Kund diskuterar ångerrätt & reklamation
90 svar till detta ämne
#1
Postad 26 februari 2006 - 17:47
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej
Denna tråd har skapats som en spin-off till tråden KDF-E50A11 där diskussioner kring konsumenträttigheter började ta allt för stort utrymme. Dessa diskussioner fortsätter därför här i stället
/Tomas_D700
============================================= Här kommer ett klagomål. Min tv (en Sony KDF-E50A11) stänger av sig själv efter 5 minuter ca.Troligen nån form av värmeproblem.Nu ska vi se vad Technistores service går för ....
Redigerat av Tomas_D700, 17 mars 2006 - 19:00.
#2
Postad 27 februari 2006 - 18:10
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hoppas att det löser sig med era krånglande apparater fort men förhoppningsvis så är de undantaget som bekräftar regeln (lite krångel)
Jag lastar inte själva tvmodellen för att det råkade vara fel på mitt ex.Den har ju rest runt hela jordklotet o det kan hända saker på vägen.Första gången det här händer mig när det gäller Sony o jag har handlat en hel del av det märket genom åren.Vad som oroar mig är dock leverantörens konstiga besked om att dom måste vänta på Sonys beslut o att den ska skickas på rep. o att jag ska vänta tills den är lagad.Som väl alla känner till så ska varan vara hel vid leverans.Om den är trasig skall den bytas ut omgående.Det är väl lite det en ÅF får betalt för att fixa ?
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 02:06.
#3
Postad 27 februari 2006 - 23:13
martin_wow
-
martin_wow
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Peegee99:
Vilken ÅF har du handlat av som ger dig dessa besked och behandlar dig såhär?
#4
Postad 28 februari 2006 - 17:25
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Det är Technistore och jag har ännu inte fått något besked om hur dom ska behandla ärendet och vad jag ska göra med tv´n för att få en hel o felfri apparat levererad.Dom säger att dom måste vänta på Sonys besked vilket jag tycker är konstigt på många sätt.
Tydligen har andra märken som exv. LG en betydligt bättre service när det gäller just
varor som är defekta vid leverans.Faktiskt en viktig sak när man funderar på vilken tv man ska köpa.En Sony med dålig eller obefintlig "DOA-service" eller en konkurrent som hjälper en på en gång utan tjaffs ?
Har jag fel eller har man inte alltid 14 dgrs returrätt när man handlar på nätet ?
Nån som vet mer o kan utveckla ?
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 02:12.
#5
Postad 28 februari 2006 - 17:31
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Mitt förslag är att du ringer Sony och reder ut hur det ska gå till vid service-behov. Jag misstänker att de kommer att svara två alternativ:
1. Vid DOA så ska ÅF skicka en ny på en gång om det finns i lager med vändande post (dvs du måste skicka in din först).
2. Vid garantiärende så kan den lämnas direkt till ett Sony servicecenter utan att först passera ÅF.
Ring 08-58 54 50 00 (vxl) och hör med Sony.
Mvh
Micke
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 02:15.
#6
Postad 28 februari 2006 - 18:48
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag har redan pratat med Sony center o där säger dom att dom kan hjälpa till om tv´n ska reppas.Jag vill inte ha en lagad burk utan en ny o felfri tv vilket jag enligt konsumentvägledaren har rätt till och som jag givetvis beställt.Om jag hade velat ha en reparerad ev. transportskadad tv så hade jag kanske kunnat beställa en sån till ett betydligt lägre pris ?
Det bedrövliga är att den jag köpte den av inte vill/kan ge mig besked vad som gäller.Vart den ska returneras exv.? Hur länge jag ska vänta på en ny? Osv....
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 02:16.
#7
Postad 01 mars 2006 - 15:15
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Mitt förslag är att du ringer Sony och reder ut hur det ska gå till vid service-behov.
Det är helt omöjligt att komma fram till Sony.Det enda besked man får är "alla linjer är upptagna".Fin fin service tycker jag
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 02:19.
#8
Postad 01 mars 2006 - 15:19
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Det är helt omöjligt att komma fram till Sony.Det enda besked man får är "alla linjer är upptagna".Fin fin service tycker jag 
Prova att ringa igen. Jag kom fram nyss då jag ringde från min PC iaf (riktig IP-telefoni, inte Skype).
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 02:20.
#9
Postad 01 mars 2006 - 17:40
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Prova att ringa igen. Jag kom fram nyss då jag ringde från min PC iaf (riktig IP-telefoni, inte Skype).
Jag kom fram till sist o en stressad men saklig man bad mig ringa nåt som jag tror heter dealer-service eller nåt sånt. Där var dom väldigt trevliga och hjälpsamma.Killen jag talade med sa "Återförsäljaren skall vara där för dig.Tv´n ska antingen repareras eller bytas ut, i samråd med kunden .(Jag kan alltså välja).Be ÅF ringa mig så ska jag förklara hur det ska gå till. Efter det samtalet var jag givetvis på bättre humör så jag ringde Technistore och bad dom ringa mannen på Sony.Tyvär var det visst ingen som kunde göra det för den personen var på tjänsteresa bla bla bla o bla.Det är för övrigt samma person som säger att hon kontaktat Sony och att Sony påstått att varan inte skall bytas ut....hennes mobil funkar visst bara ibland. Man kan även se min skriftväxling på Technistores hemsida under forum.
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 02:21.
#10
Postad 02 mars 2006 - 05:34
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Hejsan  Har jag fel eller har man inte alltid 14 dgrs returrätt när man handlar på nätet ?
Till att börja med så har man vid distansavtal minst 14 dagars ångerrätt. Öppet köp, bytesrätt, returrätt etc. är något helt annat och berörs inte i "Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)" som är den lag som reglerar detta Vad jag förstår så gällde det i ditt fall ett distansköp och när jag kikar på butikens egna köpvillkor så hittar jag följande: Öppet köp/Bytesrätt
14 dagars öppet köp och/eller bytesrätt gäller. Detta betyder att alla kunder kan returnera en vara inom 14 dagar från mottagandet, och få ett belopp motsvarande varans värde återbetalt. Alternativt byta till en likvärdig vara, eller betala mellanskillnad om den nya skulle vara dyrare än ursprungsvaran. Frakt/PF-avgifter återbetals ej.
OBS! Öppet köp/bytesrätt gäller enbart oanvända och oskadade varor som returneras i nyskick till oss i obruten originalförpackning. Varor som tagits i drift, dvs kopplats in och brukats, omfattas inte av öppet-köp utan kommer behandlas som garantiservice.
