Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HEMLIGHETEN bakom bäst bas i film! (lång)

268 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 07 januari 2006 - 10:16

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

fullrange till subben då kan man styra den själv med det inbyggda filtret som finns i dom flesta subb förstärkare här blir det kaka på kaka med delnigsfilter.
i DD/DTS kodningen är det skuret om man inte kopplar ur subben
men kola post 77 det kommer från nad hur det är för övriga tillverkare det kan jag inte ut tala mig om men ligger man på dom så går det att få fram så nu skall jag ha tag i en verkstads manual.
om du inte andvänder filter till din subba så spelar den hela sitt frekvens omfång där borde det sitta ett passivt lp filter.

<{POST_SNAPBACK}>


Om ljudspåren till frontarna är skurna på bas redan i DD/DTS kodningen betyder det ju att den lägre basen endast finns i Lfe-spåret. Om du kopplar ur suben adderas den signalen till fronthögtalarna tillsammans med de i DD/DTS-kodningen skurna frontsignalerna. Om man då kopplar in även suben på front pre-out spelas lfe-ljudet nu upp i både fronthögtalarna och suben. Då är det inte konstigt att basen blir bättre genom sub + två frontar istället för bara sub.

Frågan jag ställer mig är vilken nytta man har av lågtgående fronthögtalare vid filmvisning? Dom kan man bara ha nytta av när man spelar musik utan att använda förstärkarens D/A om det här stämmer.

<{POST_SNAPBACK}>

vad som menas med skuret är delningsfiltren och inget som finns eller inte finns i dd/dts spåren.

#102

Postad 07 januari 2006 - 12:19

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Roligt att någon annan även uppmärksammat detta! :)
Skippade själv användandet av .1-kanalen till sw för rätt länge sedan av rent teoretiska själ. Det =stämmer= helt enkelt inte;

1. Specificationen för LFE-Spåret säger att det kan användas för frekvenser upp till 120Hz.
2. Du kan i de flesta förstärkare ställa brytfrekvensen för subben mellan 40-200Hz (eller i närheten av dessa värden.)
3. Du har oftast ett separat delningsfilter på själva subben där du kan ställa in brytfrekvensen (igen!). (Agerar dock inte på LFE-Ingången om det nu finns en sådan)
4. Den som mixar lfe-spåret på filmen följer (enligt vad jag läst på ett annat ställe jag givitvis inte kan hitta nu) en annan standard som medger att LFE-Spåret kan innehålla information upp till 200Hz.

De flesta väljer att ställa brytfrekvensen (i förstärkaren) för subben runt 80Hz och nedåt. Redan där förlorar du rent teoretiskt 40Hz eller mer av informationen i LFE-Spåret förutsatt att förstärkaren inte mixar in "överflödet" i frontarna, men jag är osäker på om det är det vanligaste.

Passerar vi sedan genom ett filter till (subbens interna) och finjusterar där så försvinner ännu mer av informationen.

Bla REL har uppmärksammat (iaf delar av) ovan, och deras lösning är att även ta högnivå från frontarna in i subben och plocka ut "sub-information" även den vägen. Kanske därför deras subbor är så populära.. :rolleyes:

Enligt Dolbys spec läggs LFE-Spåret 10dB över de normala spåren på filmen. Så vad händer om vi mixar in det i front-signalen? (eg Subwoofer=NO)

Givetvis får vi en FEEEEET bas (om vi har frontar som medger det) när det kommer information från LFE-Spåret. Den ligger ju långt över den normala signalen i nivå. Vi får dessutom inget informationsbortfall då vi inte beskär signalen iöht!

Detta är alltså inte heller "rätt", men det låter bra mycket trevligare än att köra med en ren "LFE-Sub".

Dolbys LFE-Spec.

Den lösning jag funnit vara bäst kräver kringutrustning i form av en mixer. (Använt Behringer DCX2496 för detta)

* Brytfrekvens i förstärkaren (för subben) så högt som möjligt.
* Subwoofer = Yes
* Front, Center, Surr = LARGE

LFE-Signalen mixas på Front L/R efter förstärkaren. Man kan här ställa ner nivån på LFE-Spåret.
Signalen till Subwoofern plockas sedan från LFE/L+R och det interna filtret i subwoofern används för att ställa brytfrekvensen. :rolleyes:

// Lyckman

Redigerat av Lyckman, 07 januari 2006 - 12:41.


#103

Postad 07 januari 2006 - 13:25

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
[quote=Lyckman


De flesta väljer att ställa brytfrekvensen (i förstärkaren) för subben runt 80Hz och nedåt. Redan där förlorar du rent teoretiskt 40Hz eller mer av informationen i LFE-Spåret förutsatt att förstärkaren inte mixar in "överflödet" i frontarna, men jag är osäker på om det är det vanligaste.

det är här problemet kommer dom in byggda filtren hp delar
ett ex om subbens utgång i recivern är ställd på 80hz så bryter front högtalarna där så fronten går inte djupare änn 80hz men då är subben delad 80hz och lp så alleredan där har man ett glapp i frekvensen
men sen är det hur stor dämpnig är det på dom inbyggda filtren är det 6eller12db per octav.
så vad tillverkarna skulle göra är en passtrough genom subbas utgången så man kan ställa på subbförstärkaren i stället.
och jag misstänker att dom inbyggda filtren är av butterwort typ
utan här borde det sitta linkwitzreiley som har en över lappande frekvens kurva

#104

Postad 07 januari 2006 - 13:35

darkages
  • darkages
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Precis som du säger darkages så när man ställer in BOTH eller L/R+LFE som det heter på min förstäkare så skickar man även frontarnas signal till subben, inte tvärtom.

<{POST_SNAPBACK}>


Där tror jag att du har lite fel. L/R+LFE betyder att recivern låter frontarna spela den bas dom kan + att .1 spåret skickas till subben. Om man bara väljer Sub så sänder recivern basen/delningen som man ställt in i OSD direkt till subben. Har man valt 100hz i setupen på recivern o väljer Sub så sänds allt Under 100hz till subben.

//Janne

<{POST_SNAPBACK}>



Hej Janne om du läser mitt inlägg och gör testet själv som jag beskriver i tidigar inlägg så förstår du att funktionen är den omvända! recivern skickar bara sub signal om den får en sub signal! alltså som du spelar upp en film som inte har ett 0.1 spår eller en cd som inte heller har en 0.1 signal (vet ej om detta gäller en gammal prologic kodning, får testa) så kommer reciverna inte heller att skicka en signal till suben.

Där av så används inte suben om det inte finns en 0.1 signal, men för att du ska kunna använda den endå så måste recivern "ta" signal från frontarna som sedan skickas till suben där av "L/R+LFE"

Det enda sätter att få 0.1 signalen till frontarna är om du väljer bort suben i inställningarna, finns säkert undantag.

Om man tänker på det så varför skulle 0.1 signalen skickas till frontarna? det är ju en egen signal precis som centern har en egensignal centern ska inte spelas i frontarna, signalerna har sina platser i systemet och ska inte blandas. suben är ju dock inte som andra högtalare och jag tycker också att reciverar inte är flexibla nog.

Några verkar blanda ihop 0.1 signalen och låg hz ljud, signalen till frontarna kan lika gärna dom innehålla låg frekvent ljud. Det beror på mixningen på skivan.

Att reciverna sköter ljud klippet till sub och resen tycker jag är skit bra, den kunde dock vara mer flexibel, efter som man då kan vara kanon säker på att man inte missar några ljud frekvenser mellan högtalarna och suben, med denna inställning kan man om man vill låta lite av 0.1 signalen att skötas av frontarna eller tvärt om. dock är vi då tillbaka med det om att blanda signaler men detta är en annan sak :)


Som någon tidigare skrev av annan anledning tycker jag (jo jag provade) inte om jonzy's koppling, visst jag har en skit sub och det låter mer fylligt med jonzys tips men jag tycker att mina frontar tappar detaljer i ljudet, jag kanske bara inbillar mig men det känns som att ju mindre man belastar högtalare desto bättre, renare ljud.

Redigerat av darkages, 07 januari 2006 - 13:35.


#105

Postad 07 januari 2006 - 14:09

darkages
  • darkages
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Lyckman: läskig tanke gång, det har inte ens slagit mig att min reciver skulle "strunta" i den övredelen av lfe signalen. tyckte att det varsjälv klart att den "överblivna" lfe signalen skickas alltid till frontar.

Det kan ju inte vara lagligt att den bara struntar i signalen. eisa skulle kanske börja dela ut pris för som som behandlar sina signaler bäst! :rolleyes: :)

Redigerat av darkages, 07 januari 2006 - 14:09.


#106

Postad 07 januari 2006 - 14:27

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 778 inlägg
  • 0

Precis som du säger darkages så när man ställer in BOTH eller L/R+LFE som det heter på min förstäkare så skickar man även frontarnas signal till subben, inte tvärtom.

<{POST_SNAPBACK}>


Där tror jag att du har lite fel. L/R+LFE betyder att recivern låter frontarna spela den bas dom kan + att .1 spåret skickas till subben. Om man bara väljer Sub så sänder recivern basen/delningen som man ställt in i OSD direkt till subben. Har man valt 100hz i setupen på recivern o väljer Sub så sänds allt Under 100hz till subben.

//Janne

<{POST_SNAPBACK}>


L/R+LFE betyder att subben får en LFE signal när en sådan finns och även frontarnas basinformation under den valda delningsfrekvensen (som man gör i OSD, x-over).

Direkt citerat ur min H/K AVR-230 manual:

"I de fall när du väljer LARGE på fronthögtalarna och L/R+LFE på subwoofer utgången kommer frontkanalernas basinformation, under den valda delningsfrekvensen, att återges av både fronthögtalarna och subwoofern."

Väljer man SMALL på frontarna, kommer frontkanalernas basinformation endast att återges av subben.

#107

Postad 07 januari 2006 - 15:00

Unregistered004689fc
  • Unregistered004689fc
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Mkt intressant läsning i denna tråd!

Jag har för tillfället kopplat min anläggning enligt bifogad bild.
(Jag har 3 st subbar... vilka jag inte nyttjar enligt denna tråd :rolleyes: )

Jag har mina frontar ställda på LARGE kopplade på PRE OUT till ett
Sheng Ya steg. Detta driver mina frontar med högtalarpar A.
På högtalarpar B har jag kopplat på 2 st QLN subbar. Det är ju
högnivådraget mellan Sheng Ya och QRL men eftersom dom är
aktiva så blir det ju som lågnivå. :lol:

Tanken med detta var att förstärka den låga basen i frontarna samtidigt
som man kan stänga av dom lätt. Bara att trycka av högtalarpar B
slutsteget så blir det tyst i subbarna. Om man skall lyssna lite fin 2-kanal. :rolleyes:

Jag har subben på PLUS (Pioneer 2011).

Enligt denna tråden så nyttjar jag ju inte mina QRL subbar rätt. :)
Eftersom dom är kopplade på samma signaler som frontarna och subben
är (PÅ) så blir det inte rätt.. Enligt denna tråd så är det inte fullt register
neråt som går till mitt Sheng Ya steg eftersom subben är på ON.

Rätta mej om jag har fel.

Jag skulle koppla så här i stället.
Fortfarande ha PRE OUT till Sheng Ya, frontarna på A, subborna på B.
Ställa in Pioneer´n på NO SUB och sen borde jag kunna koppla SONY subben med
högnivå från Pioneer´n L + R.Röd ring.

Då borde jag få FULLT register till alla subbar + frontar.
SONY subben 12" delar jag lågt 40->50 Hz medans jag låter QRL gå högre.
Kanske 80 ->100 Hz... hoppas detta funkar. :P

Skall bli mkt intressant att testa!! Får väl slänga in "Master & Comander" o lyssna på
lite kanonsalvor.. he he...
Tack för tippsen...

Bifogad fil(er)



#108

Postad 07 januari 2006 - 16:47

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Precis som du säger darkages så när man ställer in BOTH eller L/R+LFE som det heter på min förstäkare så skickar man även frontarnas signal till subben, inte tvärtom.

<{POST_SNAPBACK}>


Där tror jag att du har lite fel. L/R+LFE betyder att recivern låter frontarna spela den bas dom kan + att .1 spåret skickas till subben. Om man bara väljer Sub så sänder recivern basen/delningen som man ställt in i OSD direkt till subben. Har man valt 100hz i setupen på recivern o väljer Sub så sänds allt Under 100hz till subben.

//Janne

<{POST_SNAPBACK}>


L/R+LFE betyder att subben får en LFE signal när en sådan finns och även frontarnas basinformation under den valda delningsfrekvensen (som man gör i OSD, x-over).

Direkt citerat ur min H/K AVR-230 manual:

"I de fall när du väljer LARGE på fronthögtalarna och L/R+LFE på subwoofer utgången kommer frontkanalernas basinformation, under den valda delningsfrekvensen, att återges av både fronthögtalarna och subwoofern."

Väljer man SMALL på frontarna, kommer frontkanalernas basinformation endast att återges av subben.

<{POST_SNAPBACK}>

vad sitter det för delnings filter i den maskinen

#109

Postad 07 januari 2006 - 16:58

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 778 inlägg
  • 0
Det har jag ingen anning om... vad menar du exakt?

#110

Postad 07 januari 2006 - 17:24

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Det har jag ingen anning om... vad menar du exakt?

<{POST_SNAPBACK}>

är det inbyggda filtret ett hp filter eller lp filter i den maskinen

#111

Postad 07 januari 2006 - 22:03

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Roligt att någon annan även uppmärksammat detta! :)
Skippade själv användandet av .1-kanalen till sw för rätt länge sedan av rent teoretiska själ. Det =stämmer= helt enkelt inte;

De flesta väljer att ställa brytfrekvensen (i förstärkaren) för subben runt 80Hz och nedåt. Redan där förlorar du rent teoretiskt 40Hz eller mer av informationen i LFE-Spåret förutsatt att förstärkaren inte mixar in "överflödet" i frontarna, men jag är osäker på om det är det vanligaste.

Passerar vi sedan genom ett filter till (subbens interna) och finjusterar där så försvinner ännu mer av informationen.

Bla REL har uppmärksammat (iaf delar av) ovan, och deras lösning är att även ta högnivå från frontarna in i subben och plocka ut "sub-information" även den vägen. Kanske därför deras subbor är så populära.. :)

Mycket intressant Lyckman!

Detta är vad jag menar att jag upplever basen som mer homogen och rättvis. Om det är som du säger så har vi kanske en del av förklaringen där! Det fattas ett helt register med bas i den signal vi lyssnar på! Närmast skandal i så fall...

Jag tror i så fall att detta registerbortfall är det som jag irriterar mig mest på när jag lyssnar. Kan vi gräva fram "bevis" för detta?

Men som flera andra påpekat i tråden så är det en komplex fråga. Ljudet i sig förbättras ju även genom att basljudet nu kommer från tre (3) ljudkällor i rummet istället för en (1). Suck - svårt att gå till botten med detta (humor)...

Enligt Dolbys spec läggs LFE-Spåret 10dB över de normala spåren på filmen. Så vad händer om vi mixar in det i front-signalen? (eg Subwoofer=NO)

Givetvis får vi en FEEEEET bas (om vi har frontar som medger det) när det kommer information från LFE-Spåret. Den ligger ju långt över den normala signalen i nivå. Vi får dessutom inget informationsbortfall då vi inte beskär signalen iöht!

Detta är alltså inte heller "rätt", men det låter bra mycket trevligare än att köra med en ren "LFE-Sub".

Där ser man! En sidoeffekt är att alla människor som saknar sub därmed får en felaktig mix!? Eller kan förstärkaren kompensera för dessa 10db innan den mixar in LFE-signalen till L+R? Vet du något om det?

/Jonzy

#112

Postad 07 januari 2006 - 22:30

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Jag tror i så fall att detta registerbortfall är det som jag irriterar mig mest på när jag lyssnar. Kan vi gräva fram "bevis" för detta?

Absolut. Om någon fixar fram ett 5.1 testspår med frekvenssvep 20->200 hz där svepet ligger i såväl front som LFE så kan jag gladeligen mäta upp det. :)

Edit: Ahum.. Vid närmare eftertanke behöver man ett 5.1 spår där informationen ENDAST ligger i LFE spåret. Det vi vill kolla är ju om den informationen som ligger över brytfrekvensen skickas till frontarna /Edit.

Där ser man! En sidoeffekt är att alla människor som saknar sub därmed får en felaktig mix!? Eller kan förstärkaren kompensera för dessa 10db innan den mixar in LFE-signalen till L+R? Vet du något om det?

/Jonzy

Skall jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte. Man tycker ju att det borde finnas en kompensation där, men vad jag erfarit så tycker jag mig höra rätt tydligt när det spelas information som "hör till" LFE spåret. Alltså att dessa effekter blir markant högre än man kanske skulle tyckt var lämpligt. Detta går givetvis åxå att mäta.

* Ställ alla Gain i förstärkaren på 0
* Sub = YES, Front = SMALL, Hög delningsfrekvens.
* Koppla pre-out från LFE till datorns line in. Sampla ett givet stycke som innehåller LFE-information. (U571?)
* Sätt Sub = NO, (Front = LARGE)
* Koppla pre-out på L eller R till datorns line in. Sampla samma stycke.
* Jämför samplingarna

Om förstärkaren gör "rätt" så skall de två samplingarna ha i princip samma amplitud. Man får se till å ta en sekvens där L/R inte matas med för mycket information då det är LFE-Spåret vi vill kolla.

Någon som känner sig manad? :)

// Lyckman

Redigerat av Lyckman, 07 januari 2006 - 22:38.


#113

Postad 07 januari 2006 - 22:49

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
intressant länk
http://www.5dot1.com...management.html

#114

Postad 07 januari 2006 - 22:59

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

intressant länk
http://www.5dot1.com...management.html

<{POST_SNAPBACK}>


Hoppsan! Mysteriet tätnar ytterligare!

Materialet verkar ju vara skrivet för dem som gör 5.1-mixar?

Ett par citat är intressanta:

"There is also the problem of the LFE channel (which is not the same thing as the Summation Sub Channel) having a bandwidth of 20Hz to 120Hz and a fixed frequency bass management system with a crossover frequency of 80Hz will not reproduce the entire range of frequencies, it's missing the 80 to 120 Hz frequencies). There really isn't much a surround sound engineer can do about this. "

samt

"Even with the best speakers you should probably test your mix on a consumer system. While mixing your audio use a bass management system so you can make descisions based on the standard that THX/Dolby has set."

Kan någon förklara hur man kan undvika bortfallet 80-120 Hz (utan att använda min, dvs. trådskaparens, uppsättning)?

/Jonzy

#115

Postad 07 januari 2006 - 23:03

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

kan förstärkaren kompensera för dessa 10db innan den mixar in LFE-signalen till L+R?

<{POST_SNAPBACK}>

På min receiver (Sony) har jag en funktion som heter: dts LFE MIX. Denna funktion kan ställas mellan Off (såklart) till -20dB till +10dB. Jag kan använda den funktionen, om jag vill att tavlorna ska ramla ner ... :)
Naturligtvis också vanliga LFE MIX (mellan Off till -20dB till 0dB) , samt nivån för surround (EFFEKT, som också kan justeras)
Utöver det kan man ju använda EQ´n för att ställa en isf önskvärd puckel, för basåtergivningen.

Har väl mindre betydelse om man har bra grejor, men jag påtalar det ändå. Nämligen att jag har högtalare med aktiv basdel (2st 8tummare x2 högtalare = samma aktiva area som två tolvtumsbasar) dvs basåtergivning som kan ruska om jä**ar anama.
+ att jag har justerbara nivåer för basdelens drivning, typ av EQ / rumsanpassning.
Mycket och torr bas är inget problem, problemet är snarare att allt kan vibrera/hela rummet kan sjunga med.

intressant länk
http://www.5dot1.com...management.html

<{POST_SNAPBACK}>

Japp intressant länk, bara en fråga alldeles i min begynnelse för den sajten...
Vem skriver på den sidan, är den "branschknuten" ?

Mvh
:) Passerati

EDIT: Å andra sidan kan man ju ställa subnivån också, mellan -10dB och +10dB. Så summan av kardemumman, har man inte rejält med basåtergivning när man ställt upp inställningarna. Då är det nog andra "fel".

Redigerat av Unregistered1041101d, 07 januari 2006 - 23:54.


#116

Postad 07 januari 2006 - 23:17

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

kan förstärkaren kompensera för dessa 10db innan den mixar in LFE-signalen till L+R?

<{POST_SNAPBACK}>

På min receiver (Sony) har jag en funktion som heter: dts LFE MIX. Denna funktion kan ställas mellan Off (såklart) till -20dB till +10dB. Jag kan använda den funktionen, om jag vill att tavlorna ska ramla ner ... :)
Naturligtvis också vanliga LFE MIX (mellan Off till -20dB till 0dB) , samt nivån för surround (EFFEKT, som också kan justeras)
Utöver det kan man ju använda EQ´n för att ställa en isf önskvärd puckel, för basåtergivningen.

Har väl mindre betydelse om man har bra grejor, men jag påtalar det ändå. Nämligen att jag har högtalare med aktiv basdel (2st 8tummare x2 högtalare = samma aktiva area som två tolvtumsbasar) dvs basåtergivning som kan ruska om jä**ar anama.
+ att jag har justerbara nivåer för basdelens drivning, typ av EQ / rumsanpassning.
Mycket och torr bas är inget problem, problemet är snarare att allt kan vibrera/hela rummet kan sjunga med.

intressant länk
http://www.5dot1.com...management.html

<{POST_SNAPBACK}>

Japp intressant länk, bara en fråga alldeles i min begynnelse för den sajten...
Vem skriver på den sidan, är den "branschknuten" ?

Mvh
:) Passerati

<{POST_SNAPBACK}>

vem som skriver på den sida inte en aning

#117

Postad 07 januari 2006 - 23:28

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

intressant länk
http://www.5dot1.com...management.html

<{POST_SNAPBACK}>


Hoppsan! Mysteriet tätnar ytterligare!

Materialet verkar ju vara skrivet för dem som gör 5.1-mixar?

Ett par citat är intressanta:

"There is also the problem of the LFE channel (which is not the same thing as the Summation Sub Channel) having a bandwidth of 20Hz to 120Hz and a fixed frequency bass management system with a crossover frequency of 80Hz will not reproduce the entire range of frequencies, it's missing the 80 to 120 Hz frequencies). There really isn't much a surround sound engineer can do about this. "

samt

"Even with the best speakers you should probably test your mix on a consumer system. While mixing your audio use a bass management system so you can make descisions based on the standard that THX/Dolby has set."

Kan någon förklara hur man kan undvika bortfallet 80-120 Hz (utan att använda min, dvs. trådskaparens, uppsättning)?

/Jonzy

<{POST_SNAPBACK}>

vet ej om den här teorin stämmer men har kollat runt lite i manualer i dag på lite olika avrecivers
och dom flesta med inbyggda filter delar lowpass men inte highpass har bara hittat en som delar highpass ,
så om man nu är ägare till en av reciver som har highpass delning in byggd så varför inte ställa den på 40hz då skickar den allt under 40hz till subban och allt över 40hz till frontarna men då måste man vrida upp det filter som sitter i subbas förstärkarn till 200hz så det inte på verkar det inbyggda
filtret i av recivern.
men detta är bara en teori jag har .

#118

Postad 07 januari 2006 - 23:35

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
jag kanske är gammalmodig,men va jag är lycklig som bara är intresserad av 2 kanal så slipper jag allt jä krångel med inställningar osv.bara att blåsa på ock bra låter det.hej.

#119

Postad 07 januari 2006 - 23:45

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

jag kanske är gammalmodig,men va jag är lycklig som bara är intresserad av 2 kanal så slipper jag allt jä krångel med inställningar osv.bara att blåsa på ock bra låter det.hej.

<{POST_SNAPBACK}>

tycker det finns en eq i ditt galleri

#120

Postad 07 januari 2006 - 23:57

darkages
  • darkages
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

vet ej om den här teorin stämmer men har kollat runt lite i manualer i dag på lite olika avrecivers
och dom flesta med inbyggda filter delar lowpass men inte highpass har bara hittat en som delar highpass ,
så om man nu är ägare till en av reciver som har highpass delning in byggd så varför inte ställa den på 40hz då skickar den allt under 40hz till subban och allt över 40hz till frontarna men då måste man vrida upp det filter som sitter i subbas förstärkarn till 200hz så det inte på verkar det inbyggda
filtret i av recivern.
men detta är bara en teori jag har .

<{POST_SNAPBACK}>



Så trodde jag också till Lyckman hintade på det andra. kan ju mycket väl vara så att recivern helt enkelt struntar i dom signalerna som den klipper ifrån subban. ska testa imorgon.

Kanske enklast att köpa sen en fullrange låda (med subba) som är aktiv och koppla den till lfe utgången :) som en audio pro blue/black diamond :)

Redigerat av darkages, 07 januari 2006 - 23:58.


#121

Postad 08 januari 2006 - 00:23

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Efterssom det verkar bli en smula tillkrånglat. Lägger jag därmed ut texten för de aktuella ljudåtergivnings inställningarna på min receiver. Trevlig läsning.

Val av storlek på framhögtalare (FRONT)
Initialläge: LARGE
* Välj LAGRE efter anslutningen av stora högtalare med effektiv basåtergivning. Välj LAGRE i vanliga fall.
* Välj SMALL om ljudet förvrängs eller om det akustiska flerkanalsljudet saknar akustiska effekter för att koppla in basslussningskretsen för återgivning av framkanalsbasen via lågbashögtalaren.
* Efter val av SMALL som storlek (typ) för framhögtalarna ställs SMALL automatiskt in som storlek på center- resp bakhögtalarna (förutsatt att NO inte har ställts in tidigare.)

Lågbashögtalarnivå (SUB WOOFER)
Initialläge: 0dB
Använd denna parameter för att styra nivån i ljudet via lågbashögtalaren. Nivån kan även ställas in under inmatning via 5.1 CH.
* Nivån kan ställas in med steg på 1dB från -10dB till +10dB

LFE-basmixningsnivå
Initialläge: 0dB
Använd denna parameter för att dämpa nivån på LFE-kanalbasen som sänds ut via lågbashögtalaren utan att det påverkar basnivån på den bas som slussas till lägbashögtalaren från fram-, center- eller bakkanalerna av Dolby Digital (AC-3)-basslussningskrets.
* Nivån kan ändras med steg på 1dB från -20dB till 0dB (linjenivå) 0dB återger LFE-kanalbasen med den mixningsnivå som ljudteknikerna har bestämt.
* Val av OFF undertrycker LFE-kanalbasen i basen som sänds ut via lågbaskanalen. Lågbasen via fram-,center- och bakkanalerna återges via lågbashögtalaren enligt de inställningar som gjordes för högtalarna (LARGE/SMALL)

dts LFE-basmixningsnivå
Initialläge: 0dB
Använd denna parameter för att dämpa nivån på LFE-kanalbasen som sänds ut via lågbashögtalaren utan att det påverkar basnivån till den bas som slussas till lågbashögtalaren från fram-,center- och bakkanalerna av "dts"-basslussningskrets.
*Nivån kan ändras med steg på 1dB från +10dB till -20,0dB (linjeinnivå)
* Val av OFF undertrycker LFE-kanslen som sänds ut via lågbashögtalaren. Lågbasen via ram-,center- och bakkanalerna återges via lågbashögtalaren enligt de inställningar som gjordes för högtalarna (LARGE/SMALL)

Mvh
:) Passerati

#122

Postad 08 januari 2006 - 00:33

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Har suttit å pillat ihop lite filer som ni kan testa med.

LFE_20-220.ac3 - 0dB, 20-220 hz 15 sek logaritmiskt swep. Endast på LFE-kanalen. Termineras med ett 1khz pip på L+R.
LFE_20-120.ac3 - 0dB, 20-120 hz 15 sek logaritmiskt swep. Endast på LFE-kanalen. Termineras med ett 1khz pip på L+R.
70hzLFE-LR.ac3 -
* 70hz 3 sek ton i LFE, 0dB.
* Kort paus
* 70hz 3 sek ton i L+R, -10dB.

Edit: Bränn dem på CD/DVD
Eller:
/Edit

tanka ner AC3-Filter, och använd windows mediaplayer eller dylikt. Ni måste plocka ut signalen via SPDIF till förstärkaren.

De första två kan ni använda för att se om ni får något "bortfall" av LFE-signalen.
Den andra är för att testa min teori om att LFE-Spåret normalt bara läggs ut till frontarna utan att tas ner 10dB (När man kör Subwoofer=NO). De två tonerna skall upplevas spela lika högt för att det skall vara "rätt". (Förutsatt att det mixats enligt specen). :)

EDIT:
Detta hände när jag testade själv. Orkade inte rigga om till min Rotel RSP1066 utan kör på en obskyr kinaprocessor (som förövrigt låter bra som 17!).

