Ris och ros om Hi-Fi Klubben
425 svar till detta ämne
#101
Postad 05 december 2004 - 19:34
Unregistered88460f69
-
Unregistered88460f69
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Varför inte möta upp mina önskemål halvvägs? Begär en deposition istället för fullpris. Säg t.ex. att Ni begärde 25% av varans värde i deposition.
Fördelen ur klubbens synvinkel är att har du väl hostat upp pengarna så kan du köpa varan. Givetvis vill ju inte en återförsäljare låna ut en vara för att den skall testas hemma om inte kunden har pengarna att köpa den!? Jag tycker förslaget låter bra, men blir nog svårt att få igenom. Undrar vad hifiklubben säger om man lånar hem en Denon AVR-2805 testar i några dagar kommer tillbaka med den och säger. Jag har hittat den för 8295:- på nätet? Antingen affär eller inte? Det är ju inte lönt för hifiklubben att sälja dem till dessa priser så då blir det ju ingen affär eller!? Tycker det är ett intressant scenario.
#102
Postad 05 december 2004 - 20:22
RalphA
-
RalphA
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Hej Mathias.B,
Jag undrar hur HiFi klubben gör om en kund vill låna hem en produkt som han tänker köpa på avbetalning, tex räntefritt. Måste han då ta lånet för att få hem den och provlyssna?
MVH Ralph
PS Är jättenöjd med HiFi klubben, har bytat mina Infinity RS6000 och precis köpt Dali Suite 2.8 serien runtom, är hur nöjd som helst.. vilket ljud!!! (köpte kontant, så jag kunde lyssna hemma:) DS
#103
Postad 05 december 2004 - 22:09
otto zx-7r
-
otto zx-7r
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Precis, tycker också att det nu räcker med fjortis-inlägg (oavsett åldern på "skribenten") där en person lagt nästan alla sina inlägg någonsin på Prisjakt i den här tråden. Enbart på att tjata om samma sak.
efter som att jag enbart stör mig på hifiklubbens monopol så blir det rätt mycket i denna tråden frågan till er alla är ska ni till att hacka på mig så kan jag förlänga denna tråden den kan bli jätte jätte lång men åter du gillar att betala massa pengar eller ????? ni har nu pratat om dollarkurser personalkostnader lokalhyror demolager kostnader omsätning osv osv och jag vill bara svara men det är som vanligt med den gemene svensken "OJ VAD DYRT DET ÄR" SEN ÄR DET INGEN SOM NÅGONSIN VÅGAT SÄGA NÅGOT det fins några inläg i denna tråden som inte kommer från hifiklubbenanställda för det måste alla som försvarar hifiklubben med näbbar och klor mvh otto
Redigerat av otto zx-7r, 05 december 2004 - 22:11.
#104
Postad 05 december 2004 - 22:22
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5 007 inlägg
men åter du gillar att betala massa pengar eller ?????
Ja, om jag anser varan vara värd pengarna så är det helt ok att betala en massa pengar... För övrigt så förstår jag faktiskt inte vad det är du vill ha sagt med ditt senaste inlägg, men det kan ju vara jag som har problem med språket! ???
#105
Postad 05 december 2004 - 22:40
Unregistered88460f69
-
Unregistered88460f69
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Stämmer faktiskt att många inte vågar ifrågasätta priser har ju redan ett konkret exempel på detta. Priser är i första han betalning av en en vara / tjänst, men i andra hand ett redskap som skall användas med ett bra omdöme.
Hifiklubben ser det enbart som en intäkt. I tråden kan man se flera som värderar sin likvida medel väldigt lågt, jag anser alltid att man skall sträva efter de bästa priserna oavsett ekonomisk bakgrund. Om inte annat för att det är så ett kapitalistiskt samhälle fungerar.
#106
Postad 05 december 2004 - 23:17
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5 007 inlägg
Jag har inte så gott om pengar så att jag har råd att värdera dom lågt.
Men bra grejer kostar!
Dessutom så har jag kanske lite annan syn på saker än somliga andra.
Köper jag en förstärkare t.ex. så är det inte bara en förstärkare jag betalar för.
Jag betalar för en (förhoppningsvis) lustfylld upplevelse och den hjälp jag behöver för att nå det målet. Köper jag t.ex. en vara i en butik, till högre pris än på det billigaste webshopparna så förväntar jag mej mer hjälp, bättre service och bättre förmåga till problem-lösning om ifall det skulle uppstå problem.
Får jag inte detta (vilket har hänt i hallbäcksfallet) så blir jag givetvis både besviken och oerhört upprörd...
DÄRFÖR så är det så viktigt enligt min mening att den service som butiker kan erbjuda är den bästa möjliga, för annars är det inte motiverat att betala det högre priset som butiker brukar vara tvingad att begära för att själva kunna försörja sej och i bästa fall kanske kunna redovisa som ren vinst (överskott alltså).
Det har blivit svårare att få den service jag vill ha (trots högre pris) och det beror till stor del på (tror jag) att det finns så många som samvetslöst utnyttjar butikers service för att sen svika butiken och köpa på billigaste möjliga ställe!
Folk inser inte att bara det faktum att man tar upp en säljares tid innebär konkret att säljaren får mindre tid över till annat som också måste skötas. Tro f-n om säljare ställer upp och svarar på frågor, demar produkter, kanske t.o.m. arrangerar hemlåning, ganska snabbt tappar sugen och motivationen när kunden sen nöjt påpekar att han kan få bättre pris på t.ex. netonnet!
Under tiden står kanske nästa kund som inte är intresserad av netonnet och väntar. Vilket bemötande tror ni att den kunden får av samma säljare?
Handlar man i en butik så är det alltså inte enbart varan man släpar hem som man betalar för, man betalar faktiskt för säljarnas löner (och den tid de lägger på sina kunder), möjligheten att provlyssna och för all information man kan få av säljarna. I vissa butiker så betalar man på samma sätt för möjligheten att låna hem prylar och kanske framför allt, man betalar för att få så stor hjälp som möjligt med att lösa problem OM de dyker upp...
Det är alltså en stor skillnad på att handla på nätet och i butik.
Köper du en förstärkare ifrån nätet så betalar du i praktiken bara för själva förstärkaren till skillnad ifrån allt det jag skrev ovan...
Hmmm...
Märks det att jag är lite sne' på folk som utnyttjar butikers service men inte betalar för sej genom att handla i butiken??
Det är sent, jag börjar bli irriterad, så nu säger jag gonatt...
#107
Postad 06 december 2004 - 00:09
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Försök att inte bli för personliga nu.
Jag tror att åsikterna om deras priser/monopol är tagna nu och behöver nog inte förtydligas med fler inlägg angående detta.
Utnyttja tillfället att komma med konstruktiv kritik till Mathias som även kan föra detta vidare till övriga butiker.
Mvh
#108
Postad 06 december 2004 - 11:57
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Mathias.B
Verkar som att det behövs personal som dig och kanske dina medarbetare på hifi-klubben i Sundsvall.
#109
Postad 06 december 2004 - 21:10
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Hej Mathias.B,
Jag undrar hur HiFi klubben gör om en kund vill låna hem en produkt som han tänker köpa på avbetalning, tex räntefritt. Måste han då ta lånet för att få hem den och provlyssna?
MVH Ralph
PS Är jättenöjd med HiFi klubben, har bytat mina Infinity RS6000 och precis köpt Dali Suite 2.8 serien runtom, är hur nöjd som helst.. vilket ljud!!! (köpte kontant, så jag kunde lyssna hemma:) DS
Hej Ralph, Ja det där är ju en knepig situation med våra nuvarande regler. Har inte något bra svar tyvärr. Det blir ju knepigt när det är en aktör till som ska vara med i affären. Ofta så brukar jag lösa det genom att vi ansöker om krediten men jag debiterar inte kontot förrän vid ett ev. köp. Krediten kan sedan tas bort av kunden om han inte vill ha varorna. Mvh Mathias PS. Ja Dali är bra! Sitter hemma med ett par nya Dalihögtalare jag med
#110
Postad 06 december 2004 - 21:30
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Undrar vad hifiklubben säger om man lånar hem en Denon AVR-2805 testar i några dagar kommer tillbaka med den och säger. Jag har hittat den för 8295:- på nätet? Antingen affär eller inte? Det är ju inte lönt för hifiklubben att sälja dem till dessa priser så då blir det ju ingen affär eller!?
Tycker det är ett intressant scenario.
Ja det är intressant. Det är väl tur att man inte har hagelbössa under disken som i amerikanska filmer  Allvarligt talat: Jag tycker generellt att det är helt ok att handla på nätet, men utnyttjar man butikspersonal för att låna hem prylar och tar del av deras kunskap så får man betala för det. Jag är helt med dig Krasse!
#111
Postad 06 december 2004 - 21:35
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Mathias.B
Verkar som att det behövs personal som dig och kanske dina medarbetare på hifi-klubben i Sundsvall. 
Tackar. Olov och jag gör så gott vi kan  Säg det till min chef på [email protected], kan vara bra vid nästa löneförhandling  Jag kommer nog att svara mer sällan på meddelanden på den här tråden de närmaste veckorna. Julhandeln börjar märkas av och det blir mycket tid på jobbet.
#112
Postad 08 december 2004 - 22:04
Unregistered440fda69
-
Unregistered440fda69
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hej Mathias B.
Bra initiativ att lägga upp en tråd. Själv har jag handlat på Hifi-klubben vid ett flertal tillfällen (Dali 606, SC-7, kablar och Cambrigde Azur 540D). Har hittills varit nöjd, men senaste köpet på Sveavägen 145 gav riktigt dålig mersmak.
Jag valde själv ett dåligt tillfälle, fredag eftermiddag. Väl medveten om detta ringde jag och kollade att det trots allt var OK att komma förbi och få se och lyssna på DVDn. Inga problem enligt försäljaren. Kollade dessutom att de hade produkterna (i rätt färg) som jag ville ha. Jodå, det fanns "ett antal".
För att väga upp min egna dåliga planering slutade jag jobbet tidigare, tog en taxi och var i butiken vid 15-snåret. Väl där börjar strulet. Det fanns längre ingen möjlighet att provlyssna. Trots att jag påpekade att jag ringt och kollat detta innan så ändrade han sig inte. Efter att enbart ha tittat på produkterna kom vi överens om att jag skulle få köpa DVDn och byta den senast på måndag om jag inte var nöjd. Eftersom jag var lite för desperat sa jag OK. Då finns produkten inte längre i den färg som jag vill ha! Han ljuger mig då rakt upp i ansiktet och säger att han har sålt dem precis. Hade varit bättre att säga som det var (att han inte kollat ordentligt).
Återigen påpekade jag att jag ringt och kollat detta innan. Då erbjöd han sig att ringa till Fleminggatan, vilket han också gjorde. Där fanns spelaren som jag ville ha, i rätt färg också. Ditkommen förklarade jag läget för den nya säljaren. Tyvärr måste han också haft en riktigt dålig dag, som slutar med att han tappar min fjärrkontroll i golvet. Och funderar på att lägga tillbaka den i kartongen! Men när han tittar på mig så förstår han att den gubben går inte och byter därför ut den mot en fjärr som ligger i kassan.
Ännu sämre blir det när jag kopplar upp min säkert tio år gamla CD-spelare (Pioneer PD-8500) och jämför med nya DVDn. Vilken skillnad, Pioneer avsevärt mycket bättre. Tyvärr skede detta någon dag efter min "deadline" (i efterhand har jag funderat på om jag ändå inte hade haft rätt att byta den några dagar senare).
Droppen blir när jag på risoros-adressen mailar mina upplevelser. Det är några månader sedan och ännu har jag inte hört ett pip. Någon form av återkoppling hade varit trevligt.
Kontentan:
Sitter med en DVD som jag inte är nöjd med och kommer förmodligen aldrig mer köpa på Hifi-klubben. Tyvärr. För jag gillade dem...
Mathias, jag hoppas du får möjlighet att framföra detta till respektive butiker. Skicka ett mess om du vill komma i kontakt med mig.
Tack för mig!
#113
Postad 08 december 2004 - 22:50
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Hej S.P.O.C.K! Det var synd att höra. Jag tror definitivt att du kunnat få byta DVDn om du varit någon dag sen. Det hade jag gjort i motsvarande situation. När inträffade detta? Vi hade från maj till september ingen försäljningschef för Sverige, utan vår försäljningschef för hela norden agerade försäljningschef för Sverige. Han satt då på två ganska krävande arbetsuppgifter som du kanske kan förstå. Naturligtvis är det ingen ursäkt för att inte ge dig återkoppling på dina synpunkter!! Jag kan garantera att vår nuvarande försäljningschef efter sin introduktionsperiod följer upp varje brev som skickas till [email protected]! Jag tror inte jag kan göra så mycket mer än beklaga det inträffade och be dig skicka ett brev till risoros-adressen igen. Då kommer du få svar från antingen vår Sverigechef eller butikschefen på Flemminggatan. De kanske har någon lösning på ditt problem? Skulle du vara intresserad av att byta in din dvd till något annat mot ett visst värde-avdrag t.ex.? Jag kan inte avgöra det då det inte är min butik, men du kan kanske föreslå en sådan lösning för dem? Mvh Mathias Hi-Fi Klubben Linköping
#114
Postad 08 december 2004 - 23:36
NeoOne
-
NeoOne
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Jag kan berätta de lilla jag haft med Hifi-Klubben att göra. Jag har igen större efarenhet av de förutom att de säljer en väldigt bra produkt som också ligger mig varmt om hjärtat, och de är NAD givetvis:)
Annars så är de trevliga människor som jobbar där, men de har väl igen direkt expert utb eller jätteintresse för vad de jobbar med. Men de är olika, finns säkert de som brinner för vad de jobbar med också.
Var där och frågade engång när jag skulle köpa mina första högtalare och då kunde han inte svara på så många av mina frågor som jag ställde till honom.
Så totalt är mitt intryck att de kanske borde läsa igenom vad deras produkter kan osv. Så de kan svara på kundernas frågor.
De var nog allt jag hade att säga om Hifi-Klubben iallafall.
Be alert and stay down.
#115
Postad 09 december 2004 - 00:24
Unregistered0ad1ff2d
-
Unregistered0ad1ff2d
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Kunnig och serviceinriktad personal är det inte i Malmö. Senast var jag där för ca 2år sen -när jag skulle köpa högtalarna och hemmabioreciver. (de köpte jag inte på klubben och har inga planer på att göra några inköp där ) Du snackar om det att när främlingar kommer så lånar ni inte ut grejorna (OK),men jag undrar varför får man inte service i butiken (enda anlädning att betala mer) ,och varför är alla märke ni inte säljer skit eller har personal aldrig hört talas om de.
#116
Postad 09 december 2004 - 00:28
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
S.P.O.C.K
7,dagar på dig ju att lämna tillbaka skiten
---------------------
Mathias.B
Jag undrar hur du ställer dig till detta, att om en säljare säljer en produkt till mig som ny och säger inget "ny pris", men sen visar det säg att produkten i själva verket är begagnad.
Är det något sådant som ni gör eller något som själva hifi-klubben gör eller har ni speciella riktlinjer angående detta?
#117
Postad 09 december 2004 - 08:01
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
S.P.O.C.K
7,dagar på dig ju att lämna tillbaka skiten ---------------------
Mathias.B Jag undrar hur du ställer dig till detta, att om en säljare säljer en produkt till mig som ny och säger inget "ny pris", men sen visar det säg att produkten i själva verket är begagnad.
Är det något sådant som ni gör eller något som själva hifi-klubben gör eller har ni speciella riktlinjer angående detta?
Hej Cambridge, Det där är en avvägningsfråga tycker jag. Om en kund kommer in och byter en förstärkare efter en eller två dagar och den ser fräsch ut så packar jag ner den snyggt och kollar så att allt är 100% och säljer som ny. Det är inte ofta det händer att folk byter grejer, så i de enstaka fall som det händer så säljer jag dem som nya. Jag brukar dock ha dem i reserv en stund om någon börjar tjata alldeles för mycket om rabatter...  Då kan man kanske dra av en hundring eller så. Ofta så brukar dock de kunder som inte är säkra på sina inköp testa med våra demoförstärkare hemma så det vet vad de köper, vilket också minskar antalet byten. I detta fallet med S.P.O.C.Ks dvd som är flera månader gammal så fungerar ju inte det, självklart inte. Då skulle jag köpa tillbaks den till ett lägre pris så att jag kan sälja den till ett lägre pris till en kund för den har varit demokörd. Mvh Mathias PS. Jag har inte sett några riktlinjer kring detta i skrift, men i de butiker som jag jobbat i (Göteborg och Linköping) så tillämpar vi ovanstående.
#118
Postad 09 december 2004 - 14:14
Unregistered440fda69
-
Unregistered440fda69
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hej Mathias,
Det hände i augusti, så det är några månader sedan.
Visst skulle jag kunna tänka mig att byta till något annat (prylarna är fortfarande minimalt använda och kartongen finns kvar). Även om det innebär att jag inte får ut fullt pris för min. Men givetvis förutsatt att vi hittar någon schysst deal för oss båda. Jag är ju inte sugen på att, i princip, bjuda på två försäljningstillfällen (dvs. betala marginalen dubbelt).
Eftersom jag redan har skickat meddelande till risoros (den 23/8) en gång vill jag inte fortsätta maila dit i tid och otid. Som jag skrev hade jag nog hoppas på återkoppling redan. Vill de ta kontakt och hitta en deal så är jag öppen för konstruktiva förslag.
Bollen ligger helt enkelt hos Hifi-klubben!
Edit: Stavfel
Redigerat av Unregistered440fda69, 09 december 2004 - 14:17.
#119
Postad 09 december 2004 - 15:34
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Det där är en avvägningsfråga tycker jag. Om en kund kommer in och byter en förstärkare efter en eller två dagar och den ser fräsch ut så packar jag ner den snyggt och kollar så att allt är 100% och säljer som ny.
Du vet att det är ett lagbrott det du gör? Det har inte med när kunden lämnar tillbaka produkten, en kartong som varit öppnad och hemma hos kund är enligt lag begagnad.
#120
Postad 10 december 2004 - 23:07
preddan
-
preddan
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Har bara gott att säga om Klubben, i STHLM iaf.
Köpte en Sunwave fjärris där och testade den i 13 dagar innan jag bestämde mig för att jag inte gillade den. Var helt säker på att det var 14 dagars öppet köp.
När jag kom till butiken för att lämna tillbaka fjärren förklarade säljaren lugnt och snällt att det endast var 7 dagars öppet köp (stog på kvittot DUH), men frågade också varför jag ville lämna tillbaka den.
Berättade att jag helt enkelt inte gillade den och att den inte hadde de funktioner jag krävde plus att jag läst mig till lite fel information i olika forum ang. flexibiliteten.
Men den e inte sönder va? frågade han.
Nej svarade jag.
Jamen då fixar vi detta.
Problemet löst och pengar i min ficka.
Skulle inte tveka en sekund att komma tillbaks dit.
#121
Postad 10 december 2004 - 23:28
Unregisteredabb40bc2
-
Unregisteredabb40bc2
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Du vet att det är ett lagbrott det du gör?
Det har inte med när kunden lämnar tillbaka produkten, en kartong som varit öppnad och hemma hos kund är enligt lag begagnad.
Kan du vara snäll och citera eller länka till lagen du refererar till? Jag menar inte att ditt påstående inte stämmer, jag vet inte, men det tas mer på allvar om du kan visa vart du läst detta. Personligen så kan jag tycka att det är okej att få en produkt som varit öppnad, bara den är i nyskick. Annars skulle ingen butik kunna ha öppet köp, eller?
#122
Postad 10 december 2004 - 23:39
preddan
-
preddan
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Om du inte ens märker själv att en vara är "använd" så e de väl ok.
Är den i nyskick och du får fulla garantier så so what?
Som sagt, hur skulle det annars gå med öppet köp?, skulle affärerna rea ut alla produkter som kom tillbaka?
Edit* svårt med meningsuppbyggnaden
Redigerat av preddan, 10 december 2004 - 23:40.
#123
Postad 11 december 2004 - 22:57
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1 281 inlägg
Jag fick en begagnad mobiltelefon som en butik sålde som ny. Upptäckte snabbt att displayen var repig på den samt att namn och nummer fanns lagrade i mobilen. Jag åkte tillbaks och frågade vad det var frågan om. Jaha du har fått en returtelefon sa säljaren obesvärat. Otrevligt!
Jag har ingen lust att köpa begagnade grejer i tron att det är nya iaf...
#124
Postad 11 december 2004 - 23:08
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Du vet att det är ett lagbrott det du gör?
Det har inte med när kunden lämnar tillbaka produkten, en kartong som varit öppnad och hemma hos kund är enligt lag begagnad. Kan du vara snäll och citera eller länka till lagen du refererar till? Jag menar inte att ditt påstående inte stämmer, jag vet inte, men det tas mer på allvar om du kan visa vart du läst detta.
Personligen så kan jag tycka att det är okej att få en produkt som varit öppnad, bara den är i nyskick. Annars skulle ingen butik kunna ha öppet köp, eller?
Jag orkar inte just nu leta upp det, bruten förpackning utan kundens tillstånd är att betrakta som begagnat tillstånd och skall därmed säljas till reducerat pris om kunden godkänner detta. Betraktar du en bil som ny om handlaren kört över helgen till Kiruna-GBG och tillbaks? Luktar lite köpt inställning med ditt inlägg
#125
Postad 12 december 2004 - 01:04
ryst
-
ryst
-
Forumräv
-
-
908 inlägg
Skulle också bli sne om någon sålde en returprodukt som ny.
Tycker fler ska göra som REL som märker/tejpar sina kartonger med "Do not accept if this seal is broken".
#126
Postad 12 december 2004 - 01:16
Rochard
-
Rochard
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Vet inte om det är någon annan som har märkt det men Hifiklubben har, två månader på raken, gjort reklam i Bild&Ljud Hemma för en Toshiba-projektor de skall sälja för 9900:- men varken på deras hemsida eller i affären lyckades jag hitta den. Rätt modell, fel pris: http://www.hifiklubb...tor.htm?id=5697Angående servicen blev jag bemött som en imbicill och fick, trots flera försök, aldrig hjälp under de 20 minuter jag spenderade i affären. Ett litet minus måste jag säga. Det var ett otroligt nonchalant sätt personalen hade. Detta var i Linköping. De var fullt upptagna med att skämta om saker i kassan, men att jag sökte hjälp var inte aktuellt att lägga märke till. Tar nya tag och far dit på måndag igen så får vi se om det går bättre då.
