Stor skillnad?
822 svar till detta ämne
Postad 14 October 2009 - 19:18
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Den här sabla uppgraderingsdjävulen,han borde skjutas eller nåt..
Nu börjar det snurra tankar igen i skallen..
Byta det o det mot det bla bla bla..
Är ju sugen o låna hem ett Mccormack steg som är rejält strömstarkt (499 A) men om jag tycker det blir bättre så blir jag ju tvungen o köpa det...
Vilka bekymmer.. Är det fler som är såhär eller?
Egentligen skulle man fan sälja hela skiten o börja om från början igen,o köpa några små stativare eller nåt istället... Extra irriterande detta att man hela tiden måste ändra nåt SSUUUCCKKK!!
Postad 14 October 2009 - 19:25
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Helt klart vinner du mest om du fixar rummet och högtalarna. Att ständigt byta slutsteg och aldrig bli nöjd är ingen väg att gå enligt mig.
Postad 14 October 2009 - 19:52
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Det enda jag hört som är bättre i kvalitet än det jag har är det du har. Alltså ino.
MEN,mitt vinner i kvantitet och är inte så extremt långt ifrån i kvalitet i mina öron iaf,i dina öron är det nog det men det skiter ju jag i,det är ju jag som lyssnar,inte du  .
Och nåt stort inosystem,det kan man bara drömma om,det kommer aldrig hamna i min ägo om jag inte vinner på lotto eller nåt.
Det är också så,att jag gillar att byta slutsteg,för det har gett såna stora skillnader hela tiden så det är sjukt.
Det håller inte du med om,det vet jag,men så är det i mitt fall.
Jag tycker det låter bra,största anledningen är för att jag vill få bort fläktljudet och givetvis då byta ut nåt bara. Jag måste göra det ibland bara... jag är så.. Även om jag vore helt nöjd så skulle ändå tankarna finnas där. Förresten blir jag aldrig helt nöjd oavsett vad det gäller. Skulle jag trimma bilen så jag hade 5000 Hk så skulle det inte räcka heller efter ett tag.
Postad 14 October 2009 - 20:03
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Jag tar ett till exempel:
Jag kör lite Motocross ibland,lite på skoj typ, i en grusgrop nära mina föräldrar.
Jag har en Kawa Kx 500 2 takt = Ett jäkla ös. Egentligen klarar jag inte av att hantera den som man borde(för mkt effekt och vrid) Den är även trimmad så den går som ett ollat skollon som nån idiot jag känner sa. Men ändå så vill jag ha den,för den är ganska extrem.. Och man har haft funderingar på att trimma mera alternativt försöka få tag på en maico 700 2 takt (!) Varför då kan man undra när jag knappt klarar av den jag har.. JO,jag måste vara värst..
Samma med stereogrejerna,värst värst och högst högst har varit mitt mål hela tiden.
Jag har aldrig maxat nuvarande,ändå så tänker man vill ha värre... Surfar runt o kollar på värre grejer basar,toppar,slutsteg ideligen. Man är helt enkelt helt puckad i skallen och borde brännas på bål.
Postad 14 October 2009 - 20:56
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Ett gäng genelec's duger.
Postad 14 October 2009 - 21:24
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Gör det säkert,men kostar ju därefter också...
Postad 14 October 2009 - 21:59
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nja, .2 skulle betyda stereobas, vilket är möjligt med aktiv delning med vanlig stereo men inte med filmer som har monobas, därav .1
Har du ett hemmabiosystem eller bara ett rent tvåkanalssystem ? I vilket fall måste det vara tråkigt att allt bara är mono...
Postad 14 October 2009 - 22:07
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Helt meningslöst att ha stereo bas i biosystemet, det är därför ljudspåret är på en enda kanal.
Postad 14 October 2009 - 22:17
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
RB-1080 är samma konstruktion men halva effekten, alltså 200 watt i 8 ohm (1090 ger drygt 400 watt i 8 ohm)
Nja, .2 skulle betyda stereobas, vilket är möjligt med aktiv delning med vanlig stereo men inte med filmer som har monobas, därav .1
Ifall man kör rumskorrigering så är det iofs en poäng med stereobas även på film eftersom, hoppas man, korringen blir bättre gjord när den är separat för subbarna.
Postad 14 October 2009 - 22:52
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Har du ett hemmabiosystem eller bara ett rent tvåkanalssystem ? I vilket fall måste det vara tråkigt att allt bara är mono...
Både och. Jag kör mono i basarna iaf oavsett film eller musik. Ifall man kör rumskorrigering så är det iofs en poäng med stereobas även på film eftersom, hoppas man, korringen blir bättre gjord när den är separat för subbarna.
Hmm, hur menar du då? Signalen är ju mono ändå
Postad 15 October 2009 - 07:38
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Både och. Jag kör mono i basarna iaf oavsett film eller musik.
