Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Snöig" bild på blue ray?

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 november 2008 - 10:10

Unregistered1481
  • Unregistered1481
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej

Köpte mig nyligen en ny hemmabio och kopplade den tillsamans med resten av grejorna,hemmabio till tv och ps3 till reciever en harman kardon hs 350.Hade verkligen sett framemot att se en blueray film med bra ljud och bilden blev riktig irriterande!Bilden är "snöig"?!Testade kolla på trailers också blueray och var hur fin upplösning som helst men inte på skivorna,har testat med inställningarna på ps3 också men blir ingen skillnad :( Har säkert missat något självklart :blush:
Någon som kanske haft samma problem och kan hjälpa mig vore VÄLDIGT tacksam :D

Mvh Micke

Postad 16 november 2008 - 10:13

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Antagligen är det filmgrain du sett som du inte tidigare observerat då DVD är för lågupplöst för att kunna visa det korrekt. Finns olika mkt grain på olika filmer. Vad/vilka filmer har du provat?

PS. Säger du "300" måste jag tyvärr slå ihjäl dig! :(

Redigerat av B8, 16 november 2008 - 10:14.

Postad 16 november 2008 - 11:11

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Vi får nog snart starta en Officiell tråd som heter Den stora Noob tråden ang BD för det poppar ständigt upp nya
trådar om missnöjd med BD och etc, no offense!!

Postad 16 november 2008 - 11:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 756 inlägg
  • 0

Vi får nog snart starta en Officiell tråd som heter Den stora Noob tråden ang BD för det poppar ständigt upp nya
trådar om missnöjd med BD och etc, no offense!!

Jepp, tyvärr är det denna okunskap om just filmgrain som gör att DNR överhuvudtaget existerar :(

Postad 16 november 2008 - 12:06

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Vilken film kollade du på ?

Postad 16 november 2008 - 12:13

Fahla
  • Fahla
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Antagligen är det filmgrain du sett som du inte tidigare observerat då DVD är för lågupplöst för att kunna visa det korrekt. Finns olika mkt grain på olika filmer. Vad/vilka filmer har du provat?

PS. Säger du "300" måste jag tyvärr slå ihjäl dig! :(

Nu har du ju skrämt iväg stackarn!,fy fy!.

Postad 16 november 2008 - 13:34

Unregistered8282627d
  • Unregistered8282627d
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Kan vara tv:n, hittade följande inlägg:

Var precis hos en polare som har en Sony D3500 skärm.

Vi kollade lite på "Close Encounters" och "Hills Have Eyes".
Av min fasa så börjar jag förstå varför en del gnäller på filmgrain.
På min Sharp skärm ser filmgrain naturligt ur som på bioduken, på polarens Sony skärm LYSER grainet i de mörka scenerna. Vi försökte dra ner skärpan, som stod på normalt läge, då försvann även detaljerna.
Sen prövade vi styggelsen "brus reducering" blev lite bättre men fortfarande störande.

Jag förstår nu varför han klagat på att en hel del BD filmer är ruskigt gryniga, vilket jag inte märkt på min skärm.

Gjorde testet att jag plockade med mig filmerna till den lokala TV butiken, det var 5 skärmar uppradade med samma källa. tre av skärmarna visade grainet naturligt, medans de andra 2 hade samma störande "lysande" grain i mörker som på min polares skärm, trots mina försök att kalibrera bort det utan att förlora skärpan.

Jag börjar nu förstå varför en del hatar grain. det beror på att de flesta skärmar idag har så brutal kontrast och bildhantering att det förstärker grain m.m. till det extrema, tyvärr utan möjligheter att kalibrera det till normal nivå.

På grund av denna tids många usla skärmar som inte klarar av att visa grain ordentligt så kan tyvärr DNR bli en standard om inte skärm tillverkarna ger fan i att överdriva kontraster och bildbehandlingarna i sina framtida skärmar. Ett filmgrain test borde ingå under tillverkningen för det inte ska se onaturligt och förstärkt ut.

Hoppas inte denna utveckling av överdriven/usel bildhantering på vissa moderna skärmar leder till att ALLA filmer blir dränkta i DNR i framtiden :( :D :blush:

Vad har du för tv?
Kolla så att bildförbättrare ? ;) inte är aktiverade. Lek med bildinställningarna.

