Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ps3 som nav i min hemmabioanläggning?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 september 2010 - 18:18

Unregistered12736c94
  • Unregistered12736c94
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hejsan!

Låt mig börja med att be om ursäkt för att jag troligen tar upp ngt som redan finns i andra trådar men jag är så tokdålig på allt vad hemmabio är att jag inte känner mig säker på det jag läst i dem.

Med det sagt vore jag ytterst tacksam över den hjälp jag kan få här :)

Jag kommer i dagarna att köpa en Mitsubishi hc3200, alt hc3800 med tillhörande stativ.

Saken är att jag har en massa .mkv filmer (720 & 1080) i datorn som jag fått av en vän. Det är främst till dessa jag vill använda projektorn och min tanke är att helt undvika skivor och att helt enkelt streama dem från mina hårddiskar.

Fråga 1: Kan en Playstation 3slim vara lösningen jag söker? Jag såg i en tråd att det finns en ny(?) mjukvara som heter "Ps3 media sever" som tydligen skall klara .mkv bland annat. Om jag förstår rätt installeras denna mjukvara på pcn men skall ngt installeras på ps3:an?

Fråga 2: Är det sedan bara att dra en tpkabel från dator ut till konsollen och köra igång eller är det mkt som skall göras därefter? (Jag är tekniskt invalid;)

Fråga 3: Mitt övriga system är en Harman Kardon AVR435. Den är lite äldre men fyller helt mitt behov. Den har dock ingen HDMI. Vad för sladdar behöver jag till hela systemet för att allt skall fungera? En tpkabel. En Hdmi mellan ps3 och projektorn? En optisk eller annan passande kabel för att överföra ljudet till recivern? Något annat?

Fråga 4: Är detta den bästa lösningen för mig? En Htpc blir ju lite dyrare att bygga och är inget jag behöver om jag bara kan få över mina bluray-rips till Ps3:an smidigt samt kanske ngn gång hyra bluray i butik. (Jag förutsätter att om filmerna kan streamas så kan även mp3or och kanske jpgs streamas?)

Fråga 5: En senare fråga är duk. Min situation just nu är att jag och min flickvän skall flytta ihop i min lägenhet. Ett antal hyllor kommer att stå på den väg jag från början tänkt ha mig en ramspänd duk på. Måste därmed ha en duk som hänger från tak. Då detta är en tämligen temporär lösning så letar jag en billig sådan. Såg att kjell & co har en på 90" och en på 108". kanske en av dessa kan passa? Är 108" för mkt för min tänkta projektor? Kan det finnas andra bättre alternativ för cirka 2000 el strax under?

Som ni säkert märker så är jag helt ny på detta och totalt okunnig. Om det är någon som kan hjälpa mig med ovanstående eller kanske tipsa mig om ngt jag missat helt så vore jag oändligt tacksam:)

Mvh Peter i Lund

Postad 04 september 2010 - 19:03

Kocho
  • Kocho
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
1&2. Ja en playstation kan vara det du söker. ps3 media server (som funnits något år) är det som behövs för att du skall kunna streama filmerna till din tv/projektor via ps3. Beroende på hur bra din dator är kan du behöva installera diverse codecs på datorn för att det skall flyta på så bra som möjligt. Du behöver även en internet kabel från datorn in i väggen och från din ps3 in i väggen (beroende på vad du har för bredband, fiber, trådlöst osv)

Kan hända att man kan dra en internet kabel från datorn till ps3an men det är inget jag vågar svara på. Den frågan är bäst att ställa i PMS (playstation media server aka ps3 media server) tråden här på forumet. där kan du även kolla upp guider till hur du installerar PMS och eventuella codecs

4. med PMS kan du även streama din musik. Bilder ska också gå men det är inget jag testat själv.

Postad 04 september 2010 - 21:56

Unregistered12736c94
  • Unregistered12736c94
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar Kocho:)

"Kan vara vad jag söker"? Finns det ngn annan bättre lösning i ungefär samma prisklass? Min dator är ganska ok. En överklockad core2duo till 4ghz och ett helt ok grafikkort. Vad är det för codecs? I nuläget kan jag redan se alla filmer på min skärm men är det ngt annat jag kan tänkas behöva?
Jag har comhems 100mbit. Kan båda anlutas till mitt modem? (Där finns ju redan datorn)

Tack för din hjälp och skriv jättegärna ngt mer. Ibland känns det som att man skulle vilja ta den lätta utvägen och bara köpa en större tv men det är ju "bio" jag vill ha hemma;)

/Peter

Postad 04 september 2010 - 22:11

Kocho
  • Kocho
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
De olika alternativ jag kan komma på är att helt enkelt koppla in din nuvarande dator till projektorn, vilket är den enklaste lösningen ifall den är i samma rum. Andra alternativ är en htpc men det blir som sagt en större kostnad.
En ps3 där du streamar via PMS
En popcorn hour , som många på forumet har, fast jag har aldrig testat en själv.

Om popcorn hour "Popcorn Hour streams and plays all kinds of video and digital media - from your PC, storage device, network or the Internet - directly to your TV or home entertainment system*."
Nackdelen med en popcorn hour jämfört med en ps3 är väl att du inte bara kan stoppa in en köpt blu-ray film och se på direkt.

Vet som sagt inte så mycket om popcorn hour men det kanske hade varit ett alternativ

Redigerat av Kocho, 04 september 2010 - 22:11.

Postad 05 september 2010 - 06:59

Unregistered12736c94
  • Unregistered12736c94
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej igen Kocho. tack igen för svar:)

Min första tanke var ju just den att ansluta min dator men då den är i ett annat rum och jag inte vill flytta på den så blir det en kabel på cirka 3000kr (20 meter) och det tycker jag är absurt mycket för en lösning som jag kanske behöver i ett år max. Då lägger jag hellre samma summa på en ps3. OM det kan fungera bra och smidigt;)

Jag läste lite om Popcorn. Verkar ju absolut vara en kul produkt. Finns det ngn där ute som har lite egen erfarenhet av en sådan gentemot en ps3:a? Såg de kostar lika mkt vilket ju kan göra det till ett alternativ. Det lutar i och för sig ngt mer mot en Ps3 för att man kanske någon gång kan plocka fram ett spel om tid finnes:)

En htpc är väl egentligen inget jag behöver tror jag. Varken jag eller min flickvän är intresserade av tv. Jag följer någon serie på nätet osv men mitt intryck är att då en ps3/popcorn täcker vårt behov?

Mer tankar?:)

Trevlig söndag/Peter

Postad 05 september 2010 - 07:34

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1 134 inlägg
  • 0
Under HTPC delen av det här forumet har du massor av information kring Popcorn Hour, TViX och en massa andra media extenders. Sanningen är den att om du enbart ska streama media, så finns det lösningar som är lika bra eller bättre* än PS3. Om du däremot vill kunna spela spel, eller titta på en riktig Blu-ray film (skiva) någon gång, så är PS3 ett mycket bra val.

Direktlänk till Media Extenders:

https://www.minhembi...p?showforum=109

PMS installeras som du mycket riktigt tror på din PC. Inget installeras på din PS3.

Ditt hemmanätverk kommer oavsett lösning se ut som följer. PS3:an behöver inte kopplas till routern med kabel (funkar trådlöst), men kabel rekommenderas, speciellt eftersom du tänker streama högupplöst material. Trådlöst brukar resultera i att speciellt högupplösta filmer hackar.

PC --> Router
PS3/Popcorn Hour --> Router
Router --> Internet

* PS3 stöder t ex inte mkv native. Det vill säga, man kan inte lägga en mkv-fil på ett USB minne och sen spela upp den, utan den måste spelas upp via PS3 Media Server och en PC. Popcorn Hour med flera stöder mkv direkt, om du vill.

Redigerat av Kimpost, 05 september 2010 - 07:38.

Postad 05 september 2010 - 08:03

Unregistered12736c94
  • Unregistered12736c94
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej Kimpost och tack för ditt svar också:)

Det lutar kanske mer mot en popcorn hour (även om både namn och utseende är under all kritik;)
Måste jag ha en hårddisk i den över huvudtaget? Är det ngt annat jag behöver tänka på?

Edit: Om vi ändå talar alternativ till ps3... Såg att det finns ganska många mediamaskiner på prisjakt. Är popcorn den bästa av dem?

mvh Peter

Redigerat av Unregistered12736c94, 05 september 2010 - 08:16.

Postad 05 september 2010 - 08:47

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1 134 inlägg
  • 0
Jag har inga bra tips där, tyvärr. Ägna en timme eller två på forumet så klarnar det nog. Dessutom vet du ju dina krav och din budget bättre än vad jag gör. Det finns mååååånga att välja mellan. :)

Speca ner dem, och kolla lite extenders i forumet. De har alla för- och nackdelar. Ingen av dem kan spela spel, om det överhuvudtaget spelar roll.

- Fundera över om och hur du vill att musikbläddringen ska fungera.
- Fundera över vilka filmformat som ska stödas.
- Fundera över vilka musikformat som ska stödas (FLAC kanske?).
- Fotobläddring.
- Utseende.
- Storlek.
- Ljudnivå.
- Pris.

Postad 05 september 2010 - 09:16

Washicator
  • Washicator
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Om du inte gillar popcornhours variant så finns det ju ganska många alternativ, t.ex Tvix och WD. Du kan ju kolla på på prisjakt, det finns en egen kategori för media extenders där. Rent funktionsmässigt verkar alla funka ungefär lika och problemfritt. Jag har själv bara provat PS3 med PMS och måste säga att detinte är nån lösning jag skulle rekommendera för dina behov.

Postad 05 september 2010 - 09:28

Unregistered12736c94
  • Unregistered12736c94
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
tack alla för input.

Ja, det lutar nog som sagt mer åt ngn annan lösning än ps3 men jag är bara rädd att det är en djungel av uppdateringar av firmware eller ngn drivrutin?

Jag vet ju att mångfalden bara är positiv men oj vad jag önskar att det fanns bara en så jag slapp ha ångest över ett val;)

/Peter

Postad 05 september 2010 - 09:38

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1 134 inlägg
  • 0
Vill du få ut max av maskinerna så är det tyvärr firmware-uppdateringar som gäller. :)

Postad 05 september 2010 - 10:08

Unregistered12736c94
  • Unregistered12736c94
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Sitter och läser lite mer och har än så länge fastnat mest för TViX HD M-6600N Plus. Någon som har egen erfarenhet av den? Kan den exempelvis spela mina .mkv filmer utan problem eller är det första jag måste göra när jag får hem den att sätta mig ner och uppdatera firmware etc?

tacksam för svar:)
/Peter

Postad 05 september 2010 - 10:39

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1 134 inlägg
  • 0
Jag tror den grejar dina mkv:er direkt. Men jag vet inte. Jag är däremot övertygad om att du får betydligt fler svar på dina funderingar om du ställer dina frågor i tråden som handlar om just TViX 6600.

https://www.minhembi...s...0&start=660

Redigerat av Kimpost, 05 september 2010 - 10:41.

Postad 05 september 2010 - 11:23

Unregistered35160714
  • Unregistered35160714
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Självklart skall du använda ditt playstation 3 som mediahanterare. Smidigare än allt annat enligt mig, som har använt både HTPC, popcorn samt provat andra lösningar.

installer PMS på din dator. Finns att hitta på google.
I PMS ställer du in vilka mappar som skall delas ut.
Dra en nätverkssladd till routern från PS3.
HDMi till projektorn, samt en optisk kabel till recivern!

Sedan är din PS3 alltid uppkopplad til internet, du har full acess till alla filmer på datorn, och du kan spela upp HD filmer med DTS eller Dolby Digital-ljud utan problem. Din dator räcker för ändamålet!!!

Det finns gott om guider för detta, men det är inte mycket att tänka på!

Postad 05 september 2010 - 11:35

Unregistered12736c94
  • Unregistered12736c94
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej Dotte och tack för svar:)

Alltså, jag har ingen playstation3 än. Valet står emellan en sådan eller en annan enhet som ex twix6600+ eller popcorn. Rekommenderar du ändå ps3? Om jag väljer en ps3 behövs alltså inget göras med den utan bara ett program i pcn?

Tacksam om du återkommer:)

/Peter

Postad 05 september 2010 - 12:11

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1 134 inlägg
  • 0
- PC ska vara kopplad till routern.
- PS3 ska vara kopplad till routern.
- PMS ska installeras på din PC.

I 19 fall av 20, så funkar allt klockrent direkt efter det. Den tionde gången kan du behöva bry dig om att finjustera lite i programmets (PMS) inställningar. Inget ska installeras på din PS3.

Postad 05 september 2010 - 12:17

Unregistered12736c94
  • Unregistered12736c94
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej igen

Har lagt upp en förfrågan mer specifikt om twix i tråden du rekommenderade kimpost men tackar för att du/ni tar er tid här med mig.

Så om jag tar en ps3:s, all trafik mellan dator och i slutändan går: dator --> router --> ps3 --> projektor om jag förstår dig rätt? När jag tänker på det så vore det kul att ha möjligheten med spel (och slippa leta firmwares etc)

/Peter

Postad 05 september 2010 - 12:27

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1 134 inlägg
  • 0
Ja, förutom att du efter din PS3 också har en förstärkare. Optisk kabel från PS3 till din förstärkare. Bilden fixar du mycket riktigt med en HDMI från PS3 till din proj.

Postad 05 september 2010 - 12:37

Unregistered12736c94
  • Unregistered12736c94
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tack för all din (och andras) hjälp:)

Det blir säkert denna lösning

/Peter, helt nöjd. För tillfället;)

Postad 05 september 2010 - 18:59

Unregistered35160714
  • Unregistered35160714
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Bra!
Fördelen med en PS3 kontra andra medier, är att via PS3 kan du inte bara se film...
Buzz på storskärm är alltid uppskattat, eller spela för ditt eget nöjes skull. Du kan dessutom sufra på den, kika lite youtube ocksåvidare...

Om man inte har tummen mitt i handen och en ###### otur, är det bara att koppla in, installera och köra!
PS3 kan utan omsvep hantera undertexter, isofiler och samtliga format! (via "PMS" Playstation Media Server"..

En PS3 har dessutom en relativt stort utbud av musikvideos!

Postad 06 september 2010 - 21:17

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Köp en PS3 på Elgiganten då kan du alltid lämna den tillbaks utan frågor och problem. Du får 30 dagar att testa den. Funkar det inte som du vill då är det bara att lämna tillbaks.

Jag personligen tycker inte att PS3 är så himla bra på media. Att behöva ha i gång en dator är värdelöst i mina ögon. Att den kan dessutom låta en hel del (jämfört med andra lösningar) gör inte den till den ultimata mediaspelare. Tänkte du ha mp3 filer på den? Då kommer du att bli besviken iom att det inte går att skapa mappar för att kunna sortera musik. All musik kommer att hamna i en mapp. Spellistor är ett **** att skapa. Och dessutom kan man ha bara ett begränsad antal låtar i varje spellista.

Men är du spelintresserad då kan man kompromissa för att den är grym på spel.

Postad 06 september 2010 - 23:18

In go
  • In go
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Tänkte du ha mp3 filer på den? Då kommer du att bli besviken iom att det inte går att skapa mappar för att kunna sortera musik. All musik kommer att hamna i en mapp. Spellistor är ett **** att skapa. Och dessutom kan man ha bara ett begränsad antal låtar i varje spellista.

Inte vet jag va du har för ps3 men jag har kunnat skapa mappar i min sedan mars 2007. Känner heller inte igen gisslet med spellistor du talar om. Begränsade spellistor stämmer däremot men har inte varit något hinder för mig iaf.

Ps3 med Ps3 Media Server funkar lysande för mig men kan ju tillägga att det krävs följande för att det ska flyta på bra.

1. Det krävs lite processorkraft att skicka 1080p-blu-rayfilmer. En äldre bärbar skulle inte klara de utan att buffra emellanåt. (en core 2 duo 3Ghz klarar biffen utan problem)

2. Man bör koppla dator till ps3 via trådat nätvärk, det är att föredra framför trådlöst pga av den höga bitrate som krävs vid överföring av 1080p. Alltså behövs en router/switch eller bara 2 nätverkskort i datorn.

3. Om du vill streama 1080p-mkv måste din elektronik kunna hantera dels 1080p förstås men också ljudformatet. Vissa 1080p har högupplöst ljud vilket inte alla äldre recievers klarar av. Tex så behövs hdmi för att överföra ljudet från ps3 till reciever. Finns sätt att koda om filerna till lågupplöst ljud men då är de bättre att köra på 720p enligt mig iaf.

Är dessa punkter inga problem så är ps3 en ypperlig medialösning.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.