För att inte blanda ihop detta med tidigare ärenden. Vem är säljare och vilka är de övriga i tidigare säljled?Framförallt när jag blivit tvungen att vända mig två steg uppåt i försäljningsleden, istället för till leverantören.
Trasig projektorlampa: ärende anmält till ARN
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 mån sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 02 augusti 2007 - 23:03
Postad 02 augusti 2007 - 23:09
Säljare är MicroStore, som dock gick i konkurs i år och genast återuppstod, men är alltså ett nytt bolag med samma butiksnamn, samma personal och samma ägare, om jag förstått det hela korrekt. De åtar sig inga garanti- och reklamationsärenden som gäller varor sålda av "gamla MicroStore".För att inte blanda ihop detta med tidigare ärenden. Vem är säljare och vilka är de övriga i tidigare säljled?Framförallt när jag blivit tvungen att vända mig två steg uppåt i försäljningsleden, istället för till leverantören.
Vilken leverantören är kan jag inte få veta. Ingen vet. Alltså är nästa steg i ledet som jag över huvudtaget KAN vända mig till Panasonic direkt.
Postad 02 augusti 2007 - 23:43
Samma personal och samma ägare men ingen vet vem som levererade deras projektorer? Har Panasonic möjligen koll på vem de skickade projektorn till, om inte direkt till säljaren?Vilken leverantören är kan jag inte få veta. Ingen vet.
Postad 03 augusti 2007 - 11:40
Samma personal och samma ägare men ingen vet vem som levererade deras projektorer? Har Panasonic möjligen koll på vem de skickade projektorn till, om inte direkt till säljaren?Vilken leverantören är kan jag inte få veta. Ingen vet.
De har bytt säljsystem två gånger sedan mitt inköp och har inte kvar någon info alls från tiden innan sommaren 2005. Panasonic säger att de inte får lagra vilken leverantör som fått vilken projektor då det är olagligt att göra så. Vilket var oväntat, för andra tillverkare gör just det, håller koll på vilka serienummer som går till vilken leverantör alltså.
Postad 03 augusti 2007 - 13:14
Fråga dem gärna vilken lag det är som generellt förbjuder dettaPanasonic säger att de inte får lagra vilken leverantör som fått vilken projektor då det är olagligt att göra så.

