Denon AVR-2310
(Förstärkare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
United DVH9082
(Högtalarpaket för hembio)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 15 October 2009 - 19:17
Rätt, fast omvänt. Man vill ha hög dämpfaktor (låg utgångsimpedans) för att (bland annat) få en så opåverkad frekvensgång som möjligt.
Man får dämpfaktorn genom att dela 8 ohm med utgångsimpedansen, t ex:
8 / 0,04 ohm = 200 i dämpfaktor.
8 / 0,008 ohm = 1000 i dämpfaktor.
Allt över 200 är bra.
edit: Dämpfaktorn/utgångsimpedansen varierar med frekvensen, så en förstärkare som är specad till 200 vid 1 kHz, kan sjunka under 100 eller lägre i diskanten.
Mer seriösa tillverkare anger det vid 20-20000 Hz.
Hmm, Hegelsteget jag har har dämpfaktor på 1000, så det ska väl vara bra då.
Men Norrmännen anger sedan: "can deliver output currents in excess of 200A." Går
det att omvandla det till Watt eller nåt annat för en amatör greppbart?
Postad 15 October 2009 - 19:31
hehe ja, jag är inte helt på det klara med dämpfaktorn, hade för mig det var åt andra håller
Hur menar du nu? Ska dom basarna i framme ha stereo L och dom bak stereo R eller vad menar du?
Sista försöket, sen ger jag upp.. Igen... Dom där framme får givetvis "front" och dom bakre "rear"..
Basinformation finns ju i alla kanaler, så då kan ju även basen bestämmas om den befinner sej där fram eller där bak.
Stereo behöver väl inte nödvändigtvis betyda höger och vänster ?
Postad 15 October 2009 - 20:49
Två är stereo även om de får lika signal eller vad säger du om alla ljud i mitten av en stereobild. Jag har mono i mitten?
YPAO i DSP-Z11 håller reda på fas och stående vågor för subbasarna.
Skillnaden på stereo och mono är väl ändå att signalerna i stereo kan skilja sig åt till två högtalare, medans de i mono alltid är exakt lika? Om två signaler aldrig kan skilja sig från varandra har jag svårt att kalla det stereo.
Eller hur skulle du definiera skillnaden?
Postad 15 October 2009 - 20:50
Skillnaden på stereo och mono är väl ändå att signalerna i stereo kan skilja sig åt till två högtalare, medans de i mono alltid är exakt lika? Om två signaler aldrig kan skilja sig från varandra har jag svårt att kalla det stereo.
Eller hur skulle du definiera skillnaden?
du definierar alldeles rätt
Postad 15 October 2009 - 20:52
Hmm, Hegelsteget jag har har dämpfaktor på 1000, så det ska väl vara bra då.
Men Norrmännen anger sedan: "can deliver output currents in excess of 200A." Går
det att omvandla det till Watt eller nåt annat för en amatör greppbart?
Nja, 200A kan inget slutsteg leverera vid normala impedanser.
Det handlar troligtvis om en strömmätning med Powercube eller liknande. Däremot kan det ju finnas ett samband mellan hög dämpfaktor och bra resultat vid strömmätning. Jag vet inte. Det enda jag vet är att Rotel RB-1080 som också har en dämpfaktor på 1000, presterade strax över 240A vid strömmätning.
Lasten vid den mätningen är under 1 ohm, så det är inte relevant för normalt bruk, mer än att man vet att skyddskretsarna inte kommer att ställa till med problem med "tunga" högtalare.
200 Ampere i 8 ohm hade motsvarat en effekt på 320 000 watt, vilket givetvis är helt orimligt
Redigerat av Ageve, 15 October 2009 - 20:53.
Postad 15 October 2009 - 21:15
Marknadsföringsgrej med andra ord... Skit samma, steget
gör jobbet bra. En arbetshäst.
Postad 15 October 2009 - 21:42
du definierar alldeles rätt
Så bra
Det var därför jag reagerade på att om man ställde subbarna till stereo i Z11an så spelade de alltid samma signal och tyckte att den inställningen borde heta mono. Eller missförstod jag hur inställningen fungerade?
Postad 15 October 2009 - 22:20
Håller med. Det var mycket jag redan sett på youtube och som sagt, han är lite enformig, och har mindre substans i det han snackar om än andra ståuppare tycker jag. Men det är klart, live så blir upplevelsen grymt mycket fetare. Det var... pja... 190% energi från början till slut och hög volym (dessutom var det 4 ståuppare som körde i 45min före Pablos 1h framträdande). Jag trodde knappt jag skulle orka med till slutPablo är grym men verkar lite enformig. Hoppas han bytt ut lite av sin show
Postad 15 October 2009 - 22:45
Så bra
Det var därför jag reagerade på att om man ställde subbarna till stereo i Z11an så spelade de alltid samma signal och tyckte att den inställningen borde heta mono. Eller missförstod jag hur inställningen fungerade?
