Dustin AB/Dustin home AB, vad kan vi göra bättre?
1017 svar till detta ämne
#301
Postad 19 juni 2007 - 00:56
Nozzredna
-
Nozzredna
-
Rookie
-
3 inlägg
Sen en annan rolig sak med Dustin är att Dustins hemsida har bredare produktutbud än vad Dustin Home har.
Tänker främst på bärbara datorer.
<{POST_SNAPBACK}>
Dustins stora sida (Ej Home) har ett större utbud pga att företag kan köpa nya ex av vad det nu är vilket underlättar utbyte av en felaktig del då man inte byter lika ofta till nyare versioner som hemmapulare. En ny version som är snabbare/bättre gör sig bättre hemma än på ett företag med många ex, det kostar dock en del, se vad en del komponenter kostar på ELFA. Skulle tippa på att det blir billigare i underhåll med mindre versioner trots att det kostar en del.
#302
Postad 19 juni 2007 - 11:06
Unregistered662e8354
-
Unregistered662e8354
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Beställde ett datorpaket i onsdagskväll 13/6 ifrån dustinhome, torsdagmorgon var paketet skickat = snabb service samt bra pris på paketet som tog slut strax efter min beställning
Har inget att klaga på utan kan bara rekomendera dustinhome för andra precis som det ska vara.
Betyg 5/5
#303
Postad 25 juni 2007 - 20:48
- Christoffer -
-
- Christoffer -
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
(Vet att det här är en lite äldre tråd)... Skulle också kunna komma med två saker jag skulle vilja att ni förbättrade (då jag handlar från Dustinhome, gäller detta då "Home-delen" av Dustin): - Dels är det möjligheten att direkt kunna se fraktkostnaden. Ni skulle kunna ha som NetonNet har det: Brevid kundvagnen finns en knapp där man kan få fram fraktkostnaden för olika alternativ. Som det är nu måste man ju gå via Kassan, och vidare - och det är lite jobbigt ibland  - En andra sak är er telefonpersonal. Emellanåt när jag ringer får jag prata med en kille som låter som att han undrar vad han gör där(?) , svarar lite allmänt ointresserat och slött på frågor som jag ställer. Känns inte så kul när man funderar på att exempelvis hosta upp en del pengar på en dator eller kamera. Dock vill jag påpeka: Det gäller inte alla! De flesta är jättetrevliga och kunniga, men det finns som sagt en eller två killar där som kanske borde byta jobb  Annars måste jag också bara säga: Ni måste ha Sveriges effektivaste lagerpersonal! Vi snackar snabba leveranser när man beställer från er!
Redigerat av - Christoffer -, 25 juni 2007 - 20:50.
#304
Postad 27 juni 2007 - 13:31
Unregistered8ee4b323
-
Unregistered8ee4b323
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Mailade kundservice om en tv jag var intresserad på i måndags. har ännu inte hört ett ord.
Lite dålig stil
#305
Postad 05 juli 2007 - 09:33
mikaelc
-
mikaelc
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hej!
- Christoffer -: Vi håller på att bygga om våra webbar, borde bli klart under hösten. Det kommer en hel del nyheter då men exakt vad kan jag inte säga i dagsläget. När det gäller telefonpersonalen så har jag framfört din synpunkt till resp chefer
Xeonn: Det kan vara lite längre väntetider på mailen nu då semestertiderna börjat så det kan tyvärr ta en del tid.
Mvh
Mikael Carinci
#306
Postad 16 juli 2007 - 19:34
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Hej Mikael Carinci!
Trevligt att ni startat ett tråd här i forumet och att ni är villiga att ta emot massa kritik! Mycket uppskattat!
JAg har endast en liten fråga ang. studentrabatten hos dustinhome.se.
Var kan man läsa om den? Finns inte någonstans på er sida. Jag har använt mig av den några ggr nu eftersom det blir lite billigare och dessutom fri frakt. Dock ser jag ingen logik i hur många % rabatt man får. På en mp3 spelare jag köpte tex fick jag 8% rabatt på, men på en Tv som jag funderar på att köpa får jag bara 16 KRONOR rabatt på vilket inte ens blir 1%.... mkt märkligt!
Tacksam för svar!
OT:
PS: Är du samma Mikael Carinci som jobbade på Transcom innan? DS
#307
Postad 03 augusti 2007 - 12:10
mikaelc
-
mikaelc
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hej!
Shapic: rabatten beror lite grann på inpriset på varan, marginalen är väldigt låg på exempelvis datorer och platt-TV, då blir rabatten iband löjligt liten... Jag tror inte det finns så mycket info om den på hemsidan faktiskt. Är tyvärr(  ) inte på jobb än på ett par veckor så jag har svårt att ge mer info.
