Postad 03 augusti 2014 - 11:44
Postad 06 augusti 2014 - 06:54
Postad 06 augusti 2014 - 17:53
Frågan är om du vill ha ren snygg bas eller bröl?
Kef C4 finns väl fortfarande att köpa?
Postad 08 augusti 2014 - 15:42
Postad 09 augusti 2014 - 08:09
en 10" på 300w och en 8" på 140w
gäller bara att ställa in så dom inte utarbetar sig själva (bas null i lyssningsplatsen)
för min del så fick jag bara ha avståndet i recievern med 2 meter olika i värdet mellan subborna och nu flexar alla rutorna i huset när optimus prime flexar med sina kanoner eller elektro pratar i spiderman 2 samt när jag sitter i min abrahms (stridsvagn) i Bf4 och avfyrar skott mot dom andra idioterna som försöker vinna
Postad 09 augusti 2014 - 08:12
Postad 09 augusti 2014 - 12:16
Lättare eftersom som man kan dela dom lika och dom borde vara avstämda ganska lika med steg och lådor mm.
Sen tycker jag att det även blir snyggare med lika subbar...
Jag har 2st SVSer i fronten och en canton bak det funkar hur bra som helst.
Postad 09 augusti 2014 - 13:52
Woww.jag har 2 olika subbar och med mkt bra resultat
gäller bara att ställa in så dom inte utarbetar sig själva (bas null i lyssningsplatsen)
för min del så fick jag bara ha avståndet i recievern med 2 meter olika i värdet mellan subborna och nu flexar alla rutorna i huset när optimus prime flexar med sina kanoner eller elektro pratar i spiderman 2 samt när jag sitter i min abrahms (stridsvagn) i Bf4 och avfyrar skott mot dom andra idioterna som försöker vinna
Postad 10 augusti 2014 - 09:05
Redigerat av OMD28, 10 augusti 2014 - 10:43.
Postad 10 augusti 2014 - 09:34

Vad löser ni?jag har 2 olika subbar och med mkt bra resultat
Nu flexar alla rutorna i huset när optimus prime flexar med sina kanoner eller elektro pratar i spiderman 2 samt när jag sitter i min abrahms (stridsvagn) i Bf4 och avfyrar skott mot dom andra idioterna som försöker vinna
Jag löser med smörgås, det funkar bra med olika subbar.
Postad 10 augusti 2014 - 17:27
Hur löser du dom olika Q värdena då??? hur löser du lådans frekvensrespons .Många frågor kan jag till .Jag håller med smörgås, det funkar bra med olika subbar. Men det kan bli lite mer skruvande med att få till det.
Postad 10 augusti 2014 - 17:57
Hur löser du dom olika Q värdena då??? hur löser du lådans frekvensrespons .Många frågor kan jag till .
Till att börja med utgår jag från att vi pratar om aktiva basar med eget slutsteg.
Olika frekvens respons kan vara en fördel om inte subben är helt optimal, har du en sub med en viss frekvensrespons med en peak vid en viss frekvens så är det inte positivt om du adderar ytterligare vid exakt samma frekvens.
Det är inte så att jag menar att det är att föredra olika subbar, men TS frågade om det funkar och jag anser att det gör det. Det viktigaste oavsett lika eller olika är att de placeras rätt, justeras rätt, delning, nivå fas/tid etc.
Postad 10 augusti 2014 - 18:14
Oj vad du har fel!Till att börja med utgår jag från att vi pratar om aktiva basar med eget slutsteg.
Olika frekvens respons kan vara en fördel om inte subben är helt optimal, har du en sub med en viss frekvensrespons med en peak vid en viss frekvens så är det inte positivt om du adderar ytterligare vid exakt samma frekvens.
Det är inte så att jag menar att det är att föredra olika subbar, men TS frågade om det funkar och jag anser att det gör det. Det viktigaste oavsett lika eller olika är att de placeras rätt, justeras rätt, delning, nivå fas/tid etc.
Hur gör du med avstämningsfrekvens hur gör du med Q värde hur gör du med dom olika volymerna på lådor hur gör du med dom olika T/S parametrarna .
Sen spelar det ingen roll om subben har ett inbyggt steg eller är passiv du kommer inte runt dom sakerna jag frågar dig om.
Postad 10 augusti 2014 - 19:46
Postad 10 augusti 2014 - 20:45
Oj vad du har fel!