Borde ha läst mer och tänkt lite till innan jag svarade. Men NU minsann! Hehe. Du säger att basen i film är i mono, antar att du syftar på LFE-kanalen då? För basen i tex front L/R lär ju knappast vara mixad i mono från tex 80Hz och neråt. Så om du tar ut front L/R via pre out och in i en lämplig mixer så är det ju bara att mata ut stereobas till subbarna och fullrange stereo till frontarna. Be sedan förstärkartillverkarna bygga in den funktionaliteten. Om dom tycker det är en meningslös idé och inte vill göra det så hänvisa bara till BSP - biological signal processor - går alltid att använda den (hjärnan) för att lägga till en ljudförändring i signalkedjan. Dessutom blir lösningen anpassad för varje individ individuellt utfrån dess egen BSP. Tusan, jag har en affärsidé!
Redigerat av Micke_L, 15 October 2009 - 07:38.
Postad 15 October 2009 - 07:50
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Orginalsignalen ja, men om du lägger på olika rumkorrigeringjusteringar till de olika basmodulerna blir signalen till dem anpassad för placeringen av varje sub.
Postad 15 October 2009 - 08:20
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Borde ha läst mer och tänkt lite till innan jag svarade. Men NU minsann! Hehe. Du säger att basen i film är i mono, antar att du syftar på LFE-kanalen då? För basen i tex front L/R lär ju knappast vara mixad i mono från tex 80Hz och neråt. Så om du tar ut front L/R via pre out och in i en lämplig mixer så är det ju bara att mata ut stereobas till subbarna och fullrange stereo till frontarna. Be sedan förstärkartillverkarna bygga in den funktionaliteten. Om dom tycker det är en meningslös idé och inte vill göra det så hänvisa bara till BSP - biological signal processor - går alltid att använda den (hjärnan) för att lägga till en ljudförändring i signalkedjan. Dessutom blir lösningen anpassad för varje individ individuellt utfrån dess egen BSP. Tusan, jag har en affärsidé!
Orginalsignalen ja, men om du lägger på olika rumkorrigeringjusteringar till de olika basmodulerna blir signalen till dem anpassad för placeringen av varje sub.
Det finns en del som tänker till lite !  LFE har aldrig nämnts alls. Bara bas. Såvitt jag vet är det väl mixat full frekvens i samtliga kanaler ? Skär bort basen och skicka ut dom i subbarna istället. På så sätt kan ljudprocessorn i alla fall korrigera för två placeringar av basen om man har två utgångar. Nu kommer det bli en massa tjat om att det inte går att lägesbestämma bas, så det är bara onödigt. Den diskussionen har vi haft förut. Tänker bara skriva en sak att fundera på, tänker inte ge mej in i den diskussionen igen. Många här kanske har riktigt bra känsla för ljud och kan höra en massa saker som inte andra kan. Personligen hör jag t.ex inte skillnad på kablar, men andra gör. DÄREMOT kan jag LOVA att samtliga kan KÄNNA varifrån basen kommer. Ställ en fotölj mitt på golvet i ett rum. Placera två högkvalitativa femtontummare i optimala lådor, med tillräcklig drivning framför fotöljen, gör sen likadant bakom fotöljen. Spela sen t.ex en sinuston i 20 hz @ 100 db i enbart lådorna framför ELLER bakom. Kan man inte känna om det är lådorna framför eller bakom som spelar är det nog dags att uppsöka läkare, för då har man ett seriöst fel.. Där har du ett blindtest jag skulle kunna pricka rätt på 1000/1000 utan problem. Om man nu har samma krafter (som jag) som stålmannen, att jag kan känna om det vibrerar i ryggen eller i pungen borde man väl också kunna använda sej av den känslan även till att kunna riktningsbestämma basen ? Observera nu att jag inte pratar om hörsel, utan enbart om kroppen som trumhinna. I förra diskussionen om det här tog jag jumbojeten som flög över huvudet som exempel. Om planet flög framifrån och bak skulle ju hela BASSIGNALEN (inte LFE) börja i dom främre subbarna och fadeas bakåt i samma takt som planet flyger, så att till sist hela bassignalen fanns där bak. Givetvis förutsatt att man har subbar både bak och fram. Många har ju allt fram, och då funkar det ju inte. Informationen var basen befinner sej finns ju ? Det blev långt. Var inte tänkt så..
Redigerat av Bakerman, 15 October 2009 - 08:23.
Postad 15 October 2009 - 09:02
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
.2 är 2st subs 
Nej, det är 2st subba kanaler, kan vara allt från 2 till 100 subbar... Men uppdelade på 2st kanaler. Precis ! Tycker jag också. Därför har jag 11.6. 