Jag är inte riktigt med på det.. Jag tror att stereo delar på frontsignalens bas och vid front/rear är hela frontarna den ena signalen och surrarna den andra. Det finns ju även en inställning för att köra båda utgångarna i mono, och skulle stereo vara mono skulle ju den ena inställningen vara onödig.. Känns ganska ologiskt..
Postad 15 October 2009 - 23:05
Sista försöket, sen ger jag upp.. Igen... Dom där framme får givetvis "front" och dom bakre "rear"..
Basinformation finns ju i alla kanaler, så då kan ju även basen bestämmas om den befinner sej där fram eller där bak.
Stereo behöver väl inte nödvändigtvis betyda höger och vänster ?
Vi snackar väl bara basarna nu väl? Och det är ju dit jag vill komma, att under 80 hz (även upp till 100 hz lr mer i vissa fall) så kan man inte riktbestämma ljudet i vanliga rum. Det betyder inte att man inte kan kan skilja på vilken riktigt ljudvågen kommer från (saker börjar ju röra på sig närmast basarna först), men man kan inte skilja mellan stereo och mono.
Det finns ju tillfällen när man kan göra det, men då handlar det mer om fel, som dålig delning, för hög delning eller distade sub (man lokaliserar subben på t ex 3-tonsdisten som ligger bra mycket högre upp än arbetsområdet).
Postad 15 October 2009 - 23:32
Vi snackar väl bara basarna nu väl? Och det är ju dit jag vill komma, att under 80 hz (även upp till 100 hz lr mer i vissa fall) så kan man inte riktbestämma ljudet i vanliga rum. Det betyder inte att man inte kan kan skilja på vilken riktigt ljudvågen kommer från (saker börjar ju röra på sig närmast basarna först), men man kan inte skilja mellan stereo och mono.
Det finns ju tillfällen när man kan göra det, men då handlar det mer om fel, som dålig delning, för hög delning eller distade sub (man lokaliserar subben på t ex 3-tonsdisten som ligger bra mycket högre upp än arbetsområdet).
Men om STEREO betyder ENA KANALEN FRAM OCH DEN ANDRA BAK, och man har två kompetenta subbar fram och två bak då ??? Då kan man ju känna om vibrationerna kommer framifån eller bakifrån, därav lägesbestämma basen ?
Tydligt nog ?
Kan man sen instruera stärkaren om att den inte ska dela upp bassignalen mellan höger och vänster, utan just använda sej av bassignalen som matas ut i hela systemet kan du ju få vibrationerna att förflytta sej i fas med resten av ljudet.
Dessutom kan man ju inte höra basen från 20 hz och neråt, utan bara känna, så då finns det ju ännu större vinning av det..
Som jag har skrivit förut skulle kanske t.o.m det optimala vara att det fanns en sub out till varje kanal, istället för att samtliga kanaler körde fullrange.. Skulle bli lite dyrt med sju högtalare i ett system som grejade 10-20k hz..
Tror bara att du gör dej dum eller inte vill förstå.
Postad 15 October 2009 - 23:50
Ska man ha basar även bak så bör man nog vara försiktig så man inte har lika mycket ljudtrycksförmåga bak som framme, då blir det lätt att basen upplevs att komma från mitten, i huvudet på den som lyssnar.
Mitt tips är helt klart:
*Mono bas
*Basarna framme, eller iaf dubbelt så många framme mot dom där bak, så dom spelar svagare bak.
*Basarna stående i hörnen bakom topparna, vinklade så dom spelar mot varandra och inte mot lyssnare (högre ljudtryck och högre nyttoljud konta dist).
Redigerat av Hifimatte, 15 October 2009 - 23:50.