Test 1.
Front= LARGE
Sub = NO
Xover: Går ej att ställa. Misstänker 80hz fixed.
20-120hz - Fadar ner strax innan pipet.
20-220hz - Fadar ner och försvinner typ mitt i.
70hz - "LFE" tonen är klart högre än L+R-Tonen.
Kommentar: Det verkar som LFE-spåret beskärs trots att signalen slussas till frontarna. Därigenom informationsbortfall. Att "LFE" tonen är högre bekräftar min teori ang inmixningen av LFE (iaf på just denna processorn).

Test2
Front= LARGE
Sub = YES (Jag har ingen sub fysiskt inkopplad för tillfället)
Xover: Går ej att ställa. Misstänker 80hz fixed.
20-120hz - Knäpptyst....pip!
20-220hz - Knäpptyst....pip!
70hz - Testade inte.
Kommentar: Informationsbortfall. Ingen LFE-info skickas till LR vid Sub=YES.
/EDIT

// Lyckman

Redigerat av Lyckman, 08 januari 2006 - 01:32.


#123

Postad 08 januari 2006 - 00:42

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

För att spela dem, tanka ner AC3-Filter, och använd windows mediaplayer eller dylikt. Ni måste plocka ut signalen via SPDIF till förstärkaren.

<{POST_SNAPBACK}>

För alla som inte är datatekniker undrar jag hur man ska göra för att få det att funka. Om man behöver bränna ut slingorna på en skiva.
Förtydligar lite => behöver bränna ut ljudfilerna på en skiva, dvs hur gör jag som inte datorn och stereon ihopkopplad ? Jag och andra med mig behöver ju isf få en skiva bränd, för att kunna spela ljudfilerna i den stationära dvd´n.

Mvh
:) Passerati (inte datatekniker.. :))

Redigerat av Unregistered1041101d, 08 januari 2006 - 01:06.


#124

Postad 08 januari 2006 - 00:45

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

För att spela dem, tanka ner AC3-Filter, och använd windows mediaplayer eller dylikt. Ni måste plocka ut signalen via SPDIF till förstärkaren.

<{POST_SNAPBACK}>

För alla som inte är datatekniker undrar jag hur man ska göra för att få det att funka. Om man behöver bränna ut slingorna på en skiva.

Mvh
:) Passerati (inte datatekniker.. :))

<{POST_SNAPBACK}>

Du skall inte behöva göra någonting.. Den skall plugga in sig seamless som en codec. Såg just en notis på att Windows Media Player Classic var de man skulle använda om man ville köra Windows Media Player. Själv körde jag dem med TheaterTek DVD. WinAmp borde fungera åxå.

Edit: Winamp spelade dem här på min andra dator.. Har dock inte testat vad som kommer ut på digitalutgången här, men ljud kom det i högtalarna analogt iaf :) /Edit

// Lyckman

Redigerat av Lyckman, 08 januari 2006 - 00:49.


#125

Postad 08 januari 2006 - 01:13

Hök
  • Hök
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Har precis lusläst denna ytterst fascinerande forumtråd och inser att min Jamo AVR 793 verkar vara klippt och skuren till denna lilla justering som jonzy föreslår!

Dock e timman lite sen och grannarna uppskattar kanske inte att väckas av en golv-/tak-/väggbävning! :) Så imorgon ska jag testa allting!

Undrar om det blir nån sömn med alla dessa tankar som virvlar? :)

/Markus

Redigerat av Markus P, 08 januari 2006 - 01:13.


#126

Postad 08 januari 2006 - 02:32

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0

Har aldrig hört fullrange till en sub. Skulle nog inte vilja höra det heller, låter läskigt   :)

<{POST_SNAPBACK}>

det det pratas om är fullrange är att lågnivå utgången skall skicka 20-20000hz
sen finns det delningsfilter i subbas förstäkarna som delar vid egen vald frekvens.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, jag vet.

#127

Postad 08 januari 2006 - 02:33

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det kan försämra ljudet för att det är kaka på kaka. Även det kan man ju störa sig på i alla fall. Har man en sub utan filter så är det ju bra.

<{POST_SNAPBACK}>

nu får du förklara dig lite bättre en subb utan filter???????

<{POST_SNAPBACK}>


Bygger man en sub utan filter så har man ju inget filter. Och så kör man LFE via ett steg som man t.ex har byggt själv. Då är det ju bra att att kunna justera i receivern.

Du skrev tidigare: "i analogt så går subb och front i fullrange"
Skulle ju vara taskigt i så fall om man har en sub utan filter, om det skulle vara som du säger. Men genom att utgången heter Low frequency så är det väl bäst som det är?

#128

Postad 08 januari 2006 - 09:16

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Tips om en artikel hos Audioholics - de är ju rätt kunniga...

http://www.audioholi...gement_TRS1.php

Artikeln är över 3 år gammal men innehåller lite mer bakgrundsinfo kring bass management. Artikeln är rätt rolig att läsa eftersom författaren är på "krigsstigen" för bättre bass management från förstärkar-leverantörerna!

Sedan dess har väl den författaren delvis blivit bönhörd, det finns fler möjligheter i dagens receivers än det fanns då. Men ju mer jag gräver i detta ämne, desto mer komplext blir det

Bass management kan få en vuxen man att gråta :)

Tänk när man en gång i tiden glad i hågen kopplade in sina 5 högtalare + subwoofer och bara ställde in det i setup:en och trodde att nu var allt optimalt inställt - doh!

/Jonzy

#129

Postad 08 januari 2006 - 11:23

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Har suttit å pillat ihop lite filer som ni kan testa med.

LFE_20-220.ac3 - 0dB, 20-220 hz 15 sek logaritmiskt swep. Endast på LFE-kanalen. Termineras med ett 1khz pip på L+R.
LFE_20-120.ac3 - 0dB, 20-120 hz 15 sek logaritmiskt swep. Endast på LFE-kanalen. Termineras med ett 1khz pip på L+R.
70hzLFE-LR.ac3 -
* 70hz 3 sek ton i LFE, 0dB.
* Kort paus
* 70hz 3 sek ton i L+R, -10dB.

Edit: Bränn dem på CD/DVD
Eller:
/Edit

tanka ner AC3-Filter, och använd windows mediaplayer eller dylikt. Ni måste plocka ut signalen via SPDIF till förstärkaren.

De första två kan ni använda för att se om ni får något "bortfall" av LFE-signalen.
Den andra är för att testa min teori om att LFE-Spåret normalt bara läggs ut till frontarna utan att tas ner 10dB (När man kör Subwoofer=NO). De två tonerna skall upplevas spela lika högt för att det skall vara "rätt". (Förutsatt att det mixats enligt specen). :)

EDIT:
Detta hände när jag testade själv. Orkade inte rigga om till min Rotel RSP1066 utan kör på en obskyr kinaprocessor (som förövrigt låter bra som 17!).

Test 1.
Front= LARGE
Sub = NO
Xover: Går ej att ställa. Misstänker 80hz fixed.
20-120hz - Fadar ner strax innan pipet.
20-220hz - Fadar ner och försvinner typ mitt i.
70hz - "LFE" tonen är klart högre än L+R-Tonen.
Kommentar: Det verkar som LFE-spåret beskärs trots att signalen slussas till frontarna. Därigenom informationsbortfall. Att "LFE" tonen är högre bekräftar min teori ang inmixningen av LFE (iaf på just denna processorn).

