kan den användas till att styra kameran inom vissa ramar på ett enkelt sätt. Skulle t.ex. vara i smidigt i "Shadow of the Colossus" i vissa lägen.
Annars är det ju helgjutet i fordon som man kan styra med hjälp joy-stick, t.ex. helikopter etc. I bilspel så skulle man kunna titta ut genom sidorutorna med en enkel panorering, genom att vrida kontrollen åt något håll. Jag tror att vi kommer att få se en hel del innovativa lösningar, men de kommer knappast i den första generationens spel.
Här är några intressant observationer angående rörelsekontrollen.
http://gamesindustry...e.php?aid=16925No, if we were to pick one aspect of Sony's presentation which was surprising, it was the controller - on one hand, a return to the classic and successful lines of the Dual Shock, but on the other hand, a genuine departure for the firm's vision of how people will control console games. The motion sensor in the controller has been compared directly to Nintendo's Wii controller - often in outraged tones by fans on web forums - but that comparison is hardly fair, at least not to Nintendo. Sony's system is far more simple and traditional; it is an evolution of what the company has done before, and simply bolts a new feature on to a very familiar pad; Nintendo is attempting a genuine revolution in user interface.
However, even if Sony's surprising new controller isn't half the departure that Nintendo's Wii is, it's still a great new feature for the PS3 - and perhaps more importantly, it's a very interesting strategic move from the company, one whose repercussions are still being considered and analysed across the industry. In one fell swoop, Sony has won itself something which many critics had accused it of lacking in the next generation - a differentiator.
That's no idle criticism, either. While features such as Blu-Ray are very nice in some respects, they don't actually do very much for games - at least, not in a way that's seriously visible to the user - and as such are practically irrelevant to people who want a games console, not a home media device. That's a key consideration; after all, not only is the success of Blu-Ray in the battle with HD-DVD far from guaranteed, so too is the success of either format in the face of the explosion in digital distribution and potential consumer apathy to high-definition content.
Building motion sensing hardware into the pad, however, gives Sony something on the gaming front that Microsoft quite distinctly does not have. That's a vitally important factor, when you take it in light of the conventional industry wisdom which says that nearly every game developed by a third-party publisher in the coming years will be cross-platform on both Xbox 360 and PS3, with little to choose between the two in terms of features and functionality. Suddenly, developers will be dreaming up titles with control mechanisms which either won't work on the Xbox 360, or will be stripped down to run on the 360 without the motion sensing technology; it's not the end of cross-platform development, of course, but it's certainly a positive in Sony's column when consumers come to choosing which version of a game to buy, or more importantly, which consoles they'd like to play their cross-platform titles on.
For Sony, that's a truly vital step - even if it wasn't necessarily the thinking behind the motion sensor in the first place. After all, looking back over the past four years of the current generation machines, it's clear that the one big loser from cross-platform development has been Sony. Very few titles have ever been converted from another console to the PS2 - Resident Evil 4 being an obvious but rare counter-example - but a great many were developed on PS2 originally and then ported to Xbox and GameCube, with every port losing Sony both licensing money and market share. Xbox ports were especially damaging given the superior hardware in Microsoft's box, which generally meant that the Xbox version would be the best of any given cross-platform title.
Sony, frankly, could do with reversing, or at least slowing down, that trend - and between Blu-Ray and the motion sensing functionality, it may now have the tools at its disposal to do exactly that. What remains to be seen, of course, is to what extent developers actually take advantage of those features. Few of the PS3 launch titles are likely to use motion sensing in any meaningful way, simply because most developers only became aware of the functionality this week, and have not planned it into titles whose development schedules are probably already looking daunting. Others will undoubtedly treat it as a gimmick whose loss will not be felt strongly by Xbox 360 gamers - but Sony will remain hopeful that some third parties will exploit the new pad to the fullest. If they do, the firm's secret weapon may prove to be a very powerful one indeed.
Redigerat av Faceplant, 11 maj 2006 - 22:19.
Postad 11 maj 2006 - 22:01
http://psinext.e-mpi...785186dacdf3c82Luckily enough, time constraints yesterday prevented me from getting to all of the games that I had wanted to get to inside of the Sony booth. Going up the stairs of the media section this morning, I went looking for Genji 2, and lo and behold, saw playable demos of Motorstorm where Genji had once stood. On top of that, I had the opportunity to speak with Evolution Studios developer Simon Benson about the game, and Evolution's vision in making this title.
Getting to the game itself, it can best be described as a rally 'versus' game. Benson mentioned in particular his company's history developing rally games, and how they've always wanted to create a game with multiple vehicles in play. Motorstorm is that game.
