Comhem särbehandlar kunder - igen!
65 svar till detta ämne
#1
Postad 24 januari 2007 - 11:08
Pappa Scan
-
Pappa Scan
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej, Jag är fruktansvärt besviken på hur Comhem tillhandhåller sitt utbud och hur dom särbehandlar kunder. Nu senast i raden är det potentiellt 300.000 UPC-kunder som kommer få en gratis digitalbox, Samsung DCB-B260Z - värde 1300:-, och om alla dom 300.000 kunderna är digital-tv kunder så blir det 390 miljoner kronor som "Comhem" får punga ut. Vem kommer få betala det i slutändan? Jo vi som är "gamla" kunder. Höjning på kanaler och eller fakturaavgiften kommer komma, tro mig. Dom före detta UPC-kunderna fick hyra boxen när dom var UPC-kunder. Nu när Comhem har köpt UPC så är det självklart att UPC-kunderna skall ha en ny box då UPC har ett annat system men inte fasiken skall dom få den gratis utan dom kan väl fortsätta att hyra boxarna som dom gjorde när dom var UPC-kunder!? Enligt kundtjänt är detta en "kompensation" då UPC-kunderna har fått byta system bla bla bla... Rent skitsnack säger jag, dom har fått ett bättre system, bättre bild, snabbt bredband mm, gratis. När min fastighet övergick till 3 hål i väggen så fick jag ingen kompensation för all nertid mm, inte heller när dom gamla Sagem-boxarna skulle bytas ut. Jag fick binda upp mig på 2 år för att få ner priset på den nya boxen som tvingades på en. Kort och gott; Jag kommer avsluta mina abonnemang hos Comhem med omedelbar verkan och vända mig till ett företag som inte särbehandlar sina kunder. Länk till Comhems information om gratis digitalbox finns här. Skulle sidan inte fungera så finns ett screenshot av sidan här nedan:
#2
Postad 24 januari 2007 - 11:13
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Nja, att detta skulle röra sig om en kostnad på 1300:- per box för Comhem kan du glömma. De har garanterat fått till ett riktigt bra pris från Samsung för alla dessa boxar.
#3
Postad 24 januari 2007 - 11:18
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
1036 kr utan moms, i butik. Ska vi gissa att Comhem får betala 300 kr/st till Samsung? Sen är det ju långt ifrån alla 300000 UPC-kunderna som kör digitalt. Gissar på någon miljon i kostnad för Comhem, något som de snabbt tjänar igen tack vare drift av en plattform i stället för två.
#4
Postad 24 januari 2007 - 11:26
Pappa Scan
-
Pappa Scan
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Spelar ingen roll om Comhem får betala 1:- för boxarna. Det som spelar roll är att potentiellt 300.000 kunder särbehandlas.
#5
Postad 24 januari 2007 - 12:30
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
Du pratade om att det kostar upp till 390 miljoner kr som övriga kunder får vara med om att betala. Jag tror man får ta bort ett par nollor från den summan.
Nu ska du säga upp ditt abonnemang och då drabbar ju ev. ökade kostnader inte dig, så vad är problemet?
#6
Postad 24 januari 2007 - 12:56
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Well, särbehandlas vet jag inte heller om man kan kalla det. De kunderna som får detta är de som redan idag har digitalbox.
#7
Postad 24 januari 2007 - 16:36
Pappa Scan
-
Pappa Scan
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
duga, Jag har bindningstid kvar om du nu måste veta. Varför denna attityden? Trineo, UPC-kunderna hyrde sin box av UPC, nu får dom en ny och mycket bättre gratis av Comhem - det är särbehandling.
#8
Postad 24 januari 2007 - 16:54
Tekniksvullo
-
Tekniksvullo
-
Rookie
-
7 inlägg
"Rent skitsnack säger jag, dom har fått ett bättre system, bättre bild, snabbt bredband mm, gratis".
Skitsnack säger jag. Vi (gamla UPC-kunder) har inte fått ett bättre system. Bilden är densamma och NI (gamla Comhem-kunder) har fått snabbare bredband iom sammanslagningen.
#9
Postad 24 januari 2007 - 16:59
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
UPC-kunderna hyrde sin box av UPC, nu får dom en ny och mycket bättre gratis av Comhem - det är särbehandling.
Dom får ju boxen GRATIS!!!! varför skulle det vara särbehandling? Jag skulle vara jätte glad om jag fick en ny bättre box gratis.
#10
Postad 24 januari 2007 - 19:21
Pappa Scan
-
Pappa Scan
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Tekniksvullo, Ni UPC-kunder har fått bättre bild, telefoni och bredband. Inget snack om saken. Har vänner som har haft UPC. Att Comhem har en högre hastighet att erbjuda idag har inget med köpet av UPC att göra. 91robeJag som Comhem-kund får binda upp mig på 24 mån bindningstid och betala 1:- eller betala 1300:- utan bindningstid om jag vill ha den boxen som UPC-kunderna får gratis. Ser du inte särbehandlingen där?