Postad 03 augusti 2007 - 13:19
Ja det var ändå dags att höra av sig och se om något hände i ärendet (gått 1.5v sedan jag hörde av mig till Panasonic med reklamationen), så nu har jag frågat vilken lag det rör sig om.Fråga dem gärna vilken lag det är som generellt förbjuder dettaPanasonic säger att de inte får lagra vilken leverantör som fått vilken projektor då det är olagligt att göra så.
Postad 03 augusti 2007 - 13:32
Enligt den praxis som vuxit fram genom flera beslut hos allmänna reklamationsnämnden så ska en konsument inte behöva acceptera mer än två försök att avhjälpa samma fel. Efter det så har man normalt rätt att häva köpet....vilka är mina rättigheter och vad säger konsumentköplagen samt distansavtalslagen? Jag har hört att företagen bara har rätt att ta in varor 3 gånger för service, sen kan man åberopa återköp, stämmer detta?
Du hade även möjlighet att direkt välja omleverans när du reklamerade felet första gången. Det är alltså du, inte säljaren, som har rätt att välja avhjälpande eller omleverans som åtgärd. Bara om säljaren kan visa att det alternativ du väljer för honom medför oskälig kostnad (inte bara dyrare utan oskäligt) så får han välja det andra alternativet. Vid bedömning om kostnaden ska anses oskälig så tar man särskild hänsyn till hur väsentligt felet är för dig som konsument.
Fast detta är ju helt beroende på vad felet är.
Säg att en lampa i bilen går sönder en tredje gång, har man då rätt att få pengarna tillbaka för bilen?
Skulle vilja se den handlaren som köper tillbaka en bil för att en glödlampa går sönder 3 ggr inom en kort tid.
Och är det så att man handlaren går med på att kunden får pengarna tillbaka så har han rätt att göra avdrag på produkten för att man har nyttjat den, kan vara bra att veta detta med.
Postad 03 augusti 2007 - 18:37
Postad 27 augusti 2007 - 09:11
Det har nu gått över en månad sedan jag gick vidare med reklamationen till Panasonic och de har ännu inte svarat. Jag fortsätter att med jämna mellanrum artigt "bumpa" mitt mail och fråga om status i ärendet. Det hela är dock lite märkligt, jag ringde ju dem och fick prata med en person på rätt avdelning och frågade dom en mail-adress jag skulle kunna använda mig av, och fick en på direkten. Mailade med all info och förklarade att jag reklamerade varan. Sen dess har det varit knäpp tyst. Lite trist. Får väl se om något händer.
Postad 27 augusti 2007 - 14:40
Jag skulle nog ringa 10 minuter efter jag skickat mailet.
Vill helst inte hantera dylika ärenden via telefon då det blir så mycket bökigare att dokumentera vad de olika parterna kommunicerar, plus att det är mycket svårare och jobbigare rent tidsmässigt. Och han sa att det gick bra via mail.
Postad 27 augusti 2007 - 16:04
Det är 4:e kap. brottsbalken som reglerar detta och där kan man läsa följande:Får man spela in samtal man ringer ?
Vore ju bra om det gick
Den fetmarkerade delen innebär alltså att så länge du själv deltar så är det lagligt att spela in. Du behöver inte heller meddela någon annan att samtalet spelas in. Det händer ju att du själv blir inspelad när du ringer t.ex. apoteket, banker, rådgivningar, olika nödnummer eller vad det nu kan vara.9 a § Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.
Postad 27 augusti 2007 - 16:53
Får jag inget svar får jag väl ringa upp och spela in då

Postad 29 augusti 2007 - 13:02

Postad 30 augusti 2007 - 08:47
Fick svar från den ursprungliga kontakten på Panasonic idag. De vill ha serienummer och faktura.
Skönt att de iaf vaknade. Jag tror inte att det är en slump att det hände mindre än ett dygn efter att jag mailat VD'n (och namngett min kontakt)

Postad 30 augusti 2007 - 09:55
Postad 30 augusti 2007 - 13:40
Jo det är en slump, samma slump som får företagen att lösa årsgamla tvister samma dag eller dagen innan de ska korsförhöras av SverkerJag tror inte att det är en slump att det hände mindre än ett dygn efter att jag mailat VD'n (och namngett min kontakt)

Postad 02 september 2007 - 00:31
Ännu ett bevis för att man alltid ska börja högst upp i pyramiden för att det ska hända något.
Jepps, säger som min moster brukar säga - Varför prata med röven när man kan gå till huvudet direkt

Postad 05 oktober 2007 - 21:55
Under pågående "process" med panasonic (som hittils skött ärendet väldigt bra, om än lite långsamt) går den sönder IGEN. Den här gången verkar det vara på ett helt nytt sätt för mitt exemplar. Tänkte för snart en timme sen sätta mig och se på en film, slår på projektorn och går från vardagsrummet för att kika efter något i kylen. Kommer tillbaks och projektorn är inte igång. För handen mot powerknappen, men innan jag når fram slår den på sig av sig självt. Fläktarna surrar igång, lampan tänds, sen slår den av sig. Varpå den börjar om, slår på sig, surrar igång, slår av sig. Och så fortsätter det. Slog av den (på baksidan, annars startar den igen automagiskt) och drog ur strömsladden, lät den stå cirka 40 min och gav den en chans till, men icke, den beter sig fortfarande likadant.
Jag är omåttligt less på projektorer. Jag har haft den hemma i ungefär ett halvår sen förra reparationen