#127
Postad 12 december 2004 - 09:21
Unregisterede4ad32dd
-
Unregisterede4ad32dd
-
Användare
-
-
243 inlägg
Jag har blandade erfarenheter av Hifiklubben. I Linköping, där jag bodde till för ett halvår sedan, har jag alltid blivit toppenbemött. Jag har redan från början sagt att jag varit på jakt efter billiga grejer, men säljarna (Benny o Thomas, som jag inte tror jobbar kvar där längre) har inte brytt sig om det. Har blivit mer eller mindre indragen in butiken vid flera tillfällen ("Vi har fått in en ny sub för 30 papp, du bara måste lyssna!"; "Imorgon demar vi nya projjar, Toshibas snubbe kommer in med en sprillans ny asdyr modell, kom förbi!"; "Vänta, vi bär in ett par Dali Evidence 870 (eller vad det nu var) så får du ser hur det kan låta!" etc) och alltid fått bra med hjälp. Om jag hade bott kvar i Linköping och Hifiklubben hållit samma klass fortfarande hade det inte varit någon som helst tvekan om vart jag hade gått i första rummet.
Kan tyvärr inte lovorda Hifiklubben i Lund på samma sätt. Har fått ett betydligt kyligare bemötande, tyvärr. Säljarna verkade vid de tillfällen jag var där mer intresserade av att titta in i datorn än att prata med den enda kunden i butiken (mig).
Benny och Thomas hade dragit rätt slutsatser: här har vi en kund som just nu är a) intresserad men b ) inte har jättemycket pengar för tillfället. Vad ändras med tiden: a eller b? You guess...
EDIT: smileyproblem
Redigerat av Unregisterede4ad32dd, 12 december 2004 - 09:22.
#128
Postad 12 december 2004 - 11:19
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Ni får säga vad ni vill, men sämst av allt är att Hifiklubben har övergett norrlänningarna!  Först stängde dom i Luleå, sedan i Umeå, det är väl bara en tidsfråga innan S-vall stänger. Dom skickar fortfarande kataloger till mig och vill väl att jag skall beställa via nätet, men då beställer jag hellre från Hembiobutiken eller Tyskland!
#129
Postad 12 december 2004 - 13:03
robbah99
-
robbah99
-
Användare
-
-
156 inlägg
Jag har ringt till hifiklubben i göteborg i snart två veckor, från öppning till stängning och dom svarar ALDRIG.
Dom har alltid för lite personal i butiken.
Som kund skulle jag aldrig köpa en enda pinal av dom om det inte vore för deras mini-monopol på vissa märken.
#130
Postad 12 december 2004 - 14:19
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Gillar deras sätt ändå med att de ringer upp en med svar på frågor dom inte kunnat svarat på vid tidigare telefon samtal. Under hösten har detta hänt tre gånger och det är väldigt uppskattat. Detta är nånting som saknas på de flesta andra butiker.
#131
Postad 15 december 2004 - 03:24
Unregisteredc1ec26fb
-
Unregisteredc1ec26fb
-
Användare
-
-
242 inlägg
Har köpt saker på båda butikerna på Sveavägen här i sthlm, Sveavägen 145 (Sveaplan) har en väldigt trevlig butik och verkligen genomtrevlig och kunnande personal
Sveav. 31 har inte sämre men dock så var det mycket häktigare när jag var där (kan iofs bero på att det var en eftermiddag under julen nu  ) men dom har i övrigt också mkt trevlig personal dom jag pratat med iaf
Så hittils så är det enbart ros till hifiklubben, hoppas att dom håller det
Kanske kommer och hälsar på i linköping någon gång Mattias
#132
Postad 15 december 2004 - 03:39
Unregistered63a53ac6
-
Unregistered63a53ac6
-
Beroende
-
-
1 180 inlägg
Ni får säga vad ni vill, men sämst av allt är att Hifiklubben har övergett norrlänningarna! Först stängde dom i Luleå, sedan i Umeå, det är väl bara en tidsfråga innan S-vall stänger. Dom skickar fortfarande kataloger till mig och vill väl att jag skall beställa via nätet, men då beställer jag hellre från Hembiobutiken eller Tyskland! 
Det är onekligen tråkigt
#133
Postad 16 december 2004 - 13:30
besökte i november den nyöppnade butiken i växjö och fick ett mycket trevligt och ödmjukt bemötande där personalen ställde upp fullständigt.
Besökte också samma dag görans hifi. där var bemötandet det motsatta. Om högtalarna jag ville lyssna på, ett par välkända prisbelönade stativare, var enligt säljaren "skit och inte värda 50 öre ens". säljaren verkade vara märkbart irriterad över något eller kanske hade han en dålig dag. resultatet blev att jag upplevde bemötandet som rent av otrevligt och oförskämt. De högtalarna som jag ville lyssna på var värdelösa, trots att jag vet att dessa håller mycket hög klass enligt en enig hifi-kår. Istället försökte han sälja ett par högtalare som var betydligt dyrare och som låg utanför min budget.
Bemötandet på hifiklubben var otroligt mycket bättre.
#134
Postad 16 december 2004 - 14:00
preddan
-
preddan
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
besökte i november den nyöppnade butiken i växjö och fick ett mycket trevligt och ödmjukt bemötande där personalen ställde upp fullständigt. Besökte också samma dag görans hifi. där var bemötandet det motsatta. Om högtalarna jag ville lyssna på, ett par välkända prisbelönade stativare, var enligt säljaren "skit och inte värda 50 öre ens". säljaren verkade vara märkbart irriterad över något eller kanske hade han en dålig dag. resultatet blev att jag upplevde bemötandet som rent av otrevligt och oförskämt. De högtalarna som jag ville lyssna på var värdelösa, trots att jag vet att dessa håller mycket hög klass enligt en enig hifi-kår. Istället försökte han sälja ett par högtalare som var betydligt dyrare och som låg utanför min budget. Bemötandet på hifiklubben var otroligt mycket bättre.