For the purpose of the demo, you are limited to a single track and a single vehicle; the buggy previously seen in demonstrations.
The game plays smoothly, with no sign of frame drops and full motion blur in effect at all times. Blur intensity is determined by the speed at which you are traveling and/or whether you are being tossed around. And you do get tossed around! Besides falling/rolling off ledges and crashing into other vehicles, motion blur is especially noticeable when 'boost' is active. Simon also confirmed that high dynamic range lighting effects are present (such was readily apparent), and that the game would be targeting a resolution of 720p.
The star of the game is the physics and vehicle modeling, however.
Each vehicle present in the game is fully destructible, with the form of their 'break up' determined entirely in game by physics. It's amazingly satisfying to run a motorcycle off the road and see it's tires come off and fly around in a realistic fashion. Larger vehicles have more to lose of course, and one of the most impressive moments of the game was chasing after a big-rig truck and seeing it's driver side door swing open and shut realistically according to the direction in which it was turning. The struts on your car also compress and expand, depending on the terrain, all in a completely realistic manner.
And of course, the mud.
As seen previously in leaked demonstrations, the vehicle - all vehicles in fact - leave ruts in the track that remain throughout the entire race. As sections of track become increasingly chopped up, traction decreases when driving over these areas and they can turn into something of a hazard. Larger vehicles - though less manueverable - are less effected by these ruts. Of course this was something I was told rather than able to experience, as again only the buggy was playable.
The mud itself cakes itself upon the vehcles depending on how much is kicked up in their immediate surroundings. The vehicles start out spotless, but as the race progresses, can become more or less brown in coloration. Another great consideration, the mud actually seems to appear wet or dry, depending on how recently it has been kicked up onto the vehicle. I asked Simon about this and he confirmed that Evoution has provided for wet/dry dirt appearance on the vehicle, but I do not recall if he confirmed that the wet mud itself would actually take on the appearance of dried mud while on the vehicle; unfortunately I was playing when I asked, and thus my video recording did not pick up the answer for review.
Some other interesting points are that he mentioned Evolution is presently using Cell's SPEs for physics, collisions, and AI, among other things... The AI comment stood out for me in particular, since I have spoken to a number of developers at the show (those features upcoming) and Simon was the first to mention AI on the SPEs.
It's hard to tell whether the AI is 'good' or not - afterall the objective of the other vehicles is simple enough. But it was refreshing to see that the other vehicles actually fight with each other as well. In fact when playing I came upon a car that had spun out after colliding with another vehicle, and was forced to correct in order to avoid it as it moved back towards the center of the track.
For those that are fans of raly games, Motorstorm looks to bring it to the next level
Postad 11 maj 2006 - 22:06
Har dem inte redan haft ett sådant uttalande förra året att det skulle gå?
Har fått för mig det iaf, därför många som ville ha den istället för xbox360, men det var ju förra året som sagt efter denna E3 så lär väl många börjat tveka.
Kan säga att om där inte varit en Bluray spelare i den så hade jag aldrig tänkt köpa den, för en bra spel konsol har man ju redan i xbox360, och vill man ha lite variation så köper man sig en Wii.
håller med ElMaco. Utan blueray hade den nog inte varit så mycket nyskapande. Bra att dem skippade bumerangen också.
Postad 11 maj 2006 - 22:53
Älskar min PS2:a men hade nog hoppats på lite mer av 3:an än vad jag tycker att man fick av den.
Sen retar det mig att man delat upp det i en billig snik och en dyr. Varför kan man inte få HDMI men med liten hårddisk??
Postad 11 maj 2006 - 22:58
Uppdaterad artikel (från level7 s sidan)
http://money.cnn.com...3_kaz/index.htm
Fast det var väl inget nytt. Undrar hur dom läser engelskan på level7
Kändes väl inte som nån dementi direkt.
Postad 12 maj 2006 - 06:53
Postad 12 maj 2006 - 07:42
Vet inte riktigt vad jag tycker om PS3. Lite besviken är jag nog allt men vet inte riktigt varför.
Älskar min PS2:a men hade nog hoppats på lite mer av 3:an än vad jag tycker att man fick av den.
Sen retar det mig att man delat upp det i en billig snik och en dyr. Varför kan man inte få HDMI men med liten hårddisk??
Nä, man undrar vad det kan kosta att sätta dit en hdmi-port, egentligen?
Fast jag kommer ända inte satsa på den billigare varianten.
Kommer säkert skaffa en ps3 när den kommer men är lite nyfiken på hur dom kommer lösa hd-dvd till 360 och vad det kommer kosta?
Känns som man kunde ha båda konsolerna isf med tanke på filmer som släpps på respektive format. Fast å andra sidan tyckte jag inte dvd:n i ps2 var någon höjdare.
Känns som många frågetecken ännu. Man får väl vänta och se....
En prylgalning som väntar på något gott väntar alltid för länge
Postad 12 maj 2006 - 07:54
Postad 12 maj 2006 - 08:05
Wunderbar läsning, vägrar släppa hoppet om detta lir.IGN hade visst fel angående Motorstorm, här är en kille som testat Motorstorm på golvet. Verkar rätt ballt.