Eftersom både öppet köp och bytesrätt är helt frivilliga erbjudanden så kan säljaren ställa villka villkor han vill, som t.ex. att varan skall vara oanvänd eller att förpackningen skall vara obruten. Men, eftersom dessa erbjudanden endast sträcker sig över 14 dagar enligt texten ovan så är det för den som beställer på distans ointressant vad för villkor som ställs. Däremot är de värda att notera för de köpare som inte handlar på distans och som inte har den ångerrätt som distansavtalslagen föreskriver. De första 14 dagarna så är det nämligen distansavtalslagens ångerrätt som dikterar villkoren och inte handlarens erbjudande om öppet köp. Distansavtalslagen är en tvingande lag som inte går att avtala bort och därför spelar det ingen roll vad säljaren anger för villkor på sin webbsida angående detta, det är ändå distansavtalslagen som gäller. Vad jag menar är att om du vill lämna tillbaka en teve där du har brutit förpackningen samt försiktigt undersökt och provat den så kan säljaren neka dig att utnyttja hans erbjudande om öppet köp med hänvisning till de villkor han ställer. Däremot så har du enligt distansavtalslagen rätt att utnyttja din ångerrätt eftersom den ger dig möjlighet att både öppna förpackningen och att försiktigt undersöka och prova teven Om vi börjar med den information som en säljare enligt distansavtalslagen måste ge konsumenten innan ett avtal ingås så är den ganska omfattande men om vi bara ser till ångerrätten så säger lagen följande: 6 § I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skall näringsidkaren ge information om . . 6. vad som gäller om ångerrätt enligt denna lag
Ingår du ett avtal på en säljares webbsida så måste alltså information om vad som gäller om ångerrätt enligt distansavtalslagen finnas tillgänglig där så att du kan tillgodogöra dig den innan avtal ingås. Det är alltså information om din ångerrätt enligt distansavtalslagen som måste presenteras. Information om t.ex. öppet köp har inget med detta att göra. Att inte ge denna information innan avtal ingås är, enligt distansavtalslagen, ett brott mot 4 § i marknadsföringslagen. När det gäller just dittköp så kanske du fick informationen presenterad någon gång under själva beställningsprocessen men på de delar av webbsidan som är tillgänglig för mig så kan jag inte hitta någon information om ångerrätten enligt distansavtalslagen. När så ett avtal har ingåtts så finns det återigen information som säljaren snarast måste förse dig med, bland annat detta: 7 §... Inom samma tid (snarast) skall näringsidkaren alltid i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten ge denne information om
1. konsumentens ångerrätt enligt denna lag samt namn och adress till någon som ångerrätten kan utövas mot,
Om säljaren inte uppfyller detta så blir konsumentens ångerrätt förlängd till 1 år istället för 14 dagar vilket står att läsa i 11 § nedan. För själva ångerrätten så gäller följande: 9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10 §.
10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då information enligt 7 § kommer konsumenten till handa.
11 § Om näringsidkaren i strid med 7 § andra stycket 1 underlåtit att i föreskriven form ge den information som nämns där, förlorar konsumenten sin ångerrätt ett år efter den dag då ångerfristen skulle ha börjat löpa enligt 10 § första stycket.
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten. 12 § brukar av många säljare tolkas som att varan måste ligga orörd i sin obrutna förpackning medan konsumenten sitter bredvid, tittar på den obrutna förpackningen och funderar på om varan i den upfyller de förväntningar han har  Detta är naturligtvis inte fallet. Hade syftet med ångerrätten varit detta så hade det stått "oförändrat skick", inte "väsentligen oförändrat skick" som det faktiskt står. Väsentligen oförändrat är nämligen inte lika med oförändrat. Lagtexter är korta och allmänna och vill man ha mer kött på benen så kan man gå tillbaka till lagens förarbete där det faktiska syftet med lagen tydligare framgår. När det gäller 12 § så kan man läsa följande: 12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.
Paragrafen innehåller en bestämmelse om vad konsumenten måste iaktta för att få utöva sin ångerrätt vid distansavtal. Paragrafen har utan ändringar överförts från 17 § i 2000 års distansavtalslag.
Av bestämmelsen i paragrafens första mening följer att en konsument som har tagit emot en vara och inte håller den i väsentligen oförändrat skick i princip är skyldig att fullgöra sin del av avtalet, även om han till näringsidkaren har gett ett meddelande om att ångerrätten utnyttjas. Till förändring av varan bör normalt inte hänföras det förhållandet att konsumenten har brutit emballaget till den. Har t.ex. konsumenten bara brutit förpackningen kring en bok, har han normalt kvar sin ångerrätt. Kostnaden för en ny förpackning måste anses ingå i de kostnader för varans återtagande som näringsidkaren har att svara för. Kravet på väsentlighet innebär att återgång kan ske om varans skick har ändrats i endast obetydlig grad.
I andra meningen föreskrivs att konsumenten trots allt kan utöva sin ångerrätt, om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.
Av bestämmelsen följer att konsumenten har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan därigenom undergår en värdeminskning. Det krävs naturligtvis att undersökningen utförs med varsamhet och inte görs mer omfattande än som är nödvändigt.
Konsumenten förlorar inte heller sin ångerrätt, om varan förstörs eller förändras genom en olyckshändelse eller av någon annan orsak som konsumenten inte kan lastas för.
Slutligen så länkar jag till ett läsvärt ärende från allmänna reklamationsnämnden som visar just hur frasen "väsentligen oförändrat skick" bör tolkas. Fråga om vad som avses med begreppet "väsentligen oförändrat skick" i 17 § lagen (1999/2000:89) om konsumentskydd vid distansavtalNån som vet mer o kan utveckla?
Jag hoppas detta var "utvecklande nog" I ditt fall så vet jag dock inte om du verkligen vill ångra köpet. Är teven felaktig så kan du alltid reklamera felet enligt konsumentköplagen samt i reklamationen kräva omleverans istället för reparation. Det är alltså du som bestämmer om det ska vara en omleverans eller avhjälpande, inte säljaren. Under vissa omständigheter kan dock säljaren få rätt att avhjälpa ett fel istället för omleverans men det är undantag och finns beskrivet i min artikel Kunden har alltid rätt(igheter). Lycka till
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 13:31.
#11
Postad 02 mars 2006 - 09:13
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Läser man kundernas kommentarer om Technistore och forumet på Technistores egen sida så står det klart två saker:
1. Tecchnistore är snabba på att leverera om det finns i lager.
2. Om en vara är trasig vid leverans så är det ett helsike att få denna vara utbytt eller pengarna åter utan att jaga dem en massa och de skyller gärna ifrån sig.
Detta noterat enbart på andrahandsuppgifter då jag själv inte varit kund hos dem, men från det jag läst så är de uteslutna som leverantör till mig. Detta av det enkla skälet att eftermarknaden (dvs det som sker efter att en vara sålts och betalats) är mycket viktig för mig då jag är medveten om att varor inte är felfria jämt.
/Micke
#12
Postad 03 mars 2006 - 20:09
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
I ditt fall så vet jag dock inte om du verkligen vill ångra köpet. Är teven felaktig så kan du alltid reklamera felet enligt konsumentköplagen samt i reklamationen kräva omleverans istället för reparation. Det är alltså du som bestämmer om det ska vara en omleverans eller avhjälpande, inte säljaren. Under vissa omständigheter kan dock säljaren få rätt att avhjälpa ett fel istället för omleverans men det är undantag och finns beskrivet i min artikel Kunden har alltid rätt(igheter).
Lycka till  <{POST_SNAPBACK}>
Tack för all bra info.Jag har hävdat dessa synpunkter hela tiden till Technistore men dom vägrar lyssna.Dom säger att det är Sonys fel ! Jag har pratat med Sony 2 ggr nu och dom säger att det är bara att byta ut tv´n mot en ny men det ska gå via ÅF.Känns lite som moment 22 men jag litar på att Sony löser problemet till slut åt mig. *** Fixade till citatet. /Tomas_D700
Redigerat av Tomas_D700, 03 mars 2006 - 22:08.
#13
Postad 03 mars 2006 - 20:14
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Läser man kundernas kommentarer om Technistore och forumet på Technistores egen sida så står det klart två saker:
1. Tecchnistore är snabba på att leverera om det finns i lager.
2. Om en vara är trasig vid leverans så är det ett helsike att få denna vara utbytt eller pengarna åter utan att jaga dem en massa och de skyller gärna ifrån sig.
Detta noterat enbart på andrahandsuppgifter då jag själv inte varit kund hos dem, men från det jag läst så är de uteslutna som leverantör till mig. Detta av det enkla skälet att eftermarknaden (dvs det som sker efter att en vara sålts och betalats) är mycket viktig för mig då jag är medveten om att varor inte är felfria jämt.
/Micke
<{POST_SNAPBACK}>
Det är inte Technistore som har lager.Min tv kom direkt från Sonys lager. Nån som har nån uppfattning om VARFÖR Technistore agerar på det här viset när det gäller varor som är trasiga vid leverans? Jag hade en teori om att dom var tvugna att köpa loss en ny tv från sin lev. men Sony säger att den felaktiga tv´n blir krediterad så det kan ju inte bero på det. Företag som inte följer konsumentköplagen brukar kunna få dåligt rykte vilket till slut gör att dom går i KK.Fördelen med det i den här fallet är att då blir Sony ansvarig för garantin
#14
Postad 03 mars 2006 - 20:38
davex
-
davex
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Öh det där var det sjukaste jag hört på länge. Bojkott av de där skojarna!! Hoppas det löser sig till slut!
