Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ventilera tv-bänk. Blåsa IN eller UT luft?

140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 augusti 2007 - 06:10

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Hej!

Har en Ikea Friel bänk (https://www.minhembi...ktbilder/143637) som gör att recivern b.la blir VÄLDIGT varm, ligger runt 48-49 grader vid "normal" användning.

Har därför köp 3 st TYSTA fläktar av märke Noctua (http://www.noctua.at...cts_id=4&lng=en) som blåser bra med luft men låter endast 8 (!!) dbA. Nu är frågan om jag skall blåsa IN kall luft. Eller blåsa UT varm luft. Vad tycker ni?

Fläktarnas placering är längst in (längst bak) i varje hål. En för varje "fack" så att säga.

Hur gör ni med trånga tv-bänkar och varma komponenter som t.ex reciver/digitalbox/xbox osv..

Mvh Hans

#2

Postad 08 augusti 2007 - 09:18

eTe
  • eTe
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Du behöver ju både till och från-luft. Du kan inte blåsa ut varm luft om du inte tar in kall någonstans samtidigt.

Men mitt tips skulle vara att blåsa ut luft ur lådan högt upp bak och ta in kalluft genom borrade hål i underdelen långt fram.

#3

Postad 08 augusti 2007 - 21:01

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0
Som jag ser det så vill du flytta bort värmen så jag skulle nöja mig med att blåsa ut den varma luften i rummet där den kan kylas av. Bänken (mycket snygg förresten) är nog inte lufttät så svalare rumsluft kommer in av sig själv.

#4

Postad 08 augusti 2007 - 21:52

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Tack för alla tips! testade att vända alla fläktar så att det blåste ut. Blev bättre men fortfarande "bara" 45 grader varmt istället för 49. Satsar på att komma under 40 iaf. Har därför beställt 3 st av den lite mer kraftfullare modellen: (Låter lite mer, men fortfarande väldigt tyst..)

NF-S12-1200
Rotational Speed (+/- 10%) 1200 RPM
Rotational Speed with U.L.N.A. (+/- 10%) 600 RPM
Airflow 81 m³/h
Airflow with U.L.N.A. 41 m³/h
Acoustical Noise 17 dB(A)

De jag har nu. Har dessa spec:

NF-S12-800
Rotational Speed (+/- 10%) 800 RPM
Rotational Speed with U.L.N.A. (+/- 10%) 500 RPM
Airflow 59 m³/h
Airflow with U.L.N.A. 34 m³/h
Acoustical Noise 8 dB(A)

Återkommer med bilder m.m..

Tack för all input!

/Hans

#5

Postad 09 augusti 2007 - 13:49

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0
Funderar på bänkbygge. Min tanke är att montera fläktar under bänken som blåser in luft och om så behövs fläktar som sitter så högt som möjligt som suger ut den uppstigande varma luften.

#6

Postad 09 augusti 2007 - 16:09

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Disney:

Vänta inte för länge med att lägga upp bilder. Jag har samma bänk, samma problem, samma värme.
Väntar med spänning på om du får bukt med frånluft, så kan jag kopiera din ingenjörskonst...

#7

Postad 09 augusti 2007 - 19:17

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Jag har samma bänk och har moddat den lite geonom att borra 2 stora hål i mellanväggarna. I de två yttre facken har jag inte lika varmt så jag inbillar mig att jag får in lite svalare luft den vägen. Har inte mätt temperaturen så jag vet inte om det gör nån skillnad men det skadar nog inte att få lite bättre luftflöde åt sidorna.

Bilder finns i mitt galleri.

#8

Postad 10 augusti 2007 - 10:05

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Jag har samma bänk och har moddat den lite geonom att borra 2 stora hål i mellanväggarna. I de två yttre facken har jag inte lika varmt så jag inbillar mig att jag får in lite svalare luft den vägen. Har inte mätt temperaturen så jag vet inte om det gör nån skillnad men det skadar nog inte att få lite bättre luftflöde åt sidorna.

Bilder finns i mitt galleri.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har varma grejer i facken brevid så den lösningen fungerar inte riktigt för mig. Du borde verkligen mäta din temperatur, du såg ut att ha en rejäl receiver. Dra ut den och känn hur varm den är under också. Min är stekhet där utan fläktarna. Du förkortar livslängden rejält om du inte har bra luftflöde. Tror inte att ett hål riktigt räcker för att skapa cirkulation, tycker att du absolut skall mäta värmen.

Billiga termometrar med sladd finns på classes. Jag använder denna:

http://www.clasohlso..._141923_228.jpg

49 kr på classes!

Just nu är temperaturen ovanför receivern 41-42 grader (rumstemperatur 27 grader)
Igår när det var närmare 30 grader i rummet så var temperaturen 44-45 grader ovanför recivern.
Det är fortfarande lite väl högt. Vill komma ned under 40 grader, det är mitt mål. Oberoende om det det är 25-30 grader i rummet. Alltså Max 10 graders temperaturskillnad.

Fick just sms från posten om att mina fläktar kommit. Skall hämta dem o installera dem o så får vi se om de kan hjälpa mig att nå mitt mål. Skall ta bilder när jag gör installationen så att ni alla kan få se.

To be continued :-D

#9

Postad 11 augusti 2007 - 01:11

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Såja! Nu är fläktarna installerade, inte riktigt klart. Det som återstår är att köpa fläktgaller till de bako recivern eftersom att kablarna där envisas med att fastna i fläktarna vilket resulterar i att de står still, vilket inte är så bra :-P.

Här är några bilder som jag tog under byggprocessen, skulle vara skoj o höra vad ni tycker om dem.

http://bbbweb.mine.n...riel/index.html

Så just nu är de inte placerade optimalt utan är ställda på "kabel korven" längst bak i hålet för recivern. När gallrena är på plats så skall de stå framför kabelkorven (se bilderna så ser ni hur de SKA stå). Just nu är temperaturen följande:

Reciver: 33.7 Grader
Digital-tv / Dvd / Dvd-r: 37.4 GGrader
X-Box: 33.1 (uppdate 37.2 efter en tids användning) Grader

Skall även montera in en 6-kanalig fläktstyrning som gör att jag kan anpassa farten steglöst PRECIS som jag vill. Frågan är vad som är en acceptabel "arbetstemperatur" för en reciver, digitalbox, dvd, dvd-r osv osv.. nån som vet?

