Jag sitter oxÄ pÄ fiber men har mycket problem med EPGn.
Finns det nÄgot sÀtt att kolla typ tappade paket pÄ ett fiber nÀt?
Kanske via xg6745 boxen?
Jag har ju oxÄ mÄnga störningar pÄ musikkanalerna kan detta ha ett samband?
/Paul
Sökningen pÄgÄr
Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, Feb 11 2005 20:26
34890 svar till detta Àmne
111 relaterade trÄdar
Postad 27 July 2009 - 17:49
Peter ser alltid fram emot att lÀsa dina inlÀgg mycket intressant kommer kommer dÀr ifrÄn.
Jag sitter oxÄ pÄ fiber men har mycket problem med EPGn. Finns det nÄgot sÀtt att kolla typ tappade paket pÄ ett fiber nÀt? Kanske via xg6745 boxen? Jag har ju oxÄ mÄnga störningar pÄ musikkanalerna kan detta ha ett samband? /Paul Postad 27 July 2009 - 17:51
Jag har inte heller problem med EPG, kanske kan det bero pÄ att inte jag heller
stÀnger av min box mer Àn nÀr Peter sÀger att det kommit en uppgradering Jag sitter med ADSL anslutning Redigerat av Volvis, 27 July 2009 - 17:52. Postad 27 July 2009 - 18:16
Jag betvivlar att störningarna pÄ radiokanalerna har nÄt samband. Det har varit strul med störningar pÄ radiokanalerna till och frÄn under lÀngre tid. Under en period sÄ försökte man "patcha" (tillfÀllig lösning pÄ problem i programvara) sig runt problemet genom att öka buffringstiden pÄ radiokanalerna. SÄ detta med hackande ljud pÄ radiokanalerna Àr nog ett helt annat problem. Tappade UDP-paket kan man inte pÄ nÄgot uppenbart sÀtt detektera (UDP Àr "connection-less" och innehÄller inga sekvensnummer eller liknande som det finns i TCP), sÄtillvida man inte har denna kontroll pÄ applikationsnivÄ (vilket man bör ha).
Det skulle vara intressant att veta hur mÄnga av er som har problem med programinformation ocksÄ tar ned boxen i standby. Finns det nÄgot samband med att man har boxen i standby och att man ocksÄ tappar programinformation? Eller finns det ocksÄ folk som har detta problem och som aldrig tar ned boxen i standby? /Peter Cigéhn Postad 27 July 2009 - 18:28
Lite Telia-relaterad pÄ IPTV watch för den intresserade:
http://www.iptv-watc...ns-booming.html /Peter Cigéhn Postad 27 July 2009 - 21:57
En liten tanke kring SVT HD - testandet.
Enligt info pÄ Telias hemsida sÄ skall man stÀlla in 720p i boxen. Jag kan tÀnka mig att det blir lite vÀl mkt tryckande pÄ fjÀrren nÀr man byter till och frÄn SVT HD. (lÀs : byte av upplösning till och frÄn 720p) Detta för att det, antar jag, finns ett antal scalers/deinterlacers som gör det bÀttre Àn Motorolas... I TV:n sjÀlv förstÄs, men Àven i en del nya A/V-receivers med rÀtt chip. Att först lÄta boxen skala alla icke-HD kanaler till 720 och sedan ngn annan burk som TV:n skala vidare till 1080 kan vÀl inte vara optimalt eller Àr jag kanske petig nu. NÀr HD blir verklighet sÄ mÄste det lösas pÄ nÄt sÀtt sÄ att boxen skickar ut en "ursprunglig" upplösning för respektive kanal om man vill det. För övrigt, sjÀlv med ADSL, sÄ vore det intressant att veta om Telia i samband med HD-testandet Àven funderar pÄ en högre bitrate med MPEG4 oxÄ till oss lantisar. Postad 27 July 2009 - 23:25
Det blir sÄ nÀr man startar om boxen. DÄ byter den till den som ligger överst i listan. Postad 28 July 2009 - 00:40 Precis vad jag önskar mig ocksÄ! Förutom SD-upplösningen sÄ sÀnder SVT-HD med 720p och C+ Film/Sport med1080i. I mitt fall (iptv via CD) har jag kompromissat/prioriterat C+ och stÀllt in boxen pÄ 1080i ut till videoprocessorn som matar vidare signalen till projektorn. NÀr jag skall titta pÄ min gamla "kvalitetstjockteve" (32") sÄ fÄr videoprocessorn vackert konvertera ner till 576i. Funkar utan nÄgra nÀmnvÀrda skavanker. Men som sagt, boxen borde fÄ en instÀllning "original", sÄ att man alltid fÄr ursprunglig upplösning. Starkt önskemÄl till Motorola antar jag .... Postad 28 July 2009 - 07:47
Ăr testen av SVT HD igĂ„ng?