Lycka till

Postad 16 november 2008 - 19:12

Geson
  • Geson
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Så det finns ett ord för eländet - grain! Jag undrade vad det var jag såg i dom mörka partierna i surf's up - det är dock bara när omgivningarna i filmen är rätt mörka dom syns hos mig iaf. Jag har iof sett detta vid flera demonstrationer hos diverse hembiobutiker när jag tänker efter, men inte reflekterat så mkt över det just då. Men hur som helst tycker jag allt annat som e bättre med blu-ray väger upp detta, iaf just nu men det gjorde ju inte ett dugg om det inte fanns 'grain'

Postad 16 november 2008 - 19:23

Mollusk
  • Mollusk
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
http://www.thedigita...rris062408.html

Postad 16 november 2008 - 19:26

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Skulle hjälpa om man visste vilka titlar det handlar om.

Postad 16 november 2008 - 20:49

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0

Så det finns ett ord för eländet - grain! Jag undrade vad det var jag såg i dom mörka partierna i surf's up - det är dock bara när omgivningarna i filmen är rätt mörka dom syns hos mig iaf. Jag har iof sett detta vid flera demonstrationer hos diverse hembiobutiker när jag tänker efter, men inte reflekterat så mkt över det just då. Men hur som helst tycker jag allt annat som e bättre med blu-ray väger upp detta, iaf just nu men det gjorde ju inte ett dugg om det inte fanns 'grain'

Ja korn skall vi inte ha! Filmen är uppbygd av korn och eftersom bilden är så upplöst ser man dem tydligare på Blu-ray än på dvd. Det skall vara så.

Postad 16 november 2008 - 21:08

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Har någon lust att kolla om ni ser "grynighet" i följande scen i transformers (blu-ray):
Det är scenen där autobots kommer till jorden, när dom (Shia LaBeouf och Megan Fox) går ur bilen för att se när dom kommer flygande och (krash)landar. Om man kollar på bla motorhuven på bilen när dom går ur bilen så ser jag denna "grynighet" (allt det gula på bilen är grynigt för mig i denna scen)
Även när Shia LaBeouf går ur bilen, närbilden på honon, så är bakgrunden grynig (det mörka).
Är det bara jag som ser detta eller skall det vara så?

Postad 16 november 2008 - 21:09

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1 229 inlägg
  • 0

PS. Säger du "300" måste jag tyvärr slå ihjäl dig! :D

vadårå? :blush: ja tyckte bilden sög på 300, kornigaste jag sett nånsin tror jag. :(

Postad 16 november 2008 - 21:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Surfs Up är en datoranimerad film. Här valde filmskaparna att lägga på låtsas-grain för att filmen skulle se mer äkta ut. Lite som en dokumentär. Alltså mer som en riktig film fimad med ... ja ... film på bio. ;) Den där kornigheten, den snöiga bilden är alltså skapad helt avsiktligt. Du kan gilla det eller hata det, men det är så filmskaparen ville ha det i detta fallet. Ett annat exempel på fuskgrain är filmen 300. Även här ville filmskaparna ha en speciell look.

På blu-ray ser du bilden mer som på bio (om du har tur och går på en bio där de ställt in skärpan). Dels ser du mycket mer detaljer än på DVD. Dels ser du mer grain, när sådant finns. Näst gång du går på bio. Kolla efter grain. :(

PS Om du har skärpan/sharpness uppskruvad för högt på din TV (eller vilken bildvisare du nu har) så kan grainet accentueras och se rent för dj*vligt ut. Skärpereglaget är nämnligen kantförstärkning och då syns både grain och brus mycket mer. Dra ner skärpan ordentligt så att den står högst på 25 eller nåt sånt.

Och tänk så här. Det kan inte vara fel att se bilden så korrekt som möjligt. Lär dig att grainet är en naturlig del av många filmer. Se det som ett kvitto på kvalitet eller nåt sånt, så känns det nog bättre. :D

Har någon lust att kolla om ni ser "grynighet" i följande scen i transformers (blu-ray):
Det är scenen där autobots kommer till jorden, när dom (Shia LaBeouf och Megan Fox) går ur bilen för att se när dom kommer flygande och (krash)landar. Om man kollar på bla motorhuven på bilen när dom går ur bilen så ser jag denna "grynighet" (allt det gula på bilen är grynigt för mig i denna scen)
Även när Shia LaBeouf går ur bilen, närbilden på honon, så är bakgrunden grynig (det mörka).

Det finns några mörka scener i Transformers med mycket grain. Det skall vara så. Det beror på att de filmade under mycket svaga ljusförhållanden och då blir grain oundvikligt. De kunde ha filmat med mer ljus och sedan i efterhand gjort bilden mörkare (utan grain), men de valde inte den vägen. :blush:

Postad 16 november 2008 - 21:20

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

vadårå? :blush: ja tyckte bilden sög på 300, kornigaste jag sett nånsin tror jag. :(

Just därför. För att den har väldigt mycket grain. Och det har nämnts i tusen...eller nej, antagligen en miljon trådar vid det här laget... (personligen tycker jag dock inte grain suger, däremot filmen 300 :D)

Postad 17 november 2008 - 11:57

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0

Gryn är sådant man gör gröt på men däremot finns det korninghet och precis som hassesolo skrev är det en naturlig del, lev med det eller titta på dvd.

Postad 17 november 2008 - 14:01

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Håller med till 110 %

Postad 17 november 2008 - 14:15

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0

Gryn är sådant man gör gröt på men däremot finns det korninghet och precis som hassesolo skrev är det en naturlig del, lev med det eller titta på dvd.

Korn trodde jag var ett sädesslag? Ja, jag har förstått nu att det skall vara denna "kornighet". Ville bara försäkra mig om det var fel på mina prylar eller om det skall vara så. Nu vet jag.

Postad 17 november 2008 - 20:10

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Postad bild

:)

Postad 17 november 2008 - 23:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
:P :)

Postad 18 november 2008 - 00:08

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Myrornas krig, nästan så man får huvudvärk ju.

Postad 21 november 2008 - 10:32

Unregistered1481
  • Unregistered1481
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej

Tack för alla som svarat uppskattas verkligen!

Problemet var att det var helt enkelt en inställning som jag hade på 720p och inte på 1080 och drf så gick aldrig filmen igång heller utan helt enkelt stanna på "loading" hehe:lol: Har fyra 5 bd filmer,vet att 300 har lite skum bild.

The day after tomorow
Transformers
300 haha
Besatt
I am a legend :)

hs 350,är det någon som har lite efarenhet utan av den?

tack ännu en gång till er alla :P

Postad 21 november 2008 - 10:41

Unregistered1481
  • Unregistered1481
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Vilken film kollade du på ?

Tittade på transformers och 300 :P
men fattade inte heller vrf filmen fungerade först och sedan gick den inte ens få igång utan stannade på loading menar nu transformers,fast jag inte hade änndrat något men chansen finns att jag råkat komma emot någon knapp :)

Nu har du ju skrämt iväg stackarn!,fy fy!.

hahah,grejen var den att jag inte fick fast jag hade klickat på att få ett mail när någon hade svarat på mitt forum inlägg men nej inget kom och nu skulle jag kolla så är det hur mkt som helst :D

PS. Säger du "300" måste jag tyvärr slå ihjäl dig! :D

300 är inget bra exempel på en shysst bd rulle hell no ;)

Postad 21 november 2008 - 10:58

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0

Tittade på transformers och 300 :P
men fattade inte heller vrf filmen fungerade först och sedan gick den inte ens få igång utan stannade på loading menar nu transformers,fast jag inte hade änndrat något men chansen finns att jag råkat komma emot någon knapp :)

hahah,grejen var den att jag inte fick fast jag hade klickat på att få ett mail när någon hade svarat på mitt forum inlägg men nej inget kom och nu skulle jag kolla så är det hur mkt som helst ;)

300 är inget bra exempel på en shysst bd rulle hell no :D

300 är ett utmärkt exempel på en bra HD bild men regissören har medvetet lagt till en massa korn för att skapa en viss känsla.

Postad 21 november 2008 - 11:05

Unregistered1481
  • Unregistered1481
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

300 är ett utmärkt exempel på en bra HD bild men regissören har medvetet lagt till en massa korn för att skapa en viss känsla.

Tycker att tex transfomers och ice age 2 har betydligt trevligare bild :)

Postad 21 november 2008 - 13:22

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0

Tycker att tex transfomers och ice age 2 har betydligt trevligare bild :)

Det finns många filmer som har kanonbild och det är mycket en personlig smak.

Postad 21 november 2008 - 14:12

Unregistered1481
  • Unregistered1481
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Det finns många filmer som har kanonbild och det är mycket en personlig smak.

ja absolut :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.