Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem box eller köra utan? CA-modul rätt i tv:n?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 november 2009 - 10:04

MaxXximilian
  • MaxXximilian
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Är det någon fördel att köra comhems TV Large-paket rätt i tv:n med hjälp av en CA-modul eller ska man ha boxen?
Man slipper ju kabeldragningar osv tänkte jag men enligt comhem kan man inte se HD-kanaler utan boxen.

Jag har nappade på comhems 99kr erbjudande och fick comhems digitalbox Humax CXHD-5000C för 295:-
Min Tv: Philips 47PFL5603H/10
Tv:n finns med på comhems sida över godkända TV:n.

Ska jag köra med CA-modul eller koppla in Boxen?

Postad 20 november 2009 - 10:29

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0
Fördelarna med boxen är att man kan se HD kanaler och det blir oftast enklare om man vill använda någon inspelningsutrustning. Att använda den inbyggda mottagaren blir väl lite smidigare, men av någon märklig anledning verkar det finnas en del problem med kompatibiltet mellan TV och CA-moduler.
Själv tycker jag inte det är speciellt krångligt med box och boxen har du redan så jag hade valt den lösningen och sparat några hundringar.

Postad 20 november 2009 - 10:34

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0
Tänk den dagen ComHem skall släppa sin ängslan och låta kunderna använda sina inbyggda HD-mottagare och hårddisksinspelare...

Postad 20 november 2009 - 11:03

MaxXximilian
  • MaxXximilian
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Fördelarna med boxen är att man kan se HD kanaler och det blir oftast enklare om man vill använda någon inspelningsutrustning. Att använda den inbyggda mottagaren blir väl lite smidigare, men av någon märklig anledning verkar det finnas en del problem med kompatibiltet mellan TV och CA-moduler.
Själv tycker jag inte det är speciellt krångligt med box och boxen har du redan så jag hade valt den lösningen och sparat några hundringar.

Tack för snabbt svar.
Jag kommer inte ha behov av inspelning.
Är det inte lite konstigt att man inte kan se HD-kanaler i sin nya tv när man betalt extra för just den funktionen?
Heter det inte HD-READY?
De "vanliga" kanalerna som ingår i Large är vanliga digitala kanaler som inte är HD som jag förstått det va?

Digitala kanaler = Bättre än analog
HD-kanaler = Bättre än enbart digitala

Postad 20 november 2009 - 11:22

MaxXximilian
  • MaxXximilian
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Tänk den dagen ComHem skall släppa sin ängslan och låta kunderna använda sina inbyggda HD-mottagare och hårddisksinspelare...

hör och häpna.
Pratade nyss med Philips Sverige.
De säger ATT DET GÅR att se på HD-kanaler rätt in i tv:n med en vanlig C+modul.
Jag sa 2-3ggr att comhem hade sagt att det inte gick men hon gick t.om. iväg och fråga nån kollega.

Eftersom Tv:n finns med på comhems hemsida så skulle det gå sa hon.
Hon visste inte varför comhem säger att det inte går.

Fattar ingenting. tydligen så går det nu enligt Philips.

min tv har mpe4-decoder.
hittade denna intressanta diskusion:
https://www.prisjakt...ion.php?qid=793

här är min tv i comhems lista över godkända apparater:
http://www.comhem.se...24/-/index.html

*Edit:
sidan 5 i versionhistoriken så kom dvb-c uppdateringen:
http://www.p4c.phili..._10_fur_eng.pdf

Redigerat av MaxXximilian, 20 november 2009 - 11:31.

Postad 20 november 2009 - 11:37

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0
TVn har i princip allt den behöver, men ComHem använder en metod som kallas "pairing" när det gäller programkort och CA-modul. Det innebär att ComHem sett till att programkortet inte fungerar för HD-kanaler med de CA-moduler som fungerar i den TVn. Snarast dåligt av Philips att inte känna till det.

Postad 20 november 2009 - 11:50

MaxXximilian
  • MaxXximilian
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

TVn har i princip allt den behöver, men ComHem använder en metod som kallas "pairing" när det gäller programkort och CA-modul. Det innebär att ComHem sett till att programkortet inte fungerar för HD-kanaler med de CA-moduler som fungerar i den TVn. Snarast dåligt av Philips att inte känna till det.

vilken circus.
Nu ringde jag comhem igen.
Nu går i sin tur denna människa iväg och frågar sin chef och han säger att det inte finns någon inbyggd box som klarar visa HD-kanaler öht.
vad handlar detta om?
Pengar?
Lathet?
Rädsla för piratkopiering?