Kommer med bilder på hela bänken och rummet när jag är klar (fixat fläktgallerna m.m..)

/Hans

Redigerat av DiSNEY, 11 augusti 2007 - 17:40.


#10

Postad 11 augusti 2007 - 01:20

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Tkr det ser kanon ut. Du har ju fått ner tempen avsevärt! Frågan är om jag kan kopiera idén, det är ju sjukt mkt kablar som tar plats där bak...

Har du kopplat dem till ngn adapter, eller är de på ngt sätt kopplade så de går igång vid värme eller tillsammans med förstärkaren?

Tack för bilderna, väntar med spänning på resten...

// D

#11

Postad 11 augusti 2007 - 08:05

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Tkr det ser kanon ut. Du har ju fått ner tempen avsevärt! Frågan är om jag kan kopiera idén, det är ju sjukt mkt kablar som tar plats där bak...

<{POST_SNAPBACK}>


Tack! Om du har sjukt mycket kablar så kanske du måste kapa av trälisten som sitter mottaket och där göra hål för de tre / två fläktar som du väljer att ha.

Jag glömde skriva hur jag har fördelat resten av fläktarna.

Recivern 3 x Noctua S12-1200 Silent Case Fan 120mm (som körs i normal, det enda man hör är ett dovt vindsus, endast hörbart när inga ljud spelas. Tror man vänjer sig av med det, eftersom att det låter så lite. Fläktarna går att få ljudlösa med motstånd som följer med, då går de på 6 volt istället och snurrar på halvfart.)

Digital-tv / DVD / DVD-R 2 x Noctua S12-800 Silent Case Fan 120mm (körs i normal) dessa fläktar är LJUDLÖSA i normalläget. De låter endast 8 dbA. Tänk dock på att de inte forslar lika mycket luft. = Kyler något sämre. Bra fläktar för att kyla lite "mindre" apparater som t.ex digital-tv, dvd, dvd-r / xbox osv..

Xbox 1 x Noctua S12-800 Silent Case Fan 120mm (körs i normal) räcker gott o väl för xboxen eftersom att den är ensam värmekälla i sitt fack. Har dock en netgear switch där också, men den genererar inte så mycket värme.

Har du kopplat dem till ngn adapter, eller är de på ngt sätt kopplade så de går igång vid värme eller tillsammans med förstärkaren? 

<{POST_SNAPBACK}>


Använder en Eliminator från Clas Ohlson, den klarar hela 1.4A vid 12 volt och klarar att driva 11 st noctua fläktar (1,4A / 0.12A (som varje fläkt drar).

Från Clasohlson.se:

"Eliminator.
För högt strömuttag i förhållande till vikt och storlek. Lämplig till digitalkameror, MP3 spelare m.m. Stabiliserad inställbar utspänning. 1,5 m kabel och 7 st utbytbara batteriproppar med polvändning. 3V,4,5V,5V max 2,5 A. 6V max 2,3 A. 7,5V max 2 A, 9V max 1,7 A och 12V max 1,4 A.
Artikelnummer 36-2284"

Den är kopplad till ett EL-Uttag på min Sony Reciver (ja det är sant) som gör att fläktarna startar när recivern slås på och stannar när den slås av. Rätt praktiskt.

Roligt att du gillade bilderna! Kommer fler..

/Hans

#12

Postad 11 augusti 2007 - 22:11

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Verkar ju bra med fläktarna! Bara man kan montera dem på ett snyggt sätt också.

Kan tillägga att förutom att borra hål i mellanväggarna i min bänk struntade jag i att montera den längsgående del som sitter i övre bakkant av facken. Detta gör att man får lite djupara fack och kanske även lite mer luftflöde. Utan denna modifiering hade jag inte kunnat stänga luckorna då receivern och HTPC:n är för djup.

Tog mig friheten att låna en av DiSNEY's bilder för att visa vilken del jag tagit bort. Hoppas det är ok.

Bifogad fil  friel.jpg   35,02K   530 Antal nerladdningar

#13

Postad 11 augusti 2007 - 22:34

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Blev inte bänken en aning mindre stabil utan den övre längsgående skivan? Borde väl inte sitta där enbart för syns skull (eftersom den syns sååå tydligt menar jag)?

Jag tänkte göra som så att jag låter den skivan sitta kvar, men gör runda hål i den och sätter fläktarna på baksidan av den. Då sitter de inte i vägen för ngt samtidigt som utflöde av varmluft blir maximalt. Tack Hans för dina idéer.

Att sedan koppla fläktarna till uttaget på förstärkaren var ju inte en dum ide inte, snor den inovativa lösningen också...

Bra med folk som ger mig lämpliga lösningar på grubblerierna...

// D

#14

Postad 11 augusti 2007 - 22:48

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Blev inte bänken en aning mindre stabil utan den övre längsgående skivan? Borde väl inte sitta där enbart för syns skull (eftersom den syns sååå tydligt menar jag)?

<{POST_SNAPBACK}>



Har inte märkt att bänken blivit mer instabil. Det är ju ändå totalt 5 mellanväggar (inkl ytterdelarna) och en över- samt underdel så jag tycker den är väldigt stabil ändå.

Om jag skulle montera fläktar i min bänk skulle jag nog i så fall att göra hål i bottenskivan och suga ut den varma luften den vägen.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 11 augusti 2007 - 22:50.


#15

Postad 11 augusti 2007 - 22:53

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Nej, jag var lite ironisk... vet inte vad den fyller för funktion förutom att krångla till åtkomst till förstärkarens ingångar... Men den lämpar sig som sagt till att borra hål i för fläktar o dyl. :P

#16

Postad 11 augusti 2007 - 23:45

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Disney:

Recivern 3 x Noctua S12-1200 Silent Case Fan 120mm (som körs i normal, det enda man hör är ett dovt vindsus, endast hörbart när inga ljud spelas. Tror man vänjer sig av med det, eftersom att det låter så lite. Fläktarna går att få ljudlösa med motstånd som följer med, då går de på 6 volt istället och snurrar på halvfart.)