Nej, du har 11.1 ! Du har 1st subb kanal = 0.1 men att du sedan kör 6st subbar på den kanalen är en annan sak. Kom ihåg detta nu.... jag vill inte behöva påminna dig en gång till...
Postad 15 October 2009 - 09:32
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nej, det är 2st subba kanaler, kan vara allt från 2 till 100 subbar... Men uppdelade på 2st kanaler.
Nej, du har 11.1 ! Du har 1st subb kanal = 0.1 men att du sedan kör 6st subbar på den kanalen är en annan sak. Kom ihåg detta nu.... jag vill inte behöva påminna dig en gång till... 
Jag har .2 faktiskt.. Dubbla subutgångar med konfigurationsmöjligheter för att kunna köra subbar som stereo, front/rear eller mono..
Postad 15 October 2009 - 10:28
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jag fick tipset av DVD:ai att köra mina subbar i mono. Matte är av samma uppfattning. Varför är det mer optimalt att mata två subbar med exakt samma signal än att köra dem i stereo? Handlar det om att riktningsbestämning ändå är näst intill omöjligt vid så låga frekvenser och att det blir lättare att kalibrera i mono?
Postad 15 October 2009 - 10:29
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
I vilket fall är sub kanalen i mono oberoende hur många subs som är inkopplade.
Däremot fullrange högtalare runt om kan ju utnyttja basen och det är häftigt.
Postad 15 October 2009 - 10:31
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
3247234034234234.5765
Det skulle jag vilja ha!
Postad 15 October 2009 - 10:37
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
I Yamaha DSP-Z11 kan man konfigurera subbasarna som FRONT – REAR eller STEREO. Har man dem som FRONT – REAR kommer alla kanalers bas att skickas till REAR men bara surroundkanalernaa bas till FRONT. Har man de ställa som STEREO får båda subbasarna samma ljud.
Hmm.. märkligt. Borde väl heta mono då istället för stereo? Kan den kalibrera subbarna olika map faskontroll, stående vågor osv? Det kan ju vara intressant och bespara en hel del manuellt pillande.
Postad 15 October 2009 - 10:37
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
I förra diskussionen om det här tog jag jumbojeten som flög över huvudet som exempel. Om planet flög framifrån och bak skulle ju hela BASSIGNALEN (inte LFE) börja i dom främre subbarna och fadeas bakåt i samma takt som planet flyger, så att till sist hela bassignalen fanns där bak. Givetvis förutsatt att man har subbar både bak och fram. Många har ju allt fram, och då funkar det ju inte. Informationen var basen befinner sej finns ju ?
Det spelar ingen roll för panorerings- eller fade-effekter om man har subbarna fram eller bak eller både och, efter vad jag kan förstå. Anledningen till att man uppfattar fade-effekten av t.ex. jumbojeten som flyger över huvudet, är ju att denna ger ifrån sig frekvenser även högre upp i registret som riktingsbestämmer. Var subbarna då står, saknar betydelse ur den aspekten. Eller missuppfattade jag dig, bakerman??
Redigerat av bensnake, 15 October 2009 - 10:38.
Postad 15 October 2009 - 10:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag har .2 faktiskt.. Dubbla subutgångar med konfigurationsmöjligheter för att kunna köra subbar som stereo, front/rear eller mono..
haha, jaja, men då har du väll 0.2 då, men inte 0.6... Jag fick tipset av DVD:ai att köra mina subbar i mono. Matte är av samma uppfattning. Varför är det mer optimalt att mata två subbar med exakt samma signal än att köra dem i stereo? Handlar det om att riktningsbestämning ändå är näst intill omöjligt vid så låga frekvenser och att det blir lättare att kalibrera i mono?
För att få optimalt resultat i fråga om rums stöd och kompensation av rumt noder m.m. Det skulle jag vilja ha! 
Kan bli ditt ge mig rätt mängd motivation (t.ex. i form av pengar) så lösar det sig garanterat !
Redigerat av DVD-ai, 15 October 2009 - 10:55.
Postad 15 October 2009 - 12:46
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Borde ha läst mer och tänkt lite till innan jag svarade. Men NU minsann! Hehe. Du säger att basen i film är i mono, antar att du syftar på LFE-kanalen då? För basen i tex front L/R lär ju knappast vara mixad i mono från tex 80Hz och neråt. Så om du tar ut front L/R via pre out och in i en lämplig mixer så är det ju bara att mata ut stereobas till subbarna och fullrange stereo till frontarna.
Hmm, ser inte direkt fördelen. Om vi delar vid 80 hz så kommer vi, i ett vanligt rum, ha svårt att riktbestämma ljudet sålänge vi använder tillräckligt brant filter och inte distande subbar. Som dvd-ai påpekade så finns det fördelar att använda subbarna i mono, vilket jag gör själv
Postad 15 October 2009 - 14:08
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Kör även jag basen i mono.