Hur gör du med avstämningsfrekvens hur gör du med Q värde hur gör du med dom olika volymerna på lådor hur gör du med dom olika T/S parametrarna .
Sen spelar det ingen roll om subben har ett inbyggt steg eller är passiv du kommer inte runt dom sakerna jag frågar dig om.
Jag gör inte något med dem då de inte har någon betydelse i sammanhanget och inget med saken att göra.
Förklara för mig ex. på vilket sätt lådvolymen skulle påverka att matcha 2 subbar i ett system.
När jag sa att jag utgår från att det är aktiva subbar så menar jag att det har ett slutsteg var med inställnings möjligheter.
Det som skulle göra det ganska mycket svårare är om de skulle drivas av samma steg med samma inställningar.
Postad 10 augusti 2014 - 21:54
Du kan förklara dig bättre än att bara svara skit snack det finn littratur om du vill förkovra dig i ämnet .Det är klart att det inte är optimalt med 2st olika subbar, men att säga att det absolut inte fungerar är bara skitsnack...
lådvolym påverkar frekvensrespons Q värde avstämnings frekvens och vad påverkar inställningarna på steget dom värdena.Jag gör inte något med dem då de inte har någon betydelse i sammanhanget och inget med saken att göra.
Förklara för mig ex. på vilket sätt lådvolymen skulle påverka att matcha 2 subbar i ett system.
När jag sa att jag utgår från att det är aktiva subbar så menar jag att det har ett slutsteg var med inställnings möjligheter.
Det som skulle göra det ganska mycket svårare är om de skulle drivas av samma steg med samma inställningar.
Postad 10 augusti 2014 - 22:11
Du kan förklara dig bättre än att bara svara skit snack det finn littratur om du vill förkovra dig i ämnet .
lådvolym påverkar frekvensrespons Q värde avstämnings frekvens och vad påverkar inställningarna på steget dom värdena.
Poängen är att det går att få 2st olika subbar att lira bra ihop i ett system, det du verkar påstå är ju att det ska vara totalt omöjligt. Då vill jag att du förklarar ingående i minsta detalj varför det är HEEELT omöjligt att använda sig av två olika subbasar.
Är man totalpurist och håller på med highend anläggningar skulle det troligtvis inte accepteras att ha 2 olika subbar, men i vanliga dödliga anläggningar spelar det inte så stor roll.
Postad 10 augusti 2014 - 22:18
Du kan förklara dig bättre än att bara svara skit snack det finn littratur om du vill förkovra dig i ämnet .
lådvolym påverkar frekvensrespons Q värde avstämnings frekvens och vad påverkar inställningarna på steget dom värdena.
Han ska anpassa 2 subbar till ett ljud system och ett rum, inte bygga ett par.
Utveckla gärna vad du menar och förklara dig.
Postad 10 augusti 2014 - 22:41
Den lådan som är sämst kommer att begränsa den andra lådan. Oavsett om man ser till djup eller output.
För att få någon behållning av två lådor bör dom stå strategiskt placerade, och spela exakt likadant. Om man kalibrerar dom separat och låter den bästa lådan spela så bra den bara kan så kommer den sämre lådan inte tillföra något, tvärtom.
Hela grejen med att ha två lådor är ju att få en bättre bas. Inte mer bas. Man vinner ju så väldigt lite i ljudtryck genom att fördubbla antalet baslådor.
Det är där jag tror att alla nybörjare gör tankevurpan. Att om man har för lite bas ska det bli världens ljudtrycksskillnad genom att skaffa en till. Det blir det ju tyvärr inte. Man vinner ju bara tre dB genom varje fördubbling.
Sen kan man givetvis vinna en massa rumsliga fördelar som gör att man upplever det som att man fått mer tryck, men i ren ljudstyrka är det ju faktiskt inte så.
Summan av kardemumman blir, vad jag tror och har upplevt, att två olika baslådor ofta blir sämre än att köra den bästa helt ensam.
För att få behållning av två baslådor ska dom vara likadana.

Postad 11 augusti 2014 - 02:16
Postad 11 augusti 2014 - 13:51
Postad 11 augusti 2014 - 14:25
Tack för alla klocka svar! Ska försöka få tag i en till kef C4. Hittar dock ingen Affär som säljer den.