Använder en Eliminator från Clas Ohlson, den klarar hela 1.4A vid 12 volt och klarar att driva 11 st noctua fläktar (1,4A / 0.12A (som varje fläkt drar).

Från Clasohlson.se:

"Eliminator.
För högt strömuttag i förhållande till vikt och storlek. Lämplig till digitalkameror, MP3 spelare m.m. Stabiliserad inställbar utspänning. 1,5 m kabel och 7 st utbytbara batteriproppar med polvändning. 3V,4,5V,5V max 2,5 A. 6V max 2,3 A. 7,5V max 2 A, 9V max 1,7 A och 12V max 1,4 A.
Artikelnummer 36-2284"


Visa gärna med en bild hur du kopplat fläktarna till eliminatorn för en nybörjare :P

// D

#17

Postad 12 augusti 2007 - 01:04

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Visa gärna med en bild hur du kopplat fläktarna till eliminatorn för en nybörjare  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Skall fixa det imorrn :-D Tänkte göra en liten ritning så det blir tydligt.

En fråga till er som skruvat ihop FRIEL (och en uppmaning till fishdrummer mfl som inte (?) har en friel men tänkt köpa). När ni skruvar ihop dörrarna på framsidan (som man fäller upp och ned), var JÄKLIGT noga med att sätta alla fästen RAKT annars så kommer det att resultera i att mellanrummet mellan de två dörrarna i mitten blir snett och man får ett fult tomrum. Testa gärna att stänga dörrarna innan ni fäster alla skruvar. Börja med att skruva i den "längst upp" för att kunna justera innan ni skruvar fast de andra två. (ni som byggt vet vad jag menar..) kanske går att förklara bättre.

Har bilder på hur det kan gå (fixar imorrn). Min friels hål till skruvarna är sönderskruvade och jag har varit tvungen att använda bredare skruvar och en massa brickor för att dels få skruven att fästa samt för att höja / justera dörrarna så att det blir samma avstånd mellan dörrarna både vertikalt och horisontellt. Ikea brukar vara bra på att göra saker lättskruvade, men här är det LÄTT att göra FEL.

Har säkert missat nån fråga, skall läsa igenom alla svar mer noga imorrn. Är trött nu.

Det är självklart ok att låna min bild!.

Mvh Hans

#18

Postad 12 augusti 2007 - 15:17

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Såhär kan det gå om man monterar IKEA fel, och det är LÄTT att montera fel. När man väl har gjort fel så har man inte så många chanser på sig att montera igen innan man skruvat sönder spånskivan.

Se här:

Bild 1-3: Detta var när IKEA Friel var färdigmonterad.
http://bbbweb.mine.n...tering/left.jpg
Höger lucka, läs bildtexten.
http://bbbweb.mine.n...tering/left.jpg
Vänster lucka, läs bildtexten.
http://bbbweb.mine.n...ring/mitten.jpg
Mitten, läs bildtexten.

Bild 4: Detta är när jag hade justerat och fixat till.
http://bbbweb.mine.n...mittenready.jpg

Bild 5-6: Detta är hur jag justerade gångjärnen till dörrarna för att få bort de snea springorna.
http://bbbweb.mine.n...g/rightfack.jpg
http://bbbweb.mine.n...ng/leftfack.jpg

Så. Nåt att tänka på INNAN ni monterar er IKEA Friel.

/Hans

Redigerat av DiSNEY, 12 augusti 2007 - 15:17.


#19

Postad 12 augusti 2007 - 16:12

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Visa gärna med en bild hur du kopplat fläktarna till eliminatorn för en nybörjare  :)
// D

<{POST_SNAPBACK}>


Hej!

Jag är ingen expert på att göra ritningar men efter en timme i photoshop så blev resultatet fölande..

http://bbbweb.mine.nu/flaktlosning.jpg

(Naturligtvis skall kontakterna mellan fläkten och den andra kontakten (som går till elimintatorn) vara sammankopplade. Gick dock inte att få till snyggt i Photoshop. Sedan så kan man (om man vill, koppla in ultra-low-noise adaptorn (se bilden längst upp i vänster hörn) om man vill göra fläktarna ÄNNU tystare.))

Kontakten från elimintatorn är inte märkt + / - så man får helt enkelt prova till man ser att fläktarna snurrar åt rätt håll. Fläktarna är märkta med pilar som visar hur luften skall blåsa och vilket håll fläktarna skall snurra åt.

Se till att skarvarna (som jag gjort med vanlig glasklar tejp (hittade ingen eltjep) är ordentligt sammatjepade och isolerade från varandra så att ingen kortslutning uppstår (!).

Adaptern från Clas Ohlson klarar av att driva minst 11 st Noctua fläktar (!)

Frågor? Bara att skriva så skall jag försöka att hjälpa dig!

Mvh Hans

Redigerat av DiSNEY, 12 augusti 2007 - 16:18.


#20

Postad 12 augusti 2007 - 16:20

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Gick från dimma till klarhet. Hans the great pedagog... Allvarligt, kanon! Tycker att photoshoparbetet var både snyggt och välgjort...

Man kan alltså inte kortsluta adaptern om man kopplar fel, eftersom man får prova sig fram o se vilken ända som ska till svart respektiva röd?

MVH
// D

#21

Postad 12 augusti 2007 - 17:08

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0
DiSNEY, det var en intressant lösning som du har på gång.

Jag har också haft problem med värmeutveckling hos apparater som står instängda i TV-bänken. Mitt Rotel-slutsteg kunde bli relativt varmt, så jag började fundera i banor liknande de trådskaparen nämner. Jag nöjde mig dock med en budgetlösning.

-TV-bänken jag har ser ut såhär: Azzaro
Jag valde att inte montera spånskivorna på baksidan, så det är helt öppet bakom apparaterna.
- Fläkten är Noctua Chassifläkt 120mm 17dBa
- Nätadaptern var något billigt från biltema (50-60kr)

En av nätadapterns kablar var markerad med vitt, så jag antog att det var plus. Den ledningen lödde jag ihop med fläktens röda kabel, och därefter lödde jag ihop minus-kablarna. Nätadaptern hade ställbar spänning, men fläkten är i mycket tyst oavsett om jag använder 12V eller 9V.