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 02:35.
#15
Postad 03 mars 2006 - 22:37
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Tack för all bra info.Jag har hävdat dessa synpunkter hela tiden till Technistore men dom vägrar lyssna.Dom säger att det är Sonys fel ! Jag har pratat med Sony 2 ggr nu och dom säger att det är bara att byta ut tv´n mot en ny men det ska gå via ÅF.Känns lite som moment 22 men jag litar på att Sony löser problemet till slut åt mig.
Bara för att reda ut vad som gäller.... Genom ditt köp så har du ingått ett avtal med säljaren, i det här fallet Technistore. Du har överhuvudtaget inget avtal med någon i tidigare säljled, varken tillverkare, agenter, serviceverkstäder eller vad det nu kan vara frågan om. Distanslagen och konsumentköplagen reglerar endast detta avtal mellan dig och säljaren och oavsett vilka avtal säljaren har med andra företag eller vem i tidigare säljled som säljaren anser är "skyldig" så är det säljaren och ingen annan som är helt och fullt ansvarig mot dig som kund. Som kund behöver du inte kontakta någon annan än säljaren när det gäller t.ex. nyttjande av ångerrätt eller reklamation av ett fel. Detta gäller oavsett om säljaren ber dig kontakta tillverkaren eller någon annan i tidigare led direkt. Om du sedan själv vill göra detta är en helt annan sak men säljaren har ingen som helst möjlighet att undkomma sitt ansvar genom att be dig börja samtala med någon annan part. Köparens rätt att ångra ett köp eller att reklamera ett fel direkt till säljaren, och därmed säljarens skyldighet att ta emot detta meddelande eller reklamation, är ovillkorlig och kan inte avtals bort eller ändras av säljaren.
#16
Postad 04 mars 2006 - 11:22
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Bara för att reda ut vad som gäller....
Jodå, det låter fint ända tills man råkar på en säljare som vägrar följa lagen och som dessutom i sin iver att komma undan sitt ansvar, offentligt baktalar sin leverantör (i detta fall Sony) med rena lögner.Vad gör man då? Jag tänker inte sitta o vänta på konsumentverkets 6 månaders behandlingstid som den andra stackarn som råkat ut för samma sak. Jag anser att jag har en klar o förfallen fodran på Technistore på ca 17000:-.Kan jag begära dom i KK? ---- Här är senaste utspelet från Technistore då:Er reklamation är mottagen och bearbetad genom de facto att vi har startat en serviceprocess med fria frakthandlingar. Självklart kommer din trasiga tv bli åtgärdad. Då du inhandlat tv´n via oss gäller även våra köpvillkor. En öppnad vara som tagits i drift ses i första hand som en service om inte annat anges Med vänliga hälsningar Jeanette Techni Store AB 08-749 22 46 Det dom återigen menar är att tv ska skickas på reparation.Det står tom "reparation" på fraktsedlarna.Skulle tro att jag skickat minst 15 mail med köplagen vid det här laget till dom bla med svar från experten på prisjakt med dom ignorerar totalt vad som står där.Dom hade också lovat ringa Sony-killen som ju säger att jag har rätt men det har dom inte gjort.Får se om han ringer dom. Dom anser tydligen att dom kan diktera köpvillkoren och att konsumentköplagen är något som dom står över. Ring deras VD och fråga vad deras juriiska namn är då din kompis som är journalist vill skriva en artikel om dem för att de inte följer Konsumentköplagen och då framförallt "följande paragrafer......." så lär de nog inse att det dålig publicitet kan kosta dem stora pengar....
/Micke
Om din kompis vill skriva en artikel så får han gärna kontakta mig.Tv´n jag köpt ställer jag ut i ladan o där kan den stå o jag köper en ny av en seriös firma.Det här blåsarföretaget måste stoppas.Kolla även in pricerunner, folk blir ju lurade på löpande band här o det kan inte få fortsätta. Skulle tro att de få positiva omdömmen dom fått har skrivits in av dom själva....
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 02:36.
#17
Postad 04 mars 2006 - 12:32
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Jodå, det låter fint ända tills man råkar på en säljare som vägrar följa lagen och som dessutom i sin iver att komma undan sitt ansvar, offentligt baktalar sin leverantör (i detta fall Sony) med rena lögner.Vad gör man då? Jag tänker inte sitta o vänta på konsumentverkets 6 månaders behandlingstid som den andra stackarn som råkat ut för samma sak.
Nej, det stämmer att det tar tid att dra igenom ARN-kvarnarna. Det du bör göra är att kontakta din kommuns konsumentvägledare för att lägga fram vad som hänt samt vilka krav du har. De har ingen möjlighet att beordra företag att göra varken det ena eller det andra men oftast så brukar det räcka med att de kontaktar butiken i fråga och talar om vad som gäller. Det är samtidigt viktigt att du skriftligen (helst via e-post) faktiskt har meddelat säljaren att du tänker utnyttja din ångerrätt, eller reklamerat felet samt i reklamationen angett dina krav. Man kan även kontrollera om företaget tillhör någon branschorganisation. Gör det det så kan det hända att de har större möjligheter att tala butiken "till rätta"  Samtidigt så ska du naturligtvis berätta om dina erfarenheter på de webbsidor där man kan ge butiksomdömen som Prisjakt m.fl. Jag anser att jag har en klar o förfallen fodran på Technistore på ca 17000:-.Kan jag begära dom i KK?
Nja, vad vi som konsumenter anser spelar ingen roll utan det är vilken fordran lagen anser att du har som gäller. Vilka krav har du ställt på butiken och när uppstod denna fordran? Jag såg ditt inlägg med svaret från säljaren och det är som du vet inte korrekt det de skriver. Konsumentköplagen och distansavtalslagen går före varje annat villkor som ett företag anger och som lovar mindre än lagen, det finns inget mer att säga om detta. Kontakta din konsumentvägledare för assistans. Som sagt, exakt vad har du reklamerat och vilka krav har du angett i reklamationen (avhjälpande, omleverans, hävning etc.)? När levererades teven? Du har alltid 14 dagars ångerrätt förutsatt att du endast öppnat förpackningen och försiktigt provat varan. Har inte säljaren informerat dig om ångerrätten så förlängs den till ett år. Konsumentvägledarna känner till allt detta. Att anmäla ett företag till ARN är helt gratis och det tar inte många minuter att fylla i handlingarna, konsumentvägledarna hjälper även till med detta.
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 13:46.
#18
Postad 04 mars 2006 - 12:53
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Man kan även kontrollera om företaget tillhör någon branschorganisation. Gör det det så kan det hända att de har större möjligheter att tala butiken "till rätta"  Samtidigt så ska du naturligtvis berätta om dina erfarenheter på de webbsidor där man kan ge butiksomdömen som Prisjakt m.fl.
Dom säger att dom tillhör nån kedja som heter Audio-Video.Ska försöka få fram nåt nummer till nån ansvarig där. Jag försökte lägga in en recension men jag har inte varit medlem länge nog. Har skärpt till mina citat nu va ?  Som sagt, exakt vad har du reklamerat och vilka krav har du angett i reklamationen
Så här skrev jag : Jag har 14 dagars ångerrätt enligt konsumentköplagen och den vill jag härmed oberopa om ni inte byter ut varan mot en felfri. Att ni dessutom vägrar läsa konsumentköplagen gör inte att ni kan undandra er ert ansvar.Okunskap är inte ett giltigt skäl för att slippa undan sitt ansvar enligt lagen. Om du har nån bättre formulering så tar jag gärna emot tips.