Kolla med importören om de kan hjälpa dig
http://www.digitalbild.se
Postad 11 augusti 2014 - 16:25
Lådor och element har olika fysiska behov i form av olika lådor. Då lådorna styrs av elementens parametrar och det påverkar lådans volym och dess frekvens respons = Q värdet det är något som man inte trollar bort genom inställningar i ett slutsteg utan det är elementen som styr det. och det gäller alla typer av lådor .Han ska anpassa 2 subbar till ett ljud system och ett rum, inte bygga ett par.
Utveckla gärna vad du menar och förklara dig.
Så om man blandar en bas som spelar disco bas högt Q värde med en som spelar artikulerad bas lågt Q värde så blir det pannkaka av det .
Basarna kommer att ta ut varandra i förhållandet till sina Q värden och det är inget man kan trolla bort genom inställningar i slutsteget.
Sen har man fasvridningen som är olika i mellan lådorna som påverkar dom negativt .
sen måste man ta hänsyn till lådornas delay som blir olika och det är hur ljudet når örat och det påverkar fasen på lådorna .
Och det spelar ingen roll om det är färdig byggda lådor eller diy fysiken regler gäller dom båda .
Postad 11 augusti 2014 - 18:00
Lådor och element har olika fysiska behov i form av olika lådor. Då lådorna styrs av elementens parametrar och det påverkar lådans volym och dess frekvens respons = Q värdet det är något som man inte trollar bort genom inställningar i ett slutsteg utan det är elementen som styr det. och det gäller alla typer av lådor .
Så om man blandar en bas som spelar disco bas högt Q värde med en som spelar artikulerad bas lågt Q värde så blir det pannkaka av det .
Basarna kommer att ta ut varandra i förhållandet till sina Q värden och det är inget man kan trolla bort genom inställningar i slutsteget.
Sen har man fasvridningen som är olika i mellan lådorna som påverkar dom negativt .
sen måste man ta hänsyn till lådornas delay som blir olika och det är hur ljudet når örat och det påverkar fasen på lådorna .
Och det spelar ingen roll om det är färdig byggda lådor eller diy fysiken regler gäller dom båda .
Vad tycker du om att köra frontar som large och komplettera dem med subbar?
Är det också omöjligt eftersom de är avstämda på olika sätt?
Postad 11 augusti 2014 - 18:19
Ta inte i så du gör i brallan, Smörgås
Men om det stämmer så skulle jag vilja att du filmar när rutorna flexar...
Vad löser ni?
har tyvärr ingen highspeed kamera så kan bli svårt men nej, jag tar inte i. kanske inte alla rutor i huset men så är det riktigt jävla coolt är det banne mig och kommer bli ännu bättre när mina nya golvare kommer.
varför skulle jag behöva bevisa nåt sånt överhuvud taget?
vad har jag att vinna på att ljuga?
jag koncetrerade mig på att svara på TS fråga och hur jag upplevde det då jag har 2 helt olika subbor.
ninja out

Postad 11 augusti 2014 - 19:56
i regel så är en bas låda avstämd lägre än vad ett par fullrange högtalare är sen läser du inte mitt svar på rätt sätt utan dina kunskaper i ämnet är tydligen ganska begränsat.Vad tycker du om att köra frontar som large och komplettera dem med subbar?
Är det också omöjligt eftersom de är avstämda på olika sätt?
Det finns bra publikationer att läsa typ loudspeaker design cookbook.Om du läser den så kommer din insikt att bli större om hur en högtalare fungerar.
Postad 11 augusti 2014 - 21:26
har tyvärr ingen highspeed kamera så kan bli svårt men nej, jag tar inte i. kanske inte alla rutor i huset men så är det riktigt jävla coolt är det banne mig och kommer bli ännu bättre när mina nya golvare kommer.
varför skulle jag behöva bevisa nåt sånt överhuvud taget?
vad har jag att vinna på att ljuga?
jag koncetrerade mig på att svara på TS fråga och hur jag upplevde det då jag har 2 helt olika subbor.
ninja out![]()
![]()
![]()
Det behöver du ingen höghastighetskamera till. Typ 20-40 svängningar per sekund är inga som helst problem för en vanlig skitkamera att plocka upp på film.
Kan väl tillägga att jag kan lyckas få lite små vibrationer i mina fönsterrutor. Inte massor så det syns, men det känns om man lägger handen på rutan.
Mitt rum är i princip helt tätt så att jag kan trycksätta det riktigt bra.
Jag har ganska nya vikfönster med ganska tjockt glas.