Förresten,den vettiga förklaringen till varför 2 helt olika konstruktioner låter likadant uteblev,kan någon upplysa mig om hur detta skulle kunna vara möjligt?
Det är ju inte bara THD värden och mätningar som ska vara lika, slew rate (hur snabb den är) och dämpfaktorn har inverkan. Nu har dämpfaktorn kanske inte så stor inverkan på ljudkvaliteten så,MEN det ger ett lite annat sound i basen,vad jag upplevt iaf. + Att har man hög dämpfaktor kan man mosa på mera innan basarna säger ifrån,för dom kontrolleras bättre. Nad 208 tex har dämpfaktor 200 har jag för mig.
Lab har ganska dålig Dämpfaktor, bara 133. Det syns tom med blotta ögat att basarna rör sig i onödan lite grann med det steget om man jämför med tex QSC PLX 3402 som har en faktor på 500.
Men det låter bättre med Lab ändå,men kontrollen på basarna är bättre på PLX.
Observera att detta inte märks vid volymer där basarna inte pumpar på så mkt,utan det är vid höga ljudtryck man ser det. Dock innan klipp. Jag har aldrig pressat Labstegen till max,man jag skulle tro att basarna då skulle röra sig ganska okontrollerat.
Hoppas nån som är duktig på detta ämnet svarar om exakt hur det ligger till,jag refererar endast till egna upplevelser.
Sen en annan grej jag tänkt på,hur kan du matte veta att Naden är helt transparent,likaså roteln?
Dom kanske färgar ljudet lite och du tar den färgningen som neutral?
Bara en tanke.
Jag har hört folk som säger att Naden tex inte är helt fri från färgning.
Om man lyssnar på en skiva i tex din rigg,ja det låter dyngbra verkligen, MEN hur kan DU veta att du får ut allt som är på skivan för det? Var du med vid inspelningstillfället och sen jämfört hemma?
Bara en fråga,inget ont ment mot dig!
Sen så är det väl omöjligt att säga att det inte går att höra skillnad på steg bara för en enda person misslyckades i vissa fall? För man kan ju lika gärna hävda att det GÅR att höra skillnad enligt hans test,eftersom han valde ju rätt ibland också? Det är ju samma sak,eller hur?
Blir ju ungefär som att ge en person en halvliter brännvin o be han dricka upp det på under 30 sek. Tänk då att han gör det och sen dör knall o fall. Sen gjuta det i sten att dricker du en halvliter brännvin så dör du med 99,9% säkerhet. Lika dumt.
Det man kan säga är att han som gjort testet inte med säkerhet kunde höra skillnad på dom stegen just då.
för att vara säker måste ju många många fler personer göra testet och varje person gör testet hundra ggr eller nåt,så man ser ett mönster. Att dra sanningar från en enda testperson är ju helbängt.
Lite som att ringa upp en person på måfå,fråga: Knarkar du? Personen svarar: Ja,varje dag.
På löpsedlarna nästa dag: 99% av alla svenskar är narkomaner! Det går ju inte...
Postad 15 October 2009 - 14:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Postad 15 October 2009 - 14:54
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det spelar ingen roll för panorerings- eller fade-effekter om man har subbarna fram eller bak eller både och, efter vad jag kan förstå. Anledningen till att man uppfattar fade-effekten av t.ex. jumbojeten som flyger över huvudet, är ju att denna ger ifrån sig frekvenser även högre upp i registret som riktingsbestämmer. Var subbarna då står, saknar betydelse ur den aspekten. Eller missuppfattade jag dig, bakerman??
Hmm, ser inte direkt fördelen. Om vi delar vid 80 hz så kommer vi, i ett vanligt rum, ha svårt att riktbestämma ljudet sålänge vi använder tillräckligt brant filter och inte distande subbar. Som dvd-ai påpekade så finns det fördelar att använda subbarna i mono, vilket jag gör själv 
Jag citerar väl mej själv för första gången då.. "Många här kanske har riktigt bra känsla för ljud och kan höra en massa saker som inte andra kan. Personligen hör jag t.ex inte skillnad på kablar, men andra gör. DÄREMOT kan jag LOVA att samtliga kan KÄNNA varifrån basen kommer. Ställ en fotölj mitt på golvet i ett rum. Placera två högkvalitativa femtontummare i optimala lådor, med tillräcklig drivning framför fotöljen, gör sen likadant bakom fotöljen. Spela sen t.ex en sinuston i 20 hz @ 100 db i enbart lådorna framför ELLER bakom. Kan man inte känna om det är lådorna framför eller bakom som spelar är det nog dags att uppsöka läkare, för då har man ett seriöst fel.. Där har du ett blindtest jag skulle kunna pricka rätt på 1000/1000 utan problem." Någon som är sugen på att ställa upp på ett sånt blindtest ? Kanske du Matte ? Du gillar ju blindtest ? Vi kan köra hemma hos dej med dina basmoduler om du vill ? Framför och bakom en fotölj, och sen köra bara basljud ? Ska vi säja att jag måste ha 100/100 och slå vad 10k ?
