10 orsaker varför PS3 kommer bli ledande
1040 svar till detta ämne
Postad 27 april 2007 - 23:02
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Du sa att skillnaden mellen 360 och PS3 är större än vad det är mellan PS2 och Xbox. Sa du inte det? Både du OCH jag har kommit fram till att Xbox versionerna många ggr var vassare än PS2 versionen. Jag säger det och du säger det. Men med din teori så skulle isåfall versionerna skilja sig ännu mer mellan versionerna på PS3 och 360 eller hur?
Jo det skrev ja, att den teoretiska prestandagapet är större. Japp med min teori skulle versionerna denna generation potentiellt kunna skilja sig mer från varandra än förra generationen. Så är inte fallet.
Det har jag aldrig påstått heller, om du läser mina poster så ser du att de handlar om vad jag tror om framtiden, inte de första multiplattformsspelen som utvecklades med 360 som prioritet och portades till PS3 som finns ute nu.
Postad 28 april 2007 - 01:14
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Vad är det i Moos åsikter som ger skäl till att han ska hånas med förvrängda citat? Vad är det du själv försöker bevisa?
Hånar? Förvrängda? Tagna direkt ur hans inlägg annars men ok. Att du inte håller med mig i den här frågan är föga förvånande det också. Vad jag försöker "bevisa" har jag sagt flera ggr i mina inlägg så det är bara till att läsa om dem om du missade memot. Kommer det inte alls att finnas multiplattformsspel som ser bättre ut på PS3:an än på 360:n? Eller kommer en förrödande majoritet att se bättre ut på 360:n. Om du tror att det kommer att finnas PS3 spel som ser bättre ut, vad skulle skälen till det vara i så fall? Kanske några av de skäl som Moo redovisar eller är det helt andra orsaker?
Du har missat vad jag har försökt argumentera mot. Helt. Tänk på ursprungsmeningen som startade det hela, vilken Moo har gått ifrån nu till en mer sansad bild. Kan tänkas att jag har lyckats ändå Vad tror du är skälen till att en del multiplatformsspelen kommer senare till PS3:an än till 360:n, du sätter en smiley bakom texten så du verkar ha en uppfattning där?
Jag har en uppfattning bakom det mesta, även när jag inte använder smileys. Det är säkert olika orsaker beroende på vilken utvecklare man frågar. Att de satsar på 360 versionen först och svårigheter med programmeringen kan vara två orsaker. Vem var förresten oraklet som du citerade förrut, tittade runt på hans blogg men hittade ingen biografi. Är det någon man borde veta vem det är?
Det var en som jobbar i spelbranchen. Har inte hävdat något annat. Tog upp det eftersom han inte tog mitt ord för det. Men något säger mig att det inte hade hjälpt så mycket vems ord jag än tog upp
Postad 28 april 2007 - 01:55
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Moo: Men nu låter det ju helt annorlunda mot förut. Hade du haft de här åsikterna från start så hade jag antagligen hållt med dig på flera punkter. Det här sista inlägget är en stor skillnad mot dina extrema inledande inlägg. Nja det är helt klart en konkurrensfördel för PS3 då det kan potentiellt ge snyggare spel.
Konkurrensfördel, ja. Potentialien finns på alla dessa områden i alla fall rent hårdvarumässigt, men i slutändan vilar ju det hos utvecklarna så det är inte direkt skrivet i sten.
Potential, inte direkt skrivet i sten. Ja. Som du ser, om du släpper till lite så blir det en mer givande diskussion  . Du hade dessutom inte ett enda "skrattretande", "haha", "absurt", etc i förra inlägget och det uppskattas. Med det sagt, några punkter: Ja de spelen har säkert en hel del texturer, men tror du att texturerna i dessa spel är helt okomprimerade eller? I så fall får du gärna bevisa detta då det låter helt otroligt i mina öron.
Om vi tar PGR3 som exempel: This week, the debate moves on to Textures. Thanks to the extra grunt of the Xbox 360's ATI-designed Xenos GPU, the trackside eye candy is clothed in super-sharp 1024x1024 textures, rendered in astounding detail.
This contains some 4964 individual textures, each of which as detailed as the fire station above. If you look closely at the full size image, itself massively scaled down for the web, you will see various building textures, various billboards and naturally a large collection of road signs. http://www.bit-tech..../pgr3_textures/Jag skulle vilja säga att bättre texturer än så där behöver man faktiskt inte i ett spel. Inte jag, och jag är långt ifrån mainstream. därför behöver bättre multiplattformsspel inte alls på egen hand kunna vända konsolförsäljningen snabbt.
Det håller jag också med om. Det är bara att du sa ju förut att om en version var bättre så skulle alla välja den bättre versionen. Jag ville bara visa att det inte är så svart och vitt. Om jag har missuppfattat något så beror det antagligen på: Det handlar inte bara om vilken version konsumenten väljer om denne har båda konsolerna utan även om majoriteten av konsumenterna som ska välja EN konsol, det är klart att detta faktorer också spelar in där.
Du missade nog att det uttalandet gäller konsumenter som har BÅDA konsolerna, och det står jag fast vid.
Har inte hört så mycket om denna trend med senare PS3-releaser, det låter inte särskilt kul. Hur många titlar förutom de du nämner lanseras så? Det krävs ju ett par fler om det ska vara en "trend".
Jag vet inte hur många fler, det är de två som kom upp i huvudet, men jag har för mig att jag läst om flera. Mycket är ju förskjutet pga PS3:s sena release. Vissa spel kom ju ett år senare pga det (men blev inte nämnvärt förbättrade trots det). Jag tror inte på att de flesta konsumenter inte vet hur man visar HD på PS3, var har du fått det ifrån om jag får fråga?
--URL::d765c01f599b20f33c5 105a82535f08f-- http://www.neogaf.co...ad.php?t=152650 Det är inte speciellt globalt, men det är "bättre än inget". 90% är en för stor siffra för att det ska vara en tillfällighet. Man kan fråga sig om världen håller på att bli dummare eller om det bara är internet som gjort dumheten mer tydlig ------------------ BD driven är jag inte riktigt klar med ännu, men några frågor till Humming: Premium 360n beräknades ha en komponent kostnad av $525 när den kom. Det var Core som beräknades till $310.
Hur kan det vara en skillnad på 200+ dollar när det bara är en HDD (på 40 tydligen) som skiljer dem åt  ? Det verkar ju inte logiskt alls. Och 525 när den kom? Men då kostade den också 4000kr generellt. Vad kostar den att komponera idag tro? Det är ju mer intressant eftersom ju större skillnaden blir desto mindre blir Blu-rays andelsprocent.
Redigerat av Zoiler, 28 april 2007 - 01:57.
Postad 28 april 2007 - 17:17
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Du har missat vad jag har försökt argumentera mot. Helt. Tänk på ursprungsmeningen som startade det hela, vilken Moo har gått ifrån nu till en mer sansad bild. Kan tänkas att jag har lyckats ändå 
Denna diskussion började när någon menade att PS3 snart skulle köra om 360 och någon annan svarade med att det inte skulle kunna hända, därifrån började det. Jag tycker inte att jag har ändrat ståndpunkt under diskssionen utan bara gått in mer i detalj ju längre argumentationen led. Ingenstans påstår jag vad jag kan minnas att PS3 kommer att tveklöst köra över 360, det jag motsätter är det barnsliga uttalandet någon gjorde som förnekade att det skulle kunna hända. Moo: Men nu låter det ju helt annorlunda mot förut. Hade du haft de här åsikterna från start så hade jag antagligen hållt med dig på flera punkter. Det här sista inlägget är en stor skillnad mot dina extrema inledande inlägg.
Jasså? Gick tillbaka och läste lite (man tappar ju bort sig lite efter en så lång diskussion) och tycker inte att jag har ändrat mig på någon punkt. Från början skrev jag en del om prestandaskillnaden mellan konsolerna och det står jag kvar vid, även om vi nu specifierat det till teoretisk prestandanskillnad, och jag tror fortfarande att om utvecklarna gör sig så kan de se till att spelen på PS3 rent tekniskt är bättre än 360-diton, sen finns det en del faktorer som gör att så inte sker, t.ex. om de latar sig och utvecklar till 360 som mainplattform och sen gör en kass portning, men det känns som undantagsfall, de stora namnen gör nog inte så. Om vi tar PGR3 som exempel:
This week, the debate moves on to Textures. Thanks to the extra grunt of the Xbox 360's ATI-designed Xenos GPU, the trackside eye candy is clothed in super-sharp 1024x1024 textures, rendered in astounding detail.
This contains some 4964 individual textures, each of which as detailed as the fire station above. If you look closely at the full size image, itself massively scaled down for the web, you will see various building textures, various billboards and naturally a large collection of road signs.
Jag skulle vilja säga att bättre texturer än så där behöver man faktiskt inte i ett spel. Inte jag, och jag är långt ifrån mainstream.
Jo det är rätt många texturer, men jag tror att antalet i t.ex. ett RPG kan vara mycket större, speciellt stora spel som Oblivion, FF-serien osv. Ingenstans i quoten sägs det något om komprimering, bara för att de är hyffsat högupplösta betyder inte att de inte har komprimerats eller hur? Dessutom så finns det en sak till som kan äta upp lagringsutrymmet ännu snabbare: förrenderade filmer. De är rätt så komprimerade på de flesta spelen idag på DVD, återigen är FF-serien och andra RPGs bra exempel på detta, även MGS-serien är ett bra exempel som inte är RPG. Behöver och behöver, jag säger inte nej till lossless om valet är fritt kan jag ju säga  En annan viktig poäng är att PGR är bland de allra första spelen denna generation, tänk dig spel fram mot slutet av generationen, om säg 3-4 år på måfå, du tror inte det ser väldigt annorlunda ut då? Kom ihåg att när PS2 lanserades så var det många spel i början som fick plats på en CD. Det håller jag också med om. Det är bara att du sa ju förut att om en version var bättre så skulle alla välja den bättre versionen. Jag ville bara visa att det inte är så svart och vitt.
Om jag har missuppfattat något så beror det antagligen på:
Det handlar inte bara om vilken version konsumenten väljer om denne har båda konsolerna utan även om majoriteten av konsumenterna som ska välja EN konsol, det är klart att detta faktorer också spelar in där.
Du missade nog att det uttalandet gäller konsumenter som har BÅDA konsolerna, och det står jag fast vid.
Nja nu missförstod du mig, dessa två quotes ovan handlar ju om de som antingen inte har någon konsol än och ska välja eller de som har båda konsolerna. Den resterande gruppen, de som antingen har bara PS3 eller 360 är inte direkt relevant i sammanhanget, de kan ju bara köpa den versionen till den konsolen de äger, annars blir de nog rätt besvikna när de försöker stoppa in en BD-skiva i sin 360. Jag vet inte hur många fler, det är de två som kom upp i huvudet, men jag har för mig att jag läst om flera. Mycket är ju förskjutet pga PS3:s sena release. Vissa spel kom ju ett år senare pga det (men blev inte nämnvärt förbättrade trots det).
Det har vi bara utvecklarna att skylla. http://www.neogaf.co...ad.php?t=152650
Det är inte speciellt globalt, men det är "bättre än inget". 90% är en för stor siffra för att det ska vara en tillfällighet. Man kan fråga sig om världen håller på att bli dummare eller om det bara är internet som gjort dumheten mer tydlig
Las Vegas, USA, behöver jag verkligen säga mer? BD driven är jag inte riktigt klar med ännu, men några frågor till Humming:
Premium 360n beräknades ha en komponent kostnad av $525 när den kom. Det var Core som beräknades till $310. Hur kan det vara en skillnad på 200+ dollar när det bara är en HDD (på 40 tydligen) som skiljer dem åt ? Det verkar ju inte logiskt alls.
Och 525 när den kom? Men då kostade den också 4000kr generellt. Vad kostar den att komponera idag tro? Det är ju mer intressant eftersom ju större skillnaden blir desto mindre blir Blu-rays andelsprocent.
360 Premium och Core hade ganska många skillnader förutom hårddisk när det gällde vad som fanns i paketet, bl.a headset, trådlös handkontroll, HD-komponentkabel, fjärr, säkert något jag har glömt också. Det viktiga är väl att processorerna, som utgöra den största skillnaden i teoretisk prestanda, hade samma tillverkningskostnad när konsolerna debuterade.
Redigerat av Moo, 28 april 2007 - 17:25.
Postad 29 april 2007 - 00:18
Magnus M
-
Magnus M
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Jag förstår inte allt snack om komprimering och att det skulle vara någon enorm nackdel, basselito vet säkerligen mer än oss andra (så han får antingen bekräfta eller dementera min tes).
Oavsett kraftfullheten i en konsol finns det flaskhalsar, man kan inte trycka upp t. ex. 35GB okomprimerade texturer från en PS3 på en skärm.
Detta eftersom bussarnas överföringshastighet och BD-drivens läs/överföringshastighet ej tillåter detta, det är helt enkelt inte tekniskt möjligt.
Om man å andra sidan komprimerar texturer kan BD-driven leverera vad som motsvarar en större mängd okomprimerade texturer, allt hänger på kompressionen (om den är lossless eller destruktiv osv).
Vidare kanske det finns en möjlighet att GPU:n kan hantera och "packa upp" komprimerade texturer innan dom dyker upp på skärmen, i teorin skulle man alltså med hjälp av komprimering kunna leverera mer än vad tekniken tillåter.
Eller om man vänder på exemplet, kan vi ens klara oss utan komprimering av speldata?
Läshastigheten på PS3:ans BD-rom är 2x (9 megabyte/s), utan någon komprimering skulle man knappt ens klara av att visa högupplösta digitalfoton än mindre köra spel.
En del av dessa 9MB är spelets AI, sen har vi ljud och grafik.
Ljud och grafik komprimeras alltid frågan är bara hur mycket, instruktioner har jag ärligt talat ingen aning om huruvida de per definition komprimeras (men processen kan liknas vid en komprimering).
De ettor och nollor som skickas från skivan till Cell-processorn "avkodas" och instruktionerna utförs, hade man inte haft ett smart system skulle mängden information som BD-skivan måste skicka varit högre och prestandan skulle drabbats.
Man har alltså internt i PS3:an komprimerat mänden tecken som krävs för en viss operation, istället för 10 rader kod kan man klara sig undan med 10 tecken.
Så komprimering är en nödvändighet, om man däremot måste komprimera titel x så pass mycket mer att man får kvalitetsproblem på en konsol men inte på en annan så kan man börja klaga.
Redigerat av Magnus M, 29 april 2007 - 00:28.
Postad 29 april 2007 - 01:30
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Du kan antagligen inte trycka ut 35GB texturer samtidigt på skärmen nä, men det är inte direkt ett bra exempel.
Vad tror du konsolen gör under loading-tiden? Sitter och fiser? 
Nej den läser in data som accessas under banan från skivan till intern cache/minne och kan när det behövs ta fram det med en hastighet som är enormt mycket snabbare än vad läshastigheten för den optiska driven klarar i realtid, den gör dessa också löpande under tiden du spelar i de flesta spel. Tar vi detta i åtanke så är det mesta om BD-drivens hastighet inte längre relevant.
Dessutom så är det skillnad på lossless och lossy komprimering, jag uttryckte mig nog lite klumpigt tidigare när jag skrev okomprimerat, det jag menade var någon form av lossless komprimering i stil med lossless PNG eller lossless TIFF till PC. Det är möjligt att spel som inte har alltför många texturer redan komprimeras så, jag är inte säker, men antar att de flesta spelen som lagras på DVD använder någon typ av lossy komprimering for textures, cutscenes osv. Men lagringskapaciteten hos BD skapar dessa möjligheter, lossless textures, cutscenes som kanske inte alltid får plats lossless men åtminstone med mycket högre bitrate än vad det skulle få plats på en DVD, även saker som additional content kan komma med i mån av plats, t.ex. bonusmaterial utan att behöva ha en extraskiva som en del spel levereras med idag.
Redigerat av Moo, 29 april 2007 - 01:36.
Postad 29 april 2007 - 01:47
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Ingenstans påstår jag vad jag kan minnas att PS3 kommer att tveklöst köra över 360, det jag motsätter är det barnsliga uttalandet någon gjorde som förnekade att det skulle kunna hända.
Men lika barnsligt är det väl isåfall att säga att det kommer hända? Du har inte ändrat din ståndpunkt, du har bara tonat ner den. Vilket gör en enorm skillnad. Tja, det är så här jag uppfattar din progression iallafall, och det är ju b la mig du ska förmedla till sen finns det en del faktorer som gör att så inte sker, t.ex. om de latar sig och utvecklar till 360 som mainplattform och sen gör en kass portning, men det känns som undantagsfall, de stora namnen gör nog inte så.