Postad 16 October 2009 - 00:29
Postad 16 October 2009 - 00:40
Postad 16 October 2009 - 01:34
Du upplevde skillnad antingen för att det fanns en märkar skillnad som berodde på apparaterna eller så var det beroende på något annat. Det är först när man isolerar ev. orsaker från varandra som man någorlunda säkert kan säga vad det beror på. Det är lätt att man framhäver eller favoriserar det som man vill skall vara orsaken. Är ju t.ex. mycket roligare att det är den nya förstärkaren, cd-spelaren eller kabeln det beror på än något annat. Är garanterat en stor anledning till att relativt många upplever skillnad (märkligt nog alltid positiv) när de kopplar in en dyrare kabel eller köper kabelbandage och hifimöss med mera. Fenomenet fungerar naturligtvis på annat så som cd-spelare och förstärkare (även högtalare om skillnaden är tillräckligt liten). Gällande gymmet behövs det inte mycket funderande innan man inser att det du beskriver kan bero på en massa olika saker.Och hur kunde jag höra skillnad på gymmet då?
Där var det väl ett blindtest om nåt,och jag är som sagt inte där för att lyssna på musik,ändå märktes det en klar förbättring på ljudet i lokalen. Det borde ju inte märkas alls.
Även min träningskompis sa samma sak,att det lät bättre.
Men skit samma,det gjorde väl inte det då,det var väl ingen skillnad,jag har väl ett sjätte sinne och visste innan att dom bytt stärken,så det var därför jag hörde skillnad.
Går de ej att skilja åt så beror det på att skillnaderna ej är hörbara. Är imo ganska naivt att tro att minsta förändring i t.ex. material och konstruktion hos en förstärkare, cd-spelare, kabel, mm nödvändigtvis måste innebära en hörbar skillnad. Så är det naturligtvis inte.Och fortfarande ingen vettig förklaring på hur 2 olika konstruktioner kan låta exakt likadant.
Har du sett Trocaderotestet btw? "Hur kan det vara samma när det smakar olika?"
Postad 16 October 2009 - 06:12
Ok, men det man hör är ju frekvenserna över basen, som är redan uppe i surroundhögtalarna.
Fast om något riktigt tungt trillar bakom dig i en film vore det ju rätt nice om trycket kom bakom och inte framifrån även om ljudet inte går att lägesbestämma. Jag kan känna att det blir lite missmatch om man har ordentligt med bastryck kommande framifrån när man vet, tack vare ljudet och bilden, att det borde komma bakifrån.
Postad 16 October 2009 - 07:23
Det jag tror bakerman22 vill åt är bas som förflyttas med surroundeffekterna, en önskan om att så vore fallet iaf. Rätt?
Precis.
Fast om något riktigt tungt trillar bakom dig i en film vore det ju rätt nice om trycket kom bakom och inte framifrån även om ljudet inte går att lägesbestämma. Jag kan känna att det blir lite missmatch om man har ordentligt med bastryck kommande framifrån när man vet, tack vare ljudet och bilden, att det borde komma bakifrån.
Precis. Du försöker ju i alla fall förstå hur jag menar.
Postad 16 October 2009 - 07:35
Precis.
Ingen ifrågasätter väl att det optimala skulle vara att samtliga högtalare i ett sjukanalssystem skulle kunna återge 10 - 20.000 hz helt linjärt ? Bättre än så kan det ju knappast bli ?
frågan är om det verkligen är optimalt... ?!
man tappar som sagt en helt del fördelar på det sättet...
Om rummet i övrigt är konstruerat så att man får en helt linjär respons även i basen och vid alla plattser i hela rummet (finns typ inte..)
då skulle det nog vara som du menar, men nu finns inte ett sådant rum (vad jag vet) och då är det bättre med flera mono kopplade subbar i rummet.
Postad 16 October 2009 - 07:39
Vet inte varför du skulle vilja ställa upp det så, finns ju ingen som vinst med det som jag ser det. Du säger ju själv att det är samma signal som du skickar till dom.
Ska man ha basar även bak så bör man nog vara försiktig så man inte har lika mycket ljudtrycksförmåga bak som framme, då blir det lätt att basen upplevs att komma från mitten, i huvudet på den som lyssnar.
Mitt tips är helt klart:
*Mono bas
*Basarna framme, eller iaf dubbelt så många framme mot dom där bak, så dom spelar svagare bak.
*Basarna stående i hörnen bakom topparna, vinklade så dom spelar mot varandra och inte mot lyssnare (högre ljudtryck och högre nyttoljud konta dist).
Dina tips suger röv. Med tanke på hur mycket du skriver om allt hela tiden och verkar veta allt om allt var nog det där det sämsta tipset någonsin..
*Mono bas*
Varför ? Kan du köra basen i stereo ? Har du testat och labbat och hört skillnaderna, eller har någon "kunnig" sagt att basen SKA vara mono ?
*Basarna framme, eller iaf dubbelt så många framme mot dom där bak, så dom spelar svagare bak.*
Vad baserar du det på ? Med tanke på att du är en riktig "rumskille" som tycker att det absolut viktigaste i hela kedjan är rummet, kan du väl inte veta var den bästa basplaceringen är varken hos mej, eller Pelle eller Kalle ?
Eller har du helt plötsligt satt en ny standard för var basen ska stå placerad ? Vad hände med att man bör placera basen där den låter bäst för att slippa toppar, dippar eller utsläckningar ??
Det finns en kille på det här forumet som har två riktigt feta Monolith tror jag att det var, hemma hos honom lät det absolut bäst med båda där bak ? Hur kan det komma sej ??
*Basarna stående i hörnen bakom topparna, vinklade så dom spelar mot varandra och inte mot lyssnare (högre ljudtryck och högre nyttoljud konta dist).*
Låter ytterligare som ett sånt där tips du har läst dej till, eller fått tips av någon "kunnig" kille..
Finns väl inga som helst belägg för att det skulle vara den bästa placeringen över huvud taget ? Bara för att det kanske låter bäst så hemma hos dej, eller någon helt enkelt bara sagt att du bör placera det så, behöver det ju inte betyda att det låter bäst så hemma hos mej, eller Pelle eller Kalle ?
Det generella tipset brukar väl vara att man bör ställa basen på lyssningsplatsen, en krypa runt på golvet och lyssna var det låter bäst, sen ställa basen där ? Men nu har Matte satt en ny standard. Det gamla gäller inte längre.
Börja möblera om grabbar !
Postad 16 October 2009 - 07:46
Dina tips suger röv. Med tanke på hur mycket du skriver om allt hela tiden och verkar veta allt om allt var nog det där det sämsta tipset någonsin..
*Mono bas*
Varför ? Kan du köra basen i stereo ? Har du testat och labbat och hört skillnaderna, eller har någon "kunnig" sagt att basen SKA vara mono ?
*Basarna framme, eller iaf dubbelt så många framme mot dom där bak, så dom spelar svagare bak.*
Vad baserar du det på ? Med tanke på att du är en riktig "rumskille" som tycker att det absolut viktigaste i hela kedjan är rummet, kan du väl inte veta var den bästa basplaceringen är varken hos mej, eller Pelle eller Kalle ?
Eller har du helt plötsligt satt en ny standard för var basen ska stå placerad ? Vad hände med att man bör placera basen där den låter bäst för att slippa toppar, dippar eller utsläckningar ??
Det finns en kille på det här forumet som har två riktigt feta Monolith tror jag att det var, hemma hos honom lät det absolut bäst med båda där bak ? Hur kan det komma sej ??
*Basarna stående i hörnen bakom topparna, vinklade så dom spelar mot varandra och inte mot lyssnare (högre ljudtryck och högre nyttoljud konta dist).*
Låter ytterligare som ett sånt där tips du har läst dej till, eller fått tips av någon "kunnig" kille..
Finns väl inga som helst belägg för att det skulle vara den bästa placeringen över huvud taget ? Bara för att det kanske låter bäst så hemma hos dej, eller någon helt enkelt bara sagt att du bör placera det så, behöver det ju inte betyda att det låter bäst så hemma hos mej, eller Pelle eller Kalle ?
Det generella tipset brukar väl vara att man bör ställa basen på lyssningsplatsen, en krypa runt på golvet och lyssna var det låter bäst, sen ställa basen där ? Men nu har Matte satt en ny standard. Det gamla gäller inte längre.
Den feta texten tror jag att HiFIMatte baserar på något som Ingvar nämde för ett tag sedan, men det va ju inget allmänt tipps av vad jag kan förstå...
Men enligt Ingvar så är det bra att ha största kapaciteten fram i en anläggning, för att man just inte ska känna att tryckvågor kommer bakifrån vid kraftiga urladdnignar i film. (duken siter ju fram och samam gäller musiken)
Till musik så ska detta även kunna påverka helhetsupplevelsen i fråga och man det mest korekta i det fallet är alltså att ha subbarna fram, eller i alla fall största kapaciteten fram i ett rum.
Men sedan beror ju detta också på hur man lyckas att i övrigt integrera subbarna med rummet, för det är ju inte att bara slänga in grejerna i rummet på just detta vis så blir det automatiskt bra...
Jag vet några rum där det blir som bäst med subbarna på andra ställen än just längs med framväggen, så detta är som sagti nget som jag tror Ingvar menade som en regel
Postad 16 October 2009 - 08:08
Den feta texten tror jag att HiFIMatte baserar på något som Ingvar nämde för ett tag sedan, men det va ju inget allmänt tipps av vad jag kan förstå...
Men enligt Ingvar så är det bra att ha största kapaciteten fram i en anläggning, för att man just inte ska känna att tryckvågor kommer bakifrån vid kraftiga urladdnignar i film. (duken siter ju fram och samam gäller musiken)
Till musik så ska detta även kunna påverka helhetsupplevelsen i fråga och man det mest korekta i det fallet är alltså att ha subbarna fram, eller i alla fall största kapaciteten fram i ett rum.
Men sedan beror ju detta också på hur man lyckas att i övrigt integrera subbarna med rummet, för det är ju inte att bara slänga in grejerna i rummet på just detta vis så blir det automatiskt bra...
Jag vet några rum där det blir som bäst med subbarna på andra ställen än just längs med framväggen, så detta är som sagti nget som jag tror Ingvar menade som en regel
Precis. Ingvar tycker så. Men det är ganska farligt på ett forum att komma med generella tips som motsäger det som alla andra tipsar om.. Man kan lätt framstå som lite dum då.. Då syftar jag inte på Ingvar. Han verkar ju ha en enorm koll vad jag har förstått. Men det är ju skillnad. Han har ju under typ 200 år labbat och testat sej fram och kommit fram till sina slutsatser själv.
Att bara citera vad Ingvar tycker, och lägga upp det som "sitt tips" på ett forum där vanliga "Svenssons" med ganska vanliga system läser och försöker lära sej något, blir bara fel.
Alla andra tipsar ju om att just ställa basen på lyssningsplatsen och krypa runt på golvet och placera basen där det låter bäst, och jag tror att det är det bästa tipset för gemene man. Eller ?
Det kan ju lika gärna betyda att man ska ha allt bak, eller allt på sidorna, eller en i varje hörn ?
Jag trodde att alla rum vara olika med olika egenskaper ?
Jag kör ju för närvarande med fyra bak och två fram. Det låter bäst hos mej. Ska jag möblera om och ställa allt fram bara för att "det ska vara så" ? Det är ju bara dumt...
Postad 16 October 2009 - 08:30
Precis. Ingvar tycker så. Men det är ganska farligt på ett forum att komma med generella tips som motsäger det som alla andra tipsar om.. Man kan lätt framstå som lite dum då.. Då syftar jag inte på Ingvar. Han verkar ju ha en enorm koll vad jag har förstått. Men det är ju skillnad. Han har ju under typ 200 år labbat och testat sej fram och kommit fram till sina slutsatser själv.
Att bara citera vad Ingvar tycker, och lägga upp det som "sitt tips" på ett forum där vanliga "Svenssons" med ganska vanliga system läser och försöker lära sej något, blir bara fel.
Alla andra tipsar ju om att just ställa basen på lyssningsplatsen och krypa runt på golvet och placera basen där det låter bäst, och jag tror att det är det bästa tipset för gemene man. Eller ?
Det kan ju lika gärna betyda att man ska ha allt bak, eller allt på sidorna, eller en i varje hörn ?
Jag trodde att alla rum vara olika med olika egenskaper ?
Jag kör ju för närvarande med fyra bak och två fram. Det låter bäst hos mej. Ska jag möblera om och ställa allt fram bara för att "det ska vara så" ? Det är ju bara dumt...
Jo, exakt det jag menade, att det är ju olika...
inte alla rum som detta är direkt översättningsbart till, jag vet so msagt flera rum som inte går få till bra resultat om man förjer dessa "regler" men i andra rum så är det absolut bästa vägen att gå.
Man får testa sig fram i väldigt stor utsträckning...
sedan är det ju så att ska du placera subbarna längs med framväggen så kräver det väldigt exakt placering (skriver jag enbart av egen erfarenhet) och om man placerar dom bara lite fel så kan det blir väldigt dåligt...
Ingvar har väldig koll på detta med Akustik, han jobbar ju med just det så jag utgår från att han vet vad han pratar om i alla fall
Postad 16 October 2009 - 08:34
Jo, exakt det jag menade, att det är ju olika...
inte alla rum som detta är direkt översättningsbart till, jag vet so msagt flera rum som inte går få till bra resultat om man förjer dessa "regler" men i andra rum så är det absolut bästa vägen att gå.
Man får testa sig fram i väldigt stor utsträckning...
sedan är det ju så att ska du placera subbarna längs med framväggen så kräver det väldigt exakt placering (skriver jag enbart av egen erfarenhet) och om man placerar dom bara lite fel så kan det blir väldigt dåligt...![]()
Ingvar har väldig koll på detta med Akustik, han jobbar ju med just det så jag utgår från att han vet vad han pratar om i alla fallOch just detta som nu anmärktes på, är vad jag vet inget som han säger att det komemr att bli bästa resultat i alla rum. Utan att han rekommenderar att man testar det för det är den bästa utgångspunkten i alla fall och just detat med "mest kraft fram" är något som faktiskt är väldigt bar att utgåfrån när man börjar att testa.
Det kan jag vara med på. Absolut. Men då får man skriva som du gjorde också. Med lite känsla och förklaring.
Inte att tipsa om något som kanske inte alls är bäst för gemene man utan förklaring bara för att Ingvar har sagt så.
Det finns ju säkert en anledning till att "krypa runt på golvet"-tipset är det vanligast förekommande.
Redigerat av Bakerman, 16 October 2009 - 08:35.
Postad 16 October 2009 - 08:45
Det kan jag vara med på. Absolut. Men då får man skriva som du gjorde också. Med lite känsla och förklaring.
Inte att tipsa om något som kanske inte alls är bäst för gemene man utan förklaring bara för att Ingvar har sagt så.![]()
Det finns ju säkert en anledning till att "krypa runt på golvet"-tipset är det vanligast förekommande.
Det tippset fungerar ganska bra, men inte riktigt hela vägen, tyvärr fungerar det för det mesta bara för den första subben
Nu är jag inte tillräkligt skillad på detta för att kunna utse exakt vart dessa mönster hamnar, därför mina tipps gällande subbars placering oftast blir i stil med: jag tro att det borde bli bäst med subben placerad där osv osv... men testa och lyssna för att se vad du tycker.
Postad 16 October 2009 - 10:33
Postad 16 October 2009 - 12:22
I biosalongena är det 'ganska lätt' att finna placeringarna för subarna då det finns färdiga datorprogram att gå efter, i hemmen är det dock individuell placering som gäller.
Precis. Det är olika för alla rum. Därför kan man inte komma med ett förslag som "funkar bäst"...
Postad 16 October 2009 - 13:21
Möjligt men då skulle man behöva ha 7.2 system då där basarna fram och bak kodas separat. Jag tror inte på det grejen, kommer skapa massa problem i rummet att ha basar bak med som kanske spelar helt annan signal.
Tycker det funkar rätt bra idag när man får dom riktningsbestämda frekvenserna i surrounderna.
Precis.
Ingen ifrågasätter väl att det optimala skulle vara att samtliga högtalare i ett sjukanalssystem skulle kunna återge 10 - 20.000 hz helt linjärt ? Bättre än så kan det ju knappast bli ? Sen att hitta högtalare som spelar helt linjärt den biten blir ju inte så lätt.. Och hittar du dom lär det ju inte bli så billigt... Sen ska dom ju ha tillräcklig drivning också... Muchos dineros..
Jag motsätter mig det absolut. Det skulle inte bli en förbättring utan en försämring. Det finns en bra anledning varför det är som det är och det beror på hur högtalarna och rummet agerar ihop.
Postad 16 October 2009 - 13:36
Du behöver inte ta till dig av tipsen, jag tvingar dig inte.
*Mono bas*
Därför du inte har någon riktbestämning av basen under 80 hz. Därför finns det ingen anledning att använda stereo och man vinner fördelar med mono som kanske lite högre ljudtryckskapacitet (lägre dist)
Det beror på vad man vill med återgivningen. Jag vill återge ett ljudevent som kommer framifrån och då skulle det bli helt knasigt om basen verkar kommer från min sittplats och inte från ljudbilden framme vid högtalarna.
Men visst, man kan få en fin kurva enligt micken om man ställer så men det är jag inte intresserad av, för mig är det viktigare att ljudbilden hänger ihop där framme.
Så fysikens funkar olika för olika personer? Fysiken är densamma oavsett vad du tror. Fördelen, som jag redan beskrivit, är att man får mer nyttoljud, för distorsionen är högre frekvenser som är mer direktiv av naturen och då slipper man mer av den när basarna inte är riktade mot dig. Sen kan man komma närmare med basen mot bakväggen och vinna lite mer ljudtrycksförmåga.
Nejdå, istället för vara otrevlig varje inlägg så kanske du skulle fråga istället för dra iväg som du gör.
Postad 16 October 2009 - 14:34
Du behöver inte ta till dig av tipsen, jag tvingar dig inte.
Därför du inte har någon riktbestämning av basen under 80 hz. Därför finns det ingen anledning att använda stereo och man vinner fördelar med mono som kanske lite högre ljudtryckskapacitet (lägre dist)
Det beror på vad man vill med återgivningen. Jag vill återge ett ljudevent som kommer framifrån och då skulle det bli helt knasigt om basen verkar kommer från min sittplats och inte från ljudbilden framme vid högtalarna.
Men visst, man kan få en fin kurva enligt micken om man ställer så men det är jag inte intresserad av, för mig är det viktigare att ljudbilden hänger ihop där framme.
Så fysikens funkar olika för olika personer? Fysiken är densamma oavsett vad du tror. Fördelen, som jag redan beskrivit, är att man får mer nyttoljud, för distorsionen är högre frekvenser som är mer direktiv av naturen och då slipper man mer av den när basarna inte är riktade mot dig. Sen kan man komma närmare med basen mot bakväggen och vinna lite mer ljudtrycksförmåga.
Nejdå, istället för vara otrevlig varje inlägg så kanske du skulle fråga istället för dra iväg som du gör.
Nu får du väj ge dej..
1. Du har allså aldrig labbat med bas i stereo för "det behövs inte", men du har ingen erfarenhet av det ?
2. Kommer ALLTID, ALL bas framifrån ? Kan inte en granat explodera bakom en i en film ? Eller en jumbojet flyga över huvudet ? Snacka om felaktig ljudbild om alltid all bas alltid var fram.. Är det så i verkligheten också ?
Kan du bara uppfatta ljud som kommer framför dej ? Kör du bara 2.1 ?
3. Fysikens regler... Med andra ord menar du att all bas fram invinklade mot varandra är den optimala lösningen för alla ? Det är ju det du skriver ? Du benämner det ju t.o.m som "fysikens lagar". Alla rum påverkar allså ljudet exakt likadant enligt dej ?
Postad 16 October 2009 - 14:45
1. Du har allså aldrig labbat med bas i stereo för "det behövs inte", men du har ingen erfarenhet av det ?
Har sagt flera gånger nu att jag har testat i stereo med men inte hört något förbättring och ingen riktverkan. Du kan ju läser det jag skriver så står det mesta redan där.
2. Kommer ALLTID, ALL bas framifrån ? Kan inte en granat explodera bakom en i en film ? Eller en jumbojet flyga över huvudet ? Snacka om felaktig ljudbild om alltid all bas alltid var fram.. Är det så i verkligheten också ?
Kan du bara uppfatta ljud som kommer framför dej ? Kör du bara 2.1 ?
I musik så kommer all bas framifrån. När det gäller film så finns det inga .2 spår där man kodat in en LFE kanal för bak-subbar. Så det gäller fortfarande att den riktverkan du kan få är via frekvenser över LFE kanalen, dvs dom som är i surroundhögtalarna.
3. Fysikens regler... Med andra ord menar du att all bas fram invinklade mot varandra är den optimala lösningen för alla ? Det är ju det du skriver ? Du benämner det ju t.o.m som "fysikens lagar". Alla rum påverkar allså ljudet exakt likadant enligt dej ?
Nej, det sa jag inte. Jag förklara vad fördelen med sådan uppställning var.
Redigerat av Hifimatte, 16 October 2009 - 14:48.
Postad 16 October 2009 - 14:58
Min åsikt kanske inte spelar någon roll i sammanhanget, men jag anser iaf inte att man behöver stereo under 80Hz. Att effekter i film osv ska komma bakifrån t ex, har att göra med ljud högre upp i frekvens. Djupbas kan man inte riktningsbestämma på det sättet.
edit: Hehe... passande smileys ovan.
Redigerat av Ageve, 16 October 2009 - 15:06.
Postad 16 October 2009 - 15:10
Du upplevde skillnad antingen för att det fanns en märkar skillnad som berodde på apparaterna eller så var det beroende på något annat. Det är först när man isolerar ev. orsaker från varandra som man någorlunda säkert kan säga vad det beror på. Det är lätt att man framhäver eller favoriserar det som man vill skall vara orsaken. Är ju t.ex. mycket roligare att det är den nya förstärkaren, cd-spelaren eller kabeln det beror på än något annat. Är garanterat en stor anledning till att relativt många upplever skillnad (märkligt nog alltid positiv) när de kopplar in en dyrare kabel eller köper kabelbandage och hifimöss med mera. Fenomenet fungerar naturligtvis på annat så som cd-spelare och förstärkare (även högtalare om skillnaden är tillräckligt liten). Gällande gymmet behövs det inte mycket funderande innan man inser att det du beskriver kan bero på en massa olika saker.
Går de ej att skilja åt så beror det på att skillnaderna ej är hörbara. Är imo ganska naivt att tro att minsta förändring i t.ex. material och konstruktion hos en förstärkare, cd-spelare, kabel, mm nödvändigtvis måste innebära en hörbar skillnad. Så är det naturligtvis inte.
Har du sett Trocaderotestet btw? "Hur kan det vara samma när det smakar olika?"
Du läste att jag hörde skillnad i ljudet INNAN jag visste att dom bytt förstärkaren hoppas jag?
Alltså var jag helt opåverkad av vetskapen att stärken var ny.
Jag fick ju reda på att stärken var ny först efter ett tag,då hade jag ju redan reagerat på skillnaden i ljudet.Således inte inbillning eller placebo.
Hur kan jag favorisera nåt jag inte vet om?
Har aldrig påstått att minimala skillnader hos förstärkare emellan märks tydligt.
Men om man jämför tex ett gammaldags steg med traditionell nätdel och tex ett klass D steg,så låter det inte likadant. Och býten behöver inte alls betyda att det bara blir positiva skillnader,jag har upplevt att det blivit sämre när jag bytt också,faktiskt.
Som tex när jag hade ett PLX steg i basen,bytte sen till RmX 5050 som är starkare, PLX 3402 var för klent.
Då lät det sämre,eller ska man säga annorlunda kanske. Baslåtar jag lyssnat på otaliga ggr lät inte som jag var van vid det. Så då blev man lite besviken. 5050 steget,som har vanlig nätdel men klass H drift,blurrade ihop basgångar o dylikt. Kan nu hända att det var det steget som var pissdåligt,det vet jag ju inte,men skillnad var det iaf.
Postad 16 October 2009 - 15:13
Handlar inte tråden om man hör skillnad på olika förstärkare?
Det har iaf jag trott hela tiden...
Postad 16 October 2009 - 15:48
Postad 16 October 2009 - 16:07
Matte,du skrev förut att största skillnaderna skulle jag få om jag gjorde något åt högtalarna och rummet.
Vad syftar du på när du säger göra nåt åt högtalarna,att jag ska byta eller?
Nu är det ju så att jag har inte råd med något inosystem,vad finns det annars som skulle kunna passa?
Om man säger såhär då,om du skulle rekommendera några golvare i prisklassen 10-15 lök beggade,vad skulle du rekommendera då? Dessa skulle isåfall vara toppar i mitt system.
Nu kommer ju detta troligen inte hända,men jag är bara nyfiken på vad du skulle rekommendera.
Käringen har ju också en stereo med prosonhögtalare som låter väldigt tråkigt,då skulle man ju kunna mecka in några nya där annars.
Några förslag eller funderingar?
Givetvis får alla svara som läser
Postad 16 October 2009 - 16:30
Man får hoppas att det blir
Det finns en liknande snubbe, men han huserar i en kameratråd. Skrivet man ngt han inte håller med om, får man sig en rejäl känga ganska omedelbart. Snubben i det forumet, verkar leva framför datorn...
Trevlig helg allesammans!
G
Postad 16 October 2009 - 18:29
Postad 16 October 2009 - 19:42
När det gäller film så finns det inga .2 spår där man kodat in en LFE kanal för bak-subbar. Så det gäller fortfarande att den riktverkan du kan få är via frekvenser över LFE kanalen, dvs dom som är i surroundhögtalarna.
Men vanliga små surroundhögtalare kan väl kanske inte återge frekvenser under 80hz så bra så kanske sub/ar kopplade till dessa kanaler skulle kunna vara vettigt för att just återge trycket som borde komma bakifrån. Eller menar du att all meningsfull bas ligger i lfe kanalen och ingen i bakkanalerna på film?
Postad 16 October 2009 - 20:28
Postad 16 October 2009 - 20:40
Här är det onekligen en och annan halvfigur som tar sig själv på för stort allvar...jisses!!!
Earshot
Postad 16 October 2009 - 20:42
Kan inte annat en att hålla med. SuckHar nu läst igenom hela tråden...Phu!
Här är det onekligen en och annan halvfigur som tar sig själv på för stort allvar...jisses!!!
Earshot
/Mats
Postad 16 October 2009 - 21:09
Postad 16 October 2009 - 21:13
Du kände väll dig inte träffadDom enda halvfigurerna i denna tråden är dom två senaste inläggen. Men har man inga argument eller något att komma med så blir det inte bättre än så
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000
59 bilder
303 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?