Finns en tråd under butiker som kanske är anledningen till varför Görans inte var så glada
#135
Postad 17 december 2004 - 09:29
Matsen
-
Matsen
-
Mästare
-
-
2 792 inlägg
lite OT..... Men Mattias, vet du hur det blir med BenQ på Hifiklubben - vad jag har förstått så kommer Norge köra en provperiod på 7800/8700 för att testa BenQ som leverantör. Stämmer det att vi i Sverige blir "lurade" på dessa fina apparater?
Som jag ser det har inte klubben några riktigt bra projektorer (förrutom MT200 då kanske men den har för låg upplösning för mig...) och BenQ är svårslagna till det pris de har på marknaden idag.
#136
Postad 17 december 2004 - 10:49
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
Jag har använt butiken i Göteborg på mina lyssning/inköpsrundorflera gånger
1) Försökt att klangmatcha mina äldre infinity med en centerhögtalare. Snabb, utmärk service och påläst personal. Flera hemlån. Efter att besökt flera butiker ( ja de rekommendarade t.om. andra butiker med övriga märken som kunde matcha ) Blev en Dali C.0.7
2) SPekulant på en duk som hängt i deras biorum- 2,8 meter bred SMS fast 16:9. Bra bemötande men för lite rabatt för avslut- För dyrt jämför med nytt och skick osv. Överlag dåligt med dukar tycker jag.
3) Prova ut smidiga surroundhögtalare och subbas. Bra service. Flera hemlån. Köpt till sist Dali Blue r1000 med nedåtdiskant, utmärkt i smidiga klassen. Därremot fanns det ingen intressant sub i intervallet 2 till 5tkr.
4) Prova ut DVD. Långsam service ointresserad personal, hafsigt bemötande när de insåg att jag INTE skulle lägga över 5000kr på dessa. Köper den på fyndbörsen sen:)
5) Köpa 7.1 receiver. Långsam service ointresserad personal, hafsigt bemötande när de insåg att jag INTE skulle lägga 7-10000 kr. Vid den tidpunkten fanns inga prisvärda, eftersom 7.1 var nytt i prisklassen under 6tkr så det blev en Yamaha istället.
Slutsats: Varierande bemötande, men oftast bra. Vissa riktigt bra produkter på hifisidan/högtalare/slutsteg gör HiFiklubben till en butik man inte kan undvika. Några bommar i sortimentet tycker jag för hemmabiomänniskor som jag med s.k. budget- mellanklassprodukter ( jag har ändå spenderat uppemot 50000kr exkl kablar, dvd) osv, : Dukar, subbasar, projektorer är dåligt urval/sortiment. Dessutom upplever jag att HiFiklubben har periodvis eftersäpning på receiversortimentet när "nya" finesser introduceras av andra märken.
Redigerat av spacebot, 17 december 2004 - 10:53.
#137
Postad 18 december 2004 - 13:15
newbee_forever
-
newbee_forever
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Det där är en avvägningsfråga tycker jag. Om en kund kommer in och byter en förstärkare efter en eller två dagar och den ser fräsch ut så packar jag ner den snyggt och kollar så att allt är 100% och säljer som ny. Det är inte ofta det händer att folk byter grejer, så i de enstaka fall som det händer så säljer jag dem som nya. Jag brukar dock ha dem i reserv en stund om någon börjar tjata alldeles för mycket om rabatter... Då kan man kanske dra av en hundring eller så.
Det här tycker jag tyder på att metoden att 'köpa' grejor för att provlyssna hemma inte fungerar särskilt bra. Numera köper jag aldrig grejor som har varit öppnade, eller demoex, detta brukar väldigt ofta hända om man köper lokalt i mindre butiker. Därför brukar jag numera alltid köpa på nätet, har aldrig fått en öppnad kartong hitttills. Men jag förstår problemet om det är grejor som man behöver lyssna på och testa. Om man köper nya grejor bara för att ta hem och testa, skulle det kännas konstigt att lämna tillbaka dem. Har butiken demoex är det en annan sak, då känns det ju självklart att de ska tillbaka,men ofta säger då butiken när jag vill ha en oöppnad kartong att detta är sista exemplaret, så då blir det ingen affär, men förstår att många då nöjer sig med demoexet. Ni som köper högtalare tex. brukar ni bara testa ett märke hemma och köper detta märke sen? Det kanske kan funka om man har provlyssnat olika märken ordentligt i butiken? Om det är så att hälften som köper nya högtalare har provlyssnat minst två märken hemma först, då måste det innebära att folk handlar någon annanstans än i din butik, eftersom det bara händer att du får tillbaka grejor någon enstaka gång - vilket inte skulle vara fallet om varannan som köper högtalare kom tillbaka med dem minst en gång.
#138
Postad 09 februari 2005 - 10:59
Punani Lover
-
Punani Lover
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Tänkte skriva några korta rader om mina åsikter kring HIFIklubben och deras "Direkt-till-dig", mycket likt Dell´s "Be Direct". Om det är nu så att denna butik har rakt köp från tillverkaren borde det också betyda att deras prisbild borde se lite annorlunda ut.  Hur kommer det sig att deras konkurenter kan sänka priser efter bara några veckor, men dom själva är prompt på att ligga på samma nivå hela tiden? Om dom nu kör direkt-till-mig, så borde det se lite annorlunda ut anser jag. Några rabatter är det inte heller frågan om när man ska handla där... Kommentaren jag fått från säljare är "vi har redan låga priser iom. att vi köper direkt från tillverkare"...  . /PL Flyttade det här inlägget till den redan existerande tråden om Hi-fi-klubben //HenrikN
Redigerat av Henrikn, 09 februari 2005 - 11:18.
#139
Postad 10 februari 2005 - 08:43
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
"Har du fler åsikter så posta gärna dem i tråden om Hi-Fi Klubben som jag startat, så kan vi ta diskussionen där?"
Tyvärr hittade jag inte den officiella tråden som mathias skrev han startat så därför måste jag spy ur mig lite galla här.
