Låt mig börja med att be om ursäkt för att jag troligen tar upp ngt som redan finns i andra trådar men jag är så tokdålig på allt vad hemmabio är att jag inte känner mig säker på det jag läst i dem.
Med det sagt vore jag ytterst tacksam över den hjälp jag kan få här

Jag kommer i dagarna att köpa en Mitsubishi hc3200, alt hc3800 med tillhörande stativ.
Saken är att jag har en massa .mkv filmer (720 & 1080) i datorn som jag fått av en vän. Det är främst till dessa jag vill använda projektorn och min tanke är att helt undvika skivor och att helt enkelt streama dem från mina hårddiskar.
Fråga 1: Kan en Playstation 3slim vara lösningen jag söker? Jag såg i en tråd att det finns en ny(?) mjukvara som heter "Ps3 media sever" som tydligen skall klara .mkv bland annat. Om jag förstår rätt installeras denna mjukvara på pcn men skall ngt installeras på ps3:an?
Fråga 2: Är det sedan bara att dra en tpkabel från dator ut till konsollen och köra igång eller är det mkt som skall göras därefter? (Jag är tekniskt invalid;)
Fråga 3: Mitt övriga system är en Harman Kardon AVR435. Den är lite äldre men fyller helt mitt behov. Den har dock ingen HDMI. Vad för sladdar behöver jag till hela systemet för att allt skall fungera? En tpkabel. En Hdmi mellan ps3 och projektorn? En optisk eller annan passande kabel för att överföra ljudet till recivern? Något annat?
Fråga 4: Är detta den bästa lösningen för mig? En Htpc blir ju lite dyrare att bygga och är inget jag behöver om jag bara kan få över mina bluray-rips till Ps3:an smidigt samt kanske ngn gång hyra bluray i butik. (Jag förutsätter att om filmerna kan streamas så kan även mp3or och kanske jpgs streamas?)
Fråga 5: En senare fråga är duk. Min situation just nu är att jag och min flickvän skall flytta ihop i min lägenhet. Ett antal hyllor kommer att stå på den väg jag från början tänkt ha mig en ramspänd duk på. Måste därmed ha en duk som hänger från tak. Då detta är en tämligen temporär lösning så letar jag en billig sådan. Såg att kjell & co har en på 90" och en på 108". kanske en av dessa kan passa? Är 108" för mkt för min tänkta projektor? Kan det finnas andra bättre alternativ för cirka 2000 el strax under?
Som ni säkert märker så är jag helt ny på detta och totalt okunnig. Om det är någon som kan hjälpa mig med ovanstående eller kanske tipsa mig om ngt jag missat helt så vore jag oändligt tacksam:)
Mvh Peter i Lund