Postad 15 October 2009 - 14:56
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Det är ju inte bara THD värden och mätningar som ska vara lika, slew rate (hur snabb den är) och dämpfaktorn har inverkan. Nu har dämpfaktorn kanske inte så stor inverkan på ljudkvaliteten så,MEN det ger ett lite annat sound i basen,vad jag upplevt iaf. + Att har man hög dämpfaktor kan man mosa på mera innan basarna säger ifrån,för dom kontrolleras bättre. Nad 208 tex har dämpfaktor 200 har jag för mig. Lab har ganska dålig Dämpfaktor, bara 133. Det syns tom med blotta ögat att basarna rör sig i onödan lite grann med det steget om man jämför med tex QSC PLX 3402 som har en faktor på 500. Men det låter bättre med Lab ändå,men kontrollen på basarna är bättre på PLX. http://www.faktiskt....o...pic&t=31542Sen en annan grej jag tänkt på,hur kan du matte veta att Naden är helt transparent,likaså roteln? Dom kanske färgar ljudet lite och du tar den färgningen som neutral? Bara en tanke. Jag har hört folk som säger att Naden tex inte är helt fri från färgning.
Man kan aldrig bevisa att någon färgning inte finns, man kan bara bevisa att en färgning finns. Vid F/E lyssning så kunde man inte hitta någon färgning på Nad 208 under 280 watt. Över 280 watt så går den över till annan "drivning" och då kunde man, med viss svårighet, höra en färgning på extrema transienter. Om man lyssnar på en skiva i tex din rigg,ja det låter dyngbra verkligen, MEN hur kan DU veta att du får ut allt som är på skivan för det? Var du med vid inspelningstillfället och sen jämfört hemma? Bara en fråga,inget ont ment mot dig!
Det enda jag kan veta är vad dom F/E lyssnade apparaterna släpper igenom. Högtalarna går inte att F/E lyssna, iaf inte specielt lätt. Då får man försöka så objektivt som möjligt lyssna efter fel. Sen så är det väl omöjligt att säga att det inte går att höra skillnad på steg bara för en enda person misslyckades i vissa fall? För man kan ju lika gärna hävda att det GÅR att höra skillnad enligt hans test,eftersom han valde ju rätt ibland också? Det är ju samma sak,eller hur?
Nu var det två tester jag la upp med sammanlagt 27 st som alla misslyckades. Att han gissa rätt lika mycket som slumpen säger inget. Men såklart kan man inte säga ingen kan höra dom skillnaderna, därför man frågar om dessa som hör det ställer upp på blindtest. Detta är inget nytt, har funnits utmaningar i 20 år nu och flera där man vinner pengar. Det är flera hundratals audiofiler som misslyckats  Jag citerar väl mej själv för första gången då..
"Många här kanske har riktigt bra känsla för ljud och kan höra en massa saker som inte andra kan. Personligen hör jag t.ex inte skillnad på kablar, men andra gör. DÄREMOT kan jag LOVA att samtliga kan KÄNNA varifrån basen kommer. Ställ en fotölj mitt på golvet i ett rum. Placera två högkvalitativa femtontummare i optimala lådor, med tillräcklig drivning framför fotöljen, gör sen likadant bakom fotöljen. Spela sen t.ex en sinuston i 20 hz @ 100 db i enbart lådorna framför ELLER bakom. Kan man inte känna om det är lådorna framför eller bakom som spelar är det nog dags att uppsöka läkare, för då har man ett seriöst fel.. Där har du ett blindtest jag skulle kunna pricka rätt på 1000/1000 utan problem."
Någon som är sugen på att ställa upp på ett sånt blindtest ? Kanske du Matte ? Du gillar ju blindtest ? Vi kan köra hemma hos dej med dina basmoduler om du vill ? Framför och bakom en fotölj, och sen köra bara basljud ? Ska vi säja att jag måste ha 100/100 och slå vad 10k ?
Nja, det är inte samma sak. Du kan märka att basen kommer bakifrån, för ljudvågen kommer därifrån. Men om du sitter vanligt och har basarna framme, delade rätt och dom distar inte för mycket, så lär du inte skilja mellan stereo och mono.
Postad 15 October 2009 - 15:01
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Intressant detta att det finns fördelar med att köra dom i mono. Är ju lätt att tro (för mig åtminstone) att det skulle vara antingen lika bra eller rimligtvis bättre att köra i stereo. Nä det är väl inte så konstigt att du inte ser den STORA fördelen när du inte citerat min lukrativa affärsidé
Postad 15 October 2009 - 15:04
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Postad 15 October 2009 - 15:13
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
http://www.faktiskt....o...pic&t=31542
Nja, det är inte samma sak. Du kan märka att basen kommer bakifrån, för ljudvågen kommer därifrån. Men om du sitter vanligt och har basarna framme, delade rätt och dom distar inte för mycket, så lär du inte skilja mellan stereo och mono. 
Och vem har sagt att ALLA har allt framme bara för att du tydligen har det ? Nja skriver du... Allså menar du att man kanske kan riktningsbestämma ändå...
Postad 15 October 2009 - 15:15
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Men om man kan skilja på om ljudvågen kommer framifrån eller bakifrån borde man väl kunna skilja på om den kommer från höger eller från vänster också? Dvs stereo. Så klart om subbarna står nära varandra på framväggen hör man ingen skillnad på mono eller stereo... men då är det kanske inte optimal placering om man spelar så högt att man känner tryckvågen och vill köra stereo på subbarna?
Postad 15 October 2009 - 15:18
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
+1
Postad 15 October 2009 - 15:19
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Kan man inte känna om det är lådorna framför eller bakom som spelar är det nog dags att uppsöka läkare, för då har man ett seriöst fel..  Jag tror dig... Men om man bortser från "tryckvågen" av basarna, får man ändå illusionen av planets flygriktning oavsett subbarnas placering, tack vare de högre frekvenserna i flygplansljudet. Har för övrigt aldrig haft subbar bakom mig i bion. Kan vara värt att testa.
Redigerat av bensnake, 15 October 2009 - 15:23.
Postad 15 October 2009 - 15:19
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Så klart om subbarna står nära varandra på framväggen hör man ingen skillnad på mono eller stereo... men då är det kanske inte optimal placering om man spelar så högt att man känner tryckvågen och vill köra stereo på subbarna?
Och hur många lyssnings grader tänkte du dig här då?
Postad 15 October 2009 - 15:24
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Och hur många lyssnings grader tänkte du dig här då?
Jag har ingen aning om vad lyssnings grader är för något. Om man vill höra vilket håll tryckvågen kommer ifrån är det väl enklast med en rakt fram, en rakt bak, en rakt till vänster och en rakt till höger? Nu finns det väl ingen förstärkare som har 4 separata subutgångar och som kan göra på det viset, så det får bli ett teoretiskt resonemang.
Postad 15 October 2009 - 15:33
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Jag har ingen aning om vad lyssnings grader är för något.
Om man vill höra vilket håll tryckvågen kommer ifrån är det väl enklast med en rakt fram, en rakt bak, en rakt till vänster och en rakt till höger? Nu finns det väl ingen förstärkare som har 4 separata subutgångar och som kan göra på det viset, så det får bli ett teoretiskt resonemang.
Killarna på Skywalker ranch har testat det här med synvinkel grader till duken och högtalarna placerade därefter (lyssnings grader), de kom fram till att under 80hz gick det inte att uppfatta ljudriktningen, och därmed föll stereo suben bort ur bilden och vi har .1 som standard överallt Och givetvis är det standard med flera subar i biosalongernae kopplade enligt .1 Antar att mindre salonger har en sub
Postad 15 October 2009 - 15:45
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Förstod att det skulle bli ett sånt svar,med en länk till en viss herre som verkar kunna allt och aldrig någonsin har fel.. Om han sa att han hörde skillnad på olika steg då,skulle du tro på det då? 
Jag har märkt skillnader i min rigg som är väl genomlyssnad och som jag vet exakt hur den låter när jag har bytt slutsteg. På vissa har det varit sån skillnad att jag kunnat höra skillnaden i ett annat rum. Min farsa har även han hört skillnad från ett annat rum,han kom in o sa att nu låter det annorlunda härnere när du spelar. Hur fasen kan det vara möjligt? Enda förklaringen om din teori är korrekt,är att alla steg jag har haft varit felkonstruerade.
Du nämnde aldrig Roteln förövrigt...
Ok då är alltså Nad 208 den bästa stärken som gjorts då.
En sån kan man ju få för en 7,8000 spänn,snacka om kap! Vad var referensen till att naden inte var färgad förresten,hur kan man lyssna på en signal elektriskt,kopplar man in sladden i örat eller?
Hur kan vissa personer säga att den inte är helt transparent då?
Har dom som säger det helt enkelt fel då?
Och om det steget är så inih-e bra,varför inte fortsätta på samma linje?
Och hur kunde jag höra skillnad på gymmet då?
Där var det väl ett blindtest om nåt,och jag är som sagt inte där för att lyssna på musik,ändå märktes det en klar förbättring på ljudet i lokalen. Det borde ju inte märkas alls.
Även min träningskompis sa samma sak,att det lät bättre.