Tro det eller ej, vi finns i två ex
Jag tror han jobbar kvar på Transcom!
Mvh
Mikael Carinci
#308
Postad 09 september 2007 - 09:53
chinobar
-
chinobar
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
http://www.dustin.se...odID=5010102422Varför säljs den under Dustin men ej under Home? Jag skulle då gärna beställa en sådan om det hade funnits under Home..
#309
Postad 10 september 2007 - 06:27
PatrikTo
-
PatrikTo
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
http://www.dustin.se...odID=5010102422
Varför säljs den under Dustin men ej under Home? Jag skulle då gärna beställa en sådan om det hade funnits under Home..
<{POST_SNAPBACK}>
"chinobar" nu skall det vara fixat så kika in på home igen och sök samma artikelnummer. Mvh Patrik Torevik
#310
Postad 11 september 2007 - 12:30
SwedishBadger
-
SwedishBadger
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Snälla Dustin home AB börja använda er av SMS avisering för era paket!
Gjorde en beställning på torsdagen i förra veckan klockan 12:07, hade betalt den klockan 12:09 och ordern gick iväg samma dag och allt är frid och fröjd!
Hämtade ut paketen hos mitt serviceställe på fredag eftermiddag eftersom jag tar med mig kollinr från "Din order är på väg!" mailet ni alltid skickar ut och tänkte inte mer på den otroligt smidiga affären (som det alltid är och varit från er) tills idag, tisdag veckan efter.
Det trillade in två avier från posten på två paket från Dustin home AB. 
Det tar mindre än 24 timmar från att paketet lämnar er tills att jag kan hämta ut det, men två papperslappar tog i detta fallet tre arbetsdagar.
Jag klagar inte på er det är posten som varit sega, med ett papper som i mitt och många andras fall är rent onödigt att få.
Börja med möjligheten till SMS avisering så blir ni ytterligare lite bättre att handla av!
Kan tillägga att under alla år jag handlat av Dustin innan Dustin home fanns och nu med Dustin home på senare år så har det aldrig tagit längre tid än 24 timmar från att paketet lämnat er tills att jag kunnat hämta ut det! Det är toppen!
#311
Postad 13 september 2007 - 08:31
HighDeffed
-
HighDeffed
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Är lite missnöjd över hur ni sköter Reklamationer. Jag fick en FS VQ40-3SU med Clouding och subpixelfel. Infocare(företaget som server FS tv apparater) hade beställt en panel som dessvärre inte skulle komma förräns den 26:e denna månaden(tvn klar tidigt i oktober), detta ser jag som oskäligt lång väntetid då jag lämnade in tvn den 16:e augusti. När jag fick reda på att det skulle ta sån lång tid så ringde jag upp eran kundservice och blev kopplad till "2nd line". När jag förklarat hur allt låg till så sa killen att han skulle kolla med chefen och att han skulle ringa tillbaka. Ringde killen tillbaka...nej. Ringde upp efter några dagar igen o frågade hur det hade gått, återigen skull dem kolla vad chefen sagt, dem skulle ringa tillbaka. Gjorde dem de...nej. Fick ringa en 3:e gång o se vafan dom håller på med, fick då till svar att Infocare måste få 30 dagar på sig att fixa tvn. Man vet att det kommer ta mer än 30 dagar då delen har leverans datum först om ca 2 veckor! Ändå kan kundtjänst inte va smidiga o lösa problemet innan! Dessutom så hade killen jag snackade me en jefligt jobbig ton, typ som att man är en pain in the ass hela tiden! Får bara som svar hela tiden att det är det som chefen har sagt när jag frågar varför man inte kan vara lite smidiga.
//HighDeffed
#312
Postad 13 september 2007 - 11:41
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Jag har som sagt bara goda erfarenheter av DustiHome men när jag läser inlägget ovan så undrar man om de anställda överhuvudtaget är medvetna om att det är deras kunder som betalar deras löner. När sådant här kommer ut på ett forum så skadar det ett företags anseende rätt så kraftigt och det kanske är dags att se över sin kundservice.
MVH Kribban
#313
Postad 13 september 2007 - 13:59
mikaelc
-
mikaelc
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hej!
HighDeffed: Det är lite svårt att kommentera något utan att veta hur historiken ser ut här, har du möjlighet att maila mig ditt ordernummer (eller ärendenummer om du fått det)?
Generellt gäller att vi helst vill ha lite tidsutrymme för att åtgärda saker och det utrymmet beror lite grann på när vi fick nys om ärendet, det bör jag se om du kan ge mig uppgifterna bara. Maila mig gärna på [email protected]
Mvh
Mikael Carinci
#314
Postad 13 september 2007 - 16:11
HighDeffed
-
HighDeffed
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Will do, tack för din hjälp på förhand.