Ni som i sĂ„ fall har det: Hur funkar det? Hur mycket bĂ€ttre bild upplever ni att det Ă€r? Ăr det vĂ€rt all vĂ€ntan? Postad 28 July 2009 - 08:11
Jag sitter med fiber som drogs i feb i Är (dvs nÀstan helt nytt) och jag upplever ocksÄ problem med programinfon. sÀtter alltid boxen i standby över natten. /niklas Postad 28 July 2009 - 12:44
Boxen (1910) stÀlls alltid i standby Efter senaste omstart i söndags sÄ har inte EPGn förÀndrats alls, den strÀcker sig till pÄ torsdag 01.55. Vet egentligen inte om jag haft det hÀr problemet hela tiden sen jag skaffade Telia för ca 3 mÄnader sedan eftersom det hela tiden kommer nya fw som startar om boxen, ibland har jag dessutom upplevt att boxen bootar om utan att det varit nÄgon ny fw (boxen har alltsÄ fÄtt ny EPG vid dessa tillfÀllen). Nu har jag dock blivit uppmÀrksam pÄ detta sÄ vi fÄr se vad som hÀnder. Postad 28 July 2009 - 13:15
Just det hÀr med att du upplever att den bootar om utan att det egentligen finns nÄgon ny programvara Àr det som gör mig misstÀnksam att det inte funkar med uppdateringen av EPG dÄ boxen stÄr i standby. SjÀlv har jag stora problem med min 1910 box som inte alls beter sig speciellt bra dÄ jag tar ned den i standby. Den gÄr antingen alltid tillbaka till timglaset (vilket den skall bara göra om det finns ny GUI-programvara, och det har inte kommit ny sÄdan sen den 22 juni, eller om "timeout"-buggen har varit aktiv, vilket jag dock inte upplevt har intrÀffat pÄ ett bra tag), eller att den stannar med blinkade gul prick nummer 4 dÀr den fastnar och den enda som hjÀlper Àr att dra strömsladden och göra en kallstart. SÄ det finns alltsÄ tydliga indikationer pÄ att de som har problem med programinformationen Àr dom som tar ned boxen i standby. Och att dom som aldrig tar ned boxen i standby har mindre (eller inga) problem med programinformationen... /Peter Cigéhn Postad 28 July 2009 - 13:50
Ăr en tjĂ€nst försenad mera Ă€n X dagar sĂ„ fĂ„r du ersĂ€ttning. LĂ€s policyn Ăr du missnöjd sĂ„ har du rĂ€tt att sĂ€ga upp din tjĂ€nst nu PGA telia uppdaterar sina avtal nu (fick brev om det sjĂ€lv för jag Ă€r kund hos telia och mycket nöjd nu men innan allt funkade sĂ„ kunde jag **** dom.) Man har alltid rĂ€tt att sĂ€ga upp sitt AB nĂ€r dom uppdatera sina villkor/avtal om man inte GodkĂ€nner avtalet. Postad 28 July 2009 - 17:29
Men varför tar den inte emot updates pÄ EPGn nÀr den Àr igÄng dÄ, den anvÀnds ju nÄgon timme nÀstan varje dag ivf? Skulle det vara att nÄtt gÄr snett första gÄngen man sÀtter den i standby efter omstart och sen inte fungerar som den ska nÀr man vÀcker den igen? I sÄ fall Àr det klar bugg som borde kunna reproduceras av Telia sjÀlva. Postad 28 July 2009 - 19:23