Idag gör de iallafall så jämt och ständigt som du ser. De två största 3rd party, Ubi och EA är väl ganska kända vid det här laget för att porta till allt de kan tjäna pengar på. Jag vet inte när vi skulle kunna förvänta oss ditt scenario, men de spel som kommer om t ex ett år är ju under utveckling under förutsättningarna idag (att 360 är main). Och så länge 360 är just mainplatform så känns det föga troligt att PS3 versionen kommer bli mycket bättre eftersom de inte kan utnyttja den teoretiska skillnaden. En annan viktig poäng är att PGR är bland de allra första spelen denna generation, tänk dig spel fram mot slutet av generationen, om säg 3-4 år på måfå, du tror inte det ser väldigt annorlunda ut då?
Inte på 360. Det är ju stört omöjligt eftersom den inte har ett större lagringsutrymme än DVD till skillnad från PS2 som hade större än CD. Om 3-4 år finns det en stor möjlighet att PS3 multispelen har mer content, men bättre grafik/fysik etc tror jag inte direkt på. Inte något avgörande. Vad du måste tänka på är att vi är inte normen för konsumenterna. De kan inte lika mycket som oss. De flesta vet inte ens vad ord som AA och HD betyder. Nja nu missförstod du mig, dessa två quotes ovan handlar ju om de som antingen inte har någon konsol än och ska välja eller de som har båda konsolerna. Den resterande gruppen, de som antingen har bara PS3 eller 360 är inte direkt relevant i sammanhanget, de kan ju bara köpa den versionen till den konsolen de äger, annars blir de nog rätt besvikna när de försöker stoppa in en BD-skiva i sin 360.
Fattar fortfarande inte. De som bara har en kan ju fortfarande bli påverkade till att köpa en till så jag förstår inte segmenteringen, men skit samma Det har vi bara utvecklarna att skylla.
Tja, det hjälpte nog inte att PS3 blev något år försenad heller. Men just dessa utvecklare som vi har att skylla är de du litar på ska göra PS3 multispelen bättre om ett år. Las Vegas, USA, behöver jag verkligen säga mer? 
Har vi fördomar  ? USA är för övrigt en stor marknad. Komprimeringssnacket överlåter jag till de som kan bättre
Postad 29 april 2007 - 21:43
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Idag gör de iallafall så jämt och ständigt som du ser. De två största 3rd party, Ubi och EA är väl ganska kända vid det här laget för att porta till allt de kan tjäna pengar på. Jag vet inte när vi skulle kunna förvänta oss ditt scenario, men de spel som kommer om t ex ett år är ju under utveckling under förutsättningarna idag (att 360 är main). Och så länge 360 är just mainplatform så känns det föga troligt att PS3 versionen kommer bli mycket bättre eftersom de inte kan utnyttja den teoretiska skillnaden.
Det beror till stor del på att majoriteten av de spelen har funnits på 360 ganska länge och i vissa fall även till PC. Spel är som vi vet en färskvara, gamla titlar har svårt att sälja även om inte hela konsumentgruppen spelade 360/PC-versionen, hypen dör av efter release osv. Utgivarna räknar inte med att göra särskilt stora vinster på att släppa samma spel igen till PS3, därför har de inte heller har lust att lägga stora resurser på en portning som förmodligen inte genererar mycket klirr i kassan ändå. Annat är det med framtida spel som kommer till båda konsoler samtidigt, även om det skulle vara som du säger att 360 är main-plattform så är jag säker på att utvecklarna är mer motiverade att göra bättre portningar där, som mycket väl skulle kunna tangera eller överträffa 360-versionen. Inte på 360. Det är ju stört omöjligt eftersom den inte har ett större lagringsutrymme än DVD till skillnad från PS2 som hade större än CD.
Jag menar snarare spelmarknaden generellt om säg tre år, då finns det med största säkerhet ett behov av större lagringsutrymme än idag, och då sitter 360 där med sin DVD-läsare... Vad du måste tänka på är att vi är inte normen för konsumenterna. De kan inte lika mycket som oss. De flesta vet inte ens vad ord som AA och HD betyder.
Det spelar ingen roll att många konsumenter inte vet vad AA är eller hur det funkar rätt tekniskt, så länge de har ögon kan de se skillnaden när tekniken är applicerad och därför implementerar utvecklarna hela tiden nya tekniker för att förbättre den tekniska kvalitén i spel. Fattar fortfarande inte. De som bara har en kan ju fortfarande bli påverkade till att köpa en till så jag förstår inte segmenteringen, men skit samma 
Ja men gör de gör så hör de ju till gruppen som har båda konsolerna? Det är den gruppen som väljer vilken version av ett multiplattformsspel de ska köpa, och då är det högst relevant vilken version som är bättre, det vi har diskuterat här. Tja, det hjälpte nog inte att PS3 blev något år försenad heller. Men just dessa utvecklare som vi har att skylla är de du litar på ska göra PS3 multispelen bättre om ett år.
Möjligt att det händer redan om inom ett år, men jag medger att det kan ta längre tid också, vem vet. Har vi fördomar ? USA är för övrigt en stor marknad.
Jag framstår nog inte direkt som kontroversiell för att jag inte sätter någon tillitt till konsumenterna i USA. Dessutom är den statistiken rätt värdelös utan data på hur många som ingick i testgruppen, vilken åldersgrupp, hur stor del av de som ens hade en HD-kapabel display osv. Det första man lär sig om statistik är att utan tillräcklig hjälpdata kan den vara väldigt missvisande och kan lätt förvrängas.
Redigerat av Moo, 29 april 2007 - 21:52.
Postad 30 april 2007 - 01:46
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Det beror till stor del på att majoriteten av de spelen har funnits på 360 ganska länge och i vissa fall även till PC. Spel är som vi vet en färskvara, gamla titlar har svårt att sälja även om inte hela konsumentgruppen spelade 360/PC-versionen, hypen dör av efter release osv. Utgivarna räknar inte med att göra särskilt stora vinster på att släppa samma spel igen till PS3, därför har de inte heller har lust att lägga stora resurser på en portning som förmodligen inte genererar mycket klirr i kassan ändå.
Annat är det med framtida spel som kommer till båda konsoler samtidigt, även om det skulle vara som du säger att 360 är main-plattform så är jag säker på att utvecklarna är mer motiverade att göra bättre portningar där, som mycket väl skulle kunna tangera eller överträffa 360-versionen.
Det händer redan i vissa fall. Inget jag dementerar. Jag menar inte att 360 versionen är bättre varje gång. Det har redan kommit ut en del spel mer eller mindre samtidigt där du inte kan se någon direkt fördel på PS3 versionen och även icke släppta spel som kommer komma ut samtidigt i framtiden (The Darkness, Spiderman 3, Kane and Lynch etc) ser mer eller mindre likadana ut: NBA Street Homecourt Call of Duty 3 NBA 2K7 NHL 2K7 Need for Speed Carbon Def Jam: Icon Armored Core 4 Vidare räknar de säkert med att göra vinst (stor vinst tror jag inte ens de "räknar med" att göra ens på 360, fast det beror på vilket spel det är), annars skulle det inte finnas någon mening med att släppa spelet alls. Det är ju ingen välgörenhet. Stora resurser? Vad du inte har tänkt på är att en port av ett spel inte kostar i närheten lika mycket att göra som originalet. Ungefär 15-25% skulle jag gissa på att det ligger runt. Så de behöver inte sälja alls lika mycket för att gå med vinst. Och till sist köper jag inte att gamla spel som återsläpps på en annan konsol skulle ha svårare att sälja. Fråga Nintendo och deras Virtual Console, Resident Evil 4 till PS2, GTA spelen till Xbox, eller Square vars motto numera är återutgivningar. Några av många exempel. Oblivion är dessutom det bäst rankade PS3 spelet på GR och både det och Fight Night har sålt över 100 000 enbart i USA. Nej, spel är verkligen inte en färskvara. Isåfall hade inte PS2 sålt så bra nu som den gör. Jag menar snarare spelmarknaden generellt om säg tre år, då finns det med största säkerhet ett behov av större lagringsutrymme än idag, och då sitter 360 där med sin DVD-läsare...
Men behov från vem? Inte från konsumenter iallafall, Nintendo DS säljer bättre än någon nextgen konsol. Behov från utvecklare? De flesta tycker nog att DVD räcker gott och väl för ett multiplattformsspel den här generationen. Behov från Sony? Ja. Jag ser helt enkelt inte vad som ska ta så mycket plats. Oblivion har 15-20 (?) timmar inspelad dialog och ljud. Behövs det mer? CGI är en grej, oftast i RPG. Ok, då kör vi med 2-3 skivor. Vad tar plats i Resistance, Motorstorm och alla andra stora spel på PS3? Blu-ray är inbyggd i PS3:an primärt för filmbranchen, inte spelbranchen. De försöker pracka på oss att Blu-ray är en nödvändighet för spel denna generationen.. men det kommer aldrig bli så eftersom 360 har en DVD. Det spelar ingen roll att många konsumenter inte vet vad AA är eller hur det funkar rätt tekniskt, så länge de har ögon kan de se skillnaden när tekniken är applicerad och därför implementerar utvecklarna hela tiden nya tekniker för att förbättre den tekniska kvalitén i spel.
Du överskattar dem. Titta runt i TV forumet och se om det är så kristallklart för alla ens i vårat "smarta" Sverige. Och det är ändå såna som hittat hit till forumet. Hur många missade inte att ställa om till HD på 360 componentkabeln i början? Skulle inte förvåna mig om 30% av dagens 360 ägare inte vet om att den ens finns och att den behöver switchas, eller kan ställa in inställningarna på sin TV. Möjligt att det händer redan om inom ett år, men jag medger att det kan ta längre tid också, vem vet.
Jo nu börjar det luta åt 3 år va  ? Då kommer vi inte ens komma ihåg den här tråden =P. Bättre om du håller dig till ett så vi kan avgöra om ett år. Jag framstår nog inte direkt som kontroversiell för att jag inte sätter någon tillitt till konsumenterna i USA. Dessutom är den statistiken rätt värdelös utan data på hur många som ingick i testgruppen, vilken åldersgrupp, hur stor del av de som ens hade en HD-kapabel display osv. Det första man lär sig om statistik är att utan tillräcklig hjälpdata kan den vara väldigt missvisande och kan lätt förvrängas.
Skulle jänkarna vara dummare än oss menar du? Hela 40 procent av Sveriges befolkning vet inte vad HDTV är. Bland kvinnor är siffran 55 procent. Knappt 20 procent vet att det bland annat krävs en speciell TV-kanal för att kunna se på HDTV. Det visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Canal Digital.”Många svenskar tror redan idag att de ser på HDTV bara för att de har en platt TV-skärm. De skulle bli oerhört förvånade om de fick se hur det verkligen kan se ut. HDTV är en upplevelse och kan jämföras med när DVD-skivan kom ut på marknaden", säger Patrik Hofbauer.--URL::82c6b3b65a 10d832b6464bd4fffbe135-- http://www.canaldigi...le____9176.aspx Statistiken är lika värdelös som "6 trådar är bättre än 3" för övrigt... eller inte riktigt lika kanske
Redigerat av Zoiler, 30 april 2007 - 01:49.
Postad 30 april 2007 - 13:59
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Det händer redan i vissa fall. Inget jag dementerar. Jag menar inte att 360 versionen är bättre varje gång.
Det har redan kommit ut en del spel mer eller mindre samtidigt där du inte kan se någon direkt fördel på PS3 versionen och även icke släppta spel som kommer komma ut samtidigt i framtiden (The Darkness, Spiderman 3, Kane and Lynch etc) ser mer eller mindre likadana ut:
NBA Street Homecourt Call of Duty 3 NBA 2K7 NHL 2K7 Need for Speed Carbon Def Jam: Icon Armored Core 4
Vidare räknar de säkert med att göra vinst (stor vinst tror jag inte ens de "räknar med" att göra ens på 360, fast det beror på vilket spel det är), annars skulle det inte finnas någon mening med att släppa spelet alls. Det är ju ingen välgörenhet.
Stora resurser? Vad du inte har tänkt på är att en port av ett spel inte kostar i närheten lika mycket att göra som originalet. Ungefär 15-25% skulle jag gissa på att det ligger runt. Så de behöver inte sälja alls lika mycket för att gå med vinst.
Och till sist köper jag inte att gamla spel som återsläpps på en annan konsol skulle ha svårare att sälja. Fråga Nintendo och deras Virtual Console, Resident Evil 4 till PS2, GTA spelen till Xbox, eller Square vars motto numera är återutgivningar. Några av många exempel. Oblivion är dessutom det bäst rankade PS3 spelet på GR och både det och Fight Night har sålt över 100 000 enbart i USA.
Nej, spel är verkligen inte en färskvara. Isåfall hade inte PS2 sålt så bra nu som den gör.
Av spelen du listar är fyra av dem från EA och två från 2K games, det enda det där bevisar är att dessa två utvecklare hittils inte har lagt något krut på att optimera PS3-versionen bortom 360-diton, det kan de lika gärna börja göra om en månad. Hur vet du att spelen som inte är släppta kommer se likadant ut på båda konsolerna? Knappast troligt att de räknar med att göra lika stor vinst på PS3-versionen om den kommer senare, speciellt med tanke på hur många som redan äger en 360, jag har aldrig sagt att de inte räknar med vinst överhuvudtaget dock. Det är självklart att en portning inte kostar lika mycket som att utveckla ett helt spel, men du tror inte de vill maximera vinsten genom att dra ner portningskostnaden? Nu börjar du komma in på spel med retro-status när du drar upp saker som Virtual Console, alla vet att något som blivit omodernt kan bli modernt igen om säg tio år, det är inte ens det minsta relevant. Sen lyfter du upp några av de största spelserierna, självklart säljer deras sena portningar betydligt bättre än sena portningar för andra mindre populära serier. Intressant att du skulle säga Oblivion och FN3, de två spelen har tweakats mer och ser bättre ut på PS3 än 360, vilket snarare bekräftar min teori om att spelutvecklarna kan och orkar optimera PS3-versionen när de ser stora dollartecken, men inte alltid annars. PS2 säljer bra för att det fortsätter komma NYA, FÄRSKA spel till den, tror du att den skulle sälja i närheten lika bra när det slutar göra det? Hur snabbt dog inte tidigare konsoler ut när spelen slutade komma ut till dem? Men behov från vem? Inte från konsumenter iallafall, Nintendo DS säljer bättre än någon nextgen konsol. Behov från utvecklare? De flesta tycker nog att DVD räcker gott och väl för ett multiplattformsspel den här generationen. Behov från Sony? Ja.
Behovet från konsumenter reflekteras i försäljningssiffrorna, och konsumenter, tro det eller ej, uppskattar snygg grafik. På så sätt kan man likställa konsumenteras behov med utvecklarnas, utvecklarna skulle knappast utveckla snyggare spel (som kräver mer lagringsutrymme för texturer, modeller, cutscenes osv) om inte konsumenterna hade ett behov för det eller hur? Hur är det relevant att DS säljer bra? Det är till och börja med en handhållen maskin, hur kan du jämföra den med 360/ PS3? Tror du konsumenterna ställer lika höga krav på grafiken i en handhållen konsol som i en stationär? Jag hållker inte alls med om att de flesta utvecklare tycker att DVD räcker, ta en titt på intervjun på förstasidan i tråden så har vi redan en som är helt emot det du säger. Ungefär samma argument fördes när PS2 kom, "DVD? Varför ska vi ha DVD i en konsol? Det räcker ju med CD denna generation", hur gick det? Jag ser helt enkelt inte vad som ska ta så mycket plats. Oblivion har 15-20 (?) timmar inspelad dialog och ljud. Behövs det mer? CGI är en grej, oftast i RPG. Ok, då kör vi med 2-3 skivor. Vad tar plats i Resistance, Motorstorm och alla andra stora spel på PS3?
Oblivion var tvungen att använda in-game motorn för alla icke-interaktiva mellansekvenser istället för cutscenes, mycket möjligt pga platsbrist, visst det vart fortfarande hyffsat men ingen vill väl påstå att det inte hade varit snyggare och mer imponerande med bra renderade cutscenes? Dialog tar väldigt lite plats, ljud komprimerar bra och speciellt dialog kan komprimeras hårdare märkbar förlust till skillnad från många grafiska element. 2-3 skivor? Snarare:  Vad som tar plats i de spelen får du fråga utvecklarna om, men faktum är att de två och många andra spel på PS3 redan är mycket större än DVD9, därför kan tydligen utvecklarna redan utnyttja kapciteten hos BD till spel och inte bara film. Blu-ray är inbyggd i PS3:an primärt för filmbranchen, inte spelbranchen. De försöker pracka på oss att Blu-ray är en nödvändighet för spel denna generationen.. men det kommer aldrig bli så eftersom 360 har en DVD.
När någon är handikappad så installerar du en handikappsparkering, du omvandlar inte hela parkeringen till handikapp-platser. Du överskattar dem. Titta runt i TV forumet och se om det är så kristallklart för alla ens i vårat "smarta" Sverige. Och det är ändå såna som hittat hit till forumet. Hur många missade inte att ställa om till HD på 360 componentkabeln i början? Skulle inte förvåna mig om 30% av dagens 360 ägare inte vet om att den ens finns och att den behöver switchas, eller kan ställa in inställningarna på sin TV.
Skulle förvånad mig om 30% av dagens 360-ägare som har en HD-kapabel TV inte vet om att den finns, resten är ointressanta då de ändå inte kan visa HD. "Och det är ändå såna som hittat hit till forumet", jo men hur många av de som kalibrerat rätt och får det att funka registrerar sig på ett forum för att berätta det? Just precis, det är oftast det lilla antalet som faktiskt har problem som man hör av. Jo nu börjar det luta åt 3 år va ? Då kommer vi inte ens komma ihåg den här tråden =P. Bättre om du håller dig till ett så vi kan avgöra om ett år.
Hur får du "möjligt att det kan ta längre tid också" till "luta åt 3 år"? Faceplant hade en poäng i att du gärna förvränger det andra säger. Skulle jänkarna vara dummare än oss menar du?
Dummare eller inte låter jag vara osagt, men deras konsumenter är helt klart sämre informerade än t.ex. svenska, varför tror du t.ex. att deras microvågsugnar kommer med texten "Do not use for drying your pets"? Hela 40 procent av Sveriges befolkning vet inte vad HDTV är. Bland kvinnor är siffran 55 procent. Knappt 20 procent vet att det bland annat krävs en speciell TV-kanal för att kunna se på HDTV. Det visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Canal Digital.
”Många svenskar tror redan idag att de ser på HDTV bara för att de har en platt TV-skärm. De skulle bli oerhört förvånade om de fick se hur det verkligen kan se ut. HDTV är en upplevelse och kan jämföras med när DVD-skivan kom ut på marknaden", säger Patrik Hofbauer.
--URL::741d21c91cb96fe2e1607215cb310296-- http://www.canaldigi...le____9176.aspx
Hur många av de 40% äger en 360/ PS3 eller ens en TV med HD-upplösning? Du tror inte heller att artikeln är vinklad för att folk ska få en aha!-upplevelse och genast försöka få mer information från Canal digital om "riktig HD"? Det kan inte vara så att Canal digital på sin hemsida har artiklar och statistik för att främja sin egen försäljning? Nä det är föga troligt... Statistiken är lika värdelös som "6 trådar är bättre än 3" för övrigt... eller inte riktigt lika kanske 
Uh du menar nog "6 kärnor är bättre än 3", inte konstigt att du inte förstår den teoretiska skillnaden om du blandar ihop kärnor med trådar.
Redigerat av Moo, 30 april 2007 - 15:21.
Postad 30 april 2007 - 19:55
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6 702 inlägg
Vad som tar plats i de spelen får du fråga utvecklarna om, men faktum är att de två och många andra spel på PS3 redan är mycket större än DVD9, därför kan tydligen utvecklarna redan utnyttja kapciteten hos BD till spel och inte bara film.
Eller inte. De är helt enkelt lata. Parkinsons lag i full effekt... Hade utvecklarna till xbox 360 haft HD-DVD som medium istället för DVD så hade de spelen OCKSÅ tagit mer plats; utan att ge någon direkt skillnad mer än att konsolen hade varit 2000 spänn och spelen 100 spänn dyrare. » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « Datorvarianten på Parkinsons lag kan formuleras: "Data expands to fill the space available for storage"
Postad 30 april 2007 - 21:12
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Vad som tar plats i de spelen får du fråga utvecklarna om, men faktum är att de två och många andra spel på PS3 redan är mycket större än DVD9, därför kan tydligen utvecklarna redan utnyttja kapciteten hos BD till spel och inte bara film.
Eller inte. De är helt enkelt lata. Parkinsons lag i full effekt...
Hade utvecklarna till xbox 360 haft HD-DVD som medium istället för DVD så hade de spelen OCKSÅ tagit mer plats; utan att ge någon direkt skillnad mer än att konsolen hade varit 2000 spänn och spelen 100 spänn dyrare.
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « Datorvarianten på Parkinsons lag kan formuleras: "Data expands to fill the space available for storage"
<{POST_SNAPBACK}>
Så din förklaring är att det är samma data men tar mer plats, makes sense... Istället för att integrera HDDVD-läsaren och ta 2000kr mer så släpper de den som en stor klumpig addon för 1800kr istället, med finessen att den inte kan användas till spel, det var en mycket bättre lösning eller hur?
Postad 30 april 2007 - 22:16
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6 702 inlägg
Så din förklaring är att det är samma data men tar mer plats, makes sense...
Ja, hur kan man få data att ta mindre plats? Istället för att integrera HDDVD-läsaren och ta 2000kr mer så släpper de den som en stor klumpig addon för 1800kr istället, med finessen att den inte kan användas till spel, det var en mycket bättre lösning eller hur?
Japp. Vill inte ha en HD-DVD spelare som låter som ett jetplan, så varför skulle jag vilja betala 2000 för den finessen? Att sälja den stand-alone är det smartaste för en spel-konsol istället för att både tvingas höja priset samt riskera att fördröja lanseringen och därmed riskera marknadsandelar för ett format som då, och nu, riskerar att vara inaktuellt imorgon... Marknadsandelar var det viktigaste förra generationen och kommer att fortsätta vara så även denna, oavsett olika teoretisk prestanda.
Postad 30 april 2007 - 22:47
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Ja, hur kan man få data att ta mindre plats? 
Förklara då istället för att undvika frågan med sarkasm? Eller har du inget bra svar? Japp. Vill inte ha en HD-DVD spelare som låter som ett jetplan, så varför skulle jag vilja betala 2000 för den finessen?
DVD-läsaren som sitter i den nu låter också som ett jetplan, så på den fronten skiljer sig inget. Att sälja den stand-alone är det smartaste för en spel-konsol istället för att både tvingas höja priset samt riskera att fördröja lanseringen och därmed riskera marknadsandelar för ett format som då, och nu, riskerar att vara inaktuellt imorgon...
Eftersom jag inte håller med dig om att den större lagringskapaciteten inte ger fördelar i spel så anser jag fortfarande att de gott kunde integrerat den trots att just DU inte vill använda den till film, alla ägare av konsolen hade kunnat ha nytta av den i spel senare under konsolens livscykel. Marknadsandelar var det viktigaste förra generationen och kommer att fortsätta vara så även denna, oavsett olika teoretisk prestanda.
Eh vad försöker du få sagt där? Jag tänker inte argumentera mot att du i princip konstaterar att företagen vill tjäna pengar, är det något nytt? Det du skriver ger snarare en bild av att m$ rushade ut konsolen snabbt och "billigt" utan HDDVD-läsaren för att roffa åt sig marknadsandelar, tänka long-term eh?
Redigerat av Moo, 30 april 2007 - 23:12.
Postad 30 april 2007 - 23:04
Faceplant
-
Faceplant
-
Beroende
-
-
1 264 inlägg
Vad är det i Moos åsikter som ger skäl till att han ska hånas med förvrängda citat? Vad är det du själv försöker bevisa? Hånar? Förvrängda? Tagna direkt ur hans inlägg annars men ok.
Är de tagna direkt ur hans poster? Så egendomligt då, eftersom t.ex. den första formuleringen "Xbox 360 har ett förlegat lagringsutrymme .." hittar jag inte i någon av Moos poster när jag söker på den. Jag har varken tid eller lust att gå igenom hela listan, har du förfalskar ett citat är det illa nog. Och även om du inte hade gjort det tycker jag mycket illa om att du klipper ihop delar ur olika meningar till ett enda stort textstycke som ett koncentrat av Moos åsikter, vilket också är en förvanskning. Delarna tas ur sammanhang där Moo varit mycket mer nyanserad än vad du försöker påskina. Att du sedan skriver "Men lyssna på vad du säger:" framför hela det förvanskade stycket tycker jag är oförskämt mot Moo. Dels låter det som om allt han skriver är idiotiskt, dels tvingar du honom att repetera mycket av det han redan förklarat. Är det en slags utmattningstaktik? Att du inte håller med mig i den här frågan är föga förvånande det också.
Att du inte håller med Moo är inte heller föga förvånande. Jag drabbades ju också av din vrede när jag påstod för något år sedan att PS3:an var designad för en längre livscykel än 360. Pekade bl.a. den stödde ett antal saker som hör framtiden till t.ex. hdmi 1.3, 1080p, blu-ray mm samt de astronomiska investeringar Sony gjort, Sonys konsollhistorik etc. och fick också argument emot mig i stil med att "det kan du inte veta eller bevisa". Nänä, må så vara, men samtidigt fick jag inga motargument med indicer eller bevis för att 360:n skulle vara designade med lång livscykel i åtanke. Jag tycker jag känner igen mönstret i din och Moos aktuella diskussion. Vad jag försöker "bevisa" har jag sagt flera ggr i mina inlägg så det är bara till att läsa om dem om du missade memot.
Är osäker på vad du avser med Memo, kanske du kan ge en explicit postlänk. Kanske det är detta? De här minimala skillnaderna som jag också påstår finns, gör att jag motsätter mig att PS3 kommer "dra ifrån" någon gång överhuvudtaget. Och även med dessa minimala skillnader är jag väldigt tveksam till att just grafiken är vad som får någon att välja en viss version... för så var det inte förra generationen och så är det inte för tillfället. Isåfall hade PS3 inte sålt många multiplattformsspel än så länge eftersom 360 versionen oftast är bättre. Lägg till det att konsumenter antagligen också tänker på onlinemöjligheter, vad ens kompisar väljer, vad som är lättast att få tag i, prissättning etc.
Om du menar att MS ska passa sig för att alla med en 360 och PS3 kommer välja PS3 versionen, när det nu blir en fördel att välja den, för att den är grafiskt/fysiskt/ljumässigt bättre så tror jag inte MS har något att oroa sig. Detta pga att det är relativt försvinnande få som har båda två, det finns andra tidigare nämnda faktorer att ta hänsyn till, och långt ifrån alla har kunskapen att ta reda på vilken version som är bäst innan de köper.
De minimala skilnaderna du nämner, är det den mer än dubblerade CPU-prestandan och blu-ray-driven du främst avser? Du har missat vad jag har försökt argumentera mot. Helt. Tänk på ursprungsmeningen som startade det hela, vilken Moo har gått ifrån nu till en mer sansad bild. Kan tänkas att jag har lyckats ändå 
Ja jag har nog missat det. Du har fått en mjukare formulering, var det hela syftet? Varför lägger du i så fall inte ner samma energi på alla som uttrycker sig drastiskt på det här forumet? Är det här ämnet extra känsligt? Jag har en uppfattning bakom det mesta, även när jag inte använder smileys. Det är säkert olika orsaker beroende på vilken utvecklare man frågar. Att de satsar på 360 versionen först och svårigheter med programmeringen kan vara två orsaker.
Ja det kan nog vara precis vilka skäl som helst. Det var en som jobbar i spelbranchen. Har inte hävdat något annat. Tog upp det eftersom han inte tog mitt ord för det. Men något säger mig att det inte hade hjälpt så mycket vems ord jag än tog upp 
Varför skulle han ta ditt ord på det, vilken orakelstatus har du? Eller en noname bloggare som inte har någon dokumenterad erfarenhet av de olika plattformarna som uttrycker sig så här vagt: "From a technical standpoint, there will probably be minimal technical differentiation between 360 and PS3 games. Both systems have some strengths and weaknesses. The PS3 probably does have a bit more ultimate potential,..." Knappast de starkaste argumenten.
Postad 30 april 2007 - 23:49
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Av spelen du listar är fyra av dem från EA och två från 2K games, det enda det där bevisar är att dessa två utvecklare hittils inte har lagt något krut på att optimera PS3-versionen bortom 360-diton
7 spel är det så då är det 3 företag som inte lagt något krut ännu (och jag har inte tagit alla spel). Utöver alla gamla då. Det är bra att det är det enda som bevisas, eftersom det var det jag ville bevisa. det kan de lika gärna börja göra om en månad.
Ja, de kan börja optimera om en månad. Då får vi de spelen om ca två år. Hur vet du att spelen som inte är släppta kommer se likadant ut på båda konsolerna?
Jag läser förhandstittar, tittar på bilder/filmer och läser vad utvecklare (som Basselito, men det är bara en) säger. Prova så ska du få se att det inte är så svårt att inhämta sådan information själv. Knappast troligt att de räknar med att göra lika stor vinst på PS3-versionen om den kommer senare, speciellt med tanke på hur många som redan äger en 360, jag har aldrig sagt att de inte räknar med vinst överhuvudtaget dock.
Tja, jag har aldrig sagt att de räknar med lika stor vinst. Eftersom ingen av oss vet vad de räknar med så kan vi lägga ned det argumentet. Det är självklart att en portning inte kostar lika mycket som att utveckla ett helt spel, men du tror inte de vill maximera vinsten genom att dra ner portningskostnaden?
Självklart? Du sa "stora resurser". Vad är stora resurser i sammanhanget? Hur mycket tror du de kan "dra ner porningskostnaden" från de 15-20% som det kostar? 2-3%? Har det gått från stora resurser till mellan/små resurser då? Nu börjar du komma in på spel med retro-status när du drar upp saker som Virtual Console, alla vet att något som blivit omodernt kan bli modernt igen om säg tio år, det är inte ens det minsta relevant.
Du gav ingen tidsbegränsning, du sa bara att spel är en färskvara. Sen lyfter du upp några av de största spelserierna, självklart säljer deras sena portningar betydligt bättre än sena portningar för andra mindre populära serier.
Meh... självklart säljer de stora speltitlarna också bättre än de mindre populära spelserierna på den första konsolen de kom ut. Menar du att det är mer rättvist att ta upp spel som sålt som skit på den första plattformen och sedan när man ser att den säljer som skit även som port så bevisar det att portar säljer dåligt  ? Portar har svårt att sälja sa du, ändra dig inte bara för att jag tar upp några exempel som motsäger det. Om man ska vara helt rättvis så får man ta i beakt hur många PS3:s vs 360 som är sålda och dessutom räkna ut %-skillnaden mellan vad det sålde på 360 och PS3. Intressant att du skulle säga Oblivion och FN3, de två spelen har tweakats mer och ser bättre ut på PS3 än 360, vilket snarare bekräftar min teori om att spelutvecklarna kan och orkar optimera PS3-versionen när de ser stora dollartecken, men inte alltid annars.
Vart skrev du den teorin? Ok Eftersom din teori numera är att spelutvecklarna nästan bara orkar optimera PS3 versionen när de ser en chans att tjäna stora pengar så kommer vi inte få speciellt många multiplattformspel som ser bättre ut på PS3 än på 360 i framtiden. Du räknar ju inte ganska stora spelserier som t ex Splinter Cell, Call of Duty, NHL, NBA, Need For Speed, Tony Hawk, Sonic, F.E.A.R etc till denna kategori så det blir nog ganska fattigt. Så.. nu kan vi lägga ned den här aspekten av debatten PS2 säljer bra för att det fortsätter komma NYA, FÄRSKA spel till den, tror du att den skulle sälja i närheten lika bra när det slutar göra det? Hur snabbt dog inte tidigare konsoler ut när spelen slutade komma ut till dem?
Varför säljer GBA bra då? Nya färska spel? Konstigt när jag ser trådar som "I finally bought a PS2" eller "Jag har precis köpt en PS2" att frågorna är "vilka spel är värda att köpa?". Varför är Playstationemulering så populärt på PSP? Eller är det retro med Playstation? Får jag bara ta exempel från förra generationen? Varför klagade man på bakåtkompabiliteten på PS3 och Xbox 360? Gamla spel är ju inte kul så vad ska de med dem till. Behovet från konsumenter reflekteras i försäljningssiffrorna, och konsumenter, tro det eller ej, uppskattar snygg grafik.
Är det därför Wii spelförsäljningen utklassar PS3 och Xbox 360:s? Gillar de Wii Play och Wii Sports pga grafiken? utvecklarna skulle knappast utveckla snyggare spel (som kräver mer lagringsutrymme för texturer, modeller, cutscenes osv) om inte konsumenterna hade ett behov för det eller hur?
... Menar du att det inte går att göra snyggare grafik utan att utöka lagringsutrymmet? I beg to differ. Såvitt jag vet är Gears of War och Colin McRae på en DVD skiva. Vad de däremot inte gör, är snyggare spel som kräver mer lagringsutrymme. Hur är det relevant att DS säljer bra? Det är till och börja med en handhållen maskin, hur kan du jämföra den med 360/PS3? Tror du konsumenterna ställer lika höga krav på grafiken i en handhållen konsol som i en stationär?
Det är enkelt att jämföra med den. Det behövs inget större lagringsutrymme för att göra bra spel. Så enkelt är det. Wii säljer också bättre, men vi kanske inte har lika höga krav på den heller iofs? Jag hållker inte alls med om att de flesta utvecklare tycker att DVD räcker, ta en titt på intervjun på förstasidan i tråden så har vi redan en som är helt emot det du säger.
Bra argument, Insomniac är ju så oehört neutrala som utvecklar enbart för PS3 (Blu-ray) och allt  . Många multiplattformsspel som kommer från dem. Ungefär samma argument fördes när PS2 kom, "DVD? Varför ska vi ha DVD i en konsol? Det räcker ju med CD denna generation", hur gick det?
Det gick väldigt bra. Metroid Prime, Twilight Princess och Resident Evil 4 är enligt Gamerankings de 3 bästa spelen under förra generationen. Detta trots sin stora nackdel i lagringsutrymmet på 1,4 GB  Oblivion var tvungen att använda in-game motorn för alla icke-interaktiva mellansekvenser istället för cutscenes, mycket möjligt pga platsbrist, visst det vart fortfarande hyffsat men ingen vill väl påstå att det inte hade varit snyggare och mer imponerande med bra renderade cutscenes?
Alla gör ju nästan så  . Get used to it. Dialog tar väldigt lite plats, ljud komprimerar bra och speciellt dialog kan komprimeras hårdare märkbar förlust till skillnad från många grafiska element.
Jag vet att dialogen tar stor plats i Oblivion, jag hittar bara inte exakta storleken. Det här får duga: Will Oblivion fit into one DVD disc? Yes, even featuring 25 hours of recorded voice, Oblivion will fit in just one DVD disc. http://codamon.com/2...rolls-oblivion/"We chose to include English dialogue in Yakuza so that the game would appeal to the widest possible audience in the US. The gameplay is engaging and accessible, so we wanted the same thing for the story as well. We were hoping to include the Japanese dialogue as an alternate track, but unfortunately there just wasn’t enough room on a single disc to put both sets of voice files." http://boardsus.play...ssage.id=203193Här är en utvecklare till: Music. I will not address the misguided people who use their TV speakers for their primary gaming audio needs. They argue selfishly that everyone should limit themselves to stereo because it's good enough for them. That is a fallacious argument and won't convince anyone of anything. Music in games has not been multi-channel as far as I can tell. Stereo has been it. Compression like MP3 only addresses stereo, and is quite lossy. All those using surround-sound will benefit from less audio compression and more distinct channels. This takes up a load more space than you would probably guess.
Sound effects. More than music, sound effects suffer from the same effects textures do. They are not presented in a fixed soundfield like modern audio compression algorithms take as an assumption, so compression has worse side-effects. Sound effects are heard from varying distances, bouncing off of varying materials, including doppler effects of approaching and regressing sound sources, etc. This is a lot of processing and the purest and rawest input possible is desired here. And uncompressed audio takes a lot of space.
Cutscenes. Cutscenes obviously take a lot of space. Even if you accept lossy compression, a requirement because 50GB would hold only a few seconds of HD-resolution video in an uncompressed state (without sound!).
Du skulle inte kunna ge några bevis på att dialog tar lite plats? När någon är handikappad så installerar du en handikappsparkering, du omvandlar inte hela parkeringen till handikapp-platser.
Förklara närmare. Vart kommer konsumenterna in i bilden och spelutvecklarna? Lite väl simpel analogi imo, men du får utveckla som sagt. Hur får du "möjligt att det kan ta längre tid också" till "luta åt 3 år"? Faceplant hade en poäng i att du gärna förvränger det andra säger.
-------> Jag menar snarare spelmarknaden generellt om säg tre år, då finns det med största säkerhet ett behov av större lagringsutrymme än idag, och då sitter 360 där med sin DVD-läsare...
Jag ställde en fråga baserat på den kommentaren. Det var inget påstående. Skulle jänkarna vara dummare än oss menar du?
Dummare eller inte låter jag vara osagt, men deras konsumenter är helt klart sämre informerade än t.ex. svenska, varför tror du t.ex. att deras microvågsugnar kommer med texten "Do not use for drying your pets"?
Ursäkta, men jag kan inte ta ett sånt uttalande på allvar. Du tror dig veta en sån sak. Hur många av de 40% äger en 360/PS3 eller ens en TV med HD-upplösning? Du tror inte heller att artikeln är vinklad för att folk ska få en aha!-upplevelse och genast försöka få mer information från Canal digital om "riktig HD"? Det kan inte vara så att Canal digital på sin hemsida har artiklar och statistik för att främja sin egen försäljning? Nä det är föga troligt...
Jo, den är säkert vinklad, det är en stor konspiration alltihop. Sverige har världens smartaste population Uh du menar nog "6 kärnor är bättre än 3", inte konstigt att du inte förstår den teoretiska skillnaden om du blandar ihop kärnor med trådar.
Jag vet skillnaden, men jag skyller på att klockan närmade sig 3 Tja, uttalandet är ju lika irrelevant för det. Och vad menar du med att jag inte förstår den teoretiska skillnaden? Vad är det jag inte förstår? Edit: Nu börjar inläggen bli långa Det är som att argumentera med en vägg, vad man än säger får man någonting tillbaka
Redigerat av Zoiler, 30 april 2007 - 23:54.
Postad 01 maj 2007 - 00:06
MTD
-
MTD
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Det är därför man diskuterar, för att få ett svar eller föra en diskussion tillsammans
Postad 01 maj 2007 - 00:23
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Är de tagna direkt ur hans poster? Så egendomligt då, eftersom t.ex. den första formuleringen "Xbox 360 har ett förlegat lagringsutrymme .." hittar jag inte i någon av Moos poster när jag söker på den. Jag har varken tid eller lust att gå igenom hela listan, har du förfalskar ett citat är det illa nog.
Moo: hur ska 360-versionen konkurrera när det är så pass begränsat i lagringutrymme när det gäller texturer, cutscenes osv?
Ja, hjälp (!) vad jag förvränger och förfalskar  . Nej, det kan vem som helst se att han inte tycker DVD är förlegat. Jag har inte alls fått den uppfattningen när jag diskuterat med honom. Och även om du inte hade gjort det tycker jag mycket illa om att du klipper ihop delar ur olika meningar till ett enda stort textstycke som ett koncentrat av Moos åsikter, vilket också är en förvanskning. Delarna tas ur sammanhang där Moo varit mycket mer nyanserad än vad du försöker påskina.
Att du sedan skriver "Men lyssna på vad du säger:" framför hela det förvanskade stycket tycker jag är oförskämt mot Moo. Dels låter det som om allt han skriver är idiotiskt, dels tvingar du honom att repetera mycket av det han redan förklarat. Är det en slags utmattningstaktik?
Tja, jag tycker vissa saker han säger är oförskämda, men jag är vuxen nog att kunna ta det. Jag är ledsen att du är ledsen för Moo:s skull. Faktiskt så tycker jag just de uttalandena var helt obegripliga för mig, så jag ville ha en förtydling, korrekt. Att du inte håller med Moo är inte heller föga förvånande. Jag drabbades ju också av din vrede när jag påstod för något år sedan att PS3:an var designad för en längre livscykel än 360. Pekade bl.a. den stödde ett antal saker som hör framtiden till t.ex. hdmi 1.3, 1080p, blu-ray mm samt de astronomiska investeringar Sony gjort, Sonys konsollhistorik etc. och fick också argument emot mig i stil med att "det kan du inte veta eller bevisa". Nänä, må så vara, men samtidigt fick jag inga motargument med indicer eller bevis för att 360:n skulle vara designade med lång livscykel i åtanke. Jag tycker jag känner igen mönstret i din och Moos aktuella diskussion.
Drabbades du av min vrede  ? Jag klagar inte på att du säger att jag inte kunde bevisa något. Det är ju sant så vad är det då för fel på argumenten. De minimala skilnaderna du nämner, är det den mer än dubblerade CPU-prestandan och blu-ray-driven du främst avser?
Där ser du, du hade missat det  . Minimala skillnader mellan multiplattformsspelen. Tja, jag är ju snäll mot Sony. Egentligen är oftast 360 versionen bättre. Teoretisk prestanda är Moos argument. Men det är lite underligt, för jag är ganska säker på att du sagt att du tror på minimala skillnader i multiplattformsspel och att de PS3 exklusiva titlarna kommer visa på skillnader. Men du kanske hade en annan åsikt? Ja jag har nog missat det. Du har fått en mjukare formulering, var det hela syftet?
Faktiskt Varför lägger du i så fall inte ner samma energi på alla som uttrycker sig drastiskt på det här forumet? Är det här ämnet extra känsligt?
Förstår inte vad du menar? Jag argumenterar väl ganska ofta? Poängen med argumentationen varierar givetvis. Varför skulle han ta ditt ord på det, vilken orakelstatus har du? Eller en noname bloggare som inte har någon dokumenterad erfarenhet av de olika plattformarna som uttrycker sig så här vagt: "From a technical standpoint, there will probably be minimal technical differentiation between 360 and PS3 games. Both systems have some strengths and weaknesses. The PS3 probably does have a bit more ultimate potential,..." Knappast de starkaste argumenten.
Nej, och Basselito är inget bra argument heller. Det behöver inte vara starka argument, men det är ändå argument. Men ifall du har missat det så kan jag ha hur starka argument som helst och ändå få respons på det Min orakelstatus, i ordets rätta bemärkelse, är att jag spådde Nintendo DS och Wii:s framgångar tidigt. Jag spådde också tidigt att PS3 skulle få svårt med 360 den här generationen bland annat för att 360 är först ut. Jag har säkert fått rätt på en hel del andra saker, och med stor säkerhet fel också. Ja, det är min orakelstatus det  Sluta vara så defensiv nu
Postad 01 maj 2007 - 00:26
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Det är därför man diskuterar, för att få ett svar eller föra en diskussion tillsammans 
<{POST_SNAPBACK}>
Jovisst, men det är ju trevligt ju fler som är med och diskuterar. Nu blir det lite enformigt med bara jag och Moo, med instick av Magnus och Basselito. Nu kommer Humming förhoppningsvis in i "duellen" också  Edit: Jag menar, det finns ju en del på forumet så det hade varit kul om många fler var med nu när det är en sån lång diskussion.
Redigerat av Zoiler, 01 maj 2007 - 00:28.
Postad 01 maj 2007 - 02:01
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Ja, de kan börja optimera om en månad. Då får vi de spelen om ca två år.
Behöver inte alls ta ca två år från att de optimerar spel som redan är under utveckling tills det hittar ut på marknaden, kan handla om ett halvår eller snabbare om spelet i sig är i slutfasen. Jag läser förhandstittar, tittar på bilder/filmer och läser vad utvecklare (som Basselito, men det är bara en) säger. Prova så ska du få se att det inte är så svårt att inhämta sådan information själv.
Själv föredrar jag att testa ett färdigt retail-spel framför att lita blint på förhandstittar och vad vissa "spelutvecklare" säger på forum/bloggar. Du gav ingen tidsbegränsning, du sa bara att spel är en färskvara.
Vem som helst som läste det jag skrev i sitt sammanhang skulle förstå att det inte handlar om spel som är flera generationer gamla i alla fall. Meh... självklart säljer de stora speltitlarna också bättre än de mindre populära spelserierna på den första konsolen de kom ut. Menar du att det är mer rättvist att ta upp spel som sålt som skit på den första plattformen och sedan när man ser att den säljer som skit även som port så bevisar det att portar säljer dåligt ?
Nej jag menar att genom att titta på bara de spelserierna inte ger en rättvis bild av det det stora hela. Inser du inte det roliga med ditt exempel ovan? Du skrattar åt att jag skulle mena (vilket jag ingenstans gör om du läser) att man bara tittar på portar på dåligt säljande spel, men du själv gör exakt samma sak fast i "andra änden" dvs tittar bara på portar på bästsäljande spel, lustigt va? Vart skrev du den teorin?
Det beror till stor del på att majoriteten av de spelen har funnits på 360 ganska länge och i vissa fall även till PC. Spel är som vi vet en färskvara, gamla titlar har svårt att sälja även om inte hela konsumentgruppen spelade 360/PC-versionen, hypen dör av efter release osv. Utgivarna räknar inte med att göra särskilt stora vinster på att släppa samma spel igen till PS3, därför har de inte heller har lust att lägga stora resurser på en portning som förmodligen inte genererar mycket klirr i kassan ändå.
Annat är det med framtida spel som kommer till båda konsoler samtidigt, även om det skulle vara som du säger att 360 är main-plattform så är jag säker på att utvecklarna är mer motiverade att göra bättre portningar där, som mycket väl skulle kunna tangera eller överträffa 360-versionen.
Den teorin kan utläsas ur stycket ovan e contrario. Ok
Eftersom din teori numera är att spelutvecklarna nästan bara orkar optimera PS3 versionen när de ser en chans att tjäna stora pengar så kommer vi inte få speciellt många multiplattformspel som ser bättre ut på PS3 än på 360 i framtiden. Du räknar ju inte ganska stora spelserier som t ex Splinter Cell, Call of Duty, NHL, NBA, Need For Speed, Tony Hawk, Sonic, F.E.A.R etc till denna kategori så det blir nog ganska fattigt.
Så.. nu kan vi lägga ned den här aspekten av debatten 
Till och börja med så tror jag inte ens det kommer krävas optimerade portningar, för går vi tillbaka till lite i diskussionen så minns du kanske att jag helst ser att de utvecklar spelen med huvudfokus på PS3, något jag tror händer snart om inte redan hos många utvecklare, det skulle ge ännu större skillnader mellan versionerna. Även om de under den närmaste perioden må fortsätta utveckla med 360 som huvudplattform (vilket ingen av oss har hittils lyckats styrka ens, men for the sake of argument så kan jag gå med på den hypotesen) så finns det inget som hindrar spelutvecklarna att göra bättre portar än dessa first-gen PS3-titlar. Varför så bråttom med att lägga ner så många delar av debatten förresten? Har du slut på argument i dessa delar? Varför säljer GBA bra då? Nya färska spel? Konstigt när jag ser trådar som "I finally bought a PS2" eller "Jag har precis köpt en PS2" att frågorna är "vilka spel är värda att köpa?".
Varför är Playstationemulering så populärt på PSP? Eller är det retro med Playstation? Får jag bara ta exempel från förra generationen? Varför klagade man på bakåtkompabiliteten på PS3 och Xbox 360? Gamla spel är ju inte kul så vad ska de med dem till.
GBA och PS2 säljer bra för att det finns grupper (främst barn kan jag tänka mig) som inte vill/kan lägga mycket pengar på spelkonsoler och därför inte köper den nyaste maskinen utan ett gammalt system som gått ner i pris, har ett brett spelbibliotek som dessutom är väldigt billigt att skaffa spel till, vad detta exempel har för relevans till min poäng att företag ser mindre pengar att tjäna på att porta spel som är månader gamla får du gärna förklara. Nu är vi tillbaka på retro igen då PS1 är i allra högsta grad retro, ser att du inte lyckades tillgodogöra dig det jag skrev om det i förra posten så jag hänvisar dig tillbaka dit istället för att upprepa mig. Bakåtkompabilitet handlar för många om att kunna sälja/byta ut sina gamla konsoler och fortfarande kunna utnyttja sitt gamla spelbibliotek när man blir sugen igen, dessutom så släpps det fortfarande lite spel till PS2 och Xbox så det spelar in också, bl.a. exklusiva stortitlar som God of war 2. Är det därför Wii spelförsäljningen utklassar PS3 och Xbox 360:s? Gillar de Wii Play och Wii Sports pga grafiken?
Jag har aldrig påstått att grafiken är VIKTIGAST vilket du antyder här. Konsumenterna gillar snygg grafik, men de gillar också bra spelkänsla, bra story och många andra aspekter och kan kompromissa. Ett spel med bara bra grafik räcker inte långt, men ett spel som både är snyggt och roligt är bättre än samma spel om det är fult och roligt eller hur? Därför är det fortfarande viktigt med grafik, alltså är vi tillbaka till min poäng om att det finns ett behov av snyggare grafik, även om det existerar vid sidan av behovet av bra spelidé. Varför skulle annars Crysis t.ex. vara så otroligt hypat? Ja juste ja, i det här faktiskt endast pga dess grafikmotor. Ibland känns det som att du bara låtsas inte förstå min poäng, mödosamt att behöva rita upp det för dig om och om igen. utvecklarna skulle knappast utveckla snyggare spel (som kräver mer lagringsutrymme för texturer, modeller, cutscenes osv) om inte konsumenterna hade ett behov för det eller hur? ... Menar du att det inte går att göra snyggare grafik utan att utöka lagringsutrymmet? I beg to differ. Såvitt jag vet är Gears of War och Colin McRae på en DVD skiva.
"snyggare spel som kräver mer lagringsutrymme" kan samexistera med "snyggare spel som inte kräver mer lagringsutrymme", pay attention please. Däremot kan det mycket väl vara så att spelet som har tillgång till mer lagringsutrymmet kan bli snyggare än spelet som är inte har det, vilket jag har argumenterat för ovan. Roligt att du skulle nämna Gears of war, riktigt snyggt spel som tyvärr lider av FPS-problem, antagligen delvis för att processorn bearbetar hårt komprimerade texturer och har mindre kraft över till resten av arbetsbördan än om texturerna inte hade varit lika komprimerade. Vad de däremot inte gör, är snyggare spel som kräver mer lagringsutrymme.
Motorstorm och Resistance t.ex. är spel som tar upp mer än DVD9 i utrymme, och båda är snygga och flyter på riktigt bra. Det är enkelt att jämföra med den. Det behövs inget större lagringsutrymme för att göra bra spel. Så enkelt är det. Wii säljer också bättre, men vi kanske inte har lika höga krav på den heller iofs?
Wii lever mer eller mindre på Wii-moten, den är inte ens i samma division 360/ PS3 grafiskt så den förlitar sig på annat. Precis som jag skrev ovan har jag aldrig påstått att grafiken är ALLT, utan bara en av flera viktig aspekter i ett spel. Bra argument, Insomniac är ju så oehört neutrala som utvecklar enbart för PS3 (Blu-ray) och allt . Många multiplattformsspel som kommer från dem.
Ja tillräckligt bra eftersom du hittils inte har kommit med något programhus som tycker annorlunda, let alone "de flesta" som du fräckt nog påstod. Det gick väldigt bra. Metroid Prime, Twilight Princess och Resident Evil 4 är enligt Gamerankings de 3 bästa spelen under förra generationen. Detta trots sin stora nackdel i lagringsutrymmet på 1,4 GB 
De hade varit ännu bättre annars. Alla gör ju nästan så . Get used to it.
Med BD så behöver de inte fortsätta med det gudskelov. Jag vet att dialogen tar stor plats i Oblivion, jag hittar bara inte exakta storleken. Det här får duga:
Will Oblivion fit into one DVD disc? Yes, even featuring 25 hours of recorded voice, Oblivion will fit in just one DVD disc.
Om du tittar på det jag skrev igen så ser du att jag menar att dialog tar lite plats (per tidsenhet själaklart) och kan komprimeras hårdare än andra saker, det behöver inte betyda att det inte ändå blir en ansenlig mängd data om man lägger ihop 25(!) timmar av det. Kan du föreställa dig hur mycket mer plats det hade tagit om det varit säg 5 timmar cutscenes? "We chose to include English dialogue in Yakuza so that the game would appeal to the widest possible audience in the US. The gameplay is engaging and accessible, so we wanted the same thing for the story as well. We were hoping to include the Japanese dialogue as an alternate track, but unfortunately there just wasn’t enough room on a single disc to put both sets of voice files."
Oj vad ser jag? "Det fanns inte tillräckligt med utrymme, annars kunde vi ha implementerat dessa förbättringar" Tack för att du bevisar min poäng  Här är en utvecklare till:
Music. I will not address the misguided people who use their TV speakers for their primary gaming audio needs. They argue selfishly that everyone should limit themselves to stereo because it's good enough for them. That is a fallacious argument and won't convince anyone of anything. Music in games has not been multi-channel as far as I can tell. Stereo has been it. Compression like MP3 only addresses stereo, and is quite lossy. All those using surround-sound will benefit from less audio compression and more distinct channels. This takes up a load more space than you would probably guess.
Sound effects. More than music, sound effects suffer from the same effects textures do. They are not presented in a fixed soundfield like modern audio compression algorithms take as an assumption, so compression has worse side-effects. Sound effects are heard from varying distances, bouncing off of varying materials, including doppler effects of approaching and regressing sound sources, etc. This is a lot of processing and the purest and rawest input possible is desired here. And uncompressed audio takes a lot of space.
Cutscenes. Cutscenes obviously take a lot of space. Even if you accept lossy compression, a requirement because 50GB would hold only a few seconds of HD-resolution video in an uncompressed state (without sound!).
Tack igen! Bevisar återigen att det finns stora fördelar med mer lagringsutrymme, man behöver inte komprimera allt lika hårt som idag, det ger både bättre kvalité på music, ljudeffekter och cutscenes men lättare dessutom belastningen på processorn så den kan få mer kraft över till annat, det hjälper alltså även FPS-prestandan. Du skulle inte kunna ge några bevis på att dialog tar lite plats?
Läs runt lite, det är allmänt känt att tal komprimerar bättre än t.ex. musik. Förklara närmare. Vart kommer konsumenterna in i bilden och spelutvecklarna? Lite väl simpel analogi imo, men du får utveckla som sagt.
Tydligen inte simpel nog eftersom du inte kunde tolka den, vad jag menar är att om 360 är begränsad till DVD (handikappad) så får spelutvecklarna anpassa spelen till detta genom att komprimera hårdare på 360-versionerna och ta bort vissa element, bonusmaterial och dyl för att få plats (handikappspakeringen) istället för att utgå från det och låta det också drabba PS3-versionen (förvandla hela parkeringen till handikappplatser). Jag menar snarare spelmarknaden generellt om säg tre år, då finns det med största säkerhet ett behov av större lagringsutrymme än idag, och då sitter 360 där med sin DVD-läsare...
Två helt olika diskussioner som du blandat ihop, citatet ovan gäller lagringsutrymmet medan mitt uttalande om "mycket möjligt redan inom ett år, men kan ta längre tid" handlar om när PS3 får bättre multiplattformsversioner. Ursäkta, men jag kan inte ta ett sånt uttalande på allvar. Du tror dig veta en sån sak.
Ja och det står jag fast vid, att du inte håller med är din ensak. Jo, den är säkert vinklad, det är en stor konspiration alltihop. Sverige har världens smartaste population 
Varför skulle den inte kunna vara det? Är du så naiv att du utesluter möjligheten att något ett företag skriver på sin hemsida kan vara subjektivt vinklat? Jag var bara ute efter att visa att den statistiken är lika värdelös som den du tidigare hänvisade till i förhållande till det vi diskuterar här och det har jag gjort. Tja, uttalandet är ju lika irrelevant för det.
Vilket uttalande är irrelevant och varför? Och vad menar du med att jag inte förstår den teoretiska skillnaden? Vad är det jag inte förstår?
Skillnaden mellan kärnor och trådar, men jag accepterar väl din förklaring om felskrivning då i god tro. Det är som att argumentera med en vägg, vad man än säger får man någonting tillbaka 
Ja, det är så en diskussion vanligtvis går till, man lägger fram argument.
Postad 01 maj 2007 - 08:20
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1 475 inlägg
bla bla bla ...lite snack om cutscenes.... bla bla bla
<{POST_SNAPBACK}>
Herregud vilka långa poster... ha ha... Om 360:ns "brist" på lagringsutrymme innebär mindre cutscenes så är jag bara glad, jag vill spela, inte titta på film... Har Gears of War framerate-problem? Har jag aldrig märkt, och då har jag ändå spelat igenom det några gånger, men jag antar att jag var så upptagen med att njuta av ett helt underbart spel så jag hann kanske inte tänka på några enstaka framedrops Annars tror jag den här diskussionen är rätt omöjlig att få ett bra avslut på... Men för att ändå ge min syn på saken: Jag tror Sony i början faktiskt har förlorat på att ha BluRay, priset blev helt enkelt för högt och det har drabbat försäljningen. I förlängningen när/om priset sänks så kan det däremot vända till en fördel...
Postad 01 maj 2007 - 08:35
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1 302 inlägg
Det du skriver ger snarare en bild av att m$ rushade ut konsolen snabbt och "billigt" utan HDDVD-läsaren för att roffa åt sig marknadsandelar, tänka long-term eh?
--URL::77101a398ab7af67fde12b0e94e305bc-- <{POST_SNAPBACK}>
Så du menar att det var inte i en long-term tanke dom skynda ut sin konsol? Det är klart dom gjorde. Inte med hårdvaran men för Microsoft att hålla sig kvar på marknaden i långa loppet.
Redigerat av basselito, 01 maj 2007 - 09:21.
Postad 01 maj 2007 - 08:39
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1 302 inlägg
Edit: Jag menar, det finns ju en del på forumet så det hade varit kul om många fler var med nu när det är en sån lång diskussion.
<{POST_SNAPBACK}>
Helt ärligt Zoiler. Han som vissa andra på forumet har bestämt sig om vad dom tycker och det kan inte rubbas. Speciellt när deras åsikter handlar om spekulationer om vad som kan eller inte kan hända i framtiden. Men det är dock skoj och läsa det.
Postad 01 maj 2007 - 08:40
Faceplant
-
Faceplant
-
Beroende
-
-
1 264 inlägg
Vad är det i Moos åsikter som ger skäl till att han ska hånas med förvrängda citat? Vad är det du själv försöker bevisa? Hånar? Förvrängda? Tagna direkt ur hans inlägg annars men ok. Är de tagna direkt ur hans poster? Så egendomligt då, eftersom t.ex. den första formuleringen "Xbox 360 har ett förlegat lagringsutrymme .." hittar jag inte i någon av Moos poster när jag söker på den.
Moo: hur ska 360-versionen konkurrera när det är så pass begränsat i lagringutrymme när det gäller texturer, cutscenes osv?
Ja, hjälp (!) vad jag förvränger och förfalskar . Nej, det kan vem som helst se att han inte tycker DVD är förlegat. Jag har inte alls fått den uppfattningen när jag diskuterat med honom.
Sluta vara så defensiv nu 
Sic! Antingen så har du ett allvarligt fel i din "cut and paste"-funktion på din dator eller så har du mycket svårt att erkänna att du gjort något fel. Man kan ju fundera på hur sannolikt det är att du skulle ge Moo credit för att han faktiskt har flera bra argument för sin tes. Jag bedömmer den sannolikheten som mycket låg. Att du inte håller med Moo är inte heller föga förvånande. Jag drabbades ju också av din vrede när jag påstod för något år sedan att PS3:an var designad för en längre livscykel än 360. Pekade bl.a. den stödde ett antal saker som hör framtiden till t.ex. hdmi 1.3, 1080p, blu-ray mm samt de astronomiska investeringar Sony gjort, Sonys konsollhistorik etc. och fick också argument emot mig i stil med att "det kan du inte veta eller bevisa". Nänä, må så vara, men samtidigt fick jag inga motargument med indicer eller bevis för att 360:n skulle vara designade med lång livscykel i åtanke. Jag tycker jag känner igen mönstret i din och Moos aktuella diskussion. Drabbades du av min vrede ? Jag klagar inte på att du säger att jag inte kunde bevisa något. Det är ju sant så vad är det då för fel på argumenten.
Jag kan inte bevisa att jag får morgontidningen i brevlådan i morgon-bitti heller, det är det som är felet med den argumentationstekniken. De minimala skilnaderna du nämner, är det den mer än dubblerade CPU-prestandan och blu-ray-driven du främst avser? Där ser du, du hade missat det . Minimala skillnader mellan multiplattformsspelen.
OK, men bloggaren skriver "From a technical standpoint, there will probably be minimal technical differentiation between 360 and PS3 games" i stycket ovan där du skriver "De här minimala skillnaderna som jag också påstår finns". Var ligger den minimala tekniska differentieringen om ett år enligt ditt sätt att se på det då, Moo talar ju ett år fram i tiden? Teoretisk prestanda är Moos argument.
Jag tror jag även läste att någon ansåg att Xbox spelen såg bättre än PS2 spel på grund av att den hade bättre teoretisk prestanda. Men det är lite underligt, för jag är ganska säker på att du sagt att du tror på minimala skillnader i multiplattformsspel och att de PS3 exklusiva titlarna kommer visa på skillnader. Men du kanske hade en annan åsikt?
"Minimala skilnader" har jag verkligen sagt det? Jag har alltid argumenterat för att plattformsexklusiva spelen som kommer att bli PS3:ans show case, jämfört med dem så kommer skilnaderna mellan multiplatformsspelen att vara små, men det var inte samma dikussion. Ja jag har nog missat det. Du har fått en mjukare formulering, var det hela syftet? Faktiskt
Så egentligen så är det han skriver inte så tokigt eller? ... Knappast de starkaste argumenten. Nej, och Basselito är inget bra argument heller.
Det behöver inte vara starka argument, men det är ändå argument. Men ifall du har missat det så kan jag ha hur starka argument som helst och ändå få respons på det
Misstänker starkt att det är precis så som även Moo uppfattar situationen.
Postad 01 maj 2007 - 08:57
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1 302 inlägg
Själv föredrar jag att testa ett färdigt retail-spel framför att lita blint på förhandstittar och vad vissa "spelutvecklare" säger på forum/bloggar.
<{POST_SNAPBACK}>
Det var intressant. Mycket av det du har pratat om är spekulationer om vad som kommer hända i framtiden med PS3. Vad hända med att testa färdiga retail-spel? Du har varit ganska säker på att PS3:n kommer leverera kick ass spel som kommer visa var skåpet står. Hur kommer det sig att här plötsligt så föredrar du inte att testa färdiga retail-spel? Sen skulle jag vilja veta varför du benämner mig som "spelutvecklare" i stället för spelutvecklare? Du verkar vara smått oförskämd i min mening. Inte för den nog intresserar dig men så jobbar jag på Io Interactive som är aktuell med bl a Kane & Lynch till 360, PS3 och PC.
Postad 01 maj 2007 - 09:47
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3 653 inlägg
bla bla bla ...lite snack om cutscenes.... bla bla bla
<{POST_SNAPBACK}>
Herregud vilka långa poster... ha ha...
Om 360:ns "brist" på lagringsutrymme innebär mindre cutscenes så är jag bara glad, jag vill spela, inte titta på film...
Har Gears of War framerate-problem? Har jag aldrig märkt, och då har jag ändå spelat igenom det några gånger, men jag antar att jag var så upptagen med att njuta av ett helt underbart spel så jag hann kanske inte tänka på några enstaka framedrops  Annars tror jag den här diskussionen är rätt omöjlig att få ett bra avslut på...
Men för att ändå ge min syn på saken:
Jag tror Sony i början faktiskt har förlorat på att ha BluRay, priset blev helt enkelt för högt och det har drabbat försäljningen. I förlängningen när/om priset sänks så kan det däremot vända till en fördel...
--URL::e33674cc390c910433790dae923e331e-- <{POST_SNAPBACK}>
Precis, cutscenes är bara tråkigt.Gör hellre små filmer på ingame grafiken som i gears of war, dead rising.Yupp SONY gjorde verkligen en tabbe med blu-ray.Som jag sagt tidigare så hade Playstation 3 redan vunnit idag om dom släppte den samtidigt som xbox 360 utan blu-ray till samma pris som 360n.Nu var man tvungen att skjuta upp releasen av PS3an pga av blu-ray (för dyr att tillverka då).
Redigerat av rayko, 01 maj 2007 - 09:49.
Postad 01 maj 2007 - 12:32
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Håller med dig Raynilsson...
Är helt säker att det hade sett annorlunda ut nu om Ps3 släppts samtidigt utan bluray.
Jag vet då att jag hade köpt en...Det lär jag nog göra ändå men det lär dröja nått år
Men dock så tror jag att Ps3 kan bli en vinnare i längden när/om det börjar komma spel som verkligen skriker next generation...
Men vad jag är lur om är att när den dagen kommer så sitter Microsoft redo att släppa sin nya konsoll.....Tror inte att det kommer att dröja så många år...Jag gissar på 20 10
Eller varför inte en bluray addon om det visar sig att bluray blir populärast..
Postad 01 maj 2007 - 13:30
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Själv föredrar jag att testa ett färdigt retail-spel framför att lita blint på förhandstittar och vad vissa "spelutvecklare" säger på forum/bloggar.
Och hur "testar" du dessa retailspel? Du måste köpa dem innan du kan testa dem. För övrigt ska det även inkludera "vad spelutvecklare säger i intervjuer av speltidningar". Men det är lite intressant att du tycker så ändå, eftersom hela den här tråden med Insomniac som du gärna refererar till är ett citat från en "spelutvecklare" på en blog/ett forum. Nej jag menar att genom att titta på bara de spelserierna inte ger en rättvis bild av det det stora hela. Inser du inte det roliga med ditt exempel ovan? Du skrattar åt att jag skulle mena (vilket jag ingenstans gör om du läser) att man bara tittar på portar på dåligt säljande spel, men du själv gör exakt samma sak fast i "andra änden" dvs tittar bara på portar på bästsäljande spel, lustigt va?
Du har visst skrattat under den här diskussionen. Jag har tittar på annat än bästsäljande spel men de sålde inte lika bra, inte heller på 360. Du får som jag sa dividera och få fram ett procenttal. Den teorin kan utläsas ur stycket ovan e contrario.
Det enda jag kan läsa ur det stycket är att utgivarna räknar inte med att göra stora vinster på att släppa samma spel till PS3 igen, samt ett stycke om att utvecklarna är mer benägna att göra bättre portningar i framtiden. Inget om att de nästan bara gör det när de ser stora dollartecken. Vilket därmed inte inkluderar de spelserier som inte förbättrats hittills. Varför så bråttom med att lägga ner så många delar av debatten förresten? Har du slut på argument i dessa delar?
Det står klart och tydligt varför jag vill lägga ned vissa delar av debatten. Läs igen, om du missat. GBA och PS2 säljer bra för att det finns grupper (främst barn kan jag tänka mig) som inte vill/kan lägga mycket pengar på spelkonsoler och därför inte köper den nyaste maskinen utan ett gammalt system som gått ner i pris, har ett brett spelbibliotek som dessutom är väldigt billigt att skaffa spel till, vad detta exempel har för relevans till min poäng att företag ser mindre pengar att tjäna på att porta spel som är månader gamla får du gärna förklara.
Tack. PS2 säljer bra för att det fortsätter komma NYA, FÄRSKA spel till den
Skönt att se att du kan ändra dig Relevansen är till din mening "spel är en färskvara" för övrigt. Du som gillar att allt ska vara relevant får gärna förklara för mig vad det är för relevans vilka det är som köper och varför de köper den? Nu är vi tillbaka på retro igen då PS1 är i allra högsta grad retro, ser att du inte lyckades tillgodogöra dig det jag skrev om det i förra posten så jag hänvisar dig tillbaka dit istället för att upprepa mig.
Eller så verkar det som att du tror att du har en universal sanning på vad som är retro och inte. Jag har aldrig påstått att grafiken är VIKTIGAST vilket du antyder här.
Det har jag inte antydit.... Du sa att behovet återspeglas i försäljningssiffrorna, men eftersom Wii säljer så bra så undrade jag vad du menar. Konsumenterna gillar snygg grafik, men de gillar också bra spelkänsla, bra story och många andra aspekter och kan kompromissa. Ett spel med bara bra grafik räcker inte långt, men ett spel som både är snyggt och roligt är bättre än samma spel om det är fult och roligt eller hur? Därför är det fortfarande viktigt med grafik, alltså är vi tillbaka till min poäng om att det finns ett behov av snyggare grafik, även om det existerar vid sidan av behovet av bra spelidé. Varför skulle annars Crysis t.ex. vara så otroligt hypat? Ja juste ja, i det här faktiskt endast pga dess grafikmotor.
Jag tänker inte argumentera emot att vi bryr oss om grafik. "snyggare spel som kräver mer lagringsutrymme" kan samexistera med "snyggare spel som inte kräver mer lagringsutrymme", pay attention please. Däremot kan det mycket väl vara så att spelet som har tillgång till mer lagringsutrymmet kan bli snyggare än spelet som är inte har det, vilket jag har argumenterat för ovan.
Kan de samexistera? Vad bra, då behöver ju inte Xbox 360 ha mer än DVD. Det kan ju mycket väl vara så att spelet som har tillgång till mindre lagringsutrymme är snyggare än spelet som har tillgång till mer lagringsutrymme. Motorstorm och Resistance t.ex. är spel som tar upp mer än DVD9 i utrymme, och båda är snygga och flyter på riktigt bra.
Snygga reJa tillräckligt bra eftersom du hittils inte har kommit med något programhus som tycker annorlunda, let alone "de flesta" som du fräckt nog påstod.
Tycker du det är fräckt  ? Du talar ju i absolutform i vart och vartannat argument. Men som sagt, det är underligt hur du lyssnar på dessa utvecklare men inte på andra. De hade varit ännu bättre annars.
Det här tycker du t ex inte är fräckt  ? Ett försök att dölja det faktum att det kom bättre spel från en konsol med ett mindre lagringsutrymme än två med större. Med BD så behöver de inte fortsätta med det gudskelov.
Då tolkar jag det som att vi snart kommer få se massa CG i PS3 spelen. Något som tar mycket jobb och resurser, trots att de säljer till samma pris som Xbox 360 spelen. Du inser att det inte finns någon anledning för dem att lägga massa extrajobb och resurser på något som kostar lika mycket på Xbox 360, "eller hur"? Om du tittar på det jag skrev igen så ser du att jag menar att dialog tar lite plats (per tidsenhet själaklart) och kan komprimeras hårdare än andra saker, det behöver inte betyda att det inte ändå blir en ansenlig mängd data om man lägger ihop 25(!) timmar av det. Kan du föreställa dig hur mycket mer plats det hade tagit om det varit säg 5 timmar cutscenes?
Ljud tar plats. Allt jag ville förmedla och det har jag lyckats med. Och 25 timmar får plats på en singellayer DVD Oj vad ser jag? "Det fanns inte tillräckligt med utrymme, annars kunde vi ha implementerat dessa förbättringar" Tack för att du bevisar min poäng 
Förvrängda citat var det någon som pratade om? Tack igen! Bevisar återigen att det finns stora fördelar med mer lagringsutrymme, man behöver inte komprimera allt lika hårt som idag, det ger både bättre kvalité på music, ljudeffekter och cutscenes men lättare dessutom belastningen på processorn så den kan få mer kraft över till annat, det hjälper alltså även FPS-prestandan.
Varsågod, kul att kunna hjälpa till Nu vill jag dock fråga dig, varför litar du blint på dessa uttalanden från en utvecklare  ? Vad har fått dig att ändra dig? Läs runt lite, det är allmänt känt att tal komprimerar bättre än t.ex. musik.
Not good enough och inget svar på frågan. Mycket dialog tar plats och det har du redan gått med på. Tydligen inte simpel nog eftersom du inte kunde tolka den, vad jag menar är att om 360 är begränsad till DVD (handikappad) så får spelutvecklarna anpassa spelen till detta genom att komprimera hårdare på 360-versionerna och ta bort vissa element, bonusmaterial och dyl för att få plats (handikappspakeringen) istället för att utgå från det och låta det också drabba PS3-versionen (förvandla hela parkeringen till handikappplatser).
Det fattar jag väl Men en sån simpel bild kan inte motsvara hela marknaden. Vart är konsumenterna? Varför motsvarar spelutvecklarna staten? De står ju under den handikappade. Vad motsvarar spelen och vad motsvarar royalties? Två helt olika diskussioner som du blandat ihop, citatet ovan gäller lagringsutrymmet medan mitt uttalande om "mycket möjligt redan inom ett år, men kan ta längre tid" handlar om när PS3 får bättre multiplattformsversioner.
Så med andra ord behövs inte ökat lagringsutrymme för att göra spelen bättre inom ett år utan det räcker med teoretisk prestanda? Då är jag med. Ja och det står jag fast vid, att du inte håller med är din ensak.
Och det är inte heller fräckt? Varför skulle den inte kunna vara det? Är du så naiv att du utesluter möjligheten att något ett företag skriver på sin hemsida kan vara subjektivt vinklat? Jag var bara ute efter att visa att den statistiken är lika värdelös som den du tidigare hänvisade till i förhållande till det vi diskuterar här och det har jag gjort.
Japp, så naiv är jag Vilket uttalande är irrelevant och varför?
Ibland undrar jag om du inte låtsas inte förstå min poäng för att ######s. Uttalandet om att x har fler kärnor än y skulle bevisa någonting. Det börjar gå lite mot tendenser i den artikeln som Lillkille postade för ett par sidor sedan btw  Edit: Faceplant, jag gillar dig med  . Jag erkänner att jag gjort fel så du slipper älta det ok  ?
Redigerat av Zoiler, 01 maj 2007 - 13:33.
Postad 01 maj 2007 - 20:19
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Vissa här tycker inte om cutscenes, alla får tycka vad de vill. Personligen tycker jag att cutscenes när de används rätt kan tillföra ett spel väldigt mycket, medan i vissa spel, eller när de implementeras på fel sätt även kan förstöra en spelupplevelse. Misstänker att många som inte tål cutscenes överhuvudtaget har lika mycket tålamod som en tioåring, eller är en. Det var intressant. Mycket av det du har pratat om är spekulationer om vad som kommer hända i framtiden med PS3. Vad hända med att testa färdiga retail-spel? Du har varit ganska säker på att PS3:n kommer leverera kick ass spel som kommer visa var skåpet står. Hur kommer det sig att här plötsligt så föredrar du inte att testa färdiga retail-spel?
För att de spelen inte har kommit ut än? Min tidsmaskin är hos verkstan på reparation  Sen skulle jag vilja veta varför du benämner mig som "spelutvecklare" i stället för spelutvecklare? Du verkar vara smått oförskämd i min mening.
Inte för den nog intresserar dig men så jobbar jag på Io Interactive som är aktuell med bl a Kane & Lynch till 360,PS3 och PC.
För att varken du eller någon annan förklarat vad du gör där, kokar du kaffe hela dagarna t.ex. så vore det inte lämpligt att referera till dig som spelutvecklare.
Redigerat av Moo, 01 maj 2007 - 20:24.
Postad 01 maj 2007 - 20:57
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Vissa här tycker inte om cutscenes, alla får tycka vad de vill. Personligen tycker jag att cutscenes när de används rätt kan tillföra ett spel väldigt mycket, medan i vissa spel, eller när de implementeras på fel sätt även kan förstöra en spelupplevelse. Misstänker att många som inte tål cutscenes överhuvudtaget har lika mycket tålamod som en tioåring, eller är en
Lite tråkig argumentationstekning det här, tycker jag. Alltså att försöka förminska sina "motståndare" när man inte har annat att komma med. Bättre kan du väl, Moo?
Postad 01 maj 2007 - 21:23
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Så du ser inget samband mellan avsaknad av tålamod och spelare som hoppar förbi texter, dialog, cutscenes och andra delar av storyn? Det gör jag i alla fall och det har inget med argumentationsteknik att göra. Du ser till och med själv vad en av de säger: "cutscenes är bara tråkigt", han drar alla cutscenes över en kam och visar helt klart de tenderserna jag tog upp.
Postad 01 maj 2007 - 22:40
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
[quote name='Zoiler' date='May 1 2007, 14:30 ']Och hur "testar" du dessa retailspel? Du måste köpa dem innan du kan testa dem. För övrigt ska det även inkludera "vad spelutvecklare säger i intervjuer av speltidningar". Men det är lite intressant att du tycker så ändå, eftersom hela den här tråden med Insomniac som du gärna refererar till är ett citat från en "spelutvecklare" på en blog/ett forum.[/quote] Jag testar dem genom att spela dem. "Du måste köpa dem innan du kan testa dem" <--- Eh va? Jag kan lika gärna ha fått spelet, laddat hem spelet eller på annat sätt kommit över det. Poängen är att det är retail-spel , dvs releaseversionen och inte betaversioner som ofta förhandstittar, utvecklarbloggar osv bygger på. För att svara på andra delen av din fråga så citerar jag först vad som föranledde detta: [quote=Moo]Hur vet du att spelen som inte är släppta kommer se likadant ut på båda konsolerna?[/quote] [quote name='Zoiler]Jag läser förhandstittar' date=' tittar på bilder/filmer och läser vad utvecklare (som Basselito, men det är bara en) säger. Prova så ska du få se att det inte är så svårt att inhämta sådan information själv.[/quote'] Skillnaden är som du ser att du tror dig VETA saker om slutversionen av ett spel genom att läsa lite här och var från källor med olika graders trovärdighet som oftast inte ens har ett färdigt spel att tillgå. [quote][quote]Nej jag menar att genom att titta på bara de spelserierna inte ger en rättvis bild av det det stora hela. Inser du inte det roliga med ditt exempel ovan? Du skrattar åt att jag skulle mena (vilket jag ingenstans gör om du läser) att man bara tittar på portar på dåligt säljande spel, men du själv gör exakt samma sak fast i "andra änden" dvs tittar bara på portar på bästsäljande spel, lustigt va?[/quote] Du har visst skrattat under den här diskussionen.[/quote] Ursäkta? Hur är det där ett logiskt svar? Nån annan som kan tyda detta åt mig? [quote]Det enda jag kan läsa ur det stycket är att utgivarna räknar inte med att göra stora vinster på att släppa samma spel till PS3 igen, samt ett stycke om att utvecklarna är mer benägna att göra bättre portningar i framtiden. Inget om att de nästan bara gör det när de ser stora dollartecken. Vilket därmed inte inkluderar de spelserier som inte förbättrats hittills.[/quote] Så du menar att man ur "Utgivarna räknar inte med att göra särskilt stora vinster på att släppa samma spel igen till PS3, därför har de inte heller har lust att lägga stora resurser på en portning som förmodligen inte genererar mycket klirr i kassan ändå" inte kan motsatsvis tolka fram "om utgivarna hade räknat med stora vinster skulle de ha lagt större resurser på en portning"? Det du tydligen missade i din summering ovan är det som kommer efter "inte räknar med att göra stora vinster", nämligen konsekvesen: "inte lägger resurser på portningen". Sen om vi vänder på "inte räknar med stora vinster" till "göra stora vinster", så vänder vi också på konsekvensen till "lägga resurser på portningen", vet inte hur mycket klarare jag kan illustrera detta utan att försöka rita ett diagram. [quote][quote]PS2 säljer bra för att det fortsätter komma NYA, FÄRSKA spel till den[/quote] Skönt att se att du kan ändra dig Relevansen är till din mening "spel är en färskvara" för övrigt.[/quote] Ändra mig från vad? Det där är i linjen med det jag sagt i övrigt, nämligen att färska spel generellt säljer bättre än gamla. [quote]Du som gillar att allt ska vara relevant får gärna förklara för mig vad det är för relevans vilka det är som köper och varför de köper den?[/quote] Det var ett direkt svar till din fråga om varför jag tror att PS2 och GBA säljer bra fortfarande, var det svårt att koppla ihop? Eller menar du att man inte kan förklara varför något säljer bra genom att gå in på vilka som köper den och varför? [quote]Eller så verkar det som att du tror att du har en universal sanning på vad som är retro och inte.[/quote] Du kan väl fråga runt lite och se vad folk tycker, jag menar att en aktuell generation inte är retro medan alla tidigare generationer är det. PS1 har slutat säljas för LÄNGE sedan och därmed räknar jag det till retro. Det som startade den här delen av debatten är när jag påstod att portningar av spel som redan funnits ute i månader till 360 och PC oftast säljer sämre, och sen försöker du helt plötsligt motsätta dig det med att visa att "gamla spel håller" och tar exempel som spel från 5 år (PS1) till 10-20 år (Virtual Console) sedan, det var ju givande. [quote]Det har jag inte antydit.... Du sa att behovet återspeglas i försäljningssiffrorna, men eftersom Wii säljer så bra så undrade jag vad du menar.[/quote] Det går inte att med Wii motvisa att grafiken påverkar försäljningen. Wii visar bara att konsumenter även väger in andra saker än grafik vid sina köp. Hade Wii inte sålt ännu bättre om det hade haft HD-stöd? [quote]Kan de samexistera? Vad bra, då behöver ju inte Xbox 360 ha mer än DVD. Det kan ju mycket väl vara så att spelet som har tillgång till mindre lagringsutrymme är snyggare än spelet som har tillgång till mer lagringsutrymme.[/quote] Ta t.ex. Gears of war, hade det varit släppt på PS3 så hade det haft möjlighet att vara minst lika snyggt som på 360, men med mer lagringsutrymme har det helt klart potential att bli ännu snyggare, förstår du min poäng nu? Jag menar inte att man inte kan göra snygga spel som får plats på DVD, jag menar att alla spel du kan få plats på DVD har potential att bli ännu snyggare med mer lagringsutrymme tillgängligt. [quote]Snygga re[/quote] Än? Ska du jämföra olika spel nu? Du menar varför t.ex Resistance trots att det tar mer plats inte är snyggare än Gears of War? Det kan finns många orsaker, t.ex. att Gears of War har en mer avancerad spelmotor, eller att teamet är mer begåvat, eller jobbade hårdare, det kan vara precis vad som helst. Har jag påstått att ett spel som tar mer plats än DVD automatiskt blir snyggare än alla spel på DVD? [quote]Men som sagt, det är underligt hur du lyssnar på dessa utvecklare men inte på andra.[/quote] Jag läser först vad som skrivs och bildar mig sen en egen åsikt om det som framkommer, så nej jag lyssnar inte blint på varken Insomniac eller andra. [quote]Det här tycker du t ex inte är fräckt  ? Ett försök att dölja det faktum att det kom bättre spel från en konsol med ett mindre lagringsutrymme än två med större.[/quote] Jag menade: "de kunde ha blivit snyggare annars", skrev fel där. "Bättre spel"? Gamerankings rankning av de spelen blev plötsligt i dina mun den absoluta sanningen att de var bättre spel än allt som kom på PS2 och Xbox? Du är rolig du. [quote]Då tolkar jag det som att vi snart kommer få se massa CG i PS3 spelen. Något som tar mycket jobb och resurser, trots att de säljer till samma pris som Xbox 360 spelen. Du inser att det inte finns någon anledning för dem att lägga massa extrajobb och resurser på något som kostar lika mycket på Xbox 360, "eller hur"?[/quote] Då tolkar du fel, jag har inte påstått att det kommer massa CG, men det finns utrymme om det gör det, till skillnad från DVD. Vem har sagt att resurserna de lägger ner inte gynnar 360-versionen? De kan komprimera filmerna mer och släppa multidisk, det blir inte lika bra men då slipper de göra en version med och en utan CG i alla fall, speciellt om CG är viktigt för storyn och en naturlig del av spelet som i många RPG. Kanske därför Blue Dragon har släppts på 3 DVD? Hade samma spel släppts till PS3 hade det kommit på 1 BD , haft cutscenes i betydligt högre kvalité och haft plats över till annat som bonusmaterial eller kanske både engelskt och japanskt tal. [quote]Ljud tar plats. Allt jag ville förmedla och det har jag lyckats med. Och 25 timmar får plats på en singellayer DVD  [/quote] Text tar också plats i tillräcklig stor mängd, där får man plats med mer enormt mycket mer än 25 timmar story på en DVD5, känner du att det du förmedlade fortfarande har någon mening? [quote]Förvrängda citat var det någon som pratade om?[/quote] Det var aldrig menat som ett citat, inte ett enda ord stämmer överens med det jag "citerade", vid endast en snabb anblick kunde man räkna ut att det handlar mer om en summering än ett citat, och gissa vad skillnaden är? Summeringen behöver inte stämma överens ordagrant så länge huvudmeningen är detsamma, och det är det. [quote]Varsågod, kul att kunna hjälpa till Nu vill jag dock fråga dig, varför litar du blint på dessa uttalanden från en utvecklare  ? Vad har fått dig att ändra dig?[/quote] Ok fel ordval av mig där att använda "bevisade", självklart bevisade det där inte att alla känner att mer lagringsutrymme är guld värt för både musik, ljudeffekter och cutscenes, utan bara en till utvecklare som tycker så förutom Insomniac. Jag litar bara "blint" på att de talar sanning om DERAS situation. [quote]Not good enough och inget svar på frågan. Mycket dialog tar plats och det har du redan gått med på.[/quote] Mycket dialog tar plats = ja, dialog komprimerar bättre än musik = ja. Bara jag gått med på det första behöver inte betyda att det andra inte stämmer. Text tar också mycket plats när vi börjar komma upp i längd, komprimerar det dåligt för det? Komprimering är procentuell, så även om något är 4238957396365384 så blir inte komprimeringsprocenten sämre än om det hade varit 10. Hänger du med nu? [quote]Det fattar jag väl Men en sån simpel bild kan inte motsvara hela marknaden. Vart är konsumenterna? Varför motsvarar spelutvecklarna staten? De står ju under den handikappade. Vad motsvarar spelen och vad motsvarar royalties?[/quote] Jag tyckte det var ett utmärkt sätt att säga "när något är begränsat på ett område anpassar man bara det specifika området och inte ALLT", vad får dig att tro att jag analyserar konsumenterna i den analogin? Du blandar in begrepp som inte ens finns med i analogin och skapar förvirring. Gillar du inte den kan du läsa meningen ovan istället. [quote]Så med andra ord behövs inte ökat lagringsutrymme för att göra spelen bättre inom ett år utan det räcker med teoretisk prestanda? Då är jag med.[/quote] Eller så menade jag att lagringsutrymmet är en faktor som kan ge PS3 bättre multiplattformsspel men inte den enda, med hjälp av optimeringar för dess kraftfullare hårdvara kan PS3 få bättre plattformsspel redan innan lagringsutrymmet spelar en betydande roll. Men visst din tolkning gynnar din poäng mycket bättre så det var föga förvånande att du valde den istället för min egentliga mening. [quote]Och det är inte heller fräckt?[/quote] Vad är fräckt? Att jag står fast vid min ståndpunkt eller att jag konstaterar din motsatta ståndpunkt är din ensak (dvs inget jag rår på)? [quote]Uttalandet om att x har fler kärnor än y skulle bevisa någonting.[/quote] Irrelevant i förhållande till varför jag tyckte att PS3 är mer kraftfull än 360? Nej.
Redigerat av Moo, 01 maj 2007 - 22:47.
Postad 01 maj 2007 - 22:50
Unregistered0650da58
-
Unregistered0650da58
-
Beroende
-
-
1 220 inlägg
Helt ärligt, är det någon annan än debatörerna som ens orkar läsa igenom allt???
Postad 01 maj 2007 - 22:56
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Så du ser inget samband mellan avsaknad av tålamod och spelare som hoppar förbi texter, dialog, cutscenes och andra delar av storyn? Det gör jag i alla fall och det har inget med argumentationsteknik att göra. Du ser till och med själv vad en av de säger: "cutscenes är bara tråkigt", han drar alla cutscenes över en kam och visar helt klart de tenderserna jag tog upp.
<{POST_SNAPBACK}>
För att någon inte är av samma åsikt som du tycker du det är OK att jämföra denne med en 10-åring? Det säger mer om dig än om oss andra.
Postad 01 maj 2007 - 23:08
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
--URL::c8862ce0f3757d22fc4c24c2653e10be-- <{POST_SNAPBACK}> För att någon inte är av samma åsikt som du tycker du det är OK att jämföra denne med en 10-åring?
Det säger mer om dig än om oss andra.
<{POST_SNAPBACK}>
Svara på min fråga då? Jag påstod inte heller att alla som hatar cutscenes överhuvudtaget saknade tålamog eller kunde jämföras med 10-åringar, men det finns en sådan stereotyp jag ansåg lämpligt att lyfta fram eftersom jag såg vissa tendenser i sättet han skrev det på.
Postad 01 maj 2007 - 23:38
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Hehe, jag läser allt som skrivs. Jag är mest imponerad över Zoiler's och Moo's förmåga att hantera och struktera så många "quote's".
Dock har jag en liten fråga. Ni talar om hur mycket ljud som ryms på media, på min 360 brukar jag helt enkelt använda mina egna spellistor med MP3'or från datorn då jag spelar spel (jag vet, musik måste ändå packas med för de som inte kör MP3).
Min fråga är, kan man på en PS3 gör detta? Att i spel ändra från "ingame music" till sina egna MP3 från dator? Detta är inget påhopp på PS3, bara en enkel fråga för att utbilda mig.
Postad 02 maj 2007 - 06:36
xxManiacxx
-
xxManiacxx
-
Forumräv
-
-
519 inlägg
Helt ärligt, är det någon annan än debatörerna som ens orkar läsa igenom allt??? 
--URL::1107c5ac5b3d0f2a9e58ff9c94cca4bd-- <{POST_SNAPBACK}>
Jag hoppar över deras inlägg o ser vad mer som skrivits
Postad 02 maj 2007 - 06:59
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1 475 inlägg
Misstänker att många som inte tål cutscenes överhuvudtaget har lika mycket tålamod som en tioåring, eller är en.
Det här ju så otroligt töntigt så jag vet inte ens varför jag bryr mig om att kommentera det... Men har du inte mer än så här att komma med så tycker jag att du ska ta och läsa lite böcker tills du kan argumentera på ett vettigt sätt utan att framstå som en idiot. För att varken du eller någon annan förklarat vad du gör där, kokar du kaffe hela dagarna t.ex. så vore det inte lämpligt att referera till dig som spelutvecklare.
Men skärp till dig... Fattar inte varför du har ett behov av att förolämpa människor vitt och brett? Ditt beteende brukar i såna här sammanhang sättas i ett fack, det börjar på F och slutar på BOY, känns det igen? Så du ser inget samband mellan avsaknad av tålamod och spelare som hoppar förbi texter, dialog, cutscenes och andra delar av storyn? Det gör jag i alla fall och det har inget med argumentationsteknik att göra. Du ser till och med själv vad en av de säger: "cutscenes är bara tråkigt", han drar alla cutscenes över en kam och visar helt klart de tenderserna jag tog upp.
Förstår faktiskt inte vad tålamod har med saken att göra, om jag köper ett spel så vill jag spela, vill jag kolla på film så hade jag köpt en film! Sen var det också så att du nämnde cutscenes som något som var bra att det skulle bli mer utrymme för sånt med BluRay. Detta för mig till nästa punkt: Ta t.ex. Gears of war, hade det varit släppt på PS3 så hade det haft möjlighet att vara minst lika snyggt som på 360, men med mer lagringsutrymme har det helt klart potential att bli ännu snyggare, förstår du min poäng nu?
Nej? Det hade antagligen inte kunnat vara snyggare, men däremot hade det mycket väl kunnat vara längre, med plats för för fler banor... I Gears finns det ju faktiskt cutscenes, de är helt okej, för det är just cutscenes, dvs korta filmsnuttar för att föra handlingen framåt. Det som jag störde mig på, framförallt spel till PS2:an, t.ex. MGS2 och FFX, var de otroligt långa och i stort sett meningslösa filmsekvenserna som dök upp jämnt och ständigt...
Postad 02 maj 2007 - 07:29
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1 302 inlägg
Vissa här tycker inte om cutscenes, alla får tycka vad de vill. Personligen tycker jag att cutscenes när de används rätt kan tillföra ett spel väldigt mycket, medan i vissa spel, eller när de implementeras på fel sätt även kan förstöra en spelupplevelse. Misstänker att många som inte tål cutscenes överhuvudtaget har lika mycket tålamod som en tioåring, eller är en.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker också att cutscenes tillför oehört mycket till känslan i spel men just förrenderade har jag alltid haft problem med. Nu talar jag om förrenderade i benämningen att kvalitén mellan cutscenes och ingame är ganska tydligt. Som ett spel som MGS, Gears of War etc har alltid använt sig av ingame kvalitén vilket gör att det är mer sammanhållning genom hela spelet. Detta gör dessutom att det fyller inte oehört mycket mer om nu det kan renderas on the fly. För att de spelen inte har kommit ut än? Min tidsmaskin är hos verkstan på reparation 
<{POST_SNAPBACK}>
Du undviker min fråga genom att tramsa dig. Varför kan du vara så självsäker på dessa spel när du i vanliga fall måste testa retail-spel? Det är ingen skillnad på de spel som du menar du måste testa först och de spel som du spekulerar om ska komma. För att varken du eller någon annan förklarat vad du gör där, kokar du kaffe hela dagarna t.ex. så vore det inte lämpligt att referera till dig som spelutvecklare.
<{POST_SNAPBACK}>
Om jag säger att jag är utvecklare så är jag väl utvecklare och inte en hjälpreda? Då måste du syfta på att jag försöker framstå som någon jag inte är? Men för att göra klarhet över vad jag gör hos IOI så får du en liten lista. Hitman: ContractsGenerell Background Artist Hitman: BloodmoneyBackground Artist ansvarig för 2 levels Kane & LynchTechnical Artist Unannounced projectLead Artist
Postad 02 maj 2007 - 07:45
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1 302 inlägg
Det går inte att med Wii motvisa att grafiken påverkar försäljningen. Wii visar bara att konsumenter även väger in andra saker än grafik vid sina köp. Hade Wii inte sålt ännu bättre om det hade haft HD-stöd? <{POST_SNAPBACK}>
Det tror jag inte hade varit så självklart. Hade det varit en HD maskin hade den med största sannolikhet och varit betydligt dyrare. Det är många faktorera som gör att Wii säljer i min mening. Att den är billigare i förhållande till dom andra maskinerna är en av dom. Ta t.ex. Gears of war, hade det varit släppt på PS3 så hade det haft möjlighet att vara minst lika snyggt som på 360, men med mer lagringsutrymme har det helt klart potential att bli ännu snyggare, förstår du min poäng nu?
Här får du jättegärna förklara för mig hur mer utrymme hade gjort spelet snyggare? Jag är ganska säker på att dom har pushat spelets motor när det kommer till fieldrate. Och det vet jag inte hur mer utrymme på en skiva skulle plötsligt lätta på det? Det är en sak att kunna ha mer texturer t ex liggande på en skiva men en annan sak att vissa fler texturer (eller högre upplösning) on-screen.
Postad 02 maj 2007 - 07:51
AriaGiovanni
-
AriaGiovanni
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Ta t.ex. Gears of war, hade det varit släppt på PS3 så hade det haft möjlighet att vara minst lika snyggt som på 360, men med mer lagringsutrymme har det helt klart potential att bli ännu snyggare, förstår du min poäng nu? Jag menar inte att man inte kan göra snygga spel som får plats på DVD, jag menar att alla spel du kan få plats på DVD har potential att bli ännu snyggare med mer lagringsutrymme tillgängligt.
Kanske därför Blue Dragon har släppts på 3 DVD? Hade samma spel släppts till PS3 hade det kommit på 1 BD , haft cutscenes i betydligt högre kvalité och haft plats över till annat som bonusmaterial eller kanske både engelskt och japanskt tal.
1. Du tar hela tiden förgivet att PS3 kan leverera snyggare grafik än Xbox 360. Gör inte detta dig omotiverat partisk? 2. Om nu BD möjliggör snyggare grafik än DVD, borde inte bevisbördan ligga på PS3 än på Xbox 360. Xbox 360 kommer ju aldrig att använda BD för spel, så varför klaga över att 360-spelen skulle se snyggare ut på BD? Det är ju PS3 som har BD, och således PS3 som borde visa upp snyggare grafik.
Postad 02 maj 2007 - 08:44
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Hehe, jag läser allt som skrivs. Jag är mest imponerad över Zoiler's och Moo's förmåga att hantera och struktera så många "quote's". 
Dock har jag en liten fråga. Ni talar om hur mycket ljud som ryms på media, på min 360 brukar jag helt enkelt använda mina egna spellistor med MP3'or från datorn då jag spelar spel (jag vet, musik måste ändå packas med för de som inte kör MP3).
Min fråga är, kan man på en PS3 gör detta? Att i spel ändra från "ingame music" till sina egna MP3 från dator? Detta är inget påhopp på PS3, bara en enkel fråga för att utbilda mig. 
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, den är ganska låst ännu så länge PS3an, inte direkt flexibel som mediaspelare precis.
Postad 02 maj 2007 - 09:45
Jimbo001
-
Jimbo001
-
Rookie
-
4 inlägg
Man kan nog konstatera att alla som har fler än 10 inlägg i den här tråden är *!!!!!*s. =) Det är vår, solen skiner, bästa konsollen vinner i sinom tid - ut o lver livet puckos!
Postad 02 maj 2007 - 09:46
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Jag läser såklart allt...Väldigt intressant tråd
Postad 02 maj 2007 - 12:23
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Man kan nog konstatera att alla som har fler än 10 inlägg i den här tråden är *!!!!!*s. =) Det är vår, solen skiner, bästa konsollen vinner i sinom tid - ut o lver livet puckos!
<{POST_SNAPBACK}>
Man kan annars också konstatera att om man inte har något vettigt att tillföra tråden så behöver man inte komma med inlägg som ovan.
Postad 02 maj 2007 - 14:52
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Jag testar dem genom att spela dem.
Det var intressant. Vanligtvis brukar man väl konventionellt testa någonting innan man köper det (för att beskriva själva meningen med att testa), men du kör på en helt annan approach. Blir det inte både kostsamt och mödosamt att köpa och spela både Xbox 360 och PS3 versionen av varje spel för att ta reda på vilken som är bäst "Du måste köpa dem innan du kan testa dem" <--- Eh va? Jag kan lika gärna ha fått spelet, laddat hem spelet eller på annat sätt kommit över det.
Tja, att ladda hem ett spel (utan att köpa, dvs utan att betala) är olagligt och ingenting vi diskuterar på det här forumet. Nästa gång blir det varning. Poängen är att det är retail-spel , dvs releaseversionen och inte betaversioner som ofta förhandstittar, utvecklarbloggar osv bygger på.
Hehe, förhandstittar av en nära färdig produkt ett par veckor innan release är långt ifrån ovanligt. Recensioner är intryck från fullversioner. Intervjuer från utvecklare (lägg ned bloggar, intervjuer förekommer på spelsiter) som har ett mål med sina produkter går också att lita på. Eller tror du att de släpper ett spel och sedan säger "Well, what do you know. While playing the retailcopy myself i found out that the PS3 version had som extra CG that i didnt know we put in. It halso apparently had some great physics compared to the 360 version which is fun since Im the lead physicsprogrammer". HD filmer går att lita på. Jämförande HD filmer går att lita på. Vad pratar du om? Skillnaden är som du ser att du tror dig VETA saker om slutversionen av ett spel genom att läsa lite här och var från källor med olika graders trovärdighet som oftast inte ens har ett färdigt spel att tillgå.
Skitsnack. Se ovan. Av erfarenhet stämmer det. Så du menar att man ur "Utgivarna räknar inte med att göra särskilt stora vinster på att släppa samma spel igen till PS3, därför har de inte heller har lust att lägga stora resurser på en portning som förmodligen inte genererar mycket klirr i kassan ändå" inte kan motsatsvis tolka fram "om utgivarna hade räknat med stora vinster skulle de ha lagt större resurser på en portning"? Det du tydligen missade i din summering ovan är det som kommer efter "inte räknar med att göra stora vinster", nämligen konsekvesen: "inte lägger resurser på portningen". Sen om vi vänder på "inte räknar med stora vinster" till "göra stora vinster", så vänder vi också på konsekvensen till "lägga resurser på portningen", vet inte hur mycket klarare jag kan illustrera detta utan att försöka rita ett diagram.
Nej, det här ser jag som damage control. Ändra mig från vad? Det där är i linjen med det jag sagt i övrigt, nämligen att färska spel generellt säljer bättre än gamla.
Det här också. "Generellt" är en annan femma mot vad du sa förut. Du ändrar små detaljer från vad du sa förut för att argumentera vidare. Det var ett direkt svar till din fråga om varför jag tror att PS2 och GBA säljer bra fortfarande, var det svårt att koppla ihop? Eller menar du att man inte kan förklara varför något säljer bra genom att gå in på vilka som köper den och varför?
Det var en retorisk fråga för att få dig att erkänna att det beror på spelbiblioteket. Jag ser bara inte relevansen att diskutera vilka det är som köper, det har du ändå ingen aning om ju. Vanligtvis hade jag inte brytt mig, men du påpekar alltid för mig hur det ska vara relevant så jag trodde det gällde båda vägarna. Det som startade den här delen av debatten är när jag påstod att portningar av spel som redan funnits ute i månader till 360 och PC oftast säljer sämre, och sen försöker du helt plötsligt motsätta dig det med att visa att "gamla spel håller" och tar exempel som spel från 5 år (PS1) till 10-20 år (Virtual Console) sedan, det var ju givande.
Har du selektivt minne  ? Jag tog några andra exempel också från förra generationen och denna generationen men de passade tyvärr inte heller. Kan du bevisa att gamla spel och återutgivningar genererar lite cash som omväxling? Varför ska jag alltid bevisa allt  ? Frågar man dig efter bevis så heter det typ "läs runt lite", "det säger väl sig självt", "se dig om i världen". Det är inga övertygande argument. Hade Wii inte sålt ännu bättre om det hade haft HD-stöd?
Hade den möjligtvis kostat mer? Ta t.ex. Gears of war, hade det varit släppt på PS3 så hade det haft möjlighet att vara minst lika snyggt som på 360, men med mer lagringsutrymme har det helt klart potential att bli ännu snyggare, förstår du min poäng nu? Jag menar inte att man inte kan göra snygga spel som får plats på DVD, jag menar att alla spel du kan få plats på DVD har potential att bli ännu snyggare med mer lagringsutrymme tillgängligt.
Det har jag förstått för länge sedan ju Jag har också förstått att du tror att multiplattformsspelen kommer bli snyggare på PS3 så till den grad att man alltid väljer den snyggare versionen, aka PS3 versionen. Vilket i sin tur ska vända på försäljningssiffrorna i sinom tid. Det är där vi skiljer oss åt, men det är kärnan av diskussionen. Allt annat vi diskuterar runt omkring är bara för skojs skull Än? Ska du jämföra olika spel nu? Du menar varför t.ex Resistance trots att det tar mer plats inte är snyggare än Gears of War? Det kan finns många orsaker, t.ex. att Gears of War har en mer avancerad spelmotor, eller att teamet är mer begåvat, eller jobbade hårdare, det kan vara precis vad som helst. Har jag påstått att ett spel som tar mer plats än DVD automatiskt blir snyggare än alla spel på DVD?
Jämföra spel är väl precis det hela debatten handlar om  ? Multiplattformsspel blir snyggare på PS3 än på 360. Vad är det, om inte att jämföra? Jag läser först vad som skrivs och bildar mig sen en egen åsikt om det som framkommer, så nej jag lyssnar inte blint på varken Insomniac eller andra.
Och om det som skrivs är till förmån för vad du argumenterar för så blir det enklare att hålla med, eller hur  ? Även om spelutvecklaren bara utvecklar exklusivt för PS3. Lyssna och lyssna blint är två olika saker btw. Jag menade: "de kunde ha blivit snyggare annars", skrev fel där.
Ok, jag får väl agera i god tro då "Bättre spel"? Gamerankings rankning av de spelen blev plötsligt i dina mun den absoluta sanningen att de var bättre spel än allt som kom på PS2 och Xbox? Du är rolig du.
Nejdå, det finns ingen absolut sanning eftersom det är olika från individ till individ. Bäst rankat av spelmedia alltså. Ca 100 olika siter, det är många professionella åsikter det. För övrigt funkar GR alltid för mig. Ett spel i en genre man gillar som har 90+% är alltid ett spel som jag gillar. Då tolkar du fel, jag har inte påstått att det kommer massa CG, men det finns utrymme om det gör det, till skillnad från DVD. Vem har sagt att resurserna de lägger ner inte gynnar 360-versionen? De kan komprimera filmerna mer och släppa multidisk, det blir inte lika bra men då slipper de göra en version med och en utan CG i alla fall, speciellt om CG är viktigt för storyn och en naturlig del av spelet som i många RPG.
Med BD så behöver de inte fortsätta med ingamecutscenes gudskelov
Jag är inte så säker på att jag tolkat fel alls faktiskt. Snarare att du varit otydlig om något. Men det är rätt skoj. Nu för du mitt argument att man kan släppa på fler skivor och komprimera för att få rätt i denna deldiskussionen  . Men nu säger du att CG finns primärt i RPG, en väldigt liten del av spelutbudet. Och du har naturligtvis rätt i det. Därför är extra plats för CG knappast något avgörande... en fördel måhända, men inget som gör att PS3 "drar ifrån" på något sätt. Kanske därför Blue Dragon har släppts på 3 DVD? Hade samma spel släppts till PS3 hade det kommit på 1 BD , haft cutscenes i betydligt högre kvalité och haft plats över till annat som bonusmaterial eller kanske både engelskt och japanskt tal.
Nu kommer Blue Dragon aldrig komma på PS3, men det stämmer ja. 360 ägarna får träningsverk av att byta DVD var 20:e timma och PS3 ägarna blir soffpotatisar  . Cutscenes i betydligt högre kvalitet vet jag inte eftersom BD har CG i 720p (vet inte om det är 1080p), men det är trevligt för de med 1080p display. Själv har jag liksom många andra fortfarande en SD TV, men det kommer nog ändras inom 3-4 år, när MS nya konsol troligen kommer ut. Text tar också plats i tillräcklig stor mängd, där får man plats med mer enormt mycket mer än 25 timmar story på en DVD5, känner du att det du förmedlade fortfarande har någon mening?
Du kan inte mena allvar Det var aldrig menat som ett citat, inte ett enda ord stämmer överens med det jag "citerade", vid endast en snabb anblick kunde man räkna ut att det handlar mer om en summering än ett citat, och gissa vad skillnaden är? Summeringen behöver inte stämma överens ordagrant så länge huvudmeningen är detsamma, och det är det.
Härligt, vid en snabb anblick kan man se att jag bara summerade vad du sa förut också. Fast jag använde inte citattecken  . Synd att det misstolkades som en förvrängning, men sånt händer. Du är förlåten. Ok fel ordval av mig där att använda "bevisade", självklart bevisade det där inte att alla känner att mer lagringsutrymme är guld värt för både musik, ljudeffekter och cutscenes, utan bara en till utvecklare som tycker så förutom Insomniac. Jag litar bara "blint" på att de talar sanning om DERAS situation.
Det är en del fel ordval nu, men jag agerar i god tro så det är lugnt Mycket dialog tar plats = ja, dialog komprimerar bättre än musik = ja. Bara jag gått med på det första behöver inte betyda att det andra inte stämmer.
Det har jag aldrig sagt heller. Är du med nu? Ljud tar oftast, nej ALLTID, mer plats än text i spel. Du gillar att famla med teoretiska begrepp har jag förstått. Sen har jag fortfarande inte fått något bevis. Ditt ord kan jag ju inte ta för det eftersom du aldrig tar mitt ord för något Du blandar in begrepp som inte ens finns med i analogin och skapar förvirring.
Men det är ju för att begreppen inte finns med som jag inte tycker det är en bra analogi... Eller så menade jag att lagringsutrymmet är en faktor som kan ge PS3 bättre multiplattformsspel men inte den enda, med hjälp av optimeringar för dess kraftfullare hårdvara kan PS3 få bättre plattformsspel redan innan lagringsutrymmet spelar en betydande roll. Men visst din tolkning gynnar din poäng mycket bättre så det var föga förvånande att du valde den istället för min egentliga mening.
Din tolkning gynnar din poäng mycket bättre så det är föga förvånande att du valde den. Men helt ärligt tror jag att lagringsutrymmet spelar roll innan processorkraften gör det. Irrelevant i förhållande till varför jag tyckte att PS3 är mer kraftfull än 360? Nej.
Vem har sagt något om vad du tycker? Jag ville ha en teknisk förklarning, inget lekmansprat som inte förklarar någonting. Annars kan jag tycka att 360 Elite är så snygg att ingen kommer köpa PS3 nu eftersom den har fulare svart färg och säga att det är relevant för framtida försäljningssiffror
Redigerat av Zoiler, 02 maj 2007 - 15:00.
Postad 02 maj 2007 - 15:01
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Såna här inlägg ger varning. För övrigt har jag gott om tid att sola. Det tar inte mer än en halvtimme/trekvart att skriva ett inlägg om dagen
Redigerat av Zoiler, 02 maj 2007 - 15:03.
Postad 02 maj 2007 - 15:24
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
De har fått titta på 360 versionen av Virtua Fighter nu förresten och den kommer tydligen vara bättre än PS3 versionen både content, gameplay och grafikmässigt. http://www.gamesrada...§ionId=1001Detta trots att det är en gammal produkt som redan funnit på PS3 i ett halvår när den kommer ut på 360. Men de verkar se stora dollartecken i det här fallet (det kommer de göra på 360 versionerna, eftersom där finns en större installerad bas- min poäng). Lite underligt är det eftersom Lindbergh hårdvaran är mer lik PS3, men tydligen är Xbox 360 bättre på Vertex Texture fetching (fråga mig inte). Devil May Cry, ett stort spel som först kördes på PS3. Kommer om 3/4 år. Although the two stars Dante and Nero are apparently very different (even though they look like the same bloke wearing different coats) Capcom says that the two console versions of Devil May Cry 4 will be pretty much identical.
Speaking to IGN, an unnamed DMC4 dev commented: "As far as the Xbox [360] and the PS3 are concerned, the capabilities and the features in the game, we expect will be the same. Our plan is to pretty much make them identical. You may be able to use some of the functionality in the PS3 as like a switch, but nothing spectacular."
So PS3 owners can feel safe in the knowledge that those pesky Xbox types are playing exactly the same game. As for PC gamers; keep your fingers crossed.
Devil May Cry 4, all going well, will be out before the end of the year. Don't forget to check out yesterday's 55 (yes, 55) screenshot bonanza http://www.computera...e.php?id=163211
Postad 02 maj 2007 - 17:42
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1 475 inlägg
De har fått titta på 360 versionen av Virtua Fighter nu förresten och den kommer tydligen vara bättre än PS3 versionen både content, gameplay och grafikmässigt.
http://www.gamesrada...§ionId=1001
Detta trots att det är en gammal produkt som redan funnit på PS3 i ett halvår när den kommer ut på 360. Men de verkar se stora dollartecken i det här fallet (det kommer de göra på 360 versionerna, eftersom där finns en större installerad bas- min poäng). Lite underligt är det eftersom Lindbergh hårdvaran är mer lik PS3, men tydligen är Xbox 360 bättre på Vertex Texture fetching (fråga mig inte).
Devil May Cry, ett stort spel som först kördes på PS3. Kommer om 3/4 år.
Although the two stars Dante and Nero are apparently very different (even though they look like the same bloke wearing different coats) Capcom says that the two console versions of Devil May Cry 4 will be pretty much identical.
Speaking to IGN, an unnamed DMC4 dev commented: "As far as the Xbox [360] and the PS3 are concerned, the capabilities and the features in the game, we expect will be the same. Our plan is to pretty much make them identical. You may be able to use some of the functionality in the PS3 as like a switch, but nothing spectacular."
So PS3 owners can feel safe in the knowledge that those pesky Xbox types are playing exactly the same game. As for PC gamers; keep your fingers crossed.
Devil May Cry 4, all going well, will be out before the end of the year. Don't forget to check out yesterday's 55 (yes, 55) screenshot bonanza
http://www.computera...e.php?id=163211
<{POST_SNAPBACK}>
Det jag har fetmarkerat är ju lite kul, låter som att skribenten tycker att PS3-ägarna ska vara glada att inte 360-versionen är bättre än PS3-versionen, ha ha...
Redigerat av Sir Anselm, 02 maj 2007 - 17:43.
Postad 02 maj 2007 - 21:15
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Det här ju så otroligt töntigt så jag vet inte ens varför jag bryr mig om att kommentera det... Men har du inte mer än så här att komma med så tycker jag att du ska ta och läsa lite böcker tills du kan argumentera på ett vettigt sätt utan att framstå som en idiot.
Touched a nerve there did I? Mer att komma med? Tja vad sägs om den biten där jag utvecklade denna teori? Ska jag "läsa lite böcker" och lära mig att argumentera? Jag är inte den som som tvingas ta till välgenomtänkta argument som "idiot" i alla fall  Men skärp till dig... Fattar inte varför du har ett behov av att förolämpa människor vitt och brett? Ditt beteende brukar i såna här sammanhang sättas i ett fack, det börjar på F och slutar på BOY, känns det igen?  Det där var knappast en förolämpning, snarare en indirekt fråga om vad basselito gör på företaget eftersom jag inte hittade det skrivet någon annanstans i tråden. Gav bara ett exempel på att det finns positioner på ett spelföretag förutom spelutvecklare. Hade du tillhört det andra könet hade jag börjat undra om det var den där jobbiga perioden i månaden. Förstår faktiskt inte vad tålamod har med saken att göra, om jag köper ett spel så vill jag spela, vill jag kolla på film så hade jag köpt en film! Sen var det också så att du nämnde cutscenes som något som var bra att det skulle bli mer utrymme för sånt med BluRay. Detta för mig till nästa punkt:
Tålamod har allt med saken att göra, jag menar att tålamod eller saknad därav är ofta anledningen till att vissa inte orkar sitta igenom cutscenes eller ta till sig andra delar av storyn utan "bara vill kötta". Med din logik så behövs det väl inte ljudeffekter eller dialog i ett spel heller, för hade du velat lyssna på sånt hade du köpt en CD eller hur? Nej? Det hade antagligen inte kunnat vara snyggare, men däremot hade det mycket väl kunnat vara längre, med plats för för fler banor... I Gears finns det ju faktiskt cutscenes, de är helt okej, för det är just cutscenes, dvs korta filmsnuttar för att föra handlingen framåt. Det som jag störde mig på, framförallt spel till PS2:an, t.ex. MGS2 och FFX, var de otroligt långa och i stort sett meningslösa filmsekvenserna som dök upp jämnt och ständigt...
Du verkar inte ha följt tråden så jag får upprepa mig: bara en sån sak som mindre komprimering av texturerna hade definitivt gett grafiken i GoW en boost, hade även hjälp något med frame-raten. Du skrev tidigare att du inte stördes av de fåtal slowdowns i GoW och det accepterar jag, inte alla är lika känsliga, vissa uppfattar inte skillnaden mellan 60 uppdateringar och 100, vissa uppfattar knappt skillnaden mellan 30 och 60, olika personer är olika känsliga. För mig var det i alla fall uppenbart stundtals att frame-raten sjönk markant. Ska också tillägga att jag spelade igenom hela spelet i split-screen co-op med en vän, kanske inte håller samma FPS som när man spelar själv. Filmsekvenserna i MGS-spelen (de jag har spelat) och FFX är i högsta grad essentiella för storyn, att skippa dem i såna spel tar bort stora bitar av handlingen och du får långt ifrån den spelupplevelsen som är ämnad, till skillnad från cutscenes i GoW som faktiskt är rätt meningslösa i jämförelse. Så jag finner det lite lustigt att du tittar på cutscenes knappt har nån betydelse men skippar de som har det för att de är längre (dina ord), vilket återigen för mig till min tes om tålamod. Skippar du alla cutscenes i FFX och MGS kan du lika gärna sluta spela såna spel och hålla dig till shooters som GoW imo.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|