Krångligt och onödigt som fan för den lilla kunden iaf.
Då har jag lagt 1000kr extra helt i sjön med andra ord när jag köpte en tv som specifikt skulle klara av comhems dvb-c.
Det finns alltså en box i tv:n MEN aja baja du måste ha en ny klump under tv:n och en till fjärr att hålla reda på.

Redigerat av MaxXximilian, 20 november 2009 - 11:51.

Postad 20 november 2009 - 13:00

MaxXximilian
  • MaxXximilian
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
ok. forskat lite nu.
ska tydligen ha något att göra med CI+.
min tv klarar av det.
http://www.consumer....604h_12/prd/se/

Från sidan:

MPEG4 HDTV-mottagning via DVB-T och DVB-C-mottagare med CI+*

Med HDTV kan du titta på TV med bästa möjliga bild- och ljudkvalitet, utan en extra digitaldekoder. Tack vare den inbyggda mottagaren som kan hanterar markbundna DVB-signaler och DVB-kabelsignaler för både MPEG-2- och MPEG-4-format får du HDTV-program med enastående kvalitet. Dessutom får du med Common Interface Plus (CI+) förstklassigt HD-innehåll direkt på TV:n.

Postad 20 november 2009 - 13:06

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

ok. forskat lite nu.
min tv klarar av det.

Från sidan:

kommer fortfarande inte att fungera då comhem inte hakat på detta system. Jag tycker du skall trycka upp TVn i rövven på säljaren som lurade dig...å sen göra likadant på comhem så är så bakåtsträvande att man vill kräkas :-)

Postad 20 november 2009 - 13:39

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

min tv klarar av det.

Fast den TV du länkar till är ju en annan än den du skrev att du har (5603 vs 5604). Mycket riktigt skulle det finnas en teoretisk chans om TVn har CI+, men i praktiken finns i nuläget inget som funkar och förmodligen finns ingen som vet om det kommer.

Postad 20 november 2009 - 15:48

MaxXximilian
  • MaxXximilian
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Fast den TV du länkar till är ju en annan än den du skrev att du har (5603 vs 5604). Mycket riktigt skulle det finnas en teoretisk chans om TVn har CI+, men i praktiken finns i nuläget inget som funkar och förmodligen finns ingen som vet om det kommer.

Ja, det stämmer. Alla i 5000-serien har mpeg4 avkodare med CI+ dock det var det jag ville visa.
Sen har jag även via usb laddat tv:n med senaste firmware.

Postad 20 november 2009 - 16:02

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0
Den nyaste broschyren för 5603 är från Augusti och där nämns inte CI+, all dokumentation jag hittat pekar på att det är först på 5604 som CI+ finns. Det kanske kommit som en uppgradering till 5603 men då borde det ju framgått av den revisionshistorik du länkade till och där nämns inte ett ord om CI+.

Postad 21 november 2009 - 09:04

MaxXximilian
  • MaxXximilian
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Den nyaste broschyren för 5603 är från Augusti och där nämns inte CI+, all dokumentation jag hittat pekar på att det är först på 5604 som CI+ finns. Det kanske kommit som en uppgradering till 5603 men då borde det ju framgått av den revisionshistorik du länkade till och där nämns inte ett ord om CI+.

Nu verkar det inte funka att köra kanaler utan digitalbox även om man skulle ha CI+ så det är väl onödigt att dalta det men du har rätt, det står ingenstans på philips hemsida för just min modell nu när jag kollade igen.
jag fick informationen från philips kundtjänst över telefon.
Frågan jag ställde var rubriken på denna tråd.
Svaret jag fick var att det skulle gå utan box, bara jag skaffade en CI+-modul till tv:n.
Nu snackar vi ändå om vad philips egna kundservice har sagt, som det ser ut nu så verkar det inkompetent med tanke på alla som säger att det inte går.

jag drog iväg ett mail med serienummer till philips, hoppas de som läser mailen har alla hemma och svarar rätt denna gången.

Redigerat av MaxXximilian, 21 november 2009 - 09:05.

Postad 21 november 2009 - 10:51

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Även om det tv:n stödjer CI+ så finns det väl inte än någon insticksmodul som gör det, speciellt ingen som är godkänd av Comhem, det kommer komma men är nog ett eller ett par år bort.

Postad 21 november 2009 - 11:18

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Det finns men den är inte godkänd av Comhem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.