Jag har verkligen försökt att förmÄ boxar att tappa EPG genom att stÀlla dem i standby och Àven bryta nÀtkontakten men min box startar ta imot EPG nÀr jag startar den igen hela tiden, och det kanske Àr nÄgon procent av alla kunder som har detta problem som gör det svÄrhittat. Markus Johansson Telia kundservice Postad 28 July 2009 - 22:57 Lite det jag menar, hade det bara varit standby lÀget som var avgörande sÄ borde betydligt fler vara berörda, eftersom det borde vara vanligare att sÀtta boxen i standby Àn att inte göra det. DÄ ÄterstÄr 2 andra alternativa felkÀllor, boxen eller ADSL linan. Postad 29 July 2009 - 07:25
Antagligen Àr det flera kriterier som mÄste vara uppfyllda för att felet ska uppstÄ, kan ni som har problemet helt enkelt prova att inte slÄ av boxen och se om felet dyker upp trots det? Markus Johansson Telia Kundservice Postad 29 July 2009 - 07:57 Grattis till 1910 boxen! Postad 29 July 2009 - 08:23
Visst kan jag pröva det. Men det mÄste finnas andra saker som skiljer tex programvara eller skillnader i nÀten. Jag har som exempel inte nÄgot annat Àn pÄ instÀllningarna för lokalkanaler vÀstnytt o sydnytt för svt dÀr vÀstnytt Àr först o bara tv4 göteborg det Àr ju helt rÀtt för mig men det funkar ju inte för nÄgon som bor i mÀlardalen. SÄ jag kan ju inte tex. se det felet dÀr det blir fel lokalkanaler som nÀmts ganaska nyss. SÄ det borde vara omöjligt att försöka framkalla felet om man inte har samma förutsÀttningar som oss som har felet. Jag menar det Àr ok att testa att inte sÀtta boxen i standby men det Àr ju inte en bÀttre lösning Àn vad jag föreslagit tidigare att programvaran tvingas boxen att ansluta till epg signalen med jÀmna mellanrum. EPGn kommer ju vara en förutsÀttning för att PVR skall fungera. /Paul Redigerat av Paul Holmgren, 29 July 2009 - 15:14. Postad 29 July 2009 - 08:52
Jag har ADSL men inga problem med EPGn. StÀnger inte av boxen Postad 29 July 2009 - 14:00
Jag brukar stÀlla min 1910 i standby och har inte haft nÄgra EPG-problem pÄ ett tag. Idag kom den dessutom för första gÄngen pÄ lÀnge upp ur standby utan att fastna med blinkande gul fjÀrde prick pÄ svart bakgrund.
Postad 29 July 2009 - 22:00
Vad Àr det för skillnad pÄ den gamla kreatel och nya motorola? Förutom HDMI och toslink
Ăr den snabbare Ă€r kreatel? jag tycker menyerna och kanal byten Ă€r vĂ€ldigt segt pĂ„ kreatel.. har precis köpt en sony lcd men inbyggdt mottagare, kör via marknĂ€tet nu och det flyter pĂ„ vĂ€ldigt bra tycker jag. Gillar sonys epg ocksĂ„.. laddar vĂ€ldigt snabbt och bra grĂ€nsnitt, funderar pĂ„ om jag ska skaffa en tvilling abonemang eller haka pĂ„ boxer istĂ€llet. NĂ„gra synpunkter pĂ„ motorola boxen? Postad 30 July 2009 - 12:36
FöljetÄngen om EPGn fortsÀtter.