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 13:48.
#19
Postad 04 mars 2006 - 14:26
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Det bästa är att du själv bestämmer dig för vad du vill göra. Antingen utnyttja din ångerrätt enligt distanslagen eller att reklamera felet enligt konsumentköplagen. Reklamerar du felet måste du även vara tydlig med huruvida du kräver omleverans eller avhjälpande. Vid reklamation så har du även rätt till ersättning för ALLA kostnader du har som kan härledas till felet, t.ex. resor, telefonsamtal, förlorad arbetsinkomst mm. Sköt all kommunikation via e-post och spara allt för ett eventuell framtida ärende hos ARN eller vid en tvist av annat slag. Som du skriver så är det både för din egen del och ur lagens synvinkel ointressant huruvida företaget läser dina meddelanden eller om de känner till lagen, det är nämligen deras skyldighet att både läsa e-post och känna till lagar. Vägrar de benhårt att erkänna dina påstötningar så börja som sagt med din konsumentvägledare men gör samtidigt en anmälan till ARN så att det är på gång, det kostar som sagt ingenting mer än lite tid DENNA BROSCHYR från konsumentverket bör du läsa noggrant så att du har full koll på dina rättigheter enligt distanslagen. Den är inte lika omfattande som förarbetet på över 200 sidor men den tar upp det viktigaste på ett tydligt och enkelt sätt. Gäller det reklamation enligt konsumentköplagen så hänvisar jag till min artikel om denna lag eller till denna "Lathund för handlare" som konsumentverket tillsammans med Svensk handel har gett ut. Kanske läge att skicka en kopia till företaget  Jag tror även att tillverkare/leverantör på högre nivå är mycket intresserad av att få reda på hur deras återförsäljare uppför sig
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 13:50.
#20
Postad 04 mars 2006 - 15:48
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Det bästa är att du själv bestämmer dig för vad du vill göra. Antingen utnyttja din ångerrätt enligt distanslagen eller att reklamera felet enligt konsumentköplagen. Reklamerar du felet måste du även vara tydlig med huruvida du kräver omleverans eller avhjälpande.
Här kan du se deras svar på min anmälan om ångerrätt eller omleverans: Det är lätt att själv försöka framstå som kunnig medmänniska när man endast tolkar lagen efter sitt eget bästa. Lagen kan som sagt vridas så att man alltid själv har rätt. Vi tänker inte själva tolka lagen på eget sätt utan säger som det är. Vi följer dem köpvillkor som satts upp i vårt företag, som du som kund accepterat vid köp av oss. Motsätter du dig dessa så har du som konsument rätt att överklaga via ARN, och låta dem som utomstående part bedöma fallet. Dessutom kommer ju varan vara felfri efter den åtgärdas av verkstad
Ex på ett utdrag i lagen som påvisar att vi har rätt att vägra ett återtagande. Då varan kommer servas och inte vara i oförändrat skick.
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.
Men vi vill klargöra att vi inte själva vill tolka någon del av lagtexterna, utan använder oss av våra köpvillkor i första hand. Dem klargör att en öppnad vara ej omfattas av öppet köp då den öppnats och tagits i drift.
Om du inte vill skicka in varan till rekomenderad serviceverkstad med dem mottagna frakthandlingarna så är det helt och hållet ditt beslut. Du kan då lämna in den själv på närmsta serviceverkstad för åtgärd.
Villkor vid inlämnade för service enligt konsumentköplagen:
Reparation av vara som omfattas av garanti får inte ta mer än 3 veckor Behövs en del beställas för reparationen ska kunna åtgärdas så måste verkstad meddela kund estimerat datum då den blir klar om det överstiger 3 veckor. Vill kunden ska han kunna låna likvärdig produkt efter 3 veckor. Kan samma fel inte avhjälpas inom 3 servicetillfällen har kunden rätt att kräva en ny vara eller likvärdig produkt. En sk omleverans då felet ej kan avhjälpas.Man blir nästan mållös (men bara nästan:-  Hur kan man hävda att man vrider lagen till sin egen fördel när det står klart och tydligt i lagen hur dom ska agera.?
#21
Postad 04 mars 2006 - 16:11
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Nån som har nån uppfattning om VARFÖR Technistore agerar på det här viset när det gäller varor som är trasiga vid leverans? Jag hade en teori om att dom var tvugna att köpa loss en ny tv från sin lev. men Sony säger att den felaktiga tv´n blir krediterad så det kan ju inte bero på det.
Tror jag hittade svaret i dagens mail från Technistore: Skulle vi ta tillbaka alla varor som kunder inte ville ha, så skulle vi ha en butik full med begagnade produkter, som sen inte kan säljas till full pris. Vi har ingen möjlighet att ta på oss såna förluster.
[B] Rena farsen...dom säger i princip att dom vägrar förlja konsumentköplagen och marknadsföringslagen för att det är för dyrt.
#22
Postad 04 mars 2006 - 16:15
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Det är tråkigt att du har problem med din leverantör peegee men köp över nätet ger mig kallakårar iallafall.
Den enda butik som jag handlat elektronik i på nätet är netonet och när det har strulat inga problem.
Men se inte detta som gratis reklam för dem.
Annars var du nöjd med själva tv:n innan den tyvärr gick sönder? Det har inte framkommit om du var det eller om du tyckte den var "crap"!
#23
Postad 04 mars 2006 - 16:45
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Det är tråkigt att du har problem med din leverantör peegee men köp över nätet ger mig kallakårar iallafall.
Annars var du nöjd med själva tv:n innan den tyvärr gick sönder? Det har inte framkommit om du var det eller om du tyckte den var "crap"!
<{POST_SNAPBACK}>
Det är det mest tragiska kanske i hela historien.Jag hade varit runt o tittat på alla möjliga plasmor och lcdskärmar.De enda jag gillade var Panasonic plasma42" o Sony Lcd40.Så hittade jag den här tråden på prisjakt o tänkte att den här tv´n är värd ett försök för jag har ju 42" bakprojje som varit bra i många år.Beställer hem burken o får se vad den kan prestera.Blir helt lyrisk o sitter bara o flinar i soffan.Frugan törs knappt titta på monstret med mer än ett öga i taget  o sen bara POFF! 5-3 i matchen o död tv..... Nu står en jättekartong mitt i rummet o barnen undrar när dom ska få se "Loranga ellr Doogal" på nya tv´n o frun är som ett åskmoln o själv börjar jag fundera på om jag ska vara tvungen att kontakta nån kosntig organisation för att få min lagliga konsumenträtt.
#24
Postad 04 mars 2006 - 17:31
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Internet är verkligen guld värt i konsumentsammanhang...
Sonyn är fortfarande högintressant för min del, men INTE från Technistore och jag kommer att varna alla jag känner för detta uppenbarligen fullständigt oseriösa företag!
// Fnulan
#25
Postad 04 mars 2006 - 17:37
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3 680 inlägg
Instämmer med föregående...!! Tur att information om dålig service sprids fort...
//Hylle
Redigerat av Unregistered36883, 05 mars 2006 - 02:29.
#26
Postad 04 mars 2006 - 17:47
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Internet är verkligen guld värt i konsumentsammanhang...
Sonyn är fortfarande högintressant för min del, men INTE från Technistore och jag kommer att varna alla jag känner för detta uppenbarligen fullständigt oseriösa företag!
// Fnulan
<{POST_SNAPBACK}>
Då vi bor på landet så har det blivit så att vi handlar det vi kan via nätet.Har handlat av stor o har handlat av små.Ibland har det blivit fel men då har leverantören rättat till det.Jag har tom handlat från andra länder o det har inte varit några problem.Så jag vill se detta som en engångshändelse med en handlare som inte kan lagen? Eller som har ekonomiska problem så dom inte kan följa den ? Hur som helst så är det bra att man kan varna andra så dom inte handlar där för saker går ju sönder ibland trots allt. Företaget i fråga tillhör ju en kedja som heter audio video o går man in på deras hemsida o kollar köpvillkor så är inte dom korrekta.Dom har visst 130 butiker i sverige.......
#27
Postad 04 mars 2006 - 19:09
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Utöver att verka dryga och ha ett taskigt förhållningssätt till sina kunder så har de ju uppenbart anställt människor som inte ens klarar att skriva på elementär svenska.
Sen håller jag inte med om att de svar från dem som redogjorts för här i tråden kan tolkas som att de mer eller mindre öppet medger att de vägrar följa konsumentköplagen eller marknadsföringslagen, t.ex. för att det enligt dem skulle bli för dyrt. Jag tolkar istället deras svar som att de har valt modellen att inte själva tolka lagen, utan att istället förlita sig till sina egenhändigt formulerade köpvillkor, och att vid tvist hänvisa kunden till t.ex. ARN. Det förhållningssättet kan man ju ha en väldig massa åsikter om - det är ju inte direkt någon vidare pr, folk som får grepp om detta i förväg bör ju rimligen tveka rejält - och de uttrycker sig ju påtagligt obegåvat och olämpligt på flera ställen, men det torde ju vara en modell som strikt juridiskt är ok. Ställt inför en sådan risk, att tvingas försättas i "blockad" i uppemot sex månader under tvistens gång, måste det till hysteriskt låga priser för att jag ens ska överväga att köpa något från dem.
Ohyggligt trist och jobbigt att hamna i den här typen av soppor. Jag avundas dig verkligen inte.
#28
Postad 04 mars 2006 - 19:55
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Här kan du se deras svar på min anmälan om ångerrätt eller omleverans:
Till att börja med... i de fall då en säljare inte känner till de konsumenträttsliga lagarna som säljaren är skyldig att känna till så är det tämligen meningslöst att ge sig in i något ordkrig. Se i stället till att du själv uppfyller ditt ansvar som köpare genom att lugnt, sakligt och i god tid skriftligen informera säljaren att du ämnar utnyttja din ångerrätt. I ditt fall så har säljaren tydligen inte, som lagen föreskriver, informerat dig om ångerrätten innan köpet samt hur du ska gå tillväga för att utnyttja den vilket innebär att du har ett år på dig att ångra dig men jag rekommenderar dig starkt att ändå göra det inom de första 14 dagarna för att slippa diskussioner om detta. Nu har du ju redan meddelat dem en gång men det skadar inte att göra det en gång till som ett svar på säljarens kommentar till dig. Håll dock kommentarer om reklamation utanför det hela eftersom det inte är aktuellt när du utnyttjar din ångerrätt. Som konsument behöver du inte heller ange någon anledning till varför du vill utnyttja ångerrätten, det har säljaren inget med att göra. Du behöver alltså inte hänvisa till några lysande bildpunkter, att teven stänger av sig själv eller något annat. Endast vid en reklamation är detta av intresse. Eftersom du och säljaren verkar ha svårt att komma överrens så bör du efter detta kontakta din kommuns konsumentvägledare, som du hittar HÄR, och förklara ärendet för dem. Tala samtidigt om att du inte blev informerad om ångerrätten, varken före eller efter köpet eftersom detta är ett brott mot 4 § i marknadsföringslagen. "Fördelen" med att inte bli informerad är att ångerrätten blir ett år i stället för 14 dagar men det är ju lite tråkigt att hålla en teve i väsentligen oförändrat skick så länge så det är lika bra att snabba på  Återigen, i denna broschyr står exakt vad som gäller. Känner du ändå ett behov av att kommunicera med säljaren så gör det i separat e-post som inte har med ditt ärende att göra. Det gäller att skilja på äpplen och bananer  Om jag själv skulle besvara följande kommentarer så skulle det väl se ut ungefär som följer... ========================================== Hej, Det är lätt att själv försöka framstå som kunnig medmänniska när man endast tolkar lagen efter sitt eget bästa.
Det är inte min egen tolkning utan lagstiftarens egen beskrivning av lagens syfte som står i den remiss gällande ny distansavtalslag som överlämnades till lagrådet den 10 juni 2004. Den nya distansavtalslagen trädde i kraft den 1 mars 2005. Vi följer dem köpvillkor som satts upp i vårt företag, som du som kund accepterat vid köp av oss. Motsätter du dig dessa så har du som konsument rätt att överklaga via ARN, och låta dem som utomstående part bedöma fallet.
Konsumentköplagen och distansavtalslagen är icke-dispositiva lagar. Det innebär att de är tvingande till konsumentens förmån vilket i sin tur innebär att alla andra avtal eller villkor som ger konsumenten sämre villkor än de som står i lagen är utan verkan. Som konsument accepterar man därför endast de köpvillkor som antingen inte berörs av lagen eller som, om de berörs, lovar mer än lagen. Alla villkor som lovar mindre än lagen saknar betydelse. Det är möjligt att ni blandar ihop det med köplagen som är en dispositiv lag och som gäller avtal mellan näringsidkare, där har parterna rätt att komma överrens om vilka villkor som helst. När ni ändå nämner Allmänna reklamationsnämnden; har ni som policy att följa nämndens rekommendationer eller inte? Ex på ett utdrag i lagen som påvisar att vi har rätt att vägra ett återtagande. Då varan kommer servas och inte vara i oförändrat skick.
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.
Ni har tydligen missat ordet väsentligen i den paragraf ni hänvisar till. Självklart så är väsentligen oförändrat skick inte lika med oförändrat skick, det framgår ju till och med om man bara jämför fraserna. Hade lagstiftarens intention varit oförändrat skick så hade det i lagtexten stått oförändrat skick och inte väsentligen oförändrat skick. Nej, läser man lagstiftarens syftet med 12 § som står att läsa i den remiss till lagrådet som jag tidigare berättade om så kan man läsa följande: Kostnaden för en ny förpackning måste anses ingå i de kostnader för varans återtagande som näringsidkaren har att svara för. Kravet på väsentlighet innebär att återgång kan ske om varans skick har ändrats i endast obetydlig grad. Av bestämmelsen följer att konsumenten har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan därigenom undergår en värdeminskning. Det krävs naturligtvis att undersökningen utförs med varsamhet och inte görs mer omfattande än som är nödvändigt. Konsumenten förlorar inte heller sin ångerrätt, om varan förstörs eller förändras genom en olyckshändelse eller av någon annan orsak som konsumenten inte kan lastas för.Men vi vill klargöra att vi inte själva vill tolka någon del av lagtexterna, utan använder oss av våra köpvillkor i första hand. Dem klargör att en öppnad vara ej omfattas av öppet köp då den öppnats och tagits i drift.
Ni blandar ihop "öppet köp" och ångerrätten. Öppet köp behandlas inte av någon lag och är alltså ett frivilligt erbjudande där ni som företag har rätt att ställa vilka villkor som helst, t.ex. att förpackningen måste vara obruten, att återlämnande bara får ske på onsdagar som inträder på udda datum i jämna månader, att det måste vara fullmåne eller vad det nu kan gälla. Öppet köp gäller i ert fall bara kunder som inte handlar på distans. För kunder som handlar på distans så gäller distansavtalslagens " ångerrätt" och enligt den har man, som beskrivs ovan, både rätt att bryta förpackningen samt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan därigenom undergår en värdeminskning. Detta är alltså inte mina ord eller min tolkning utan kommer från det dokument jag hänvisar till ovan. Det är också bl.a. denna skrift som ARN och andra som skall behandla lagen lutar sig mot i sin bedömning. Ett exempel på detta följer här och det gäller ett ärende som ARN fick på sitt bord. Kunden hade inhandlat både en dammsugare och en teve som han efter att ha provat ville återlämna med hänvisning till ångerrätten. ARN hade följande att säga om detta och ärendet hänvisas ofta till av ARN själva när det gäller just tolkningen av frasen "väsentligen oförändrat skick": Nämnden konstaterar att tillämplig lag på det aktuella köpet är distansavtalslagen. Av 12 § framgår att konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som mottagits hålls i väsentligen oförändrat skick. Ordet "väsentligen" innebär att återgång kan ske, om varans skick har förändrats endast i obetydlig grad.