Efter många veckors funderande av val av spelare så bestämde jag mig tack vare Mathias att köpa en Denon 1910. Eftersom jag bor långt ifrån en butik så uppgav jag att jag ville ha den senaste versionen 1.12. Efter att inte hört något från on-line butiken på nästan en vecka så ringde jag upp dom. Han sa att eftersom jag önskade 1.12 så kunde att inte beställa direkt från lagret i Danmark (pga det inte går att kolla vilken version det är på dom spelarna) utan han skulle själv hämta i butiken och skicka till mig för att vara säker på att jag skulle få 1.12. Det dröjde ytterligare några dagar varför jag skickade ett mail för att kontrollera hur det gick. Fick ett mail dagen efter som sa att dom hade skickat.den nu. Drygt två veckor efter beställning och betalning dyker det äntligen upp en spelare till mig.
Efter lite letande på nätet över hur man kan kotrollera firmwaren så gör jag en check och upptäcker att den har 1.11! Visst blir man glad :-( Fan vad trött man blir.
Nu kan det tyckas gnälligt av mig över en sådan här skitsak men jag gillar inte att man inte följer överenskommelser eller avtal. Vad tycker ni? Är jag för överkänslig eller har jag rätt?
Vad skulle ni gjort?
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Signature! Jag tycker det är tråkigt att du blev lovad en spelare med version 1.12 då denna version ej finns regionsfri och därför ej blivit implementerad i produktion ännu (vad jag vet iaf). Mitt förslag på lösning är att du kontaktar Online och förklarar att du blev lovad en spelare i version 1.12 och att den du fick var 1.11. När så den nya versionen av mjukvara har kommit så skickar du spelaren till oss (på vår bekostnad naturligtvis) så uppgraderar vi den åt dig. Jag vet inte vad vi pratar om för tidsram, men det borde inte ta så lång tid. Skulle det bli några problem så hör av dig till mig, antingen till butiken i Linköping eller på ett pm här på prisjakt så ska jag hjälpa dig. Mvh Mathias Hi-Fi Klubben Linköping
#140
Postad 10 februari 2005 - 08:46
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Hej alla!
Jag vet att jag varit dålig att kolla av denna tråd på senaste tiden. Det har varit ofantligt mycket att göra i butiken så jag har prioriterat den.
Nu ska jag i alla fall vara med på banan igen så om ni har några funderingar så skriv ner dem i tråden!
Mvh Mathias
Hi-Fi Klubben Linköping
#141
Postad 10 februari 2005 - 12:27
peggen
-
peggen
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Hur går det med uppgraderingar till dvd-3910, som är regionsfria. Vad jag förstått så har det kommit en uppgradering efter spelaren började säljas i sverige, men den är inte regionsfri. Vad fixades i den uppgraderingen?
Är det någon chans till en uppgradering till DenonLink version 3, nu när DenonLink är godkänd för SACD 2.0. Är det en begränsning i hårdvaran i våra maskiner som kan förhindra stöd för SACD 2.0 och därigenom DenonLink 3?
/Per
#142
Postad 11 februari 2005 - 09:06
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2 986 inlägg
Jag undrar precis samma som peggen. Har mailat, men kunde inte få svar om senaste version (-8)? fanns som regfri hos er.
Redigerat av Unregistered577c6879, 11 februari 2005 - 11:18.
#143
Postad 11 februari 2005 - 19:01
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Hur går det med uppgraderingar till dvd-3910, som är regionsfria. Vad jag förstått så har det kommit en uppgradering efter spelaren började säljas i sverige, men den är inte regionsfri. Vad fixades i den uppgraderingen? Är det någon chans till en uppgradering till DenonLink version 3, nu när DenonLink är godkänd för SACD 2.0. Är det en begränsning i hårdvaran i våra maskiner som kan förhindra stöd för SACD 2.0 och därigenom DenonLink 3?
/Per
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har fått den senaste versionen till butiken, men den är inte regionsfri ännu. Jag vet ärligt talat inte när den blir det. Det som ändrats är inställningarna för "black levels". Vi jobbar på en uppgradering av Denon Link men ånyo så vet jag inte vilken tidshorisont vi pratar. I DVD X910 så sitter SACD version 1.3 och det är inte möjligt att uppgradera till 2.0. Jag vet inte vad som skiljer dessa åt. Denon jobbar fortfarande på att få SACD version 1.3 godkänd för Denon Link. Så fort den blir godkänd så ska vi kunna uppgradera spelarna! Jag vet att det kliar i många fingrar för att få dessa uppgraderingar! Lite tålamod så ska vi fixa det! Mvh Mathias
#144
Postad 11 februari 2005 - 19:48
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1 705 inlägg
Fråga på tilläggs försäkring.
Läser man om den får man intryck av att om man är tokklantig och råkas tappa sin inköpta produkt efter säg 4 år så lagas den alternativt ,om det blir för dyrt, byts den in mot motsvarande. Ingen värdeminskning eller självrisk. Verkar ju bra. Har en dvd-spelare som jag gärna skulle byta ut mot billigare dvd-spelare samt slutsteg. Bara fram med släggan då alltså och hävda att man slant när man skulle riva en vägg då?
#145
Postad 12 februari 2005 - 17:44
Magnus M
-
Magnus M
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Fråga på tilläggs försäkring. Läser man om den får man intryck av att om man är tokklantig och råkas tappa sin inköpta produkt efter säg 4 år så lagas den alternativt ,om det blir för dyrt, byts den in mot motsvarande. Ingen värdeminskning eller självrisk. Verkar ju bra. Har en dvd-spelare som jag gärna skulle byta ut mot billigare dvd-spelare samt slutsteg. Bara fram med släggan då alltså och hävda att man slant när man skulle riva en vägg då? 