Till fläkten medföljde ett par gummidistanser som skall minska överföringen av vibrationer till exempelvis datorlådan. Jag använde dessa gummidistanser och placerade sedan fläkten ovanpå slutsteget. Bifogar bild på hur det ser ut. Ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén.

Lösningen är definitivt inte snygg, men eftersom TV-bänken har frostat glas så är det omöjligt att både se och höra fläkten :) Trots att jag inte har någon fläkt som blåser ut luften så blir slutsteget inte alls lika varmt längre.

Bifogad fil(er)


Redigerat av alpha, 12 augusti 2007 - 17:27.


#22

Postad 12 augusti 2007 - 19:53

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Gick från dimma till klarhet. Hans the great pedagog... Allvarligt, kanon! Tycker att photoshoparbetet var både snyggt och välgjort...

Man kan alltså inte kortsluta adaptern om man kopplar fel, eftersom man får prova sig fram o se vilken ända som ska till svart respektiva röd?

MVH
// D

<{POST_SNAPBACK}>


Tack så mycket för berömet. Haha. "Hans the great pedagog" det var stort! ;-D
Bra att du förstod hur jag gjort, då har jag inte gjort helt fel. Återigen. Tack.

Nej, du kan inte kortsluta adaptern.. det enda som händer om man kopplar till minus istället för plus är att flkten snurrar åt fel håll. Det enda sättet att kortsluta adaptern är om du mixtrar ihop så att plus och minus kortsluts. Alltså om du inte håller isär dem från varandra.

Imorrn blir det fläktstyrninig, råkar ha en 6-kanals fläktkontroller "över". Nåt att sysselsätta mig på dagarna då jag tyvärr är sjukskriven för ett trasigt knä.

/Hans

#23

Postad 12 augusti 2007 - 20:31

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

DiSNEY, det var en intressant lösning som du har på gång.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack så mycket!

Jag har också haft problem med värmeutveckling hos apparater som står instängda i TV-bänken. Mitt Rotel-slutsteg kunde bli relativt varmt, så jag började fundera i banor liknande de trådskaparen nämner. Jag nöjde mig dock med en budgetlösning.

-TV-bänken jag har ser ut såhär: Azzaro
Jag valde att inte montera spånskivorna på baksidan, så det är helt öppet bakom apparaterna.
- Fläkten är Noctua Chassifläkt 120mm 17dBa
- Nätadaptern var något billigt från biltema (50-60kr)

En av nätadapterns kablar var markerad med vitt, så jag antog att det var plus. Den ledningen lödde jag ihop med fläktens röda kabel, och därefter lödde jag ihop minus-kablarna. Nätadaptern hade ställbar spänning, men fläkten är i mycket tyst oavsett om jag använder 12V eller 9V.

Till fläkten medföljde ett par gummidistanser som skall minska överföringen av vibrationer till exempelvis datorlådan. Jag använde dessa gummidistanser och placerade sedan fläkten ovanpå slutsteget. Bifogar bild på hur det ser ut. Ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén.

Lösningen är definitivt inte snygg, men eftersom TV-bänken har frostat glas så är det omöjligt att både se och höra fläkten  :) Trots att jag inte har någon fläkt som blåser ut luften så blir slutsteget inte alls lika varmt längre.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har samma fläktar som du fast 3 av dem, tyvärr så har jag rätt mycket vindsus (även om det är väldigt dovt och det inte märks förrns jag stänger av allt ljud och verkligen LYSSNAR efter det. Men jag måste hålla med om att fläktarna är VÄLDIGT tysta. Försökte göra precis som du har gjort först, men det räckte inte för att kyla min reciver, det kan bero på att bänken jag har inte är helt öppen bak utan har en list i taket och en vid "golvet" på bänken, se här:
http://bbbweb.mine.n...s/IMG_0917.html

Så luften kommer inte ut lika enkelt som den gör för dig. Smart lösning att du använde de där gummistropparna som följde med! Eftersom att du skriver att du inte hör den så måste mitt luftsus bero på att fläktarna står så nära den bakersta listen och på såvis ett "dovt sus" bildas av att luften pressas ut direkt mot listen och sedan ut.. Får se om det räcker med att placera dem längre ned (framör kabelkorven) eller om jag måste på nåt sätt såga upp (eller borra) upp hål för fläktarna i den övre listen? hmm, får se hur jag gör. Skall börja med att sänka volten lite med hjälp av en 6 kanalers fläktstyrning med vridpottar som jag har över. Får se vid vilket läge som "suset" tystnar. Gäller att hitta en balans där mellan ljud / temperaturnivå.

Vad är "maxgräns" för ett drägligt "liv" för en reciver? Vad tror ni? 35-40 grader?

Alpha, hur varm är din rotel?

Tack igen för dina kommentarer!

/Hans

#24

Postad 12 augusti 2007 - 22:07

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0
Vad händer om du inte använder något fläktgaller? Kan din ihopsättning av flera fläktar göra att de vibrerar mot varandra och skapa oväsen? Den värsta typen av ljud kommer i regel från viberationer.

Annars kanske det är så att jag inte hör min fläkt för att den befinner sig mitt inne i TV-bänken, och att det inte läcker ut så mycket ljud. Jag hör ju fläkten lite svagt om jag öppnar glasdörren.

Jag har inte gjort någon temperaturmätning, jag får återkomma med det imorgon. Även med fläkten så är ju slutsteget något varmt, men inte så man blir orolig. Jag har även funderat på att införskaffa ytterligare en fläkt.

I nuläget är slutsteget och fläkten kopplade till samma förgreningsdosa, som i sin tur att kopplad till en fjärrstyrd strömbrytare. Därför kan jag med hjälp av en fjärrkontroll trycka på en knapp, så startar både slutsteget och fläkten.

Redigerat av alpha, 12 augusti 2007 - 22:09.


#25

Postad 12 augusti 2007 - 22:56

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Vad händer om du inte använder något fläktgaller? Kan din ihopsättning av flera fläktar göra att de vibrerar mot varandra och skapa oväsen? Den värsta typen av ljud kommer i regel från viberationer.