R har anfört att hon inte använt varorna mer än endast obetydligt. Bolaget B har invänt att dammsugaren var repig och TV:n använd. Nämnden anser inte att det framgår av de fotografier som åberopats i ärendet att dammsugaren skulle vara så pass repig att den skulle vara använd mer än endast obetydligt. Det framgår inte heller av annan utredning att den skulle ha använts i nämnvärd grad. Nämnden anser således att R är berättigad nyttja den ångerrätt som följer av distansavtalslagen vad gäller dammsugaren.
Vad gäller TV:n har bolaget endast invänt att den använts. Nämnden anser inte att det är ett tillräckligt skäl för att neka konsumenten möjlighet att ångra köpet. Nämnden anser att R är berättigad att återlämna även TV:n.Villkor vid inlämnade för service enligt konsumentköplagen:
Reparation av vara som omfattas av garanti får inte ta mer än 3 veckor Behövs en del beställas för reparationen ska kunna åtgärdas så måste verkstad meddela kund estimerat datum då den blir klar om det överstiger 3 veckor. Vill kunden ska han kunna låna likvärdig produkt efter 3 veckor. Kan samma fel inte avhjälpas inom 3 servicetillfällen har kunden rätt att kräva en ny vara eller likvärdig produkt. En sk omleverans då felet ej kan avhjälpas.
Var har ni läst detta? Konsumentköplagen innehåller inga sådana villkor överhuvudtaget eftersom garantier är frivilliga åtaganden. En konsument behöver vid fel på varan inte alls åberopa någon garanti utan kan reklamera felet enligt konsumentköplagen i tre år efter det att varan levererades. Vidare så är det sedan juli 2002 köparen, inte säljaren, som bestämmer om ett fel ska åtgärdas genom avhjälpande eller omleverans. Om däremot köparen väljer avhjälpande så ska han, enligt ARN:s rekommendationer, inte behöva acceptera mer än två försök att avhjälpa felet. Lyckas säljaren inte avhjälpa felet efter två försök och felet är av väsentlig betydelse för köparen så har köparen rätt att i stället häva köpet. Är felet inte av väsentlig betydelse för köparen så kan andra lösningar komma ifråga. Skulle vi ta tillbaka alla varor som kunder inte ville ha, så skulle vi ha en butik full med begagnade produkter, som sen inte kan säljas till full pris. Vi har ingen möjlighet att ta på oss såna förluster.
Menar ni verkligen att ni har så många kunder som vill återlämna de varor de köpt från er att det skulle fylla butiken??? Detta är dock ett internt problem som alla seriösa företag måste ta ställning till. Ett tips är att leverera felfria produkter samt att satsa på produkter som köparna faktiskt vill behålla. Detta är dock inget som jag som kund eller de lagar som finns för att skydda mig behöver ta ställning till. Ytterligare ett tips är att som lagen kräver informera kunderna om ångerrätten enligt distansavtalslagen. Detta ska göras dels före köpet, dels snarast efter det att varan levereras. Att inte informera om detta är ett brott mot 4 § i marknadsföringslagen samt leder till att köparens ångerrätt blir 1 år i stället för de normala 14 dagarna. Varma hälsningar, xxx (samt de hundratals potentiella kunder som intressant följer detta ärende på diverse webbfora) ========================================== Tja, nåt i den stilen skulle jag nog svara om jag nu skulle svara dem överhuvudtaget
Redigerat av Tomas_D700, 17 mars 2006 - 19:18.
#29
Postad 04 mars 2006 - 20:05
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3 680 inlägg
Man kanske skulle tipsa Sverker om denna tråden....?? Skulle vara intressant att se honom gå lös på nån stackare från Technistore...!
//Hylle
#30
Postad 04 mars 2006 - 21:00
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Varma hälsningar,
xxx (samt de hundratals potentiella kunder som intressant följer detta ärende på diverse webbfora)
====================
Tja, nåt i den stilen skulle jag nog svara om jag nu skulle svara dem överhuvudtaget 
<{POST_SNAPBACK}>
1000 tack för din hjälp.Om det inte vore för att jag kunnat dryfta & lufta problemet här med dig o andra så tror jag att jag hade gått totalt i taket.Jag kommer följa dina råd till punkt och pricka.
Redigerat av Tomas_D700, 05 mars 2006 - 02:40.
#31
Postad 04 mars 2006 - 21:12
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Man kanske skulle tipsa Sverker om denna tråden....?? Skulle vara intressant att se honom gå lös på nån stackare från Technistore...!
//Hylle
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har kontaktat ett annat program som faktiskt brukar vara lika vassa som Sverker (fast Sverker är ju Sverker liksom) och vi får se vad som sker i ärendet. Annars kan jag utan att förhäva mig säkerligen få med det i tidningar o tv lokalt typ mitt -tv.
#32
Postad 06 mars 2006 - 12:44
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Nu är saken löst.Otroligt skönt Sony gick in o krediterade den trasiga tv till ÅF o jag får en ny.Sony får 999,9 godwillpoäng av 1000 möjliga av mig ! Jag har nu pratat med Lars på inside service. Han var väldigt hjälpsam och kunde som sagt tänka sig att kreditera er tv. Det var alltså en servicechef på en certificerad servicefirma ni pratat med som hjälpte oss i ärendet.
Han ser till att fraktlappar sänds ut åt er för returen av tv´n till dem. Så snart dem fått den kommer tv´n att krediteras till oss. När vi ser krediteringen så kommer summan för tv apparaten återdebiteras till det konto ni anger till oss.
Jag har även kollat om det annars finns fler av modellen i lager. Vi hade inga kvar i butiken, men Sony kunde skicka ut en ny åt er om ni fortfarande vill hålla kvar köpet.
Återigen:Tack för all hjälp & stöd.
Redigerat av Tomas_D700, 06 mars 2006 - 17:12.
#33
Postad 06 mars 2006 - 16:37
harrborg2
-
harrborg2
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag har en fundering angående ångerrätten. Lagtexter kan vara svåra att tolka men i detta fall tycker jag det är ganska klart att man får packa upp en vara som man beställt via distans utan att kunna bli nekad retur eller bli speciellt debiterad för detta.
När jag surfat runt lite för att titta vad som står (tex SIBA) på en del stor leverantörers sidor så försöker ju i princip alla säga att varor som packats upp inte kan returneras...
Skriver de detta för att sådana som inte orkar tolka lagen själv skall ge upp utan kamp tro?
Känns väl rätt självklart att lagen uppstått för att man som konsument inte kan titta/klämma/känna på produkten innan köp i ett internetvaruhus.
Så det kan ju knappt komma som en överraskning vad som står i lagen angående ångerrätten?
Hoppas jag får returnera min tv som jag köpte i fredags och som jag så klart var tvungen att packa upp innan jag kunde konstatera att den inte uppfyllde mina förväntningar...
#34
Postad 06 mars 2006 - 22:43
Turbolars
-
Turbolars
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag måste tusan fråga samma sak för om man tittar på t ex netonnet så står det ju uttryckligen:
6. Ångerrätt och Öppet Köp i 14 dagar
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten är i oförändrat skick, dvs oanvänd ej förstörd eller skadad.