Vid midnatt sÄ började EPGn försvinna pÄ kanal efter kanal igen. Nu vÀxlar jag över till fulla kanallistan eftersom jag normalt har en favoritlista och startar om boxen, efter omstart har jag PG information fram till söndag samt lÀmnar boxen pÄ. NÀr jag kollar nu sÄ har jag information fram till mÄndag sÄ det verkar ha fyllts pÄ ivf. SlÄr nu pÄ min favoritlista igen (vet inte om den har nÄgon betydelse, men det Àr en parameter som inte Àr standard) sÄ fÄr vi se hur det ser ut imorgon, kommer att ha boxen igÄng. Postad 30 July 2009 - 12:53
Funderar ocksÄ pÄ att införskaffa detta, men har en frÄga.
Om man har 8 Mbit hur mycket av dessa anvÀnds dÄ för Telia Digital? Vi Àr 3 stycken som delar pÄ 8 mbit och jag vill inte sno all bandbredd nÀr jag kollar pÄ tv Postad 30 July 2009 - 13:49 Har 8 Mbit bredband, TV och bredbandstele. FÄr 6,9 Mbit bredband med TV aktivt. Men för andra kan det kanske vara annorlunda pga andra förhÄllanden. Postad 30 July 2009 - 16:33
OK, tack. SÄ ca. 1 mbit anvÀnds till TV. Inte sÄ farligt Postad 30 July 2009 - 18:22
Nej, dÀr har du fel. Har man tv och 8 mbit sÀtts max synkhastigheten pÄ ca 15 mbit och dÄ digital-TV tar ca 6 mbit kan man i ditt fall gissa pÄ ni synkar upp i ca 13 mbit. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 30 July 2009 - 18:30
Kanske ska reda ut det hÀr. Motorola har köpt upp Kreatel sÄ det Àr samma tillverkare av boxarna. 1910 Àr en nyare version med som du skriver bland annat HDMI. Boxarna Àr ungefÀr lika snabba men det Àr bara 1910 boxen som har stöd för HDTV. Markus Johansson Telia Kundservice Redigerat av TeliaKundservice, 30 July 2009 - 18:32. Postad 30 July 2009 - 20:31
Har haft digital tv tjÀnsten via fiberLAN nu i lite mer en en vecka och har ett problem: En gÄng varje dag sÄ lÄser sig bilden och ljudet i ungefÀr 1 sek. nÄgon som vet vad det kan bero pÄ?
Mvh 91robe Postad 30 July 2009 - 22:41
Tack för svaret, dÄ vet man ungefÀr hur det ligger till. Jag kan passa pÄ att frÄga dig om ett anant problem som jag har... för en nÄgra veckor sedan sÄ slutade MTV fungera pÄ mitt utbud, epg och sÄnt visas men jag fÄr ingen bild. Det Àr bara den kanalen som det inte fungerar, frÄn början trodde vi att det kanske var sÄ att kanalen kanske inte lÀngre ingick i det paket vi har (lagom) men sen sÄ kikade jag pÄ er hemsida och dÀr stÄr det tydligt att den ska ingÄ i det paketet. Sen har jag Àven startat om boxen (strömsladd) kollat parent controll.. (ifall MTV klassas som adult Har felanmÀllt det dÀr, har fortfarande inte hört nÄgot frÄn kundservice, orkar heller inte stÄ i en halvtimmes telefon kö för att höra status förresten, kan man hÀmta ett digital tv paket pÄ en telia butik? eller kan man bara bestÀlla det via nÀtet/kundservice? Eftersom vi redan har 1 abb hemma sÄ borde inte aktivering av ett ytterligare ta specillet lÄng tid... Redigerat av Unregistered1232, 30 July 2009 - 22:42. Postad 31 July 2009 - 10:46 Den verkar leva fortfarande, EPG Àr nu fram till tisdag. Nu stÄr boxen i standby för att se om uppdateringarna upphör eller om nÄgot har sjÀlvlÀkt Postad 31 July 2009 - 15:38 Priset, kvalitén, grÀnssnittet och framför allt ser Voddler ut att bli mycket mer lovande med t.ex. 1080p filmer och större utbud. Postad 31 July 2009 - 15:43
Det Àr antagligen nÄgot fel pÄ nÀtet hos er för kanalen fungerar hÀr men har inga kunduppgifter pÄ dig sÄ kan inte felsöka vidare.