Frågan är alltså om du har mycket äldre tunnare och/eller större fönster än mej, eller om din basrigg helt enkelt flyttar så pass mycket mer luft?

Så här ser min ut.

Postad 11 augusti 2014 - 22:09
vad har det med TS fråga att göra?
Postad 11 augusti 2014 - 22:31
i regel så är en bas låda avstämd lägre än vad ett par fullrange högtalare är sen läser du inte mitt svar på rätt sätt utan dina kunskaper i ämnet är tydligen ganska begränsat.
Det finns bra publikationer att läsa typ loudspeaker design cookbook.Om du läser den så kommer din insikt att bli större om hur en högtalare fungerar.
Tänk om du hade svarat på min fråga i stället för att tala om något du inte har en anning om, min kunskap.
Du som är så duktig och snackar om Q-värde och lådvolym, varför lådvolym?
De går att få bas utan låda med en baffel som bara är några cm bredare än elementet.
Jag har ägt ett par Jamo R909 jag har även träffat han som konstruerade dem och lärt mig ganska mycket användbart inte bara massa pålästa standard kunskaper.
http://www.jamo.com/...nding/?sku=R909
Följd den här länken och scrolla ner till ungefär mitten och börja läs, Ian Paisley är en av de högtalar konstruktörer som träffat som jag hyser stor respekt för. Han har tyvärr pensionerat sig från yrket. Men han var en trevlig kille att sitta och dricka pilsner med och snacka ljud.
http://www.audiopoli...sound-approach/
Det är absolut inget problem att kombinera olika basar och/eller fullrange frontar om man har kunskaper som du kanske saknar, lås inte in dig i teorier verkligheten kan överraska.
Redigerat av OMD28, 11 augusti 2014 - 23:23.
Postad 11 augusti 2014 - 22:40
Det behöver du ingen höghastighetskamera till. Typ 20-40 svängningar per sekund är inga som helst problem för en vanlig skitkamera att plocka upp på film.
Kan väl tillägga att jag kan lyckas få lite små vibrationer i mina fönsterrutor. Inte massor så det syns, men det känns om man lägger handen på rutan.
Mitt rum är i princip helt tätt så att jag kan trycksätta det riktigt bra.
Jag har ganska nya vikfönster med ganska tjockt glas.
Frågan är alltså om du har mycket äldre tunnare och/eller större fönster än mej, eller om din basrigg helt enkelt flyttar så pass mycket mer luft?
Så här ser min ut.IMG_4596.JPG 1,13MB 3 Antal nerladdningar
Hahahaha här drar vi en redig käftasmäll baker

Mina rutor rör sig ca 2cm när jag kör idiot infra men det har inte med att göra att jag har världens grymaste basar.....utan väldigt klent glas i fönstrerna.
Bakermans frontar ser små ut men vad är dom...160/170 höga?
Redigerat av robert293, 11 augusti 2014 - 22:44.
Postad 11 augusti 2014 - 23:07
jisses vad det uppmärksammades om min kommentar angående mina rutor.
vad har det med TS fråga att göra?
Du ansåg att dina rutor hade med TS fråga att göra när du skrev den, men när du blir ifrågasatt har den inte längre med TS fråga att göra?
Det är väl bara att erkänna att du överdrev en smula? Eller ganska mycket...
Postad 11 augusti 2014 - 23:48
Varför är det värsta rättegången över detta? Att man kan hänga upp sig på en sån bagatell förstår jag tyvärr inte.
Tänker inte fortsätta kommentera över hur fantastiskt onödigt det är att tok kommentera och kritisera min kommentar för att betydliga min mening med att det funkar kanon med två olika subbor.
Nu tänker jag fortsätta kolla på filmen med mina två subbor och lägga ner detta otroligt onödiga tidsdödande konversation med dig om en bagatell som du inte behöver kritisera.
Nu lägger vi ner detta tycker jag och fortsätter med trevliga inlägg på vice versa trådar och hjälper dom med bekymmer samt om vi behöver råd och hjälp, inte fylla trådar med sånt här trams.
Om du vill fortsätta detta så tar vi det via pm
För övrigt.
Hur gjorde TS
Olika basar inkopplade och är TS nöjd?
Redigerat av Unregistered46f62999, 11 augusti 2014 - 23:49.