Om det är som ni säger med era tolkningar och t ex utgången i ARN med teven och dammsugaren, hur tusan kan det komma sig att netonnet kan ha dessa regler? jag e förvirrad
#35
Postad 07 mars 2006 - 03:10
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Självklart så har distansavtalslagens ångerrätt syftet att en konsument ska kunna beställa en vara utan att ha sett den, packa upp den, försiktigt undersöka och pröva den för att därigenom kunna avgöra om han vill behålla den eller inte Syftet är inte att man ska beställa hem en vara för att sedan sitta och titta på den obrutna kartongen i upp till två veckor och under denna tid få någon slags uppenbarelse om att varan i kartongen antingen motsvarar förväntningar eller inte Detär bara att läsa lagens förarbete som jag länkar till i tidigare inlägg så står detta i klartext. Vidare så har jag redan nämnt att många företag tror att "väsentligen oförändrat skick" är lika med "oförändrat skick". Även detta har jag med länkar visat inte stämmer. En säljare får snällt finna sig i att en viss förändring har skett, så länge den inte är mer än vad som var nödvändig för att försiktigt undersöka och pröva varan. Både lagens förarbete och det referensfall från ARN som jag länkar till visar på detta. Under vissa omständigheter (som finns att läsa i inläggen ovan) så förlorar du inte ångerrätten ens om varan förstörs. Att företag inte känner till de konsumenträttsliga lagarna, att de tror att deras egna villkor väger tyngre etc. har visat sig vara ett vanligt problem. En undersökning som konsumentvägledarna i Stockholm genomfört visade t.ex. att otroliga 40% av 90 tillfrågade butiker inte ens kände till att reklamationstiden är 3 år vilket verkar oroande. Flera butiker blandade även ihop reklamationsrätt med garantivillkor Några intressanta svar de fick på frågor om reklamationsrätten: Butik 1: -"Vi har ingen reklamationsfrist överhuvudtaget... eller kanske en månad".Butik 2: -"Allt med sladd har ett års garanti utom ett visst välkänt fabrikat som har två år".Butik 3: -"Har inga reklamationer, men 24 månaders garanti på alla möbler".Att de då skulle vara mer pålästa vad gäller ångerrätten är ju föga troligt
#36
Postad 07 mars 2006 - 11:15
Unregistered46a10d28
-
Unregistered46a10d28
-
Beroende
-
-
1 229 inlägg
ok har då en fråga, man köper en bilstereo som pajar efter 2 år, på kvittot står ett års garanti, har man ändå rätt att reklamera den då efter 2 år?
#37
Postad 07 mars 2006 - 13:46
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
ok har då en fråga, man köper en bilstereo som pajar efter 2 år, på kvittot står ett års garanti, har man ändå rätt att reklamera den då efter 2 år?
När du skriver "efter två år" så antar jag att du egentligen menar innan två år har passerat eller? Du har alltid rätt att reklamera ett fel i 3 år efter köpet. Köpte du varan före den 1 april 2005 gäller i stället 2 år. Reklamationstiden påverkas aldrig av en eventuell garanti förutom i de fall då garantitiden är längre än reklamationstiden  Fördelen med att reklamera något under garantitiden är att en garanti garanterar en varas funktion oavsett när felet som orsakat försämringen av funktionen uppstår. När garantitiden har gått ut så krävs istället att felet har varit ursprungligt för att säljaren skall bli ansvarig. Säljaren svarar nämligen för alla fel som fanns vid köpet även om felsymptomen visar sig först senare, t.ex. efter 1 år och 11 månader När det gäller tekniskt komplicerade varor så är det ju för en konsument nästa omöjligt att på något sätt bevisa att felsymptomen beror av ett fel som fanns innan varan levererades och i praktiken räcker det med att visa att varan skötts enligt lämnade bruksanvisningar mm. och därigenom göra troligt att du inte själv orsakat felet. I liknande fall så brukar ARN använda följande formulering: Det är för en konsument i allmänhet är svårt att visa att en vara redan vid köpet varit behäftad med fel, särskilt när det är fråga om tekniskt komplicerade varor. För att inte säljarens ansvar i sådana fall skall bli illusoriskt måste beviskravet därför sättas lägre och nämnden har tidigare konstaterat att det bör vara tillräckligt att den av konsumenten uppgivna orsaken till felet framstår som klart mera sannolik än den som åberopas av säljaren. Vid bedömningen av sannolikheten måste man ta hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet, t.ex. felets art, varans förväntade livslängd och hur långt efter köpet felet visat sig.Oavsett hur det går så påverkas inte din rätt att reklamera fel av det faktum att det finns en garanti som inte längre gäller
Redigerat av Tomas_D700, 07 mars 2006 - 23:15.
#38
Postad 08 mars 2006 - 11:22
harrborg2
-
harrborg2
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Ifall man vill använda sig av ångerrätten skall man stå för frakten själv tillbaka till leverantören och det kan bli en väldigt dyr historia...om man nu överhuvudtaget hittar något fraktbolag som fraktar åt privatpersoner...
#39
Postad 11 mars 2006 - 21:30
Unregistered87336643
-
Unregistered87336643
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Vidare så är det sedan juli 2002 köparen, inte säljaren, som bestämmer om ett fel ska åtgärdas genom avhjälpande eller omleverans. Om däremot köparen väljer avhjälpande så ska han, enligt ARN:s rekommendationer, inte behöva acceptera mer än två försök att avhjälpa felet.
Men det stämmer väl ändå inte? Man kan väl ändå inte som köpare kräva att butiken ska skicka en ny vara istället för att ta den på service? Eller gäller det reklamationer då, och inte garantiärenden? Och det där med att man inte ska behöva acceptera fler än två reparationsförsök. Är det bara en rekommendation, eller står det i någon lag? Är nämligen rätt intresserad av köplagar osv. och har faktiskt läst igenom hela konsumentköplagen utan att hitta detta. Eller är det i någon annan lag detta står? Och ännu en fråga då vi verkar ha kunniga personer i denna tråd. Vad krävs egentligen för att få en vara krediterad? Kan man som privatperson efter 8 månaders väntan på en service exempelvis kräva att få pengarna tillbaka? Eller får man nöja sig med att ÅF krediterar den gamla varan och att man får en ny?
#40
Postad 11 mars 2006 - 21:36
Unregistered87336643
-
Unregistered87336643
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag har en fundering angående ångerrätten. Lagtexter kan vara svåra att tolka men i detta fall tycker jag det är ganska klart att man får packa upp en vara som man beställt via distans utan att kunna bli nekad retur eller bli speciellt debiterad för detta.
Japp, enligt svenska postorderföreningen (eller nåt liknande) så räknas inte ens emballaget som en del av varan. Vilket innebär att du egentligen kan göra hur du vill med kartongen, slänga den om det är en DVD eller liknande. Så länge den kommer tillbaka oskadad. Jag måste tusan fråga samma sak för om man tittar på t ex netonnet så står det ju uttryckligen:
6. Ångerrätt och Öppet Köp i 14 dagar Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten är i oförändrat skick, dvs oanvänd ej förstörd eller skadad.
Om det är som ni säger med era tolkningar och t ex utgången i ARN med teven och dammsugaren, hur tusan kan det komma sig att netonnet kan ha dessa regler? jag e förvirrad 
Tror helt enkelt att de bara försöker få kunder att inte använda produkten, vilket innebär mindre kostnader för dem. Inte alla som har koll på lagen, utan kollar bara på butikernas köpvillkor.
#41
Postad 12 mars 2006 - 02:11
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5 022 inlägg
Men det stämmer väl ändå inte? Man kan väl ändå inte som köpare kräva att butiken ska skicka en ny vara istället för att ta den på service? Eller gäller det reklamationer då, och inte garantiärenden?
