Hej!
Jag gjorde hoppet Budget Philips TV från 2011 - Samsung 6715 (2012) - Samsung F8005 (2013)
Det största hoppet var mellan budget tvn till 6-serien från Samsung. Nu hade jag helt plötsligt grymt flyt i bilden och massa inställningsmöjligheter.
Hoppet från 6-serien till 8-serien var nog mer pga att jag fått blodad tand(
Sen skadade det inte att El-Ladan i staden hade nyöppning och sålde 46F8005 för 9990:- )Visst märker jag kvalitésskillnad mellan de olika serierna i form av bättre färger, mycket mindre ljuskänslighet på skärmen (förr kunde man inte ha något ljus bakom soffan då det speglades något fruktansvärt) samt bättre bildbehandling. Använder man sig av motion plus så märker man att 8-serien ligger före, då jag på 6-serien kunde märka av en "gele"aktig ram runt objekt samt viss eftersläpning då det gick lite väl fort.Då jag är en person som gärna letar efter fel eller defekter så har jag lagt märke till dessa saker, medans sambon inte märkte av de klagomål jag hade på 6-serien. Visst kan hon hålla med om att det flyter på fint och ger bra färger.
Frågan är då hur pass kräsen du är. Vad är viktigast för dig? Kvalité eller pris?
Precis som du skriver så kommer du att få en bättre tv än den du har idag oavsett vilken modell du väljer.
Nu jämför jag visserligen med förra årets 6-serie "ES", har bara hört bra saker om årets 6-serie "F"
Tyvärr blir det svårt att jämföra modellerna sida vid sida på närmaste varuhus då de oftast står på olika ställen samt att demoläget + den ljusa miljön oftast inte speglar hur miljön hemma ser ut.
Något som skulle kunna underlätta för dig när det gäller detta val är att om du har möjlighet att köpa båda apparaterna, slå upp dom hemma och där bilda dig en uppfattning, den TVn du väljer får stanna kvar medans den andra lämnas tillbaka (inom 30 dagar)
Hoppas detta hjälpte lite.
Jag satt själv i den positionen för ett tag sedan och jisses vad jobbigt det var att välja!
Redigerat av Unregistered679f77dd, 26 November 2013 - 23:07.