//HighDeffed
#315
Postad 13 september 2007 - 23:32
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
Dessutom så hade killen jag snackade me en jefligt jobbig ton, typ som att man är en pain in the ass hela tiden!
<{POST_SNAPBACK}>
Har också tyvärr fått erfara detta.
Redigerat av Zorin, 18 september 2007 - 23:13.
#316
Postad 18 september 2007 - 15:06
HighDeffed
-
HighDeffed
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Vill tacka mikaelc för hans hjälp i mitt returärende, en LG 37LF66 är nu påväg till mig! Var inget snack om marknadsvärde eller nåt sånt utan fick så mycket som tvn kostade(8995) tillgodo att handla för. Att det tog 1 månad var ju snarare Infocares fel än dustins. Sen att man kan tycka att man borde kunna lösa problemet lite tidigare när man vet att delen för att laga tvn inte kommer förräns 2 veckor senare är ju kanske en bagatell. Tror inte det är många affärer som skulle erbjuda fulla beloppet tillgodo utan snarare vänta 2 veckor till för att få den gammla tvn hyffsat fungerande.
Tack Mikaelc, får hoppas den nya tvn kommer funka bättre
Dustin förblir nätbutik no.1 i mina ögon!
//HighDeffed
#317
Postad 18 september 2007 - 23:12
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
Uruselt av Dustin att erbjuda Sony W2000 som är en markant mycket sämre produkt nu när D3000 utgått. Alla som har beställt av er har en orderbekräftelse så därför har Dustin och alla dessa personer ingått ett avtal. Finns folk som har väntat i månader på denna TV och att få en sämre produkt som alternativ är som en smäll på käften.
Nä, Dustin får ta och bita i det sura äpplet och erbjuda en produkt som är likvärdig istället för sämre och i dagsläget finns bara en produkt och det är Sony X3500, kostar dock markant mycket mer.
Upp till bevis nu Dustin. Erbjud X3500 för samma pris som D3000 annars tappar ni all trovärdighet om att vara en bra och seriös butik.
#318
Postad 19 september 2007 - 07:29
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
eller varför inte pengarna tillbaka nu när den gamla modellen utgått
Redigerat av kribban, 19 september 2007 - 07:29.
#319
Postad 19 september 2007 - 07:58
mikaelc
-
mikaelc
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hej!
Zorin: Det är alltid trist när produkter utgår men tyvärr har vi svårt att påverka tillverkarna där. Det vi får information om är preliminära leveransdatum och vi ligger på både tillverkare och distributörer hårt för att dessa skall vara så korrekta som möjligt. Exakt vad anledningen är till att Sony tagit ur denna ur sortimentet vet vi inte men vi kommer med största sannolikhet inte att få tag på fler.
När det gäller ersättningsprodukter så erbjuder vi det som ligger närmast till, nu kan jag inte produkterna så jag kan tyvärr inte bedöma vad som är likvärdigt. Det behöver dock inte vara från samma tillverkare. Priset kan också diffa en del, jag har ingen info på vad X3500 kostar exakt men vaga uppgifter säger att den ligger runt 10 000 dyrare än D3000. Vi, och inga andra butiker heller för den delen, har möjlighet att ersätta med en vara som är mer än 60% dyrare, det kan nog inte anses riktigt rimligt på något sätt.
I de fall vi inte kan erbjuda en ersättningsprodukt gäller pengarna tillbaka för de som redan förskottsbetalat och vi kan ordna ett bättre pris på någon annan produkt även för andra som beställt. Är man inte nöjd med detta och anser att vi gjort fel så föreslår jag att man vänder sig till Allmäna Reklamationsnämnden. Vi följer uteslutande deras rekommendationer.
Mvh
Mikael Carinci
#320
Postad 19 september 2007 - 11:09
Engine52
-
Engine52
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Jag tycker ni på Dusin Home gör ett relativt bra jobb. Största skäl till varför jag handlar hos er är att ni ALLTID! skickar inom 12h från beställning.
Men sen finns det givetvis saker som gör att man tvekar ibland. Priset & kundservice, att ni inte är billigast kan jag förstå men ibland skiljer det rätt mycket mot andra butiker.
T.ex så ville ni ha 799:- för en HDMI-kabel som kostade 299:- hos kabelgiganten hur går det ihop?! För det andra då, kundservicen är väldigt dryg.. Tycker ni ska ta ner tonen och behandla folk som folk och inte boskap bara för att kontakter sker över e-mail.
Även returera kan vara lite tjorviga, retunerade en kamera som jag köpt åt min bror. Men efter många mail så skickade jag direkt till SONY. Jag förstår inte varför jag som kund ska behöva gå direkt till tillverkaren när jag köpt genom er. När jag handlat på andra butiker har jag alltid retunerat defekta saker direkt åt dom.