Test2
Front= LARGE
Sub = YES (Jag har ingen sub fysiskt inkopplad för tillfället)
Xover: Går ej att ställa. Misstänker 80hz fixed.
20-120hz - Knäpptyst....pip!
20-220hz - Knäpptyst....pip!
70hz - Testade inte.
Kommentar: Informationsbortfall. Ingen LFE-info skickas till LR vid Sub=YES.
/EDIT

// Lyckman

<{POST_SNAPBACK}>

20-120hz tyst inget pip
20-220hz tyst inget pip
70hz l+r ljud även om det inbyggda filtret står på 40-60-80-100hz

#130

Postad 08 januari 2006 - 11:53

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Jag har sedan 1997 kört med frontar som har inbyggda subbor. Ingen separat sub alltså. Men även om jag hade haft en sub så har mitt försteg funktionen att skicka bas till både frontar och sub. Dessutom har jag stereoutgång på subkanalen(arna) om man nu vill dela.

Försteget har ju dessutom 48 bitars bashantering och helt ställbar delningsfrekvens som är flexibelt. Dessutom autokalibrering med mikrofon. Allt detta redan 1998 alltså! Ljusår före alla andra förstärkare :)

#131

Postad 08 januari 2006 - 14:23

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

20-120hz tyst inget pip
20-220hz tyst inget pip
70hz l+r ljud även om det inbyggda filtret står på 40-60-80-100hz

<{POST_SNAPBACK}>

uhm.. vad rapporterar förstärkaren att den får för signal då?

Edit: Det där programmet Audio DVD Cretor verkar inte helt 100. Gör man en CD så blir det PCM. Gör man en DVD blir det 5.1, fast ingen info hamnar i .1-spåret. Forskar vidare... /Edit

// Lyckman

Redigerat av Lyckman, 08 januari 2006 - 15:10.


#132

Postad 08 januari 2006 - 16:23

darkages
  • darkages
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Lyckman även jag har problem med dina ac3 filer, använde audio dvd creator. dock fick jag en lfe signal men subben, frontarna och centern spelade med hela tiden och pipet kom ifrån alla högtalare! enda sättet att få enbart subben att spela var att sätta högtalarna i small.
Förmodar att det var enbart front L+R och subben som skulle spela ej dom andra?

det jag fick ut av testet var att vad jag än gjorde så dog signalen ut när det var ca 5 sec kvar vid 20-220 testet, även när jag valde sub-off så frontana fick ta tag i det hela.

När jag provade crossovern i 40 och sedan i 200hz märkte jag skillnad, i 40hz arbetade resten av högtalarna mer i slutet och i 200hz arbetade suben fortfarande mest i slutet.

dock verkar ju något uppenbarligen galet med testet så detta är väl inte säker data.

[Edit]
Lyckman:
jag förstår inte din 70hz testsignal för att kolla om processorn mixar rätt ljudet.

*edit* tror jag fatta nu, man måste ställa recivern på subb-off och prova sedan :) */edit*

hur gör du test signalerna? skulle vara kul att göra några egna, skulle tex vilja ha några fasta signaler, eller några som inte stiger så mycket tex 20-25, 25-30 osv
[Edit/]

Redigerat av darkages, 08 januari 2006 - 16:50.


#133

Postad 08 januari 2006 - 16:41

Unregistered2c249222
  • Unregistered2c249222
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Jag tycker Lyckman sammanfattar och bekräftar Jonzy och min teori/koppling bra.

Problem

De flesta väljer att ställa brytfrekvensen (i förstärkaren) för subben runt 80Hz och nedåt. Redan där förlorar du rent teoretiskt 40Hz eller mer av informationen i LFE-Spåret förutsatt att förstärkaren inte mixar in "överflödet" i frontarna, men jag är osäker på om det är det vanligaste.

Passerar vi sedan genom ett filter till (subbens interna) och finjusterar där så försvinner ännu mer av informationen.


Lösning
Dvs att koppla pre-out/lågnivå från frontarna in i subben så får man tag i de "försvunna" frekvenserna som filtrerats bort pga DD/DTS-specen.

Givetvis får vi en FEEEEET bas (om vi har frontar som medger det) när det kommer information från LFE-Spåret. Den ligger ju långt över den normala signalen i nivå. Vi får dessutom inget informationsbortfall då vi inte beskär signalen iöht!


Sen att vi får för mycket bas, ja, det kan jag leva med. Tror dessutom att jag läste att man kan minska ner den i vissa receivrar, och då borde man ha en perekt basåtergivning.

Historia
När jag först upptäckte att det saknades basfrekvens på min receiver Marantz SR 5200, så frågade jag försäljarna på HiFi-klubben om vad som var fel och de upptäckte helt klart att basfrekvens saknas om man slår SUB=OFF på receivern. In på lagning, fick tillbaka den med samma problem.

Köpte ny förstärkare, Denon AVR 3803, samma problem. Skrev den här tråden maj 2003 om problemet som behandlar det vi behandlar i den här tråden. Fortfarande lika aktuellt och det är ju på gränsen till pinsamt att de flesta saknar rätt basfrekvens i frontarna pga av specar av LFE/DD/DTS/THX osv och deras implementationer i våra receivrar.

/Jonzy-bror-och-anhängare :)

#134

Postad 08 januari 2006 - 17:09

darkages
  • darkages
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Förut idag satte jag i star wars och testade med dessa inställningar:

Subb on - crossover 200hz
och crossover 40hz

Subben kopplade jag ur för att kunna höra bättre hur frontarna spelar.

Och frontarna lät precis lika oavsett crossover inställning,
verkar solklart att recivern verkar dumpa alla signaler över crossovern. i LFE signalen alltså.

förövrigt kör jag med en yamaha rx-v1500

#135

Postad 08 januari 2006 - 17:11

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Någon som vill se bildbevis på att det verkligen är som trådskaparen säger?

Vänta tills efter bandyn så ska jag posta.



MVH Martin

#136

Postad 08 januari 2006 - 18:39

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Tydligen ingen som fick myror i brallorna av mitt inlägg, haha :)

Hur som helst så har jag en Behringer DEQ2496 inkopplad på pre-out FL och FR från min marantz SR5400. Behringern analyserar signalen som kommer in från marantzen. Notera att detta är endast ljudsignalen på ingångarna som visas och inte ljudet som uppstår i själva rummet upptaget av en mikrofon.

Scenen som testas är den då Darla bankar på glaset till akvariet i Hitta Nemo, tiden då båda bilderna är tagen är exakt 1h 15min och 14sek. Ljudet är ganska konstant genom hela scenen när det gäller djup men jag tog samma tid för att visa skillnaden.


Så här såg det ut när jag hade subwoofer: none inställt på receivern.
Postad bild

Och så här blev signalen då jag valde subwoofer: yes
Postad bild


Bilderna visar tydligt att djupbas skickas till frontarna då man har valt att det inte finns någon subwoofer i systemet. Medan nivån på de djupaste tonerna sjunker ganska rejält då man väljer subwoofer: yes.



MVH Martin

#137

Postad 08 januari 2006 - 18:43

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0

Förut idag satte jag i star wars och testade med dessa inställningar:

Subb on - crossover 200hz
och crossover 40hz

Subben kopplade jag ur för att kunna höra bättre hur frontarna spelar.

Och frontarna lät precis lika oavsett crossover inställning,
verkar solklart att recivern verkar dumpa alla signaler över crossovern. i LFE signalen alltså.

förövrigt kör jag med en yamaha rx-v1500

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har oxå testat med star wars (senaste) och fick samma muller i mina frontar oavsett SUBB Yes eller NO i setupen i receivern , en Vincent SV-388. Smått brutal receiver faktiskt.