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, det är inte vibrationerna som jag oroar mig över. Det har jag löst med att jag stoppat imellan lite skumplast (eller vad det heter, sån där plast som finns i högtalare/packnings material) mellan fläktarna och "golvet" i facket. Det har inget att göra med min ihopsättning av högtalarna.

Det jag har haft problem med är just att kablarna som sticker ut från recivern bak kommer emot fläktbladen och på så vis stoppar fläktarna, eller så låter det som ett propellerplan när fläkten stöter emot nåt varje varv. Därför jag har placerat fläktarna så långt bak som jag kan. På själva "kabelkorven".

Annars kanske det är så att jag inte hör min fläkt för att den befinner sig mitt inne i TV-bänken, och att det inte läcker ut så mycket ljud. Jag hör ju fläkten lite svagt om jag öppnar glasdörren.

<{POST_SNAPBACK}>


Okej, då måste det dova "susljud" som jag har orsakas av trälisterna. Då har vi klargjort det iaf. :-D

Jag har inte gjort någon temperaturmätning, jag får återkomma med det imorgon. Även med fläkten så är ju slutsteget något varmt, men inte så man blir orolig. Jag har även funderat på att införskaffa ytterligare en fläkt.

<{POST_SNAPBACK}>


Sambon reagerade nyss när hon skulle stänga av recivern då hon sa "Gud, den är ju inte alls varm" jag kände på den och kunde bara "ana" lite lite värme, ungefär som när den stod "i frihet" innan jag "burade in den". Så transporterandet av luft UT ur tv-bänken fungerar PERFEKT.

I nuläget är slutsteget och fläkten kopplade till samma förgreningsdosa, som i sin tur att kopplad till en fjärrstyrd strömbrytare. Därför kan jag med hjälp av en fjärrkontroll trycka på en knapp, så startar både slutsteget och fläkten.

<{POST_SNAPBACK}>


Det fungerar ju det med :-D

/Hans

#26

Postad 13 augusti 2007 - 16:09

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Hej!

Så har jag installerat min 6-kanaliga fläktkontroller som jag hade liggandes i en gammal burk.

Bilder med tillhörande förklarande text hittar ni här:

http://bbbweb.mine.nu/fanfriel

Sony Receivern är numera kall och avkyld och håller en temperatur av ca 36.6. Vilket är en skillnad mot rumstemperaturen på 8,5 grader. Vilket är helt okej, mitt mål var att komma under 10 graders värmeskillnad och det har jag lyckats med.

Om man jämför med de tidigare siffrorna (Reciver: 33.7 Grader) så är det en skillnad med nästan 3 grader, det kan jag acceptera mot att det dova fläktsus som jag kunde höra vid tystare partier i filmer numera är borta!!. När jag har införskaffat fläktgallrerna och kan flytta fläktarna längre ned (och innåt) så kan jag enkelt justera farten på dem genom att ta en stjärnskruvmejsel och vrida lite på potentimetern på fläktkontrollen. Mycket enklare än att hålla på med de motstånden som följde med och framför allt så slipper jag att rycka ur alla fläktar varje gång jag skall ändra nåt. Sedan så har jag nu möjligthet att steglöst justera varje fläkt mellan 6-12 volt. Eller välja att kanalen skall gå för fullt (12 volt) eller AV. Allt detta genom att välja vilket läge som vippbrytaren är i.

Hoppas att jag inspererat vidare er!

Ps. Fläktkontrollern är införskaffad på Gtek.net för länge länge sen..

Mvh Hans

#27

Postad 13 augusti 2007 - 22:03

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Din inspiration smittar av sig och sprider sig vidare till oss Frielägare...

Det är inget bestämt volttal - efter hur många fläktar man använder - som eliminatorn ska ställas på? Finns ju en rad att välja mellan på adaptern...

// D

#28

Postad 14 augusti 2007 - 06:17

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Din inspiration smittar av sig och sprider sig vidare till oss Frielägare...

Det är inget bestämt volttal - efter hur många fläktar man använder - som eliminatorn ska ställas på? Finns ju en rad att välja mellan på adaptern...

// D

<{POST_SNAPBACK}>


Hej! Roligt att du blir inspererad! Se till att ta foton när du skrider till verket! :-D

Alla fläktar drivs i "orignal" på 12 volt. Det som begränsar hur många fläktar man kan köra på adaptern har med hur mycket volt man använder. Om du kör dem i 12 volt så kan du (om du använder Noctua fläktarna (alla fläktar drar olika mycket) använda 11 st fläktar.

Tar den kraftfulla modellen i detta exempel alltså NF-S12-1200
den drar 0,12 A. Om vi då kollar på specen till adaptern:

"Eliminator.
För högt strömuttag i förhållande till vikt och storlek. Lämplig till digitalkameror, MP3 spelare m.m. Stabiliserad inställbar utspänning. 1,5 m kabel och 7 st utbytbara batteriproppar med polvändning. 3V,4,5V,5V max 2,5 A. 6V max 2,3 A. 7,5V max 2 A, 9V max 1,7 A och 12V max 1,4 A."

Ta en titt på det sista i citatet..

"12 V max 1,4 A" (A står för Ampere). Då räknar vi lite för att få fram antalet fläktar adaptern klarar av. 1,4 A / 0,12 A = 11,6 Blir det. Alltså kan eliminatorn driva 11 st noctuea NF-S12-1200.

Om vi tar noctuas tysta variant av fläkten (som jag också använder) NF-S12-800 så drar den 0,05 A (väldigt väldigt lite), då blir räkneexemplet följande 1,4 A / 0,05 A = 28 fläktar (!!).

Om man ställer ned adaptern till t.ex 9V, då kan man driva ännu fler fläktar eftersom att då ger adaptern 1,7 A. Men sjävklart så snurrar fläktarna långsammare då. Så du kontrollerar hastigheten på fläktarna genom att sänka / höja volten.

Den mellankabel som jag visade i mitt schema är helt enkelt en kabel med ett litet motstånd på som sänker volten från 12 volt till 6 volt för att helt enkelt halvera hastigheten (och ljudet) som fläkten ger. Noctua kallar denna lilla enkla kabel för Ultra-Low-Noise Adaptor (U.L.N.A.) (inget unikt för Noctua, många andra tillverkare skickar med precis samma kabel, men de tycker de är coola och döper det till nåt eget..)