#321
Postad 19 september 2007 - 12:38
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
Hej!
Zorin: Det är alltid trist när produkter utgår men tyvärr har vi svårt att påverka tillverkarna där. Det vi får information om är preliminära leveransdatum och vi ligger på både tillverkare och distributörer hårt för att dessa skall vara så korrekta som möjligt. Exakt vad anledningen är till att Sony tagit ur denna ur sortimentet vet vi inte men vi kommer med största sannolikhet inte att få tag på fler.
När det gäller ersättningsprodukter så erbjuder vi det som ligger närmast till, nu kan jag inte produkterna så jag kan tyvärr inte bedöma vad som är likvärdigt. Det behöver dock inte vara från samma tillverkare. Priset kan också diffa en del, jag har ingen info på vad X3500 kostar exakt men vaga uppgifter säger att den ligger runt 10 000 dyrare än D3000. Vi, och inga andra butiker heller för den delen, har möjlighet att ersätta med en vara som är mer än 60% dyrare, det kan nog inte anses riktigt rimligt på något sätt.
I de fall vi inte kan erbjuda en ersättningsprodukt gäller pengarna tillbaka för de som redan förskottsbetalat och vi kan ordna ett bättre pris på någon annan produkt även för andra som beställt. Är man inte nöjd med detta och anser att vi gjort fel så föreslår jag att man vänder sig till Allmäna Reklamationsnämnden. Vi följer uteslutande deras rekommendationer.
Mvh Mikael Carinci
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan alltså gå i god för vad andra butiker gör och inte gör? Dustin har ingått ett avtal med kund så nu ligger det hos Dustin att visa att det är ett bra företag genom att erbjuda kunderna en likvärdig produkt. W2000 är inte en likvärdig produkt eftersom den inte har samma funktioner som D3000 har. En likvärdig produkt är X3500 och då Dustin inte följer avtalet de har med kunden så bör Dustin erbjuda denna TV:n till samma pris som D3000 kostar. Jag har bara dåliga erfarenheter av Dustin så jag förstod att de som handlar hos er inte skulle få denna TV:n. Inte först gången som Dustin visar vilket företag det är... Jag uppmanar alla som blev blåsta på sin TV att gå vidare och anmäla företaget. Att erbjuda en gammal TV med mycket sämre prestanda och funktioner är ett hån mot kunden.
#322
Postad 19 september 2007 - 13:25
mikaelc
-
mikaelc
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hej!
Engine52: Man ska inte bli drygt bemött för att man för konversationen via mail, har du exempel får du gärna maila mig direkt ( [email protected]) så tar jag det med berörd personal.
Priser håller vi ständigt uppdaterade men ibland missas någon produkt, kan vara så med den du nämner.
Vad gäller returer till oss eller via tillverkaren: Man är alltid välkomme att skicka returen till oss om man vill. Vi skickar den sedan till serviceverkstaden för åtgärd. Det brukar gå fortare om man skickar den direkt till verkstaden i så fall så det är helt enkelt därför vi hänvisar dit. Du skall få en fraktsedel utskickad så du kan skicka in varan för service gratis ändå.
Zorin: Dåligt formulerat av mig, borde skrivit att jag inte tror att några andra butiker ersätter med en vara som är 60% dyrare, ber om ursäkt för detta.
Vad gäller ersättningsvaran så är den ett förslag och inget man som kund är tvingad att acceptera. Givetvis ska man erbjuda en ersättningsvara som är likvärdig men det finns även rimliga gränser för vad säljaren kan göra. Att varor utgår är tyvärr inte något vi kan påverka, det kommer alltid att ske och har alltid skett så problemet är inte nytt men det är inte lättare att lösa för det. Vår inköpsavdelning håller på att försöka få fram en bra lösning med en lämplig ersättningsprodukt men jag har ingen status på hur det ligger till än och vad det kan tänkas bli.
I lagstiftningen kring konsumentköp finns en del information om vad som kan förväntas av säljföretaget om man inte kan leverera på grund av händelser som ligger utanför ens kontroll men hur lagen skall tolkas vad gäller vad som är rimligt som ersättning, det kan jag tyvärr inte avgöra utan då får man nog gå via konsumentväglerade och ARN i sådana fall. Det är förmodluigen bättre att de gör en opartisk bedömning i frågan.
Mvh
Mikael Carinci
#323
Postad 19 september 2007 - 13:35
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Kan man verkligen säga att man blir blåst om man får tillbaka sina pengar?