#138

Postad 08 januari 2006 - 18:57

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Jag har oxå testat med star wars (senaste) och fick samma muller i mina frontar oavsett SUBB Yes eller NO i setupen i receivern , en Vincent SV-388. Smått brutal receiver faktiskt.


Troligen för att dina högtalarna inte klarar av det ökade djupet och ger således ingen skillnad. För min del blev det lite förhöjd basnivå men det fladdrade alldeles för mycket i elementen och skydden vibrerade så jag tänker fortsätta koppla den "vanliga" vägen tills man skaffar frontar som klarar av större djup.



MVH Martin

#139

Postad 08 januari 2006 - 19:30

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Jag vill återigen tipsa om ett inlägg på ett annat forum. Janne ("Subben") skrev:

"Saxat ur www.videoessentials.com

Problems setting up both Dolby Pro-Logic and Dolby Digital 5.1 levels for bass information: When I check the subwoofer level between the calibration for Dolby Pro-Logic and Dolby Digital 5.1 (AC-3) there is a 10 dB difference in the subwoofer level. What’s wrong? Why is this happening?
Low bass information is recorded at 'normal' levels in the Pro-Logic system and 10 dB below 'normal' in the LFE channel of the Dolby Digital 5.1 system. There are a number of early generation audio processors that either don’t have enough memory to independently set up bass levels in each system or don't readily allow access to that memory to the average owner. We’ve had a large number of reports of subwoofer level being off by 10 dB when switching between the two forms of Dolby Surround audio. Most audio processors will take care of this difference between the two systems for you automatically. If you find that it is a problem in your audio system, we strongly suggest that you carefully read the owner’s manual for the audio processor. Look for an ability to independently set the bass level in each of the two Dolby systems. If you can’t find the help you need there, contact your dealer or the manufacturer of the product.

Mvh,
Janne"


Mina kommentarer:

Tack Janne!

Med andra ord har man ingen aning om ens egen förstärkare kompenserar för detta eller inte? Antingen mäta upp eller att hoppas få svar från sin förstärkar-leverantör, eller vad?

Någon som vet vad som gäller för min Arcam AVR300?

Men med tanke på vilken "bass-boost" jag får så misstänker jag en 10 db höjning. Men som någon annan skrev ovan, hur "korrekt" vill man egentligen vara?

Återigen, bass management är ju ett HELT EGET KAPITEL FÖR SIG! Ju fler stenar man vänder på...

Det vore verkligen kul om någon forum-moderator eller någon annan skulle skriva en sammanfattande artikel kring detta. Men det verkar ju inte lätt att sammanfatta allt detta :)

/Jonzy

#140

Postad 08 januari 2006 - 19:32

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

20-120hz tyst inget pip
20-220hz tyst inget pip
70hz l+r ljud även om det inbyggda filtret står på 40-60-80-100hz

<{POST_SNAPBACK}>

uhm.. vad rapporterar förstärkaren att den får för signal då?

Edit: Det där programmet Audio DVD Cretor verkar inte helt 100. Gör man en CD så blir det PCM. Gör man en DVD blir det 5.1, fast ingen info hamnar i .1-spåret. Forskar vidare... /Edit

// Lyckman

<{POST_SNAPBACK}>

brännde dom i nero + att jag testade i några andra program
men tror att det kan vara ac3 som spökar då det endast är en decoder

#141

Postad 08 januari 2006 - 19:36

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0

Jag har oxå testat med star wars (senaste) och fick samma muller i mina frontar oavsett SUBB Yes eller NO i setupen i receivern , en Vincent SV-388. Smått brutal receiver faktiskt.


Troligen för att dina högtalarna inte klarar av det ökade djupet och ger således ingen skillnad. För min del blev det lite förhöjd basnivå men det fladdrade alldeles för mycket i elementen och skydden vibrerade så jag tänker fortsätta koppla den "vanliga" vägen tills man skaffar frontar som klarar av större djup.



MVH Martin

<{POST_SNAPBACK}>

hur kan bas djupet i frontarna öka om de är inställda på Large konstant. Oavsett om subben är på eller av i setupen så är "basmullret" det samma i frontarna.
Jag har testat om och om igen med inledningsscenen i Star Wars filmen. Subben min går ned till 20hz och mullret i den påmminner mycket om mullret jag får i frontarna. Men jag är tvungen att skruva upp volymen på -35 på Vincenten.

Frontarna ska enligt specen gå ned till 30 hz. (lånade hem ett par infin. Beta 50) bara för att testa .
Kan förresten passa på och tacka jonzy för denna tråd och för bra uppföljning.

Redigerat av Limpans, 08 januari 2006 - 19:42.


#142

Postad 08 januari 2006 - 20:32

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

hur kan bas djupet i frontarna öka om de är inställda på Large konstant. Oavsett om subben är på eller av i setupen så är "basmullret" det samma i frontarna.
Jag har testat om och om igen med inledningsscenen i Star Wars filmen. Subben min går ned till 20hz och mullret i den påmminner mycket om mullret jag får i frontarna. Men jag är tvungen att skruva upp volymen på -35 på Vincenten.


Jag vet inte om du missuppfattade vad jag menade. Det jag menade var att när du kör sub=on, så får dina frontar inte djupbasinformationen från LFE-spåret. När du sedan ändrar till sub=off så mixas även LFE-spåret in med frontkanalerna. Men dina frontar kanske inte går tillräckligt djupt så du upplever inte skillnaden som egentligen blir i signalen.

Frontarna ska enligt specen gå ned till 30 hz. (lånade hem ett par infin. Beta 50) bara för att testa .


Just det dina frontar går troligen inte tillräcklig för att skillnaden ska märkas tydligt eller märkas överhuvudtaget. Mina frontar går också ner till 30 hz och det jag upplevde då jag switchade mellan on/off på sub var att dom fick spela frekvenser dom egentligen inte klarar av så bra, resultatet blev fladdrande element och vibrerande högtalarskydd. Men även en liten ökning av basnivån.



Det är väl en surroundsignal du analyserar, vid 2-kanal märks inte denna skillnad eftersom det inte finns något dedikerat subspår.

Som du ser på bilderna så är det från ca 50 hz och neråt som förstärkningen sker vid sub=off, åtminstonde på den scenen jag testade. Det borde iofs göra att du bör uppleva en ökning av basnivån. Kanske din stärkare skickar LFE-spåret med frontarna trots att du har sub=on, grattis isåfall :)



MVH Martin

#143

Postad 08 januari 2006 - 20:42

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Trådskaparen här!

Tack för all uppmuntran, alla goda tips, idéer och framförallt kunskap!

Tar en kort break med att lägga upp nya bilder i mitt galleri - byggbilder av mitt biorum/gästrum/tv-rum i somras. Finns lite byggtips till framtida byggare:
https://www.minhembio.com/jonzy/33293/

Mina vanliga biorumsbilder ligger här:
https://www.minhembio.com/jonzy/1896/

Pausen slut, åter till bass management tråden - inom några dagar tror jag att vi gemensamt knäckt denna nöt! Heja på!!!