#11
Postad 24 januari 2007 - 20:54
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
"Jag är fruktansvärt besviken på hur Comhem tillhandhåller sitt utbud och hur dom särbehandlar kunder. Nu senast i raden är det potentiellt 300.000 UPC-kunder som kommer få en gratis digitalbox, Samsung DCB-B260Z - värde 1300:-, och om alla dom 300.000 kunderna är digital-tv kunder så blir det 390 miljoner kronor som "Comhem" får punga ut. Vem kommer få betala det i slutändan? Jo vi som är "gamla" kunder. Höjning på kanaler och eller fakturaavgiften kommer komma, tro mig."Det kanske kan förefalla som en särbehandling men nu måste du dock väga in att för att comhem skulle kunna lansera telefoni i UPC-nätet har de och kommer de att göra otalet långa avbrott som berör både bredband och digital-tv. Långt värre än de avbrott som förekommer vid en uppgradering till "tre hål i väggen". Tro mig, jag genomför endel av dessa arbeten. Jag har sett siffror på att UPC hade runt 50.000 digitalt-tv kunder och köper comhem in boxarna för (aldrig att det är butikspris iaf) runt 300kr blir det 15miljoner vilket troligen inte är så farligt om man jämför med vad det skulle kosta per år att drifta två sepparata digitala system. Hur kan du förövrigt säga att det kommer att komma en prishöjning innan du ens vet om detta? Konsolidering av system görs oftast för att SPARA pengar, inte tvärt om. Tycker det låter som gammal hederliga snålsvensson som inte kan vara glad med sin granne då han vinner på lotto. Taskig jämförelse men men. "Dom före detta UPC-kunderna fick hyra boxen när dom var UPC-kunder. Nu när Comhem har köpt UPC så är det självklart att UPC-kunderna skall ha en ny box då UPC har ett annat system men inte fasiken skall dom få den gratis utan dom kan väl fortsätta att hyra boxarna som dom gjorde när dom var UPC-kunder!?"comhem håller på att slopa hyralternativet av boxar, kundtjänsten anger inte det alternativet då man talar med dem och det är inget de gör reklam för heller. Jag misstänker förövrigt att de kommer byta ut alla gamla Sagem/Macab-boxar i framtiden också och då är det ju gratis utbyten där med om man endas har en sådan box. De som redan har en nyare typ av box lär ej få sin bytt. "Enligt kundtjänt är detta en "kompensation" då UPC-kunderna har fått byta system bla bla bla...
Rent skitsnack säger jag, dom har fått ett bättre system, bättre bild, snabbt bredband mm, gratis. När min fastighet övergick till 3 hål i väggen så fick jag ingen kompensation för all nertid mm, inte heller när dom gamla Sagem-boxarna skulle bytas ut. Jag fick binda upp mig på 2 år för att få ner priset på den nya boxen som tvingades på en.
Kort och gott; Jag kommer avsluta mina abonnemang hos Comhem med omedelbar verkan och vända mig till ett företag som inte särbehandlar sina kunder."Bättre system och box kan jag hålla med om men bättre bild? Troligen inte om du inte menar HD-tv'n då förståss vilket inte denna box klarar. Snabbare bredband får de inte heller. UPC levererade 24/8 till sina kunder långt innan comhem lanserade 24/1 vilket fortfarande är det snabbaste gammla comhemkunder kan få jämfört med tidigare UPC. I grunden handlar troligen gratisbytet om att det är långt billigare för comhem att byta ut boxarna än att drifta två sepparata digital-tv plattformar. Om de inte byter boxarna gratis måste de avvakta på att avtal med kunderna går ut eller att boxarna går sönder och det kan ju ta flera år. Fakta-check ovan och sedan är det ju såklart helt upp till dig att säga upp då det är din rättighet som kund
Redigerat av Phunky, 24 januari 2007 - 21:10.
#12
Postad 24 januari 2007 - 21:19
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
91robe
Jag som Comhem-kund får binda upp mig på 24 mån bindningstid och betala 1:- eller betala 1300:- utan bindningstid om jag vill ha den boxen som UPC-kunderna får gratis. Ser du inte särbehandlingen där?
Pappa Scan Om jag har fatt at det här rätt så är du gammal com hem kund och inte gammal upc kund. och det du inte gillar är att dom gamla upc kunder na får boxen gatis medans du som gammal com hem kund moste betala för den eller binda dig i 24 månader.
Redigerat av 91robe, 24 januari 2007 - 21:20.
#13
Postad 24 januari 2007 - 21:26
Pappa Scan
-
Pappa Scan
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Phunky, Detta med att dom slopar hyresboxar kan du bara veta om du arbetar på Comhem - fick nämligen ett samtal från Comhem tidigare idag där denna informationen framkom då jag hade framfört klagomål och Comhem ville ge \"sin\" syn på saken. Denna informationen har ingen annan fått så... Att man arbetar eller på annat sätt har att göra med företag skall aviseras i signaturen enligt reglerna. När mitt område uppgraderades så tog det tre (3) månader och det var konstant med avbrott så kom inte och säg till mig hur lite eller hur mycket avbrott vi, 300 st personer i området, har haft. Att du stryker Comhem medhårs när du bevisligen arbetar där säger ännu mer om företaget och dom anställde...
#14
Postad 24 januari 2007 - 21:40
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Dubbelpost mr Scan
Nä jag vet inte om de kommer slopa sitt hyralternativ, jag bara antar det då de inte direkt propsar för det alternativet på sin hemsida och när sambon skulle beställa box fick hon ej detta alternativ erbjudet.