Likvärdig produkt kan lika gärna vara en produkt i samma pris. Jag håller med Dustin i denna fråga att dem kan inte styra över Sony i detta fallet. Kan inte heller se att någon har blivit blåst på sin TV i och med att man får tillbaka sina pengar om man gjort en förskottsbetalning. Man kan inte bli blåst på en vara som man inte betalt.
Man kan ta ett annat exempel.
Säg att jag beställer en ny Audi A4 för 300000 strax innan ny modell kommer. Något händer på fabriken som gör att de inte kan leverera min modell samt den utgår i deras sortiment. Ska jag då kunna kräva att få den nya modellen som kanske kostar 350000 :-?? Ska jag kunna kräva detta av en liten återförsäljare dessutom?? Vem ska betala mellanskillnaden? Audi eller återförsäljaren?
MVH Kribban
Redigerat av kribban, 19 september 2007 - 13:37.
#324
Postad 19 september 2007 - 13:38
Engine52
-
Engine52
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Hej!
Engine52: Man ska inte bli drygt bemött för att man för konversationen via mail, har du exempel får du gärna maila mig direkt ([email protected]) så tar jag det med berörd personal. Priser håller vi ständigt uppdaterade men ibland missas någon produkt, kan vara så med den du nämner.
Vad gäller returer till oss eller via tillverkaren: Man är alltid välkomme att skicka returen till oss om man vill. Vi skickar den sedan till serviceverkstaden för åtgärd. Det brukar gå fortare om man skickar den direkt till verkstaden i så fall så det är helt enkelt därför vi hänvisar dit. Du skall få en fraktsedel utskickad så du kan skicka in varan för service gratis ändå.
<{POST_SNAPBACK}>
Uppskattar snabbt svar, jag har inte kvar någon mailkorrespondens. Så ingen idé att gå vidare.. Mycket bra att ni från Dustin svarar på frågor här, jag slutar inte handla från er! Sen hade du rätt angånde retuerar, jag hade glömt bort att ni alltid säger att det går fortare om man skickar direkt till tillverkaren etc. Ber om ursäkt för det.
Redigerat av Engine52, 19 september 2007 - 13:39.
#325
Postad 19 september 2007 - 13:41
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
Likvärdig produkt kan lika gärna vara en produkt i samma pris.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej. En likvärdig produkt är en produkt med likvärdiga specifikationer, prestanda. Fråga din lokala konsumentombudsman så får du se.
#326
Postad 19 september 2007 - 14:06
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Tvivlar ändå på att man blir blåst som du säger att man blir
#327
Postad 19 september 2007 - 14:18
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
Tvivlar ändå på att man blir blåst som du säger att man blir 
<{POST_SNAPBACK}>
Som en annan skrev: "Vill bara förtydliga för dig att merparten av oss som klagar har blivit lovade en D3000 av våra respektive leverantör. Det enda som har varit osäkert är datumet för leverans. Alltså vi och våra leverantörer har ingått ett avtal (hoppas att du vet vad ett avtal är). Detta avtal har leverantören nu brutit. Det finns lagar och riktlinjer ( i det här fallet konsumentköplagen), som dikterar villkoren för köpare och säljare."
#328
Postad 19 september 2007 - 14:39
Engine52
-
Engine52
-
Amatör
-
-
78 inlägg
hur fan kan man bli blåst!? Förstår inte det, eller nej vänta alla är väl giriga och ska ha en tv värd 50k mer än den dom beställde utan extra kostnad.
#329
Postad 19 september 2007 - 14:50
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
hur fan kan man bli blåst!? Förstår inte det, eller nej vänta alla är väl giriga och ska ha en tv värd 50k mer än den dom beställde utan extra kostnad.
<{POST_SNAPBACK}>
Tar det igen då du uppenbarligen missat det. "Vill bara förtydliga för dig att merparten av oss som klagar har blivit lovade en D3000 av våra respektive leverantör. Det enda som har varit osäkert är datumet för leverans. Alltså vi och våra leverantörer har ingått ett avtal (hoppas att du vet vad ett avtal är). Detta avtal har leverantören nu brutit. Det finns lagar och riktlinjer ( i det här fallet konsumentköplagen), som dikterar villkoren för köpare och säljare."
#330
Postad 19 september 2007 - 14:58
Engine52
-
Engine52
-
Amatör
-
-
78 inlägg
hur fan kan man bli blåst!? Förstår inte det, eller nej vänta alla är väl giriga och ska ha en tv värd 50k mer än den dom beställde utan extra kostnad.
<{POST_SNAPBACK}>
Tar det igen då du uppenbarligen missat det.
"Vill bara förtydliga för dig att merparten av oss som klagar har blivit lovade en D3000 av våra respektive leverantör. Det enda som har varit osäkert är datumet för leverans. Alltså vi och våra leverantörer har ingått ett avtal (hoppas att du vet vad ett avtal är). Detta avtal har leverantören nu brutit. Det finns lagar och riktlinjer ( i det här fallet konsumentköplagen), som dikterar villkoren för köpare och säljare."
<{POST_SNAPBACK}>
Missade det. Ja har man blivit lovad en sak så ska man hålla det. Bara dra dom in för rätten annars.
#331
Postad 19 september 2007 - 15:08
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
Vår inköpsavdelning håller på att försöka få fram en bra lösning med en lämplig ersättningsprodukt men jag har ingen status på hur det ligger till än och vad det kan tänkas bli.
<{POST_SNAPBACK}>
Hoppas ni erbjuder en likvärdig apparat till era kunder och inte något i stil som med W2000. Blir nog rätt många 1:or i betyg annars. Sen har vi detta med att folk pratar om det med bekanta och sådant sprids som ringar på vattnet. Edit: Ni förlorar mer på detta än om ni gör rätt för er även om TV:n ni kanske erbjuder kostar mer.
Redigerat av Zorin, 19 september 2007 - 15:10.
#332
Postad 19 september 2007 - 15:31
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Tror nog att DustinHome har alltför bra rykte för att en utgången produkt skulle förstöra det. Jag kommer även i fortsättningen handla där trots att Sony slutat tillverka D3000.
MVH Kribban
#333
Postad 19 september 2007 - 15:35
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Tar det igen då du uppenbarligen missat det.
"Vill bara förtydliga för dig att merparten av oss som klagar har blivit lovade en D3000 av våra respektive leverantör. Det enda som har varit osäkert är datumet för leverans. Alltså vi och våra leverantörer har ingått ett avtal (hoppas att du vet vad ett avtal är). Detta avtal har leverantören nu brutit. Det finns lagar och riktlinjer ( i det här fallet konsumentköplagen), som dikterar villkoren för köpare och säljare."
<{POST_SNAPBACK}>
Vem är det som har skrivit det i kursiv stil? Jag hittar det inte i tråden den snaste tiden. MVH Kribban
#334
Postad 19 september 2007 - 16:16
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
Tror nog att DustinHome har alltför bra rykte för att en utgången produkt skulle förstöra det. Jag kommer även i fortsättningen handla där trots att Sony slutat tillverka D3000.
MVH Kribban
<{POST_SNAPBACK}>
Se hur det gick för Braskens. Från 10:or till att de fick konka säger inte lite om konsumenternas makt när de går ihop. Finns andra företag också som gått samma väg. Dustin bör tänka om. Gäller faktist alla företag i samma situation. Vem är det som har skrivit det i kursiv stil? Jag hittar det inte i tråden den snaste tiden.
<{POST_SNAPBACK}>
Saxat från en annan tråd.
#335
Postad 19 september 2007 - 16:18
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
Tror nog att DustinHome har alltför bra rykte för att en utgången produkt skulle förstöra det. Jag kommer även i fortsättningen handla där trots att Sony slutat tillverka D3000.
MVH Kribban
<{POST_SNAPBACK}>
Se hur det gick för Braskens. Från 10:or till att de fick konka säger inte lite om konsumenternas makt när de går ihop. Finns andra företag också som gått samma väg. Dustin bör tänka om.
#336
Postad 19 september 2007 - 16:28
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Tror nog att DustinHome har alltför bra rykte för att en utgången produkt skulle förstöra det. Jag kommer även i fortsättningen handla där trots att Sony slutat tillverka D3000.
MVH Kribban
<{POST_SNAPBACK}>
Se hur det gick för Braskens. Från 10:or till att de fick konka säger inte lite om konsumenternas makt när de går ihop. Finns andra företag också som gått samma väg.
Dustin bör tänka om. Gäller faktist alla företag i samma situation.
Vem är det som har skrivit det i kursiv stil? Jag hittar det inte i tråden den snaste tiden.
<{POST_SNAPBACK}>
Saxat från en annan tråd.
<{POST_SNAPBACK}>
vilken tråd? Mvh Kribban P.S Har lite svårt att se att Dustin har agerat som Brasken gjorde
Redigerat av kribban, 19 september 2007 - 16:29.
#337
Postad 19 september 2007 - 16:44
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Har lite svårt att se likheterna Lektion i dålig kundkontaktMVH Kribban
#338
Postad 19 september 2007 - 17:40
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
1. Dustin har ingått avtal med kunder som bokat/köpt D3000.
2. Dustin har skickat orderbekräftelse på detta.
3. Dustin har brutit avtalet eftersom det inte levererar TV:n som de ingått avtal om.
4. Dustin erbjuder då kunderna en markant mycket sämre TV med över 1 år på nacken som saknar de flesta saker som D3000 har. Skall man erbjuda en ersättningsprodukt så skall den vara likvärdig, inte sämre.