Så om man har en gammal fläkt som låter mycket och vill få den att vara tyst(are) så ändrar man helt enkelt volten på eliminatorn till t.ex 7.5 eller 6 Volt. När det gäller noctua fläktarna så är den tysta modellen ohörbar vid 12 Volt och den kraftfulla modellen (beroende på hur du monterar den i Friel och hur mycket SUS du får och hur känslig du är så kan den behövas att ställa ned till t.ex 6 / 7.5 volt. Tänk på att om du gör detta på eliminatorn så påverkar det alla fläktar du har kopplade till den. Alternativet att du kör eliminatorn på 12 V och sedan använder kabeln med motståndet de skickade med för att tysta de fläktar du vill köra på halvfart.

Tänk även att om du ställer om hastigheten på eliminatorn så måste du dra ur den ur jacket innan du ställer hastigheten och du har bara de voltvalen som finns och välja mellan.

Med en fläktkontroller som jag fixat så kan du steglöst ställa hastigheten mellan 6-12 volt på varje kanal (fläkt) ;en det är lite överkurs. Det räcker nog bra för dig till en början med eliminatorn och fläktarna.

Frågor? Fråga på! :-D

/Hans, tha fläkt masta!

#29

Postad 14 augusti 2007 - 15:35

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Ta en titt på det sista i citatet..

"12 V max 1,4 A" (A står för Ampere). Då räknar vi lite för att få fram antalet fläktar adaptern klarar av. 1,4 A / 0,12 A = 11,6 Blir det. Alltså kan eliminatorn driva 11 st noctuea NF-S12-1200.

Om vi tar noctuas tysta variant av fläkten (som jag också använder) NF-S12-800 så drar den  0,05 A (väldigt väldigt lite), då blir räkneexemplet följande 1,4 A  / 0,05 A = 28 fläktar (!!).

Om man ställer ned adaptern till t.ex 9V, då kan man driva ännu fler fläktar eftersom att då ger adaptern 1,7 A. Men sjävklart så snurrar fläktarna långsammare då. Så du kontrollerar hastigheten på fläktarna genom att sänka / höja volten.


Frågor? Fråga på! :-D

/Hans, tha fläkt masta!

<{POST_SNAPBACK}>


Då har jag lärt mig lite till inom elvetenskapen (är språk- och samhällsvetare, så ekvationer på elmätaren har gått mig helt förbi). Så när jag nu är mitt inne i Hans elverkstad måste jag fråga varför mindre volt ger mer ampere? Låter galet i mina öron att mindre ström ger mer kraft eller tvärtom och ut och in...

// D :D

#30

Postad 14 augusti 2007 - 16:06

antiloop98
  • antiloop98
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Då har man börjat att realisera sitt projekt som man till grunden startade för 1år sedan (i huvudet...) hehehe.
Allt tack vare de bra instruktioner samt bilder som finns på denna tråd!
Tack!

Bilder kommer såklart! Dock så var digitalkameran på vifft och endast mobilkamera fanns hemma.
*suckar*... typiskt, när man "fixar och trixar" skall det dokumenteras!

Kort om hur jag gjort, utan bilder.
Jag har en IKEA Opppli bänk, där värmekällor finns i alla hyllor, se mitt galleri. Eftersom det inte är en sluten möbel, så har jag enbart tänkt att placera fläktarna under bänken, och gjort hål för dem.
Värmen kommer att förhoppningsvis stiga rakt upp och ut när fläktarna blåser underifrån. Värme stiger ju.

https://www.minhembi...iloop98/133140/ ------>BILDER!

Redigerat av antiloop98, 14 augusti 2007 - 16:30.


#31

Postad 14 augusti 2007 - 16:40

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
välkommen till ikea-stereo-möbel-modifiera-a-la-diy-gör-det-själv-med-fläktar-tråden...

Ser gott ut!, Men har dina stereoprylar några luftinsläpp på undersidan, eller räcker det med att "omsluta" apparaterna med ny luft för nedkylning? Frågar helt enkelt för att jag inte vet...

Hans: Hur stor innerdiameter har cirkeln i dina fläktar? Yttre fyrkanten har vad jag förstått 120mm, eller?

// D

#32

Postad 14 augusti 2007 - 17:13

antiloop98
  • antiloop98
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

välkommen till ikea-stereo-möbel-modifiera-a-la-diy-gör-det-själv-med-fläktar-tråden...

Ser gott ut!, Men har dina stereoprylar några luftinsläpp på undersidan, eller räcker det med att "omsluta" apparaterna med ny luft för nedkylning? Frågar helt enkelt för att jag inte vet...

Hans: Hur stor innerdiameter har cirkeln i dina fläktar? Yttre fyrkanten har vad jag förstått 120mm, eller?

// D

<{POST_SNAPBACK}>



HEHE, mkt bra tråd beskrivning!=D

Japp dem har ventilation under och över och sidan. Därför tänkte jag blåsa ut all gammal varmluft med ny lite svalare luft underifrån, med den fysiska lagen i tanken; värme stiger...=)

Mera bilder kommer såklart när fläktarna kommer, fick tips från Hans "fläkt guru", om vart det fanns bra shaijt!

#33

Postad 14 augusti 2007 - 17:50

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Mera bilder kommer såklart när fläktarna kommer, fick tips från Hans "fläkt guru", om vart det fanns bra shaijt!

<{POST_SNAPBACK}>


Detta tips mottager jag allra ödmjukast här eller i pm... :D

#34

Postad 14 augusti 2007 - 20:01

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Då kan jag bidra med en annan klassiker från elläran: P=U*I, dvs effekten = spänningen * strömmen. Eliminatorns effekt är konstant, så om man sänker spänningen orkar den leverera mer ström. Ganska logiskt egentligen.

#35

Postad 14 augusti 2007 - 20:21

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Låter galet i mina öron att mindre ström ger mer kraft eller tvärtom och ut och in...