Jag jobbar som kabel-tv entrepenör åt comhem bland annat, det är inte mer anställd på comhem än deras cola-automat påfyllare är anställda hos dem.
Det var isf ett extremt dåligt kabel-tv nät i ditt område men det hjälper inte de som bor i tidigare UPC-hus nu och varför inte vara glad för någon annan för en gång skull? Har du tur kanske du får något gratis i framtiden också? Iofs så skall du ju byta leverantör så då är det ju helt kört.
Sedan skriver du att comhem särbehandlar sina kunder igen, du bifogade inget bevis för att detta skett tidigare.
"Att du stryker Comhem medhårs när du bevisligen arbetar där säger ännu mer om företaget och dom anställde..."
Bevisligen? Det är uppenbart att du är bitter över något underliggande än just detta. Jag föreslår en kik på Dr Phil på Tv4 så skall det nog lösa sig
Redigerat av Phunky, 24 januari 2007 - 22:09.
#15
Postad 24 januari 2007 - 21:48
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1 449 inlägg
jag har upc och vet ni vad!
VI FÖRTJÄNAR DENNA BOX!!!!!!
medans hela sverige har tillgång till 4 hdtv kanaler så har vi i upc hus inte ett bajs! det är verkligen bara upc hus som inte KAN TA IN HD SIGNAL!!!!
rätt ska va rätt!
#16
Postad 24 januari 2007 - 21:50
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1 886 inlägg
Enligt kundtjänt är detta en "kompensation" då UPC-kunderna har fått byta system bla bla bla...
Rent skitsnack säger jag, dom har fått ett bättre system, bättre bild, snabbt bredband mm, gratis.
Vad ska dom göra då? tappa 100.000 kunder från UPC som har den gamla digitaboxen för att DU ska vara nöjd och vill ha rättvisa för att dom inte ska få en digitalbox som funkar i Comhems system? Du verkar inte fatta vad kundservice betyder. Helt rätt att Comhem ställer upp för sina nya UPC kunder med erbjudande av gratis box, det skapar mervärde hos Comhem också vilket i sin tur kan ge mer abonnemang.
#17
Postad 24 januari 2007 - 22:01
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Vad ska dom göra då? tappa 100.000 kunder från UPC som har den gamla digitaboxen för att DU ska vara nöjd och vill ha rättvisa för att dom inte ska få en digitalbox som funkar i Comhems system?
Du verkar inte fatta vad kundservice betyder.
Helt rätt att Comhem ställer upp för sina nya UPC kunder med erbjudande av gratis box, det skapar mervärde hos Comhem också vilket i sin tur kan ge mer abonnemang.
Precis så jag menade.
#18
Postad 24 januari 2007 - 22:06
wrongturn
-
wrongturn
-
Användare
-
-
123 inlägg
Ser inga problem med att Comhem ger bort boxar till UPC kunder. Comhem hade två val.
Första, byta digital tv plattform och tvinga UPC kunder att betala för nya boxar och därmed få otroligt dåligt rykte bland UPC kunder och en massa dålig pr i media.
Andra valet var att ge bort digital boxar till kunderna och få ett gott rykte bland UPC kunderna och eventuellt några trevliga artiklar i media.
Inte så svårt val för Comhem att göra.
Ang hyrboxar så har jag inte hört talas om det de senaste två åren och Comhem har väl inte ens marknadsfört det alternativet seriöst de senaste åren.
Att sen bli upprörd över detta är fånigt. Finns viktigare saker att bli upprörd över.
#19
Postad 24 januari 2007 - 22:08
91robe
-
91robe
-
Forumräv
-
-
592 inlägg
Ser inga problem med att Comhem ger bort boxar till UPC kunder. Comhem hade två val.
Första, byta digital tv plattform och tvinga UPC kunder att betala för nya boxar och därmed få otroligt dåligt rykte bland UPC kunder och en massa dålig pr i media.
Andra valet var att ge bort digital boxar till kunderna och få ett gott rykte bland UPC kunderna och eventuellt några trevliga artiklar i media.
Inte så svårt val för Comhem att göra.
Ang hyrboxar så har jag inte hört talas om det de senaste två åren och Comhem har väl inte ens marknadsfört det alternativet seriöst de senaste åren.
Att sen bli upprörd över detta är fånigt. Finns viktigare saker att bli upprörd över.
<{POST_SNAPBACK}>
Amen!
#20
Postad 24 januari 2007 - 22:15
Dynamike
-
Dynamike
-
Användare
-
-
183 inlägg
Det är ändå mest synd om UPC, eftersom de nu får ett skitbolag som ComHem som leverantör.
Finns få saker jag hatar så mycket som ComHem.
#21
Postad 24 januari 2007 - 22:44
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Det är ändå mest synd om UPC, eftersom de nu får ett skitbolag som ComHem som leverantör. Finns få saker jag hatar så mycket som ComHem.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja så synd att ni får tillgång till billigare telefoni och HD-tv. Tror inte UPC hade lanserat det i första taget. Bredbandet är ju det enda som UPC varit riktigt bra på. Resten är ju comhem långt mer stabila inom.
#22
Postad 24 januari 2007 - 22:49
Dynamike
-
Dynamike
-
Användare
-
-
183 inlägg
Det är ändå mest synd om UPC, eftersom de nu får ett skitbolag som ComHem som leverantör. Finns få saker jag hatar så mycket som ComHem.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja så synd att ni får tillgång till billigare telefoni och HD-tv. Tror inte UPC hade lanserat det i första taget. Bredbandet är ju det enda som UPC varit riktigt bra på. Resten är ju comhem långt mer stabila inom.
<{POST_SNAPBACK}>
Vem bryr sig om utbudet om det inte går att uppfylla på ett bra sätt? Dessutom är kundtjänsten så sjukt inkompetent att man blir mörkrädd och börjar tro att telias kundtjänstmedarbetare är kärnfysiker.
#23
Postad 24 januari 2007 - 23:06
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
"Vem bryr sig om utbudet om det inte går att uppfylla på ett bra sätt?"
? Utveckla.
Det är samma kundtjänst som tidigare till stor del så detdär argumentet håller inte riktigt om du var nöjd innan uppköpet. Den är bara uppblandad med comhems egna så det är lite hipp som happ vart man hamnar då man ringer. Kompetensen har naturligtvis blivit sämre överlag då comhem måste täcka upp för alla köer de haft efter uppköpet men det är likadan överallt och förhoppningsvis minskar de på personalen iom att köerna går ner ju mer konsolliderat företaget blir. Då kanske andelen rötägg minskas också, vem vet.
Detta vet jag genom att jag ibland i mitt jobb måste logga in kunders modem/boxar (om det gäller tidigare upc) och det gör deras kundtjänst om man inte kommer fram på direktnummer till vettig personal.
telias kundtjänst är väl i folkmun den bästa supporten så tycker inte vi skall klanka ned på dem.
Redigerat av Phunky, 24 januari 2007 - 23:08.
#24
Postad 24 januari 2007 - 23:21
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1 506 inlägg
Jag är gammal UPC-kund som nu hamnat hos Comhem.
Bredbandet är väl ungefär detsamma, det funkar som det skall.
Mailen är sämre hos Comhem, inte bara konveteringsstrulet, utan spamfilter, webmail etc
IP-telefoni har jag inte, och vill inte ha.
TV-kvaliteten har blivit sämre i det analoga utbud jag har, det verkar som om de stryper signalen och sänker kvaliteten för att man skall byta till digitalt.
Det lilla jag haft kontakt med kundtjänst har varit förvånansvärt bra (mycket för att jag väntade mig totalt obildade idioter, och fick trevliga och kunniga personer i örat)
Summa: ingen större skillnad hittills, utom märkbart sämre TV-bild. Får väl se vad framtiden kan ge.
#25
Postad 24 januari 2007 - 23:29
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Pappa Scan, du ska inte vara arg över detta då vi UPC kunder faktiskt får en sämre box med Samsungen jämfört med Motorola då den saknar digital utgång för ljudet som den stora motorola boxen har. Sen att den är mindre tycker jag inte överväger nackdelen.
#26
Postad 25 januari 2007 - 09:44
Dynamike
-
Dynamike
-
Användare
-
-
183 inlägg
"Vem bryr sig om utbudet om det inte går att uppfylla på ett bra sätt?"
? Utveckla.
Det är samma kundtjänst som tidigare till stor del så detdär argumentet håller inte riktigt om du var nöjd innan uppköpet. Den är bara uppblandad med comhems egna så det är lite hipp som happ vart man hamnar då man ringer. Kompetensen har naturligtvis blivit sämre överlag då comhem måste täcka upp för alla köer de haft efter uppköpet men det är likadan överallt och förhoppningsvis minskar de på personalen iom att köerna går ner ju mer konsolliderat företaget blir. Då kanske andelen rötägg minskas också, vem vet.
Detta vet jag genom att jag ibland i mitt jobb måste logga in kunders modem/boxar (om det gäller tidigare upc) och det gör deras kundtjänst om man inte kommer fram på direktnummer till vettig personal.
telias kundtjänst är väl i folkmun den bästa supporten så tycker inte vi skall klanka ned på dem.
<{POST_SNAPBACK}>
Är du anställd av ComHem?
#27
Postad 25 januari 2007 - 09:53
Pappa Scan
-
Pappa Scan
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
softman3, Comhems köp av UPC kommer ge er markant mycket bättre tjänster. Att inte UPC hade bättre standard på sina grejer är inte Comhems fel. UPC-kunder kommer inom kort få tillgång till alla tjänster så varför "förtjänar" ni en gratis digitalbox när Comhems köp av UPC var av barmhärtighet? Att ni som UPC-kunder särbehandlas för att UPC hade ett sämre system som Comhem nu måste byta ut är inte rätt! Rätt skall vara rätt! Dynamike, Phunky's förklaring "Jag jobbar som kabel-tv entrepenör åt comhem bland annat, det är inte mer anställd på comhem än deras cola-automat påfyllare är anställda hos dem." går inte ihop med den informationen han skriver ut. Arbetar med största sannolikhet på deras kundtjänst eller som det egentligen heter call center. Någon som står utanför Comhem kan inte "veta" det han "vet"!
Redigerat av Pappa Scan, 25 januari 2007 - 09:57.
#28
Postad 25 januari 2007 - 09:55
BarateaU
-
BarateaU
-
Användare
-
-
144 inlägg
Fan att jag inte skaffa det innan då.