Ang. tilt-prylen i PS3 så känns det bara löjligt att folk jämför den med Wii. Kan väl i bästa fall ses som en cool feature medans Wii-remote är ett helt koncept (förutom att tekniken i sig skiljer sig). En annan planet ju (till Wii's fördel såklart). Med det sagt är det ju knappast en nackdel att PS3 har denna feature.
Det roliga är väl att första gången jag spelade ett spel med joypad-gyro var väl runt 1995. Spelet var ett motorcross-spel (Motorstorm 95?



Outrage>>
För att det omvända (HDMI men ingen HDD) är betydligt sämre för det som i ärlighetens namn är kärnan i PS3, spelen. Nu vet utvecklarna att alla kommer ha HDD och kan därför fullt ut optimera spelen för detta. HDMI är inte nödvändigt för spelen om man säger så.Varför kan man inte få HDMI men med liten hårddisk??
HDMI kostar ingen förmögenhet. Men när man kränger iväg flera miljoner enheter som säljs till förlust blir tom säg 10 dollar hit och dit en jäkla massa pengar, inte minst då man för FYI 06 räknar med att gå nästan en miljard dollar i back.
Och med den förlustan i baktanke kan man väl tänka sig att de hellre vill att man köper en 599-variant istället varför lockvaror som HDMI hamnar där.

Postad 12 maj 2006 - 08:31
Spelet var ganska kul men spela med tiltkontrollen var ju helt värdelöst.
Dock ett spel som Wipeout + en rumble funktion måste också finnas när (dock inte i mitt fall :-)man smäller i väggarna kan säkert bli kul.
Postad 12 maj 2006 - 08:34
Haha Motcorss Madness och Sidewinder var det väl om jag inte minns fel.
Spelet var ganska kul men spela med tiltkontrollen var ju helt värdelöst.
Haha, så hette de ja, tack.
Ja funka inte så bra men var det inte sååå häftigt att rörelser kunde påverka crossen?

Postad 12 maj 2006 - 08:39
Jag köpte även Force Feeback joysticken från MS för 1495:- (för lääänge sen) och spela Flight Simulator med den var faktiskt grymmt.
Man kände hur planet krängde när det blåste etc...
Jaja nog OT men visst kan dessa funktioner funka bra om det implementeras på bra sätt..

Postad 12 maj 2006 - 09:02
Klar HD:n är viktigast. Vad jag menar är att om de ska göra en snik och en dyr så får de stå för det, inte bara prata om storlek på HD. Gör en riktig PR-grej av det i så fall.
"Vi säljer 2 olika PS3, en dyr med extra allt, och en billig snik för de som inte vill betala extra för lull-lull". Typ så. Tror det hade blivit bättre motaget av "folket".
casshern.
Håller med dig, ska jag köpa en PS3 så blir det dyrpaketet. Som det ser ut nu iallafall. Vi får se vad som händer i höst när den kommer med priser, funktioner och allt.
Postad 12 maj 2006 - 09:24
Klar HD:n är viktigast. Vad jag menar är att om de ska göra en snik och en dyr så får de stå för det, inte bara prata om storlek på HD. Gör en riktig PR-grej av det i så fall.
"Vi säljer 2 olika PS3, en dyr med extra allt, och en billig snik för de som inte vill betala extra för lull-lull". Typ så. Tror det hade blivit bättre motaget av "folket".
Sant att det är skrattretande att de "glömde" berätta det under presskonfen iaf. Trodde de att folk inte skulle märka nått?

I länkarna nån sida bakåt säger ju Kaz Hirai nått i stil med ditt förslag iofs men det spelar mindre roll, retard-PS3 blir inte mindre retard för det.

Postad 12 maj 2006 - 09:24

Postad 12 maj 2006 - 09:48
Men det kanske blir bättre...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar