Så det finns ett ord för eländet - grain! Jag undrade vad det var jag såg i dom mörka partierna i surf's up - det är dock bara när omgivningarna i filmen är rätt mörka dom syns hos mig iaf. Jag har iof sett detta vid flera demonstrationer hos diverse hembiobutiker när jag tänker efter, men inte reflekterat så mkt över det just då. Men hur som helst tycker jag allt annat som e bättre med blu-ray väger upp detta, iaf just nu men det gjorde ju inte ett dugg om det inte fanns 'grain'
Surfs Up är en datoranimerad film. Här valde filmskaparna att lägga på låtsas-grain för att filmen skulle se mer äkta ut. Lite som en dokumentär. Alltså mer som en riktig film fimad med ... ja ... film på bio.

Den där kornigheten, den snöiga bilden är alltså skapad helt avsiktligt. Du kan gilla det eller hata det, men det är så filmskaparen ville ha det i detta fallet. Ett annat exempel på fuskgrain är filmen 300. Även här ville filmskaparna ha en speciell look.
På blu-ray ser du bilden mer som på bio (om du har tur och går på en bio där de ställt in skärpan). Dels ser du mycket mer detaljer än på DVD. Dels ser du mer grain, när sådant finns. Näst gång du går på bio. Kolla efter grain.
PS Om du har skärpan/sharpness uppskruvad för högt på din TV (eller vilken bildvisare du nu har) så kan grainet accentueras och se rent för dj*vligt ut. Skärpereglaget är nämnligen kantförstärkning och då syns både grain och brus mycket mer. Dra ner skärpan ordentligt så att den står högst på 25 eller nåt sånt.
Och tänk så här. Det kan inte vara fel att se bilden så korrekt som möjligt. Lär dig att grainet är en naturlig del av många filmer. Se det som ett kvitto på kvalitet eller nåt sånt, så känns det nog bättre.

Har någon lust att kolla om ni ser "grynighet" i följande scen i transformers (blu-ray):
Det är scenen där autobots kommer till jorden, när dom (Shia LaBeouf och Megan Fox) går ur bilen för att se när dom kommer flygande och (krash)landar. Om man kollar på bla motorhuven på bilen när dom går ur bilen så ser jag denna "grynighet" (allt det gula på bilen är grynigt för mig i denna scen)
Även när Shia LaBeouf går ur bilen, närbilden på honon, så är bakgrunden grynig (det mörka).
Är det bara jag som ser detta eller skall det vara så?
Det finns några mörka scener i Transformers med mycket grain. Det skall vara så. Det beror på att de filmade under mycket svaga ljusförhållanden och då blir grain oundvikligt. De kunde ha filmat med mer ljus och sedan i efterhand gjort bilden mörkare (utan grain), men de valde inte den vägen.