// D  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Detta är resultatet av Ohm's lag

Spänning = Ström x Resistans

Om resistansen är konstant så ökar strömmen när spänningen sjunker och vice versa.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 14 augusti 2007 - 20:26.


#36

Postad 14 augusti 2007 - 20:24

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
gäller alltså bara att hålla isär spänning, ström och effekt... ström spänning effekt ström spänning effekt ström spänning effekt .....

#37

Postad 15 augusti 2007 - 18:50

Deepdiver
  • Deepdiver
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Har läst en del här...men vad acceptabel tempratur för reciever m.m.
Kanske får börja med fläktar också :)

#38

Postad 15 augusti 2007 - 20:09

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Har läst en del här...men vad acceptabel tempratur för reciever m.m.
Kanske får börja med fläktar också :)

<{POST_SNAPBACK}>


Det står i manualen till min receiver att man förkortar livslängden om man använder produkten i på ett ställe med dålig ventilation (t.ex en tv-möbel med luckor).

Innan jag satte in mitt fläktsystem så var receivern 50 grader (!!!) på ovansidan, undertill var den ännu varmare, närmare 60 grader. När jag möttes av lukten av stekt elektronik så kände jag att det var dags att göra nåt.

Idag när systemet har gått ett tag så har jag en temperaturskillnad på 6-10 grader.

Rumstemp: 23 grader
Receivertemp: 31 grader

Den är sval när man känner på den, inte en tillstymmelse till värme.

Ta en digital termometer (finns att köpa billigt på clas ohlson t.ex) och sätt givaren ovanpå receivern och stäng dörren och vänta en timme medans du t.ex ser en film eller belastar receivern på annat sätt. Mät sedan tempen och jämför med rumstemp och räkna ut skillnaden, är den mer än 10 grader så bör du göra nåt åt det.

Jag har börjat fundera hur jag skall utveckla mitt system, tror jag skall installera en fläktkontroller som är lite mer avancerad, med temperaturgivar som övervakar komponenterna som jag har och anpassar farten på fläktarna beroende på hur varmt det är. Dessutom så kan jag då få möjligheten att få larm (buzzer typ) om nån fläkt skulle stanna. Den har ännu mer funktioner.. t.ex:

" * start-up check during system start: all fans are tested shortly with 100% speed
* sensor loss control: if a sensor looses its connection, the connected fan will be speeded up to 100%
* Built-in protection against permanent fan blockage: if a fan stops, the controller speeds up to 100%. If that does not help, an optical and acoustical alarm will be performed
* If the critical temperatures exceed: fans are switched to 100% and an optical and acoustical alarm will be performed
* Manufacturer defaults: all fans switched on
* Fail-Safe: if a hardware error on the controller occurs, all fans are switched on
* optical and acoustic alarm signals: integrated LEDs, connector for external LED and integrated loud buzzer
* speed meter functionality with outputs to mainboard "

läs en recension här:
http://www.bjorn3d.c..._pf.php?cID=729

Mumma! Den kostar dock lite.. typ 600-700 kr. Så jag skall försöka få tag i en begagnad som jag kan använda till tv-bänken.. *stay tuned folks* om det går att utveckla mitt system så gör jag det. hehe. :-D

Deepdiver, mät tempen och återkom! Om du behöver hjälp för att bygga din fläktlösning så vet du att du får det :-D

/Hans

Redigerat av DiSNEY, 16 augusti 2007 - 10:16.


#39

Postad 15 augusti 2007 - 20:43

Deepdiver
  • Deepdiver
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Tack för ett trevligt svar & japp jag vet vart jag ska vända mig nu :)

Har visserligen ingen dörr framför men tycker det blir väldigt varmt runt förstärkaren ändå då
det inte är mycket utrymme runt den.

Får helt enkelt kolla med termometer så får vi se.

Mvh Kristoffer

#40

Postad 15 augusti 2007 - 21:32

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Mera bilder kommer såklart när fläktarna kommer, fick tips från Hans "fläkt guru", om vart det fanns bra shaijt!

<{POST_SNAPBACK}>


Detta tips mottager jag allra ödmjukast här eller i pm... :)

<{POST_SNAPBACK}>


Det var vart han kunde inhandla noctua fläktarna till bra pris.
Tror jag skrivit det i tråden tidigare, om inte:

146 kr Noctua NF-S12-800 http://www.inwarehou...14800&ReferId=7
159 kr Noctua NF-S12-1200 http://www.inwarehou...216259&node=537

/Hasse

#41

Postad 16 augusti 2007 - 09:24

antiloop98
  • antiloop98
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Ville bara göra ett inlägg till i väntan på fläktarna.

Efter det att hålen skapats undertill och på sidan har det blivit ca 5-6grader kallare ovanpå recievern.(där jag har termometern)
Undrar vad det var för temp undertill innan...!?! :blink:

När jag hade haft den igång på högre volymer igår ca 1,5timme så var temp ca 43 grader, innan var den kring 50strecket.... :P

Återkommer efter det att fläktarna installerats!

#42

Postad 16 augusti 2007 - 09:45

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Ville bara göra ett inlägg till i väntan på fläktarna.

Efter det att hålen skapats undertill och på sidan har det blivit ca 5-6grader kallare ovanpå recievern.(där jag har termometern)
Undrar vad det var för temp undertill innan...!?!  :blink:

När jag hade haft den igång på högre volymer igår ca 1,5timme så var temp ca 43 grader, innan var den kring 50strecket....  :P

Återkommer efter det att fläktarna installerats!

<{POST_SNAPBACK}>

Låter bra det där. När fläktarna väl har kommit så kan du väl testa lite alternativa placeringar på dem, t.ex. att ställa dem bakom receivern/förstärkaren och bara blåsa ut den varma luften (då drar den ju luften från hålen du gjort) samt den monteringen du tänkt från början. För att se vilket som ger dig den bästa effekten?!

Skall bli intressant att följa.. bilder på bygget! :-D

/Hans

#43

Postad 17 augusti 2007 - 16:41

antiloop98
  • antiloop98
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Nya bilder ligger nu uppe för dem som undrar...


Resultat?

Sänktes tempraturen? JA! ca 15-20grader.

Var det svårt att installera? NEJ. Lite tålamod bara.

