Uppmaning till alla Sony Ericsson-kunder! Vägra kontakta kundtjänst eller göra programvaruppdateringar om du har problem med din SE-telefon de första dagarna. Kräv DOA-utbyte direkt!Själv skaffade jag en P1i som redan dag 2 inte längre gick att stänga av. Då hade jag suttit och laddat ner samtliga way-finder-kartor en och en med den tid det tar etc.
När jag kontaktade butiken sa de att jag kunde komma in med den och få den bytt, men att det kunde vara värt att kasta iväg ett samtal till SE för att kolla om det var något de kände till. Väl i kontakt med supporten föreslogs det att man skulle uppgradera mjukvaran och att man inte fick backa upp sin installation eftersom det då fanns risk att problemet skulle återkomma.
Inget man blir direkt glad åt eftersom det innebär att man får sitta och ladda ner alla kartor och lägga upp alla mailkonton etc igen - men av någon (i efterhand) outgrundlig anledning ville jag ändå vara hygglig och se om man kunde hjälpa dem att slippa packa upp en ny telefon och få en retur som kanske inte hade något allvarligt fel trots att jag blivit erbjuden DOA.
Nåja, programvaran uppdaterades och allt verkade funka, dock tog det en massa tid att återställa WayFinder eftersom filerna inte raderades då den nya mjukvaran las in, bara installationen. Detta gjorde att man var tvungen att sitta en bra stund och svara ja på att X antal filer skulle ersättas (eftersom det inte finn något alternativ för ”ja till alla”).
Efter att även ha laddat ner alla kartor igen och lagt in röstkommandon för kontakter, uppdaterat mailkonton o s v så var ju en hel del av nöjdheten med den nya produkten borta, det här är en jobbtelefon som bara skall funka. Nåja, nu verkade den i alla fall vara stabil.
Dock upptäckte jag ytterligare några dagar senare (när det gått en vecka) att telefonen inte längre kunde koppla ihop telefonnummer på uppringda och personer i kontaktlistan. Detta inträffade helt plötsligt och utan att något gjorts med telefonen (man kunde tydligt se hur inga namn länge kom upp i samtalslistan från ett datum).
Jag kontaktar åter supporten och sedan allt testats fram och tillbaka (med synkning mot outlook och minneskort etc) upptäcker jag att telefonen har flera fel. När man backar upp kontakterna mot minneskortet och sedan försöker återställa dem i telefonen tar telefonen med olika mycket varje gång innan den avbryter och säger att det blivit fel på överföringen. Försöker man tillräckligt många gånger så får den med alla kontakter (i det här fallet 168) utan felmeddelanden. Felet kom alltså helt slumpmässigt vid överföring av exakt samma backup-fil. Dessutom visar det sig att det överhuvudtaget inte går att läsa kontakter från SIM-kortet. Telefonen stannar bara på fönstret där det står att den läser SIM-kort och visar aldrig något innehåll. Jag testade andra personers SIM-kort - precis samma sak (och adresserna på mitt SIM-kort går hur bra som helst att läsa i andra telefoner).
Under hela tiden har jag diskuterat med SE-support och totalt har vi väl nu haft 7-8 samtal. De konstaterar nu också att det nog inte finns något att göra, kanske kan man börja en ny vända med att installera om telefonen helt och se om det funkar. Nu är dock naturligtvis mitt förtroende för telefonen och min vilja att ägna mer tid åt problemet borta.
Jag kontaktar kundtjänsten och talar om att jag vill göra en DOA och att jag vill ha ett mail från dem om att jag haft problem sedan dag två så att återförsäljaren vet att de kan göra DOA trots förlängd tid - tvärnit!
Nu får jag skylla mig själv som lagt all min egen tid på att försöka få deras felaktiga produkt att funka. Hade jag lämnat in den dag 2 när jag talade med butiken hade jag fått ut en ny, men på grund av att jag följde butikens råd och talade med kundtjänsten - och sedan la x timmar på att följa alla deras råd för att försöka få telefonen att funka är jag f*cked!
Jag ber att få tala med en chef och hamnar hos Pontus Larsson som är gruppchef på Sony Ericsson callcenter. Han bekräftar att jag nu får skylla mig själv som försökt följa supportens råd istället för att lämna in telefonen - någon DOA kan jag inte längre få trots att jag rapporterade in fel med telefonen dag 2 - det är bara att acceptera att lämna ifrån sig telefonen för service. Tack för det!
Sensmoralen är att alla måste veta att man ABSOLUT INTE skall börja göra uppdateringar och annat på SE-supportens inrådan om man har problem med en enhet. Förutom en massa jobb riskerar du bara att bli av med möjligheten att få en ny icke-defekt produkt (om du får igång den ett par dagar efter uppdatering eller annan åtgärd)! Gå istället tillbaka och byt ut telefonen i alla lägen!
För egen del är också sensmoralen att stanna så långt borta från Sony Ericsson som det går i fortsättningen. Jag har ganska stor erfarenhet av att jobba med kundserviceorganisationer och det här var i mina ögon lägre än det lägsta lågvattenmärke. Den enda som förlorar på att du försöker hjälpa dem att fixa deras produkter själv är du.
Redigerat av Unregisterede229b6a5, 04 oktober 2007 - 15:35.