Postad 06 oktober 2007 - 10:54
Känns "sådär" aktuellt att skicka den på reparation ännu en gång, skulle bli fjärde gången. Den är ju inte borta i bara några dagar när det händer direkt.
Postad 08 oktober 2007 - 08:58
Panasonic står stenhårt fast vid att de inte har några som helst möjligheter att erbjuda något annat, så jag antar att jag får acceptera deras erbjudande och göra anmälan till ARN. Suck. Hade hoppats detta skulle kunna avklarats snabbare än så, ARN tar ju ett tag (ungefär 6 mån har det tagit för mig förut).
Hur ska jag hantera det hela mot ARN, ska jag göra två anmälningar, en för reklamationen när lampan gick sönder och en för det nya felet (det som uppstod i fredags) ?
Kanske borde kontakta Sverker. Kan knappast skada.
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 08 oktober 2007 - 09:00.
Postad 08 oktober 2007 - 15:21
AX100 är grymt mycket bättre än en PT-AE700. Ta den
Jag vill inte ha projektor. Lampor, paneler och whatnot går sönder i förtid och det är jobbigt att hålla på och reklamera när motparten inte förstår sig på konsumentköplagen, eller försöker undvika att uppfylla sina förpliktelser. Dessutom är det 3000h lägre lamptid specad på AX100 (inte för att jag någonsin kommit i närheten av en dylik lamptiden innan lampan gått sönder, men ändå). Ända sedan första reklamationen i 2005 har jag velat häva köpet.
Postad 08 oktober 2007 - 15:31
Känns som en enklare lösning när du ändå inte vill ha en proj, istället för att gå igenom ARN och sen få rätt och få en ny proj då eller den du har lagad.
Du lär ju ändå få massa avdrag för slitage och ålder om du vinner i ARN.
Bara mina 2 cent...
Postad 08 oktober 2007 - 15:39
Kan ju bara ge dig rådet att ta projen som dom erbjuder och sen surfa in på www.blocket.se om du nu inte vill sälja den här på Marknaden dvs.
Känns som en enklare lösning när du ändå inte vill ha en proj, istället för att gå igenom ARN och sen få rätt och få en ny proj då eller den du har lagad.
Du lär ju ändå få massa avdrag för slitage och ålder om du vinner i ARN.
Bara mina 2 cent...
Ja jag kommer ta projektorn dom erbjuder, men då den vid en försäljning inte alls skulle komma upp i nivån för mina utlägg så kommer jag nog inte sälja den i dagsläget utan får helt enkelt köra på den tills det känns vettigt att byta till en TV. Anmälan till ARN kan jag ju göra även fast jag accepterar erbjudandet. Och nej, ARN skulle inte göra "avdrag för slitage och ålder". Aldrig hört talas om något dylikt. Observera att ett tidigare fall i denna kedja av ärenden redan varit hos ARN och de "dömde" då att försäljaren fick betala bytet av lampa (vilket var väntat). Om inte annat så borde jag blivit ersatt reparationskostnaderna av Panasonic, men de står benhårt fast vid att de inte kan göra kontanta ersättningar.
Jag har gjort en sista frågan till Panasonic där jag föreslår en annan lösning som inte skulle vara perfekt för mig som kund men jag skulle kunna leva med den. Jag är dock skeptisk till att de kommer erbjuda något annat än en PT-AX100, och då är det inte mer med det. Eventuella ärenden hos ARN i framtiden är isf något både jag och Panasonic får stå ut med.
Postad 08 oktober 2007 - 15:50

Vill inte säljaren eller tillverkaren gå med på hävning så kan du parallellt med detta ändå driva ärendet hos ARN. Du måste då tydligt kunna visa att ditt krav hela tiden varit hävning och att du inte gått med på att acceptera en AX100 som en lösning på din tidigare reklamation.
Chansen är dock stor att du när ARN meddelar sin rekommendation inte vill lämna ifrån dig din AX100

