En grundförutsättning ska nog vara att du kan välja var du ska spela och dessutom kunna ha olika volym i olika zoner.
Du ska också fundera på om det är viktigt för dig att kunna spela olika musik i olika zoner samtidigt.
Om/hur ovanstående går att uppnå med en flerkanalsförstärkare och airplay-prylar vet jag inte men det kan säkert någon annan här på forumet. Det går hur som helst att uppnå med Sonos, vilket gjorde valet enkelt för mig.
Själv skaffade jag 6 takhögtalare som drivs av två st connect:amp, och jag är ruskigt nöjd med hur enkelt det fungerar.
Upplever också att det var helt rätt att skaffa 6 högtalare till en yta på 4x15 meter (avlångt rum).
Var först lite fundersam om jag hade gått till överdrift, men i och att de sitter relativt nära varandra, upplever jag inte att man hamnar i någon direkt 'ljud-dusch' någonstans i rummet. Ljudet skvalar lite odefinerat helt enkelt - precis som jag ville ha det.
Just detta senare gör att jag, om jag vore dig, maase, skulle komplettera dina 'högtalare 2' med en uppsättning högtalare på andra sidan soffan/matbordet och göra detta till en zon med en connect:amp. Annars TROR jag att det finns risk att man uppfattar väldigt tydligt var ljudet kommer ifrån...
Och sen det i mina öron märkligaste (men kanske bästa) tipset jag fick på hifi-klubben: koppla in högtalarna korsvis så att ljudet verkligen blir diffust. Det lämpar sig inte för finlyssning, men det är ju knappast därför man sätter högtalare i taket ...
*edit*
Och där gick det upp för mig att det är vägghögtalare som maase funderar på, vlket förmodligen diskvalificerar sista stycket i mitt inlägg ... Eller det mesta, vad vet jag ...
Redigerat av woops, 28 May 2013 - 19:57.