<{POST_SNAPBACK}>
Förvisso, men då gör man sig skyldig till försäkringsbedrägeri också...
#146
Postad 13 februari 2005 - 18:05
Unregisteredeb6832ad
-
Unregisteredeb6832ad
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Mathias.B du har PM..
Henrik Jacobsson
#147
Postad 14 februari 2005 - 00:10
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1 705 inlägg
Förvisso, men då gör man sig skyldig till försäkringsbedrägeri också...
True true och det är jag ärligt talat inte så intreserad av. Man får hoppas man blir lite klantigare helt enkelt
#148
Postad 15 februari 2005 - 18:40
Unregisteredf9700265
-
Unregisteredf9700265
-
Användare
-
-
138 inlägg
"Har du fler åsikter så posta gärna dem i tråden om Hi-Fi Klubben som jag startat, så kan vi ta diskussionen där?"
Tyvärr hittade jag inte den officiella tråden som mathias skrev han startat så därför måste jag spy ur mig lite galla här.
Efter många veckors funderande av val av spelare så bestämde jag mig tack vare Mathias att köpa en Denon 1910. Eftersom jag bor långt ifrån en butik så uppgav jag att jag ville ha den senaste versionen 1.12. Efter att inte hört något från on-line butiken på nästan en vecka så ringde jag upp dom. Han sa att eftersom jag önskade 1.12 så kunde att inte beställa direkt från lagret i Danmark (pga det inte går att kolla vilken version det är på dom spelarna) utan han skulle själv hämta i butiken och skicka till mig för att vara säker på att jag skulle få 1.12. Det dröjde ytterligare några dagar varför jag skickade ett mail för att kontrollera hur det gick. Fick ett mail dagen efter som sa att dom hade skickat.den nu. Drygt två veckor efter beställning och betalning dyker det äntligen upp en spelare till mig.
Efter lite letande på nätet över hur man kan kotrollera firmwaren så gör jag en check och upptäcker att den har 1.11! Visst blir man glad :-( Fan vad trött man blir.
Nu kan det tyckas gnälligt av mig över en sådan här skitsak men jag gillar inte att man inte följer överenskommelser eller avtal. Vad tycker ni? Är jag för överkänslig eller har jag rätt?
Vad skulle ni gjort?
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Signature!
Jag tycker det är tråkigt att du blev lovad en spelare med version 1.12 då denna version ej finns regionsfri och därför ej blivit implementerad i produktion ännu (vad jag vet iaf).
Mitt förslag på lösning är att du kontaktar Online och förklarar att du blev lovad en spelare i version 1.12 och att den du fick var 1.11. När så den nya versionen av mjukvara har kommit så skickar du spelaren till oss (på vår bekostnad naturligtvis) så uppgraderar vi den åt dig. Jag vet inte vad vi pratar om för tidsram, men det borde inte ta så lång tid.
Skulle det bli några problem så hör av dig till mig, antingen till butiken i Linköping eller på ett pm här på prisjakt så ska jag hjälpa dig.
Mvh Mathias Hi-Fi Klubben Linköping
<{POST_SNAPBACK}>
Hifi-klubben on-line ringde upp mig igår och tyckte att det var märkligt att jag inte hade 1.12 på min spelare med tanke på det serienummer som jag har. Dessutom sade han att 1.11 inte finns. Undrar om dom har så bra kläm på sakerna egentligen eller snarare är det nog så att prisjakt har "råkoll"  . Nåväl han skickade upp en adresslapp och idag är den återskickad till Götet. Kan inte klaga på denna hantering. Återstår att se när jag får tillbaka spelaren.
#149
Postad 21 februari 2005 - 22:48
Erik P
-
Erik P
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Mathias-> Jag har besökt dig i butiken ett par gånger när jag varit på besök i växjö. Första gången blev det provlyssning i demorummet och senast förra lördagen (12/2) precis innan stängning så lyssnade vi lite på dali-kitet vid kassan, den nya concept-subben, dali concept 10 samt nåt slags "få betongstommen i huset att rasa"-ljud från cerwin vega 15" Mkt trevligt bemötande varje gång, och hälsning framförd till kollegorna i Växjö! (De har nu f ö även de concept 10 i lager) I Växjö har jag blivit precis lika väl omhändertagen, om inte ännu bättre. Mkt trevliga killar med bra kunskaper och helt befriade från Sida/OnOff syndromet att vilja sälja dyra grejer istället för lika bra lite billigare. Tummen upp, provlyssning bokas imorrn och en affär är inte långt borta.
#150
Postad 21 februari 2005 - 23:07
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Mathias-> Jag har besökt dig i butiken ett par gånger när jag varit på besök i växjö. Första gången blev det provlyssning i demorummet och senast förra lördagen (12/2) precis innan stängning så lyssnade vi lite på dali-kitet vid kassan, den nya concept-subben, dali concept 10 samt nåt slags "få betongstommen i huset att rasa"-ljud från cerwin vega 15"
Mkt trevligt bemötande varje gång, och hälsning framförd till kollegorna i Växjö! (De har nu f ö även de concept 10 i lager)
I Växjö har jag blivit precis lika väl omhändertagen, om inte ännu bättre. Mkt trevliga killar med bra kunskaper och helt befriade från Sida/OnOff syndromet att vilja sälja dyra grejer istället för lika bra lite billigare. Tummen upp, provlyssning bokas imorrn och en affär är inte långt borta.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack  Jag försöker mitt bästa, ibland lyckas jag, ibland inte. Vår filosofi inom Hi-Fi Klubben är att sälja de produkter som en kund behöver. Senast idag sålde jag en NAD C320BEE till en kund som kom in och ville ha en NAD C352. Efter lite snack och provlyssning kom vi fram till att den mindre förstärkaren passade bättre! Kul att det det blir nya prylar hemma hos dig snart, du kommer väl in till mig och gör affären?  Mvh Mathias
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|