Det Àr minst kö pÄ eftermiddagarna mellan 14 och 16, sÄ vill ni ringa kan det vara lÀmpligt att ringa dÄ.
Man kan bestÀlla digital-tv i butiken och fÄr box dÀr dÄ. De lÀgger upp kontot pÄ en gÄng i Telias system. Du kan be butiken om koderna pÄ en gÄng eftersom att det för tillfÀllet verkar vara problem pÄ mina sidor att se koderna pÄ tvilling boxen. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 31 July 2009 - 15:44
Första gÄngen pÄ lÀnge som den gick upp ur standby utan att fastan pÄ fjÀrde pricken sÀger du? Det Àr uppenbarligen nÄgot skumt med 1910 boxens beteende i standby. Det normala beteendet Àr ju (numera) att boxen aldrig skall gÄ tillbaka till varken blinkade prickar, eller timglaset, utan direkt (efter en 3 sekunders fördröjning för att kontrollera om "timeout-buggen" Àr aktiv eller inte) visa bild. Jag har sjÀlv samma problem med min 1910-box dÀr den fastnar pÄ fjÀrde pricken, vilket Àr mycket mÀrkligt. Jag misstÀnker att det Àr det hÀr som Àr grundproblemet Àven för EPG-problematiken. /Peter Cigéhn Postad 31 July 2009 - 15:52
Jag har sett indikationer pÄ att utvecklarna hÄller pÄ och testar/fixar en bugg som har med hur instÀllningar lagras "persistent" (bestÄende). Tydligen sÄ verkar nuvarande version av programvaran anvÀnt fel parameter (man har skickat med vÀrdet 1 istÀllet för 0) i ett anrop för att spara instÀllningar dÀr min tolkning Àr att instÀllningar som skulle ha lagrats persistent i boxen bara sparas tillfÀlligt. DÄ kan jag tÀnka mig att den "glömmer bort" vilken som Àr den kanal som du har valt. Vi fÄr se om nÄgon framtid uppdatering av programvaran fixar den hÀr buggen. Det hÀr Àr en ren gissning frÄn min sida, sÄ jag kan ju ha helt fel ocksÄ. Vi fÄr se... /Peter Cigéhn Postad 31 July 2009 - 15:57
Om du lÀser vad jag skrev tidigare om hur EPG-informationen distribueras till boxen sÄ Àr det ju inte boxen som styr nÀr den lÀser in uppdaterad EPG-information. Det verkar den enbart göra dÄ det indikeras en Àndring pÄ "event stream". Om det Àr sÄ att den enda timmen som boxen Àr pÄ (och inte i standby) och det inte indikeras nÄgon uppdaterating pÄ "event stream" sÄ kommer boxen inte heller att slÄ pÄ och ta emot "update stream". Visst, man kan ju alltid ha Äsiker om den tekniska lösningen som Motorola har valt pÄ det hela. Men jag personligen tror inte att det Àr sjÀlva EPG-uppdateringsmekanismen som sÄdant som Àr felaktig, utan nÄgot annat grundlÀggande problem som har som symptom att EPG-informationen ocksÄ falerar. Men det faktum att det Àr nÄgot problem med boxen dÄ den tas ned i standby (och att den gÄr tillbaka och fastnar pÄ blinkade prick nummer 4) sÄ Àr det nog dÀr man skall leta problemet. /Peter Cigéhn Postad 31 July 2009 - 16:05
Vilket statistisk underlag baserar du pÄstÄendet att det "borde vara vanligare att sÀtta boxen i standby"? Av det statistiska underlaget jag och min svÀrfar/svÀrmor sÄ Àr det ingen som sÀtter boxen i standby (dom mindre frekventa besöken hos svÀrfar/svÀrmor sÄ brukar en omstart alltid innebÀra uppdatering av programvaran eftersom dom aldrig slÄr av boxen). Jag Àr fortfarande övertygad om att det Àr kombinationen med att man sÀtter boxen i standby som Ästadkommer strulet med EPG-informationen. /Peter Cigéhn Postad 31 July 2009 - 20:19
Boxarna lÀmnas INTE ut i butik utan skickas per post enligt ordinarie rutin. Det Àr mÄnga som kommer till oss i butik och fÄtt svaret av kundtjÀnst att det Àr bara att komma in och hÀmta box, sÄ Àr altsÄ inte fallet. Dessutom ser vi tyvÀrr inte heller koderna direkt tyvÀrr. Postad 01 August 2009 - 10:20
Hej alla i trÄden.
