Svar till martiin82 från Humax-tråden.
En inomhusantenn är ofta aktiv, vilket betyder att den har en inbyggd antennförstärkare. En digitalbox har även den en antennförstärkare. Båda förstärkarna har en inbyggd förstärkningsreglering. Dessa regleringar kan få svårigheter att samverka. Om insignalen är svag så kan resultatet bli det du beskriver.
En utomhusantenn exempelvis
Televés DAT-HD kombi har egenförstärkning som fungerar utan elektronik (bara genom de olika sprötens placering). Om man har svag signal kan man dessutom aktivera en inbyggd elektronisk förstärkare.
Ett annat tänkbart scenario kan vara att en 4 G sändare nyligen har startat i din närhet. Se
Information om 800 MHz-bandet. Om signalen från den är stark så kan förstärkningen i någon av dina apparater dras ner.
Allmänt kan man säga att enkla inomhusantenner ofta ställer till problem om antennsignalen är svag. Då du även måste ha med VHF-signalen, kan jag inte ge något tips på en bra sådan. Någon annan kanske?
Jag kan inte med den information jag nu har avgöra vilket fel du har. Men genom att testa med olika antenner brukar man till slut hitta en lösning. /Tor
Edit: Ibland så kan den automatiska kanalsökningen hos digitalboxar ha problem. Det kan vara så att att mottagaren på någon av de 7 muxarna låser på en svagare signal, som kommer från fel sändarmast.
Man bör alltid på alla muxar man använder undersöka vilka frekvenser som mottagaren har hittat.
Ibland måste man göra en manuell sökning för att få de frekvenser som man själv vill.
Se:
Hitta rätt tv-mast. Dock kan man ibland beroende på exempelvis terrängen, få välja en sändare som inte ligger närmast där man bor.
Lägg märke till att det finns starka "Storsändare" och mycket svagare "Mindre sändare" /Tor
Redigerat av Åskviggen, 10 april 2013 - 23:24.