Postad 08 oktober 2007 - 15:59

Jag har inga problem att tydligt visa mina krav på hävning. Det har framgått med klarhet i varje separat ärende och är väl dokumenterat. ARN har handlingarna för de två föregående reklamationerna, och de kommer få dem igen.
Jag är skeptisk till att jag kommer vilja behålla en AX100, oavsett hur bra bilden är. Tycker det är asjobbigt att hela tiden vara orolig och stressad över hur länge den håller "denna gång". När man googlar runt lite verkar ju inte AX100 direkt vara utan problem heller. Ingen spec på hur länge lampan håller i "eco" för AX100 btw? Det är nämligen i "low" jag alltid kört min AE700. För att spara på lampan (d'oh).
Postad 19 oktober 2007 - 11:49
Det är knappt att jag orkar kontakta Panasonic om det hela. Rent allmänt så har de ignorerat alla mina mails på sistone. Jag får samla lite styrka...
Postad 19 oktober 2007 - 13:10
Kanske dags att du bjuder in dem till denna trådDet är knappt att jag orkar kontakta Panasonic om det hela. Rent allmänt så har de ignorerat alla mina mails på sistone. Jag får samla lite styrka...

Postad 22 oktober 2007 - 10:02
Kanske dags att du bjuder in dem till denna trådDet är knappt att jag orkar kontakta Panasonic om det hela. Rent allmänt så har de ignorerat alla mina mails på sistone. Jag får samla lite styrka...
Mailat och frågat vad vi ska göra åt problemen med de blå missfärgningarna och även länkat till denna tråd och talat om vad den är av för natur. Får se om jag får något svar, inte fått något svar på något mail jag skickat efter den 10:e oktober :/
Postad 29 oktober 2007 - 08:24
Väldigt trist just nu iaf. Får hoppas de svarar.
edit: nu fick jag svar från Panasonic, de säger att de ska fixa en ax200 istället. Vilket ju är bra, ser på det som en "reparation med bonus" av AX100'n. Har nu, snällt och artigt såklart, tackat och även bett om någon form av kvitto.
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 29 oktober 2007 - 12:48.
Postad 12 november 2007 - 09:31
Postad 19 november 2007 - 11:15
Postad 19 november 2007 - 11:19
Panasonic verkar iaf göra ett tappert men långsamt försök att göra rätt för sig. Tycker det är superbra av dem, även om de kanske skulle kunna vara snabbare.
Ja, typ. Fortfarande inte hört något, gått en vecka till. Dags för en artig *bump* igen.
De enda gångerna det har gått någorlunda snabbt är när jag tagit kontakt med högste chef / refererat till denna tråd. Heh.
Postad 26 november 2007 - 11:15
edit: nu fick jag svar! "Det är brist på maskiner de kommer in på lagret 30/11". Skönt att få höra något iaf.
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 26 november 2007 - 11:18.
Postad 26 november 2007 - 16:18

Hoppas att fler gör detsamma.
Är det något jag hatar så är det att bara sitta och vänta på att någon ska söla klart ...
Postad 16 januari 2008 - 15:44
Kanske dags att höra av sig till VD'n snart igen. Suck.
Redigerat av Unregisteredc6f44378, 16 januari 2008 - 15:45.
Postad 16 januari 2008 - 17:07
tycker man ska låta företag få chansen att åtgärda problemen innan man börjar "hota" med sverker eller ARN, har även förståelse för att de kan ta lite tid då så stora företag har mycket att göra, men detta är ju löjligt!
du har ju verkligen gett dom chansen men dom verkar ju inte bry sig om att försöka lösa detta så ni båda ska va nöjda!
tycker de va en fin gest av dom att erbjuda dig ax200 istället. samtidigt så är de ju ingen stor kostnad för dom så att dom inte kunde gjort de tidigare är ju bara löjligt ,sen när du har den maximala oturen att få fel även på den och du vill byta till en tv istället och dom inte svarar på dina mail,ja de bevisar enligt mig bara hur dom ser på kunder, så länge man köper deras produkter och håller k****n så är man en bra kund!
tycker som sagt att du ska dra ett mail till Sverker för så här ska de inte få gå til!!
sen vill jag "tacka" dig för att du gjort mitt framtida projektorval betydligt enklare