Men skit samma,det gjorde väl inte det då,det var väl ingen skillnad,jag har väl ett sjätte sinne och visste innan att dom bytt stärken,så det var därför jag hörde skillnad.
Och fortfarande ingen vettig förklaring på hur 2 olika konstruktioner kan låta exakt likadant.
Postad 15 October 2009 - 15:46
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Och vem har sagt att ALLA har allt framme bara för att du tydligen har det ? Nja skriver du... Allså menar du att man kanske kan riktningsbestämma ändå...
Nja, du kan ju inte riktningsbestämma ändå. Om du växlar mellan mono och stereo på dom bakre basarna så kommer du knappast höra någon skillnad. Men om man kan skilja på om ljudvågen kommer framifrån eller bakifrån borde man väl kunna skilja på om den kommer från höger eller från vänster också? Dvs stereo.
Testa. Jag har testat det flera gånger och jag har inte kunnat skilja mellan stereo och mono. Det är ju fortfarande så att så låga frekvenser som vi har i basen kommer stutsa i massa riktningar i vanliga rum så det blir rätt omöjligt att skilja mellan mono och stereo. Tror att utomhus så brukar man säga att runt 50 hz så kan man börja skilja dom åt, men inomhus i vanliga rum så är det snarare minst 100 hz eller över som behövs.
Postad 15 October 2009 - 15:51
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Nja,delar jag vid 100 hz så hör jag var basen står.
Jag skulle säga att gränsen går vid 70-80 hz.
Postad 15 October 2009 - 15:57
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Förstod att det skulle bli ett sånt svar,med en länk till en viss herre som verkar kunna allt och aldrig någonsin har fel.. Om han sa att han hörde skillnad på olika steg då,skulle du tro på det då?  Jag har märkt skillnader i min rigg som är väl genomlyssnad och som jag vet exakt hur den låter när jag har bytt slutsteg. På vissa har det varit sån skillnad att jag kunnat höra skillnaden i ett annat rum. Min farsa har även han hört skillnad från ett annat rum,han kom in o sa att nu låter det annorlunda härnere när du spelar. Hur fasen kan det vara möjligt? Enda förklaringen om din teori är korrekt,är att alla steg jag har haft varit felkonstruerade.
Det KAN vara skillnad, ingen motsäger det. Jag tror man brukar vilja ha låg dämpfaktor eftersom hög kan ge problem med impedansen vilket kan ge avvikelser på frekvensområdet, som jag förstått det. Du nämnde aldrig Roteln förövrigt...
Missa nog din fråga. Ja, Roteln 1090 fann man endast en liten färgning, det var att den tappa någon tiodels dB under 20 hz. Inget som spelar roll för mig eftersom jag använder den bara för 80 hz och över. Ok då är alltså Nad 208 den bästa stärken som gjorts då.
Nja, det kan man ju inte säga. Det finns dom som inte har den extremt lilla färgning över 280 watt, och det finns dom som mäter bättre. Men visst är det en mycket bra förstärkare speciellt med tanke på priset. Vad var referensen till att naden inte var färgad förresten,hur kan man lyssna på en signal elektriskt,kopplar man in sladden i örat eller?
Det finns redan förklaringar i tråden hur F/E lyssning fungerar. Man jämför inte mot någon referens utan före slutsteget och efter slutsteget. Det vill säga, om signalen ändrat hörbart i slutsteget (förutom förstärkningen). Hur kan vissa personer säga att den inte är helt transparent då? Har dom som säger det helt enkelt fel då?
Tja, det beror ju på hur dom testat. Öppna tester är ju, som hela tråden handlar om, fyllda av problem med inbillningar. Sen så kan jag tänka mig att man vill ha något annat till Infinity kappa 9 eller dom större Martin logan, för dom går så ******** lågt i impedans vilket kräver mer av slutsteget under 2 ohm än vad Rotel fixar bra. Och om det steget är så inih-e bra,varför inte fortsätta på samma linje? Men skit samma,det gjorde väl inte det då,det var väl ingen skillnad,jag har väl ett sjätte sinne och visste innan att dom bytt stärken,så det var därför jag hörde skillnad.
Det är väldigt lätt att inbilla sig saker. Alla kan vi göra det. Och fortfarande ingen vettig förklaring på hur 2 olika konstruktioner kan låta exakt likadant.
Sålänge skillnaden är så liten att den inte går över hörseltröskeln så hör vi inte den. Lägg till med vanliga vardagsrum med mängder av efterklang och dyl som döljer dom mindre detaljerna, så blir det svårt att skilja dom åt. Ser du skillnad på två pinnar, där ena är 1,00000001 meter och andra är 1,000001 meter, med blotta ögat? Nja,delar jag vid 100 hz så hör jag var basen står. Jag skulle säga att gränsen går vid 70-80 hz.
Som sagt, det beror på hur stor rummet är, hur bra delningen är och hur mycket basarna distar.
Postad 15 October 2009 - 16:00
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Nja,delar jag vid 100 hz så hör jag var basen står. Jag skulle säga att gränsen går vid 70-80 hz.
Därav LFE på filmerna.
Postad 15 October 2009 - 16:42
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Ser du skillnad på två pinnar, där ena är 1,00000001 meter och andra är 1,000001 meter, med blotta ögat?
Hahahahahaha jag dööööööööööööööör, tror inte jag fick ett lika kraftigt skrattanfall ens i förrgår när jag var på Pablo Fransiscos show.
Postad 15 October 2009 - 17:09
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Pablo är grym men verkar lite enformig. Hoppas han bytt ut lite av sin show
Postad 15 October 2009 - 17:13
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12483 inlägg
Det KAN vara skillnad, ingen motsäger det. Jag tror man brukar vilja ha låg dämpfaktor eftersom hög kan ge problem med impedansen vilket kan ge avvikelser på frekvensområdet, som jag förstått det.
Rätt, fast omvänt. Man vill ha hög dämpfaktor (låg utgångsimpedans) för att (bland annat) få en så opåverkad frekvensgång som möjligt. Man får dämpfaktorn genom att dela 8 ohm med utgångsimpedansen, t ex: 8 / 0,04 ohm = 200 i dämpfaktor. 8 / 0,008 ohm = 1000 i dämpfaktor. Allt över 200 är bra. edit: Dämpfaktorn/utgångsimpedansen varierar med frekvensen, så en förstärkare som är specad till 200 vid 1 kHz, kan sjunka under 100 eller lägre i diskanten. Mer seriösa tillverkare anger det vid 20-20000 Hz.
Redigerat av Ageve, 15 October 2009 - 17:34.
Postad 15 October 2009 - 18:01
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nja, du kan ju inte riktningsbestämma ändå. Om du växlar mellan mono och stereo på dom bakre basarna så kommer du knappast höra någon skillnad.
Gör du dej dum för att ######s nu eller...? Givetvis menar jag inte att det är någon skillnad på att kunna riktningsbestämma om du har allt fram eller allt bak. Men om man t.ex har en i varje hörn i ett rum som är 7 x 4 meter, och dom främre och bakre spelar olika signaler, menar du att du inte skulle kunna känna vilka som spelar ??
Postad 15 October 2009 - 18:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag tror dig... Men om man bortser från "tryckvågen" av basarna, får man ändå illusionen av planets flygriktning oavsett subbarnas placering, tack vare de högre frekvenserna i flygplansljudet. Har för övrigt aldrig haft subbar bakom mig i bion. Kan vara värt att testa.
Exakt ! Go go !!!  Här har ni alla en stor del av svaret.
Redigerat av DVD-ai, 15 October 2009 - 18:05.
Postad 15 October 2009 - 18:13
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Alltså, placerar jag min sub brevid soffan då får jag bäst bas i...Köket!
Min optimala placering är till vänster om plasman.
Postad 15 October 2009 - 18:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det är ju olika för alla rum..
Postad 15 October 2009 - 18:18
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Rätt, fast omvänt. Man vill ha hög dämpfaktor (låg utgångsimpedans) för att (bland annat) få en så opåverkad frekvensgång som möjligt.
hehe ja, jag är inte helt på det klara med dämpfaktorn, hade för mig det var åt andra håller  Gör du dej dum för att ######s nu eller...? Givetvis menar jag inte att det är någon skillnad på att kunna riktningsbestämma om du har allt fram eller allt bak. Men om man t.ex har en i varje hörn i ett rum som är 7 x 4 meter, och dom främre och bakre spelar olika signaler, menar du att du inte skulle kunna känna vilka som spelar ??
Hur menar du nu? Ska dom basarna i framme ha stereo L och dom bak stereo R eller vad menar du?
Postad 15 October 2009 - 18:34
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Apropå flera subs eller riktade subs med 'tryckvåg' läs här! Du får ursäkta DVD-ai
Redigerat av Audio Code 3, 15 October 2009 - 18:35.
Postad 15 October 2009 - 18:59
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2014 inlägg
Testa. Jag har testat det flera gånger och jag har inte kunnat skilja mellan stereo och mono. Det är ju fortfarande så att så låga frekvenser som vi har i basen kommer stutsa i massa riktningar i vanliga rum så det blir rätt omöjligt att skilja mellan mono och stereo. Tror att utomhus så brukar man säga att runt 50 hz så kan man börja skilja dom åt, men inomhus i vanliga rum så är det snarare minst 100 hz eller över som behövs. 
Det hade varit intressant, men jag är för rädd om både mina öron och min inredning för att spela så högt att vi inte bara pratar att det skakar, utan även om tryckvågor. Dessutom har jag bara en sub. Men visst är det ett intressant experiment.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|