Likheterna mellan Dustin och Braskens är att de båda har misskött sig. Räcker med att tillräckligt med personer ger Dustin dåliga omdömen här på Prisjakt och andra sidor, berättar för sambo/partner/bekanta som i sin tur berättar för sina respektive så är skadan skedd. Sen har vi detta med KO/ARN.
Folk kommer inte ihåg positiv kritik men väl all negativ sådan, speciellt när allt som skrivs på Internet sparas.
Edit: Jag fick ett telefonsamtal från min lokala butik som inte lyckades leverera en 46D3000 som de lovat. Försäljaren visste att jag hade tittat på en projektor så han gav mig ett dundererbjudande som jag inte kunde säga nej till. Sony VPL-HS60 samt Kingpin Screens FS240 för 7999 kr. Får pixelgaranti på 2 år samt 1 år på lampan. Självklart helt nya grejer.
Hoppas ni som beställt/köpt från Dustin blir lika bra behandlade.
Redigerat av Zorin, 19 september 2007 - 17:53.
#339
Postad 19 september 2007 - 18:26
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Väntar fortfarande på en länk till tråden som du hänvisar till.
MVH Kribban
#340
Postad 19 september 2007 - 18:38
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
Väntar fortfarande på en länk till tråden som du hänvisar till.
<{POST_SNAPBACK}>
Hänvisade inte till en tråd utan citerade bara det en person skrev som stämmer. Räcker så.
#341
Postad 19 september 2007 - 18:51
Engine52
-
Engine52
-
Amatör
-
-
78 inlägg
zorin: är det även dustins fel att dom inte fått tv:n och därför inte kunnat leverera?
#342
Postad 19 september 2007 - 19:25
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
är det även dustins fel att dom inte fått tv:n och därför inte kunnat leverera?
<{POST_SNAPBACK}>
Det är Dustin som har ingått ett avtal med kund när det accepterar ordern och skickar ut en orderbekräftelse så det är Dustin som får ta smällen om/när Sony, eller vilket företag det nu må vara, inte levererar. Inte kunden. Vi säger att du beställer en TV från Dustin som kostar 10.000 kr. De skickar den till dig via postförskott. Samma dag mailar du Dustin och säger att du tyvärr inte har råd att betala den då du blivit arbetslös. Du ber att de tar tillbaka TV:n. Tror du att de gör det gratis? Nej, du får då betala returkostnaden för det står i avtalet du godkänt när du genomförde köpet. På samma sätt som kund inte kan slingra sig ur ett avtal med Dustin så skall inte Dustin slingra sig ur genom att erbjuda en sunkig TV när de inte klarar leverera vad de lovat och ingått avtal om. Svårare än så är det inte...
#343
Postad 19 september 2007 - 20:00
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
och i och med att ni har ingått ett avtal så hade det varit intressant att se villkoren i detta avtal. Kanske det är möjligt? Har du en kopia av avtalet eller kanske DustinHome kan hjälpa till med den biten?
Sedan vad det gäller länken som jag efterfrågad så gör jag det för det är aldrig fel att visa källan för påståenden som man säger sig gälla.
Jag hittar ingenting i DustinHomes försäljningsvillkor som säger att de ska erbjuda en produk som kostar c:a 15000:- mer om den tidigare beställda varan har utgått. Varför inte svälja stoltheten nu. De som har gjort en förskottsinbetalning får ju tillbaka sina pengar eller blivit erbjudna en annan TV, som MikaelC påpekade innan så är man inte tvingad att ta ersättningsvaran. DustinHome kan ju omöjligt påverka leverantöre om de beslutar sig att inte tillveka produkten längre.
Det enda jag kan säga är att ta era pengar och var nöjda att det löser sig så lätt.
Ser fortfarande inte sambandet med att man har blivit blåst men kanske det klarnar om man får se det avtal som ni har ingått i?
MVH Kribban
#344
Postad 19 september 2007 - 20:01
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Vi säger att du beställer en TV från Dustin som kostar 10.000 kr. De skickar den till dig via postförskott. Samma dag mailar du Dustin och säger att du tyvärr inte har råd att betala den då du blivit arbetslös. Du ber att de tar tillbaka TV:n.
Tror du att de gör det gratis? Nej, du får då betala returkostnaden för det står i avtalet du godkänt när du genomförde köpet.
<{POST_SNAPBACK}>
Köper inte det resonemanget för det är beskrivet i deras försäljningsvillkor Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal Konsument har på sätt som lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till Dustin home AB lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten är ej tillämplig för företag.