Låter fläktarna? NEJ!, dem är ljudlösa!
Fläktarna startas när förstärkaren startas, hur? Genom att koppla in på strömutaget som sitter bakom förstärkaren.

Hur många fläktar installerade? 2st 800varv.
Den 3:e då? Den skall provas som frånluft bakom stärkaren, alternativt tillluft till Digitalboxen.

Kostnad? Fläktar: 3x144:- Adapter: 149:- Kabellist: 13:-

Tack alla som gett mig info/bilder om hur man kan förverkliga detta!!

#44

Postad 17 augusti 2007 - 22:55

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Nya bilder ligger nu uppe för dem som undrar...


Resultat?

Sänktes tempraturen? JA! ca 15-20grader.

Var det svårt att installera? NEJ. Lite tålamod bara.

Låter fläktarna? NEJ!, dem är ljudlösa!
Fläktarna startas när förstärkaren startas, hur? Genom att koppla in på strömutaget som sitter bakom förstärkaren.

Hur många fläktar installerade? 2st 800varv.
Den 3:e då? Den skall provas som frånluft bakom stärkaren, alternativt tillluft till Digitalboxen.

Kostnad? Fläktar: 3x144:- Adapter: 149:- Kabellist: 13:-

Tack alla som gett mig info/bilder om hur man kan förverkliga detta!!

<{POST_SNAPBACK}>


Grattis! Fan va snyggt du hade fått till det med kablarna. Attans att man inte är bra på att löda. Snyggt med krympslang och grejer också!. Mkt bra ide med krympslang!. Smart där med nylonstrumpor också, perfekt och billigt filter!

Visst är fläktarna sjukt ljudlösa. Det är helt otroligt faktiskt. 800-modellen måste man verkligen lägga örat mot för att man skall kunna höra.

Roligt att bilderna / infon hjälpte dig i ditt projekt. Det blev ju ett kanonresultat. Vad har du för temp nu och vad hade du för temp innan? Kanske man skulle ta o borra hål under tv-bänken och placera en av fläktarna där.. hmm. Kruxet är bara att det är så otroligt roddigt att plocka i och ur bänken med fet-tv och allt. :-D

Hursomhelst. Grattis till ditt kanonresultat!! Kanonfina bilder också! Hoppas detta inspererar ÄNNU fler att följa oss i spåren!
Elektroniken mår bättre svalt helt enkelt.

Mvh Hans

#45

Postad 18 augusti 2007 - 08:29

Unregistered94a9ad2c
  • Unregistered94a9ad2c
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Ska förbi Clas Ohlson i Sundsvall om 2v. Då följer jag likt lärjungarna er andra mästare och skapar ett kylskåp av min friel...

Hoppas o tror att jag kan få dem helt integrerade o listen mot ovansidan... :)

// D

#46

Postad 18 augusti 2007 - 09:05

antiloop98
  • antiloop98
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Grattis! Fan va snyggt du hade fått till det med kablarna. Attans att man inte är bra på att löda. Snyggt med krympslang och grejer också!. Mkt bra ide med krympslang!. Smart där med nylonstrumpor också, perfekt och billigt filter!

Visst är fläktarna sjukt ljudlösa. Det är helt otroligt faktiskt. 800-modellen måste man verkligen lägga örat mot för att man skall kunna höra.

Roligt att bilderna / infon hjälpte dig i ditt projekt. Det blev ju ett kanonresultat. Vad har du för temp nu och vad hade du för temp innan? Kanske man skulle ta o borra hål under tv-bänken och placera en av fläktarna där.. hmm. Kruxet är bara att det är så otroligt roddigt att plocka i och ur bänken med fet-tv och allt. :-D

Hursomhelst. Grattis till ditt kanonresultat!! Kanonfina bilder också! Hoppas detta inspererar ÄNNU fler att följa oss i spåren!
Elektroniken mår bättre svalt helt enkelt.

Mvh Hans

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Tackar för de fina komentarerna!
Ja, jag gillar kabelstrumpor och krympslangar=)

Otroligt tysta fläktar, hör dem inte ens fast jag håller dem framför ansiktet, dock känner man ju att det blåser. Jag har inga behov att sänka till mindre än 12volt dem är så tyta ändå....

Temp igår kväll efter ca 1timmes 360spelande och 2timmar film i sträck(tot 3tim) var ca 37grader, rumstemp 26grader.
Skall testa med 3:e fläkten senare.

Japp det var MYCKET jobbigt att plocka ur och i bänken för hålborrandet.
Elektroniken sa till mig igår natt att.... -jag mår så bra nu, tack pappa! (hehe, skämt å sido)

Kennet

#47

Postad 12 september 2007 - 20:46

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
Kan man koppla en 12volts mobilladdare till en fläktkontroller som man sedan kopplar till 3 st 120mm fläktar. Eller måste jag köpa något annat än en mobilladdare för att fixa strömmen?
Och hur löser man det så man få tempmätare i kontrollern?

#48

Postad 13 september 2007 - 06:20

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

Kan man koppla en 12volts mobilladdare till en fläktkontroller som man sedan kopplar till 3 st 120mm fläktar. Eller måste jag köpa något annat än en  mobilladdare för att fixa strömmen?
Och hur löser man det så man få tempmätare i kontrollern?

<{POST_SNAPBACK}>


Beror på hur stark mobilladdaren är (hur många A den ger..(om fläkten drar t.ex 0.25A så tar du det gånger hur många fläktar du har, t.ex 3 st:3 x 0.25 = 0.75A, så kolla hur många A mobilladdaren levererar) annars är det väl rätt enkelt att köpa en clas ohlson adapter och göra såhär?

http://bbbweb.mine.nu/flaktlosning.jpg

Adaptern hittar du HÄR på clasohlson:

http://www.clasohlso...spx?id=10569204

149 kr !!!

Lycka till

#49

Postad 13 september 2007 - 18:55

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
så själva fläktkontrollern drar ingen ström i sig?

#50

Postad 14 september 2007 - 08:08

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0

så själva fläktkontrollern drar ingen ström i sig?

<{POST_SNAPBACK}>


Den jag har ? Nej inte vad jag vet. Det är ju bara av/på knappar och några vrid-pottar.

/Hans



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.