Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Planering inbyggnadshögtalare villa

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 May 2013 - 21:17

maase
  • maase
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Håller just nu på med nybygge av villa och skall försöka få med lite inbyggt ljud i vardagsrum, matplats, kök, toalett och ev i rum klädvård. Dessutom blir det ett dedikerat tv-rum med ett 5.1 ljudsystem.

Mina tankar går i hur jag skall styra ljudet och hur tekniken bakom för att driva ljudet.

Först var mina tankar att bygga in sonos egna högtalare för att smidigt kunna styra högtalare separat. Sen ser jag många som använder sig utav flera Sonos amp för att styra flera olika uppsättningar av högtalare. Det hade ju vart trevligt att kunna styra separat.

Skall jag satsa på en flerkanals förstärkare med en sonos styrning, flera sonos amp eller någon som har nån bättre lösning?

Jag bifogar en ritning över hur jag har planerat.

Bifogad fil(er)

Postad 26 May 2013 - 21:20

maase
  • maase
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Som högtalare har jag tänkt typ B&W CWM362 från tex hifikulbben. I badrum och klädvård blir det någon takögtalare.

Postad 28 May 2013 - 06:57

maase
  • maase
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Det måste finnas någon som har en bra lösning för detta?

Annars kanske det mest prisvärda är att bygga in Sonos play:3 högtalare i väggen. Blir det bra ljud av denna lösning, jämfört med "in-wall" högtalare?

Postad 28 May 2013 - 09:30

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Jag kommer köra med högtalare i taket i 6 zoner, sen en 12-kanals förstärkare och 6st airport express.

Postad 28 May 2013 - 09:40

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1838 inlägg
  • 0
Det borde vara bäst med takhögtalare istället för in-wall om du i framtiden kommer möblera om eller bygga om så du slipper flytta på dem.
Jag gick i liknande funderingar när vi byggde vårt hus, men jag var tvungen att dra i bromsen för utgifterna, tyvärr.

Postad 28 May 2013 - 12:02

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Inspiration förhoppningsvis:
http://i.imgur.com/hSV8g.jpg

Postad 28 May 2013 - 12:03

Distordera
  • Distordera
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Jag skulle kört på flera Sonos Amp. Det är inte energieffektivt att ha på radion på skithuset när du egentligen bara vill höra lite medans du sablar upp champagnen för ditt nya fina hus. ;)
En zon per rum. Går det att lösa på billigare sätt än flera Sonos amp vet jag inte.
Kan ju vara rimligt att bolla idéer med en erfaren Sonos åf.

Postad 28 May 2013 - 12:12

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Denna http://www.parts-exp...tnumber=300-815 och 6st Airport Express kommer jag köra. Klart billigare än sonos :)
Högtalare från Outdoor Speaker Depot.

Postad bild

Postad 28 May 2013 - 19:04

woops
  • woops
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
En grundförutsättning ska nog vara att du kan välja var du ska spela och dessutom kunna ha olika volym i olika zoner.
Du ska också fundera på om det är viktigt för dig att kunna spela olika musik i olika zoner samtidigt.
Om/hur ovanstående går att uppnå med en flerkanalsförstärkare och airplay-prylar vet jag inte men det kan säkert någon annan här på forumet. Det går hur som helst att uppnå med Sonos, vilket gjorde valet enkelt för mig.

Själv skaffade jag 6 takhögtalare som drivs av två st connect:amp, och jag är ruskigt nöjd med hur enkelt det fungerar.
Upplever också att det var helt rätt att skaffa 6 högtalare till en yta på 4x15 meter (avlångt rum).
Var först lite fundersam om jag hade gått till överdrift, men i och att de sitter relativt nära varandra, upplever jag inte att man hamnar i någon direkt 'ljud-dusch' någonstans i rummet. Ljudet skvalar lite odefinerat helt enkelt - precis som jag ville ha det.

Just detta senare gör att jag, om jag vore dig, maase, skulle komplettera dina 'högtalare 2' med en uppsättning högtalare på andra sidan soffan/matbordet och göra detta till en zon med en connect:amp. Annars TROR jag att det finns risk att man uppfattar väldigt tydligt var ljudet kommer ifrån...
Och sen det i mina öron märkligaste (men kanske bästa) tipset jag fick på hifi-klubben: koppla in högtalarna korsvis så att ljudet verkligen blir diffust. Det lämpar sig inte för finlyssning, men det är ju knappast därför man sätter högtalare i taket ...

*edit*
Och där gick det upp för mig att det är vägghögtalare som maase funderar på, vlket förmodligen diskvalificerar sista stycket i mitt inlägg ... Eller det mesta, vad vet jag ...

Redigerat av woops, 28 May 2013 - 19:57.

Postad 29 May 2013 - 07:40

maase
  • maase
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tack för era tips.

Först var min tanke att man får bättre ljudbild (mer naturligt) att ha högtalarna i väggen men det kanske inte är så farligt att ha de i taket. Har man sen som ni säger lite fler än man tänkt sig från början så får man kanske ytterliggare bättre ljudbild.

Det låter ju också intressant tipset som du (woops) kommer med, att man skall korsa högtalarna. Jag antar att du menar att man skall blanda höger och vänster så att stereoljudet "förstörs"? Någon mer som kan bekräfta att det är bra att göra så?

Min plan blir nog att dra tomrör till alla tänkta positioner av högtalare i huset. Koppla in de som är mest "brottom". Samla upp alla tomrör i ett teknikutrymme och sen är jag fri att koppla in vilken förstärkare eller utrusning jag önskar i framtiden.

Postad 29 May 2013 - 18:46

woops
  • woops
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Helt rätt uppfattat. Istället för två rader högtalare med höger kanal på höger sida och vice versa, har jag höger/vänster/höger i ena raden och tvärtom i andra.
Det var diffust jag var ute efter, och det tycker jag mig ha fått.
Det är ju rätt lätt att testa sig fram också. Bara att koppla om i skåpet dit grejorna är dragna.

Har ingen erfarenhet av vägghögtalare, men det du säger om att man får en bättre ljudbild skulle jag tro stämmer.
På minussidan är väl som sades tidigare att möjligheterna till ommöblering kan bli lite begränsade.

Själv tänker jag mig ett par stativare som komplement för tillfällen när man vill lyssna på musik 'på riktigt'.

Postad 29 May 2013 - 19:03

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Att ha musik i varje rum är inte det svåra, att acceptera installationen i tak eller vägg och därmed det ljud som då presenteras skulle för mig vara ruskigt svårt. Men jag är skadad... ;)

Ganska mycket resurser som sätts in vid sådan installation. Är du verkligen beredd att backa på presentationen av alla dessa högtalare, till kostnad av samma pris för en eller två riktigt bra två eller femkanalssystem med "vanliga" högtalare i rummen? Om ja är svaret så är det bara att sätta igång.(Om det skulle vara så att "regeringen" haft ett finger med i spelet i val av lösning så ta med denna regering till valfri handlare med jämförelseobjekt innan beslutet tas) ;)

Lycka till

Postad 29 May 2013 - 21:09

maase
  • maase
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Min målsättning är främst att ha bakgrundsljud när man tex lagar mat eller sitter och äter mm. Skall jag lyssna på kvalité så går jag in i det dedikerade tvrummet där jag kommer att satsa på golvhögtalare mm.

Jag får fundera på om placering i tak eller vägg.

En annan fråga: Kan man mata en
med en extern ljudkälla via tex en 3,5mm sladd?

Postad 30 May 2013 - 11:47

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Nej tyvärr, inte vad jag sett åtminstonde.

Postad 30 May 2013 - 17:34

woops
  • woops
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Analog RCA in ... det får väl anses som möjlighet till extern ljudkälla?

Postad 20 July 2013 - 18:19

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
I vårt hus så kör vi med:

5st Apple Express
1st Pioneeer AirPlay högtalare (kommer inte ihåg modell nr)
1 Par Denon högtalare
4 par B&W 382
2 par B&W 362
4st små förstärkare
en Mac med iTunes i källaren

Styr allt med iPhones och iPad och jag måste säga att det funkar överföväntan. Styr även volymen för varje rum med Remote App:en.

Tyvärr så byggde vi inte huset nytt utan det är från 1976 så kabeldragningen har inte varit lätt direkt men nu har vi ljud nästa i alla rum, men det sista rummet tänkte jag fixa snart.

Rekomenderar denna lösning!

Redigerat av Prism, 20 July 2013 - 18:26.

Postad 21 July 2013 - 18:01

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Bortsett från Airplayhögtalarna, vad driver du ditt system med Prism? Kan du spela flera källor samtidigt?

Postad 23 July 2013 - 20:53

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
just nu kör jag på 4st små förstärkare liknande Brik som finns på Kjell. Planerar att uppgradera längre fram men det låter över förväntan bra redan.

Postad 24 July 2013 - 07:06

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
kan tipsa om den Dayton Audio multikanalaren jag köpte, fungerar klockrent tillsammans med mina 6 airport express.
http://www.parts-exp...tnumber=300-815

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.