Jag funderar pÄ att ev. byta frÄn canal digital till telias ip-tv. För mig Àr det vÀldigt viktigt att det fungerar att se pÄ tv i bÄde vardagsrummet och sovrummet. Inte samtidigt, typ tvillingabonnemang, utan pÄ en tv i taget med ett abonnemang. DÀrför Àr min frÄga följande: Fungerar det att ha tvÄ boxar, en i vardagsrummet och en i sovrummet. Ha samma koder inlagda pÄ bÀgge boxarna, men bara en inkopplad i taget. Typ stÀnga av strömmen till den som inte anvÀnds och sedan direkt logga in med den andra boxen? Eller lÄser det sig pÄ nÄgot sÀtt? Om det fungerar, Àr det dÄ nÄgon nackdel med detta, förutom att man varje gÄng man skall se pÄ tv i sovrummet mÄste gÄ igenom hela den sega inloggningsprocessen pÄ flera minuter (som kÀnns lite onödigt seg). Fungerar det Àven om man har den "gamla boxen" i sovrummet och den "nya med hdmi" i vardagsrummet? Jag har nÀtverkskabel indraget till sovrummet, som jag i sÄ fall kommer att anvÀnda. Har Àven ett sÄ kallat "telia smart" modem/router/trÄdlös accesspunt/grunka (gud var STOR den Àr), och ADSL 8Mbit. Anledningen till at jag funderar pÄ att byta Àr att telia Àr lite billigare och att jag gillar iden med on demand/play funktionen som finns pÄ en del kanaler, Àven om utbudet verkar vara rÀtt kass Àn. Ber om ursÀkt om svaret pÄ denna frÄga redan finns i trÄden, men jag har ingen lust att Àgna de sista dagarna av min semester med att lÀsa 6120 inlÀgg. Postad 01 August 2009 - 12:28
Precis likadant hÀr, tar aldrig ner min 1910 i standby, eftersom det nÀstan aldrig fungerar att starta den pÄ 3 sekunder. Enda gÄngen det funkar Àr direkt efter en omstart, men har det gÄtt en lÀngre tid funkar det inte (har ingen koll pÄ var tidsgrÀnsen gÄr). DÀrmed har jag vÀldigt sÀllan haft problem med EPG'n, tror det hÀnt max 2 ggr senaste Äret. Redigerat av Bopper, 01 August 2009 - 12:29. Postad 01 August 2009 - 13:30 Det var bara ett lekmannamÀssigt antagande jag gjorde, efter din betydligt större undersökning sÄ Àr jag beredd att ge dig rÀtt Du har Àven rÀtt i att standby har nÄtt med saken att göra för efter att haft den i standby sÄ har uppdateringen upphört. Just nu sÄ testar jag om det kommer igÄng igen utan att starta om den, sÄ nu har jag den igÄng igen. Postad 01 August 2009 - 13:37
LÄter EXAKT sÄsom min 1910 ocksÄ har betett sig. Man kan ha den nere i standby en kort stund och fÄ upp den igen. Har man haft den i standby en lite lÀngre stund sÄ fastnar den pÄ blinkande prick 4. Jag har dock aldrig haft detta problem med 1510:an, sÄ det verkar vara nÄgot som bara uppstÄr med 1910. En fundering kan ju vara hur mÄnga som har haft problem med EPG som har 1510? Jag misstÀnker att dom som har problem med EPG:en ocksÄ har en 1910 (bara en vild spekulation). Dock sÄ provade jag bara för en stund sedan att starta upp min 1910 frÄn en lÀngre tids standby och dÄ gick den igÄng. SÄ det mÀrkliga beteendet att den inte startar upp frÄn standby verkar inte vara konsekvent. Jag förstÄr att man har svÄrt upprepa det hÀr felet hos Telia sjÀlva. Det verkar vara ett av dom mer otrevliga felen som kan uppstÄ i programvara (tror mig, jag jobbar sjÀlv med utveckling av programvara och har jobbat som "trouble shooter" och vet hur svÄrt det Àr med fel som inte Àr upprepbara). /Peter Cigéhn Postad 01 August 2009 - 16:55