#29
Postad 25 januari 2007 - 11:56
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
softman3,
Comhems köp av UPC kommer ge er markant mycket bättre tjänster. Att inte UPC hade bättre standard på sina grejer är inte Comhems fel. UPC-kunder kommer inom kort få tillgång till alla tjänster så varför "förtjänar" ni en gratis digitalbox när Comhems köp av UPC var av barmhärtighet?
Att ni som UPC-kunder särbehandlas för att UPC hade ett sämre system som Comhem nu måste byta ut är inte rätt!
Rätt skall vara rätt!
Dynamike,
Phunky's förklaring "Jag jobbar som kabel-tv entrepenör åt comhem bland annat, det är inte mer anställd på comhem än deras cola-automat påfyllare är anställda hos dem." går inte ihop med den informationen han skriver ut. Arbetar med största sannolikhet på deras kundtjänst eller som det egentligen heter call center. Någon som står utanför Comhem kan inte "veta" det han "vet"!
<{POST_SNAPBACK}>
I grunden är det nog ganska många utanför Comhem som vet mer än Comhems kundtjänst. Comhem anlitar entreprenörer för drift och installation av deras nätverk och det folket har en tendens att veta vad som är på G långt innan kundtjänst, oftast av den enkla anledningen att man vill kunna "leverera" ngt samma dag som organisationen skapar ett pressmeddelande. Detta gäller alltså inte enbart Comhem utan de flesta organisationer med liknande backoffice. En kundtjänst tillhör tyvärr de som oftast får veta saker sist (det innebär inte att kundtjänstansvariga inte vet) så deras ord är tyvärr inte lag i teorin även om den kan bli det i praktiken för en kund. Jag har själv inte Comhem hemma men har haft dem tidigare i mitt förra boende och även om deras kundtjänst eller marknadsavdelning inte är några stjärnor så finns det sämre leverantörer. Grattis till UPC-kunderna och de Comhemkunder som inte är nöjda med tänket som ska leda till en (förhoppningsvis) stabilare och mer kostnadseffektiv infrastruktur är ju fria att byta till Boxer eller satellitleverantör  Mvh Micke
#30
Postad 25 januari 2007 - 12:50
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Precis som Forsyth skriver så behöver man inte jobba på ett företag för att veta mer än det som meddelas utåt.
Brukar vanligtvis kallas för NDA, Non-Disclosure-Agreement.
Med andra ord man är bunden att inte säga något som är konfidentielt utåt som man medvetet eller omedvetet får reda på.
På förra jobbet så hade alla partners NDA's, då fick dom också utbildning och information om produkter som inte skulle släppas förrän två tre månader senare.
Samtidigt kan jag på sätt och vis förstå PappaScan, är själv Comhem kund, kört med hyralternativet i ett par år.
Frågade Comhem om man kunde få/köpa loss boxen, det fick man om man betalade 200kr + en ny bindningstid på 12 Månader.
Inte direkt vad jag hade tänkt mig för en gammalbox + ytterligare bindningstid.
2-300 och ingen bindningstid hade varit ok.
#31
Postad 25 januari 2007 - 14:05
Pappa Scan
-
Pappa Scan
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
UPC-kunderna fick hyra sina boxar av UPC. När Comhem köpte UPC borde dom låta det fortlöpa och inte ge bort boxar gratis - att ge bort boxar är särbehandling. Med Comhem får UPC-kunderna markant mycket bättre tjänster. Min ståndpunkt som jag står fast vid.
#32
Postad 25 januari 2007 - 16:11
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Man får ju givetvis ha sin åsikt.
Samtidigt är det inget direkt ovanligt och egentligen inte så mycket att hänga läpp för.
Tveksamt att man blir gladare för att någon annan också måste betala, jag blir det iaf inte.
#33
Postad 25 januari 2007 - 18:42
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Pappa Scan, du ska inte vara arg över detta då vi UPC kunder faktiskt får en sämre box med Samsungen jämfört med Motorola då den saknar digital utgång för ljudet som den stora motorola boxen har. Sen att den är mindre tycker jag inte överväger nackdelen.
<{POST_SNAPBACK}>
Fungerar 5.1 på Motorolaboxen? Blir faktiskt lite överaskad att höra det, sällan sett en såpass invecklad box och skum lösning med externt modem på vissa modeller. Ivf som helst så har Samsungboxen du får visst digital ut. SPDIF. http://www.comhem.se...amsungcb260.pdfForsyth: Precis.
Redigerat av Phunky, 25 januari 2007 - 18:44.
#34
Postad 25 januari 2007 - 20:19
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1 058 inlägg
UPC-kunderna fick hyra sina boxar av UPC. När Comhem köpte UPC borde dom låta det fortlöpa och inte ge bort boxar gratis - att ge bort boxar är särbehandling. <{POST_SNAPBACK}>
Fundera igenom följande 3 alternativ: 1. Att plötsligt tvinga fd UPC-kunder att köpa en ny box trots att deras nuvarande box inte är trasig och att övriga comhemkunder slipper detta, 2. Att vägra sälja HDTV till fd UPC-kunder och tvinga dom att fortsätta hyra en box dom inte har någon nytta av. 3. Att bygga om nätet för fd UPC-kunder så att de får samma förutsättningar som övriga comhemkunder och ge dom den nödvändiga utrustning som övriga comhemkunder redan har. Sen är det ju kanske inte så konstigt att det är svårt att komma fram och att folk är missnöjda med comhems kundtjänst när missunsamma personer ringer och gnäller över att ni inte har något problem men gärna vill att andra skall ha det?
Redigerat av Zoiler, 25 januari 2007 - 20:58.
#35
Postad 25 januari 2007 - 20:34
Pappa Scan
-
Pappa Scan
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Fundera igenom följande 3 alternativ:
1. Att plötsligt tvinga fd UPC-kunder att köpa en ny box trots att deras nuvarande box inte är trasig och att övriga comhemkunder slipper detta,
Vem har sagt något om att tvinga? Dom hyrde boxarna av UPC så då är den enda rätta att dom får hyra boxarna av Comhem. 2. Att vägra sälja HDTV till fd UPC-kunder och tvinga dom att fortsätta hyra en box dom inte har någon nytta av.
HDTV kommer till UPC-kunderna. Bara det att Comhem får bygga om nätet först. Att "tvinga" dom att hyra standardboxen är inget tvång då dom gjorde det hos UPC. Varför skall dom få en box gratis av Comhem? Vi Comhem-kunder får köpa en HDTV-box med bindningstid - det kommer UPC-kunderna också att få göra. 3. Att bygga om nätet för fd UPC-kunder så att de får samma förutsättningar som övriga comhemkunder och ge dom den nödvändiga utrustning som övriga comhemkunder redan har.
Vi Comhem-kunder får ingen box gratis utan vi får betala 1:- för den mot att vi binder upp oss i 24 mån alt att betala 1300:- utan bindningstid. Varför skall UPC-kunder få detta gratis?
Redigerat av Zoiler, 25 januari 2007 - 20:58.
#36
Postad 25 januari 2007 - 20:55
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1 449 inlägg
softman3,
Comhems köp av UPC kommer ge er markant mycket bättre tjänster. Att inte UPC hade bättre standard på sina grejer är inte Comhems fel. UPC-kunder kommer inom kort få tillgång till alla tjänster så varför "förtjänar" ni en gratis digitalbox när Comhems köp av UPC var av barmhärtighet?
Att ni som UPC-kunder särbehandlas för att UPC hade ett sämre system som Comhem nu måste byta ut är inte rätt!
Rätt skall vara rätt!
<{POST_SNAPBACK}>
om rätt ska vara rätt så ska jag ha HDTV sedan en månad men det har jag inte! och detta med tjänster, du så länge tjänsten inte heter HDTV så kan dom (se comhem) köra upp allt vad tjänster heter så långt upp i....
#37
Postad 25 januari 2007 - 21:07
Pappa Scan
-
Pappa Scan
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
om rätt ska vara rätt så ska jag ha HDTV sedan en månad men det har jag inte! och detta med tjänster, du så länge tjänsten inte heter HDTV så kan dom (se comhem) köra upp allt vad tjänster heter så långt upp i....
Men snälla, det är inte Comhems fel att UPC hade ett så dåligt system. Att ni inte har HDTV ännu beror på att Comhem måste byta ut det kassa systemet. Så...rätt är rätt i detta fallet.
#38
Postad 25 januari 2007 - 23:54
Bertilsson
-
Bertilsson
-
Beroende
-
-
1 058 inlägg
Vi Comhem-kunder får ingen box gratis utan vi får betala 1:- för den mot att vi binder upp oss i 24 mån alt att betala 1300:- utan bindningstid. Varför skall UPC-kunder få detta gratis?
<{POST_SNAPBACK}>
Vad sägs om som kompensation för att ha blivit särbehandlade genom att inte erbjudas HDTV? Påtvingade en ny leverantör dom inte valt själva? Inte längre erbjudas den tjänst dom kommit överens om när dom bestälde den? Men snälla, det är inte Comhems fel att UPC hade ett så dåligt system. Att ni inte har HDTV ännu beror på att Comhem måste byta ut det kassa systemet.
Så...rätt är rätt i detta fallet.
<{POST_SNAPBACK}>
Att dom inte har HDTV beror väl alltså enbart på att comhem valde att särbehandla dom istället för att vara rättvisa och låta ALLA vänta på HDTV? Definitionen av rättvisa verkar vara följande: Jag får, andra blir utan = Rätt är rätt!Någon annan får = FEL!!! (om inte jag får minst lika mycket själv) Problemet är ju då bara att ovanstående kallas för egoism och inte rättvisa.
#39
Postad 26 januari 2007 - 03:20
softman3
-
softman3
-
Beroende
-
-
1 449 inlägg
Vi Comhem-kunder får ingen box gratis utan vi får betala 1:- för den mot att vi binder upp oss i 24 mån alt att betala 1300:- utan bindningstid. Varför skall UPC-kunder få detta gratis?
<{POST_SNAPBACK}> Vad sägs om som kompensation för att ha blivit särbehandlade genom att inte erbjudas HDTV? Påtvingade en ny leverantör dom inte valt själva? Inte längre erbjudas den tjänst dom kommit överens om när dom bestälde den?
Men snälla, det är inte Comhems fel att UPC hade ett så dåligt system. Att ni inte har HDTV ännu beror på att Comhem måste byta ut det kassa systemet.
Så...rätt är rätt i detta fallet.
<{POST_SNAPBACK}> Att dom inte har HDTV beror väl alltså enbart på att comhem valde att särbehandla dom istället för att vara rättvisa och låta ALLA vänta på HDTV?
Definitionen av rättvisa verkar vara följande: Jag får, andra blir utan = Rätt är rätt! Någon annan får = FEL!!! (om inte jag får minst lika mycket själv)
Problemet är ju då bara att ovanstående kallas för egoism och inte rättvisa.
<{POST_SNAPBACK}>
heja bertilsson! visa vart skåpet ska stå i jante sverige!
#40
Postad 26 januari 2007 - 15:03
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 479 inlägg
Pappa Scan: Jag förstår att du blir förbannad, men det finns egentligen inga andra alternativ för Com Hem än att byta ut boxarna "gratis". Vi som är tidigare UPC-kunder har ju inte haft något som helst veto när UPC har uppgått i Com Hem. Det viktigaste är dock att det egentligen inte rör sig om gratis boxar; de pengar som Com Hem lägger på boxbytet kommer de på sikt ta igen genom abonnemangsavgiften för de tidigare UPC-kunderna. Jag skulle hellre jämföra det med att fullt subventionera boxarna utan att kräva ny bindningstid. Väljer man en PVR-box så får man både binda sig ånyo och betala lika mycket extra för boxen som en ny Com Hem-kund. Vad gäller abonnemang så var prissättningen ganska lik mellan tidigare UPC och Com Hem. Som digital-TV-kund hos UPC fick man - som UPC uttryckte det - "låna" boxen under abonnemangstiden, men det innebar inte någon synlig tilläggsavgift. Oavsett längd på abonnemanget så stod UPC kvar som ägare av boxarna och om någon sade upp sitt abonnemang så kunde boxen lämnas över till en ny kund. Alltså fick UPC sina boxar med säkerhet sina boxar avbetalda. Skulle Com Hem då höja priset för att ta ut en synlig hyra så skulle väldigt många kunder gå i taket och många säga upp sina abonnemang, vilket man naturligtvis vill slippa. De som kommer betala av boxarna i längden är de 300.000 "ofrivilliga" nya kunderna själva. Att man som kund blir ägare till sin box kan verka annorlunda mot UPC, men det är inte ett jättebekymmer för Com Hem eftersom de är dominanta och boxen, trots att den inte är låst, i praktiken bara fungerar i Com Hem-nätet. Boxarna är nog inte heller den största omkostnaden när tidigare UPC slagits ihop med Com Hem. Att omorganisera de båda företagen, samordna dem administrativt, säga upp och omförflytta personal, samordna och utöka kundtjänsten, göra reklamkampanjer för att UPC blivit Com Hem, samt skriva om avtal med programbolagen har nog kostat en hel del. Dessutom har man ju slagit samman bredbandstjänsterna. Att fortsätta driva tidigare UPC med dubbla administrativa system, för boxar som dessutom inte tillverkas längre, inte används längre i övriga UPC-nät och därmed knappt underhölls längre, och med programvara från ett företag som inte finns längre (Liberate) kostade nog också en hel del.
#41
Postad 26 januari 2007 - 22:59
refresh
-
refresh
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Förstår inte att det talas om en samsungbox hela tiden, själv fick jag faktiskt en Humaxbox.
Om man ville ha en Samsung (med 160gb hårddisk och dual tuners, då), fick man lägga till 1000kr, eller vad det nu var. Man verkar tydligen också få tillgång till alla kanaler (även de som inte finns i digitaltv-mix?) i början..
Redigerat av refresh, 26 januari 2007 - 23:01.
#42
Postad 26 januari 2007 - 23:40
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 479 inlägg
Jag tror att Com Hem för närvarande har Samsung DCB-B260Z som standardbox. Det är möjligt att de kommer erbjuda andra boxar beroende på tillgång, de verkar ju ha garderat sig genom att inte nämna någon specifik box. Man kanske har tagit in flera olika sorter för att få tillräckligt stort lager. Eftersom man går över från en teknisk plattform till en annan kommer det finnas en dag D för varje område där den gamla boxen slutar fungera, och man kopplar in den nya. Innan dagen D fungerar inte den nya boxen alls. Alltså kommer övergången vara allt annat än smärtfri och skojig för tidigare UPC-kunder. Frågan är om man ens lyckas införstå folk i varför de måste hämta nya boxar; det ska bli intressant att se vad som händer. Dock kommer tydligen utbudet att fortsätta vara Digital-tv Mix fram tills april - det enda som ändras direkt dagen D är att man byter ut pay-per-view-tjänsten till sin egen och musikradion till Music Choice. Sedan förlorar kanske även vi digitala TV3 och TV6, vilket i sig kan få några tiotuseltals nya kunder att gå i taket. Det kommer bli ännu mer intressant. Jag tror det oundvikligen kommer bli rätt stökigt när uppemot 70.000 digitalboxar ska bytas ut. Com Hem har tydligen anställt extra folk att stå på utlämningsställena för att lämna ut nya boxar och informera. Alla ser nog inte fram emot att bli påtvingade en ny box, hur uppenbart usla Motorolaboxarna än har varit. Själv är jag mer än ivrig att byta till en fungerande box... och betalar mer än gärna för att få PVR. Underbart.