/Jonzy

#144

Postad 08 januari 2006 - 23:45

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Lyckman även jag har problem med dina ac3 filer, använde audio dvd creator. dock fick jag en lfe signal men subben, frontarna och centern spelade med hela tiden och pipet kom ifrån alla högtalare! enda sättet att få enbart subben att spela var att sätta högtalarna i small.
Förmodar att det var enbart front L+R och subben som skulle spela ej dom andra?

det jag fick ut av testet var att vad jag än gjorde så dog signalen ut när det var ca 5 sec kvar vid 20-220 testet, även när jag valde sub-off så frontana fick ta tag i det hela.

När jag provade crossovern i 40 och sedan i 200hz märkte jag skillnad, i 40hz arbetade resten av högtalarna mer i slutet och i 200hz arbetade suben fortfarande mest i slutet.

dock verkar ju något uppenbarligen galet med testet så detta är väl inte säker data.

Har inte heller fått ordning på det. Inte hittat något program som funkar för att bränna ut ac3-filer på rätt sätt. Har ni möjlighet, så kör dem från datorn. Funkar klockrent.

[Edit]
Lyckman:
jag förstår inte din 70hz testsignal för att kolla om processorn mixar rätt ljudet.

*edit* tror jag fatta nu, man måste ställa recivern på subb-off och prova sedan  :P */edit*

hur gör du test signalerna? skulle vara kul att göra några egna, skulle tex vilja ha några fasta signaler, eller några som inte stiger så mycket tex 20-25, 25-30 osv
[Edit/]


* Tongenerator.
* Soft Encode. Observera att programmet måste köpas för att få AC3 funktionallitet.

// Lyckman

#145

Postad 09 januari 2006 - 01:02

darkages
  • darkages
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Tydligen ingen som fick myror i brallorna av mitt inlägg, haha  :P

Hur som helst så har jag en Behringer DEQ2496 inkopplad på pre-out FL och FR från min marantz SR5400. Behringern analyserar signalen som kommer in från marantzen. Notera att detta är endast ljudsignalen på ingångarna som visas och inte ljudet som uppstår i själva rummet upptaget av en mikrofon.

Scenen som testas är den då Darla bankar på glaset till akvariet i Hitta Nemo, tiden då båda bilderna är tagen är exakt 1h 15min och 14sek. Ljudet är ganska konstant genom hela scenen när det gäller djup men jag tog samma tid för att visa skillnaden.


Så här såg det ut när jag hade subwoofer: none inställt på receivern.
Postad bild

Och så här blev signalen då jag valde subwoofer: yes
Postad bild


Bilderna visar tydligt att djupbas skickas till frontarna då man har valt att det inte finns någon subwoofer i systemet. Medan nivån på de djupaste tonerna sjunker ganska rejält då man väljer subwoofer: yes.



MVH Martin

<{POST_SNAPBACK}>




walle_1: bra jobbat. dock undrar jag om du skulle vilja testa hur din reciver sköter sin crossover. hoppas din har en sådan funktion. På min yamaha verkar det onekligen att den dumpar all information över crossover, alltså att det inte skickas till frontarna som jag tidigare trott.

#146

Postad 09 januari 2006 - 01:17

darkages
  • darkages
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Jag har oxå testat med star wars (senaste) och fick samma muller i mina frontar oavsett SUBB Yes eller NO i setupen i receivern , en Vincent SV-388. Smått brutal receiver faktiskt.


Troligen för att dina högtalarna inte klarar av det ökade djupet och ger således ingen skillnad. För min del blev det lite förhöjd basnivå men det fladdrade alldeles för mycket i elementen och skydden vibrerade så jag tänker fortsätta koppla den "vanliga" vägen tills man skaffar frontar som klarar av större djup.



MVH Martin

<{POST_SNAPBACK}>

hur kan bas djupet i frontarna öka om de är inställda på Large konstant. Oavsett om subben är på eller av i setupen så är "basmullret" det samma i frontarna.
Jag har testat om och om igen med inledningsscenen i Star Wars filmen. Subben min går ned till 20hz och mullret i den påmminner mycket om mullret jag får i frontarna. Men jag är tvungen att skruva upp volymen på -35 på Vincenten.

Frontarna ska enligt specen gå ned till 30 hz. (lånade hem ett par infin. Beta 50) bara för att testa .
Kan förresten passa på och tacka jonzy för denna tråd och för bra uppföljning.

<{POST_SNAPBACK}>




Har du en inställning som låter dig köra LFE signale i dom andra kanalerna/frontarna? Då pratar vi inte om den inställning som skickar djupa signaler TILL subben... Låter lite konstigt det du skriver för den ska ju inte igentligen skicka LFE signaler till frontarna, bara så där.

När högtalarna är inställda på large betyder ju inte att det skickas LFE signal till dom, utan snarare att dom får behålla den bas som redan finns i kanalens signal.

ps jag menar inte att du ljuger men jag tycker att det är konstigt om det bara är några få recivrar som klarar en sådan enkel sak. När dom endå matar in så mycket annat som man aldrig använder.

Redigerat av darkages, 09 januari 2006 - 01:19.


#147

Postad 09 januari 2006 - 01:22

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 778 inlägg
  • 0
En sak som jag inte förstår med bass mgmt på min AVR-230 är att om jag ställer in frontarna som LARGE, sub på LFE (dvs att den endast ska arbeta när det finns en dedikerat LFE-spår) så kan jag fortfarande ställa in crossover frekvens för frontarna. Vilken signal är det som delas då? enligt manualen ska frontarna alltid få en fullrage signal om dom är satta som LARGE (om med fullrange menar jag hela L/R spåren, LFE ej inräknat.

Någon som har en ide?

(kopplar jag enligt trådskaparens beskrivning så slipper jag ju detta men det vore ändå intressant att få veta vad som händer)

#148

Postad 09 januari 2006 - 09:31

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

En sak som jag inte förstår med bass mgmt på min AVR-230 är att om jag ställer in frontarna som LARGE, sub på LFE (dvs att den endast ska arbeta när det finns en dedikerat LFE-spår) så kan jag fortfarande ställa in crossover frekvens för frontarna. Vilken signal är det som delas då? enligt manualen ska frontarna alltid få en fullrage signal om dom är satta som LARGE (om med fullrange menar jag hela L/R spåren, LFE ej inräknat.

Någon som har en ide?

(kopplar jag enligt trådskaparens beskrivning så slipper jag ju detta men det vore ändå intressant att få veta vad som händer)

<{POST_SNAPBACK}>

hp filtret skall bara gå inn när front är satt som liten när front står som large så skall bara lp filtret gå inn.
så lite enklare när hötalarna är satta som small i systemet så har man både hp och lp filter
men är dom satta till large så kopplas hp filtret ur och endast lp filtret fungerar.

#149

Postad 09 januari 2006 - 11:53

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 778 inlägg
  • 0
Okej, men varför skulle jag vilja dela något när jag har satt frontarna som LARGE och sub på LFE? Hur har dom tänkt igentligen?

#150

Postad 09 januari 2006 - 12:47

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Okej, men varför skulle jag vilja dela något när jag har satt frontarna som LARGE och sub på LFE? Hur har dom tänkt igentligen?

<{POST_SNAPBACK}>

problemet är att när man har satt en delningsfrekvens för subben så delar front högtalarna vid satt delningsfrekven oavsett om dom är satta till large eller small.
och så står det i manuallen att dom skall spela med fullrange vid large så är det att lura dom som köper en produkt.
har just suttit och testat det och fått det verifierat
test dvd master och commander senen där dom två båtarna möts i en eldstrid ca 10min in i filmen



5 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.