Postad 12 augusti 2014 - 04:38
Var det inte olika balådor det snackades om sen svänger du över till dipol fullrange kan du inte hålla dig till ämnet eller har du svårt för det.Tänk om du hade svarat på min fråga i stället för att tala om något du inte har en anning om, min kunskap.
Du som är så duktig och snackar om Q-värde och lådvolym, varför lådvolym?
De går att få bas utan låda med en baffel som bara är några cm bredare än elementet.
Jag har ägt ett par Jamo R909 jag har även träffat han som konstruerade dem och lärt mig ganska mycket användbart inte bara massa pålästa standard kunskaper.
http://www.jamo.com/...nding/?sku=R909
Följd den här länken och scrolla ner till ungefär mitten och börja läs, Ian Paisley är en av de högtalar konstruktörer som träffat som jag hyser stor respekt för. Han har tyvärr pensionerat sig från yrket. Men han var en trevlig kille att sitta och dricka pilsner med och snacka ljud.
http://www.audiopoli...sound-approach/
Det är absolut inget problem att kombinera olika basar och/eller fullrange frontar om man har kunskaper som du kanske saknar, lås inte in dig i teorier verkligheten kan överraska.
Läs nu Loud Speaker Desing Cookbook eller någon annan bra publikation istället för att referea till ett reklam blad för mirage.
Postad 12 augusti 2014 - 06:50
Var det inte olika balådor det snackades om sen svänger du över till dipol fullrange kan du inte hålla dig till ämnet eller har du svårt för det.
Läs nu Loud Speaker Desing Cookbook eller någon annan bra publikation istället för att referea till ett reklam blad för mirage.
Det TS undrar är om man kan ha 2 olika subbar i ett rum. Inte hur man bygger en sub.
Han frågade inte om kokböcker.
Men det är ingen ide att fortsätta denna diskussion med dig, du kan ju allt..............men tydligen inte tillräckligt för att få till det med 2 olika subbar i ett rum.
Har du någon gång testat olika subbar i ett rum och jobbat med placering och justering/kalibrering, eller har du bara läst att det inte funkar och därför inte testat?
Postad 12 augusti 2014 - 11:01
jag har nu hållit på med hifi i snart 3 årtionden det mesta har jag byggt själv med närfälts mätningar av element för att få fram riktiga mätningar inte bara ett faktablad. Jag har väl till das datum byggt runt 100 st högtalare med riktiga mätningar både baslådor och fullrange lådor.Det TS undrar är om man kan ha 2 olika subbar i ett rum. Inte hur man bygger en sub.
Han frågade inte om kokböcker.
Men det är ingen ide att fortsätta denna diskussion med dig, du kan ju allt..............men tydligen inte tillräckligt för att få till det med 2 olika subbar i ett rum.
Har du någon gång testat olika subbar i ett rum och jobbat med placering och justering/kalibrering, eller har du bara läst att det inte funkar och därför inte testat?
Vad har du åstakommit i dina 49 år ett reklamblad och lite audyssey.
Postad 12 augusti 2014 - 11:41
jag har nu hållit på med hifi i snart 3 årtionden det mesta har jag byggt själv med närfälts mätningar av element för att få fram riktiga mätningar inte bara ett faktablad. Jag har väl till das datum byggt runt 100 st högtalare med riktiga mätningar både baslådor och fullrange lådor.
Vad har du åstakommit i dina 49 år ett reklamblad och lite audyssey.
Snacka om att vara off topic!
Jag har också hållit på med Ljud inte i 49 år som du skriver jag började inte med det innan jag föddes. auddysey ??
Jag hat byggt PA högtalare, haft firma med uthyrningar av PA & DIsco anläggningar. gjort installationer av PA och disco ljud, miljöljud i butiker och pubar mm mm och i hemmiljö.
Jag har arbetat i Hifibutik ca 15 år, och i leverantörsled 13 år och besökt och fått utbildning hos flera stora tillverkare.
Jag vet inte varför du har en så aggressiv attityd bara för att jag säger samma sak som flera andra här i tråden, att det går att kombinera olika basar i ett rum även om det kanske inte är optimalt.
Innan jag hade familj hade jag själv flera olika basar men inte på det sätt som TS syftar på utan mindre element från ca 45 HZ upp till 100 Hz och större element under 45 Hz det funkade hur bra som helst.
Det är väl fint om du gjort närfältsmätningar och " riktiga " mätningar, men det säger ju inget om det som TS undrar över.
Postad 12 augusti 2014 - 12:09
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar