Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför blänker Euroscreen Diplomat-duken?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 augusti 2006 - 20:29

Unregistered82bc6fda
  • Unregistered82bc6fda
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Har just monterat upp en Euroscreen Diplomat-duk som jag kör tillsammans med en Z2-projektor. Det mesta av bildytan är riktigt bra, men det finns ett område i översta delen av bilden som glänser/glimrar! Det är en effekt med ljusa korn i som ser ut som om det är frostat glas eller smörpapper framför bilden. Det syns nästan bara på jämna färgytor, och blir tydligare ju ljusare området är.

Det händer mest längst upp i mitten, typ rakt framför projektorlinsen, och avtar snabbt åt sidorna och neråt. Ställer jag mig upp så försvinner fenomenet nästan helt, och sitter man vid sidan av duken syns det inte heller.

Någon annan som märkt samma fenomen med Diplomat-duken? Går det att gåra något åt det? Känns som om det är något fel på den...

Redigerat av Unregistered82bc6fda, 23 augusti 2006 - 20:31.

Postad 31 augusti 2006 - 07:04

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Låter skumt.

Ser duken onormal ut i ytan när du inte belyser den med projektorn i det området?

Postad 31 augusti 2006 - 12:19

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0
Inte för att jag är någon expert men jag gissar att du har en "hot spot" överst i bild. Lampans ljus utgår ju från en tråd i mitten så det lyser ju kraftigast där eller nåt sånt.

Jag har upplevt lite samma sak på min Z2 jag hade innan.

Det du kan göra är antingen höja projektorn/sänka duken och skifta ner bilden mer (för att få en stor del av den ljusaste punkten utanför skärmen). Köpa ny mattare duk borde också funka (borde väl betyda en med mindre gain).

Redigerat av gusax, 31 augusti 2006 - 12:20.

Postad 14 mars 2008 - 11:00

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Hittade denna gammla tråd , jag har nåt liknanade fel med min diplomat och min HD65 proj, att när det är ljusa bild som text en himel med vita moln i så "blänker" det lite i molnen. Men det är rätt jobbigt att kolla på film och det "blänker" lite. Nån annan som har haft nåt liknande problem ? Det där med hotspot köper jag inte för för då skulle ju alla ha samma problem för nån stans i bilden måste det va nån typ av "hotspot" för den starkaste punkten kan ju inte va utanför bilden.

Postad 14 mars 2008 - 22:40

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Vanligt fenomen för billiga dukar.. För hög gain för projjen eller fel material i ytstukturen. Då skulle du sett Multibrackets dukar.. haha..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.