Redigerat av Zacabeb, 26 januari 2007 - 23:42.
#43
Postad 28 januari 2007 - 02:06
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Pappa Scan, du ska inte vara arg över detta då vi UPC kunder faktiskt får en sämre box med Samsungen jämfört med Motorola då den saknar digital utgång för ljudet som den stora motorola boxen har. Sen att den är mindre tycker jag inte överväger nackdelen.
<{POST_SNAPBACK}>
Fungerar 5.1 på Motorolaboxen? Blir faktiskt lite överaskad att höra det, sällan sett en såpass invecklad box och skum lösning med externt modem på vissa modeller. Ivf som helst så har Samsungboxen du får visst digital ut. SPDIF.
http://www.comhem.se...amsungcb260.pdf
Forsyth: Precis.
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, det är så att stereo ljudet skickas digital då UPC aldrig haft stöd för 5.1 i sina utsändningar utan man har alltid fått stereo oavsett koppling dock så skickas ljudet ut digitalt.
Redigerat av Prism, 28 januari 2007 - 02:11.
#44
Postad 02 februari 2007 - 14:01
pwagnert
-
pwagnert
-
Rookie
-
2 inlägg
Det mesta har nog redan sagts i denna tråden, men jag vill bara påminna om att vi gamla UPC användare aldrig behövt betala för vår låda tidigare (vilket hade varit fel med tanke på att man inte hade haft några valalternativ på låda, och att det därmed vore ofrånkomlig extra avgift), och när COMHEM tog över för ett halvår sedan så fick man betala anslutningsavgift för DigitalMix som var just för lådan (495kr). Så det är inte mer än rätt att vi nu får en basic låda utan extra avgift...
Sedan är det absolut intressantaste i det hela tycker jag att vi kommer att få TV3 och TV6 digitalt, även nu när det byts till ComHem, vilket inga andra ComHem kunder får... Undrar hur detta kommer sig och jag hoppas bara att det inte förändras!
Redigerat av pwagnert, 02 februari 2007 - 14:02.
#45
Postad 02 februari 2007 - 20:47
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Skulle dom ta bort tv3 & tv6 digitalt i denna övergång för UPC kunder så skulle dom tappa så många kunder då folk måste byta box och samtidigt då få en försämring vilket Boxer skulle jubla över. så det skulle dom aldrig låta ske, kan tiill och med tänka mig att dom skulle kunna tänka sig att ta en ekonomisk förlust för att unvika ett sådant kundtapp/marknadsandelar.
Så vi UPC kunder behöver nog inte känna oss oroliga. Den stora frågan är, när får vi HDTV....
#46
Postad 03 februari 2007 - 13:00
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
Den stora frågan är: När får vi "vanliga" Comhem-kunder TV3 och TV6 i Medium/Large-paketen? Innan dess: glöm HDTV!
#47
Postad 06 februari 2007 - 12:09
GladTVEntusiast
-
GladTVEntusiast
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Pratade med ComHems kundtjänst och de sade att målet är att UPC kunder ska gå över till ComHems utbud i April. Vi kommer då ha precis samma paket och erbjudanden uppenbarligen!
Detta låter inte alls bra! Om inte TV3 och TV6 finns med i paketen då kommer jag säga upp mitt avtal!
#48
Postad 06 februari 2007 - 13:23
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
Det lär bli ett j*vla liv i så fall.
#49
Postad 06 februari 2007 - 16:22
NiklasM
-
NiklasM
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Jag tycker det luktar avundsjuka faktiskt. Först är argumentet att ComHems utgifter för alla boxar kommer att hamna på din räkning. Det stämmer ju inte riktigt kan vi ju konstatera eftersom ihopslagningen troligtvis kommer innebära sänkta fasta kostnader. Sedan pratas det om att man hyrt sin box från UPC. Det gjorde inte jag.
Inte heller har jag någon bindningstid och har aldrig haft.
Så kvar står att jag får något medans du får inget. Men det försämrar inte det du har, eller betalar för.
Hur skulle du lösa problemet anser du? Att alla ComHem-kunder får gratis HD-box? Ett fint bokmärke?
Jesus...
Redigerat av NiklasM, 06 februari 2007 - 16:23.
#50
Postad 07 februari 2007 - 00:26
Unregisteredd638cb12
-
Unregisteredd638cb12
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Skulle dom ta bort tv3 & tv6 digitalt i denna övergång för UPC kunder så skulle dom tappa så många kunder då folk måste byta box och samtidigt då få en försämring vilket Boxer skulle jubla över. så det skulle dom aldrig låta ske, kan tiill och med tänka mig att dom skulle kunna tänka sig att ta en ekonomisk förlust för att unvika ett sådant kundtapp/marknadsandelar.
Så vi UPC kunder behöver nog inte känna oss oroliga. Den stora frågan är, när får vi HDTV....
<{POST_SNAPBACK}>
Hämtade ut min gratisbox idag. Enligt tjejen i utlämningsdisken så skulle vi få HD "i maj, typ". (Min nya "vanliga" box skall börja användas 19/2, så HD-uppgraderingen har uppenbarligen inget med den övergången att göra)
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|