Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Försvunna kanaler Boxer

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 juli 2012 - 22:11

frk gas
  • frk gas
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Ikväll försvann alla HDkanaler och i allafall 3 5 8 av sd för nig. Ringde kundtjänst som kom med standardsvaret att göra fabriksåterställning, vilket naturligtvis inte löste problemet.
Alla kanaler som tappat bilden försvann ur kanallistan.
Bytte till min gamla Sagembox och där låg alla kvar men samma kanaler var utan bild och text som sa att ajg skulle kolla min antenn för det fanns ingen signal.
När jag kollade signalstyrkan i menyn så var det helt normalt på alla kanaler.
Skrev om problemet på FB och en vän här i Umeå har samma problem.

Nån i övriga Sverige som fått nåt liknande i kväll ?? kan vara brs att veta när jag ringer suppoter i morgon.

Postad 26 juli 2012 - 07:46

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
http://www.teracom.s...on/Driftstatus/

Postad 26 juli 2012 - 15:38

Unregistered99f076a3
  • Unregistered99f076a3
  • Forumräv

• 800 inlägg
  • 0
bor i skåne.

Jag saknar också minna HDkanaler sen några veckor tillbaka.

Har testat ALLT som boxer säger men det fungerar inte, Så nu har jag fått en besiktningscheck från boxer.

Jag har nu kontaktat en installationsgubbe som ska komma nästa vecka och mäta singnaler mm.

När jag pratade med honom så sa han att detta problem var nu ganska vanligt för att många av masterna är nytrimmade och
vissa nya 4g nätt slog nu ut frevenserna för HDtv så man kanske behöver justera sin antenn eller fixa ett filter mot 4g.

Återstår att se vad han kommer fram till nästa v.

Postad 26 juli 2012 - 16:25

frk gas
  • frk gas
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Gjorde en sökning senare efter några timmar och då var kanalerna tillbaka.
Men nu återstår jobbet att fixa kanllistor och lägga in alla inspelningar eftersom jag spelar in i princip allt jag ser.
Det som är så störande är Boxers support. Rent slentrianmässigt så ska man göra en fabriksåterställning sitället för att dom lystnar till vad man säger och kollar vad som är fel.

Postad 26 juli 2012 - 17:04

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Angående 4G, om man tar emot kanaler i nät 60 (786Mhz) kan man behöva ett 4G-filter då de nya mobilsändningarna ligger väldigt nära och kan störa ut kanalerna i den frekvensen.

Postad 28 juli 2012 - 12:52

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Även i Linköping har mux 7 lagt av sedan några dagar. /Tor

Postad 08 augusti 2012 - 16:48

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Nu har mux 7 varit borta i 3 veckor i Linköping. Teracom säger att om inte fler rapporterar in något fel så anser man att inget fel föreligger. Boxer kan inte göra något.
Fakta:
Både min Humax och min Sagem har slutat att fungera samtidigt.
En bekant som bor på andra sidan av staden, har samtidigt blivit av med samma mux.

För er Sherlock Holmare: Våran villaförening som frekvensflyttar Boxers signaler till ett för vårt kabelnät passande frekvenser, med hjälp med Triax TDH778 utrustning, ger en signal som fungerar.

Jag får numera in en stark signal på mux 5 på kanal 52 vilket bara Motala skall sända på trots att min antenn pekar 90 grader från sändaren. Mux 7 Linköping ligger på kanal 53.

Edit: Signalnivån växlar mellan 0 och 94 %. Kvaliteten är ständigt 0%.
Det som retar mig mest är teracom tar emot en felanmälan och sedan struntar i denna.

Vad gör man /Tor

Redigerat av Åskviggen, 09 augusti 2012 - 10:33.

Postad 22 augusti 2012 - 21:48

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Efter över tre veckor utan mux 7 samt efter många samtal har jag nu fått bekräftat att muxen verkligen är trasig.

Slavsändaren i Linköping sänder ej synkront med huvudsändaren i Motala. Reparation pågår.
Beroende på vilken antenn man har och var man bor, så kan mottagaren få fnatt.

Undrar bara om man har samma problem i andra delar av riket. Teracom reparerar bara om många ringer och klagar. /Tor

Edit 1: Felrapporterna fastnade hos kundtjänsten hos Teracom. Att få förmånen att få prata med någon mera teknisk kunnig finns normalt inte i Teracoms värd.

Edit 2: 23 augusti. Sändarna sänder nu synkront. /Tor

Redigerat av Åskviggen, 23 augusti 2012 - 12:24.

Postad 11 oktober 2012 - 22:48

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Återigen har mux 7 problem i Linköping Motala området. Felet beter sig som förra gången.
Beroende på var man bor och vilken antenn man har, så kan man bli utan bild.
Troligt synkroniseringsfel mellan de två sändarna som sänder på samma frekvens på 6 av muxarna.

Teracom kundtjänst vill att fler skall ringa in då bara lilla jag inte är betrodd.
Jag har dock mailat direkt till en tekniker på Teracom, så jag hoppas att felet skall fixas ändå. /Tor

Redigerat av Åskviggen, 11 oktober 2012 - 22:58.

Postad 12 oktober 2012 - 10:36

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Felet fixat nu på morgonen. /Tor

Postad 27 november 2012 - 20:10

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Några frågor till Chrester:
1. Använder du någon antennförstärkare?
2. Vilket värde anger Humaxen att du har på antennstykan? Gå in i manuell kanalsökning när du står på en kanal som brukar blocka.
3. Vilket värde anger Humaxen att din signalkvalité?
4. Blockningen du talar om, sker det på många olika kanaler, på en viss mux eller bara på vissa? I så fall vilka?
?/Tor

Redigerat av Åskviggen, 27 november 2012 - 20:16.

Postad 27 november 2012 - 21:30

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
@ Åskviggen:

1: Vi annvänder anntenförstärkare. Anntenfirman bytte ut den till en ny för säkerhets skull.

2: Styrka = 94 - 95% på HD kanaler. SD-kanaler ~95 - 96%

3: Kvalitet = 65 - 67% på HD kanaler. SD-kanaler 100%

4: Kör på Channel 39 Frekvens 618000 för antennen är riktad mot Motala och enligt teracom så ska vi också ligga på channel 39.

Postad 27 november 2012 - 21:48

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Kan du test att köra helt utan antennförstärkare? /Tor

Postad 28 november 2012 - 18:50

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Ursäkta att det dröjde lite med svaret :)

Utan antennförstärkare:

HD.kanaler Styrka 38
Kvalitet 77

SD-kanaler: Styrka 60 - 70
Kvalitet 100

Postad 28 november 2012 - 22:17

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Hur blir bilden, på dina två apparater? /Tor

Redigerat av Åskviggen, 28 november 2012 - 22:23.

Postad 29 november 2012 - 15:54

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Bilden är bra förutom lite mosaik alt. streck tvärs över hela bilden. Det kommer och går oregelbundet. Det kan ett par timmar utan något, sen så kommer det småryck då och då.

Postad 29 november 2012 - 16:11

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Får du ungefär samma fel med och utan förstärkare? /Tor

Edit: Samt ungefär samma fel på båda dina apparater?

Redigerat av Åskviggen, 29 november 2012 - 16:16.

Postad 29 november 2012 - 16:38

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Ska kolla under kvällen utan anntenförstärkaren.
Felen med förstärkare är desamma.

Konstiga är att allt har fungerat perfekt på bägge tv-aparaterna men sen helt plötsligt så blev det fel på bilden efter att uppdateringen kom.

Postad 29 november 2012 - 18:18

frk gas
  • frk gas
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Tycker oxå att pixligheten hos mig har ökat efter uppdateringen

Postad 29 november 2012 - 21:04

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Har nu provat lite utan förstärkare och det märks en klar skillnad. Inga ryck eller störningar utan förstärkare.
Kopplar jag in den igen så kommer störningarna direkt.
Ska ringa våran antennfirma i morgon och fråga vad det kan betyda.
Den är ju helt ny desutom.

Postad 29 november 2012 - 21:32

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Det betyder att din antenn ger dig en tillräckligt bra signal. Du bor ganska nära den starka Motalasändaren. Signalen blir för stark med en antennförstärkare. Skall du ha en antennförstärkare bör förstärkningen vara reglerbar. Se exempelvis Televés 5457.

Hur har du kopplat dina sladdar? Var sitter din antennförstärkare? Delar sig antennsignalen vid den eller använder du dig av humaxens antennutgång? Humaxen har inbyggd antennförstärkare. Vet du vilken antenn du har? Hur sitter den? På taket? /Tor

Postad 29 november 2012 - 21:44

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Antennen sitter på nocken och helt fritt.
Sladden går från antennen rakt från vinden genom husväggen i plaströr och sen till antennurtaget i väggen.
Där sitter förstärkaren precis jämte. Från förstärkaren förgrenar sig sladden till dels humaxen (2m. kanske) och sen vidare ner till gillestugan.

Allt är från början installerat av samma antennfirma som vi har idag. Gjordes för ca. tio år sedan. Sladdar antenn och förstärkare var helt nytt.
Antennen är en sån där digital antenn. Allt blev uppmätt och kalibrerat.

Firman har även nu mätt upp allting utan att det behövdes göra någon justering.

Ps. den förstärkare vi har är strömförsörjd om det nu är av intresse :) och av märket "Triax" Ds.

Redigerat av Chrester, 29 november 2012 - 21:51.

Postad 29 november 2012 - 22:50

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Hur kopplar du när du inte använder antennförstärkaren? Normalt använder man exempelvis någon av dessa:
Rund 2-vägs TV-splitter
T-kontakt - TV eller så kopplar man TV nr 2 till Humaxens utgång.
Du bör göra en mätning på alla de 7 muxara då ingen antennförstärkare används. En sådan mätning visar om du behöver någon antennförstärkare, eller har något annat fel. /Tor

Redigerat av Åskviggen, 29 november 2012 - 22:51.

Postad 01 december 2012 - 09:28

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Jag drog bara ur nätsladden när jag provade med/utan förstärkarn. Signalen går väl bara rakt igenom då fast utan förstärkning?

Pratade med antennfirman och de var lika förbryllade som oss att det inte uppstår störningar när vi drar ur närsladden.
Eftersom det tydligen fungerar bra som det är nu så kör vi på ett tag så här så får vi se :)
Knepigt är det i alla fall :)

Redigerat av Chrester, 01 december 2012 - 09:29.

Postad 03 december 2012 - 12:05

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0
Fundera på om störningarna kan sammanfalla med att någon elförbrukare slår av eller på. Måhända störningar letar sig in i förstärkaren (via elnät eller via luften) och stör signalen kortvarigt.

Postad 20 december 2012 - 19:05

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

Jag drog bara ur nätsladden när jag provade med/utan förstärkarn. Signalen går väl bara rakt igenom då fast utan förstärkning?

Pratade med antennfirman och de var lika förbryllade som oss att det inte uppstår störningar när vi drar ur närsladden.
Eftersom det tydligen fungerar bra som det är nu så kör vi på ett tag så här så får vi se :)
Knepigt är det i alla fall :)

Jag undrar om inte dina störningar hänger samman med 4G-utbyggnaden. Jag har idag försök ta reda på om någon ny sändare har startats i närheten av Mantorp. Varken Boxer, Teracom, Telekområdgivaran eller Post och Telestyrelsen kunde svara detta. Det närmaste jag kan komma är att Telia nyligen har startat en sändare i Västerlösa.

Om man googlar på "LTE störning TV" eller "4G sändare" finns en hel del som beskriver problemet. Kjell har på sin hemsida ett filter Spärrfilter (1) där man även kan få en del information. Kanske får din förstärkare spader om den tar emot en stark signal från 4G. 4G ligger på frekvenser som normala antenner och även humaxen tar emot.

Kommande nya antenner kommer att ha inbyggda filter som dämpar 4G frekvenserna /Tor

Postad 20 december 2012 - 19:45

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Vi får väl vänta och se antar jag. Det fungerar väldigt bra som det är nu i alla fall :) Utan antennförstärkare iofs.

Postad 02 april 2013 - 22:36

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Svar till martiin82 från Humax-tråden.

En inomhusantenn är ofta aktiv, vilket betyder att den har en inbyggd antennförstärkare. En digitalbox har även den en antennförstärkare. Båda förstärkarna har en inbyggd förstärkningsreglering. Dessa regleringar kan få svårigheter att samverka. Om insignalen är svag så kan resultatet bli det du beskriver.

En utomhusantenn exempelvis Televés DAT-HD kombi har egenförstärkning som fungerar utan elektronik (bara genom de olika sprötens placering). Om man har svag signal kan man dessutom aktivera en inbyggd elektronisk förstärkare.

Ett annat tänkbart scenario kan vara att en 4 G sändare nyligen har startat i din närhet. Se Information om 800 MHz-bandet. Om signalen från den är stark så kan förstärkningen i någon av dina apparater dras ner.

Allmänt kan man säga att enkla inomhusantenner ofta ställer till problem om antennsignalen är svag. Då du även måste ha med VHF-signalen, kan jag inte ge något tips på en bra sådan. Någon annan kanske?

Jag kan inte med den information jag nu har avgöra vilket fel du har. Men genom att testa med olika antenner brukar man till slut hitta en lösning. /Tor

Edit: Ibland så kan den automatiska kanalsökningen hos digitalboxar ha problem. Det kan vara så att att mottagaren på någon av de 7 muxarna låser på en svagare signal, som kommer från fel sändarmast.

Man bör alltid på alla muxar man använder undersöka vilka frekvenser som mottagaren har hittat.
Ibland måste man göra en manuell sökning för att få de frekvenser som man själv vill.

Se: Hitta rätt tv-mast. Dock kan man ibland beroende på exempelvis terrängen, få välja en sändare som inte ligger närmast där man bor.
Lägg märke till att det finns starka "Storsändare" och mycket svagare "Mindre sändare" /Tor

Redigerat av Åskviggen, 10 april 2013 - 23:24.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.