Vill du använda dig av ångerrätten rekommenderas du att kontakta Dustin home AB:s kundservice på e-post till [email protected] via Dustin home AB:s hemsida på www.dustinhome.se och uppge order- eller fakturanummer för att få en förbetald fraktsedel med tilldelat returnummer för retur av varan. Syftet med returnumret är att underlätta identifiering och administrering av återköpet. Vid retur med av Dustin home AB utsänd adresslapp står Dustin home AB risken för varan från det att du lämnar den på posten. Här finns hela konsumentköplagen respektive distansavtalslagen.
Önskar du skicka in varan själv utan föregående kontakt med Dustin home AB får du själv stå för frakten samt risken för varan fram till dess den mottagits av Dustin home AB.
Varan skall förpackas väl (lämpligen i samma emballage som den skickades från Dustin home AB), eventuella transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Varor som returneras mot postförskott kommer ej att lösas ut.
Varor som levererats på pall (LCD-TV, Plasma-TV och liknande) måste, om de returneras, lastas på pall för att undvika att varan skadas under transporten.
MVH Kribban
Redigerat av kribban, 19 september 2007 - 20:05.
#345
Postad 19 september 2007 - 20:10
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Ett tips är att läsa följande direkt ur KKL: "12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet. Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet." Jag är själv en av kunderna som beställt en 40D3000 från Dustin Home och jag hoppas såklart på en bra lösning som passar både mig och DH, men om så inte blir fallet så får jag helt enkelt lägga mina pengar hos annan leverantör som kan ge mig det jag vill ha till det pris jag vill ha. Det innebär inte att jag på något sätt klandrar DH för att Sony agerat märkligt med en förhållandevis ny produkt utan DH har gjort allt de kunnat för att ha mig som nöjd kund till dem enligt allt jag kunnat bedöma i min relation till dem. Jag har ännu inte fått besked från DH om vad som gäller med min beställning så jag väntar till helgen iaf med att agera  Mvh Micke
#346
Postad 19 september 2007 - 20:14
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
Vi får väl se. Vet minst ett par personer på detta forum som kommer gå via KO och ARN.
Jag har inte handlat av Dustin.
Det stöd i konsumentväglagen som tråder in ifall avtalet med butiken är sämre än det man har rätt till enligt lag. Ersättningsprodukter skall vara en likvärdig produkt, inte sämre.
Finns bl.a. något som heter täckningsköp. De som har avtal med Dustin om t.ex. en 46D3000 kan köpa den från Tyskland för 20.000 kr och sedan kräva Dustin på mellanskillnaden. Dustin måste då enligt lag betala dessa pengar för annars blir det en fråga om skadestånd.
Du kan sluta diskutera med mig för jag vänder mig inte till dig utan till Dustin.
#347
Postad 19 september 2007 - 20:22
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Förtydligande:
Avsikten med Täckningsköp (33§ rörande Prisskillnad) åsyftar att ett köp hävts pga felaktigheter med redan levererad vara. Olevererade varor täcks dock fortfarande av 12§ "Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet".
/Micke
#348
Postad 19 september 2007 - 20:34
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
Prisskillnad 33 § Har köpet hävts (1) och köparen (2) gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad. 1. Dustin har hävt köpet. 2. Räcker med att köparen beställer samma vara fast dyrare och sedan kräver Dustin på mellanskillnaden. Edit: 12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet. (1) Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet. 1. Detta skedde inom rimlig tid så därför måste Dustin fullfölja köpet!
Redigerat av Zorin, 19 september 2007 - 20:37.
#349
Postad 19 september 2007 - 20:45
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Prisskillnad
33 § Har köpet hävts (1) och köparen (2) gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.
1. Dustin har hävt köpet. 2. Räcker med att köparen beställer samma vara fast dyrare och sedan kräver Dustin på mellanskillnaden.
<{POST_SNAPBACK}>
Din tolkning av KKL, men jag misstänker att om det var avsikten med lagen att det räcker med att endera part (det står nämligen inte i paragraf 33 vilken part som måste göra hävandet) gör hävandet så lär nog många ÅF sluta med sina verksamheter. Jag önskar dig lycka till nästa gång du blir tvungen att använda den paragrafen med den fria tolkningen då du inte får en vara levererad för den tolkningen gör ju paragraf 12 helt onödig. Jaja, vi är oense om tolkningen av KKL. So be it. Ser fram emot vad DH kommer med för erbjudande iaf  /Micke
#350
Postad 19 september 2007 - 21:08
Zorin
-
Zorin
-
Användare
-
-
101 inlägg
*gäsp* Med tanke på att de försökte blåsa samtliga som köpt genom att erbjuda W2000 så erbjuder de väl nu en 7-tums LCD för det är ju, likt W2000, en rimlig ersättningsvara... eller hur!? » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|