Jodå, det stämmer, som kund har du rätt att välja omleverans eller avhjälpande  Säljaren har alltså inte automatiskt rätt att neka köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande eller köparens krav på avhjälpande med erbjudande om omleverans. Säljaren kan dock tillåtas att välja det andra alternativet om han kan visa att köparens val antingen är omöjligt att uppfylla eller medför oskäligt mycket högre kostnader i förhållande till det andra. Det räcker alltså inte att visa att det blir dyrare utan det måste vara orimligt mycket dyrare. Det är också sagt att särskild hänsyn ska också tas till vilken betydelse felet har för köparen, inte vad säljaren allmänt anser om det. Detta gäller alltså när du reklamerar ett fel enligt konsumentköplagen. Bara för att det finns en garanti så har du ingen skyldighet att utnyttja den utan du kan alltid reklamera ett fel enligt konsumentköplagen och kräva omleverans. I praktiken gäller omleverans naturligtvis varor som är relativt nya. I takt med att varan blir äldre så kommer säljaren att få det lättare att visa att det för honom blir orimligt mycket dyrare att ombesörja en omleverans framför avhjälpande. Du kommer t.ex. att få svårt att få igenom ett krav på omleverans av din Ferrari som efter två år visar felsymptom på dryckeshållaren Och det där med att man inte ska behöva acceptera fler än två reparationsförsök. Är det bara en rekommendation, eller står det i någon lag?
Det står inte i någon lag, tyvärr  Lagen säger att " Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det". Allt som har med skälig att göra kan alltså variera för det individuella fallet men man utgår alltid från konsumentens behov även om den tid som ges naturligtvis måste vara skälig även för säljaren. Läser man rekommendationer från tvister som ARN har haft på sitt bord så nämns ofta att man som köpare inte ska behöva acceptera fler än två försök till avhjälpande vilket man kan se som en slags praxis. Det innebär alltså att man efter två försök i de flesta fall har rätt att kräva hävning av köpet. Vad krävs egentligen för att få en vara krediterad? Kan man som privatperson efter 8 månaders väntan på en service exempelvis kräva att få pengarna tillbaka? Eller får man nöja sig med att ÅF krediterar den gamla varan och att man får en ny?
Man utgår som sagt alltid från vilken betydelse ett fel har för dig som köpare men om det rör sig om en vanlig hemelektronikvara så kan jag inte tänka mig något fall där du skulle förväntas acceptera ett avhjälpande som tar 8 månader  Det finns flera åtgärder som skulle bli aktuella innan denna tid uppnås så som hävning eller prisavdrag samt naturligtvis skadestånd för kostnader du drabbats av. Eftersom du är intresserad av konsumentköplagen så rekommenderar jag följande läsning Kunden har alltid rätt(igheter) - del 1 - KonsumentköplagenLagrådsremiss - Ny distansavtalslag m.m.Lagrådets yttrande till ovan remiss
#42
Postad 12 mars 2006 - 09:07
Unregistered87336643
-
Unregistered87336643
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hehe, my bad. Jag menade 8 veckor, inte månader.
Tack för länkarna, ska läsa igenom dem när tillfälle ges.
#43
Postad 19 april 2006 - 12:14
kimpa888
-
kimpa888
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Någon som vet om man får lämna tillbacka en projektor om man inte blir nöjd med bilden genom ångerätt??.
..z1x tillexpel dom visar den inte någonstans i sverge typ..så hadde hoppats att få ta hem den och kolla den själv..
#44
Postad 07 juni 2007 - 11:47
Sekee
-
Sekee
-
Rookie
-
5 inlägg
Ja det här med reklamation och att man ska ha riktigt varor äe ju nått alla butiker alltid ska vara så jäkla bra på sen när nått väl händer blir det bara en jäv#a massa strul.Inte alltid men ändå,det är störande
Sverker haha det namnet har jag hört X antal miljoner gånger då jag jobbade på telenor kundtjänst för 2 år sen.
Mest gammal folk"Ja då går jag till + o sverker"jaha wow det skiter väl jag i liksom:)
Kan väl vara bra i vissa fall men ibland är det extremt löjligt som då det inte finns några egentliga skäl
#45
Postad 07 juni 2007 - 12:12
superapan
-
superapan
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hatten av för Tomas_D700!
Jag försöker själv läsa in på lagtexter och beslut gällande konsumenträtt, i ren självbevarelsedrift, men tyvärr är dom inte alltid lekmanvänliga. Toppen att du tar dig tid för allt detta! Jag är säker på att många av forumets medlemmar nu i framtiden kommer undvika att bli lurade på deras lagliga rätt.
#46
Postad 07 juni 2007 - 13:08
Unregistered11bf6fd0
-
Unregistered11bf6fd0
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Lånar tråden, om man köper ett batteri till en telefon får man från tillverkaren 6månaders garanti. Har man fortfarande tre års reklamationsrätt? Säg att batteriet bara laddas till 50% efter 35 månaders använding, kan man reklmanera det då? Jag hade en hempc för runt fem år sen, där batteriet var helt dött efter 14 månader och jag pratade med Fujitsu Siemens som inte ville ta något ansvar, trots att datorn skulle ha fri service och garanti under hyrperioden. I avtalet stod det inget om att det skulle exkludera batteriet. Detta var ju rätt länge sen, men vill ändå veta vad som gäller med just batterier... rätt knepigt ämne.
EDIT (Hyrperioden var under 3år)
Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 07 juni 2007 - 13:09.
#47
Postad 07 juni 2007 - 18:45
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Hatten av för Tomas_D700!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag håller med till 100%, stort tack för de kunskaperna. Otroligt givande tråd för en som precis spanat in priserna på Technistore... Det som är smått chockerande är att det fortfarande på deras hemsida, över ett år efter det här ärendet står följande: OBS! Öppet köp/bytesrätt gäller enbart oanvända och oskadade varor som returneras i nyskick till oss. Varor som tagits i drift, dvs kopplats in och brukats, omfattas inte av öppet-köp utan kommer behandlas som garantiservice.
Det här är alltså ren bullshit. Har jag fattat det här rätt kan jag faktiskt inte förstå att man får bedriva verksamhet som Technistore gör med att medvetet lura kunderna, för det är precis vad det handlar om som jag ser det. MVH /Chuck
#48
Postad 07 juni 2007 - 19:04
superapan
-
superapan
-
Användare
-
-
167 inlägg
Det som är smått chockerande är att det fortfarande på deras hemsida, över ett år efter det här ärendet står följande:
OBS! Öppet köp/bytesrätt gäller enbart oanvända och oskadade varor som returneras i nyskick till oss. Varor som tagits i drift, dvs kopplats in och brukats, omfattas inte av öppet-köp utan kommer behandlas som garantiservice.
Det här är alltså ren bullshit. Har jag fattat det här rätt kan jag faktiskt inte förstå att man får bedriva verksamhet som Technistore gör med att medvetet lura kunderna, för det är precis vad det handlar om som jag ser det.
MVH /Chuck
<{POST_SNAPBACK}>
Precis. Även om deras öppet köp inte gäller (där dom kan sätta vilka regler dom vill) så har dom fortfarande den tvingande distansavtalslagen...som dom väljer att bortse ifrån. Hade faktiskt själv tänkt köpa nya Sony D3000 därifrån, eftersom dom är billigast och har den i lager. Jag tror jag skippar det nu.
#49
Postad 07 juni 2007 - 19:12
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Har nu ögnat igenom de PDF'er som Thomas länkade till, spontant uppkommer en fråga som jag inte hittar svar på: Om jag som kund på låt säga Technistore, väljer att köpa och betala min vara via deras Internetbutik, MEN hämta ut den personligen i deras fysiska butik, gäller då fortfarande distansavtalslagen? Alltså, kan jag då åberopa 14 dagars ångerrätt som i det vanliga fallet med hemleverans?Vore mycket tacksam om någon vänlig själv kan svara på den frågan, tack på förhand. MVH /Chuck
Redigerat av Chuck, 07 juni 2007 - 19:13.
#50
Postad 07 juni 2007 - 23:21
Unregistered11bf6fd0
-
Unregistered11bf6fd0
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Om man inte gillar en viss företagspolicy, kan man låta bli att köpa deras tjänster/produkter.
Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 07 juni 2007 - 23:23.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|