lycka till och hoppas de löser sig för dig!
Postad 16 januari 2008 - 18:55

De skickade en AX100 eftersom min PT-AE700 hade gått sönder. När denna uppvisade en del defekter hörde jag av mig igen och de sa att istället ska skicka en AX200, detta sa de den 29:e oktober. Då de ännu inte lyckats leverera denna så undrade jag bara om möjligheten till en TV modell större istället, och detta är inget jag alls räknar med att de ska kunna erbjuda, men om de kan så kanske det är ett bättre alternativ än en AX200 då den, så vitt jag vet, har samma problem med HDMI som AX100. Egentligen har jag ända sen första reklamationen velat få pengarna tillbaks men det har hela tiden varit "omöjligt".
Jag rekommenderar ingen att köpa en projektor

Postad 16 januari 2008 - 23:10
Den bästa reklamen är en väl skött reklamation...
Postad 17 januari 2008 - 00:20
Hmm jag funderar på att framöver uppgradera min hitachi tx200 till en panna 2000 men vi får se hur det blir med den saken. Synd att inte alla företag har fattat att:
Den bästa reklamen är en väl skött reklamation...
Håller helt med! Använder mig av Discshop.se när jag beställer filmer och tycker de är toppen med deras kund kontakt. Kan tänka mig att betala lite extra för man vet, är de nått problem så fixar de sig på två röda.
Postad 17 januari 2008 - 18:49
För det första är det ju en total sammanblanding av säljarens och tillverkarens ansvar. Det är gentemot säljaren som man reklamerar och kräver omleverans, prisavdrag eller hävning. Tillverkaren är aldrig skyldig att göra något av detta enligt lag. Däremot kan de ha en garanti som man kan åberopa men de gäller oftast bara reparation eller ibland utbytesvara.
Om du accepterar en ny projektor från Panasonic så kan du inte samtidigt göra en anmälan till ARN eftersom du har träffat en uppgörelse. Anmälan skulle i vilket fall gälla mot säljaren inte tillverkaren.
Du får nog bestämma dig för vad du vill. Om du verkligen vill ha pengarna tillbaka så ska du ge dig på säljaren och häva köpet. Detta förutsätter dock att säljaren inte har åtgärdat felet. Eftersom du har fått en helt ny och ännu bättre projektor får du nog rejält svårt att påstå att det är något fel på varan.
Kort sagt, ta emot den nya projjen och lär dig leva med den. Det var ingen som tvingade dig att köpa en projektor till att börja med och du har fått en bättre deal i alla händelser.
Postad 17 januari 2008 - 23:27
Som det ser ut nu kommer jag inte driva något ärende hos ARN. Ta emot den nya projektorn kan jag inte göra förräns de skickar den, jag har inte motsatt mig att ta emot den som reparation av nuvarande. Dock har jag frågat om det skulle gå få en TV istället.
Ingen tvingade mig att köpa projektor, men säljare (och tillverkare, men vid den tidpunkten hade de inget ansvar inför mig) gav mig felaktig och bristfällig info. Jag hade aldrig köpt en projektor om jag hade känt till projektorns natur, säljaren kan inte, när den väl går sönder, säga att typ "ja, men så är det med projektorer, osis!", vilket i princip var fallet.
Postad 23 februari 2008 - 01:54
Surt som fan! Använder projektorn ENBART till film, därav den låga driftstiden. Men då det gått 3år och 1 månad så lär det vara lönlöst att försöka reklamera det.
Får önska dig lycka till med din nya AX200, om den dyker upp nån gång..
Postad 25 november 2010 - 10:45
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar