Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnaden på Samsungs 8,7 och 6-serie?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 November 2013 - 14:13

Bine78
  • Bine78
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ja, någon som vet direkt vad som skiljer serierna åt?
Är skillnaden i bildkvalitet väldigt märkbar för ett otränat öga?
Jag har förstått att kontrasten skiljer, det harjag lyckats hitta med hjälp av google.

Nu har jag en Samsung från 2008 Le40A6 (tror jag). Ska nu uppdatera och får som alltid beslutsångest.
Jag antar att oavsett om jag köper en samsung från 6,7 eller 8 serien så blir bilden bättre än på min 5,5 år gamla tv?

Jag använder tv till spel och film på kvällarna och dagtid är det mest barnen som ibland ser på netflix eller barnkanalen.
Jag har dessutom väldigt svårt att bestämma mig för om jag ska inhandla en 55 eller 65 tummare.

Men jag vill främst veta vad som är skillnaden i samsungs serier.

Postad 21 November 2013 - 14:29

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan 8-serien och 7-serien gällande bildkvalité tror jag inte ens finns, och om den finns lär få kunna se den, även inkluderat mer kräsna tittare. Det är mest andra funktioner som skiljer (prestanda för SmartTV, design osv). 6-serien är inte riktigt lika bra som de övriga, men hur stor skillnaden verkligen är i praktiken måste nog var och en avgöra själv.

(Jag utgår ifrån att det är Samsungs LCD:er du talar om här, finns även en plasma från Samsung F8505 som väl får sägas ingå i 8-serien den också. Denna plasma är iof kanske den totalt sett bästa TV:n på marknaden just nu, men ändock en plasma.)

Redigerat av improwise, 21 November 2013 - 14:30.

Postad 21 November 2013 - 14:40

Bine78
  • Bine78
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tack för svaret.

Ja, så om jag ska köpa en 65 tummare, så kan jag egentligen införskaffa en i 6-serien om man tänker ekonomiskt.
Jag vill kunna ställa in bra bild. Men med tanke på att jag tycker att min fem år gamla tv har okej bild (när jag inte har något att ämföra med), så borde det ändå räcka med en tv från 6-serien.
Jag har åtminstone bestämt mig för att en tv från 8-serien är overkill.;-)

Jag tror det finns ju en 60 tummare i 7-serien ute i butikerna för runt 19 000kr.

Jag tycker min 40 tum är för liten. Sitter runt fyra meter från tv:n.

Postad 21 November 2013 - 14:48

Bine78
  • Bine78
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej, ja det är LCD:er jag tänker på. Har varit lite inne på plasma med eftersom man får mycket tv för pengarna. Men sen känt att LCD trots allt passar mig bättre.

Postad 26 November 2013 - 23:03

Unregistered679f77dd
  • Unregistered679f77dd
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Hej!

Jag gjorde hoppet Budget Philips TV från 2011 - Samsung 6715 (2012) - Samsung F8005 (2013)

Det största hoppet var mellan budget tvn till 6-serien från Samsung. Nu hade jag helt plötsligt grymt flyt i bilden och massa inställningsmöjligheter.

Hoppet från 6-serien till 8-serien var nog mer pga att jag fått blodad tand(Sen skadade det inte att El-Ladan i staden hade nyöppning och sålde 46F8005 för 9990:- )

Visst märker jag kvalitésskillnad mellan de olika serierna i form av bättre färger, mycket mindre ljuskänslighet på skärmen (förr kunde man inte ha något ljus bakom soffan då det speglades något fruktansvärt) samt bättre bildbehandling. Använder man sig av motion plus så märker man att 8-serien ligger före, då jag på 6-serien kunde märka av en "gele"aktig ram runt objekt samt viss eftersläpning då det gick lite väl fort.

Då jag är en person som gärna letar efter fel eller defekter så har jag lagt märke till dessa saker, medans sambon inte märkte av de klagomål jag hade på 6-serien. Visst kan hon hålla med om att det flyter på fint och ger bra färger.

Frågan är då hur pass kräsen du är. Vad är viktigast för dig? Kvalité eller pris?

Precis som du skriver så kommer du att få en bättre tv än den du har idag oavsett vilken modell du väljer.
Nu jämför jag visserligen med förra årets 6-serie "ES", har bara hört bra saker om årets 6-serie "F"

Tyvärr blir det svårt att jämföra modellerna sida vid sida på närmaste varuhus då de oftast står på olika ställen samt att demoläget + den ljusa miljön oftast inte speglar hur miljön hemma ser ut.
Något som skulle kunna underlätta för dig när det gäller detta val är att om du har möjlighet att köpa båda apparaterna, slå upp dom hemma och där bilda dig en uppfattning, den TVn du väljer får stanna kvar medans den andra lämnas tillbaka (inom 30 dagar)

Hoppas detta hjälpte lite.
Jag satt själv i den positionen för ett tag sedan och jisses vad jobbigt det var att välja!

Redigerat av Unregistered679f77dd, 26 November 2013 - 23:07.

Postad 27 November 2013 - 11:45

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Tack för svaret.

Ja, så om jag ska köpa en 65 tummare, så kan jag egentligen införskaffa en i 6-serien om man tänker ekonomiskt.
Jag vill kunna ställa in bra bild. Men med tanke på att jag tycker att min fem år gamla tv har okej bild (när jag inte har något att ämföra med), så borde det ändå räcka med en tv från 6-serien.
Jag har åtminstone bestämt mig för att en tv från 8-serien är overkill.;-)

Jag tror det finns ju en 60 tummare i 7-serien ute i butikerna för runt 19 000kr.

Jag tycker min 40 tum är för liten. Sitter runt fyra meter från tv:n.

Kan du tänka dig att gå upp till 25000 kr rekommenderar jag absolut att du funderar på 64" F8505, som jag anser vara Samsungs bästa tv just nu, kanske tom den bästa tv:n på marknaden. Ljusstyrka nästan i klass med en LCD och som sopar banan med plasmakonkurrenterna, och en svärta som sopar banan med alla LCD:er och nästan alla plasmor (i ett mörkt rum är Panasonic VT60 och ZT60 något bättre gällande svärtan). Inte för inte som den vann HDTVShootout :D

Postad 27 November 2013 - 21:57

X-Edge
  • X-Edge
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Hej, är det skillnader på hur man kan se på playkanaler (främst svtplay) via webbläsaren mellan 6,7 samt 8-serien ? Funderar på att köpa UE55F6515 eller någon modell däromkring men ser på "frågor & svar" på Elgiganten så fungerar det inte med svtplay på denna tv pga avsaknad av flash ?

Postad 27 November 2013 - 23:05

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Hej, är det skillnader på hur man kan se på playkanaler (främst svtplay) via webbläsaren mellan 6,7 samt 8-serien ? Funderar på att köpa UE55F6515 eller någon modell däromkring men ser på "frågor & svar" på Elgiganten så fungerar det inte med svtplay på denna tv pga avsaknad av flash ?

Spontant är jag mkt tveksam om det är några skillnader, annat än att toppmodellerna har lite bättre prestanda. Men jag har inte de facto själv testat annat än toppmodellerna så jag kan ha fel.

Postad 28 November 2013 - 20:54

flygarmange
  • flygarmange
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag köpte en Samsung F6475 i 65 tum som jag skickade tillbaka på grund av ordentlig clouding i två av hörnen. Jag kan acceptera att det syns på svart skärm men när det skiner igenom i filmer så att blicken dras dit hela tiden då är måttet rågat. Alla kant-LED har väl bekymmer med clouding men samsung tycker jag verkar ha konsekventa problem. Har en sharp på ingång nu hoppas att den är bättre. Det jag har läst verkar positivt i varje fall.

Sedan beror det väl på vad man vill ha. Samsung smart-tv med dualcore är ingen höjdare. Det tar lång tid att ladda saker och det är trögt gränssnitt. Quadcore är nog bättre men för mellanskillnaden kan man ju köpa en mac mini som mig och få helt annan prestanda och funktion. Det enda som talar för smart-tv är väl att det är enklare att använda för normal-tittare.

Där tycker jag sharp gör helt rätt som fokuserar på bild och byggkvalitet istället. Inga 3D-brillor, dubbla fjärr, designlullull och tjafs. Stora paneler till bra priser istället för dyra tillbehör. Dessutom en nolltolerans mot döda pixlar.

Redigerat av flygarmange, 28 November 2013 - 20:59.

Postad 28 November 2013 - 23:27

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Där tycker jag sharp gör helt rätt som fokuserar på bild och byggkvalitet istället. Inga 3D-brillor, dubbla fjärr, designlullull och tjafs. Stora paneler till bra priser istället för dyra tillbehör. Dessutom en nolltolerans mot döda pixlar.

Sharp ska ha cred för att de producerar stora tv-apparater till bra priser, men aldrig att de slår en Samsung 7005 eller 8005 på bildkvalite. Iaf inte de som är 70" och uppåt, däremot har de en del "mindre" apparater som är riktigt bra, speciellt sett till priset, men som tyvärr verkar vara mkt ovanliga på svenska marknaden. Däremot har Sharp bakbelysning på vissa apparater som ger lite jämnare svärta, även om jag tror att med sansade inställningar så är årets Samsung LCD:er mkt bättre än tidigare år.

Postad 01 December 2013 - 15:28

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10559 inlägg
  • 0

Jag köpte en Samsung F6475 i 65 tum som jag skickade tillbaka på grund av ordentlig clouding i två av hörnen. Jag kan acceptera att det syns på svart skärm men när det skiner igenom i filmer så att blicken dras dit hela tiden då är måttet rågat. Alla kant-LED har väl bekymmer med clouding men samsung tycker jag verkar ha konsekventa problem. Har en sharp på ingång nu hoppas att den är bättre. Det jag har läst verkar positivt i varje fall.

Sedan beror det väl på vad man vill ha. Samsung smart-tv med dualcore är ingen höjdare. Det tar lång tid att ladda saker och det är trögt gränssnitt. Quadcore är nog bättre men för mellanskillnaden kan man ju köpa en mac mini som mig och få helt annan prestanda och funktion. Det enda som talar för smart-tv är väl att det är enklare att använda för normal-tittare.

Kan nämna att Quadcore Samsung F8005 också är seg som sirap... Jag är med dig gällande cloudingen men det är plasma du får sikta på eller om du lyckas hitta någon exotisk bakbelyst LCD modell. Gå inte för Sony de är lika dåliga kålsupare tyvärr. Sedan gäller det att ha lite tur också. Peppar, peppar jag tror föräldrarnas 55F8005 har lite lindrigare clouding än min Sony. Men jag lyckades spotta det smått omgående så långt ifrån perfekt är det ju.

Recensionssidor försöker hävda att Samsung och Sony har bäst koll på detta men långt ifrån acceptabelt.

Postad 01 December 2013 - 17:20

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Kan nämna att Quadcore Samsung F8005 också är seg som sirap... Jag är med dig gällande cloudingen men det är plasma du får sikta på eller om du lyckas hitta någon exotisk bakbelyst LCD modell. Gå inte för Sony de är lika dåliga kålsupare tyvärr. Sedan gäller det att ha lite tur också. Peppar, peppar jag tror föräldrarnas 55F8005 har lite lindrigare clouding än min Sony. Men jag lyckades spotta det smått omgående så långt ifrån perfekt är det ju.

Recensionssidor försöker hävda att Samsung och Sony har bäst koll på detta men långt ifrån acceptabelt.

Märkligt, för min quadcore Samsung är det inte även om tidigare års Samsung däremot var det. Sen är det ingen raket kanske men absolut inte segt som sirap de gånger jag provat det, mer ung. som en typisk mediabox/tvbox.Hade inte ni dessutom reklamerat er tv enligt vad du skrev i annan tråd?

Redigerat av improwise, 01 December 2013 - 17:22.

Postad 02 December 2013 - 12:32

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10559 inlägg
  • 0
Det här är f8005 nr 2. Mina referenser är datorer varav ett par bra söliga bärbara, smartphones, surfplattor. Men jämför jag med Panasonic bdt320 så är den marginellt rappare.

Postad 03 December 2013 - 17:54

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Det här är f8005 nr 2. Mina referenser är datorer varav ett par bra söliga bärbara, smartphones, surfplattor. Men jämför jag med Panasonic bdt320 så är den marginellt rappare.

Efter att idag ha installerat föräldrarnas nya F8005 bli jag inte riktigt klok på vad du eg förväntat dig ang hastigheten på smarttv:n för jag tycker det flyter på riktigt bra. Har mest testkört ViaPlay och NetFlix lite och efter att ha konfigurerat upp det hela flyter det på helt ok, apparna startar på några sekunder och är så pass responsiva som jag tycker är rimligt att förvänta sig, klasser bättre än för 1-2 år sedan.

Postad 30 December 2013 - 09:34

Bine78
  • Bine78
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Haha, jag har fortfarande inte bestämmt mig. Men det måste bli av snart. Min gamla tv är verkligen inne på sista versen.
Om det inte rörde sig om så mycket pengar skulle det inte vara så problematiskt!

Men nu lutar det åt Samsung 60-tum från /-serien eller Samsungs 65-tums plasma. Det skiljer dock 7000kr de emellan.
Tror det blir den billigare varianten, för det är ju ändå nya finneser O-led och Ultra-hd på ingång. Så om några år är det väl dags att uppdatera igen ändå. ;-)

60-tum från7-serien, ska det stå.

Postad 30 December 2013 - 12:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Eller så är du lite smartare och köper en PS F8505 direkt och får i många viktiga avseenden bättre bild än vad UltraHD apparaterna kommer mäkta med (även med UltraHD material) inom överskådlig framtid... Så slipper du fundera på uppdateringar ett tag ;)

Postad 30 December 2013 - 13:13

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0

Eller så är du lite smartare och köper en PS F8505 direkt och får i många viktiga avseenden bättre bild än vad UltraHD apparaterna kommer mäkta med (även med UltraHD material) inom överskådlig framtid... Så slipper du fundera på uppdateringar ett tag ;)

Men då får man ju inte alla roliga färger på folk och fä som man får om man tittar från sidan på de flesta LCD:er och inte heller en ljusgrå "svärta" som lyser upp rummet lite mysigt :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.