Idag bestÀllde jag kombinationserbjudanden via telia och om nÄgra veckor sÄ har jag :
- 6-8 Mbit internet - TV paketet stor - Bredbandstelefoni Min frÄga Àr följande: MÄste jag koppla in Telia smart eller kan jag helt enkelt strunta i den. Den kostar ingenting första 6 mÄnader men efter det kommer den att kosta 29 kr/mÄn. Det Àr inget jag vill ha egentligen men det verkar vara ett krav under första Äret (enligt Telias kundtjÀnst). Jag har tittat pÄ Telias hemsida och tycker inte att jag behöver nÄgot av de tillbehör som finns i dagslÀget till Telia smart sÄ jag kÀnner att jag inte har anvÀndning alls för telia smart egentligen. Postad 01 August 2009 - 21:02
Jag har aldrig provat att ha den i Standby lÀngre stunder, utan har fÄtt för mig att Standby krÄnglar nÀr man haft den i drift lÀngre stunder istÀllet... Postad 01 August 2009 - 21:06
Jag kan vÀl egentligen inte sÄ mycket om detta, men vill du inte anvÀnda Telia Smart sÄ mÄste du ju ha nÄt annat modem/router, men det kanske gÄr att köpa till. Jag tror att det stÀlls vissa krav pÄ routern för att IPTV ska fungera? Jag har anvÀnt Telia Smart sedan jag skaffade IPTV, eftersom det inte följde med nÄt annat och jag tycker det funkar bra. Dessutom Ruckus Mediaflex, sÄ slipper man nÀtverkskabel till TV'n. Redigerat av Bopper, 01 August 2009 - 21:10. Postad 01 August 2009 - 21:06
Du behöver Telia Smart Gateway för IP-telefonin dÄ man anvÀnder sig av den inbyggda adaptern numera. Tidigare hade man en Tilgin-adapter för detta. Postad 01 August 2009 - 22:20
OK, jag förstÄr att Telia smart verkar vara ett mÄste. Det jag funderade pÄ var dÄ jag redan har modem och ett trÄdlöst router pÄ upp till 300 Mbps som fungerar utmÀrkt och dÄ kÀnns det lite synd att plocka bort dessa för att ersÀtta med andra maskiner.
Sen nÀr det gÀller Ruckus Mediaflex sÄ ska jag funderar pÄ det. Tycker att den Àr orimligt dyrt och dÀrför kommer jag till att börja med köra med en lÄng nÀtverkerkskabel genom taket in till vardagsrummet. En frÄga till: Jag behöver vÀl inget extra för att sufra trÄdlöst? Postad 01 August 2009 - 23:13
Skönt att det rÀcker med de prylar som man fÄ frÄn Telia. Vill helst undvika skaffa nya. Postad 02 August 2009 - 09:09
Skippa Telia smart för 29 kr /mÄn och skaffa riktig telefoni för 50 kronor mer per mÄnad. DÄ fÄr du en telefoni som funkar perfekt och slipper telia smart till en kostnad av 21 kronor per mÄnad. SjÀlv gav jag upp bredbandstelefonin eftersom man aldrig kunna vara sÀker pÄ om det inte var nÄgon hemma eller om det bara var strul med ip-telefonin nÀr ingen svarade hemma. Postad 02 August 2009 - 09:24 SÄ nu kan man inte fÄ IP-tele utan att bli pÄtvingad Smart-boxen? 6 anvÀndare lÀser detta Àmne1 medlemmar, 5 gÀster, 0 anonyma medlemmar
|